Amusement en informatie
in Vara's Vogel Vrijdag
vandaag
toegeficht
...ex? gisteren
ïrogramma]
'Don Juan': goede
keus van de Appel
Weer een nieuw avondvullend tv-programma
TV morgen]
WOENSDAG 5 FEBRUARI 1975
NEDERLAND 1
17.00 De film van Ome Willem, kinderprogramma (VARA)
17.30 Tussen de Pelikanen, dokumentaire film (VARA)
18.15 Eenheid in Eenheden, les 1 (TELEAC)
18.45 Paulus de boskabouter (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
19.05 Jouw beurt: ver van huis... (IKOR)
19.30 Kenmerk: informatie over kerk en samenleving
(IKOR-KRO/RKK)
20.00 Journaal (NOS)
20.20 VARA-BRT Karnavalslied 1975 (VARA)
21.20 Voor geld is alles te koop. film (VARA)
22.15 Achter het nieuws (VARA)
22.40 Journaal (NOS)
NEDERLAND II
18.45
18.55
19.05
19.50
20.30
21.20
21.45
22.00
22.45
22.45
Paulus de boskabouter (NOS)
Journaal (NOS)
Van gewest tot gewest (NOS)
Landbouwmechanisatie in de Derde Wereld
(SOCÜTERA)
Journaal (NOS)
Katholieke Volkspartij (POLITIEKE PARTIJEN)
Een lichte vorm van uitputting, televisie-spel (NOS)
Kijken naar kinderen (NOS)
Panoramiek (NOS)
Studio Sport (NOS)
Den Haag vandaag (NOS)
Journaal (NOS)
Van de twaalf film, die Orson Welles in zijn bijna 35-ja-
rige filmloopbaan heeft geregisseerd is "Histoire Immortelle",
vanavond op de beeldbuis, (Ned. I, 21.20—22.15), verreweg de
kortste. De lengte is namelijk nog geen uur, zodat de film
in onze bioscopen was gekoppeld aan Bunuels "Simon de Pi
laarheilige". De ORT, de Franse televisie had een belangrijk
financieelaandeel in Welles? produktie, waarvoor in het
najaar van 1966 in Parijs en Madrid de camera's draaiden.
Het curieuze feit deed zich dan ook voor dat "Histoire Im
mortelle" op 24 mei 1968 zowel zijn tv-première beleefde als
in een aantal Franse bioscopen. "Histoire Immortelle" is ge
baseerd op een verhaal van Welles Deense vriendin Karen
Blixen, die onder de schuilnaam Isak Dinesen pleegt te pu
bliceren. Orson Welles zelf speelt de schatrijke, maar levens
moede koopman Clay in Macao. Hij wordt gefascineerd door
de zeemanslegende, die vertelt hoe een zeeman wordt uitge
nodigd om naar bed te gaan met de mooie jonge vrouw van
een bejaarde rijkaard. Clay wil de legende tot leven roepen en
huurt daarvoor de zeeman Paul (Norman Eshley) en de aan
lager wal geraakte Virginie Ducrot (Jeanne Mor eau)wier
vader een grote schuld te vereffenen heeft met Clay. Maar
Clay's droom neemt in de praktijk een andere wending.
„Berichten uit de samenleving" van
de VPRO wordt samengesteld door
Maarten van Traa en Oherry
Duyns, die ik allebei persoonlijk
ken. Desondanks heb ik nu al twee
maal Cherry Duyns als interviewer
in een onderdeel genoemd terwijl
het Maarten van Traa was.
Blijkbaar verschillen hun stemmen
minder van elkaar dan hun uiterlijk
(en wellicht him innerlijk). Gisteren
heb ik met extra toegespitste oren
geluisterd, en volgens mij was het
eerste onderwerp, over de maharashi
die voor ons Nedelanders hoopte
dat de dageraad van een verlicht
tijdperk op komst zou zijn, in
handen van Oherry Duyns, en werd
de schildering van een mogelijke
oorlog tussen Amerika en de
olielanden door oud-generaal Meijn-
derts begeleid door Maarten van
Traa. Overigens geloof ik dat we in
Nederland al lang in een verlicht
tijdperk leven, en zo niet, dan zou
ik zeker niet tevreden zijn met
alleen maar de dageraad ervan.
