"Chinatown" intrigerende film van Polanski jack Nicholson en Faye Dunaway in GRAPPEN IN SPYS SIMPEL Nico Crama zag Eskimo's tekenfilms maken Nieuwe film Fellini zou te duur worden Inspirerende studiereis naar Canada ~1 iIJDAG 17 JANUARI 1975 .Chinatown", geregisseerd door Ho rn Polanski. met in de hoofdrollen wk Nicholson en Faye Dunaway, is n filim die ondanks sommige wel erg ogdradige scènes blijft intrigeren, n opmerkelijke prestatie van Po- Dski, die immens moest werken met scenario, dait niet door hem zelf gemaakt (het is van de hand van 'bert Towne, die het Jack Nicholson *t ware op heit hjf schreef)wat de regie van deze filmmaker ogst ongebruikelijk is. De intrige as erg boeiend en nemen daarbij het acteertalent van een iholson en het daarvoor beslist niet derdoende spel van Paye Dunaway, bijna klassieke, mysterieuze tioonheid, dan is er een zeer ver- snstelijk produkt op de fdmmarkt bracht, dat een ware verademing is alle prullaria, waarvoor de blo- jpen tegenwoordig vollopen. Jake Giittes, privédetective, wordt •n goedkope „deftige dame" ge- nsulteerd, omdat haar man, Hollis Owray, een vriendinnetje zou heb- n. Gittes gaat achter de zaak aan lar ontdekt, dat Mulwiray, getrouwd met een andere vrouw. Muliwray, bofdtogenieur bij de aanleg van de ^atarleidimgen. is tegen de aanleg pn een dam. die het tekort aan wa fer in de stad zou moeten opheffen. [AIS Mulwray op een dag dood wordt ongetroffen in het waterreservoir, is gittes van plan de zaak tot op die pdem uit te zoeken. Daarbij komt hij pt de omtdlefckimg, dat de raadsei- (chtl'ge weduwe van Mulwray de pchber 5s van ene Noah Cross, de froegere partner van Mulwiray. Cross keft beüiamgen dn de boomgaarden in kit noorden, die ook profijt trekken an de daim. Gittes ontdekt intussen, dat iedere «acht water uit het reservoir ver- {wijnt. Waarschijnlijk heeft Mulwray lit ook ontdekt en is hij daarom ver noord. 'De praktijken van Cross strekken fich ook uit tot bet plaatselijke be- aardentehuiïs, een insteling door [Dross in het lieven geroepen, waar de kopers" Zitten van land in het dis- kot, dat Cross gepland heeft a/ls trcte stad. Eveline Mulwray helpt hem na deze ontdekking te ontsnap pen aan de handlangers van Cross, hls Gittes echter Eveline begint te perdenken van de moord op haar man, bekent zij, dat het meisje, dat zij in een huis verborgen houdt en dat hetzelfde meisje is, met wie haar man een verhouding zou hebben ge had, baar dochter is. Haar dochter- zuster, want bet kind is het resultaat van een verhouding van Eveline met baar vader,.Noah Cross Intussen zit echter de politie, om gekocht dloor Cross, ook achter Eve line aan, maar Gittes stelt pogingen dn bet werk om baar te doen ontsnap pen met haar dochter. InmilddelS 'bekent Cross achter de bèle oplichterij te zitten, maar voor Eveline iö het dan ai te laat. Tijdens baar ontsnapping gebeurt dat, wat te verwachten was en blijft een ont goochelde Gittes achter. Film: Chinatown. Theater: Luxor. Voorn, rollen: Jack Nicholson en Faye Dunaway. Regie: Roman Po lanski. ANNEMIEK RUYGROK Jake Gittes (Jack Nicholson), de privédetectieve, die zijn neus in allerlei duistere zaakjes steekt, en Eveline Mulwray (Faye Du naway), de mysterieuze weduwe van Hollis Mulwray. Film: Spys. In de hoofdrollen: El liot Gould, Donald Sutherland. Sce nario: Malcolm Marmorstein, Law rence J. Cohen. Regie: Irvin Kersh- In Trianon draait deze week de film Spys, waarin de „sterren uit Mash", Elliot Gould en Donald Sutherland weer voor het nodige lachwerk zorgen. Erg Bimpeüie en voor de hand 'loggende grapjes overigens. Twee CIA-mammen, Grif fin en Bru- lard moeten de Rus Sevditsky, die over wil lopeni, met ontvluchten helpen. Dit loopt 'helemaal ud!t de hand en de Rus wordt gepakt door zijn landgenoten die, zoals het tin dergelijke films schijnbaar hoort, echte boeventronies hebben, evenals de Chinees die regel matig in de film opduikt. Martinson, de