Kaarten op tafel in beleidsgesprek Raad van Kerken «minium1» KERKDIENSTEN Foto van trappende marechaussee niet beledigend bedoeld Dicht bij huis ZEKE Protesten tegen brochure ZATERDAG 7 DECEMBER 1974 De beleidsconferentie van de Raad van Kerken in Nederland, waarvan elf kerken of godsdienstige instanties deel uitmaken, heeft de vorige week gedurende twee dagen ver gaderd. Het was een vervolg op en een zekere afsluiting van de ctrie kerkenconferen ties die in september-oktober van dit jaar gehouden zijn. We schrijven „e enzekere afslui ting", want een eindpunt is er niet bereikt en wie een meer dan oppervlakkig verslag van deze beleidsconferentie heeft gelezen, zal dit ook wel hebben begrepen. Het punt waarover we overal heb ben kunnen lezen, tenminste in de kranten die ons onder ogen kwamen, is geweest het besluit om aan te drin gen op een wekelijkse vastendag. Dat Vader Pachom over gebed en spiritualiteit LEIDEN— Volgende week dins dag (10 december) zal in het acade miegebouw aan het Rapenburg een lezing worden gehouden door Vader Pachom van Neerven. Hij is lid van de Orthodoxe Kerk en priester—mon nik van het Oecumenisch Patriar chaat van Constantinopel. Vader Pachom is Nederlander: hij be woont een skite in St. Hubert in Brabant. De lezing, die om 20.00 uur begint. Is de derde in een cyclus over spiritu aliteit en gebed. De Oosters Ortho doxe Kerk is georganiseerd in een aantal aparte landskerken. In de Balkanïanden is meer dan 90 pro cent lid van deze eigen landskerk. In Rusland zijn sinds 1946 ook de roomskatholieken opgenomen bin nen de Russisch—Orthodoxe Kerk. De Orthodoxe Kerk baseert zich, evenals de Rooms—Katholieke Kerk op bijbel en traditie, maar kent nau welijks centale leiding. De patriarch fungeert binnen zijn clerus als pri mus inter pares. In oecumenisch ver band zijn er intensieve toenaderings pogingen tussen de diverse patriar chaten en de RK Kerk: dit heeft al geleid tot'" gezamenlijke! gebeds diensten yan Rome—bezoekende or thodoxe kerkleiders en, de paus. De eenheid, die in 1054 Verbroken werd met de wederzijdse ex—communi catie van oost en west en die lange tijd verbroken is geweest, stuit o.m. af op de centrale positie van de paus van Rome binnen de katholieke christenheid. Ds. Toornvliet in Leiden LEIDEN Ds. G. Toornvliet, radio-predakant in Bloem endaal, spreekt as. zondagavond in de Mare- kerk (Lange Mare 48) te Leiden over het. thema „Sterren stralen overal". Muzikale medewerking wordt ver leend door de sopraan Alice Stokvis. was voor de dagbladen blijkbaar het meest uitspringende punt. Met dik ke letters stond het gedrukt dat de kerken in ons land, gezien de kritie ke voedselsituatie in de wereld en de ongelijke verdeling van de wel vaart, hun leden op het hart willen binden daaraan als christenen meer te denken en zichzelf daaraan te herinneren door het vasten geduren de één dag in de week. Het is niet direct bedoeld om, het geen-we daarmee uitsparen te be stemmen voor een humanitair doel ergens in de Derde Wereld, waar het gebrek meer dan nijpend is. Men heeft verder gedacht, wanneer men spreekt dat "het geld en de energie die vrijkoriien bij een verantwoord ge bruik bestemd zuilen worden "voor de vernieuwing van onze