Gelukkig werden we gisteren slechts
met twee kwissen opgescheept. Het
viel me op dat de jongens in
„tweekamp" een ruim driemaal
betere score hadden dan de meisjes,
maar tenslotte is het ook niet het
Jaar van het meisje.
En bij „Herken Je deze tijd" werd ik
als door de bliksem getroffen toen
een Jongen plotseling van de
computer een „damesprijs" kreeg
toebedeeld. Daaruit blijkt dat mijn
observatie van vorige keer, dat de
mannen nooit toevallig een dames-
prijs op het toetsenbord indrukten,
waarlijk nergens op gebaseerd
was.
De VPRO ging verder met het
Zweedse drieluik over Italië. Nader
gespecificeerd zou je kunnen zeggen
over de misstanden in Italië,
maar ik heb al jarenlang het gevoel
dat dit een even groot pleonasme is
als ijskoud ijs. Dit keer zagen we
hoe de politie gedrild wordt tot een
politielegertje, in plaats van tot een
apparaat om de criminaliteit tegen
te gaan. De carabinieri, en dan
vooral de politieke politie, lijkt
voornamelijk te worden afgericht op
demonstraties, en verschillende ke
ren zagen we dan ook met onze
eigen ogen hoe een vreedzame
demonstratie „gewelddadig" werd
gemaakt doordat de politie op de
demonstranten werd afgestuurd.
Je vraagt Je af wat de Italianen
ertoe bewogen mag hebben de
Zweedse televisie toe te staan dit
uitvoerige en gedetailleerde ptrtret
van hun organisatie te vervaardigen.
We kregen bijvoorbeeld te zien hoe
de politierecruten in de klas geleerd
werd hoe zij een filmcamera moeten
bedienen. Ondertussen vertelde een
der politiefunctionarissen dat er
alleen maar in het geheim gefilmd
wordt bij bepaalde gelegenheden,
dat het eigenlijk ook niet bekend
mocht worden dat dit gebeurde, en
dat de Italiaanse pers en andere
media er ook nog nooit over
geschreven hadden. Vervolgens kre
gen we zo'n politiefllmpje te zien
van het ontruimen van een gekraakt
pand.
Wat kan ze bezield hebben om zich
dan nu opeens bloot te geven aan
de Zweedse televisie, die zoiets
natuurlijk verder transporteert door
de hele wereld? Ik vermoed dat de
onuitputtelijke Italiaanse IJdelheid
er debet aan is geweest.
Het herinnerde me aan een verhaal
van sportjournalist Kick Geudekex.
die in de vooroorlogse dagen van
„we gaan naar Rome" de beslissings
wedstrijd tussen Nederland en
Zwitserland in Milaan moest
verslaan. De Nederlandse Journalis
ten stuitten de dag tevoren bij hun
pogingen om een snelle telefonische
verbinding met Nederland te krijgen
op de stugge onwil van een
Mussolini-aohtige stadionfunctiona
ris.
Toen verzon Geudekwr een list. Hij
vroeg of de man in het bezit was
van een foto. Hoezo? vroeg hij. „Oh",
zei Geudeker nonchalant", het is in
Nederland nu eenmaal de gewoonte
om even een foto in de krant te
zetten van de man die ons bij ons
werk behulpzaam is geweest". De
volgende dag, voordat de wedstrijd
begon, kwam de Italiaan met een
mooie foto aandragen, en met de
telefoon was er geen enkel probleem
NICO SCHEEPMAKER
7.55 (S) Aangestipt: programma-
overzicht 8 00 (S) Te Deum Lauda-
mus: gewijde muziek (gr.). 8.24 Op de
huisvrouw. 8.45 (S)
