Van Elk: karikaturist van de vormen (9ud Qtu Knappe staaltjes van schildertechniek WOENSDAG 15 JANUARI 1975 PAGINA 27 De naam is Van Elk. Ger van Elk. Zegt U niets? Dat komt dan nog wel. want hij is al een "international". Hij is een van de weinige kunstenaars in Nederland, die in internationale publicaties over de nieuwste kunst wordt besproken. De Nederlandse inzending voor de Venetiaanse Biennale van 1974 zou uit een Van Eik-expositie bestaan. Heel die Biennale is niet doorge gaan. De Van Elk-tentoonstelling I kwam in Amsterdam, in het Stedelijk Museum. En van 21 februari tot 13 april wordt in datzelfde museum een tentoonstel ling gehouden van dingen, die Van Elk uit het vaste museumbezit heeft J gekozen op verzoek van Openbaar Kunstbezit. De kunstenaar treedt I dan op als criticus. Van 17 Jan. tot i 16 februari is de grote Van j Eik-expositie in Brussel, in het Paleis voor Schone Kunsten. In zekere zin is Van Elk ook criticus, wanneer hij zelf kunst maakt. Hij doet dat anders dan anderen en reageert op wat anderen doen. Hij "onthult" het conventionele van omgangs- en van kunstvormen. Dus worden die vormen de inhoud, de anecdote van zijn werk werk dat zelf voor elk geval apart een vorm moet vinden die dan strikt doelmatig en zonder algemener betekenis is. Gevolg: wie geestelijk bezit heeft genomen van de inhoud van een werk van Van Elk, heeft nadien van dat werk niets meer te verwachten. Zomin als men nog de stoffelijke vorm nodig heeft van een gedicht, dat men uit het hoofd kent. Voorbeelden: Vam Elk neemt een fotografische wat bijgesneden re- p-oduktie van een geschilderd st Heven van de Italiaan Morandi. Deze plakt hij op een grotere foto, waarop we wat doosjes en flesjes zien, een penseel, een inktpot, een bril. Die voorwerpen zijn op een tafelblad zo dicht mogelijk bijeen gezet aan een kant. Zo is plaats gemaakt voor de Morandi-reproduk- tie, welke zo is geplakt, dat het tafelblad op het schilderij samenvalt met dat van Van Elks foto. Van Elk Idwingt ons zo tot een vergelijking I tussen de schikking van voorwerpen op de foto en op het schilderij. De j eerste schikking is een praktische de tweede had artistieke oogmerken: is een compositie. Uit twee foto's naast elkaar bestaat een werk, dat de "Symmetrie van de diplomaat" toont. Op beide foto's zien we twee staatsiezetels voor een diplomatieke ontmoetingsfoto. Op Jeen foto is de linkerzetel bemand, iop de andere de rechterzetel. Zowel terzake van Morandi als van de diplomatie wordt een conventionele vorm geïroniseerd. Van Elk maakt ook dingen met touwtjes, lampjes, filmpjes. Zijn werk heeft geen conventionele hij is de karikaturist van de vormen, soms pedant of melig, soms jlenig, listig, onverhoeds. Hij geeft op aangenaam-prikkelende manier wat te denken. Een manier van i denken over kunst demonstreert de Leódse drs. R. H. Fuchs in ^iboekje dat Sn 't Amsterdamse museum ver- |fcr<fg.baar is. Een tweetalig boekje (Nederlands en Engels), dat door het ministerie van Cultuur naar Ger van Elk: De pianoles (1974), combinatie van kleuren- JotograJie en gouache. nlandse kunstadressen wordt Theoreticus Evenals Van Elk is Fuchs een didacticus. Hij vermijdt moeilijke woorden. Beschrijving en uitleg van de afgebeelde werken kloppen en het is genoeglijk, Fuchs even te volgen als hij van Van Elk