PLEEGOUDERS GEVRAAGD NIEUWE DIRECTEUREN BIJ DE TROS EN EO In tv-documentaire op tweede kerstdag Veel muziekvreugde op kerstconcert HILVERSUM De twee Jongste omroepen binnen het Nederlandse omroepbestel, de TROS en de een nieuwe man aan het roer ge kregen. Op 1 Januari begint bij de Evangelische Omroep, heibben TROS de heer L. J. Leemans (39 jaar) aJs directeur. Hij is sinds september bezig zich in zijn nieu we functie te oriënteren. Per 1 no vember Jl. is bij de Evangelische Omroep de uit Lisse afkomstige drs. L. P. Dorenbos (34 Jaar) als directeur begonnen. Ook binnen het Nederlandse bestel hebben de jong ste omroepen hiermee ook de Jong ste directeuren gekregen. Er zijn meer overeenkomsten. Bij de TROS gaat de heer Leemans de heer J. Landré vervangen die van af het begin, in 1966, de TROS ge leid heeft. De heer Landré heeft de pensioengerechtigde leeftijd bereikt. De man die verantwoordelijk is ge weest voor de spectaculaire groei van de TROS, in zeven Jaar van aspirant omroep naar een forse A- omroep, blijft wel de TROS dienen ln een bestuursfunctie. Volgens een woordvoerder van de TROS bete kent deze directeurswisseling niet dat deze omroep hierdoor een an der gezicht zal krijgen "Het karak ter van de programma's zal niet teranderen", aldus deze woordvoer der. De TROS stijgt nog steeds in le denaantal. Toen de TROS in no vember 1973 een aanvrage indiende om A-omroep te worden had men een ledenaantal van 487.000. Bij de jaarwisseling 1973—1974 was dit gestegen tot 00.000. Sinds het ver krijgen van A-omroeplidmaatschap heeft men geen bijzondere leden werfacties meer ondernemen. Des ondanks is het aantal leden blijven stijgen. Nu, december 1974, ligt het ledenaantal van de rond de 600.000. Ook bij de Evangelische Oroep is men overgeschakeld van oudere naar een jongeman. Hier was de wisseling neg opmerkelijker. De Evangelische Omroep had in de heer IJ. Jacobs (74 Jaar) de oudste directeur van alle omroepen. In de heer Dorenbos heeft men de Jongste bmnen het omroepbestel gevonden. Het blijft niet bij deze overeen komst. Ook de heer Jacobs gaat naar het bestuur van de Evangeli sche Omroep, een functie die hij overigens ook al tijdens t aspirant- omroep bestaan van de EO vervul de. Verder zal hij zich drie dagen per week bezig gaan houden met de redactie van Visie, het omroepblad van de Evangelische Omroep. Hier houdt wel de overeenkomst met de TROS op. De Evangelische Omroep kent niet dezelfde snelle groei als de TROS. Het ledental blijft al twee Jaar lang constant. December 1974 is het ledenaantal gelijk (40.000) aan dat in decem ber 1973. Wel valt, volgens Feike ter Velde, perschef van de EO, een dui delijke wisseling in de opbouw van het ledenbestand te constateren. Het aantal tien-gulden-leden, le den in de zin van de omroepwet die wel contributie betalen maar geen abonnement op het programmablad hebben, loopt terug. Dit soort leden was in het bijzonder bij de Evange lische Omroep dik gezaaid. Vele le den hadden een dubbel omroeplid maatschap. Daarentegen neemt het aantal led-en-abonnees tce. De ver houding is volgens de EO op het moment zo*n 67.000 programmablad abonnee's tegen een 73.000 tien-gul den-leden. De Evangelische Omroep komt Dog een 110.000 leden tekort om B- omroep te kunnen worden. De om roepwet schrijft 250.000 leden voor. Men heeft wel belangstelling voor t B-omroepschap maar over weegt. volgens een EO woordvoer der. toch geen grootscheepse leden- verfacties. Men heeft meer de hoop gesteld op een "gestage groei". Een B-omroep zou de Evangeli sche Omroep, aldus Feike ter Vel- L. P. Dorenbos de, ook wel voor problemen stellen, de Evangelische Omroep grote moei- L. J. Leemans De zendtijduitbreiding zou tot een te bij de aankoop van programma's land zulke programma' grotere eigen produktie moeten lei- in de amusementssector. "Het is die