9 Nederlandse top-40.
DUITSE TV
12.00 (S) Bel Oanto (gr.). 12.26 Mede
delingen t.b.v. land- en tuünbouw. 12.30
16 30 (S) Hier
Nieuwe. 17.32 (S) Hier en
Hilversum II
WOENSDAG 5 FEBRUARI
Duitsland I
17-55-18.00 (K) Journaal. (Regionaal
programma: NDR: 9.30-10.00 (K) Se-
aamstrasse. 18.00 (K) Agrarisch pro
gramma. 18.30 (K) Aktuallteiten. 18 45
(K) Zandmannetje. 18.55 (K) Nord-
schau-magazIne19.26 (K) Graf Luck-
ner, ev-eerie. 19.59 (Z/W) Programma
overzicht. WDR: 8.20-11.45 (KenZ'W)
Schooltelevisie. (9.30-10.00 (K) Seeam-
pia&tje. (8.00 Nieuws. 8.11 Radiojour- 19.30 (K) Bridget en Bernle. fcv-film).
naai). 8.50 Morgenwijding NOS: 9.00 18.40 (K) Aktuallteiten. 19.20 (K) Brld
Splegefl van België. 9.35 Waterstanden. -- -
AVRO: 9.40 Schoolradio. 10.00 (S) Voor
de kleuters. 10.10 (S) Radiojournaal).
11.30 (S) Rondom Twaalf: gevarieerd
programma, waarin om 11.55 Beurs-
V 12.30 (S) Sportrevue. 13.00
bericht en kommentaar.
4.30 (Sj De Ondergang,
Ra- derprogramma. 17.40 (K) Aktuallteiten
sterbanken: kindermagazine. 17.00 (S)
Mobiel een beweeglijk programma
voor beweeglijke mensen. 17-55 Mede
delingen.
Hilversum III
film. 22.50 (K) Journaal]
VALS
LEEUWARDEN De orkest-
raad en de musici van het Frysk
Orkest in Leeuwarden hebben
besloten het stuk "Hoe het is"
van Louis Andriessen udt t pro
gramma te schrappen. Hierin
komen een aantal valse par
tijen voor, waardoor de instru
menten schade lijden, aldus een
woordvoerder van het Frysk Or
kest.
Met "hoe het is", wil Andries
sen aantonen, dat een symfonie
orkest eigenlijk een overbodig
apparaat is. Daarvoor heeft hij
wel zo'n orkest nodig. In 1970, bij
de enige opvoering van de com
positie door het Utrechte Sym
fonieorkest, besloten de altvio
listen om dezelfde reden niet
mee te doen.
LEIDEN In het LAK-thea
ter werd gisteravond de opvoe
ring gegeven van Molières stuk
"Don Juan" door toneelgroep
"De Appel". Het stuk, geschre
ven in 1605, toont duidelijk aan
de vrome en schijnvrome tegen
standers. die met hun vaak weer
zinwekkende intriges grote
indruk op Molière hebben ge
maakt. In dit stuk zijn nog de
restverschijnselen merkbaar van
de periode, waarin hij met de
familie Béjart het TUlustre
Theatre" oprichtte Molière, die
eigenlijk Jean Baptiste Poquelin
heette en die "Don Juan" schreef
vóór bv. "Le Misanthrope", heeft
bekende "Le Misanthrope", heeft
met dit stuk zeer veel succes ge
oogst. Daarom is de keuze van
de toneelgroep "De Appel" ook
zo toe te Juichen. De interpreta
tie van Eric Vos, die het stuk re
gisseerde, bleek bij de toeschou
wers in het LAK-theater waar
vanavond een tweede voorstel
ling wordt gegeven, bijzonder
goed over te komen. Erg knap
gevonden is bijvoorbeeld de
"volkstaal", die Don Juan zich 'n
ogenblik aanmeet, om de gun
sten van het boerenmeisje Char
lotte te winnen. Ook viel in po
sitieve zin op de dubbelrol van
Niek Pancras, die behalve de va
der van Don Juan ook Francis-
que, een oude man speelde.
Daarnaast dient extra vermeld
te worden Peter van der Lin
den, die tijdens de eetscène blijk
gaf ook de kunst van de panto
mime volledig te beheersen.
