VAN IKOR
NAAR IKON
KERKDIENSTEN
Kerken en het omroepbestel
Ssfigsr-
*g«ss—o
Van hart tot hart
PAGINA 4
We zullen voor radio en televisie moeten wennen aan een
nieuwe naam, aan het IKON, Interkerkelijke Omroep Neder
land. Veel verschil is er niet, wat de naam betreft, met het tot
nu toe bekende IKOR (Interkerkelijk Overleg Radioaangele
genheden) maar de ene letter die veranderd is, geeft toch een
hele ontwikkeling aan in het kerkelijk deel van het omroep
bestel en dit eigenlijk niet zozeer in dit bestel op zich zelf als
wel in de verhouding tussen de kerken die daarbij betrokken
zijn. Het IKON is niet zo maar een beetje andere voortzetting
van het IKOR, maar het gaat om een nieuwe stichting, die zal
werken op een bredere basis.
De verschillende radio-omroepen
die in de twintiger Jaren ontstonden,
zijn voortgekomen uit particulier ini
tiatief. Bij het Jubileum dat
de N.CJt.V. onlangs heeft gevierd, is
dat nog eens duidelijk uit de doeken
gedaan. Het was zó, dat zij allemaal
een bepaalde voedingsbodem had
den in ons volk. Men sprak van
de zuilen. Hoewel we niet kunnen
zeggen dat de NCRV een omroep was
van de Geref. Kerken, was het toch
een onloochenbaar feit dat haar le
den voor het grootste gedeelte uit de
ze kerken voortkwamen. Een gere
formeerd mens die een radio aan
schaf t.ewerd Md van de NCRV, even
steevast als hij A.R. stemde. De en
kele uitzondering die er misschien
was, bevestigde deze regel. Buiten
deze geref. kerken trok deze radio-
omroep ook leden uit andere kerken,
uit de kleinere en vooral ook uit de
hervormde kerk.
De VPRO. de Vrijzinnig Protes
tantse Radio Omroep, trok ook weer
haar leden uit een bepaalde kring.
De naam reeds geeft dit duidelijk
aan. Ze kwamen uit de NH. Kerk
en uit enkele kleinere kerken, zoals
de Remonstrantse Broederschap en
uit de Doopsgezinde Sociëteit. In de
Hervormde Kerk kon men constate
ren dat haar leden verdeeld zaten
over alle bekende radio-omroepen,
de KRO dan uitgezonderd.
Dit alles gaf in die dagen betrek
kelijk weinig moeilijkheden. Wan
neer die er later komen, hangit dit
samen, niet alleen met de commen
taren over het doen en laten van de
verschillende kerken, maar vooral
met de uitzending van de kerkdien
sten. Waar moesten die worden on
dergebracht toen men daar mee be
gon? De Ger. Kerken hadden in dezen
geen moeite. Bij de vrijzinnigen was
dat evenmin het geval en als zeer
ruim denkende mensen (daarop lie
ten zü zich immers voorstaan (wil
den zij de grenzen ook niet al te eng
trekken. De VPRO was toen nog
braaf vrijzinnig.
De RK. Kerk had ook al geen
moeite, zoals zij dat trouwens nu nog
niet heeft, alhoewel er toch wel eens
bedenkselen komen. Zoals dat bij
bijna al haar organisaties het geval
was, werd de KRO stevig geleid door
een pater, die er voor zorgde dat heel
het radio-beleid naar wensen van
de kerk verliep.
De NH. Kerk kwam hier in verle
genheid te zitten. Gedeeltelijk wer
den hervormde kerkdiensten uitge
zonden door de VPRO en gedeelte
lijk door de NCRV. Maar wat ge
schiedde? Alle hervormde kerkdien
sten waren bij deze laatste omroep
niet altijd even welgevallig aan hen
die hier leiding gaven. Men kreeg uit
de "achterban' *wel eens wat te ho
ren over die hervormde uitzendin
gen en het gevolg was dat men een
bepaalde censuur ging toepassen.
Deze leertucht had wel niet zulke
ernstige gevolgen als dat in de kerk
gebruikelijk is, maar het had toch
wel dit gevolg dat menigeen in de
hervormde kerk wat kregel werd en
zich afvroeg: staan onze kerkdien
sten onder censuur van de Geref.