CIA-cbef, besluit de twee mannen uit de weg te ruimen. Het duo vlucht naar Sybil, een Franse aniarchabte, die samen met haar vriendjes niets anders doet dan' tijd bommen fabriceren en gebouwen op blazen. Door gebrek aan geld gedwongen besluit het 'tweetal om de spion Lip- pet, die belangrijke inlichtingen be zit, 1» pakken. Maar helaas, op het moment dat dlat lukt wordt hij door zijh eigen lijfwacht doorgeschoten. Gaspard, een van de anarchisten, ontdekt dat de twee mannen spionnen zijn en zet de achtervolging in, net als de CIA, de Russen, de Chinees en de lijfwacht. Van al die activiteiten Is overigens weinig ite merken. Echt spannend wordt het dan ook geen enkel moment. Griffin en Bruiard ontdekken dat de inlichtingen van Lippet door diens hond „bewaard" worden. Met de geheimen stappen ze naar de Russen die ze voor veel geld, graag willen kopen. In een kerk waar op dat moment de dochter van hun chef trouwt, Vimidem dan de onderhandelingen plaats. De plechtigheid ontaardt daarop in een grote vechtpartij. Bru iard wordt gevangen genomen en naar het hoofdkwartier vain de CIA gebracht om gemarteld te worden. Dit mislukt omdat juist op dat moment de 'anarchisten het gebouw opblazen. Met het geld en met de anarchisten Vlucht het tweetal Frankrijk to. De film heeft heel wat weg van Mash wat het soort humor betreft. Wie van rechttoe rechtaan grappen houdt moet beSKSt gaan kijken. WILMA STRORJMANS. Haagse bioscopen APOLLO: 'The Klansman", dag. 12.15, 2.30, 7.00 en 9.15 uur, za. en zo. ook 4.45 uur. 18 Jaar. APOLLO 2: "Luchthaven in alarm", dag. 2.00, 7.15 en 9.45 uur, zo. 1.45, 4.15, 7.15 en 9.45 uur. 14 jaar. ASTA: "1001 nacht", dag. 2.30, 7-00 en 9.30 uur, zo. 1.30, 4.00, 7.00 en 9.30 uur. 18 Jaar. BIJOU: "Emmanuelle", dag. 2.00, 7.30 en 9.30 uur, zo. ook 4.15 uur. 18 Jaar. CAMERA: "Mariken van Nieu- meghen", dag, 2.15, 7.15 en 9.30 uur, zo. ook 4.30 uur. 18 Jaar. CINEAC: "Mijn tante is een eexbom", dag. 5.30, 7.30 en 9.30 uur. 18 Jaar Kindermatinee! "Robin Hood", dag. 9.30, 11.30, 1.30 en 3.30 uur, zo. vanaf 11.30 uur. Ai. CORSO: "Breng mij het hoofd van Alfredo Garcia", dag. 2.00 en 8.15 uur, za. 2.00, 7.00 en 9.15 uur. zo. 2.00, 4.15, 7.00 en 9.15 uur. 18 Jaar. DU MIDI: "The Getaway", dag. 8.15 uur za. en zo. 7.00 en 9.30 uur 18 Jaar. Kindermatinee: "Lekker op avon tuur met Donald, Pluto en Mic key", za.. zo. en woe. 2.00 uur. A.L. EURO: "Dokter ZJivago", dag. 1.30 en 7.30 uur, za.. zo. en woe. 3.45 en 7.45 uur. 14 Jaar. Kiodermattoee: „Goofy, Mickey Mouse, Donald Duck en Pluto", za., zo. en woe. 1.30 uur. A.L. FLORA: "Heerlijke ontucht achter kloostermuren", dag. 2.00, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.30 uur. 18 Jaar. KRTTERION: 'Popo (l'Amour)' dag. 3.00, 7.00 en 9.30 uur. 18 Jaar. METROPOLE: "The man with the golden guin", dag. 2.00 en 8.00 uur. 14 Jaar. ÖDEON: "Quo Vadis", dag. 8.00 I uur. 14 Jaar. Kindermatinee: "Robin Hood1", dag. 2.00 uur, za. en zo. 1.45 en 4.15 uur. AIj, Extra voorstelling: "Marokko toen en nu", zo. 11.30 uur. A.L. OLYMPIA: "Le Magnifique", dag. 2.00 en 8.00 uur. 14 Jaar. PASSAGE: 'The man with the golden gun", dag. 2.30, 7.00 en 9.30 uur, za. en zo. 1.30, 4.00, 7.00 en 9.30 uur. 14 Jaar. REX: "Chinatown", dag. 11.00, 1.30, 4.00, 7.00 en 9.30 uur, zo. van af 1.30 uur. 18 Jaar. ROYAL "70: Het Pornoschip', do. t/m zo. 2.15, 7.00 en 9.30 uur, ma. t/m woe. 2.15 en 8.00 uur. 18 Jaar. ROYAL: "De Chinese boxer", do. t/m zo. 2.15, 7.00 en 9.30 uur, ma. t/m woe. 2.15 en 8.00 ur. 18 Jaar. STUDIO: "Bananes Mecani- ques", dag. 2.15, 7.15 en 9.30 uur, zo. 1.30, 4.00, 7.15 en 9.30 uur. 18 jaar. STUDIO 2000: "Rebecca", dag. 7.00 en 9.30 uur. (di. besloten). 