Gij sbrecht gaar gekookt
in pan met tomatensoep
Het liep storm voor
de pianiste Tazaki
Lachen, gieren en brullen
met John Lanting c.s.
Ombudsman stapt op
Eric Krans verongelukt
AANDAG 20 JANUARI 1975
jEIDENOEGSTGEEST Nog niet
o heel lang gelden heeft in een Leids
oldertheatertje een jonge Ameri-
:aanse actrice geheel naakt in een
Jickery-voorstelling gestaan. Het be-
rof een eigentijdse bewerking van
Jhakespeare's "Measure"
het was een indrukwekkend voor-
eeld van nieuwe toneelvormen. Het
pel van deze Amerikaanse was trou-
rens een knap staaltje van pure to-
leelspeelkunst.
Verwisselingen van paren en een wel Paul van Gorcum als preutse
voor dom gehouden tantetje die ech- minnaar toch ook een grote verras-
ter slimmer blijkt te zijn dan men sing was.
voor mogelijk diende te houden, daar Marjan Berk tenslotte zette op
is ook dit goedkoop brok amusements een kostelijke manier een met een
toneel op gebaseerd. Er werd, zuiver zachte g sprekende domme diienst-
vaktedhnisch gezien, met name dood bode neer. Al met al was het dolle
John Lanting briljant gespeeld, hoe- pret. PI ETTER C. ROSIER
Vat 't in jarretels (bestaan die nog?)
;ehulde meisje zaterdagavond in het
lomvolle aulatheater in Oegstgeest
tond of lag te doen in de openings-
cènne van de klucht 'Hé... mag ik
lijn echtgenote terug' geeft het
nstituut van de Dolle Mina's met-
het recht van bestaan. Begrip
als 'banaal' en weinig funotiio-
leel' worden vaak bespot, maar voor
an John Lantings tegenspeel
de kwasi-erotische stoescè-
het begin van de voorstelling
ouden ze best eens van toepassing
logen zijn. Men denkt door middel
an een zwartgekousde, langbene-
ige juffrouw de pikanterie van het
tuk te dinen, maar men gaat er
feite de mist mee in.
[et publiek heeft zich overigens met
et lach-of-ik-schietstuk van Jean-
Jernhard Luc en Jean-Piëre Conty
est geamuseerd hoewel de teleur
stelling voer het wegblijven van de
|oor ziekte gevelde Georgette Hage-
ïoorn bijzonder groot leek te zijn.
Gezegd moet echter worden dat
Maatsvervangster Tineke van Leer
b deze klucht ard'ig van leer wist
je trekken. Ze dreef haar rol van de
tikertante, die niets van de schei-
ngsplannen van haar eigen 'tor-
•lduifjes' af mocht weten, voor een
t deel op haar komisch talent
eerlijk is eerlijk, het blijft
en hele opgave om tegen een
als die van Georgette Hage-
te moeten opboksen. Over de
ihoud van deze door regisseur Alex-
der Doré vaardig in elkaar ge-
lanste klucht, zoals er trouwens der-
•n dozijn gaan, geen woord.
HILVERSUM De ombudsman
van de VARA, Hans Ouwericerk,
stop met zijn werkzaamheden. Hij
heeft bij VARA-dlireotuer Piet te
Nuyl zijn ontslag ingediend. Ou-
werkerk is van mening, dat hij na
het aflopen van zijn contract in
september moet verdwijnen. Dat is
volgens hem beter voor de VARA.
De oorzaak van het ontslag is het
felle conflict dat binnen de VARA
over de nieuwe organisatiestructuur
is g:?voend.
Ouwerkerk was het bijvoorbeeld
niet eens tegen de aanwijzing van
Koos Postema als vervanger van
de directeur. Het personeel is vol
gens de amlbudsman niet gekend in
het overleg over deze benoeming.
De sfeer is nu zo verpest, dat het
voor veel mensen niet meer hoeft",
aldus de ombudsman. Hij heeft
zich de lasterverhalen over vele
VARA-medewerkers zo zeer aange
trokken, dat hij er de voorkeur
geeft om er uit te stappen.
