Heeft de kerk nog
wel betekenis in
onze maatschappij?
Wm n retour naar Indonesië
voor twee
personen
KERKDIENSTEN
Vaststaande normen verdwenen
een miljoen gulden aan prijzen
Jaar van
de
vrouw
Er is een tijd geweest dat uitleenboeken, wanneer ze terug werden gebracht, in geschonden
toestand terug kwamen. Zo uiterlijk zag je er niets aan. Ze zagen er even netjes uit als toen ze
de deur uitgingen. Maar binnenin waren alle vloeken, zo die in een boek voorkwamen, of
sterke woorden zó bewerkt, dat ze volkomen onleesbaar waren geworden. Het zal wel bedoeld
zijn als een protest tegen het ijdel gebruiken van Gods naam.
Degenen die dit deden hebben na
tuurlijk wel geweten dat er in het
gewone leven met de naam van God
en van Christus soms nog al raar
wordt omgesprongen. Zo kun je soms
krachttermen horen waar Je dat he
lemaal niet verwachtte. Zo is nu een
maal onze dagelijkse omgang. Maar
wanneer zo iets zwart op wit gedrukt
staat, vindt uien het ineens veel er
ger. In het gewone leven kan men
het nog zien als een voorbijgaand
iets, maar eenmaal gedrukt, blijft het
er staan, zolang dat boek bestaat. Zo
is dat met meer dingen het geval
dte men niet verdraagt als ze ge
drukt zijn. Wat een bijnamen zijn
er niet om mensen aan te duiden.
Je hoort er geen protest tegen wan
neer ze worden gebruikt. Maar wan
neer ze openlijk in de krant komen,
verdraagt men het heel wat moei
lijker. Dan staat het weer zwart op
wit.
N heeft ds. L. H. Ruitenberg in
•Tijd en Taak" het "onafhankelijke
blad voor evangelie en socialisme"
(in de wandeling: het veertiendaagse
blad van de prot. chr. werkgroep in
de Partij van de Arbeid) een opmer
king gemaakt over de viermaal her
haalde vloek die de onlangs benoem
de directeur van de Wiardi Beck-
manstichting, drs. Wouter Gortzak,
heeft geslaakt in een interview dat
hem is afgenomen door één van de
redacteuren van "Vrij Nederland".
Ds. Ruitenberg tekent er by aan dat
de nieuwe leider van het wetenschap-
pelyfc bureau van de grootste poli
tieke party in Nederland, blijkbaar
niet meer weet te zeggen over het
"fenomeen godsdienst".
Hy heeft echter meer kritiek en
dit is slechts een aanleiding om te
zeggen dat hy constateert "symp
tomen van blindheid voor een stukje
der werkeiykheid" die men kan
waarnemen binnen de Party v. d.
Arbeid. En in dit verband noemt hy
dan de "discussie rondom de abor
tus provocatus, rondom de polarisa
tie, rondom de verslavingsproblemen
en ga zo maar door". Ruitenberg
ontdekt hier een gebrek aan kennis,
aandacht, dialoog "met betrekking
tot de wyze waarop gelovige men-
s n met de problematiek omgaan."
:iy mist het in zyn eigen party
dat men steeds minder begrip kan
opbrengen voor datgene wat anderen
beweegt om van een andere gedach-
tengang uit te gaan en als gevolg
daarvan een andere mening hebben
en een andere houding waarmee zy
in het leven staan. Er komen by
het "fenomeen godsdienst" zaken in
het geding, waarvan hy vindt dat
daarmee rekening moet worden ge
houden. "Als de leiding van de Party
v. d. Arbeid op alle niveaus daar geen
aandacht aan besteedt, als zy niet
in echt dialoog treedt met de doel-
verwanten die óók socialisten
in allerlei kerkelijke verbanden hard
werken om inzichten van christeiyke
hoop praktische toepassing te ge
ven, dan biyft zo'n party ver onder
de maat en zal zy groepen van ge
lovigen duurzaam van zich ver
vreemden."
Slechte journalistiek
Natuuriyk antwoordt Wouter Gort
zak in het volgende nummer van
"Tyd en Taak". Hy doet dat nogal
geprikkeld. Hy vindt dat wat ds.