samenle ving. Hierop komen we aan het slot nog terug. Op die beleidsconferentie in Lun- teren is meer gebeurd dan dat' er een mogelijke wekelijkse vastendag is ge nomen. Het feit dat van al die deel nemende kerken en godsdienstige in stanties de topmensen aanwezig wa ren, is allereerst eens iets waaraan aandacht mag worden besteed. Dat is nog nooit in ons land vertoond. Men heeft afgevaardigden, deputaten, commissieleden, mensen met een spe ciale opdracht om op een vergadering van de Raad van Kerken in Neder land hun kerk te vertegenwoordigen. Zo iets wordt gewoonlijk "gedele geerd". Zij die direct voor het beleid in eigen kerk verantwoordelijkheid dragen, horen dan later wel wat er besproken en vooropgesteld is. Dat is nu anders geweest. De tien die uit elke kerk aanwezig waren, hebben nu meegedaan aan de besprekingen. En al waren de ver schillende werkgroepen die er in Lun- teren zijn gevormd uit de .130 deelne- miers niet publiek en al moesten, ter- wille van de tijd de plenaire verga deringen kort worden gehouden, dit kerk leiding geven, zich hier open lijk hebben moeten uitspreken en neemt niet weg"dat zij, die in eigen mede beslissingen hebben moeten nemen. Zo iets hebben we in ons land nog niet eer der meegemaakt en we vragen ons af waar en wanneer dit eerder is ge beurd. Er zijn al heel wat vergaderingen van de Raad van Kerken in Neder land gehouden, op plaatselijk ni veau, in regionaal verband en ook enkele landelijke. Men kon daar lus tig redeneren, discussiëren, heel wat overhoop halen en met voorstellen komen. In iedere kerk, indien het ten minste zover kwam, kon men dan zien wat er mee te doen. In de praktijk bleek dat er niet veel van terecht kwam. En zo zouden ook wel die drie kerken- oonferenties van september-oktober in de delta van de gescheiden kerken zijn uitgelopen om zo ieder op eigen wijze de wijde wijde zee te bereiken. Zo iets hadden we, eerlijk gezegd, ook verwacht. Wat is er nu gebeurd? Eer dat die stroom zich ging splitsen hebben we nu deze beleidsconferentie gehad van een 130 vertegenwoordigers van de kerken die bij de Raad van Kerken zijn aangesloten. Praesides van sy noden waren er, mensen die op het beleidsniveau van hun kerk 'n be langrijke plaats innemen. Zelfs de aartsbisschop, kardinaal Alfrik, was in hoogst eigen .persoon aanwezig. Deze vertegenwoordiging heeft aan de beleidsconferentie 'n betekenis gegeven, zoals geen vergadering van de Raad van Kerken in ons land nog ooit heeft gehad. En tegelijk zijn die drie kerkenconferenties (en alle be sprekingen die voordien op het plaat selijke en regionale vlak zijn gehou den) over bevrijding tot gerechtigheid geloof en gemeenschap, van meer ge wicht geworden, wat zonder die bij eenkomst van de vorige week in Lun- ■teren, niet zou zijn geschied. Zij die zich voor die drie kerkencon ferenties hebben ingespannen en er aan hebben meegewerkt, behoeven nu niet te zitten met het verlammen de gevoel (wat zo menigmaal over deelnemers aan zulke evenementen gekomen is) dat er verder toch niets wordt gedaan met hetgeen zij op ta fel hebben gebracht. Op zeer korte termijn zelfs is er nu een vervolg ge komen. Dat is op zichzelf een ver heugende zaak en het doet ons ho pen dat de Raad