Heeft de kerk nog wel betekenis in onze maatschappij? Wm n retour naar Indonesië voor twee personen KERKDIENSTEN Vaststaande normen verdwenen een miljoen gulden aan prijzen Jaar van de vrouw Er is een tijd geweest dat uitleenboeken, wanneer ze terug werden gebracht, in geschonden toestand terug kwamen. Zo uiterlijk zag je er niets aan. Ze zagen er even netjes uit als toen ze de deur uitgingen. Maar binnenin waren alle vloeken, zo die in een boek voorkwamen, of sterke woorden zó bewerkt, dat ze volkomen onleesbaar waren geworden. Het zal wel bedoeld zijn als een protest tegen het ijdel gebruiken van Gods naam. Degenen die dit deden hebben na tuurlijk wel geweten dat er in het gewone leven met de naam van God en van Christus soms nog al raar wordt omgesprongen. Zo kun je soms krachttermen horen waar Je dat he lemaal niet verwachtte. Zo is nu een maal onze dagelijkse omgang. Maar wanneer zo iets zwart op wit gedrukt staat, vindt uien het ineens veel er ger. In het gewone leven kan men het nog zien als een voorbijgaand iets, maar eenmaal gedrukt, blijft het er staan, zolang dat boek bestaat. Zo is dat met meer dingen het geval dte men niet verdraagt als ze ge drukt zijn. Wat een bijnamen zijn er niet om mensen aan te duiden. Je hoort er geen protest tegen wan neer ze worden gebruikt. Maar wan neer ze openlijk in de krant komen, verdraagt men het heel wat moei lijker. Dan staat het weer zwart op wit. N heeft ds. L. H. Ruitenberg in •Tijd en Taak" het "onafhankelijke blad voor evangelie en socialisme" (in de wandeling: het veertiendaagse blad van de prot. chr. werkgroep in de Partij van de Arbeid) een opmer king gemaakt over de viermaal her haalde vloek die de onlangs benoem de directeur van de Wiardi Beck- manstichting, drs. Wouter Gortzak, heeft geslaakt in een interview dat hem is afgenomen door één van de redacteuren van "Vrij Nederland". Ds. Ruitenberg tekent er by aan dat de nieuwe leider van het wetenschap- pelyfc bureau van de grootste poli tieke party in Nederland, blijkbaar niet meer weet te zeggen over het "fenomeen godsdienst". Hy heeft echter meer kritiek en dit is slechts een aanleiding om te zeggen dat hy constateert "symp tomen van blindheid voor een stukje der werkeiykheid" die men kan waarnemen binnen de Party v. d. Arbeid. En in dit verband noemt hy dan de "discussie rondom de abor tus provocatus, rondom de polarisa tie, rondom de verslavingsproblemen en ga zo maar door". Ruitenberg ontdekt hier een gebrek aan kennis, aandacht, dialoog "met betrekking tot de wyze waarop gelovige men- s n met de problematiek omgaan." :iy mist het in zyn eigen party dat men steeds minder begrip kan opbrengen voor datgene wat anderen beweegt om van een andere gedach- tengang uit te gaan en als gevolg daarvan een andere mening hebben en een andere houding waarmee zy in het leven staan. Er komen by het "fenomeen godsdienst" zaken in het geding, waarvan hy vindt dat daarmee rekening moet worden ge houden. "Als de leiding van de Party v. d. Arbeid op