Of het programma"De Ombuds
man" blijft voortbestaan is nog
niet bekend.
DEN HAAG Het hoofd van de
afdeling lichte muziek van de
AVRO-radio, de 51-jarige Eric Krans,
is zaterdagmiddag bij een verkeers
ongeluk in Den Haag om het le
ven gekomen. Volgens de Haagse po
litie reed de auto van Eric Krans
met grotes nelheid, waarbij de wa
gen in een slip raakte en tegen een
lichtmast botste. Daarbij verloor niet
alleen Eric Krans het leven maar
ook zijn passagiere, de 26-jarige A.C.O
Breen, evenals hij afkomstig uit
Hilversum.
Eric Krans was in 1923 op Java
geboren als zoon van een arts. In
Nederland volgde hij o.m. een mu
ziekopleiding (zang en piano). In
1946 formeerde hij het jazz-orkest
"The Dixieland Pipers". Gelijktijdig
met de orkesten "Le Loreintais" van
Claude Lutere en "The Dixielanders"
van George Webb luidde hij daar
mee de periode van revival-jazz in
West-Europa ln.
In 1962 trad Eric Krans in vas
te dienst van de AVRO, waar hij
Gijsbert Nieuwland opvolgde als chef
van de afdeling lichte muziek. Eric
Krans was verantwoordelijk voor al
le AVRO-programmas op Hilversum
3 en voor alle AVRO-programma's
met lichte muziek op de beide an
dere Hilversumse radiozenders.
LEIDEN Het koffieconcert, dat
Hsteroohtend door K. en O. georga-
aiseerd was in de grote zaal van
Leidens muziektempel is in gunsi-
[e zin een beetje uit de hand gelo
pen Op zou treden de Japanse pia-
Oiste Etsuko Tazaki, en daar een
frote vleugel niet in de gebruikelij
ke foyer kan. maar anderzijds het
gemiddelde aantal bezoekers ver-
flrinkt in de ruimte van de grote
taal. had men de laatste wat op
gevuld met tafeltjes en de stoelen
ruim geplaatst. De galerij was nog
Öiet schoongemaakt na een evene
ment op vrijdagavond. Tot stomme
Verbazing van de organisatoren
moesten er echter inderhaast stoe
len worden aangesleept en raakte
zelfs de galerij behoorlijk vol.
'De soliste hal een programme
van oude bekenden: het Italiaans
concert van Bach, Funérailles en
een Hongaarse rapsodie van Liszt
en de Fathétaque vaaa Beethoven.
Bach hoor ik liever op een klave
cimbel, maar als het dan toch op 'n
piano moet, dan grag op de manier
zoals Etsuko Tazaki het deed.
Exact, vrij van romantische poes
pas. alle mogelijkheden van de pia-
no-forte uitbuitend, niet mecha
nisch of routineus, toch metrono
misch. Liszt volgde als schril con
trast, nu eens melodisch, dan weer
fel en vinnig.
De Patétique kreeg, vooral in het
eerste deel. een zeer persoonlijke
stijl: ook hier stond het metronimi-
sche op de voorgrond, waarbij de
dynamiek voor een bijzondere
kleuring zorgde. De precisie raakte
hier en daar wat in het slop, aan
de andere kant klonk het adagio
inderdaad zeer cantabile. De pia
niste kon niet uit onder een toegift:
een van de drie sonetti del Petrar-
ca van Liszt.
RON HARMS
Tentoonstellingen
ook 4.45 uur. 18 jaar.
LIDO: "The man with the golden
gun." dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur. zo.
ook 4.45 uur. 14 Jaar.
TRIANON: "Spys," dag. 7.00 en 9.15
Intfensleve verpleging: dag.
Endegeest: dinsdag
b zondags 1112 uur en
eerste klasse: de gehele
iee ut de Doeken"
Sociëteit Burgers, Burgsteeg 2a,
lx post ie van Anton Vrede en Pieter
Tol. schilderijen en tekeningen. Ge
pend: dag. van 16.00—0.100 uur, zat.
maf 14.00 uur. zo vanaf 15.00 uur t/
t&nu&rl.