van Kerken in ons land zal heenkomen over de impasse waarin Bij toch wel ver keert. Door die beleidsconferentie in Lun- teren hebben de gezamenlijke kerken in ons land, voor zover ze dan lid zijn: van de Raad van Kerken, een geza menlijk beleidsprogram gekregen.YZij zullen zich gezamenlijk moeten blij ven bezig houden met de toekomst van de wereldsamenleving. Dat is iets wat er gemakkelijk uit gekomen moet zijn, want in de praktijk was men reeds op verschillende terrei nen tot samenwerking gekomen. "De kerken en hun leden hebben, levend vanuit het evangelie, de plicht op te komen voor de zwakken en rechtelo zen". Genoemd zijn dan gevange nen, gemartelden. slachtoffers van racisme, buitenlandse werknemers en rijksgenoten. AMERSFOORT De Raad van Kerken heef t niet de bedoeling ge had iemand te beledigen met de foto van een trappende marechaussee in de brochure „Martelenniet te ge loven". De brochure werd samen met Amnesty International en het Hu manistisch Verbond uitgegeven ter voorbereiding van de dag van de rechten van de mens op 10 december. In zijn antwoord op een protest brief van het hoofdbestuur van de marechausseevereniging schrijft prof. dr. H. Fiolet, secretaris-generaal van de Raad van Kerken, mede namens de beide andere samenstellers, dat de foto door publikatie in één van de dagbailden meer aandacht heeft ge kregen dan bedoeld. In de brochure wordt verder geen enkele toespeling gemaakt op de marechaussee. Op de brochure, die de afgelopen weken in een groot aantal is verspreid, zijn tot nu toe geen andere negatieve reacties ontvangen. Wel erkent prof. Fiolet dat deze actiefoto aangeeft hoe het optreden van de politie ten opzichte van poli tieke dwarsliggers een eerste aanzet kan zijn van geweld, dat kan uit monden in martelingen. De Raad van Kerken heeft de ma rechausseevereniging dan ook voor gesteld hierover een gesprek te hou den, waarbij ook de foto en de bro chure ter sprake kunnen komen. VoQgens de vereniging was door de foto een onrechtmatige relatie gelegd tussen de marechaussee en allerlei martelpraktijken. Zij eist dat de foto terstond uit de brochure wordt ver wijderd. Van minister Vredeling heeft de Raad van Kerken nog niets verno men. Volgens de legervoorlichttngs- dienst was deze pijnlijk getroffen door de foto en zou hij de samen stellers van de brochure om ophel dering vragen. Indien de minister hierom vraagt, zal de raad in dezelf de geest antwoorden als aan de ver eniging. alidus prof. Fiolet. Het hoofdbestuur van de mare- ohaussee-vereniging denkt er over gerechtelijke procedure tegen de Raad van Kerken en Amnesty In ternational aan te spannen. De Raad van Kerken gaat volgens de ver eniging in haar antwoord voorbij aan de beledigende strekking en de onrechtvaardige suggestieve werking die van de foto uitgaat. De werkgroep die de brochure heeft samengesteld, heeft inmiddels ver klaard dat de tekst niet verwijst naar de marechaussee, maar stelt dat de lezer zich moet afvragen of hijzelf en de samenleving waarin hij leeft, wel vrij zijn van opvattingen die in bepaalde omstandigheden het marte len bevorderen. De foto heeft tot doel de lezer te helpen zich van zijn eigen verantwoordelijkheid bü het tegengaan van martelingen