voldoen aan oi den. Vooral op televisiegebied heeft bijna onmogelijk om in het buiten- dus Feike ter Velde. Fons van Westerloo wordt stil wanneer hij in het Ciné-cen- trum in Hilversum naar de filmbeelden van de negenjarige Herman kijkt. Fons had hem zo willen inpakken en meenemen. Niet alleen Herman, maar ook Frans, Bertje en Carla zijn de hoofdpersonen in "En Duizend Anderen". Deze documentaire, samengesteld door Televizier-Magazineredacteur Van Wester- 1 loo (28), wordt donderdag (tweede kerstdag) om 22.30 uur via Nederland II uitgezonden. De vier kinderen staan symbool voor de duizend kinderen die op het ogenblik in tehuizen ver blijven in de hoop pleegouders te vinden. Van Westerloo wil hen daarbij helpen. Maanden is hij bezig geweest met het zoeken naar de meest acceptabele wijze waarop dat via tv kan gebeuren .Hierbij sterk rekening houdend met de Neder landse instanties die zich inzetten voor zo'n 11.000 kinderen in kindertehuizen. Maar ook met de wetenschap voor ogen dat de Nederlandse tv-kljker en de vijf pleeggezinnencentrales weinig ge diend zijn met een aanpak zoals Amerika en sinds kort ook Engeland die op het scherm kennen. Amerikaans presentator Ben Hunter „verkoopt" namelijk al zes Jaar lang ln een wekelijks terugkerend tv-pro- gramma probleemkinderen. Hij ver telt aan het begin van de uitzending de moeilijkheden van de kinderen en maakt vervolgens een babbel met Hen. Hij besluit zijn uitzendingen meestal in de stijl van: .Hoort u wel. Eddy kan goed leren, is gek op sport en dieren. Kortom een ideaal kind, dat binnen enkele maanden van u kan zijn Het helpt en het hielp ook in Engeland, waar Hunter zijn metho des introduceerde. Meer dan 2000 Britten stelden zich kandidaat voor de verzorging van een van de vier op het scherm gepresenteerde kinderen. In Britse tehuizen zijn ruim 95.000 kinderen ondergebracht. Toch kreeg het programma, door Granada TV gebracht, veel kritiek te verduren. Vooral de Britse pers reageerde - de dag na de uitzending vrij negatief. Men sprak over koppelverkoop, kinderveiling e.d. Hunter bracht Fons van Westerloo echter op het idee, dat het ook anders kan. Uit de fouten van Granada TV trok Van Westerloo lering. Het programma was namelijk ln veertien dagen opgezet. Te kort, want met de reacties wist men in Engeland geen raad. In Nederland zal dat niet gebeuren. Men is niet over een nacht ijs gegaan. Van Westerloo: „Met lood in mijn schoenen heb ik me destijds tot de pleeggezinnencentrales gewend. Ik dacht: dat doen ze nooit. Het werd praten, praten en nog eens praten. Alle argumenten tegen werden door deskundigen opgesomd. Wat voor invloed zou zo'n programma hebben op de kinderen? Werken de tehuizen mee? Daar tegenover stond dan weer de vraag: ..Moet Je niets doen en de kinderen laten zitten?". Teslotte zijn er 100 echt urgente gevallen. Kinderen, die koste wat kost in een pleeggezin moeten worden opgenomen, anders lopen ze stuk". .Advertenties in dagbladen halen nog steeds weinig tot niets uit. Ik ben ervan overtuigd, dat Je via een tv-programma veel mensen bereikt die het best zouden willen en kunnen, maar tot nog toe niet uit de grauwe massa naar boven kwamen. Je krijgt dan natuurlijk een ander soort pleegouders. Met een groter aanbod blijft het gemakkelijker kiezen. Nu zijn er zo'n 2500 aanvragen per Jaar. waar uiteindelijk 500 pleegouders van overblijven". Overigens staat het ook mensen die samenwonen of alleenstaanden vrij om te reageren op de tv-oproep. Elke reactie wordt serieus behan deld. Fons van Westerloo kreeg het ja-woord. Belangrijke punten ter overweging: de meest urgente gevallen zijn de kinderen boven de zeven en acht Jaar, want het ergste wat een tehuiskind kan overkomen is met zijn achtste nog in een kindertehuis te zitten. Ook van adoptie kan geen sprake zijn, omdat de echte ouders op de achtergrond vaak een rol meespelen. „En Duizend Anderen" is daarom geen sentimenteel publiekstrekkertje geworden: kinderen worden niet „aangeprezen" en niet mooier of makkelijker gemaakt dan ze zijn; de in de documentaire verwerkte informatie is nuchter en ter zake doende. De veertig minuten durende film met camerawerk van Dick Kool is voor het grootste gedeelte opgeno men in het crisiscentrum „De Sluis" van de stichting Therapeutische Gezinsverpleging in Groningen. Hier is een centrum opgericht voor kinderen die vastgelopen zijn in de pleeggezinnen. Het is de moeilijkste categorie, die weer rijp moet worden gemaakt voor een nieuwe gezinssi tuatie. .Frans, Herman, Bertje en Carla, de vier uit de film, worden hier verzorgd. Zij hebben zware klappen moeten verwerken en reageren daardoor soms anders dan hun leeftijdgenootjes. Fons van Westerloo: „Het zijn populair gezegd kinderen, die Je aan de straatstenen niet kwijtraakt". En toch moeten er ook voor hen en die duizend anderen pleegouders worden gevonden. Mensen zoals de Uw vrouw is ons heel wat waard familie Mulder, in de documentaire aan het woord. Zij vertelt over de aanpassingsmoeilijkheden, die voor beide partijen gelden. De vrouw: „In het begin kwam Alex alleen op woensdag- en/of zaterdag middag. Dan zou Je zo'n kind gelijk bij Je willen houden. Is hij er eenmaal dag en nacht, dan pas besef je de problemen. Hij plaste en poepte in zijn bed..." „En Duizend Anderen" zal erg veel reacties oproepen. Niet alleen van eventuele pleegouders in spe. maar ook van mensen die door het aanpakken van deze problematiek in deze kerstdagen nog meer met hun eigen problemen gaan worstelen. De reacties kan men direct na de uitzending kwijt bij de Pleeggezin nencentrales en de Stichting Corre latie, die donderdagavond telefo nisch bereikbaar zijn. Ook is er een postbusnummer geopend (Postbus 5511, Amsterdam). Fons van Wester- tloo had echter graag „live" enige reacties op de film gehad. Dat bleek technisch niet haalbaar. ,.En Duizend Anderen" kent nu een sobere aanpak. Er valt geen showelement in het programma te bespeuren. Dit op verzoek van de bij het programma betrokken instanties, want de AVRO wilde de uitzending eerst groots aanpakken. Gezien echter de datum van uitzending bleek dit onmogelijk. Nu nog zijn de instanties een beetje huiverig. Men is bang voor het „kerstkind"-effect. Met het opvangen van reaoties zal men het echter niet moeilijk hebben. Er liggen uitgebreide stencils met informatie ter verzen ding klaar en zelfs staatssecretaris Van Loon van Justitie is op de hoogte gesteld van de uitzending. In interne kring is Fons van Wester- loo's documentaire al bekeken. Over het resultaat is men erg enthousiast. Fons van Westerloo: „Ik heb het erg fijn gevonden om me in te leven in dit langere onderwerp. En nu maar hopen, dat uit dit experiment iets voortvloeit. We komen er dan zeker op terug". RADIO Ook uit Amerika is het idee „Pleeggrootouders voor gehandicap ten" overgewaaid. Fons van Wester - loo's radiocollega Sonja van Proosdij besteedt hier aanstaande donderdag van 15.40 tot 16.00 uur via Hilversum II aandacht aan onder de titel „Toekomst voor twee". Sonja las het boekje „Toekomst voor twee" van drs. T. Hamer, die tijdens een studiereis door de V.S. ontdekte hoe men daar werkt met het liefderijk opvangen van lichamelijk en geestelijk gehandicapten. De Russische dissidente dichter verzamelaar Alexander Glaezer is in Leningrad, waar hij naar toe was gegaan voor een tentoonstelling van abstracte kunst, aangehouden. Glaezers aanhouding had zondag plaats, toen de dichter bezoekers aan de tentoonstelling interviewde. In Moskou zelf was Glaezer de laat ste weken al door de politie be schuldigd van deviezensmokkel. Fons van Westerloo. die de te levisiedocumentaire "En Duizend Anderen" maakte. De documen taire