alle niveaus daar geen aandacht aan besteedt, als zy niet in echt dialoog treedt met de doel- verwanten die óók socialisten in allerlei kerkelijke verbanden hard werken om inzichten van christeiyke hoop praktische toepassing te ge ven, dan biyft zo'n party ver onder de maat en zal zy groepen van ge lovigen duurzaam van zich ver vreemden." Slechte journalistiek Natuuriyk antwoordt Wouter Gort zak in het volgende nummer van "Tyd en Taak". Hy doet dat nogal geprikkeld. Hy vindt dat wat ds. Ruitenberg schreef, slechte Journa listiek is. Er is hem in het inter view niet naar het 'fenomeen gods dienst' gevraagd. De gebruikte krachttermen zyn voor hem alleen maar een aanloopje geweest en Gortzak is van oordeel dat ds. R. zich misdraagt, zowel tegenover hem als tegenover de party wanneer hy de indruk wekt dat deze geen aan dacht meer heeft voor gelovigen, omdat de kerk niet meer een reële machtsfactor is. Hy vindt dit een stuk verdachtmaking die niet mooi meer is. Tot zover dan Gortzak. We kunnen het tegenwoordig meer tegenkomen dat mensen in interviews zich ongeremd laten gaan en krachttermen en vloeken gebrui ken, waarby ze er biykbaar niet over denken dat daardoor hun optreden op anderen Juist de omgekeerde uit werking kan hebben dan zy zelf be doelden. Denkt inen er ook nog wel eens over na wat men eigenlijk uit spreekt, of rollen de woorden zo ge dachteloos uit de mond dat zy zelf biykbaar niet eens weten wat zy zeggen en doen? Denkt men dat ook dit behoort by de vryheid die men zich verworven heeft dat er man alles kan worden uitgeflapt zondei enige terughoudendheid? Wanneer echter ds. R. dat alleen had willen zeggen, zou hy geiyk te stellen zyn met degenen die in boe- HILVERSUM In het themaprogramma, dat IKOR-radio a.s. zondagochtend van half elf tot twaalf uur via Hilversum 2 uitzendt, zullen Barend de Ronden en Theo Witvliet een gesprek hebben met minister-president Den Uyl over het thema 'Kan het ecM niet min derVooral de ethische kanten van het beleid zullen in dat inter view aan de orde komen. Er zal gesproken worden over de groeiende werkloosheid in samen hang met problemen als voedselcrisis energieschaarste en de ver houding rijkearme landen. Het gesprek wordt voorafgegaan door een documentaire, waarin een aantal vragen rond werkloosheid, energie- en voedselcrisis aan de orde komen. dacht meer wordt besteed aan het geen zy hebben in te brengen om 'inzichten van christelyke hoop gaan gevoelen, omdat er geen Een van de fijne prijzen die u kunt winnen in de puzzelaktie van het KWF. Onderga de magische verrukkingen van een reis naar dit land met zoveel GoBdgiattGoSabena. herinneringen. U kunt weg ~v wanneer u wilt De Sabena /^TDeu*Y vertrekt twee maal per week CSABcNA) naar Djakarta. ning houdt of kan houden, biyft j party onder de maat. Aldus ds Rui tenberg. Eenzamer We komen hier iets tegen wat, naar we menen, niet alleen voor een politieke party geldt, maar voor heel de samenleving die steeds meer ge seculariseerd wordt. En steeds