bewust te worden, en bedoelt zeker niet de ver antwoordelijkheid naar een bepaalde groep in de samenleving af te schui ven, aldus de werkgroep. Ook dit is een punt het gemakkelijk eens moet zijn ge worden. De "gelijkwaardigheid van man en vrouw in kerk en maat schappij" heeft stellig meer discus sies opgeleverd, hetgeen weer te be grijpen is. daar de structuur van alle kerken niet gelijk is. Maar ook hier kan men gemakkelijk in het algeme ne blijven. Dat is niet het geval wan neer het gaat over "oecumenische ca techese" en "oecumenische vorming Inzake de kernen van het belijden". Daarbij moesten zekere kaarten op tafel komen. Gemengde huwelijken Iedere kerk heeft zo haar eigen geschiedenis, haar eigen belijdenis, haar eigenvorming, haar eigen ker kelijk leven, haar eigen kerkstruc tuur en daaraan kan men zo maar niet voorbijgaan. Maar een feit is dat steeds meer huwelijken kerkelijk gemengd zijn. We hebben wel eens ho ren zeggen dat het ongeveer de helft zou rijn, tenminste in de steden. En daarmee komt men praktisch te staan voor zo iets als een oecumenische ca- echese. Het allermoeilijkste punt is na tuurlijk geweest het samen vieren van avondmaal-eucharistie. Hier moesten troefkaarten op tafel ko men en dat is dan ook geschied. Het mag dan "beschamend" zijn ge noemd dat christenen niet tot deze gezamenlijke viering in staat zijn. tenminste officieel niet, en de kar dinaal mag hier dan gesproken heb ben van eerbied voor de overtuiging van anderen en dat het voor hem een geloofskwestie is. niet allereerst een kerkrechtelijke en een theologi sche zaak, hier is men toch volko men blijven steken en dat, terwijl het hier nu Juist gaat om het hart van het kerk-zijn en christen-zijn. Het standpunt van de paus in dezen is voldoende bekend. In ider geval hebben de kerken na deze 'beleids conferentie genoeg stof om er ieder voor zich over na te denken en dat zal nu wel moeten gebeuren ook. We komen tenslotte nog even te rug op dat vasten van één dag in de week. Vasten is een goed bijbels begrip. We lezen er nog al eens over. In protestantse oren heeft vasten een puur roomse klank, maar we behoeven het nu toch niet meer te verbinden met hetgeen daar vroeger gebod was. Wie een moraaltheologie opslaat, die vroeger in de RK Kerk in ons land gebruikt werd, kan daarin merkwaardige en interessante dingen vinden wanneer het gaat over die vastenwet. Tot zo iets zullen alle kerken met elkaar niet meer in staat zijn. Het gaat nu ook niet om een zelf-heiliging. maar om voedselnood die er is in de we reld. Door zelf slechts één dag te vasten, worden, we herinnerd aan heb die een week lamg niet genoeg in hun maag krijgen. En als we er op deze wijze .persoonlijk mee in aanraking komen, zal het ons meer doen dan wanneer we een folder of brochure lezen bijv. over de Sahel- landen. Welvaart Wij leven in een tijd van wel vaart. Wie de kerkgeschiedenis een beetje kent, weet dat Juist in- zulke tijden de gedachte aan armoede om Christus wil, naar boven is geko men. We hebben daarop een paar maanden geleden gewezen naar aanleiding van de boodschap van WOORD VAN BEZINNING Ergens in mijn boekenkast staat een bijbeltje, dat ,me erg dierbaar is. Het is nog de oude statenvertaling, omdat