Peter van der Linden bewees,
dat de tekst van Molière niet al
leen bepalend is. Veel belangrij
ker zijn de accenten, die de ac
teur weet te leggen in zijn tekst.
En daarin is Van der Linden zeer
bedreven. Zo komt zijn opmer
king, wanneer hij een gevecht,
dat zijn meester heeft geleverd,
heeft ontlopen, haast over als 'n
improvisatie. Van der Linden
zegt dan, terwijl hij het toneel
weer betreedt: "Die mantel werkt
laxerend". Die ene opmerking
geeft haarzuiver de angst weer,
die de knecht moet hebben be
vangen, toen zijn meester zich
plotseling, tijdens een degenge-
vecht, voor een overmacht ge
plaatst zag. Dan viel als be
langrijk détail op het opengaan
van de deur naar het domein
van de ridder. Het piepen werd
zeer professioneel in de hele spel-
ontwikkeling ingepast. Ook de
incidenteel begeleidende muziek
werkte bijzonder sfeerbepalend.
De twee boerenmeisjes, die de
geveinsde onschuld speelden en
daarbij het accent niet uit het
oog verloren (ook niet, toen zij
vechtten om de eer een edelman
te mogen trouwen), kwamen erg
goed over.
A. C. KOEKEBAKKER JR.
Het is moeilijk vast te stellen of een nieuw idee altijd het
predikaat oorspronkelijk verdient. De schrijver die een nog
nooit eerder toegepaste vorm voor zijn nieuwe roman heeft ge
vonden, loopt de kans dat een collega elders in de wereld hem
voor is of gelijktijdig eenzelfde soort roman laat verschijnen.
Met uitzondering van die gevallen waarin duidelijk sprake is
van plagiaat, gebeurt het herhaaldelijk dat mensen, onafhan
kelijk van elkaar, bezig zijn met hetzelfde projekt, ieder voor
zich in de vaste overtuiging iets geheel nieuws te creëren.
Aldus moeten ook sommige programma's van de Nederlandse om
roepen worden verklaard, die de oningewijde kijker wel eens de in
druk geven dat er in Hilversum schaamteloos wordt "afgekeken".
Nauwelijks had de AVRO vorig jaar besloten dat Sonja Barend tel
kens drie bekende Nederlanders zou gaan interviewen of de VARA
gaf aan Ischa Meyer de opdracht een soortgelijk programma van
de grond te tillen. Enkele maanden geleden ging de KRO succesvol
van start met de Van Speyck Show. Afgelopen vrijdag hield de VARA
een persconferentie over het nieuwe programma "In de woelige ive-
reld van vogel Vrijdag", waarvan de eerste aflevering op vrijdag
7 februari wordt uitgezonden. Beide programma's vertonen veel
overeenkomst, dus ligt het voor de hand te veronderstellen dat de
VARA de formule van de KRO klakkeloos heeft overgenomen.
Echter, plagiaat is in al deze gevallen meer kijkers aantrekken voor lood-
uitgesloten, omdat het uitdenken, zware kost door er wat smakelijk
voorbereiden en uitwerken van zo'n voedsel tegenover te stellen,
programma te veel tijd in beslag Maar ook het pionierswerk van Hans
neemt om binnen het bestek van één Keller, die met "Het Gat van Ne-
6eizoen leentjebuur te kunnen spelen, derland" nieuwe wegen insloeg door
Toch is het niet helemaal toevallig ogenschijnlijk los van elkaar staande
dat de omroepen in hun inventiviteit onderwerpen in een allegorisch
dezelfde uitgangspunten hanteren en verband samen te brengen, heeft
tot programma's komen die nauwe- geleid tot nieuwe inzichten. Dit
lijks van elkaar verschillen. seizoen zal de geschiedenis ingaan als
Daarmee wil niet gezegd zijn dat de het seizoen waarin de avondvullende
Van Speyck Show en Vogel Visdag tv-programma's de traditionele pro-
dezelfde soort items in één program- gramma-opbouw hebben doorbroken,
ma bij elkaar brengen. Wat Aad v. d. ai nemen sommige omroepen nog een
Heuvel en zijn team op de buis lan- afwachtende houding aan. Nog
ccren is van duidelijk luchtiger ge- duidelijker dan in de Van Speyck
halte dan de onderwerpen die b(J Show spiegelt zich in „Vogel Vrijdag"
Joop van T«n en Fritsi van der Poel af om welke samenwerkingsverban-
(de presentatoren van Vogel Vrijdag) den het t
figureren. Overeenkomst bestaat er
wel in de filosofie die aan belde pro- ,woell«e wereld van de Vo»el
gramma's ten grondslag ligt en die .VrddaC' dat eenmaal ln de 4 weken
zou kunnen duiden op een nieuwe "J*®11 »n "oht uur en
koers bij de omroepen het patste journaal wordt uitgezon-
De laatste jaren Is gebleken dat de den- zaI 50 pct" amusement en 50 pet.