Kerken? Zo zei men het toen. Uit
ballorigheid heeft toen menig her
vormde zijn lidmaatschap bij de
NCRV opgezegd en zich aangemeld
bij de VPRO, hoewel hij zich beslist
niet vrijzinnig gevoelde.
Dit heeft zo voortgesukkeld tot in
de Tweede Wereldoorlog. Toen is
ontstaan het IKO, het Interkerke
lijk Overleg, als een concentratie
van het verzet van de kerken, een
afweer tegen maatregelen van de be
zettende macht, waarbij het initia
tief is uitgegaan van de hervormde
synode.
Dr. K. H. E. Gravemeyer is de ziel
van deze beweging geweest. Van de
IKO zijn heel wat kansel bood schap
pen uitgegaan, waarin werd gepro
testeerd tegen onrecht en wreed
heid. In de hongerwinter hebben de
IKO-bureau's heel wat mensen van
de dood gered .Uit dit IKO zijn ook
enkele samenbundelingen voort
gekomen, waaronder ook het IKOR,
het overleg wat betreft radioaange
legenheden. Het werd later de ra
diocommissie van de Oecumenische
Raad van Kerken.
Onmiddellijk na het beëindigen van
wereldoorlog n is dit IKOR begon
nen met haar uitzendingen. Daarbij
waren aangesloten, behalve de N.H.
Kerk, de Evang. Lutherse Kerk, de
Doopsgezinde Sociëteit, de Remon
strantse Broederschap, de OudKath.
Kerk en de Evang. Broedergemeen
te. Zonder enige tussenkomst van
welke omroeporganisatie kon dit
IKOR uitzenden. Het Is onze eerste
na-oorlogse minister van OK. en W.
geweest, prof. V. d. Leeuw, die dit zo
heeft geregeld.
De Geref. Kerken keerden terug
tot de herboren NCRV en de RK.
Kerk naar de KRO. Later is daar
in. wat de Geref. Kerken betreft,
verandering gekomen. Naar haar
zielental was aan de kerken radio
zendtijd toegewezen, waardoor sa
menbundeling noodzakelijk werd en
zo ontstond het C.vK., het Convent
van Kerken, waarin samenwerkten
de Geref., Chr. Geref. en de Vrijgem.
Geref. kerken als ook de Baptisten.
De Vrijgem. en Chr. Ger. Kerken
wilden hun zendtijd alleen gebrui
ken voor de verzorging van kerk
diensten.
En nu komt er dan het IKON.
Het C.vK. en IKOR worden opgehe
ven. De hervormde synode had reeds
eerder het principebesluit genomen
en op haar laatste zitting is de geref.
synode ook akkoord gegaan. Op
deze laatste synode is het nog niet
vanzelf gegaan, wat overigens werd
verwacht. Dat lag hoofdzakelijk aan
de onvoldoende oontrole die men
meende te kunnen uitoefenen op de
uitzendingen. Wanneer de synode
toch heeft besloten tot het IKON toe
te treden, ligt dit aan de geringe
zendtijd die zij ter beschikking heeft,
waarmee samenhangt een te gerin
ge kostenvergoeding.
Bovendien was de synode van oor
deel, in meerderheid tenminste, dat
zij zich niet mocht onttrekken aan
een stuk interkerkelijke samenwer
king. Natuurlijk voorziet men nu wel
moeilijkheden. Die liggen vooral op
het vlak dat alle uitzendingen van t
sIKON mede zullen liggen ter verant
woordelijkheid van de Geref. Ker
ken en in het IKON zullen ook mee
doen Doopsgezinden en Remonstran
ten. Vrijgemaakte Geref. en Chr. Ge
ref. Kerken als ook Baptisten doen
niet mee.
Op de synode van de Geref. Ker
ken zat men met de vraag op welke
wijze "de eigen verantwoordelijkheid
voor de programma's het beste kan
worden geëffectueerd". Wie het
IKOR wel eens op de hervormde sy
node heeft meegemaakt, weet dat
men daar ook voor diezelfde vraag
zit. Als men zendtijd heeft, moet
die worden gevuld. Een radio mag nu
eenmaal niet stom zijn, zelfs geen
halve minuut.