Ruitenberg schreef, slechte Journa
listiek is. Er is hem in het inter
view niet naar het 'fenomeen gods
dienst' gevraagd. De gebruikte
krachttermen zyn voor hem alleen
maar een aanloopje geweest en
Gortzak is van oordeel dat ds. R.
zich misdraagt, zowel tegenover hem
als tegenover de party wanneer hy
de indruk wekt dat deze geen aan
dacht meer heeft voor gelovigen,
omdat de kerk niet meer een reële
machtsfactor is. Hy vindt dit een
stuk verdachtmaking die niet mooi
meer is. Tot zover dan Gortzak.
We kunnen het tegenwoordig
meer tegenkomen dat mensen in
interviews zich ongeremd laten gaan
en krachttermen en vloeken gebrui
ken, waarby ze er biykbaar niet over
denken dat daardoor hun optreden
op anderen Juist de omgekeerde uit
werking kan hebben dan zy zelf be
doelden. Denkt inen er ook nog wel
eens over na wat men eigenlijk uit
spreekt, of rollen de woorden zo ge
dachteloos uit de mond dat zy zelf
biykbaar niet eens weten wat zy
zeggen en doen? Denkt men dat ook
dit behoort by de vryheid die men
zich verworven heeft dat er man
alles kan worden uitgeflapt zondei
enige terughoudendheid?
Wanneer echter ds. R. dat alleen
had willen zeggen, zou hy geiyk te
stellen zyn met degenen die in boe-
HILVERSUM In het themaprogramma, dat IKOR-radio a.s.
zondagochtend van half elf tot twaalf uur via Hilversum 2 uitzendt,
zullen Barend de Ronden en Theo Witvliet een gesprek hebben met
minister-president Den Uyl over het thema 'Kan het ecM niet min
derVooral de ethische kanten van het beleid zullen in dat inter
view aan de orde komen.
Er zal gesproken worden over de groeiende werkloosheid in samen
hang met problemen als voedselcrisis energieschaarste en de ver
houding rijkearme landen.
Het gesprek wordt voorafgegaan door een documentaire, waarin
een aantal vragen rond werkloosheid, energie- en voedselcrisis aan
de orde komen.
dacht meer wordt besteed aan het
geen zy hebben in te brengen om
'inzichten van christelyke hoop
gaan gevoelen, omdat er geen
Een van de fijne prijzen die
u kunt winnen in de
puzzelaktie van het KWF.
Onderga de magische
verrukkingen van een reis
naar dit land met zoveel GoBdgiattGoSabena.
herinneringen. U kunt weg ~v
wanneer u wilt De Sabena /^TDeu*Y
vertrekt twee maal per week CSABcNA)
naar Djakarta.
ning houdt of kan houden, biyft j
party onder de maat. Aldus ds Rui
tenberg.
Eenzamer
We komen hier iets tegen wat,
naar we menen, niet alleen voor een
politieke party geldt, maar voor heel
de samenleving die steeds meer ge
seculariseerd wordt. En steeds meer
wordt het voor de kerken een vraag
hoe zy in deze samenlevingsbanden
moeten staan. In wezen is dit de
zelfde vraag als waarmee ds. R. in
zyn politieke party te maken heeft.
Hij en de zynen menen daar iets te
kunnen en moeten inbrengen, zy
menen dat te kunnen doen in dia
loog, zoals dat dan tegenwoordig
heet, maar wat komt er van een
dialoog terecht als er geen gespreks
partner opdoemt of wanneer men
niet in ernst wordt genomen?
We krygen, wat de kerken tesamen
betreft, ook zo het gevoel dat zy in
de maatschappeiyke verhoudingen
waarin zy moeten leven, in ieder
geval eenzamer zyn komen te staan.
Hebben zy in het politieke, sociaie,
maaitsohappeiytoe leven nog wel een
gesprekspartner? Allés draait tegen
woordig om economie, sociologie,
ainitJhropologie, en noem verder maar
op wat er aan moderne wetenschap
pen te voorsohyn is gekomen.