18 jaar. Kindermatinee: "Het zwaard van Zorro", za. en woe. 2.00 uur. A.L. DE UITKIJK: "The great Gatsby", dag. 2.00 en 8.00 uur. 14 Jaar. Blijvers STUDIO: "Mariken van Nieu- meghen", de Nederlandse film productie van Jos Stelling, die met louter amateurs een produkt op de markt heeft gebracht, dat werkelijk een uitschieter is ge worden. LIDO: "The man with the gol den gun", James Bond bestrijdt met geweld, vernuft en humor het kwaad en vindt tussendoor nog tijd om aandacht aan het vrouwelijk schoon te besteden. Terug in Leiden CAMERA: "Macbeth", een film van Roman Polanski. Nachtfilms CAMERA: "Johnny got his gun" van Dalton Trumbo. REX: "Venus in bont". Kindermatinee CAMERA: "Het teken van Zor- Rex "Born losers" vertelt over een bende motorrijders, die een stadje terroriseert. Natuurlijk probeert de held, Billy Jack, het kwaad te 'bestrijden. Hij en zijn vrien dinnetje komen er echter niet zonder kleerscheuren vanaf, maar tenslotte komt alles weer op zijn pootjes terecht. Goede films in andere siteden "Het spookbeeld van de vrij heid" (Le fantöme de la liberté, Luis Bunuel)Calypso, Amster dam. "The Klansman" (Lee Marvin en Richard Burton), Rembrandt- pleintheater, Amsterdam. "Lucky Luciano" (Gian Maria Volonte, Rod Steiger), Luixor, Rotterdam. ROME (AP)' De Italiaanse filmmaatschappij Cineriz heeft re gisseur Fedeiiico Fehtimi te verstaan gegeven dat hij zijn volgende film maar beta: kan vergeten omdat de ze ite diuur zou worden. De film zou gaan over het leven van de 18e eeuwse minnaar uit Venetië Gia- como Casanova, zo is bekendge maakt. 'Ik was werkelijk verrast want ik zou binnen enkele dagen Juiist met de eerste opnamen beginnen^ aldus de reactie van Fellini. Fellini, die succes boekte met zijn laatste film Amarcord zegt een heel Jaar aan de voorbereiding van Ca sanova te hebben besteed. Volgens de regisseur hebben de producenten geen reden opgegeven voor de stopzetting van het project. Volgens welingelichte bronnen lie pen de kosten echer te hoog op. De bosten van de film werden op ruim 18 miljoen gulden geraamd. bouwsels, meestal nog met gangen aan elkaar verbonden omdat het zich begeven van het ene gebouw naar het andere door de lage temperaturen fataal kan aflopen. Nico Crama deed daar de merk waardigste ervaring op uit een jaar lang durend filmavontuur in Cana da: Eskimo's, die zich met het maken van tekenfilms bezig houden. Hun prestaties waren ln een internationaal festival in Zagreb bekroond en dat had Crama nieuwsgierig gemaakt. De. actieve Haagse cineast en producent heeft zich alitijld steric geïnteresseerd voor hoe men elders met film te werk gaat. Een jaar of zes geleden was hij bijvoorbeeld in Tsjecho-Slowa- kije en de daar toen opgedane ervaringen, verwerkte hij in een rapport, dat internationaal blijkt te functioneren: er werkt nu zelfs in Canada een Tsjechische dramaturg voor de film. Ruim een Jaar geleden vertrok Nico Crama met zijn gezin voor een Jaar naar Montreal. Hij was door een beurs van de Canada Council in staat gesteld om zich op zijn vakgebied te oriënteren. The National Filmboard of Canada, internationaal vaak met enige afgunst bekeken als een voorbeeldig werkend instituut, intrigeerde hem uiteraard het meest. Het werd een verkwikkende en verfrissende erva ring voor de man, die in Nederland in ruim twaalf Jaar zo'n vijftig films regisseerde en produceerde en die vooral in de laatste tijd met werkstukken onder zijn hoede gemaakt overal op de wereld onderscheidingen veroverde: „Mon driaan" en „Daumier" van hemzelf en ..De stuiter" en „De worstelaar" door anderen geregisseerd om er maar enkele te noemen. Hier ontwikkelde zijn werk zich voornamelijk in samenwerking met RVD, CRM en andere overheidslichamen. Hij groei de tot een motorisch middelpunt, steunde beginnende filmers bijvoor beeld en was actief in de nog te weinig ontplooide filmeducatie. Zijn Canadese avontuur kwam op een moment dat hij zich afvroeg of hij zo moest doorgaan. Het klimaat voor de korte film is bier de laatste Jaren niet altijd even gemakkelijk. „Ben Je nodig in Nederland? Je voelt Je wel eens wat overbodig, een soort luxe-artikel. Je wordt moe van Je hand op houden en steeds maar moeten vragen of Je