Het toekomstige IKON zal zijn tijd
ook moeten vullen en ze mag dieniet
doen door alleen maar uitzenden
van muziek, in welke christelijke
vorm dan ook. Het IKON krijgt een
bestuur dat directe verantwoorde
lijkheid draagt, maar dat bestuur kan
niet alle programma's voorleggen
aan de respectieveHJke synoden en
wachten tot deze eens vergaderen.
Bovendien is ook het bestuur geen
programmamaker. Dit moet ook
weer worden overgelaten aan ande
ren. maar hier is in ieder geval meer
overleg mogelijk. De belangrijkste
vraag was en bleef voor de geref. sy
node: "hoe ze in de wereld van de
massamedia aanwezig wil zijn".
Een minderheid van de synode
bleef van oordeel dat men niet in het
IKON moest treden, maar zelfstan
dig voorgaan. De directe evangelie
verkondiging ontmoette geen bezwa
ren. maar wel "het vraagstuk van
presentie en dialoog", waarin na
tuurlijk ook meningen die in de ge
ref. kerk nu niet zo gebruikelijk
zijn, naar voren komen. Enige zeker
heden zullen door deputaten die
hierover namens de synode onder
handelen. toch nog moeten worden
vastgelegd.
Zal men de "beroepsmedewerkers"
die zorg dragen voor directe samen-
ZATERDAG 11 JANUARI 1975
Dit is de 27-jarige Bernadette P. A. Olowo, ambassadrice van
Oeganda in West-DuitslandDe diplomate is door president
Idi Amin benoemd to ambassadrice bij de Heilige Stoel. Ber
nadette Olowo wordt hiermee de eerste vrouwelijke ambas
sadeur bij het Vaticaan.
stelling van de programma's, altijd
in de hand kunnen houden? Wie
iets gelezen heeft over heel het om
roepbestel in ons land, zoals dit de
laatste jaren nogal eens in het
nieuws is gekomen, weet dat hier de
schoen telkens weer wringt. En op
de geref. synode werd ook nog al wat
kritiek gehoord "over de wijze waar
op medewerkers van het IKOR zich
soms opstellen ten opzichte van de
kerken". Ook signaleerde men een-
i— .port»»"4
3 pe
zijdige informatie bij deze omroep.
Men vreesde dat het IKON dezelfde
risico zou lopen. Overigens werd ook
uitgesproken dat men met kritiek
alleen op de medewerkers er niet
komt en het vermoeden is uitgespro
ken dat er vanuit de kerk te weinig
met die medewerkers is gepraat
over him moeilijkheden. Aldus le-1
zen we in Kerkinformatie van de
cember 1974.
Alles is dus nog niet in kannen en
kruiken. Er moeten nog allerlei re
gelingen worden vastgelegd, maar
het principebesluit is genomen. We
zullen er echter verzekerd van mo
gen wezen dat in de toekomst hier
een rijkelijk vloeiende bron van
klachten voor de gereformeerde ver
ontrusten zal ontspringen, waarmee
zij bij hun synode aan boord kun
nen komen.
S. J. M. HULSBERGEN
PB. Dat er niets nieuws onder de.
zon is, wist de Prediker van enige
duizenden Jaren geleden reeds. Naar
aanleiding van "Stemmen uit de ker
ken" van 28 dec. over Zwarte Theo
logie nog iets, waarop we nadien at
tent werden gemaakt.
In mei 1800 nam de municipaliteit
van Brussel het besluit "dat aan
schoolkinderen alle godsdienstige boe
ken zouden onthouden worden:
maar dat men in stede daarvan het
werk over de regten van den
mensch en de constitutie van het
jaar 3 (1794-1795 ter beoefening in
handen zou geven".
WOORD VAN BEZINNING
Met veel pompeus vertoon heeft
Paus Paulus VI voor zijn kerk het
zg. "heilig Jaar" geopend door
het openen van de gouden deur.
Het is zijn bedoeling dat dit jaar
het jaar der verzoening zal zijn.
Verzoening in de christenheid, in
de wereld, tussen rassen en vol
keren. Een schoon ideaal! Werk
genoeg aan de winkel! HU zelf
is er al, zU het nog wat schuch
ter en rijkelijk laat overigens,
mee begonnen door openlijk het
antisemitisme en het raoisme te
veroordelen. We zullen de ontwik
keling in de loop van dit Jaar
met belangstelling blijven volgen.