meer wordt het voor de kerken een vraag hoe zy in deze samenlevingsbanden moeten staan. In wezen is dit de zelfde vraag als waarmee ds. R. in zyn politieke party te maken heeft. Hij en de zynen menen daar iets te kunnen en moeten inbrengen, zy menen dat te kunnen doen in dia loog, zoals dat dan tegenwoordig heet, maar wat komt er van een dialoog terecht als er geen gespreks partner opdoemt of wanneer men niet in ernst wordt genomen? We krygen, wat de kerken tesamen betreft, ook zo het gevoel dat zy in de maatschappeiyke verhoudingen waarin zy moeten leven, in ieder geval eenzamer zyn komen te staan. Hebben zy in het politieke, sociaie, maaitsohappeiytoe leven nog wel een gesprekspartner? Allés draait tegen woordig om economie, sociologie, ainitJhropologie, en noem verder maar op wat er aan moderne wetenschap pen te voorsohyn is gekomen. Waammee kunnen de kerken aan komen? En bovendien, vdndlt men het nog wel de moeite waard om te luis teren naar datgene wat vanuit de kerk kan worden ingebracht? Tegen woordig kun Je de vraag nogiai eens tegenkomen: vertel me nu eens, wat WOORD VAN BEZINNING Heeft Paus Paulus VI 1975 voor zyn kerk uitgeroepen tot het jaar deir verzoening de Ver. Naties willen het zien als het Jaar van de vrouw. Ik dacht dat beide doel stellingen voor 1975 zinvol zouden kunnen zijn. De vrouw heeft im mers eeuwen lang geleefd ondier het leed van de discriminatie en lijdt in grote delen van de we reld daar nog onder. Misschien vindt U het woord "leed" wat te geladen en overtrokken. Veel vrouwen hebben immers nooit anders geweten dan: "het hoort zo", hebben zich daar zonder meer in geschikt en hebben zich er meer of minder gelukkig bij ge voeld. Uit de geschiedenis en de literatuur zy.n vele voorbeelden te noemen die vanuit en ondanks hun ondergeschikte positie in vale opzichten een leidende rol heb ben gespeeld en een stempel heb- ben gezet op him gezin, hun om geving en de samenleving. Onge twijfeld is dat waar! Ongetwijfeld is ook waar dat de vrouw anders in ingesteld dan de mam. Men zegt wel eens dat de Egyptische kun stenaars uit die tijd van de be roemde Parao's dit verschil zo heb ben uitgedrukt dat zij het beeld van de man zo vervaardigden dat hij recht voor zich uit keek, a.h.w. de lijnen uitstippelend voor de toekomst, terwijl zij de vrouw hebben uitgebeeld om zich heen ziende, a.h.w. zorgend met de ei gen omgeving bezig. Misschien is dit to gnote Üjrcen wel waar, al zullen er wel ailerled tussenischa- keringen zijn. Ik dacht echter dat het er, in het Jaar van de vrouw, niet om ging dit "anders zijn" te ontken nen en de absolute gelijkheid van man en vrouw te bepleiten, maar om de discriminatie op te heffen, de achterstelling te bestrijden. En dte is er Dat valt niet te ont kennen. Die is er niet alleen in de zg. minder ontwikkelde wereld maar ook in de zg. meer on- wBkkeilde wereld. Eu, laJtem we er maar meteen, bij zeggen, "Christendom en Kerk hebben daar hun steentje terdege aan bijgedragen". Het heeft bv. heel wat