iets mag maken.' Dat werd zijn eerste positieve ervaring in Canada: de documentaire filmier mag er niet maair kamt. Hij staat to een wereld, die hem nodig heeft. De film heeft in Canada een affioiëlle status. Voor de oorlog was er een noodsituatie gegroeid, waarbij alles en iedereen door elkaar werkte, meestal in zijn eigen winkeltje. Er kwam in 1939 een filmwet, waarvan het besef uitstraalde wat film voor de gemeenschap kan doen. De beroemde documentarist John Grierson werd erbij gehaald. In een even bondig als effectief rapport bepleitte 'hij een bundeling van krachten. Zijn sterke persoonlijk heid - in filmisch, politiek en organisatorisch opzicht bereikte het in het leven roepen van de National Fllmboiard, die in de eerste jaren al meteen zeer goed draaide, zijn nut to oorlogstijd bewees en met die gekweekte goodwill door kon gaan bij alle pnitwikkelingsstuiipen- Op ©en bevolking van itweeënlbwinitig miljoen Canadezen wordt er nu al een dertig miljoen dollar besteed aan dit unieke semi-staatsbedrijf, dat veel zijdig werkt, want het gaat stellig niet alleen om het maken van films (waar een perfecte outillage voor aanwezig is), maar de weg zoeken naar publiek is even wezenlijk. Selfservice Bij het doorkruisen van Canada stapte Crama in Winnipeg uit om eens poolshoogte te nemen in de provincie. Er bleek daar een zelfbedieningsservice te bestaan in een .soort filmsupermarkt! Daar zijn wij nog ver vandaan, net als van de Nico Crama tussen de Eskimo's in Cape Dorset, die zich bezighouden met het maken van tekenfilms^ openheid, die de Filmboard omgeeft en die het instituut steeds ter discussie stelt. Natuurlijk is er ook buiten de Filmboard een ruime activiteit, dtiie zich o.m. uit to een groeiend aantal speelfilms, een dertig a veertig per Jaar. Canada worstelt echter met de invloed van ae Amerikaanse cultuur en wil zich daar van de weeromstuit tegen verzetten met een te introverte, traag aandoende filmu'itdrukking. Nico Crama ziet wel toekomst voor de film in dit land, vooral nu het ook de bioscopen ter plaatse weer beter gaat. De groei is er zelfs positiever dan in Nederland. Als Je een Jaar uit Nederland weg bent heb je niet het idee dat er veel veranderd is, tin Canada kan het idee van verandering je al binnen een paar maanden overvallen. Vanuit de pioniersmentaliteit is men erg op de toekomst gericht. Wij Europeanen kijken altijd naar het verleden. Daar blijft men niet zeuren over gemaakte fouten, die Je volgend werk in Nederland althans voor een filmer - praktisch onmogelijk zou maken. Nico Crama heeft de situatie daar grondig en met alle vriendelijke medewerking kunnen bekijken. Niet alleen door het land van oost tot west te Dooar Piet Ruivenkamp bereizen, maar ook door het zien van circa vierhonderd films in een jaar tijd. Hij is sinds kort weer terug in zijn Scheveningse huis. denkt alweer aan een film over de snel veranderende badplaats, maar twijfelt toch tussen Nederland en Canada voor de toekomst. Voor ons zou zijn vertrek Jammer zijn, want er lopen in ons land te weinig stimulerende Crama's rond. Een Eskimo aan het loerk achter de camera. Toen de cineast Nico Crama zijn door veel Nederlanders bekeken documentaire over de Veluwe aan het maken was dacht hij daar de volkomen stilte te hebben ontdekt. Maar stilte is er in soorten. Dat ondervond hij enkele maanden [geleden. Na een lange vliegtocht daalde hij bij een kleine nederzetting van Eskimo's ergens ver in het noorden van Canada. Daar, in Cape Dorset, was het alsof Je op de maan landde. Ruimtereizigers kunnen nauwelijks een andere ervaring hebben gehad. Het was alsof je oren dichtsloegen door de absolute stilte. Door de weerkaatsing tegen de wolken kan een vliegtuig zich al op een half uur vliegafstand aankondigen! Een ver laten oord, een grimmig üslamd- schap, een kleine gemeenschap, die er leven wil in vaak merkwaardige

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 17