wordt op de avond van tweede kerstdag uitgezonden. eHet idee werd ook hier uitgewerkt. Momenteel zijn er in Nederland zeventien oma's en een opa. die twee keer per week een ochtend of een middag op bezoek gaan bij hun lichamelijk en/of geestelijk gehandi capte pleegkind om met hem of haar te praten, te wandelen en een spelletje te doen. Dit liefderijke werk. waarin de persoonlijke aan dacht centraal staat, leverde al positieve resultaten op. Niet alleen voor de kinderen, maar ook voor de pleeggrootouders. die erg blij zijn om weer een doel in hun leven te hebben. Nederland telt momenteel meer dan 200.000 lichamelijk en/of geestelijk gehandicapten in interna ten. Meer pleeggrootouders zijn daarom van harte welkom. „Toe komst voor twee" op Tweede Kerstdag hoopt ze te vinden. DINSDAG 24 DECEMBER 1974 Televisie- conwneiitaar Na componist Hans Eisler de pianist Arthur Rubini-tein, met zijn 88 Jaar de gelukkigste man die hij zelf ooit ontmoet heeft, twee uitersten in de wereld van de muziek: de strijder tegen sociaal onrecht en de verdediger van de universele schoonheid. Een fascine rend portret van een kunstenaar die niet alleen zichzelf door en door kent en weet te relativeren, maar ook zijn dienende taak voor zijn publiek. .Als ik naar mijn vleugel loop zie ik er uit als een begrafenis-onderne mer bij een doodkist. Binnen vijf minuten moeten mijn toehoorders geïnspireerd zijn. Die laten zich altijd door de persoonlijkheid van de vertolking meeslepen. Ik heb drie toegiften nodig om een slecht concert te redden!" De eerlijke filosofie van een concertpianist, die tot zijn 43ste Jaar een gerenom meerd fuifnummer op Mantmartre was en pas daarna, eenmaal getrouwd, een serieuze carriè re opbouwde. In het begin van dit door Jan Sohraper en Christine van Roon uitstekend vastgelegde gesprek in Parijs onthulde Rubinstein het geheim van zijn fabelachtige techniek: "Mijn ouders waren niet muzikaal, maar zij gaven mij goede handen: mijn pink is bijna net zo lang als de andere vingers en dat betekent een enorm bereik". Het is misschien wel weer eens nodig vast te stellen dat er vrijwel geen documentaire op niveau van welke zuil ook wordt uitgezonden, waaraan Jan Schraper zijn naam niet heeft verbonden. Een van onze beste cameramensen die in een grijs verleden nog wel eens aan een korte speelfilm heeft bijgedragen, maar nu zeker rijp is voor het grote werk. J. A FRENKüL. Extra journaal op zondagavond Ingaande zondag 5 Januari zal de NOS 'n extra journaalbulletin bren gen. Dit wordt dan om 21.10 uur via Nederland II in het NOS-program ma uitgezonden. Het wekelijkse ex tra Journaal is ln het leven geroepen omdat de journaalredactie en de programmaleiding vinden dat er op zondagavond een te grote informatie- loze periode ligt tussen het nieuws bulletin van 19 u. en dat van aan het eind van de avond. Het jour naal van 19.00 uur zal na 5 Janua ri op Nederland II vervallen. Kijkers zijn tevreden met ondertiteling HILVERSUM Een meerderheid van de Nederlanders (64 procent) van 15 Jaar en ouder geeft de voorkeur aan ondertiteling bij buitenlandse te levisieprogramma's boven nasyn. chronisatie. Dit blijkt uit een repre sentatieve steekproef van de dienst kijk- en luisteronderzoek van de NOS. Uit dit onderzoek blijkt dat 45 pro cent van de kijkers vindt dat men ruim voldoende tijd overhoudt om naar het beeld te kijken. Tweeënder tig procent vindt deze tijd Juist ge noeg en 18 procent zegt te weinig tijd te hebben. Dit laatste ls voorna melijk het geval bij de oudere kij kers. Veertig procent van hen heeft te weinig tijd. Jongeren (15—24 Jaar) en hoger opgeleiden (middelbaar on derwijs) hebben er nauwelijks moei te mee. De voornaamste reden voor de voor keur van ondertiteling is de grotere oorspronkelijkheid. Ook vindt men ondertiteling duidelijker en haalt men als argument aan dat