voeten in de aarde gehad voordat in deel van de kerk de vrouw als geiykwaardlig medewerkster mocht meepraten. Het is zelfs nog niet overal het geval. Ik ben niet van plan de discussie's weer te ontke tenen die er gevoerd zijn voordat het tot beslissingen hierover ko men kon. Die discussie's zijn trou wens hier en daar nog aan de gang. Ik konstateer alleen maar. En. eindelijk en ten lange les te is dan in Nederland de gelijke beloning van man en vrouw voor disulfide arbeid vastgesteld. Dit beteken te inliet (tót die geiyke be- - lomllng nu overal een feiit is, maar het begint van de opheffing van de discriminatie is tenminste ge maakt. Ik dacht dat dit bijbels gezien, een goede zaak is. De bij bel wil nl. van discriminatie niet weten. Als voorbeeld: de man vrouw verhouding in het huwe lijk. Paulus schrijft ergens dat in die verhouding de man het hoofd ls. HIJ voegt er echter aan toe: „Zoals Christus het Hoofd van Zijn gemeente is". En, hoe is Christus het Hoofd van Zijn ge meente? Wel, „cim die gemeente als bruid te werven kwam Hij ten Hemel af. HIJ was het die door Zijn sterven aan haar het leven gaf". D.w.z. het hoofd zijn van de man heeft met "baaspe- lerij" niets van doen. Hij mag proberen de eerste te zijn in zelf- verloochende, zichzelf offerende liefde. En de vrouw mag haar man volgen zoals de gemeente haar Heer volgt. Dat is geen sla- vinnenrol maar zichzelf offerende zelfverloochende, liefe. Het is geen onderschikking maar nevenschik king in döenemie liefde, warbij de één, in zijn of haar anders zijn, de ander nodig heeft, om samen volwaardig mens te zijn. Daarom gaat het, dacht ik, in het Jaar van de vrouw niet al leen maar om emancipatle-zuclht maar om de goed christelijke taak van gelijkwaardigheid en an tidiscriminatie. Paulus zegt trou wens ook dat in Christus noch man noch vrouw is. Voor de Heer zyn we alleen mensen, van wie Hij de Heer wil zijn. Onze Heer kent geen discrimi natie en wil dat aan ieder de ruimte gegeven wordt zichzelf te zyn in de dienst aan Hem en de ander. Daartoe is Hij immers ge storven en opgestaan? J.P. Honnef. heb Je aan de kerk? Hebben we die nodig? En het is heus niet een vraag die licht ironisch is bedoeld (ook dat komt natuuriyk voor) maar. we voe len in die vraag menigmaal een stukje zoeken naar een rirChtiyn voor het denken en doen. Buiten spel Dat zeer veten politiek ndet meer weten hoe ze moeten kiezen, komt voort uit het feit da bepaalde, vroe ger vaststaande normen, zyn weg geslagen. Laten we er onmiddeliyk aan toevoegen dat men zich vroeger wel wat al te vanzelfsprekend' daar naar richtte. De wereld waarin we hebben geleefd is een werend geweest die niet te denken was zonder kerk en christelyk geloof. De wereld waar in wy nu leven, is een wereld waarin kerk en christelyk geloof steeds meer buitenspel worden gezet. Anderen be weren: zy hebben zichzelf buitenspel gezet. Hoe het ook zy, het feit biyft het zelfde. wy voor ons beginnen er steeds meer bevreesd voor te worden de waarden die in het evan