Ton Koopman: spil van het Nederlandse barokbedrijf ar* Birnie wil opheffing van zijn schorsing Lucebert-avond JINSDAG 21 JANUARI 1975 PAGINA 15 ledereen in Nederland die actief is op het terrein van de barokmu ziek en daarbij aanknoopt bij de nieuwe inzichten omtrent de uit voeringspraktijk komt vroeg of laat wel eens bij Ton Koopman terecht. Koopman is clavecinist (de eerste in Nederland die voor het bespelen van dit instrument een Prijs van Uitnemendheid kreeg), organist, leraar aan het Amsterdams Muzieklyceum, leider van het ensemble Musica da Ca mera dat vele concerten in bin nen- en buitenland geeft en van het Amsterdamse barok-orkest Musicua Antiqua, dat in feite naast het Weense Concentus Mu sicus van Harnoncourt het enige met authentieke barokinstrumen- ten werkende orkest in Europa is. Alsof dat nog niet genoeg is werd Ton Koopman onlangs artistiek leider van Herman van Veens pla tenlabel Harlekijn Barok. Tussen het repeteren, lesgeven, en speuren in muziekbibliotheken is hij enkele maal thuis te vinden in zijn kleine Amsterdamse Jordaan- woning, volgestouwd mot muziekin strumenten, partituren en boeken. Het beeld van de manager, de spin in het web van het Nederlandse barokke muziekleven vervaagt snel Ton Koopman: zo realistisch mogelijk. in het gesprek met Ton Koopman, dertig Jaar, klein van postuur, forse baard en bril. |Hoe komt het dat Ton Koopman enkele Jaren geleden nog een weinig bekende ex-leerling van Gustav (Leonhardt, zo snel een van Nederlands prominente musici is geworden? Hij grijnst wat aarze lend. maar zijn vrouw interrumpeert ii de verte: „Hij zit nu eenmaal altijd vol met plannen en hij is overal bij". (Ton Koopman voegt er aan toe: „Je moet niet uit het oog verliezen dat |oude muziekinstrumenten momen teel geweldig in de mode zijn. Daar jzit ook een gevaar in. Het lijkt wel of men op dat gebied nu alles mooi I vindt, al klinkt het nog zo primitief. {Men is gauw tevreden, terwijl in het huidige stadium bepaalde instru- Jmenten nog nauwelijks goed be speeld worden. jNatuurtrompetten bij voorbeeld, altijd een probleem. Ik heb er vorige maand bij de uitvoering van Bachs Weihnachtsoratorium met Musicua Antiqua weer mee te kampen gehad. I Als Je weet wat ze op de platen van Harnoncourt voor kunstgrepen toe passen... Een en al technisch plakwerk om de verkeerde noten er luit te halen". Niet zo eerlijk dus. Koopman: „Laten we zeggen niet volgens de realiteit van nu. Maar de functie !van de grammofoonplaat op dit terrein is een zeer specifieke. Die geeft ons een ideaalbeeld, een Indruk van hoe het kan in de best mogelijke omstandigheden. Daar kan men in de levende concertprak- tUk naar toe werken. Ik denk nu speciaal aan het spel op de oude blaasinstrumenten dat nog lang niet safe is. Wat de strijkinstrumenten aangaat zijn er binnen een tiental Jaren geweldige vorderingen gemaakt. Er bestaan aan de conservatoria in Amsterdam en Den Haag gelukkig nu ook speciale opleidingen voor barokviool, gamba enzovoort. Wat Nederland betreft vinden we het begin van die ontwikkeling bij het Leonhardt Consort. Zonder Leonhardt zelf kan ik me trouwens de hoge vlucht die de op authenticiteit gerichte barok-inter- pretatiekunst in Nederland heeft genomen trouwens nauwelijks voor stellen. Die man heeft zo veel losgemaakt". Is Koopmans eigen spel en zijn werk met Musica da Camera en Musica Antiqua duidelijk aan veranderingen onderhevig die op een constante stijlontwikkeling wijzen? Koopman: „We spelen nu al weer anders dan twee Jaar geleden. Wij begonnen globaal gezegd met het spelen van barokmuziek in een bepaalde stijl. Later gingen we steeds meer verfijningen aanbrengen die voort kwamen uit het besef dat er niet een bepaalde uitvoeringsstijl voor barokmuziek is. Er zijn allerlei richtingen en individuele componis ten die hun eigen eisen stellen". Hoe ben Je in de platenbranche en dan speciaal bij „Harlekijn" van Herman van Veen terecht gekomen? „Herman was al lang geinteresseerd in barokmuziek en hij kende mij. Naast Harlekijn-produktieleider Adriaan Verstijnen werd ik inge schakeld als het barokproject". Zijn die barokplaten van Harlekijn wel eerlijke platen? „We willen in ieder geval geen toegevoegde echo, maar een zo realistisch mogelijk overgebrachte akoestiek van een goede zaal. In enkele gevallen kan dat misschien een niet helemaal ideale balans opleveren. Verder worden de werken zo veel mogelijk in grote stukken opgenomen om de muzikale spanning zo constant mogelijk te houden". De barokserie van Harlekijn Hol land Produktie begon met een soloplaat van Ton Koopman in klavecimibelwerken van o.a. Swee- linck en Frescobaldi. Onlangs kwam een goedkope promotieplaat in de handel met een selectie uit het repertoire dat ons nog te waohten staat. Ton Koopman en Harlekijn hebben veel voor ons in petto. Een greep uit het repertoire waarin Koopman als clavecinist en organist een groot aandeel heeft: de twee orgelmissen en „Legons de Ténèbres" (met Rene Jacobs als countertenor) van Couperin, platen met de gambaspelers Jordi Savall en orgelwerken van Bach waarvoor Ton Koopman een Silbermann-instru- ment in Oost-Duitsland gaat bespelen („Ik speel overigens geen Bach-werken die Leonhardt al op de plaat heeft gezet, hij is het ideaal"). Het Belgische koor Collegium Vocale maakt een opname van de motetten van Bach en er komen platen van de bariton Max van Egmond, de cellist Jaap ter Linden om maar twee van de Nederlanders te noemen die bij Herman van Veen, een maecenas-nieuwe-stijl, de ruim te krijgen. Tentoonstellingen Rijksmuseum voor Volkenkunde. Stf^osiraat 1. Tentoonstelling "Zuid- i zee ilt de Doeken" Burgers Burgsteeg 2a, Vrede en Pleter tekeningen. Ge- 18 Jaar. LIDO: "The man with gun." dag. 2.30. 7.00 en 9 ook 4.45 uur. 14 Jaar. TRIANON: "Spys." dag. Intensieve verpleging: dag. 14.30 uur en van 18.30 tot Endegeest: dinsdag 14.3C uur; 's zondags 11—12 vrijdag 13— 2 uur en de gehele expostle ilderljen I opf»uddag van 16.00—0.100 j vanaf 14.00 I 31 'anuarl. Atelier „De Scherf" Oegstgeeet tel 60220 C vanaf 15.00 i r t/ Kindermatinee: „Robin Hood" (Tria non). alléén woensdag, zaterdag en zondag. Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Derde klasse van 18.30 tot 19.80 u Avondbezoek voor de kinderzaal. uit sluitend voor de ouders, alleen op woensdagavond van 18.30 tot 19.30 uur ACADEMISCH ZIEKENHUIS Voor alle patiënten (behalve kinde ren) zl|n de bezoekuren als volgt: Nassaulafun 41 s V. d. Helde- Kort exposeert eigen werk o.a. glas buigen Rijksmuseum vam Oudheden (Ra penburg 28) Werkd 10 uur voorm.— 5 uur nam zord 15 u nam. Joh de Wlttstraat 40 Galerie Ka binet Gaper Wisselende expositie dl. t/m za 2—5.30 uur nam. do boven dien 7—0 uur nam Pe Lakenhal dag. 105 uur. Ongeauendlenst elke dag Acade misch ziekenhulp behalve van dins dag i 0< uur tot woensdag 18.00 uur (DÏaco hessenhuis) en van vrijdag 13.00 auj tot zaterdag 13.00 uur (Eli sabeth ziekenhuis) Bezoekuren Ziekenhuizen 18.30—20.00 Voor de Dremature volgende bezoekuren ouders) Maandag l i ernstige patiënten: Dlaconessenhuls Leidse bioscopen ook 4.30 CAMERA: "Macbeth." dag. 8.00 i Mlddagl 13.45—14.30 uur. A vond bezoekuur: 18.30—1980 uur Kinderafdeling dage- 111ks van 14.00-19 00 uur. aileeD voor oudere zondag 14.0016.00 uur voor overig» rami beleden Kinderen beneden 14 taai bebbep geen toegang op de kinderafdeling klasseafde- Wanneer voor ernstige patiënten door- wordt toegestaan, kan de hoofdverpleegkundige hiervoor spe- bezoekuur: lopend bezoek de hoofdverple_„ clale kaarten verstrekken Alphen aan den Rijn RU noordie klas 11—11.80 18.30—19.30 n.; 8e klas 18.30-B afdeling 13.80—14.15 18.30—19.30 u.: Kraam- -14 15 uur. alleen voor echtgenoten 1920 u.; Kinderafdeling K'nriermatlnee: Nachtvoorstelling: lur zo. 2.00 en 4.15 ech* "Johnny got hls 15 tc 16 tot 16 i kindera ir: 3e klasse: kinderafdeling dag. REX: 'The born dag. 2.30. 7.00 en 9.15 uur. 18 laar Nachtvoorstelling: "Venus In bont." en van 18 30 tot 19.30 uur; K deling dag van 15 tot 18.30 i CCD (hartbewaklng) dag. va ouders 18 18.30 u Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vliegverkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld bfj het Informatiecentrum Geluids hinder Schiphol (020—175000) ÉW Qlteuws 21 januari 1975. Honderd jaar geleden stond in de krant: Naar men verneemt zal 't standbeeld van Rembrandt te Amsterdam, thans staan de op de Kaasmarkt, nadat de laatste kermis aldaar zal zijn gehouden, verplaatst wor den naar het midden van de Botermarkt. Als een bewijs dat er veel gebruik van paardevleesch gemaakt wordt, kan dienen, dat in Wijhe in zeer korten tijd ongeveer honderd paar- den geslacht zijn. Voor het grootste gedeelte wordt het vleesch naar Holland verzon den. Vijftig jaar geleden: Een kamerdienaar van hertogin Maria van Mecke- lenburg Schwerin heeft uit de villa van zijn meesteres te Ludwigslust alle kostbare ju- weelen en het familiezilver ontvreemd. De dief is echter te Warnemünde gearresteerd. Hij was nog in het bezit van het grootste deel van de buit. Te Weimar heeft een nachtelijke jacht over die da ken op drie Berlijnsche in brekers plaats gehad, bij toi zich een vierde, bekend onder den bijnaam "schwache Ro bert" had aangesloten. De mannen waren een groot magazijn binnengeslopen, maar trokken de aandacht van een minnend paartje, dat eveneens de duisternis had opgezocht. Het tweetal waarschuwde de politie, die daarop een gevaarlijken wed loop met de naar de daken gevluchte Berlijners begon. Ondanks de duisternis werd het drietal gegrepen. Alleen "swache Robert" bleek sterk genoeg om zich aan de arm der gerechtigheid te onttrek ken. PANDA EN DE MEES TER - KRIMPER 54 - 127 Panda was heel blij dat er toch iemand was die naar hem wilde luisteren. Hij vertelde de museum-direkteur dan ook alles over het verklein-apparaat waarmee een geldwagen en een vuilnisauto, en nu misschien schilderijen waren behandeld. "Een vreemd verhaal..." prevelde de ander. "Mcvar het kan waar zijn. Er is een treffende overeenkomst tussen de verfstreek van mijn schilderijen en die van de miniaturen. Bovendien worden miniaturen op ivoor gemaakt en Goedbloed's kollektie is op uiterst fijn geweven doek. We zullen een Commissie van Deskun digen benoemen om de ouderdom en de herkomst vast te stellen. Dank u wel voor uw hulp." Panda stapte in zijn autootje en reed tevreden naar huis. Gelukkig word ik een beetje geloofd," dacht hij. "Nu wordt alles tenminste eerlijk onderzocht." "Ik hoop nu maar dat men mijn kollektie niet te ernstig onder zoekt," prevelde Joris op datzelfde moment, terwijl hij zich naar het luxe hotel liet rijden waar hij zijn intrek had genomen. "Ik reken er op dat ik moregen betaald word. Dan kan ik eindelijk op gepaste vofit gaan rentenieren." De avonturen van Jommeke Het geheim van de Macu Ancapa C Dat is X alios. 5 AC fj\J p\ Bhjf weg... ik bedoel, kom spoedig... Dat kan niet anders dan ran professor Cot>e/yn zijn c Si si si Professeros dobeiijnos K/einos dikkos met tangos r "f wittos snorros j Kooktip BANANENKOEK Roer 100 g zachte boter met 100 g suiker tot een luchtige en schuimige massa en roer er dan 2 eieren door en 2 eetlepels rum. Vermeng 200 g ge zeefde bloem met 1 eetle pel bakpoeder, een mes punt zout en een snufje nootmuskaat. Stamp 2 rijpe bananen tot moes en meng er wat vanil lesuiker door. Voeg af wisselend, en zeer geleide lijk, bloem en banane- moes aan het eimengsel toe en blijf daarbij steeds goed kloppen. Bestuif 50 g rozijnen met wat bloem en meng rozijnen en 50 g fijngehakte walnoten door het beslag. Schep het mensel in een licht bebo terd cakeblik en zet dit ongeveer een uur in een voorverwarmde, niet al te hete oven. WINA BORN KLEINE VAART BreeVliet 10 In Golf Ant>- Anit- Blscaye nr Dutch Engineer pass 18 Ekofisk nr Gothenburg Dutch Faith 17 v Rotterdam nr Gran- nemouth Dutch Spirit pass 20 Casquets nr Huelva Flducia 2 17 te Rotterdam Megres 19 65 w Belle Be nr Casablan- Meree 20 60 wnw Kp. St. Vincent nr Casablanca Merweborg 18 te Rotterdam Neutron pass 18 Westkapelle Wisbech Nina 17 v Rotterdam nr Dublin Nomadisch 17 t Pallas pass 18 Nice l Kharg lal. nr Chevron The Hague 18 te Vlaardlngen Coppename 18 v Armuelles nr Tela Diogenes 20 te Antofagasta Fulgur 19 v Freeport nr Peru Gloria Maris 19 te Rotterdam Grotedljk 19 te Tampa Gulf Italian 18 te Ittersum 18 te San Jose Karakorum 18 te Antwerpen Imm Ingham Rastanura Jeddah Lolrellovd 21 te Pap Lovellla 19 te Point Marinula 20 20 no Niso 18 te Nijkerk 19 te Aqaba Pala aira. Patro New York nr Lagu- Kharg iel. nr Dar es Sa- I v Rotterdam nr Whlte- DEN HAAG Het bestuur van 't Nederlands Danstheater heeft be sloten de schorsing van directeur Carel Birnie voor onbepaalde tijd te handhaven. De heer Carel Bir nie meent dat de schorsing nu dient te worden opgeheven. De directeur van het balletgezel schap werd op 15 december geschorst in zijn functie wegens verschil van mening over de uitvoering van be stuursbesluiten. De schorsing was be doeld als een afkoelingsperiode. Vol gens Carel Birnie, die een en ander meedeelde, heeft het bestuur alle bemiddelingspogingen, waaronder die van de Haagse wethouder P Vink afgewezen. Mr. J. L. Janssen van Raay, raads man van Carel Birnie zal op 30 Januari voor de president van de rechtbank in Den Haag in kort ge ding eisen, dat het bestuur van het Nederlands Danstheater de schorsing van de directeur opheft. GROTE VAART Alkes 20 te Eastham Aiga loml Buenos Aires Eastham Band arm ah sh ah r v Kingston nr Cura cao Ares 19 te St Maarten Arlstoteles 19 v Rotterdam nr Bilbao Atlantic Crown 19 v Rotterdam nr r Balboa nr San Straat Hongkong 18 v I nr Lourenoo Marques Straat Magelhaen 19 te Lagos Straat Mozambique 18 te S Thuredreoht 19 v Boulogne side Trident Amsterdam 20 te Ai Viana 18 v Rotterdam nr Tl Vlieland 21 te Wellington Walcheren 18 te Tilbury. LEIDEN De derde voorstelling in de serie Poëzie Hardop die mor genavond in het LAK-theater wordt gegeven zal zijn gewijd aan de dich- Port Elizabeth ter-schilder Lucebert. Het is vooral door toedoen van deze belangrijkste vertegenwoordiger van de Vijftigers dat de doorbraak in de Nederlandse poëzie een revolutio nair karakter kreeg. Daartoe heeft vooral bijgedragen de agressieve thematiek van Luceberts werk, waar in alles wat laf. burgerlijk en pas sief' is met groot sarcasme aan de kaak wordt gesteld. Lucebert heeft na het verschijnen van zijn verza meld werk 'Gedichten 1948-1963' in 1965 nog maar een enkele keer ge publiceerd. echter opnieuw blijk ge vend van een venijnig engagement. De "Keizer der Vijftigers" ontving voor zijn poëtisch werk in 1967 de P.C. Hooftprijs. FRED BASSET EN AIS &AST: 4RN0LD STRIEM NIEUÜÏR MUZIEKFEESTEN VAN DE SCHOOL MET HET SCHOOL' Z/lNöKOOR, THE AC^mY OFSMT MlARTlN IN THE FIELDS, PE Z4N&ERE9 ZDNPER NAAM, 0EMIS ROUSSOS, SANPZA EN ANPRES.MEAL ANP McNOUTH THE POINTER SISTERS», ERIC SAVE, BEETrtoVQJ, B4CH EN BZAHMS FRANK SINATRA, HEINTJE, SJEFKE VAN OEKEL EN 6ERRIT PEKZIJL 1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 15