volgt. Hij gaat zo ver mee, dat hij het zicht op andere wegen verliest. De "kritiek" op Morandi trekt hij verder door dan Van Elk vermoedelijk zou willen gaan al is ook Van Elks spel met de afbeelding van een Morandi of een Paul Klee verbazend triviaal. De ede afbeelding van een Morandi of een Paul Klee verbazend triviaal. De grappen van Van Elk met Morandi en Klee zijn, welbeschouwd, van een conventioneel humoristisch genre: het opzettelijke misverstand, het letterlijk opvatten van wat heel anders verstaan wil worden. Er is een afstand tussen de uiteenzettingen in het boekje en dat, wat aan de expositie zelf te beleven viel. Het redeneren van Fuchs herinnert dikwijls aan dat van een geleerde domkop in de roman "De verloofden" van Manzoni. Die geleerde bewees, dat de pers niet bestaat en bezweek vervolgens aan deze ziekte. Dingen Enkele tientallen werkstukken van Van Elk waren op de tentoonstelling verspreid over vele ruime zalen. Men zag enkele smalle, horizontale stroken aan een wand of een werk dat uit enkele touwtjes bestond. De sfeer was zo licht en luchtig als de ironische geest van dit ideeenwerk. Ieder idee is zorgvuldig uitgewerkt en dat is ook noodzakelijk: een alleen op schrift gesteld idee is geen stuk beeldende kunst. Maar zoals gezegd: begrepen is verbruikt. Zo was het ook met veel spullen uit de historische Dada-periode. Een expo sitie daarvan bleek veel van een rommelkamer te hebben. De meeste objekten missen de esthetische kwaliteit die een bekend werk in leven kan houden. Een urinoir, eens geexposeerd door Duchamp, loont herhaalde beschouwing niet. Alleen de idee blijft. Zelf heeft Van Elk daar geen vrede mee. Hij, wil, dat het werkstuk "een prachtig ding" is. Mede daarom misschien, is hij weer gaan schilderen. In stukken die perspecti vische verwarring scheppen foto en gouache laat hij nadrukkelijk picturaal handwerk zien. Hij blijft ook daar lachen om de schilder kunst; hij wil zijn superieure slimheid niet prijsgeven en toch een Joy for ever bieden in tastbare vorm. Benieuwd of hij er uit komt. DOLF WELLING VOORHOUT St Cecilia, de Voor houtse harmonie, zal de al bestaan de acties, zoals oud-papier ophalen, nog meer moeten activeren. Het be grotingstekort 1975 toont f 9300. aan. Dit tekort wordt hoofdzakelijk ver oorzaakt door de aankoop van in strumenten en nieuwe uniformen. St. Cecilia kan zich de laatste ja ren verheugen in een steeds groeien de populariteit, er komen veel nieu we, Jonge leden bij, wat ais conse quentie met zich mee brengt dat de al genoemde uniformen en instru menten aangeschaft moesten wor den. Een en ander werd geconcludeerd op de Jaarvergadering van de harmo nievereniging. Het begrotingtekort was ook van invloed op het besluit om dit Jaar nog geen majorettecorps op te rich ten. Voorzitter S. Jirka sprak in zijn openingswoord over het vijfenvijf- t.igjarig bestaan van de vereniging. Er wordt geen feest gevierd omdat de reis naar Wehr in Duitsland al veel geld heeft gekost. De vereniging zal niet met een contributieverhoging komen wel zal er 'n dbnateeurswervingsactie op touw gezet worden. I entoonstellingen lit de Doeken" Sociëteit Burgers, Burgsteeg 2a, Nachtvoorstelling: "Play It again. Sam", vr. en za. 11.30 uur. 18 jaar. TRIANON: "Dirty Mary, crazy Larry* lag 7.00 en"" féjê natlnee: "R> 2.00 en 