Verzoening
Nu is het bU verzoening zo dat
de liefde nooit van één kant kan
komen. BU beide partUen moet
er de goede wil zijn om elkaar
de hand te reiken. Dat zal nooit
zonder het brengen van offers
kunnen. Verzoening moet er im
mers komen wanneer er een
breuk ontstaan is omdat de één
de ander iets heeft aangedaan
waardoor hU zich aangetast, ver
wond, gekwetst beledigd voelt. Het
vraagt van die ander een offer
om degene, die dat deed, te ac
cepteren zonder verder met wat
hij heeft aangedaan rekening te
houden en er over heen te stap
pen. Omgekeerd is het precies
zo. Om met de ander verzoend
te raken, die ik op de een of
andere manier gekwetst heb, zal
ik schuld moeten belijden. Ook
dat betekent een offer, nl. het
offer van mijzelf.
Voordat het zover tussen bv.
de volkeren, de rassen, de Joden
en hun vervolgers "tussen de
sinds eeuwen gescheiden delen van
de christenheid zelf' zal komen,
moet er heel wat gebeuren. Je
kunt niet zó maar zeggen: "Broe
ders. kom maar. alles is vergeten
en vergeven". Daarvoor is er te
veel gebeurd. Er zullen offers
moeten worden gebracht. Bv. van
de Joden wordt een heel groot
offer gevraagd voor zij de wereld
en niet het minste het christen
dom de hand kunnen reiken. En
wU hebben tegenover hen het
grote offer te brengen van het
belijden van onze schuld in al het
leed dat in de loop der eeuwen
over hen gekomen is.
De gekleurden moeten een groot
offer brengen om ons te accep
teren zonder in rekening te bren
gen wat wij, blanken, hun heb
ben aangedaan. En. brengen wij
het op om, heel diep en daad
werkelijk, schuld te belijden voor
wat wij hun hebben aangedaan
en nog aandoen? De breuken
lijken onheelbaar!
Toch zullen ze geheeld moeten
worden wil er van verzoening
sprake kunnen zijn. Er is dus
nogal wat te doen wil, naar 's
pausen wens, 1975 het jaar der
verzoening zijn. Alleen de verzoe
ning met de joden en de ge-
kleurden biedt ons al handen vol
werk! Toch moet het. Niet om
dat de paus het wenst, en niet
omdat hij dit Jaar als het Jaar
der verzoening bestempeld heeft.
Wij moeten er trouwens, voortdu
rend, jaar in jaar uit mee bezig
zijn. Het moet omdat de Heer
het van ons vraagt. Paulus, de
apostel, zegt van Hem dat in
Christus noch man noch vrouw is,
noch slaaf noch vrije, noch Jood
noch griek, noch scyth noch bar
baar is. En Christus zelf heeft
gezegd dat wij allen broeders zijn
omdat hij onze Heer en Meester
is. En, het moet mogelijk zijn.
omdat Hij het mogelijk maakt.
"Hij is een verzoening voor onze
zonden, en niet alleen voor de on
ze maar ook voor die der gehele
wereld". D.w.z.: wij mogen leven
van de grenzeloze liefde Gods,
die, ondanks het feit dat wij
Hem gekwetst hebben en kwetsen
vooral in het leed dait wU on
ze medebroeders en - zusters aan
doen, en die niet bereid waren en
zijn tot het offer van ons zelf,
zelf het offer gebracht heeft
van Zijn kant. Hij wil nu een
maal onze God zijn en ons tot
Zijn kinderen hebben. Hij over
weldigt ons door ZUn liefde! Dat
is Jezus Christus! En, in het licht
van Zijn liefde wordt de donker
heid van onze schuld zelfs steeds
meer zichtbaar. Wat is Zijn lief
de dan oppeilbaar groot! Daar, in
Zijn leerschool der Uefde, leren wij
het offer van onszelf te brengen.
Daar leer ik de ander zien als de
mens voor wie Christus ook ge
storven en opgestaan is. Wat is
mijn schuld tegenover Hem en
dus tegenover de naaste dan groot!
Daar leer ik om vergeving vra
gen om Christus wil. Hij heeft
de deur geopend naar God en
naar onze naaste. Daarom zullen
wij allereerst bij Hem in de leer
moeten gaan en door de open
deur van ZUn vergeving moeten
gaan. kan er iets van vergeving en
verzoening terecht komen, niet al
leen dit Jaar maar altijd! Dan
zou er in ieder geval al veel ge-
i zijn!