gebruikelijke programma-opbouw van Informatie bevatten. Voor een belang-
zelfstandige programma-rubrieken te r"k deel wordt het Programma .Jive"
weinig flexibel van aard ls. Bovendien uitgezonden, waardoor een flexibele
werd geconstateerd dat documental- Programmering mogelijk ls. Om de
res. actualiteiten-rubrieken en andere Wjker enig houvast te geven zullen
specifiek ernstige programma's onvol- eohtcr °P Taste tijdstippen vaste
doende de kijkdichtheid opleverden, onderdelen worden gepresenteerd.
Niet voor niets begon Wlbo van der *"0 de "Vogel Vrijdag" werken alle
Linde in zijn AVRO-tiJd luchtige, informatieve afdelingen van de
gemakkelijk aansprekende onderwer- VARA-tv mee ten gerieve van de
pen te voegen tussen de serieuze onderlinge samenhang. Rubrieken als
Items van AVRO's Televlzier. "Hier de Ombudsman en Achter het Nieuws
en Nuu" van de NCRV volgde zijn leveren onderdelen van dit totaalpro-
voorbeeld met hetzelfde oogmerk, gramma. Van Onderen, de Zoen van
de Juffrouw, Open en Bloot en
Koning Klant worden als zelfstandige
Televisieserie Tb ^Her^t^Zdm De twee presentatoren van het nieuwe VARA- televisieprogramma: Frits v. d. Poel en Joop v. Tijn.
zullen in verkorte en vernieuwde Gooyer. Ronnie Corbett zullen de
vorm (bijvoorbeeld via spots) terug- kijkers zich nog wel herinneren als
U l/oi VlOUW komen. „die kleine zwarte met die bril" uit
Voorts wordt zoveel mogelijk ook met het waanzinnige programma At last
mrl lem-h* de VARA-radiodienst samengewerkt. 1949 show, dat de VARA een
ttt; flu/ rt Met name Het Stokpaard (het aantal Jaren geleden uitzond. Karl
hoofdthema) zal ook in de informa- Valentin is een komiek uit het
HILVERSUM Zondag 9 februa- tieve programma's van de radiodienst Duitsland-van-voor-Hitler van wie
ri a.s. begint het Convent van Ker- aandacht krijgen. Met individuele een aantal fllms bewaard is gebleven,
ken onder de titel "waar vrouwen programmamakers van de radio In het Stokpaard een documentaire
nooit voorgaan" een serie maande- wordt reeds samengewerkt. Zo maakt over zwakzinnige vrouwelijke
lijkse radioprogramma's over de Karei Roskam deel uit van de redac- patiënten, die in het kader van de
plaats van de vrouw in de kerk. Br tie van het onderdeel "Ver van mijn zwakzinnigenzorg nieuwe stijl in een
bestaat een groeiend bewustzijn on- bed" een rubriek over toestanden in gewoon huis in Middelburg wonen,
der vrouwen dat het kerkelijk le- landen met een fascistisch regime. Rijk de Gooyer is een mannetje in
ven teveel een mannenstempel Tot de vaste onderdelen van de een tv-toestel, die dezelfde filosofi-
draagt. „Vogel Vrijdag" behoren twee come- sche gelatenheid demonstreert als
In de eerste uitzending praten vrou- dies, te weten Ronnie Corbett en mannetjes in holle boomstronken,
wen over wat zij missen in de kerk Valentinade. De eerste staat aan het Het is maar een greep uit „Vogel
en wat zij als hun bijdrage zien aan begin, de laatste tegen het einde van Vrijdag" zo genoemd naar de
een vollediger kerkgemeenschap. In het programma. Voorts een politieke Abessijnse Grondneushoornvogel, een
de volgende programma's komen poppenkast, het interview met de statig dier, dat in de „leader" van het
o.a. aan de ordeervaringen van minister-president na het kabinetsbe- programma schitterend is verwerkt,
vrouwen in het ambt, de vrouw in raad en een uitsmijter van Rijk de door Paul van Beckum
de kerkgeschiedenis, en de femi
nistische theologie die in Amerika
in opkomst is.
Nederland 1
TELEAC: 18.15 Flexibele school
les 17. NOB: 18.45 (K) Paulus de bos
kabouter. 18.65 (K) Journaal. NCRV:
19 05 (K) Van nature, serie. 30.00 (K)
Journaal. NCRV: 20.21 (K) The Eddy-
go-round show. 21.10 (K) Mini-voet
bal-show. 21.50 (K) Zwarte Safari, do
kumentaire film. 22.40 (K) Dirigeren
de zangers - II, gewijde koorzang. NOS
22 55 (K) 28.00 Journaal.
Nederland II
NOS: 18.45 (K) Paulus de Boskabou
ter NOS: 18.55 (K) Journaal. VARA:
(K) Sol en Gobelet. de slowns 19.30
(K) Horen, zien en zwijgen, t
De in Australië geboren Amerikaanse filmactrice Merle Oberon
(63) is in Hollywood in het geheim in het huwelijk getreden
met de Nederlandse acteur Robert Wolters (38), haar tegen
speler in haar nieuwste film. Het is het vierde huwelijk van
Merle Oberon. Het bruidspaar is op huwelijksreis in Noord-
Californië
WOENSDAG 5 FEBRUARI
Hilversum I
18.00 (S) Bandstand (gr.). 18.30 Nws.
18.41 Spectrum: aandacht voor het
christelijk organisatieleren. 18.46 (S)
Met uw instemming: het lied van de
week. 19.00 (S) Populaire klassieken
(gr.). 19.30 Theologische etherleergang.
TROS: 20.00 (S) Close-up: licht mu
ziekprogramma. 21.15 (S) Speciali
teiten a la carte: verzoekplatenpro-
gramma. 22.30 Nieuws. 22.40 Aktnia III
22j50 Volgens de letter van de wet,
hoorspel. 23.55-24.00 Nieuws.
Hilversum II
18.00 Nieuws. 18.11 Dingen van de
dag. PP.: 18.20 Politieke Partij Radl-
kalen. VARA: 18.30 (S) Tekst en mu
ziek: cabaretprogramma. 18.55 De Sca
la 1925-1950: opera-aria's. NOS: 19.40
Openbaar Kunstbezit. 19.50 Den Haag
vandaag. 20.00 Nieuws. 20.05 Het woord
der waarheid. 22.55 Klankbord. 23.05 S
Poetludium: klassiek muziekprogram
ma 23.55-24.00 Nieuws.
Hilversum m
NOS:18.02 Joost mag niet eten.
0.02 Woensdag-
J9.02 ÓS) Drie loopt acht*
akitmallt. 0.02
(S) Metro's Midnight Muscl: Metropo-
le Orkest. Trio Louis van Dijk
listen. 1.02 t~*~~
ders Method
je boterham.
listen. 1.02 Take it easy. 2.02 De Meur-
ders Methode. TROS: 6 02-7.00 Drie op
DONDERDAG 6 FEBRUARI
Hilversum I
NORV: 7.00 Nieuws, 7,02 Hert levende