de nieu we vertaling nog niet uit was. Voorin staat mijn naam en daarbij geschreven in het hand schrift van mijn vader "decem- ber-oorlogsjaar 1940" Ik was toen twaalf jaar en de oudste van vijf. Mijn vader had gezegd: "ik ver tik het om dit jaar aan sinter klaas te doen". Dat gaf wel wat sneue gezich ten. Toen kregen we elk een bij beltje. Lektuur waar we nauwe lijks aan toe waren. Dat bijbeltje staat daar nu als een'stukje geschiedenis. Een ge schiedenis, die voorbij is, maar beslist niet "passé". Het heeft gewerkt en het werkt nog. Het knoopte ons kleine le ventje vast aan de afschuwelij ke dingen, die in de grote wereld gebeurden. Het bracht die wereld dicht bij huis. Ik moest daaraan denken bij de actie "geven voor leven". Ook daar waren kinderen, die hun cadeautjes opgaven ten behoeve van de aktie. Je kunt praten en lezen over allerlei vraagstukken in de we reld. Zoals u nu ook weer doet, als u,de krant leest. Soms schokt het Je even eri leg Je de krant neer en zegt tegen Je vrouw: "Heb Je dat ook gelezen, vam die vrouw, die drie weken dood in haar kamertje lag? "Maar wat helpt het als we niet zélf oplet tend. attent rondkijken in eigen omgeving. Als we ons niet be kommeren om de kansen die de Here God duidelijk aanwijsbaar in onze straat geeft? Wat helpt het als Je er niet in betrokken wordt? Als je zelf niet je handen uit steekt dicht bij huis? Eerwaarde dames en heren van de christelijke kerken in Ne derland zijn in een nette verga dering bijeen geweest. Om te praten over onze wereld. Om na te denken over een manier, die do mensen betrekken kan 'bij het wereldvoedselvraagstuk. Ze rijn gekomen met een plan: een vas tendag. U kunit daarvan den ken wat u wilit: wat helpt het nu als wij eens een dag wat zuinig jes aan doen? En toch: het is een manier om de wereld rakelings dichtbij te brengen. Wat gaat het betekenen in een gezin met kinderen: sneue ge zichten? Of toch ook betrokken raken bij een wereld waar je niet zomaar alles kunt eten en drin ken alsof je er recht op hebt? Bid den voor het eten krijgt nieuwe ak tuallteit. Ieder pondje vlees dat wij extra eten in deze decembermaand wist u dat we daardoor een veel voud aan gewicht in graan aan de voorraad onttrekken? Vorig Jaar in december beleefden we noodgedwongen de oliecrisis. Autoloze zondagen. Het is alweer geschiedenis geworden. Maar bent u daardoor betrokken ge raakt bij deze wereld, onze we reld, die we niet eindeloos kunnen opgebruiken? De snelheid op auto wegen is officieel maximaal 100 km. Maar wat helpt het als bij na iedere Leidenaar (en niet al leen zij) op de Willem de Zwijger laan 70 rijdt? Hoe betrekt u uzelf en uw kinderen op dit punt bij de wereld? Morgen wordt er in de christe lijke kerken gebeden voor politie ke gevangenen. Mensen, die in al lerlei landen opgepakt zijn vanwe ge hun politieke houding. Amnes ty International voert weer zijn aktie. Maar wat helpt het als we niet eerst leren alle>wrok en onge noegen. alle Jaloezie uit eigen hart op te ruimen? Je moet erbij be trokken raken.' Je kinderen erin betrekken. Uitje pigen gevangenis trekken. De gevangenis van een le ven, dat vasthoudt aan verkeerde gewoonten Het bijbeltje in mijn kast is vol woorden. Geweldige