J.P. Honnef.
Ned. Herv. pastor
Leiderdorp
Aan het televisieprogramma "Van kes, voorganger van de Evangeli-
hart tot hart", dat de E.O. dins- sche. Christengemeenschap in Lei-
dagmiddag om 3 uur op Hilversum I den. Muzikaal wordt dit programma
uitzendt, werkt o.a. mee Theo Dik- omlijst door Gert en Hermien.
Christ. Gouda, 11.45
tendlenst.
Marekerk 10
Maranathakerk 10 u. ds. H. J. van
:erk 10 u. ds. H. W. Hem-
Bethlehemkerk 10 u. ds. E. M. Pan-
nekoek.
Bevrijdingskerk 10.30 u. ds. M. J.
U agejivoorde.
Vredeskerk 10 u. ds. R. Steenstra.
Eglise Wallone 10.30 u. Pasteur D.
Academisch Ziekenhuis 10 u. ds. P.
(HA). Chr. Geref. Kerk 0.30
Dienst des Woords,
ds. D. J. On-
Jeugdkapel Vredeskerk 10 u. Mevr. stent RK Kerk (zat. 7 u.) 7.30
Kerken Meren -
dienst dhr. Ch. d.
Petrakerk (Surinamestraat) 10 u.
ds. Hortensius, 5 u. ds. Koolstra.
Oude Vestkerk (Oude Vest 133) 10
u ds. Koolstra, 5 u. ds. 81Jtsma.
Beloftekerk (Robijnstraat) 10 u.
ds. Brederveld, 5 u. Dr. Vlijm.
Bevrijdingskerk (Aerent Bruunstr.)
9 u ds Vlijm. 5 u. dr. Wind.
Huize "Groenhoven" 10 u. ds. Sljts-
Gezlnsdlensten "Jeugdhaven" 10 u.
"De Mirt" dhr. d. Jong. 10 u. "Het
Mierennest", ds. d. Héér.
Ger. Gem. 10 en 4.30 u. ds. Bogaard.
Baptlstengem. (Oude Rijn) 10 u. ds. ds. Van Santen.
kerk) 10.15 u. ds. H. v. Bllderbeek.
Chr. Science (Steenschuur 6) 10.30
u. Holl. dienst.
Nwe. Apos. Kerk (H. Rijndijk 34)
0.30 en 4 u.. do. 8 u.
Geref. Gem. in Ned. (Konlngskerk)
Happee.
Leger des Hells 10 en 7.30 u.
Evang. Centrum (Zijlsingel 2) 10 u.
evang. J. Zijlstra (dl. 8 u. evang. De
Koning)
Evang. Chr. Gem. (Middelstegracht)
10 u. dhr. Dlkkes
Geref Kerk (vrijgem.) 10 en 5 u.
ds J. Burger.
Middernachtsgroep (Zw. Singel 21)
RK Kerk Leonardusparochie 9, 10.45
U en 6.30 u. (zat. av. 7 u.).
huisstraat 10 u. ds. Borman,
Leger des Hells Cornells CL Vla
mingstraat 10 en 6.30 u.
RK Bonlfacluskerk (zat. 7 u.) 8.30,
10 u. ds. J. Catsburg HA. 6 i
Herv. Gem. 9.30
Lodewijksparochie 9, 11, 12.15 en 6
H. Middelares'9.30 en 11.30 u. (zat.
St. Josephparochle 8.30, 9.30, 11 U.
(zat. av. 7 u.).
Hartebrugparochle 8, 9.30 u. (hoog
veld (zat. 6.30 u.) 9 en 11 u. Kapel u. ds. A. Vink. HA en Dankzegging.
Pinkstergem. (Oude Rijn 3) 3 u.
10 u. J. Kranendonk.
Benthuizen Herv. Gem. 9.30
it, Geref. Gem. 9.30 u. let
(Bethlehemkerk) 9.30 u. ds. Droogers,
7 u. ds. v.d. Velden te Reeuwljk. Ge-
Aarlanderveen Herv. Gem. 10
i. ds. J. H. d. Vree te Leimulden, 7 i
RK Kerk 8. 10
Boskoop Herv. Gem. 9.30 u. ds.