te verankerd liggen want daar- gaat het, zowel by de kerk als by het christelyk geloof als niets meer zeggende waarden van vroeger opzU worden geschoven. Ik kan me dan ook levendig indenken de reactie van ds. Ruitenberg op het interview met Gortzak en de wyze waarop hy na dien heeft gereageerd op het ant woord van deze laatste. Hy en de zynen, die er ndet over denken als lid van de PvdA te be danken, voelen zich daar toch „ver vreemd raken". En dat, terwyi er „een indrukwekkend stuk denkwerk verricht is binnen en aan de rand van de kerken om een antwoord te geven op de waag wat de verande ringen to de samenleving te zeggen hebben en wat de marsroute van het Christenvolk zou kunnen zyn". Ds. Ruitenberg eindigt zyn tweede stuk: „Wie in het weerbarstige he den met het oog op de toekomst aan maaregelen voor morgen bezig is, zal zorgvuldiger moeten nagaan wat het betekent als groepen in haar midden bepaalde opvattingen over gisteren, heden, morgén en de toekomst heb ben". En tot die bepaalde groepen rekent hy meerderen dan die zich in het werkverband rondom „Tyd en Taak" hebben gegroepeerd. 8. J. M. HULSBERGEN. i Hooglandse Kerk 10 u dB 6 u dhr Van der Kleur. ds Stehouwer Kerk 10 en 6.30 u ds Borman. Chr. Geref. Kerk 9.30 u leesdienst en 6.30 u ds Modern RK Kerk (zat. 7 u) 7.30 en 10.30 u. Ter Aar Dorpshuis Aardam H J. Hemstede m.m.v. Leidse Can- tunj, 11.45 u Oec. studlentendienst. Marekenk 10 u ds A. J. de Jong (HA) RK Kerk Leonardusparoohle 9. 10.46 Benthuizen Herv. Gem. 9.30 13 en 6.30 u (zat. av. 7 u). Lodewijksparochie 9. 11, 12.16 en 6 U H^MiddeLarM 8.30 en 11.30 u (Kt. oningskerk" ÏO u ds R. Steenstra Sc. Josephparochie 8.30. 9.30. 11 u. opeadeurdienst m.m.v. Revival Sin- (zat. av. 7 u). 6-r. 5 By kerk Letden-Noord 10.30 u mjn.v. 3eihlehemkerk 10 u ds Wagenvoorde Petra-jeugdkoor (ond. voor ged. be- o.vrijdingskerk 10.30 u ds M H. staan geen grenzen). Botert. Hartebrugparochie 8. 9.30 u (hoog- v.edeskerk 10 u de A. J. Lamping. mis) 10.45 12 en 6.30 u (zat av. 7 u) Wallone 10.30 u Pasteur D. Petrusparochie 9. 10.30 en 6 u (zat. >i -i (zat. Vrije Kath. Kertc (Vreewijkstraat 19) 10.30 u. Oud Kath. Kerk (Zoeterw. singel 50» 10 uur. Pinkstergem. (Oude Rijn 3) 3 uur ds. K. van Twillert. Marekerk 7.30 uur ds G. Toornvliet te Bloemendaal (Thema: En toch. een fantastisch uitzicht). Alphen aan den Ryn Herv. Gem.: Gebouw Nabij Van Lennepstraat 10 u ds Bogers en 5 u ds Hanemaayer. Kruiskerk Gouwsluis 0 u ds Hane maayer Opstandlngskerk Prinses Ma- rijkestraat 10 u ds Fokkema en 6.30 u ds Bogers. Zaal Opstandlngskerk Prinses Marljkestraat Jeugdkapel 10 u dhr Van Zwieten. Martha Stichting Rijnstroom 10.30 u dhr Taselaar. Balke (HA) Bethlehemkerk 6.30 u ds Droog era (HA) Geref. Kerk Gemeenschap dienst d6 Hortensius. Petrakerk (Surlnamestraat)0 uulr: ds A. Bolwijn. Ryswyk ZH. en 5 u ds K. Vegter, Oegstgeest. Oude Vestkerk (Oude Vest 38): 10 u cis K. Vegter en 5 u ds Hortensius. BcLoftekerk (Robijnstraat): 10 u drs 5 u ds Sytama. Breehuys (Breestraat 19) 10 u ds „De Mirt" ds de Heer Mierenneet" dhr. Venema. ^fdstraat^|.30^u ds Verploeg. ^Goede Hoogendijk Riciderveld „De Bron" Troubadourweg 10.30 u ds Hoogendijk en 5 u ds Van Santen Geref. Kerk: Maranathakerk Raadhuisstraat 10 uurr ds De Jong en 6.30 ds Van Harmeien Iftl Salvatorikerk W. de Zwijgerlaan kerk (zat. av.) 7 u 8. gem. (Lokhorstkerk) ds De Ruiter. Geref. 