onderti teling makkelijk te volgen is voor slechthorenden. Omdat een ongeluk in een klein hoekje zit is van het Risico Waarde-projekt 2 van belang.. Hel is de risicoverzekering die eigenlijk elke vrouw, elke moeder zou moeten hebben. Zodat er, bij haar onverhoopt overlijden, »or het gezin, voor de hulp die moet komen. Onderstaand voorbeeld laat zien hoeveel een vrouw van 25 jaar, die f 232,50 per jaar wil betalen, E&L in levensverzekeringtermen waard is: f 50.000,— bij onverhoopt overlijden voor de 60-jarige leeftijd f 9.722,- ontvangt zij volgens de prognoses - die bepaald reëel zijn - op haar 60e jaar belastingvrij. Elke verzekeringadviseur laat duidelijk zien hoe de cijfers in uw geval liggen. En is niet elke vrouw de moeite van het vragen om informatie waard? Wij dachten van wel, LEIDEN Het kerstconcert van K. en O. is dit Jaar het concert van het Gewestelijk Orkest voor Zuid- Holland geworden. Te langen les te konden de Delftenaren onder hun eigen dirigent. Frits Kox, hun eigen sound laten horen, en dat nog wel met een programma dat tot over elven duurde. Medewerking verleende het Ne derlands Madrigaalkcor, Caroline van Hemrt, Jam Schmiltz, Hilde Broekhuysen en Albert Meilof. Het programma voor de pauze werd om sloten met fragmenten uit het Ora torio de Noël van Saint Saëns. Dit lukte niat helemaal zoals Kox zich het gedacht moet hebben: de orga- ui&t Jan Schmitz koos hier liever zijn eigen weg dan op de dirigent tc letten, zodat ongelijke inzetten en zelfs enige toonhoogte verschui vingen voorkwamen bij het koor. Hoeveel beter klonken de anonyme r.antiques de Noël! Maar de kroon spande ongetwijfeld het herders koor uit Berlioz" Enfance du Christ. De plannen lagen klaar om dit prachtige werk integraal ten geho re te brengen in een scenische uit voering, maar het geld ontbreekt, en men vreest dat een concertuit voering te weinig publiek zou trek ken in dat laatste geloof ik absoluut niet: indien het gehele oratorium ep een zo hoog peil zou worden vertolkt als d!it fragment, zou elke Uit bovenstaande kan al tussen dr regels door worden gelezen, dat het orkest gisteravond in de volle Stadsgehoorzaal goed op dreef was. Zowel het uithoud ings- als het uitvoeringsvermogen van de musi ci was boven alle lof verheven. Jan Schmitz kon weinig goed doen: het orgelconcert van Brixi werd 'n slepende kwestie, en zelfs in het adagio maakte hij nog menige ver gissing. Nog twee concerten: Vival di's L'estro armonico nr. 11, met de vioolsolisten Pleun van der Lin den en Stella Massey en de cellist Carlos Cardinaal, die zich ten op zichte van vorige week zondag zich vcllellg revanceerde; verder Cima- rosa's concert voor twee fluiten, waarin Hilde Broekhuysen en Al- bert Meilof zich eikaars tegen po len betoonden. Hoewel beiden op mij geen diepe indruk achterlieten, had ik een lichte voorkeur voor Meilof wegens zijn warme toon. die echter wat werd ontsierd door te- vee' valse lucht. Rest nog het aandeel van Caroli ne van Hemert, aangekondigd als alt-mezzo. Vermoedelijk wordt hier bedoeld, dat haar toonomvang Ibgit tussen de hoogste toon van een alt er de laagste van een mezzo. Een stem met weinig draagkracht, van een vrouw, die misschien aardig de tekst, maar nauwelijks de muriek kan nuanceren. Het luchtige God test ye, merry gentlemen ging haar beter af dan de zwaarwichtiger Hkndel. Pucell en Arne. Vermelding verdienen voorts de orkestrale delen uit Fauré's Pelleas et Méllsande. waarin Kox en 'net orkest zich van hun beste kant lie ten zien; de tempokeuze ln de sici- liënne was walliohit Frans er dan Frans, boelend was de verklanking Ir elk geval. De avond werd beslo ten met samenzang, een traditie die ln ere moet blijven. Want niets brengt meer vreugde, en kalmeert een recensent meer, dan het zingen. RON HARMS.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 4