W. L. Heijmans, 6.30 i
10.30 u.. Ter Aar Dorpshuis Aardam
a. Chr. Geref. Kerk 9.30
ds. A. Bac. Vrijz.
10 u. ds. Hanemaaljer, 6.30 u. ds. Fok-
Jeugdkapel 10 u. dhr. Van der 2
Martha Stichting "Rijnstroom"
open deurdlenst ds. Aalbers.
10.30 u. dhr v.d. Cingel.
Kerkgebouw Oudshoornseweg 10
Herderkerk Ten Harm-
senstraat 9 u. ds. Van Santen.
"De Bron" Troubadourweg 10.30 u.
Geref. Kerk Maranathakerk. Raad-
ds. Bor- 8 30. 10 u. hoogmis. 11 30. 12.45
Alphen a.d. RIJn-Noord.
De Goede Herderkerk Ten Harm-
Ridderveld De Bron Troubadourweg
kand. ds. Bulkema. 6.3
Geref. Kerk
Uenst, 620 u. ds
Chr. Geref. Kerk Jeruzalemkerk
9.30 u. lees- mond, RK Kerk 8
10
(zat.
Oud Gereform. Gemeente. Kerkge
bouw Hooftstraat 240 9.30 en 4 u.
BaDtistengemeente Triomfatorkerk
ging, Groen v. Prinstererschool 10
dhr. Stuurman, v. Vlaardinj
kenhuis "Overduln" 2
Ieperen, Wijkgebouw "De Hoeksteen"
10 u. Dovend., Geref Kerk Vredes
kerk 10 u. ds. G. v. Halsema. 5 u. ds.
D. H. Elderman, Triumfatorkerk 10
u. ds. F. Pijlman. 5 u. ds. G. v Hal
sema. Chr. Geref. Kerk 10 u. ds. H.
C. v.d Ent. 5 u. ds. H. C. v.d. Ent.
Geref Art 31 (kerk Reml6estraat)
8.30 u. ds. Th. Hoff. 15 u. ds. Th.
Hoff. Geref. Kerk Vrijgem. 9.30 u.
ds. G. Roukema (kerk W. d. Zwijger-
laan) 7 u ds. N. Comelissen, v.
Zwijndrecht, Volle Evang. Gem. Rijn
land samenkomsten Openbare Lage
re School. Voorstraat 100, 9.45 u..
SCoefi-bewegingUnlversel, Sportlaan.
Katwijk a. Zee. 4 u.
(HA). Geref.
Kerk 9.30 u. ds. Boeljenga. 4.30 u. ds.
Wijngaarden. Chr. Geref. Kerk 9.30
u. leesd.. 2.30 u ds. v.d. Ent te Kat
wijk.
Noordwljk-Binnen Herv. Gem. regio leider
Boelens. 5 u. ds. Hulsman, Geref.
Kerk (vrijgem.) 10 en 5.15 u. leesd..
Chr. Geref. Kerk geen opgave ont
vangen. RK Kerk tuinbouwschool
10.30 u. (zat. av. 7 u.).
Rljpwetering RK Kerk 7.30. 9
u. hoogmis en 10.30 u. (zat. av. 7 u.).
Sassenhelm Herv. Gem. 9 en
10.30 u. ds. A. v Wetstra, 7 u.. Open
Deur dienst spr. Victor
igen, Zie- (1^ eeref. Kerk. Vlnkenlaarr) 10.30 Geref,
J. Lj. van ris A T. T.anrp. S u. ds. H. v. Ach- u ds
for Christ.
ds. H. v.d. Berg. 5 ds. Blenk. 6.3
Geref. Kerk. Geref. Kerk,
Si'erg. 5
D. W. Geslnk. Chr. Gerefor
meerde Gem. 10 en 5 u. ds. Jac. Re-
Volle Evang. Gem.
Amersfoort. Gebouw Shalom
10 u. Jeugdkapel (12—14 Jaar), Dey-
lerhuls 10 u. Jeugdkerk, Geref. Kerk
10 u. ds. v.d. Meulen, 5 u.d s. Meljnen
(Zuid) 10 en 5 u. ds. Bech. Ned.
Prot. Bond (Lange Kerkdam 46) 10.30
u. RK Kerk De Goede Herder (zat.
av. 7 u.) 9.30 en 5 u.