woorden. Het begint met de mens (Adam) in een tuin. Het eindigt met de mens in de stad (het nieuwe Jeruza lem) Daartussen ligt de geschie denis van de mens. Cultuurge schiedenis. De mens bouwend aan zijn we reld. Er staat ook in dat God bij die wereld betrokken raakt. Dat Hij in Jezus Christus dicht bij komt. Rakelings dichtbij. Een mooi boek. Maar nog mooier is wat er voorin staat. Daarin werd een klein Jongetje door zijn vader met de neus op deze wereld gedrukt. Dat brengt God dicht bij hufe. R. J. KOOLSTRA. geref. predikant Leiden. de Waldenzerkerken bij hun 800- jarig bestaan. De beweging van de Francisca nen, ongeveer in dezelfde tijd, is op gekomen toen er in de steden steeds meer welvaart kwam. Een zelfde verschijnsel zien we in ons land in de 15e eeuw. de eeuw van de Mo derne Devotie en van de Observan tie. En om nog H voorbeeld te noe men, toen Middelburg en Zeeland him hoogste bloei beleefden, kwam juist daar op beweging van de Na dere Reformatie, die mensen per soonlijk aansprak op hun christen zijn en vroeg om soberheid van le ven. soberheid in het eten, soberheid in de kleding. Die Nadere Reformatie heeft heel ons land beïnvloed en nog zijn de sporen daarvan niet verdwenen. In Amerika schijnt men nog meer wel vaart te kennen dan wij hier. We vinden het waarlijk niet toevallig dat er aldaar een kerkelijke bewe ging is ontstaan die het vasten in haar programma heeft. Zo vreemd hebben wé het daarom ook niet ge vonden dat dit punt op de beleids conferentie te Lunteren naar voren is gekomen en we hopen alleen maar dat de kerken in staat zullen zijn er een gepafte vorm aan te ge ven zonder te ver* allen in het wet- ticisme van de vroegere moraal theologie. S. J. M. HULSBERGEN. Hoogmis in de Hartebrugkerk LEIDEN As. zondag womdit in de Hartebrugkerk een plechtige hoog mis gehouden ter gelegenheid van het feest van Maria Onbevlekte Ont vangenis. patrones van de Harte brugkerk. De aanvang is 9.30 uur. Muzikale medewerking wordt ver leend door organist Jan Schmftz. het gemengd koor en het mannenkoor. Bulthuizen Her». Gem. 9.30 en 6 u.. dienst des woords. Geref. Kerk 9.30 en 6 u.geen opgave. Bodeeraven Herv. Gem. Dorps- Leiden Hervormde gemeente Hooglandse Kerk 10 u. leervicaris W. Sol. 11.45 Oec. Studentendienst. Ma- rekerk 10.30 uur ds. Lagerwe«. 17 uur ds. A. J. de Jong. Maranathakerk 10 u. ds. K. Bouhuys Beloftekerk 10 en 5 u. ds. Koolstra. Koningskerk 10 u. ds. ds. Huigen. Bethlehemkerk 10 u. ds. H. W. Hemmes. Jeugdkapel Vredeskerk 10 u. dhr. R. A. Hemerik. Jeugdkapel De Goede Herder 10.30 u. dhr T. J. v. d. Ploeg. H. Middelares (zat. 7 u.) 9.30 (hoog mis) 11.30 (gedialog.). St. Josephparochle 8.30, 9.30. 11 en 6.80 u. (zat. 7 u.). Hartebrugparochie 8. 9.30 (Lat.) 10.45 12 en 6.3Q u. (zat. 7 u.). Petrusparochie (at. 7 u. 9, 10.30, 12 Petrusparochie (at. 7 u. Jongerenmis 10.30, 12 en 6 u. Antonlusparochle (zat. 7 u.) 9.30. 11 2.15 i Oud Kath. Kerk (Zw.Singel 60) 10 u. Soefi-beweglng (Gerecht 10) 11.15 u. Bethlehemkerk 9.30 i opgave. Geref. Kerk huts. 6.30 u. ds. v. d. Tas v-Boskoop). Nieuwerbrug 10 u. J koop), half 7 ds. Kerk vrljgem. 9.30 v RK kerk 8, 10 en 11.30 u. (zat. 7 u.). Boskoop Herv. Gem. 9.30 u. ds. Heljmans. 6.30 u. ds. J. Stelwagen. Ge- rel. Kerk 9 30 en 6 u. ds. Dijkstra. De Stek 11 u. ds. Hellmans. Chr. Geref. Kerk 9.30 u. leesd. Pinkstergem. 9.30 u de heer Th. Verwoerd. Verg. van gelo-r vigen 9.f- Swierts, 7 u. gemeensch. dienst ln geref. kerk met eerw: C. Stroo. 5 u. Oec. viering in RK kerk Groennendijk Hazerswoude. RK kerk (ridderhof) 10.3 Lederdorp Herv. Gem. Dorpskerk 10 u. ds. Geursen. Hoofdstr.kerk 10 u. mevr. P. Bikker, 6.30 u. ds. G. v. Loe- nen. Schepplngskerk 9 u. en 10.30 U. J. P. Honnef, 5 u. jongerendienst ds. G. v. Loenen. Baptistengemeenschap (ach ter Boumanweg 236) 10 u. dr. J. de Vrl en 6 u. ds. A. H. Agtereek. RK kerk 9 en 12 u.(zatav. 7 u.). Leimulden Herv. Gem. 9.30 u. ds. J. H. de Vree H. A. 7 uds. E M. Pan- nekoek te Lelden. Geref. Kerk 9.30 u. ds. F. D. Meynhardt te Reeuwljk. 7 u. Jos G. Los. R. K. kerk (zs' rentluskerk (zat 7 u) 8.30, 10.30 (hoog mis). Moeder Godskerk (zat 7 u) 8. 7 u.) 8. 9 30. 11 en 6 u. .'zus ln De Zilk (zat 7 u) 1.30 u. Kapel St. Bavo 9.30 Verboom, 6.30 termeer) en 10 u. kinderdiensten. Ge bouw Shalom 10 u. jeugdkapel, Zui derhout 10 u kinderdienst, Deylerhuls 10 u jeugdkerk, Chr School. Middel weg 10 u. kinderdiensten. Geref. kerk 10 u. ds. V. d. Meulen. 5 u. ds. E. de Vries (Schevenlngen). RK Kerk) 10 30 u. ds. H. O. Sasse. Paulus- kerk 10 u. drs. Ariadne Brokerhof, Ge meentecentrum Ingang Wijttenbach j weg 10.30 u. prof. dr. A. J. Heerlng (Le den) en 7 u. ds. D. de Heer. Gemeente- in Ingang Lijtweg Jeugdkerk: .lenst. Diaconessenhuls 10.30 u. Pijlman. Geref. Kerk Hoofdstr. Verboom ïmmanuelkerk 10 u ds N J Goede Herder (zat. 7 u.) 9.30. 10.30. 12 verboom. ïmmanuelkerk 10 u. ds. N J. 5 3Q u wllllbrord (zf^ 7 u 0 30 en 10 "'ds' Di' ModdeiSr'TÏ'T^B «oubrugge - Herv. Gem. 9.30 u. ds. Koekkoek. _Chr. Afgesch, Gem! 9.30. u! L^kY&^dfbSLÏÏ? u. ds. Hulzenbosch. Janse en 16 u. ds. V. d. Berg. RK kerk 9. 0 30. 12 leesd. RK, Ontmoetingskerk: 8.30 i 11 u. (zat. Jehovah's Getuigen. Koninkrijkszaal RK kerk (zat. 7 u.) 7.45. 9 en 10.45 Broek te Bodegraven. Geref. Kerk 10 u. dr. Bakker te Oegstgeest, 6.30 u. dr. J. M. Vlijm te Lelden. Chr. Geref. Kerk 9.30 u. ten 4 u. dr. J. P. Versteeg te Apeldoorn. R. K. Kerk (zat. 7 u.) 7.30 u. en 10.30 u. Ter Aar Dorpshuls Aardam 9 en 12 u. Alphen aan den Bijn Herv. Gem.- Gebouw Nabij Van Lennepstr. 10 u. ds. Ontmoetlngscentr. (zat. 5.30 u.) Hazerswoude Herv. Gem. 9.30 en 6.30 u. ds. N. Geertsema. Geref. Kerk 10 en 5 u. ds. Z. C. Versluys. RK Ber- narduskerk Rijndijk (zat. 7 u.) 10.30 Geref. Kerk 10 u. ds. H. D. de M. Hanemaaijer, 6.30 u. ds. J. H. Bo- gers. Kruiskerk Gouwsluis 10 u. ds. M. Fokkema. Opstandlngskerk Pr. Marijke T. H. Oostenbrug. Chr. .30 u. Dienst des GereL* Kerk Vrjirkalvatorl 10.45 r£. kerT'izat. 7°™ 7aof230« ds. J. H. Bogei M. Fokkema Community Singing m. m.v. mannenkoor .Die Rhljnse San- ghers eb. W. Lekkerkerker trompet. Gebouw Nabij Van Lennepstr, Geref. Kerk 10 u. ds. Hartkamp, evang. dhr. L. Oslnga. Chr. Geref. Kerk geen opgave.. Hoogmade Herv. Gem. ds. P. Schoonhoven. RK kerk (zat. 7 u.) 9 Dienst voor doven (Petrakere) 10.30 u dhr. C. Rip. Gezinsdiensten Jeugdhaven 10 uur. „De Mirt" dhr. Spijker, 10 u. „Het Mie rennest. dhr. Kromhout. 't Breehuys (Breestr. 19), 10 u. Jeugddienst, ds. R. