Dreigt er toch scheuring in Geref. Kerken? KERKDIENSTEN In één van de laatste nummers van „Waarheid en eenheid", het Wad van de veront rusten in de Geref. Kerken, lezen we dat in allerlei gesprekken in kerkelijke en interker kelijke kring, je de opmerking kunt tegenkomen: „Zeer veel plaatselijke gemeenten zijn (nog) wel goed, maar de ellende begint bij de synode. Die heerst over de kerken en brengt de gemeenten onder een juk, dat vre emd is aan het wezen der kerk." ZATERDAG 25 JANUARI 1975 Toen we dat lazen, waanden we ons bijna een eeuw terug in de his torie. in de tijd die vooraf ging aan de Doleantie van 1886 en toen dr. Abr. Kuyper zich steeds machtiger maakte. Wanneer dr. Kuyper toen tegen de synode van de N.H.Kerk Inging, deed hij dat met meer recht dan dat de verontrusten het nu doen in de Geref.Kerken, want die her vormde synode van honderd Jaar geleden was niet veel meer dan een bestuursapparaat dat gebonden was, niet aan een kerkorde, maar aan reglementen die aan deze kerk wa ren opgelegd door Koning Willem I Het was aan deze synode zelfs vol komen onmogelijk om zich uit te spreken over zaken die de belijdenis van de kerk raakten. Welbewust hebben koning Willem I en zijn raadgevers theologische ge schillen willen uitbannen, omdat daaruit nog nooit iets goeds was voortgekomen, maar in tegendeel, een hele hoop ellende. Maar door deze reglementenregeling werd het zo. dat iedere predikant in de her vormde kerk kon verkondigen wat hij wilde, ook'al had dit niets meer met het evangelie te maken. Natuur lijk waren er in de N.H.Kerk ook te genkrachten en zoals men bij een rivier spreekt van de zelfreinigen de kracht van het water, zo blijken die er ook in een kerk te zijn, maar dit was voor Abr. Kuyper te onze ker en het ging hem niet snel ge noeg en zo kwam het tot de Dolean- le. Maar ook het vervolg van het artikel van ds v.d. Brink, waaruit we citeerden, deed ons denken aan honderd Jaar geleden. Hij klaagt er over "veel narigheid" te beleven van zijn synode. Alles gaat goed, als Je er maar niet tegen de synode ingaat en je nauwkeurig houdt aan wat wordt voorgeschreven. "Veel zon den kunnen de kinderen der mensen vergeven worden, maar bij overtre ding van kerkelijke, synodale bepa lingen, wordt die vergeving een du bieuze zaak" „Dan treedt het zg. nieuwe kerkrecht in werking, waar in gezegd wordt dat de kerkelijke vergaderingen "elk naar eigen aard een kerkelijk gezag, haar door Christus verleend", hebben. Bij dit laatste zet hij dan een groot vraagteken. Synoden kunnen veel goed doen, maar ze kunnen ook veel kwaad stichten. Hij constateert een verwijdering tussen de plaatse lijke kerken en haar eigen synode. Het kan zijn dat het "net van de kerkelijke organisatie" de levens bloei van de gemeente belemmert. "Het is ontroerend dat geen enkele kerk van gereformeerde belijdenis aan deze problematiek ontwomt" en dan wordt er op gewezen hoe bijzon der actueel deze zaak is in de Vrij gemaakte Geref.Kerken buiten ver band. Met instemming haalt de ge ref. ds. v.d. Brink dan aan wat zijn vrijgemaakte, buiten verband ge raakte collega Holwerda daarover heeft geschreven in "Opbouw". Als het belangrijkste wordt aangehaald de stelling "dat Je in het Nieuwe Testament vrijwel niets van de vor ming van een kerkverband tegen komt. Het apostelconvent van Handelin gen 15 wordt als zo eigensoortig be stempeld, dat hieruit geen gelden de regel mag worden getrokken en "dat men daar niet een heel kerk verband uit kan afleiden". In het Nieuwe Testament gaat het om de plaatselijke kerken, en daarin func tioneert de ambtelijke dienst. De ze staan alle op hetzelfde vlak. De een heeft geen groter gezag dan de ander. "Deze plaatselijke kerken zijn complete kerken" Je leest verder niet van meerdere kerkelijke verga deringen in het N.Testament. Die Vrijgemaakte Kerken buiten verband, kregen te maken met een synode "die vrijwel alle macht aan zich trok en die deze macht op een vre selijke manier heeft uitgebouwd en zelfs van de kerkorde een soort vier de formulier van Enigheid heeft ge maakt, naast de belijdenisgeschrif ten". Dan krijgen vreemde mach ten hun kans. "Machtswellust en het zich toeëigenen van invloed en heer schappij gaat altijd ten koste van het weerloze en onbeschermde: de schapen". Ook dit zijn bekende klanken van Beroepen VALKENBURG G. P. Ovwgaauw in Vriezenveen is beroepen door de Nederlands Hervormde Kerk in Val kenburg. een eeuw geleden, toen Abr. Kuyper ook zozeer de nadruk legde op de plaatselijke gemeente, die ook hij zag als complete kerken. Vandaar dat we. wanneer er over de Geref. Ker ken wordt gesproken, we dit altijd in het meervoud moeten doen wan neer we het geheel willen aanduiden. De synode waartegen ds v.d. Brink zich keert, is de Generale Synode van de Gereformeerde Kerken in Nederland. Waar men in hervormde kring van gemeente spreekt en het woord kerk voor het geheel bezigt, daar spreekt men in de naastbijge- legen zusttrkerker van een plaat selijke kerk. Door zozeer de nadruk te leggen op zelfstandigheid van de plaatselijke kerk, meende Abr. Kuy per gemeente één voor één te kunnen loswikkelen uit het grote verband van de NB. Kerk. Dat is een bit tere strijd geweest, waarbij natuur lijk de rechter betrokken werd, want het ging om kerkgebouwen, pasto rieën en om wat een hervormde ge meente die ging doleren in meerder heid aan bezittingen had. Voor de verontrusten doemt er nu deze vraag op: moeten wij de ver ontruste gemeenten, evenals Kuy per dat een eeuw geleden wilde doen lospellen uit het verband van de Ge ref. Kerken in Nederland? Naar on ze mening zouden ze dat kunnen doen en wanneer dan zo'n gemeente, (kerk) in meerderheid zou mee gaan. zou de gehele rechterlijke macht in ons land niet in staat zijn dat te verhinderen. Maar, hoe kon zij een eeuw geleden dat dan wèl doen toen het ging om de N.H. kerk? Een rechter moet oordelen naar het in de betrokken kerk geldende kerk recht. Het feit dat in de N.H. Kerk gesproken wordt van kerk als het ge heel bedoeld wordt en van gemeen te wanneer het gaat om het plaatse lijke vlak, wijst er reeds op dat een gemeente alleen denkbaar is, als deel van het geheel. Kuyper, heeft er voor gezorgd dat dit ver band in de Geref. Kerken anders kwam te liggen. Wanneer een rech ter nu moet oordelen over de bezit tingen van een plaatselijke Geref. Kerk die zich heeft losgemaakt van het geheel der Geref. Kerken dan zal hij dit moeten doen naar het gel dende gereformeerde kerkrecht. ROME Een struise 27-jarige Oegandese vrouw in zwierige geel zwarte nationale kledij heeft een traditie van 900 jaar doorbroken toen zij gisteren haar geloofsbrieven aan paus Paulus overhandigde als de eerste vrouwelijke ambassadeur bij de H. Stoel (zie foto). Mejuffrouw Bernadette Olowo deelde de paus mee dat haar presi dent, generaal Idi Amin Dada, een godvrezend man is. „Generaal Amin, een moslim, waardeert hogelijk de vele pogingen die gedaan worden om het woord van God te verbreiden en al onze mensen met verschillend geloof te verenigen". Paus Paulus begroette de vrouwe lijke ambassadeur "met grote vreugde". Nog slechts enkele jaren geleden had het Vaticaan er bij navragen over vrouwelijke diploma ten op gewezen dat het "traditie is dat de diplomatieke vertegen woordigers bi) de H. Stoel van het mannelijk geslacht zijn". In het jaar van de vrouw zond president Amin als eerste staatshoofd de 27-jarige Bernadette Olowo als vertegenwoordigster naar het Vati caan. De paus toonde zich zeer voldaan over het feit dat zij met grote vreugde haar benoeming aanvaard had. WOORD VAN BEZINNING Bent u deze week ook zo ge schrokken toen u hoorde of las van Vader Abraham. Nee. niet van Vader Abraham uit het Oude Testament, maar van die andere, die liedjeszanger, die z'n baard verspeelde bij de aktie „Geven voor leven". Hij heeft een liedje gefabriceerd, weet u wel, over de Arabieren. Nogal kwet send. HU zong over „dikke ara bieren, rijke arabieren, onbe trouwbare arabieren voor wie vrouwen moesten oppassen en meer van dat fraais. Terecht heeft de vertegenwoor diger van Koeweit, Rabani, zijn verontwaardiging daarover geuit. Terecht is dit liedje door velen racistisch genoemd, spelend op de slechtste gevoelens van een aantal mensen. En nu maar hopen dat Vader Abraham zich in de men taliteit van de carnavalsvierders, waarvoor dit schoons bestemd is. grandioos vergist en dat het als .carnavalschlager* wat men noemt „valt" en dat de plaatjes die er van gemaakt zijn onverkoopbaar blijken. Want, als het een "hit" zou blijken kan men de arabieren rustig vervangen door Joden, tur ken, algerijnen, marokkanen, su- rlnamers of zuid-molukkers en blijkt het racisme nog niet dood in Nederland. Nog onthutsender was de ver dediging van die mijnheer. •Kijk. ik ben alleen maar lied jeszanger. die, als vakman, liedjes maak waarvan ik hoop dat ze Commercie een "hit" worden. Met de mo raal enzo bemoei ik me verder niet". Dus, de commercie gaat bo ven de moraal! Alleen daarom al zou men wensen dat het een "flop" wordt opdat het duidelijk worde dat commercie toch wel iets met moraal te maken heeft. Toch moeten we, bij al onze te rechte kritiek, wel oppassen niet schijnheilig en huichelachtig te gaan doen. Vermoedelijk heeft die liedjeszanger zich nauwelijks ge realiseerd wat hij eigenlijk schreef en zeker heeft hij de consequen ties daarvan niet overdacht en voorzien. Die interesseerden hem waarschiJnlUk ook nauwelijks. Zijn zorg was: "als het maar lekker „liepen lag", want daar gaat de kassa van rinkelen "Com mercie stond op de voorgrond. De moraal speelde daarbij geen rol. Laten we eerlijk blijven en ons afvragen of bij ons, op an dere terreinen, de zaken vaak niet precies zo liggen. Bij ons chris tenen en niet christenen. Moraal is mooi. maar Je kunt er niet van eten. In zaken moet Je nu een maal hard en niet te scrupuleus zijn. Christelijk gezegd: "Geloof? Natuurlijk! Maar, Je moet ook geld verdienen, zorgen dat de zaak blijft draaien en dat er brood op de plank komt. Geloven doet men tenslotte in de kerk". En, als men het wat serieuzer wil nemen,: Het echte geloof begint op maan dag en dan beginnen de proble men pas. want je moet nu een maal vechten voor Je boterham". Geloven en leven zijn helaas vaak twee zaken. Commercie en geloof of moraal idem dito. De tekst van het liedje van Va der Abraham blijft beneden de maat. Zijn motivering is die van velen van ons. Wie durft hem. daarover lastig te vallen, zonder de wetenschap dat hij daarmede tegelijkertijd zichzelf veroordeelt? In de bijbel, in de Jacobusbrief, wordt ons gezegd: "Weest daders des Woords en niet alleen hoor ders". Als ik dat lees, vergaat mU. de moed om mij op de borst te slaan en tegen een ander te zeg gen: "Foei!". En dan ben ik nog wel iemand van wie men zegt dat het z'n vak is om dat waar te maken. Ik sta niet in het ge compliceerde zakenleven of in een beroep, waarin het gevecht moet worden geleverd om te blijven die men is om het brood op de plank te houden. Ik kan alleen maar zeggen: "Lieve mensen, wat lomen we allemaal een hoop te kort, en, wat hebben we allemaal veel vergeving nodig. Hoe bestaat het dat er nog iets van de ver kondiging van de boodschap te recht komt? Wat hebben we een genade en Heilige Geest nodig om niet al te veel te stumperen bij het trachten waar te maken niet alleen maar hoorders maar ook daders des Woords te zijn, die commercie en geloof of moraal niet scheiden, maar handelen, ook in de commercie in het geloof en volgens de normen van de mo raal"! Want. toch kan het!" Daarvoor staat nl. Jezus Chris tus en Zijn Geest garant. Des alniettemin hebben we. als chris tenen. daar onze handen wel vol aam. dacht ik zo. Problemen, in deze zin. zijn er genoeg in de wereld. Denkt u alleen al maar eens aan de vragen: "Wel of niet investeren in Zuid-Afrika". "Wel of niet vestiging van vuile in dustrie in een bepaald gebied", "Wel of niet Kalkar-project", om er maar enkele te noemen. Ik wens overigens Vader Abra ham veel goeds toe en een beleg de boterham, al blijf ik hopen dat dit plaatje van dit liedje niet best verkocht zal worden. Daar voor hebben we in 1940-1945 te veel gezien en lijden er nog al tijd te veel mensen onder de waanzinnige ideologie van het racisme. Die kant moeten we niet op,-dacht ik. J.P. Honnef Ned. Herv. pastor Leiderdorp We hebben trouwens zo iets reeds beleefd nL na de Tweede Wereldoor log, toen de Vrijgemaakte Geref. Kerken waren ontstaan. Plaatselijke kerken gingen in haar geheel over. Dan waren er geen moeilijkheden. Maar het gebeurde ook dat plaatse lijke kerken volkomen in tweeën werden gesplitst, een deel was syno daal gebleven en een deel had ge- Juicht om de vrijmaking. Aan welk deel kwam het kerkgebouw, de pas torie en wat er verder aan bezit tingen mocht zijn, nu toe? Het kwam voor de rechter en deze heeft in vele gevallen geoordeeld dat het toekwam aan dat deel waar de meer derheid van de kerkeraad was be land. Was die vrijgemaakt geworden, dan gingen de bezittingen naar die kant. Ramp? De bezwaarden in de Geref. Ker ken hebben, naar ons inzien, de mo gelijkheid zich los te maken uit het grotere geheel. Zullen zij dat doen? In het "Centraal Weekblad" van 18 januari stond een artikel van ds. J. Overduin onder de nog al alar merende titel: Een nieuwe kerkscheu ring zou een ramp zijn. Hij ziet de ze ramp dreigend boven zijn kerken hangen en ds. Overduin is een man die, naar we menen, nog altijd met gezag kan spreken in zijn kerken, al is hij dan reeds jarenlang eme ritus. We geloven echter niet dat de verontrusten er spoedig toe zullen overgaan een kerkscheuring te riske ren, want ze weten maar al te goed wat daaraan zal vastzitten aan ellen de en narigheid. En de leus dat het gaat om Gods eer. zal nu minder opgeld doen dan dat in de vorige eeuw het geval was, toen men meen de Christus te moeten verlossen uit de handen van Ponttua PUatus. Da. v.d. Brink spoort er in zijn artikel van 11 januari ook niet toe aan. Tenminste, hij is uiterst voorzichtig. Hij haalt wel met instemming de woorden aan van de vrijgemaakte buitenverbander Holwerda, maar hij weet ook wel dat de positie van de buitenver banders allesbehalve gemak kelijk is. Hij zal voorts bedenken dat het nog altijd beter is te moeten leven onder een synode die de macht op 'n minder vreselijke manier heeft uit gebouwd. Maar bovenal betekent de eenheid van de kerk voor hem toch ook nog wel zoveel, dat hij die niet zomaar kan prijsgeven. "Wij kunnen toch niet doen of onze plaatselijke kerk de enige kerk van Christus is en of zij niets met de andere ker ken te doen hebben". Om praktische redenen moet zulk een kerkverband er wel zijn, oordeelt hij (zending, opleiding enz.) Toch wil hij het ver band weer losser dan het nu is. Waarom bijv. geen samenwerking zoe ken met de Chr. Geiref. Kerken, waar dat plaatselijk mogelijk is? De verontrusten leven nog altijd bij het ideaal van een zuivere kerk. Dat ideaal is waarlijk niet voor het eerst nagestreefd in onze vaderland se kerkgeschiedenis, om daarbij al leen maar te blijven. De eerste chris tengemeente te Jeruzalem wordt dan het voorbeeld. Zo was zij dat ook voor Jan de Labadie in le 17e eeuw. Hij haakte naar een gemeen te van bekeerden, van wedergeboor- nen. Daarom keerden hij en de zij nen de kerk de rug toe. Jacobus Koelman (waarlijk niet afkerig van oonventikelen) plaatste zich tegen over hem en deed dit o.a. met een woord van Calvijn: "Ook al zou de kerk in haar plicht nalatig zijn, dan mag daarom nog niet terstond ieder lid oordelen dat hij zich moet af- schelden". S. J. M. HULBVERGEN Triomfatorkerk Molenwerfstraat 10 en 6.30 u ds Koekkoek. Leger des He Gebouw Corn, de Vlamingstraat 10 ■noognuidse Kerk 10.00 u ds E. M fanuekoek, 11.45 u oecumenische b.^ucuwenuieuac. <.oo u caua. B. W. ae Vv.t iproelpreekj. Marekers 10 u ds J. van Ross vim Voorhing, 5.00 u ds D. van. Vliet, Maranathakerk 10.00 u ds H. J. van Koningsaerk 10.00 u ds A. J. de Jong. Bcwiieheonkerk 10.00 u ds W. G. Jvicijering, Voorschoten. Bevrijdingskerk «.00 en 10.30 V s 10.30 u Pasteur D. Academisch Ziekenhuis 10.00 u de MiddernachtsgToep (Zw. Singel 21), 6 u dhr Van der Kleur. RK Kerk Leonardusparochie. 9. 10.45 12 en 6.30 u (zat. av. 7 u). Lodewljksparochle 9. 11, 12.15 en 6 u (zat av_7 uur) 7 u) 9. 10.30 11.45 en 5.30 u. RK. H. Geestkerk De Bron Rlrider- veld (zat. 6.30 uur) 9 en 11 u. Kapel Dennenlaan 12 Molukse Protestantse Kerk 930 u da Tomaaoa van Woerden Molukse Evangelische Kerk. 11.00 u Sitanala. Volle Evangelie Gemeem- u ds H. Visser van Barneveld. Groen van Prinstererschool8.45 u heer Stuur man. van Vlaardlngen. Ziekenhuis: "Overduin" 14.00 u ds J. G. van Iepe ren. wljkgebouw "De Hoeksteen 10 u Dovenaienst. Geref. Kerk Vredes- kerk 10 u dB R. de Vries, 5 u ds F. Pijlman, Trlumfatorkerk 10 u ds D. H. Elderman. 5 u ds R. de Vries. Chr. Geref. Kerk 10 u ds H. C. van der Ent Den Heeten. Chr. Geref. Kerk: n 5 u ds Seggellnk te Woerden. wi|k Herv. Gem. (Vlnken- Eyk te Gouda (Boerenburg r.k. basls- Dr. G. H. Middelares i 11.30 u (zatav. ~Hartebrugparochie 8. 9.00 uur (hoog mis) 10.45. 12 en 6.30 u (za^ Peftrusparoohle 9, 10.30 en Antonlusparochie 9.30 11 u (zat. av. 7 u). Geref. Gemeente 930 6 u ds A. Bregman te Rijssen. Bodegraven Hervormde Gemeen te (Dorpskerk) 10 u ds Droogers, 6.30 u ds R. J. v. d. Hoef te Zeist (Salva- torkerk) 10 u ds Van Embden, 6.30 u ds Droogers (Bethleheankerk) 9.30 u (zat. dr H. Bout te Hiulsen. 6.30 u ds Van Embden. Geref. Kerk 10 u ds Bul- 12.15 tenhuls, 630 u ds Langedijk (Nieuwer- jbrug) 10 en 630 fi| o u as H. C. van der Ent. Geref. Art 31 (kerk Remisestraat) 8.30 en 3 u ds Th. Hoff. Geref. Vrijgemaakt (kerk: E. de Zwijgerlaan) 9.30 en 7 u ds G. Roukema. Geref. Gemeente in Neder land Louwestraat 16 (dinsdag 7.30 u ds M. van Beek van Opheusden). Vol le Evangelie Gemeente Rijnland: sa menkomst Openbare Lagere School Voorstraat 100 9.45 Universel (Kerk vc aanvang dienst 4.00 Koudekerk Hervormde Gemeente 10 en 7 u ds v. d. Linden (HA). Ge ref. Kerk 830. 1030 en 7 u ds Swlerts (HA). Leiderdorp Herv/Geref. Kerk: Ji.—x. jggg- p Bikker Dorpskerk tiuskerk) (za. 7 u) 8.30 9.30 en 11 u. Valkenburg Herv. Gem. 10 u ds i. uit Den Haag. 6.30 u Roon uit Zeist (Jeugd- Kerk 9.30 en 5 u ds. Rooze. Geref. Kerk (vrijgemaakt) 9.30 u leesdlenst 5 u ds Hoff. Voorhout Herv. Gem. H. G. Oostinga Hanemaaljer Al- r30 u de Huize bosch, 6.30 ds De Jong. Alphen. Ned. Prot. Bond 7 u drs. M. Roos. Zevenhoven Herv. Gem. 9.30 u u ds Vegh (g«. dl. oecumenische Werkplaats (Plamta- g ugokapel1 Vredeskerk 10.00 u dhr Plnkstergem. (Oude Rijn 3) 3 u. Soefl-beweging (Gerecht 10) 11.15 u. mej. H. J. van der Wal over "Vrijheid en gebondenheid". (Hoofdstraatkerk) 10 u ds Warnlnk, 6 u ds Warner. Ned. Prot. Bond (huls ter Duinstraat 31) 10.30 u ds Werner. RK. eKrk (Maria ter Zee) 8. 930 11 en 7 u (zat. av. 5 u) St. Jeroen 8. 9.30 11 en 12.15 u (zat. av. 7 u) RK. school Stakman Bossestraat 11 uur. Noordwijkerhout Herv. Gem. 10 u Zaal Brama Dorpsstraat ds C. War ner Barendrecht 10 u in De Zllk, r.k. mp4slf»iuu>hr>nl ris J. Streefland. RK. 1) 8, 10. 1.45 en 5.30 Voorschoten Herv. Gem. Dorp: Berkhof. Kapel Rijn- RK. Christus Jeugd Geref. Kerk 9.30 u ds Boes. R.K. kerk (zat. 7 u) 7.45, 9 en 10.45 u. Zoeterwoude Herv. Gem. 10 u i d. Schoot. Kapel Hulp 8.30 10. 1130 en 6 u. RK. Kerk Meer burg (zat. 7 u) 10. 12 en 6 u. Zwammerdam Herv. Gem. 10 u dhr Christ, 6.30 u ds Oost (ln Gersf. Kerk) Geref. Kerk 10 u kand. (zat. J. Stelwagen; liemeenscnap van aencu ïo.oo u oecumenische dienst, pastoor Van Well. Gereformeerde Kerk Zuiderkerk (Lammenschansweg 15) 10 u dr E. de Vries. Scheveningen, 5 u ds H. J. J. Witte Alteveer. Peurakerk Surlnomestraat) 10 u. ds Hortensius, 5 u dr Vlijm. oude Vestkerk (Oude Vet, 10 u dr Vlijm, 5 u ds Bovenberg. Beloftekerk (Robijnstraat) 10 u ds Koolstra. Afscheldsdlenst kerkgebouw 5 u ds Hortensius. Laarse. Pinkstergemeente 9.30 heer Th. Verwoerd; Verg. - - Hoofdstraatkerk 10 630 u ds J. A. van wetten, uurponcia. 10 u ds J. P. Honnef. Scheppingskerk 9 en 10.30 u ds G. van Loenen, 5 u ds J. P. Honnef. Baptistengem. (achter v. d. Valk Boumanweg 236) 10 u dhr De Vries 5 u dhr Stringer. RK. Kerk 10 en 12 u (zat. av. 7 u). Lelmulden Herv. Gem. 9.30 u ds Van der Staat Geref. Kerk 9.30 u ds Los 7 u ds De Vree (gez. dienst), RK. Kerk (zat. 7 u) 7.30. 9.30 en 11.16 u. Kapel 81nt Bavo 9.30 u. Kapel Sanc- ta Marl» (zat. av. 7 u) 10 u. Oegstgeest Hervormde Gemeente (Groene Kerk) 10.30 u ds H. O. Sasse en ds M. J. Wagenvoorde (Pauluskerk) 10 u ds H. Aalbers (Gemeentecentr.) 10.30 u ds W. E. Verdonk. 10.30 u (Jeugdkerk) ds P. Bons. Geref. Kerk 10 en 7 u ds K. Vegter. Geref. Kerk (vrijgemaakt) 8.30 en 3 u leesdlenst. Geref. Kerk vrijgemaakt buiten ver- RK Kerk 8.30 1030 u hoogmis en 12 u (zat. av. 7 u). Waddlnxveen Herv. Gem. Brug- Oosterom te Oudewater 6.30 i. d. Heuvel. Bethelkerk 9.30 u ds J. v. d. J. Flink. Geref. Kerk Kruiskerk 10 u ris B. Koekkoek. 5 u ds D. J. Modder- r. Ontmoetlngskerk 10 u ds D. J. Ter Aar Dorpshuls Aardam icr&gebouw o u as nortenaiuo. Bevrijdingskerk (Aerent Bruunstr) -- 1030 u ds Bovenberg. Ge- herv. 5 u ds P. Reeaijk. voorscnoten. Huize "Groenhoven" 10 u ds H. J. J. Witte. Gezinsdiensten "Jeugdhaven 10 u "De Mirt" Dhr. Spijker. 10 u: "Het Mierennest" dhr Kromhout. Baptistengemeente 10 u ds G. van MG«rreGem. 10 en 4.30 u ds Bogaard, irorir in m b ii d« ear lier Chr! Geref. 'Kerk 10 en 5 u ds Car- Rem. Doopsgez. gem. (Lokhoratkerk i0.15 u dr S. L Verheua Chr. Science (Steensöhuur 6) 1030 uur Holl. dienst. Nws. Apost. Kerk (H. Rijndijk 24) 9 Geref 4 Gem. in Neti. (Konlngskerk). 11 Jehova betuigen (Hogewoerd 175), Gebouw Nabij Van Lennepstri prof. De Jong, 5 uur ds Van Hoegee. Kruiskerk Bouwsluis 10 u ds Sogers. Opstandingskerk Prinses Marijkestr. 10 u ds Hanemaayer, 6.30 u Jeugd dienst. Gebouw Nabij Van Lennepstx. 10 u Jeugdkaped. Zaal Opstand ings kerk Prinses Marljkestraat 10 u Jeugd- kapel. Martha-Stichting Rijnstroom. 130 u ds Hoogendijk. Oudshoorn/ Rldderveld 10 u ds Van Santen. 6.30 u ds Van Santen. Kerk Oudshoornee- weg 10 u ds Bogers. Slonskerk Hooft- straat 9.30 u ds Verploee, 6.30 u ds v. d Velden "De Bron" Troubadourweg 10.30 u ds aVn Santen. 5 u ds Hoo gendijk. Geref. Kerk Maranathakerk. Raadhuisstraat 10 u ds De Jong 6.30 Kerk (dorp) (zaterdagavond 19.00 u), 8AS 10 en 1130 u. Ontmoetingscentr. Snijdelwljk (zaterdagmiddag 1730 u) Hazerswoude Herv. Gem. 10 u ds Kaai 6.30 u ds Geertsema. Geref. Kerk 10 u dhr Brouwer. 5 u dhr Boer R.K. Bernarduökerk Rijndijk (zat. 7 u) 1030 u. RK. St. Mlchaelkerk Rijn dijk (aat. 7 u) 9 u. Koudekerk aan d. Rijn gebouw Ridderhof zondag 10.30 u RK. Kerk der Engelbewaarders Dorp (aait. 7 u) 8. 10 en 1130 u. Hoogmade Herv. Gem. 10 u ds. Sohoonenboom. RK. Kerk (zat. 7 u), en 11 u. Kaag Hervormde Gemeente 10 u ds Oarstens. RK. Kerk 8 en 10 u (zat. ref. Kerk Vr. Pr.str.: 8... Wigboldus. Geref. Kerk Vr. Salvatori (woensdag 730 u dhr Moerkerken). Aktie Kruist. Ned. Ma 27 Jan. 8 u ds J. Gravendeel, ln Mariënburcht. RK Kerk Agathakerk (Heereweg (zat av 7 u) 8.30. 10 u hoogmis 11.30 u Dep. Pnelpolder (Poelhuys) (zat. 7 u) 9 11.30 u Maria Kerk (zat. 19 u) 8.80 i 8. 10 en 11 u (z Oude Wetering Herv. Gem. 9.30 u ds Lalleman. Geref. Kerk 9.30 en 5 u ds Krijger. RK. Kerk Meerkreuk (zat. 7 u) 8.15. 9.46. 11.30 en 7 u. Rijnsaterwoude Herv. Gem. 9.30 u ds Steehouwer 7 u ds Oostenbrug. chr. Geref. Kerk 9.30 en 2.15 u lees dlenst. RK. Kerk (zat. 7 u) 7.30 9.30 en 11.16 u. Rijnsburg Herv. Gem. (grote Verloop. Oud Ger. Gem. in Ned., Zuid- 7 u) St. Vlctorkerk Wachttorenbespreking: Behagen helkerk 9.30 u ds Van Niel, 5 u ds v. d Bogerd. Geref. Kerk Petrakerk: 930 ds Hulsman, 5 u ds Baayen. nathakerk 9.30 u de heer D. de Best 5 u ds E. Warnink. Noord wijk, (Jeugddienst). Geref. Kerk (vrijge maakt) 10 en 6.15 u ds D. Noort Chr. ds Hulsebos. Alphen aan den Rijn - Noord De Goede Herderkerk Ten Harmsenstraat 10.3" 6.30 u Van Santen. Troubadourweg 9 Bogers Geref on naakt) 9.30 u 6.30 u ds RK. Kerk St. Jan de Doper (zater dag 7 u) 9.30 en 11.15 u. Mgr. Bekkers- i Zee: Herv. Gem. Nleu- u ds Agtereek. R.K. Kerk jouwschool 10.30 u (zat. av. 7 u). Rljpweterlng RK. Kerk 7.30, 9 Boeft. Leger des Heils 10 en 730 u. Evang. Chr. Gem. (Mlddelstegracht) vw -kerk 10 u heer Stuurman 5 u ds A. 9.30 i Leesdlenst en. Bapitsten gemeente - Vink. Pniëlkerk 930 u ds W. Kool, 6 Geref. Kerk Bosch ds De Heer. R.K. Kerk (zat. 7 u) 9. 10.45 en 5 u. Nieuw VennepHervormde Gem. s Wijngaarden 4.30 l genover NS station Noord: heer P. v. d. Heiden: Tesselschadeln 28: 4.00 u jeugdbij eenkomst. Warmond Hervormde Gemeente 10 u kand. Bakker te Sassenhelm. 7 u ds A. J. den Tonkelaar R.K. Kerk 10 en 11.30 u (zat. av. 7 u). Wassenaar Hervormde Gemeen te Dorpskerk 10 u dr Th. C. Frederik- se, 7 u Cantatedienst. Kievietkerk 9 u Jeugdkapel (11 tot en met 13 Jaar) 10 u ds J. T. Wiersma Messlaskerk 10 u ds J. A. O van Zanten. 4.30 u ds W. G. J. van der Sluys. Amsterdam (Zondag 25). Dorpscentrum 9.30 u hr W. L. Kamerling. Rotterdam. Gebouw Sha- i: -- -v v i S| i'ï-f'. blleenkomst in geb. WeirgRKeKerknde6Goedè Herder (zat'. Oude Kerk te Katwijk aan Zee

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 4