10.30 u ds Wessellr Rem. Doopsgez. gem. (Lokhorstkerk) 10.15 u ds E. P. Meyerlng. Chr. Science (Steenschvur 6) 10.30 V noogmaae aerv. wem. iv u as ■inYJiJL' p- Schoonenboam RK Kerk (zat av.) NWS Apost. Kerk (H. Ryndyk 24) I 30 eri 4 u. do. 8 uur. Geref. Gem In Ned (Koningskerit) l 1.30 en 5.30 u leesdlenst. Jehova Getuigen (Hogewoerd 176) leesdlenst. Oud Geref Gem.: Kerkge bouw Hooftstraat 240 9.30 u en 4 u Leesdiensten. Baptisten Gem. Trlom- fatorkerk Moelenwerfstraat 10 Nieuwe kerk 10 u dis J Cataburg en 6 u ds Jac de Vos. Oude Kerk: 10 u ds L. Boer en 6 u ds J. Vroegindewey. Ichthuskerk: 10 u ds D. W. Koelman en 5 u ds R. van Kooten van Goed»- reerd© (NO). Pniëlkeoik 9.30 u ds J. Vroeglndewij en 6 u ds L. Boer. Groen van Prinstenerschool 10 u ds A. Vllnik Ziekenhuis „Overduin" 2 u ds J. G. Geref. Kerk: Vredeskedk 10 Iep Pijlman l ds O. A. de Leeuw uit Marn (herdenklngs- Kerk 9.30 en 5 u Geref. Gem. 9.30 en 6 u ds A. Bac. Vryz Prot. 10 u ln Rem. Kerk dhr P. v. d. Laarse. Pink stergem. 9.30 u ln Oonoordla dhr Th. Verwoerd. Verg. van Gelovigen 9.30 en 5 uur samenkomst in lokaal Nieuw- straat 27. Bethel 9.30 dhr. J. Modder- trum Snydelwijk (zat. av. 17.30) 10.30 Hazerswoude Herv. Gem. 10 u ds Vermaat en 6.30 (Jeugddienst) dhr. Goedhart. Geref. Kerk: 10 en 5 u ds Versluys. RK Bernarduskerk Rijndijk 7 u.) 10.80 u RK Mlchaelkerk •Jk (zat 7 u) 9 u. Koudekerk 10 u dhr. De Vries 5 u ds RK Kerk 10 en 12 u (zat. av. 7 u.) Leimulden Herv. Gem. 9.30 u ds De Vree. Geref Kerk 9.30 u ds Beze- Gebw. RiddJerhor zond. 10.30 u RK Kerk der Engelbewaar ders Dorp (zat 7 u) 8. 10 en 11.80 u. Illllegom Herv. Gem.: 10 u ds V. Bruggen 7 u Oec. Dienst. Geref. Kerk 10 u ds Pouwels en 7u Oec. dienst ln de Herv Kerk kol. Boe- shardit van het Leger des Hells. Geref Kerk 10 en 5 u ds G. c. de Kamp. RK Kerk St Martlnus- u ds Carllier i ds Van Hannelen en 6.30 u ds De mis _11.30 u 12.46 Jong (HA). Alphen aan den Rijn- Noord De Goede Herderkerk Ten 0 Harmsenstraat 10.30 u ds De Reuter Kapel Bloemswaard (zat av u) 8 u 10 7 u 9 en 11 Koudekerk Herv. Gem.: 10 u ds r. d. Linden, 7 u (gez. dienst) ds Ha- 2.30 u Vestestraat 10 en 3 Leger des Hells 10 en 7.30 u. Herv. Kerk. Katwyk aan den BUn Herv. Gem. 10.80 ds J. G. van Ieperen ïenhoek. Het Dorpshuls: o iaHermans. Ontmoetlngskerk oSf i ïS-L-v 10 u ds M Heymana en 6.30 u ds A. J. de Jong van Lelden. Geref. Kerk: 9 Geref. Kerk 10 u ds H.'C. van der Ent en 5 u ds H. C. van der Ent. Geref. Aart. 31 8.30 u leesdlenst 3 uur ds Th Hoff (kerk Remisestraat). Geref. vrijgemaakt (kerk E. de Zwijgerlaan) 9.30 u ds G. Roukema en 7 u ds J. Waagmeester van Den Haag. Geref. Gem. ln Nederland: (Louwestraat 16) Geref. Gem. (Remistraat)10 u lees dlenst en 7 u ds D. Hakkenberg van Llsse (woensdag 7.30 u ds ds M. J. v. Gelder van Gouda) Volle Evangelie Gem. Rijnland: samenkomsten Open bare Lagere School. Voorstraat 100 Katwijk aan Zee. aanvang 9.46 uur. Soefi-beweging: universal, Spoortaan Katwyk Zee aanvang dienst 4 uur. Leiderdorp Herv, Gem. Geref. Kerk Hoofdstraat 10 u half 7 ds J. v. Netten. (HA). Dorpskerk 10 u ds J. P. Honnef (HA). Scheppingskerk 9 u Hakkenberg, (wo. 7.30 u ds D Hak kenberg). Geref. Kerk dr. Pr.str. 10 en 4.30 u leesdienst Geref. Kerk Vr Sal- vatorl 9 u ds Schuurman en 5 uur ds Verheij. Oud Geref. Gem. 9.30 en 3 u leesdiensten, do 23 januari 7.30 leesdienst. Aktle Kruist. Ned. ma. 8 u ds J. Gravendeel ln Marlènburcht. RK Kerk Agathakerk (Heereweg) (zat 19 u) 8.30 10 u hoogmis. 11.30 uur. Dep. Poelpolder (Poelhuys) (zat. 19 u.) 9 en 11.30 u Maria kerk (zat. 19 u.) 8.30, 10.30 u hoogmis 12 en 5.30 ds Goverts en 7 u ds Ruitenberg. Geref. Kerk 9.30 u ds Den Heeten en 4.80 u ds wyngaarden. Chr Geref. Kerk 9.30 en 3 u ds De Graaf Noordwyk-Binnen Herv. Gem. (In Geref. Kerk, Vinkenlan) 10.30 uur als D. Keuning en 7 u dis A. L. Lapró Geref. Kerk 9 u dis E Warnlnk en 5 u ds R. S. Elgersma. Van den Bergh- eLichting 11 u ds E. Warnlnk. RK Pa rochie St. Jeroen 8. 9.30. 11 en 12.15 u (zat av. 7 uur). Aula school Stakman Bossestrat 11 u pastoor J. Nyman (Voorhout). Xoordwyk an Zee Herv. Gem. 10 u ds A. L. Lapré Herv. Kapel. Hoofd straat 5 u ds Keuning. De Rank Golf baan 10 u de heer K Visser (Gouda) 3.30 u ds A. Gooyer (Zeist) Sole Mlo 9.30 u ds D. Keuing. Geref Kerk 10 u ds R. S. Elgersma en 5 u ds E. War nlnk. Ned, Prot Bond, Dulnoordschool 10.30 u ds D. A. Werner (Wassenaar) RK Parochie Maria ter Zee 8. 9.30, 11 en 7 uur (zat. av. 5 uur). Xoordwykerhout Herv Gem. 9. en 10.30 u ln Zaal De Zwaan Dorpsstraat ds J. Streef land (HA). RK Sint Jozef (zat. av 7 u) 8 10. 11.20 en 7 uur Sint Viktor (zat. av. 7 uur) 8. 9.30. 11 en 6 uur. H. Hart van Jezus ln De Zllk (zat. av. 7 u) 8.30, 10 en 11.30 u. Kapel Sancta Maria (zat. av 7.18 u) 10 uur. Kapel Sint Bavo 9.30 uur. Oegstgeest Herv. Gem. (Groene Kerk) 10.30 u ds J. Irlk (PauluSkerk) 10 u ds W. E. Vendlonk (HD) Gemeen likHaag, lO.lo Qeugdkerk) proff dr. H Berkhof Geref. Kerk 10 en 7 uur ds J. Th. Heemskerk. Geref. Kerk (vrij gemaakt) 8.80 en 3 uur leesdienst. Geref. Kerk vrijgemaakt bulten ver band (Gemeentecentrum) 8.45 en 4 u dB M. R. v d. Berg. RK Kerk 9. 10.30 en 12 u (zat av. 7 u) Bonaventura 8. 10 en 11 u (zat av. 6.30 u). Oude Wetering Herv. gem. 9.30 u ds De Vos te Katwijk. Geref. Kerk 9.30 u ds Hulsebos, 6 u ds Czlria. Rem. Geref Gem. 10 u ds Van Gelder te RK kerk Meer kreuk (zat. 7 u) van Santen; Chr. Geref. Kerk: 10 en 5 u ds. Jac. J. Rebel; Ned. Prot. Bond: 10.30 u ds F. Cossee te Oude Wetering; Volle Evangelie Gem.: 7 u samenkomst ds Koelman uit Katwijk aan Zee. Geref. Kerk: 9.30 en 6.30 u ds H. Rooze. Geref. Kerk (vrygem.) 9.30 en 5 u ds Boerhaaveschool. Kerk (zaterd. 19.00 u) 9.00 (hoogmis) 10.30. 11.45 en 5.30 u. Schoot (HA); 7 u dienst ln Geref Kerk 1.30 u Kap. Oomens en Vic. Berkhof. dUk: 10 u ds MeUerlng en Hogen boom. Clubgebouw Noord-Hofland: 9.45 u Interkerkelijke dienst. Geref. Kerk (vrijgemaakt) Bachlaan/Van Beethovenlaan 9.30 u ds H. Seholte. Rotterdam. 3 u ds D. Noort, Buitenpost. RK Kerk 8.30, 10.30 hoog- W. Verboom; De Hoeksteen: 9.30 i J. v. d. Heuvel. 6.30 u ds D. van V 5 W. Verboom. 5.0 >1; Immanu 110.00 en 5.00 u ds N. J. Flink. Geref. Kerk. Kruiskerk: 10.00 en 5.00 u D. J. Modderaar (HA); Ontmoetlngs- j ds A. P. Verloop. Oud Ger. Gem. in Ned., Zuidkade ds Oostenbrug, 7 u ds Kaag. Chr. Geref. Kerk 9.30 u leesdlenst. 2.15 u ds Bouw. RK kerk (zat. 7 u) 7.30. 9.30 en J. Burgy. 5 u ds Nlel (Bethelkerk) 9.30 PK. Ontmoetlngskerk8.3 Jehova's getuigen. Konlnkrykszaal, Burg. Trooststraat 4: 13.30 u openbare toespraak: Het hoofd bieden aan uw gevoelens; 4.30 u Wachttorenbespreking De "regeringsbank" in de Ne derlands Hervormde Kerk te Hil- legom. uo XI. Oiuiii, a-uxaveiiiittgc. ueoouw Shalom: 10.00 u Jeugdkapel (12-14 J.). Deylerhuis: 10.00 u Jeugdkerk. Geref. kiertc 10 en 5 u dr Vlijm te Leiden (Zuid); 10.00 en 5.00 ds Bech (HA). Ned. Prot. Bond (Lange Kerkdam 46) 10.30 u ds Werner. RK kerk De Goede Van Nlel 5 u da P A Lefebpr t« AlDhen S?.d^d .SV Oeret. Kerk: Immanuelkerlc 9.30 u dl, JÏÏ5.1.,'Leeman ,HA): 7 J. Bosman, NoordwMk; 5 u ds Baayen. dB De Bruyne en 6.30 u ds Van Doorn Open Hof: 10.30 ds J. G. van iêperen Geref. Kerk 9.30 en 6.30 u dm. boom! Chr. Geref. Kerk 9.30 leesdlenst Noort. Chr. Geref. Kerk 10 u dhr Dlkkes. Gem. (Middelstegracht) 11 u. Kapel Dennenlaan Molukse Pro- lukse Protestantse Kerk 4 u ds Molle van Den Bosch. Volle Evang. gem (Kindervreugd) 10 u H. van Leeuwen. 2.15 u ds Van der Ent Rem. Geref. Gem. Geen opgave. RK Kerk (zat av. 7 uur) 7.30. 9. 10.45 en 7 uur. Nleuwveen Herv. Gem. 9.30 u ds Kaay en 6.30 u ds Oostenbrug. Geref. Keilt 9.30 en 7 uur ds Post RK Keric (zat. av. 7 u) 9. 10.46 en 5 uur Nieuw Vennep Herv. Gem. 9.30 u 9.30 en 5 u leesdienst. RK Kerk tuin bouwschool 10.30 u (zat. av. 7 u.) R UP wetering RK Kerk 7.30, 9 schapsruimte chr. basisschool De Sa- in Lohman, Linden gaarde 17a ln- tegenover NS station Noord: 9.30 (HA). RK Kerk 8.3 Wassenaar Herv. gem.: Dorpskerk 10.00 u dr Th. C. Frederlkse: 4.30 u ds J. M. de Raad. Stolwijk; 7.00 u Hr P. Westra. Geref. Kerk: 10 u ds C. Taal. Kievletkerk9.00 u Jeugdkapel - - - t/m 13 Jaar); 10.00 u ds J. A. G. Zanten. Messlaskerk: 10.00 u ds Geref. Kerk 9.30 en 7 u drs Helderman (HA). RK Kerk (zat. 7 u) 7.46. 9 en 10.45 u. Zoeterwoude Herv. gem. 10 u ds Schoch. RK St. Janskerk Zuldbuurtse- weg (zat. 7.30 u) 7.30, 10 en 11 u. RK Chrlstus Dlenaarkerk (zat. 7 u) 8.30. 10. 11.30 en 6 u. RK kerk Meer burg (zat. 7 u) 10. 12 en 6 u. Zwammerdam Herv. Gem. 10 en 6.30 u ds Mostert (HA). Geref kerk 10 en 6.30 u ds Verschoor (HA). RK kerk (zat. 7 u) 8. 10. 11.30 en

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 4