4.16 i LIDO: "The man with the golden gun", dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur. zo. Intensieve verpleging: dag. van 14 tot 14.30 uur en van 18.30 tot 19 uur Endegeest: dinsdag en vrijdag 13— I4.3f uur; -s zondags 11—12 uur en Anuakllnlek: Klasse afdeling Avondbezoek 18.30 t in 13.3C 18.30 i lier .De Scherf" Naeeaulaan 41 Oegstgeeet tel. 50220 Ans v. d. Helde- Kort exposeert eigen werk o.a. glas buigen. Rijksmuseum van Oudheden (Ra- mburg 28) Werkd 10 uur voorn-— uur nam zond. 1—6 u nam. Job de Wlttatraat 40 Galerie Ka- net Gap»- Wisselende expositie dL tn za 2—5.30 uur nam. do. boven dien 7—0 uur nam De Lakenhal dag. 105 i Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Oar „lenaianm eire oar Acade- mlsob Jlekenhuls behalve van dins dag l'.Ot uur tot woensdag 18.00 uur (Dlaco'uissennuis) en vaD vrijdag 13.00 aUi tot zaterdag 18.00 uur (Eli sabeth ziekenhuis) Bezoekuren Ziekenhuizen Dlaconessenhuis; Middag bezoekuur sluitend woensdagavond van 18.80 tot 19.80 uur ACADEMISCH ZIEKENHUIS Voor alle patiënten (behalve kinde ren) zlln de bezoekuren als volgt: Elkt dag: 15.00—16.00 uur 18.30—2000 uur Voor de prematurenafdellng gelden de volgende bezoekuren (alleen voor oudere) Zaterdag en zondag: 15.30—16.46 uur Bezoek aan ernstige patiënten: Wanneer voor ernstige patiënten door lopend bezoek wordt toegestaan, kan Avondbezoekuur: de hoofdverpleegkundige hiervoor spe ciale kaarten verstrekken. STUDIO: "Marlken i dag 2.30. 7.00 en 9.1 45 uur 18 laar CAMERA: The last detail" Leidse bioscopen oudere eondag 14.00—16.00 overigs- familieleden KlndereD beneden 14 ]aai hebbeD eeen toegang op de kinderafdeling Alphen aan den Rijn en 2e klas tl—ÏIJO 18.30—19.30 u.; 8e klas 18.30—14.16 en 18.80—19.30 u.; Kraam- lÏÏ6tot afdeling 13.30-14.15 18 Jv-ar. Nachtvoorstelling"Se- echgen.) v. 1 18 tot 19.30 uui 15 tot 18.80 t tot 14.14 kinderafdeling dag. ir. 18 Jaar. KlndennaSf-tot~ 14^45' CCU (hartbewaklng). dag. echtgenoten 1920 u.: Kinderafdeling 15—15.80 u alleen voor oudere 18— 18.80 u Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vliegverkeer van en aaar Schiphol kunneD dag en nacht worden gemeld bij het informatiecentrum Geluids hinder Schiphol (020—175000) leuws 15 januari 1975 Honderd jaar geleden stond in de krant: - De Fransche kroonjuweelen zijn eindelijk te Parijs terug gekomen. Keizer Eugenie had ze in Augustus 1870, toen de oorlog reeds eene zeer ongun stige wending voor Frankrijk had genomen, naar het minis terie vanfinanciën doen bren gen en vervolgens naar de Fransche bank. Doch ze ook daar niet veilig genoeg ach tende, werden ze op haar last gezonden naar eender militai re havens aan de Atlantischen Oceaan. Daar nu zijn ze tot in het begin dezer maand ge bleven. Den lOden zijn ze te Parijs teruggekomen, en thans ter bewaring toevertrouwd aan de commissie voor de liquida tie der civiele lijst. Bij de ves tiging van het tweede keizer rijk zijn de kroonjuweelen ge schat op eene waarde van 20 mïllioen jr. Vijftig jaar geleden: Een aardbeving te Ardahan in Klein-Azië heeft vier dor pen verwoest, waardoor 140 personen werden gedood en ongeveer tweeduizend men- schen dakloos zijn geworden. De temperatuur is gedaald tot 30 graden onder het vries punt. De aardschokken duren nog voort. Uit verschillende plaatsen in Italië worden