Waammee kunnen de kerken aan
komen? En bovendien, vdndlt men het
nog wel de moeite waard om te luis
teren naar datgene wat vanuit de
kerk kan worden ingebracht? Tegen
woordig kun Je de vraag nogiai eens
tegenkomen: vertel me nu eens, wat
WOORD VAN BEZINNING
Heeft Paus Paulus VI 1975 voor
zyn kerk uitgeroepen tot het jaar
deir verzoening de Ver. Naties
willen het zien als het Jaar van
de vrouw. Ik dacht dat beide doel
stellingen voor 1975 zinvol zouden
kunnen zijn. De vrouw heeft im
mers eeuwen lang geleefd ondier
het leed van de discriminatie en
lijdt in grote delen van de we
reld daar nog onder. Misschien
vindt U het woord "leed" wat
te geladen en overtrokken. Veel
vrouwen hebben immers nooit
anders geweten dan: "het hoort
zo", hebben zich daar zonder meer
in geschikt en hebben zich er
meer of minder gelukkig bij ge
voeld. Uit de geschiedenis en de
literatuur zy.n vele voorbeelden
te noemen die vanuit en ondanks
hun ondergeschikte positie in vale
opzichten een leidende rol heb
ben gespeeld en een stempel heb-
ben gezet op him gezin, hun om
geving en de samenleving. Onge
twijfeld is dat waar! Ongetwijfeld
is ook waar dat de vrouw anders
in ingesteld dan de mam. Men zegt
wel eens dat de Egyptische kun
stenaars uit die tijd van de be
roemde Parao's dit verschil zo heb
ben uitgedrukt dat zij het beeld
van de man zo vervaardigden
dat hij recht voor zich uit keek,
a.h.w. de lijnen uitstippelend voor
de toekomst, terwijl zij de vrouw
hebben uitgebeeld om zich heen
ziende, a.h.w. zorgend met de ei
gen omgeving bezig. Misschien is
dit to gnote Üjrcen wel waar, al
zullen er wel ailerled tussenischa-
keringen zijn.
Ik dacht echter dat het er, in
het Jaar van de vrouw, niet om
ging dit "anders zijn" te ontken
nen en de absolute gelijkheid van
man en vrouw te bepleiten, maar
om de discriminatie op te heffen,
de achterstelling te bestrijden. En
dte is er Dat valt niet te ont
kennen. Die is er niet alleen in
de zg. minder ontwikkelde wereld
maar ook in de zg. meer on-
wBkkeilde wereld.
Eu, laJtem we er maar meteen,
bij zeggen, "Christendom en Kerk
hebben daar hun steentje terdege
aan bijgedragen".
Het heeft bv. heel wat voeten
in de aarde gehad voordat in
deel van de kerk de vrouw als
geiykwaardlig medewerkster mocht
meepraten. Het is zelfs nog niet
overal het geval. Ik ben niet van
plan de discussie's weer te ontke
tenen die er gevoerd zijn voordat
het tot beslissingen hierover ko
men kon. Die discussie's zijn trou
wens hier en daar nog aan de
gang. Ik konstateer alleen maar.
En. eindelijk en ten lange les
te is dan in Nederland de gelijke
beloning van man en vrouw voor
disulfide arbeid vastgesteld. Dit
beteken te inliet (tót die geiyke be- -
lomllng nu overal een feiit is, maar
het begint van de opheffing van
de discriminatie is tenminste ge
maakt. Ik dacht dat dit bijbels
gezien, een goede zaak is. De bij
bel wil nl. van discriminatie niet
weten. Als voorbeeld: de man
vrouw verhouding in het huwe
lijk.
Paulus schrijft ergens dat in
die verhouding de man het hoofd
ls. HIJ voegt er echter aan toe:
„Zoals Christus het Hoofd van
Zijn gemeente is". En, hoe is
Christus het Hoofd van Zijn ge
meente? Wel, „cim die gemeente
als bruid te werven kwam Hij
ten Hemel af. HIJ was het die
door Zijn sterven aan haar het
leven gaf". D.w.z. het hoofd zijn
van de man heeft met "baaspe-
lerij" niets van doen. Hij mag
proberen de eerste te zijn in zelf-
verloochende, zichzelf offerende
liefde. En de vrouw mag haar
man volgen zoals de gemeente
haar Heer volgt. Dat is geen sla-
vinnenrol maar zichzelf offerende
zelfverloochende, liefe. Het is geen
onderschikking maar nevenschik
king in döenemie liefde, warbij de
één, in zijn of haar anders zijn,
de ander nodig heeft, om samen
volwaardig mens te zijn.