Woubrugge Herv. Gem. 9.30 u.
Achterberg komst in gebouw Ned.
Van den Berghstlchtlng U
St. Jeroen 8. 9.3
Kath. School Stakman
kap. M. d. Leur.
•rdwljk a. Zee Herv. Gem.
ds. RK Kerk (zat. 19 u.)
Gem. 9.
Prot. 10 u. In Rem. Kerk dhr. P.
Laarse. Pinkstergem. 9.30 u. Concor
dia. dhr. Th. Verwoerdt. Ver. v gelo
vigen 9.30 en 5 u. samenkomst lokaal
Nleuwstraat 27. Bethel 9.30 en dhr. J.
M .dderknik. RK kerk 'dom) 'zat av.
19 u.) 8.45. 10 en 11.30 u.. Ontmoe
tingscentrum Snij del wijk (zat. mid
dag 17.80 u.) 10.30 u.
Hazerswoude Herv. Gem. 10 en
6.30 u. ds. Geertsema (HA). Geref.
Kerk 10 en 6 u. ds. Versluijs (HA).
RK Bernarduskerk Rijndijk (zat. 7
u.) 10.30 u.. RK St. Mchaelkerk
Rijndijk (zat. 7 u.) 9 u.. Koudekerk
a.d. Rijn Gebouw De Ridderhof zo.
10.30 u„ RK Kerk der Engelbew.
Dorp (zat. 7 u.) 8. 10 en 11.30 u.
Hlllegoni Herv. Gem.
ds. Swlerts.
Leiderdorp Herv./Geref. Kerk
Dorpskerk. 10 u. ds. J. J. Geursen,
d Hoofdstraat 10 u. ds. Van Loenen,
Schoot. Kapel Rijndijk
ds. v.d Schoot. Kapel Hulp en HeU 10
u. ds. Verheule, Geref. Kerk Dorp 10
en 5 u. ds. Reedijk. Aula Noord-Hof-
u. ds Van Netten, Schepplngs- Voorschoten. RK St. Jozef
kerk (Van Poelgeestlaan) 9 en 10.30
u. ds. Van Netten, 5 u. ds. Geursen.
Dorpskerk 3 u. ds. J. Bovenber. Lel-
7.15 u.) 10 Hofland) 11.3
Jezus In De Zilk (2at. av. 7 u.) 8.30, kerk 9.30 u. ds. A. Noordegraaf
•p. 5 u. ds. Pouwels. Chr. Geref.
rk 10 en 5 u. ds. G. C. v.d. Kamp,
Kerk St. Matlnuskerk (zat. 19 u.)
n. RK Kerk 10 -
7 u.).
Leimulden Herv. Gem. Gem. 9.30
u. ds. W. F. v.d. Staat. 7 u. ds. J.
Voordouw te Rotterdam. Geref. Kerk
9.30 en 7 u. ds. Bos (HA). RK Kerk
(za t. 7 u.) 7.30, 9.30 en 11.15 u.
Lisse Herv. Gem. Grote Kerk
10 u. ds. H. G. Oostlnga. Pauluskerk
10 u. ds. v.d. Velden. 7 u. Herv./Ge
ref. Jeugdd.. Geref. Kerk 10 u. d.. 7
u. ds. H. G. Oostlnga (Herv./Geref.
dienst). Chr. Geref. Kerk 10 en 4.30
u. ds. D. H. Biesma. Ger Gem. 10 en
4 u. leesd., Geref. Kerk Pr. i
10 e
i 11.30 i
Utrecht. 6.30 u. ds. D.
Oegstgeest Herv. Gem. (Groene
Kerk) 10.30 u. prof. dr. J. d. Graaf.
(Pauluskerk) 10 u. ds. W. E. Verdonk
(Gem. centrum) 10.30 u. ds. H O.
Sasse, 10.30 u. (jeugdkerk) ds. A. d.
Haan. Geref. Kerk 10 en 7 u. ds. K.
Vegter (HA). Geref. Kerk (vrijgem.)
820 u. leesd., 2.30 u. ds. J. V.d. Haar,
Geref. Kerk vrijgem. b. verband (ge
meente centrum) 8.45
dhr.
(zat.
Oude Wetering Herv. Gem. 9.30
ds. Lalleman (HA). Geref.
ered.. Geref. Kerk Salvatori 9 Kerk 9.30 en 5 u. ds. Czlrnea (HA).
ds. H. Schuurman. Oud Ger. RK Kerk Meerkreuk
Gravendeel ln Marlënburcht,
RK Kerk Agathakerk (Heereweg)
u.) 8.15. rijkszaal. Burg. Trooststraat 4.3
u. openbare toespraak: Zula u
se- dagen" overleven? 4.30 u. Wi
bespreking: Weerhoud
c nuugmuue nci v, ueui. ïu u. uo.
Ruiter. 620 u. Schoonenboom (HA). RK Kerk (zat.
830. 10 u. hoogmis. 11.30 Rijn sat erwoude
Katwijk a.d. Rijn Herv. Gem.
10.30 u. ds. H. C. v. Itterson, v. Gou
da. Open Hof. Het Dorpshuls 10 u.
ds E. K. Teygeler. 6.30 u. ds. D. Keu-
nlng. v. Noordwijk. Jeugd., Ontmoe-
tlngskerk. Geref. Kerk 9 u. ds. D. H.
Elderman. 5 u. ds. P. Pijlman. RK
Kerk St. Jan d. Doper (zat. 7 u.) 9.30
en 11.15 u.. Mgr. Bekkersschool 6 u.
i» U. I U CU 11.OU U., IVltLI lü K.CI B. |2<tb.
19 u.) 8.30. 10.30 u. hoogmis, 12 en
5.30 u.. H.H. Engelbew. (zat. 19 u.).
7.30. 11. 9 30 u. hoogmis 4.45 u.
Nieuwkoop Herv. Gem. 9.30 u. ds.
doorn. RK Kerk (zat.
10.45 en 7 u.
Nleuwveen Herv. Gem. 920
Rljnshurg Herv. Gem. (Grote
Kerk) 9.30 u. ds. G. J. v.d. Bogerd
(HD), 5 u. ds. J. P. v. Roon te Zeist
(Bethelkerk) 9.30 u. ds. W Boogert
te Lelden. 5 u. ds. Korevaar te Rot
terdam. Geref. Kerk Petrakerk 9.30
u. ds E. Verburg. Wassenaar. 5 u ds.
B. Boelen. Castrlcum. Immanuëlkerk
9.30 u. ds. Huisman. 5 u. ds. E. Ver
burg, Maranathakerk 9.30 u. drs. B.
Bond 7
Bllderbeek.
„...i Herv. Gem. 9.30 u.
J. Goedhart te Nieuwkoop, Ge-
rer. Kerk 9.30 u. ds. Van Wijk. 7 u.
ds. Van Houten. RK Kerk (zat. 7 u.)
7.45. 9 en 10.45 u.
Zoeterwoude Herv. Gem. 10
buurtsew
h. RK St. Janskerk
7.30
7.30, 10 i
Boerhaaveschool,
Chr. Dlenaarkerk (zat. 7
u.) 8.30. 10. 11.30 en 6 u.. RK Kerk
Meerburg (zat. 7 u.) 10. 12 en 6 u,
Zwanimerdam Herv. Gem. 10
u. ds. Mostert. 6.30 u. ds. Llndenburg,
Geref. Kerk 10
6.30 i
Zeeuw, Geref.
kring Cult. Centrum 10.30 u. ds. B
I. Den Haag. RK Kerk 8.30.
kerk 10 u. ds. P. v. Hall
hulzen. 5 u. ds. D. J. Modderaar. Chr.
Afgesch. Gem. 9.30 en 5 u. ds. A. P.
VerlooD. Oud Ger. Gem. In Ned.
Zuidkade 158, 10
tegenover NS station Noord. 9.3
P. v.d. Helden. Tesselschadelaan 28. 4
u. JeugdbiJeenkomst (dl. av. 8 u. bij
belstudie).
Warmond Herv. Gem. 10 u. ds
a .t. d. Tonkelaar. RK Kerk 8.30. 10
en 11.30 u. (zat. av. 7 u.).
Wassenaar Herv. Gem. Dorps
kerk 10 u Kand. MeJ. N. J. Middel-
hoek. Utrecht. 4.30 u. ds. J. v.d. Heu-
Maria-altaar in de St. Mar-
tiniuskerk te Hillegom.