min of meer belangrijke incidenten J ge meld. Te Bologna is een jonge man. die uit de socialistische vakvereeniging wilde treden, door zes andere jongelieden doodgeranseld. In een dorp bij Bergamo loste een socialist verscheidene re volverschoten op fascisten van wie er enkele werden gewond. Lager vond men het lijk van den dader. Te Udine hebben 200 huiszoekingen plaats gehad en zijn 15 vereenigingen ontbon den. PANDA EN DE MEESTER-KRIMPER 49 - 127 Panda had met Jollipop afgesproken dat hij voortaan alleen de leerzame televisie-programma's zou bekijken - en nu staarde hij verveeld naar een heer die een praatje over kunst hield. "Tenslotte"zei de spreker, "wil ik u dan de meest recente aan koop van het Nationaal Schilderijenmuseum laten zien.'Het is deze miniatuur..." Met die woorden toonde hij een klein schilderijtje - en Panda veerde opgewonden op in zijn stoel. "Deze aanwinst maakt het gemis aan de gestolen werken weer een beetje goed," vervolgde de spreker. "Toevallig is de voorstelling precies hetzelfde: een zelfportret met-helm. De onbekende kunstenaar heeft penseelstreek voor penseelstreek het schilderij dat wij kennen nagemaakt - maar dan op klein formaat. Een ongelofelijk meesterwerk. Een kunst handelaar heeft meer van deze miniaturen aan het daglicht ge bracht - en vanavond nog ga ik een kijkje nemen in zijn toon- kamers..." "Ik ga ook kijken!" riep Panda opgewonden, terwijl hij de ka mer uitholde. "Bel de televisie-studio even op, Jollipop, en vraag waar die toonkamer is. Want daar is ook de schurk die het ver- klein-apparaat hneft. Daarmee heeft hij dat miniatuurtje gemaakt. Maar ik ga hem ontmaskeren!" Het geheim van de Macu Ancapa Kooktip GNOCCHIVERDE Strooi voor dit Italiaan se gerecht 25 g griesmeel in 1 dl kokende melk en roer tot een dikke pap ontstaat. Kook 500 g. aardappelen gaar en stamp ze tot puree. Ver meng aardappelpuree met griesmeelpap en roer het mengsel tot een stevige, homogene massa. Voeg zout en een snufje noot muskaat toe en eventueel wat melk of room als de massa te droog is. Vorm er afgeplatte ballen van en maak in het midden daar van een kuiltje. Vul elk kuiltje met een mengsel van gekookte spinazie en geraspte kaas en vouw de aardappelmassa er om heen zodat de vulling goed opgesloten zit. Druk de ballen plat, bestuif ze met weinig bloem en leg ze op een beboterde bak plaat. Leg ook bovenop een klein klontje boter en zet de bakplaat ruim 10 min. bovenin een voor verwarmde. hete oven. WINA BORN FRlETH.ALS IK NU EENS BIJ DE Ny JONGEREN-VRIJWILLIGERS GING EN N/ME EEN DOOI? KOORTSEN GEPLAAGDE JUNGLE WERD GESTUURD,TEMIDDEN S y -MET GORILLA'S EN SLANGEN, v AFGESLOTEN VAN DE WERELD VOOR HOGE BERGEN EN MENSQJ- ETENDE PLANTEN "ZOU JE HE DAN K0MENo IK GA LIEVER NAAR UiALKENBURG. J VAN HOEKASSEN. eife>ra m Lopzoexen r k W Bij Burgers ÏJÜÏ11 JT 06 ®?hUderiJ*n var? Aaton kwaliteit, want het dekt meteen per- gras, die de kleuren van de Neder- hetzelfde etsje (waarop een moei- Vrede zijn vaak gericht op het mi- fekt op het ruwe oppervlak van de landse vlag hebben! De kleuren zaam getekende mond, een gezicht ,yaaf>ne"len va*\,u1lt€rft muur- en 18 °°k niet in een te dikke rood-wit-blauw komen trouwens in en de tekst doe-bi-doe-bi-doe staat) ne details. De twee schilderijen, die laag opgebracht, want er zijn geen Anton Vrede's schilderijen herhaal- verschillende keren. Nu eens vijf elk een close-up geven van het af- 'druipers'. deiijk voor, vooral in combinatie met keer onder elkaar, dan weer inge- knippen van een nagel met een na- Het Nederlandse landschap - door zijn "Nederlandschappen". kleurd op een ander vel papier zon- geltangetje (het ene schilderij toont Vrede samengetrokken tot Neder- der dat dat erg funoüoneel is. Het dit karwei van boven gezien, het an- landschap fascineert hem ook. Een van zijn mooiste schilderijen doet me meer aan een soort luiheid dere van °p2iJ) zijn hier een sterk Op verschalende, soms enigzins col- stelt een tweetal meisjes voor en dan aan inspiratie denken voorbeeld van. Iets minder sterk, lage-achtig adndoende schilderijen hangt boven de bar. Erg gevoelig <"A~* waarne- komt dit groene landschap voor,met van kleur en tekening; Anton Vre- Gedurende de maand Januari is het an een zijn talloze grasjes, wolkenluchten de geeft hier echt en staaltje van werk van Anton Vrede en Pieter Mol kwast en een mannetje op een merkwaar- zijn kunnen weg! te zien in sociëteit Burgers, Burg- r* I,muur dig soort tractor. Het werk van Pieter Mol kan mij steeg 2A in Leiden, gezet. De verf is blijkbaar van super- Nederland ten top: tulpen ln het veel minder bekoren. Mol gebruikt HANNYRENEMAN want iets minder goed ming, is het "schilderen bakstenen muur". Met e wordt een streek verf op deze muur dig soort tractor. KLEINE VAART Mare Iratmum 13 te Rotterdam Me ree 13 36 no Oporto nr Lelxoes Neutron 13 v Rotterdam nr Ports mouth. GROTE VAART Aomaea 16 te Stanlow verw Antiila Cape 14 te Rastanura Ares 13 80 z Azoren nr St. Maarten Avedrecht 13 265 w s Sable ell. nr Bre- Bussum 13 410 oeo New Foundland nr Rio de Janeiro Captsteria 13 100 w Srlracha Ceres 14 200 nw Kp Rotterdam Choluteca 14 te Orist Clnulia 13 160 w K] Las Pa lm as Coral Obella 13 340 Blo de Janeiro Dal Ha 13 v Bonny Diogenes 13 v Docklift 2 13 Dar es Salaam Str. Ormoeaz nr Antwerpen Lolrelloyd 13 180 nw Galapagos v. nr Papeete Lovellla 13 160 no Santo Domingo i Curasao Maasbree 18 v Kharg ell nr Burc 18 v Arlca nr Valparaiso Doel wijk 13 70 so Kaapstad nr Lake Charles Ganymedes 18 50 zw Kp Flnleterre nr Cristobal DJed- Rotterdam Meta 18 50 n Rotterdam Neder Ebro 13 stad Kp Plnlsterre nr ïouston nr Kaap- Neder Elbe 13 v Cristobal nr Vera Glessenkerk 14 35 r Aden i Hercules 14 te Port au Prince verw Hermes 14 te Amsterdam Ittersum 14 te Lalibertad verw Karakorum 13 te Bremen Khasiella 13 900 ozo Bermuda nr Cu rasao Cruz Neder Eetms 14 rede Bahrein Neder Waal 14 275 wnw Kp. Flnister- Neder Wee»'^13 v Dubai nr Bahrein Nedlloyd Katwijk 13 rede Port EH- Patro 16 te Dubai verw Perides 13 te Puerto Oabezae Rudolph Petersen 13 50 nw Nouadhl Singapore nr Manilla Straat Florida 13 ta. Durban Straat Holland 12 ta. rede Belra Straat Honshu 18 1000 oeo Santos n* Santos Straat Magalhaen 14 te Abidjan Straat Talbot 14 te Gothenburg Stmat van Dlemen 13 100 zo Mauri tius nr Shanghai Streefkerk 13 176 zw Laa Palmas nr Kaapstad Tanamo 18 100 zw Los Angeles nr Manta Trident Rotterdam 13 140 wzw Kp. Flnlterre nr Elguamaohe Ulysses 14 v Amsterdam nr Hamw burg-W. Indle Vlana 14 te Petit Couronne Walcheren 13 300 o New Foundland nr Tilbury.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1975 | | pagina 27