Daarom gaat het, dacht ik, in
het Jaar van de vrouw niet al
leen maar om emancipatle-zuclht
maar om de goed christelijke
taak van gelijkwaardigheid en an
tidiscriminatie. Paulus zegt trou
wens ook dat in Christus noch
man noch vrouw is. Voor de
Heer zyn we alleen mensen, van
wie Hij de Heer wil zijn.
Onze Heer kent geen discrimi
natie en wil dat aan ieder de
ruimte gegeven wordt zichzelf te
zyn in de dienst aan Hem en de
ander. Daartoe is Hij immers ge
storven en opgestaan?
J.P. Honnef.
heb Je aan de kerk? Hebben we die
nodig? En het is heus niet een vraag
die licht ironisch is bedoeld (ook dat
komt natuuriyk voor) maar. we voe
len in die vraag menigmaal een
stukje zoeken naar een rirChtiyn voor
het denken en doen.
Buiten spel
Dat zeer veten politiek ndet meer
weten hoe ze moeten kiezen, komt
voort uit het feit da bepaalde, vroe
ger vaststaande normen, zyn weg
geslagen. Laten we er onmiddeliyk
aan toevoegen dat men zich vroeger
wel wat al te vanzelfsprekend' daar
naar richtte. De wereld waarin we
hebben geleefd is een werend geweest
die niet te denken was zonder kerk
en christelyk geloof. De wereld waar
in wy nu leven, is een wereld waarin
kerk en christelyk geloof steeds meer
buitenspel worden gezet. Anderen be
weren: zy hebben zichzelf buitenspel
gezet.
Hoe het ook zy, het feit biyft het
zelfde. wy voor ons beginnen er
steeds meer bevreesd voor te worden
de waarden die in het evan
te verankerd liggen want daar-
gaat het, zowel by de kerk als by
het christelyk geloof als niets meer
zeggende waarden van vroeger opzU
worden geschoven. Ik kan me dan
ook levendig indenken de reactie van
ds. Ruitenberg op het interview met
Gortzak en de wyze waarop hy na
dien heeft gereageerd op het ant
woord van deze laatste.
Hy en de zynen, die er ndet over
denken als lid van de PvdA te be
danken, voelen zich daar toch „ver
vreemd raken". En dat, terwyi er
„een indrukwekkend stuk denkwerk
verricht is binnen en aan de rand
van de kerken om een antwoord te
geven op de waag wat de verande
ringen to de samenleving te zeggen
hebben en wat de marsroute van het
Christenvolk zou kunnen zyn".
Ds. Ruitenberg eindigt zyn tweede
stuk: „Wie in het weerbarstige he
den met het oog op de toekomst aan
maaregelen voor morgen bezig is, zal
zorgvuldiger moeten nagaan wat het
betekent als groepen in haar midden
bepaalde opvattingen over gisteren,
heden, morgén en de toekomst heb
ben". En tot die bepaalde groepen
rekent hy meerderen dan die zich in
het werkverband rondom „Tyd en
Taak" hebben gegroepeerd.
8. J. M. HULSBERGEN.
i Hooglandse Kerk 10 u dB 6 u dhr Van der Kleur.
ds Stehouwer
Kerk 10 en 6.30 u ds Borman. Chr.
Geref. Kerk 9.30 u leesdienst en 6.30
u ds Modern RK Kerk (zat. 7 u) 7.30
en 10.30 u. Ter Aar Dorpshuis Aardam
H J. Hemstede m.m.v. Leidse Can-
tunj, 11.45 u Oec. studlentendienst.
Marekenk 10 u ds A. J. de Jong (HA)
RK Kerk Leonardusparoohle 9. 10.46 Benthuizen Herv. Gem. 9.30
13 en 6.30 u (zat. av. 7 u).
Lodewijksparochie 9. 11, 12.16 en 6
U H^MiddeLarM 8.30 en 11.30 u (Kt.
oningskerk" ÏO u ds R. Steenstra Sc. Josephparochie 8.30. 9.30. 11 u.
opeadeurdienst m.m.v. Revival Sin- (zat. av. 7 u).
6-r. 5 By kerk Letden-Noord 10.30 u mjn.v.
3eihlehemkerk 10 u ds Wagenvoorde Petra-jeugdkoor (ond. voor ged. be-
o.vrijdingskerk 10.30 u ds M H. staan geen grenzen).