Atelier „De Scherf" Naseaulaan 41
Tegstgeest tel. 50220 Ans v. d. Helde-
[orr exposeert eigen werk o.a. glas
Rijksmuseum van Oudheden (Ra-
mburg 28) Werkd 10 uur voorm.—
uur nam. zond. 1—5 u nam.
Joh de Wlttstraat 40 Galerie Ka-
llnet Gaper Wisselende expositie dl.
■w za 2—6.30 uur nam. do. boven-
len 7—9 uur nam.
De Lakenhal dag. 105 uur. Zondag
.eidse bioscopen
LUXOR: "Chinatown", dag. 2.30,7.00
i 9.30 uur. zo. ook 4.30 uur. 18 laar.
CAMERA: "Macbeth." dag. 8.00 uur.
Zorro,"
en 4.15
lachtvoorstelllng: "Johnny got hla
in." vr. en za. 11.30 uur. 18 laar
REX: 'The born loosers." dag. 2.30.
30 en 9.15 uur. 18 laar.
Jachtvoorstelllng: "Venus ln bont."
18 Jai_.
Kindermatinee: „Robin Hood" (Tria
non). alléén woensdag, zaterdag en
zondag.
Ongevallendienst
ziekenhuizen Leiden
Oagsauendlenst elke dag Acade-
Klasse afdeling
Derde klasse
i tot zaterdag 13.00 t
sabet.t) ziekenhuis)
Bezoekuren Ziekenhuizen
13.30 tot 14.30 u
18.30 tot 19.80 u
Avondbezoek voor de kinderzaal. uit
sluitend voor de ouders, alleen op
woensdagavond van 18.30 tot 19 30 uur
ACADEMISCH ZIEKENHUIS
Voor alle patiënten (behalve kinde
ren) zlln de bezoekuren als volgt:
Elkt dag:
15.00—16.00 uur
18.30—20.00 uur
Voor de Drematurenafdellng gelden de
volgende bezoekuren (alleen voor
15.30—15 45 uu
i ernstige patiënten:
Dlaconesaenhuis. Middagbezoekuur:
13.45—14.30 uur. A vond bezoekuur:
18.30—1960 uur Kinderafdeling dage- clale kaarteD
Ulks vaD 14.00—19.00 uur. al-
ouders zondag 14.00—16.00
14 laar nebbei
kinderafdeling
A vond bezoekuur: de hoofdverpleegkundige hiervoor t
'deling d:
"ónderen"beneden Alphen aan den Rijn
2e klas 11—11.80
B.30—19.30 u.; 3e klas
St. Elisabetn-ziekenhuis. klasseafde-
llngen Volwassenen dag. v. 11.15 tot
12.00 uur van 14 tto 14.45 uur en van
18.30 tot 19.30 uur Kraamafriellng-
dag van 11.15 tot 12 uur (alleen voor
echgen.) v. 16 tot 16 uur en van 18.30
tot 19.30 uur; kinderafdeling dag. van
3e klasse: dag
Kraamafdellng: dag
CCU (hartbewaklng). dag
14.45 i
19 tot 19.30 i
13.30—14.15 en 18.3019.3
oudere 18
18.30 u
Geluidshinder Schiphol
KlachteD over geluidshinder van
vliegverkeer van en naar Schiphol
kunnen dag eD nacht worden gemeld
bij het Informatiecentrum Geluids
hinder Schlpho) (020—175000)
(ÉW ®fÜe
20 januari 1975
Honderd jaar geleden stond
in de krant:
De uitnodiging, door Cu
ratoren, Rector en Senaat
der Leidsche Hoogeschool
aan vreemde universiteiten
gericht, om zich hij het Der
de Eeuwfeest onzer Acade
mie, op den 8sten Februari
e.k., te doen vertegenwoor
digen is van alle kanten be
antwoord op eene wijze, die
getuigt van de hooge achting,
die onze Hoogeschool buiten
lands geniet, en van de be
langstelling. die haar Eeuw
feest in de geleerde wereld
verwekt. Niet minder dan
33 buitenlandsche universi
teiten hebben aan de uitno
diging gehoor gegeven en
beloofd één of twee afge
vaardigden te zullen zenden.
Verwacht worden afgevaar
digden van de universiteiten
van Gent. Luik en Brussel,
van Cambridge, Londen en
Dublin, van Berlijn, Erlan
gen, Giessen, Göttingen, Hal
le. Marburg. München, Ros
tock. Würzburg, Bonn,
Greifswald, Heidelberg, Ko-
jüngsbergen, Leipzig en
Straatsburg, van Buda-Pest.h
Clausenburg en Praag, van
Bern. Basel en Zurich, van
Kopenhagen, van St. Peters
burg en Helsingfors en van
Coïmbra (Portugal). Ook uit
Frankrijk zullen afgevaar
digden komen, doch daar
van is nog geen bepaald be
richt ontvangen. Het getal
der tot dusverre bekende
buitenlandsche gasten be
draagt 54. Moge de Neder-
landsche gastvrijheid zich
niet onbetuigd laten om de
eer der Leidsche Hoogeschool
en die des Vaderlands te
handhaven.
Vijftig jaar geleden:
De verdachte in den
moord op den commissionair
Busch, wiens stoffelijk over
schot dezer dagen onder
den grond in een Amster-
damsche garage werd aan
getroffen, heeft bekend den
moord te hebben gepleegd.
Het was den arrestant, Van
Muylwijk, niet mogelijk het
bezwarend materiaal te ont
zenuwen.
PANDA EN DE MEESTER-KRIMPER
53 - 127 "Ik hoop dat die kunstkenners niet te oplettend naar
Panda hebben geluisterd," prevelde Joris, terwijl hij zich weer
naar de toonzaal spoedde.
Maar tot zijn teleurstelling waren de experts begonnen met het
bestuderen van de miniatuurtjes door vergrootglazen.
"Vreemd..." hoorde hij de museumdirecteur zeggen. "Het werk
doet geborsteld aan. Dat kan toch niet met marterhaar... Het
mist de gebruikelijke gladheid..."
Op dat moment kreeg hij de kunsthandelaar in het oog.
"Ah - meneer Goedbloed," sprak hij. "U zult er toch geen be-
zwaar tegen hebben wanneer we uw miniaturen uitputtend la
ten onderzoeken? Ze zijn een omwenteling.
Maar maakt u zich niet ongerust. We zullen deze unieke wer
ken onder politie-bewaking plaatsen."
"On-onderzoeken?" herhaalde Joris onaangenaam getroffen.
"Hm... eh, ja... natuurlijk. Als u maar snel beslist over de aan
koop - want er zijn meer gegadigden."
Dat begreep de direkteur, en hij nam haastig afscheid.
Maar inplaats van meteen naar zijn museum te gaan, liep hij
Panda na.
"Een ogenblikje"sprak hij. "U zei daarnet dat die miniaturen
verkleiningen waren van mijn gestolen schilderijen. Kunt u me
dat even uitleggen? Er is namelijk iets merkwaardigs met de kol-
lektie van Goedbloed..."
Het
geheim
van de
Macu
Ancapa
Kooktip
NOTENMAYONAISE
Een zeer geurige ma
yonaise, die het heel goed
doet bij koude vis en koud
vlees, vooral lamsbout en
trouwens ook bij koude
kip. Stamp 75 g gepelde
walnoten en 25 g hazelno
ten zo fijn mogelijk te sa
men met 2 teentjes knof
look. Meng er een ei
dooier door dat vooral op
kamertemperatuur moet
zijn. Giet er daarna drup
pel voor druppel olijfolie
bij (zonnebloemolie kan
ook) en blijf daarbij
steeds goed kloppen tot
de mayonaise bindt.
Daarna kunt u de olie
wat sneller toevoegen,
maar u dient steeds
goed te blijven kloppen.
Ook de olie moet op ka
mertemperatuur zijn. Op
eidooier neemt u»l dl olie
dat is ongeveer 7 eetl.
Meng er vervolgens de
fijngestampte noten door
en breng de mayonaise
op smaak met zout, vers
gemalen peper en min
stens 3 theelepels citroen
sap. Deze mayonaise is
ook bijzonder geschikt om
sla mee aan te maken.
WINA BORN
FRED BASSET
HET VOORNAAMSTE KENMERK WN OUPER-KlNP-
J?E1ATIE 15 PAT HU CONSTANT IS.IW GEEFT
VEILIGHElD. ZIJN J00 OÜPDcS
C0NSTANT IN HUN OPTREPEM,
tegenover jou
aZEKERWEL.
HO^ VERVELENP
IK OOK BEN,HOE
/^BSURP MIJN EISEN,
MUN 0UPER5 HEBBEN
EEN CONSTANTE,
VOORSPELBARE
reactie.
De tomatengooiers van weleer
keerden zich fel tegen allerlei tradi
ties en Vondels Amsterdamse held
moest zijn onstuitbare nieuwjaars-
verschijning onderbreken. Maar de
opstandigen van toen hebben het in
dit hoofdstedelijke jubeljaar niet kim
nen laten. Na Carel Briels, die naar
vermogen in het klassieke spoor bleef
kwam er gisteravond een tweede
produktie van het drama aan de
beurt. Guus Rekers maakte voor het
Publiekstheater een bewerking, die
vrijdagavond in de Stadsschouwburg
onder regie van René Lobo in pre
mière ging.
Men weet het: Joost van den Von
del bood een zeventiendeeeuws
alexandrijnendrama, dat het in de
eers:e plaats van de poëtische inspi
ratie moet hebben en bepaald veel
minder van zijn dramatische allure,
want de achtereenvolgende verdedi
gers van de benarde veste spreken
nauwelijks in dialoogvorm tot elkaar
maar komen meer om beurten aan
het woord voor gevoelsontladingen.
Verstandig is om dat dan maar zo
te laten, Rekers ging met schaar en
lijmpot te werk "om het aantal
speelbare scènes van het stuk te ver
meerderen" en "vanuit het span
ningsveld tussen gedroomde en fei
telijke werkelijkheid een verhaal te
vertellen". Dat leert men uit de toe
lichting bij het tekstboekje, dat ove
rigens maar ten dele bespeeld wordt
omdat er tijdens de repeties weer
fragmenten zijn toegevoegd, die al
verwijderd waren of teksten die op
een andere figuur waren overgeplant
toch maar weer geschrapt. Tomaten
soep om in stijl te blijven.
De argeloze Amsterdamse fami
lies, welke vroeger naar de "Gijs-
brecht" trokken, kwamen zich voor
namelijk aan een ode op hun stad
warmen, ook al was al het stadspa-
triotisme van Vondel niet genoeg om
aan zijn ridder een helemaal kloek
beeld over te houden. De families
zullen het moeilijk krijgen. Wat Re
kers precies bedoeld heeft komt eer
der uit zijn toelichting dan uit de
dramatische ernst of parodie? Het dreven. In
Sigrid Koetse als Badeloch.
veldwachter tussen zijn gemeentena-
rond, even later was het echt ge-
tierige wijfje, dat Si-
ene moment liep Hans Boswinkel in grid Koetse van Badeloch maakte,
de titelrol als een parmantige dorps- lagen de uitersten minder ver
elkaar. Het best te plaatsen was nog
Henk Rigters in de uitgebreide rol
van Vosmeer, nog maar heel beperkt
een spie. De veelal zingende nonnen
zoaüs ze werden gebruikt door Lo
bo wekten de indruk van een lus
trumrevue. Een gemanipuleerde re
vue naar Vondel. Daar zullen we het
maar op houden. Een echte moder
nisering met '•'ethouder Lauwers bo
ven de metroput belaagd door keer-
len-bouwvakkers zou meer hebben
uitgehaald.
PIET RUIVENKAMP
De Nederlandse zanger Hein
Simons is vrijdagavond laait in Aken
op een kruispunt met zijn auto op
een brandweerauto gebotst die met
gillende sirene en blauw zwaai
licht op weg naar een brand was.
De splinter nieuwe aiuto van de
zanger werd geheel vernield maar
hijzelf bleef ongedeerd.
Volgens het voorlopige onderzoek
reed de zanger door een verkeers
licht dat op groen stond maar had
hij de brandweer voorrang moeten
verlenen.