Botert. Hartebrugparochie 8. 9.30 u (hoog-
v.edeskerk 10 u de A. J. Lamping. mis) 10.45 12 en 6.30 u (zat av. 7 u)
Wallone 10.30 u Pasteur D. Petrusparochie 9. 10.30 en 6 u (zat.
>i
-i (zat.
Vrije Kath. Kertc (Vreewijkstraat
19) 10.30 u.
Oud Kath. Kerk (Zoeterw. singel
50» 10 uur.
Pinkstergem. (Oude Rijn 3) 3 uur
ds. K. van Twillert.
Marekerk 7.30 uur ds G. Toornvliet
te Bloemendaal (Thema: En toch.
een fantastisch uitzicht).
Alphen aan den Ryn Herv. Gem.:
Gebouw Nabij Van Lennepstraat 10 u
ds Bogers en 5 u ds Hanemaayer.
Kruiskerk Gouwsluis 0 u ds Hane
maayer Opstandlngskerk Prinses Ma-
rijkestraat 10 u ds Fokkema en 6.30 u
ds Bogers. Zaal Opstandlngskerk
Prinses Marljkestraat Jeugdkapel 10 u
dhr Van Zwieten. Martha Stichting
Rijnstroom 10.30 u dhr Taselaar.
Balke (HA) Bethlehemkerk
6.30 u ds Droog era (HA) Geref. Kerk
Gemeenschap
dienst d6 Hortensius.
Petrakerk (Surlnamestraat)0 uulr:
ds A. Bolwijn. Ryswyk ZH. en 5 u ds
K. Vegter, Oegstgeest.
Oude Vestkerk (Oude Vest 38): 10
u cis K. Vegter en 5 u ds Hortensius.
BcLoftekerk (Robijnstraat): 10 u drs
5 u ds Sytama.
Breehuys (Breestraat 19) 10 u ds
„De Mirt" ds de Heer
Mierenneet" dhr. Venema.
^fdstraat^|.30^u ds Verploeg. ^Goede
Hoogendijk Riciderveld „De Bron"
Troubadourweg 10.30 u ds Hoogendijk
en 5 u ds Van Santen Geref. Kerk:
Maranathakerk Raadhuisstraat 10 uurr
ds De Jong en 6.30 ds Van Harmeien
Iftl
Salvatorikerk W. de Zwijgerlaan kerk (zat. av.) 7 u 8.
gem. (Lokhorstkerk) ds De Ruiter. Geref.
10.30 u ds Wessellr
Rem. Doopsgez. gem. (Lokhorstkerk)
10.15 u ds E. P. Meyerlng.
Chr. Science (Steenschvur 6) 10.30
V noogmaae aerv. wem. iv u as
■inYJiJL' p- Schoonenboam RK Kerk (zat av.)
NWS Apost. Kerk (H. Ryndyk 24)
I 30 eri 4 u. do. 8 uur.
Geref. Gem In Ned (Koningskerit)
l 1.30 en 5.30 u leesdlenst.
Jehova Getuigen (Hogewoerd 176)
leesdlenst. Oud Geref Gem.: Kerkge
bouw Hooftstraat 240 9.30 u en 4 u
Leesdiensten. Baptisten Gem. Trlom-
fatorkerk Moelenwerfstraat 10
Nieuwe kerk 10 u dis J Cataburg en
6 u ds Jac de Vos. Oude Kerk: 10 u
ds L. Boer en 6 u ds J. Vroegindewey.
Ichthuskerk: 10 u ds D. W. Koelman
en 5 u ds R. van Kooten van Goed»-
reerd© (NO). Pniëlkeoik 9.30 u ds J.
Vroeglndewij en 6 u ds L. Boer. Groen
van Prinstenerschool 10 u ds A. Vllnik
Ziekenhuis „Overduin" 2 u ds J. G.
Geref. Kerk: Vredeskedk
10
Iep
Pijlman
l ds O.
A. de Leeuw uit Marn (herdenklngs-
Kerk 9.30 en 5 u Geref. Gem. 9.30 en
6 u ds A. Bac. Vryz Prot. 10 u ln
Rem. Kerk dhr P. v. d. Laarse. Pink
stergem. 9.30 u ln Oonoordla dhr Th.
Verwoerd. Verg. van Gelovigen 9.30 en
5 uur samenkomst in lokaal Nieuw-
straat 27. Bethel 9.30 dhr. J. Modder-
trum Snydelwijk (zat. av. 17.30) 10.30
Hazerswoude Herv. Gem. 10 u ds
Vermaat en 6.30 (Jeugddienst) dhr.
Goedhart. Geref. Kerk: 10 en 5 u ds
Versluys. RK Bernarduskerk Rijndijk
7 u.) 10.80 u RK Mlchaelkerk
•Jk (zat 7 u) 9 u. Koudekerk
10 u dhr. De Vries 5 u ds
RK Kerk 10 en 12 u (zat. av. 7 u.)
Leimulden Herv. Gem. 9.30 u ds
De Vree. Geref Kerk 9.30 u ds Beze-
Gebw. RiddJerhor zond.
10.30 u RK Kerk der Engelbewaar
ders Dorp (zat 7 u) 8. 10 en 11.80 u.
Illllegom Herv. Gem.: 10 u ds
V. Bruggen 7 u Oec. Dienst. Geref.
Kerk 10 u ds Pouwels en 7u Oec.
dienst ln de Herv Kerk kol. Boe-
shardit van het Leger des Hells.
Geref Kerk 10 en 5 u ds G. c.
de Kamp. RK Kerk St Martlnus-
u ds Carllier
i ds Van Hannelen en 6.30 u ds De mis _11.30 u 12.46
Jong (HA). Alphen aan den Rijn-
Noord De Goede Herderkerk Ten 0
Harmsenstraat 10.30 u ds De Reuter Kapel Bloemswaard (zat av u) 8 u 10
7 u 9 en 11
Koudekerk Herv. Gem.: 10 u ds
r. d. Linden, 7 u (gez. dienst) ds Ha-
2.30 u Vestestraat 10 en 3
Leger des Hells 10 en 7.30 u.
Herv. Kerk.
Katwyk aan den BUn Herv. Gem.
10.80 ds J. G. van Ieperen
ïenhoek. Het Dorpshuls:
o iaHermans. Ontmoetlngskerk
oSf i ïS-L-v 10 u ds M Heymana en 6.30 u ds A.
J. de Jong van Lelden. Geref. Kerk: 9
Geref. Kerk 10 u ds H.'C. van der Ent
en 5 u ds H. C. van der Ent. Geref.
Aart. 31 8.30 u leesdlenst 3 uur ds
Th Hoff (kerk Remisestraat). Geref.
vrijgemaakt (kerk E. de Zwijgerlaan)
9.30 u ds G. Roukema en 7 u ds J.
Waagmeester van Den Haag. Geref.
Gem. ln Nederland: (Louwestraat 16)
Geref. Gem. (Remistraat)10 u lees
dlenst en 7 u ds D. Hakkenberg van
Llsse (woensdag 7.30 u ds ds M. J. v.
Gelder van Gouda) Volle Evangelie
Gem. Rijnland: samenkomsten Open
bare Lagere School. Voorstraat 100
Katwijk aan Zee. aanvang 9.46 uur.
Soefi-beweging: universal, Spoortaan
Katwyk Zee aanvang dienst 4 uur.
Leiderdorp Herv, Gem. Geref.
Kerk Hoofdstraat 10 u half 7 ds J. v.
Netten. (HA). Dorpskerk 10 u ds J.
P. Honnef (HA). Scheppingskerk 9 u
Hakkenberg, (wo. 7.30 u ds D Hak
kenberg). Geref. Kerk dr. Pr.str. 10 en
4.30 u leesdienst Geref. Kerk Vr Sal-
vatorl 9 u ds Schuurman en 5 uur
ds Verheij. Oud Geref. Gem. 9.30 en 3
u leesdiensten, do 23 januari 7.30
leesdienst. Aktle Kruist. Ned. ma. 8
u ds J. Gravendeel ln Marlènburcht.
RK Kerk Agathakerk (Heereweg) (zat
19 u) 8.30 10 u hoogmis. 11.30 uur.
Dep. Poelpolder (Poelhuys) (zat. 19
u.) 9 en 11.30 u Maria kerk (zat. 19
u.) 8.30, 10.30 u hoogmis 12 en 5.30
ds Goverts en 7 u ds Ruitenberg.
Geref. Kerk 9.30 u ds Den Heeten en
4.80 u ds wyngaarden. Chr Geref.
Kerk 9.30 en 3 u ds De Graaf
Noordwyk-Binnen Herv. Gem.
(In Geref. Kerk, Vinkenlan) 10.30 uur
als D. Keuning en 7 u dis A. L. Lapró
Geref. Kerk 9 u dis E Warnlnk en 5 u
ds R. S. Elgersma. Van den Bergh-
eLichting 11 u ds E. Warnlnk. RK Pa
rochie St. Jeroen 8. 9.30. 11 en 12.15 u
(zat av. 7 uur). Aula school Stakman
Bossestrat 11 u pastoor J. Nyman
(Voorhout).
Xoordwyk an Zee Herv. Gem. 10
u ds A. L. Lapré Herv. Kapel. Hoofd
straat 5 u ds Keuning. De Rank Golf
baan 10 u de heer K Visser (Gouda)
3.30 u ds A. Gooyer (Zeist) Sole Mlo
9.30 u ds D. Keuing. Geref Kerk 10 u
ds R. S. Elgersma en 5 u ds E. War
nlnk. Ned, Prot Bond, Dulnoordschool
10.30 u ds D. A. Werner (Wassenaar)
RK Parochie Maria ter Zee 8. 9.30, 11
en 7 uur (zat. av. 5 uur).
Xoordwykerhout Herv Gem. 9. en
10.30 u ln Zaal De Zwaan Dorpsstraat
ds J. Streef land (HA). RK Sint Jozef
(zat. av 7 u) 8 10. 11.20 en 7 uur
Sint Viktor (zat. av. 7 uur) 8. 9.30.
11 en 6 uur. H. Hart van Jezus ln De
Zllk (zat. av. 7 u) 8.30, 10 en 11.30 u.
Kapel Sancta Maria (zat. av 7.18 u)
10 uur. Kapel Sint Bavo 9.30 uur.
Oegstgeest Herv. Gem. (Groene
Kerk) 10.30 u ds J. Irlk (PauluSkerk)
10 u ds W. E. Vendlonk (HD) Gemeen
likHaag, lO.lo Qeugdkerk) proff dr.
H Berkhof Geref. Kerk 10 en 7 uur
ds J. Th. Heemskerk. Geref. Kerk (vrij
gemaakt) 8.80 en 3 uur leesdienst.
Geref. Kerk vrijgemaakt bulten ver
band (Gemeentecentrum) 8.45 en 4 u
dB M. R. v d. Berg. RK Kerk 9. 10.30
en 12 u (zat av. 7 u) Bonaventura 8.
10 en 11 u (zat av. 6.30 u).
Oude Wetering Herv. gem. 9.30 u
ds De Vos te Katwijk. Geref. Kerk 9.30
u ds Hulsebos, 6 u ds Czlria. Rem.
Geref Gem. 10 u ds Van Gelder te
RK kerk Meer kreuk (zat. 7 u)
van Santen; Chr. Geref. Kerk: 10 en 5
u ds. Jac. J. Rebel; Ned. Prot. Bond:
10.30 u ds F. Cossee te Oude Wetering;
Volle Evangelie Gem.: 7 u samenkomst
ds Koelman uit Katwijk aan Zee. Geref.
Kerk: 9.30 en 6.30 u ds H. Rooze.
Geref. Kerk (vrygem.) 9.30 en 5 u ds
Boerhaaveschool.
Kerk (zaterd. 19.00 u) 9.00 (hoogmis)
10.30. 11.45 en 5.30 u.
Schoot (HA); 7 u dienst ln Geref Kerk
1.30 u Kap. Oomens en Vic. Berkhof.
dUk: 10 u ds MeUerlng en
Hogen boom. Clubgebouw
Noord-Hofland: 9.45 u Interkerkelijke
dienst. Geref. Kerk (vrijgemaakt)
Bachlaan/Van Beethovenlaan 9.30 u ds
H. Seholte. Rotterdam. 3 u ds D. Noort,
Buitenpost. RK Kerk 8.30, 10.30 hoog-
W. Verboom; De Hoeksteen: 9.30 i
J. v. d. Heuvel. 6.30 u ds D. van V
5 W. Verboom. 5.0
>1; Immanu
110.00 en 5.00 u ds N. J. Flink.
Geref. Kerk. Kruiskerk: 10.00 en 5.00 u
D. J. Modderaar (HA); Ontmoetlngs-
j ds A. P. Verloop. Oud Ger. Gem. in
Ned., Zuidkade
ds Oostenbrug, 7 u ds Kaag. Chr. Geref.
Kerk 9.30 u leesdlenst. 2.15 u ds Bouw.
RK kerk (zat. 7 u) 7.30. 9.30 en
J. Burgy. 5 u ds
Nlel (Bethelkerk) 9.30
PK. Ontmoetlngskerk8.3
Jehova's getuigen. Konlnkrykszaal,
Burg. Trooststraat 4: 13.30 u openbare
toespraak: Het hoofd bieden aan uw
gevoelens; 4.30 u Wachttorenbespreking
De "regeringsbank" in de Ne
derlands Hervormde Kerk te Hil-
legom.
uo XI. Oiuiii, a-uxaveiiiittgc. ueoouw
Shalom: 10.00 u Jeugdkapel (12-14 J.).
Deylerhuis: 10.00 u Jeugdkerk. Geref.
kiertc 10 en 5 u dr Vlijm te Leiden
(Zuid); 10.00 en 5.00 ds Bech (HA).
Ned. Prot. Bond (Lange Kerkdam 46)
10.30 u ds Werner. RK kerk De Goede
Van Nlel 5 u da P A Lefebpr t« AlDhen S?.d^d .SV
Oeret. Kerk: Immanuelkerlc 9.30 u dl, JÏÏ5.1.,'Leeman ,HA): 7
J. Bosman, NoordwMk; 5 u ds Baayen.
dB De Bruyne en 6.30 u ds Van Doorn
Open Hof: 10.30 ds J. G. van iêperen Geref. Kerk 9.30 en 6.30 u dm.
boom! Chr. Geref. Kerk 9.30 leesdlenst Noort. Chr. Geref. Kerk
10 u dhr Dlkkes.
Gem. (Middelstegracht)
11 u. Kapel Dennenlaan Molukse Pro-
lukse Protestantse Kerk 4 u ds Molle
van Den Bosch. Volle Evang. gem
(Kindervreugd) 10 u H. van Leeuwen.
2.15 u ds Van der Ent Rem. Geref.
Gem. Geen opgave. RK Kerk (zat av.
7 uur) 7.30. 9. 10.45 en 7 uur.
Nleuwveen Herv. Gem. 9.30 u ds
Kaay en 6.30 u ds Oostenbrug. Geref.
Keilt 9.30 en 7 uur ds Post RK Keric
(zat. av. 7 u) 9. 10.46 en 5 uur
Nieuw Vennep Herv. Gem. 9.30 u
9.30 en 5 u leesdienst. RK Kerk tuin
bouwschool 10.30 u (zat. av. 7 u.)
R UP wetering RK Kerk 7.30, 9
schapsruimte chr. basisschool De Sa-
in Lohman, Linden gaarde 17a ln-
tegenover NS station Noord: 9.30
(HA). RK Kerk 8.3
Wassenaar Herv. gem.: Dorpskerk
10.00 u dr Th. C. Frederlkse: 4.30 u ds
J. M. de Raad. Stolwijk; 7.00 u Hr P.
Westra. Geref. Kerk: 10 u ds C. Taal. Kievletkerk9.00 u Jeugdkapel
- - - t/m 13 Jaar); 10.00 u ds J. A. G.
Zanten. Messlaskerk: 10.00 u ds
Geref. Kerk 9.30 en 7 u drs Helderman
(HA). RK Kerk (zat. 7 u) 7.46. 9 en
10.45 u.
Zoeterwoude Herv. gem. 10 u ds
Schoch. RK St. Janskerk Zuldbuurtse-
weg (zat. 7.30 u) 7.30, 10 en 11 u.
RK Chrlstus Dlenaarkerk (zat. 7 u)
8.30. 10. 11.30 en 6 u. RK kerk Meer
burg (zat. 7 u) 10. 12 en 6 u.
Zwammerdam Herv. Gem. 10 en
6.30 u ds Mostert (HA). Geref kerk
10 en 6.30 u ds Verschoor (HA).
RK kerk (zat. 7 u) 8. 10. 11.30 en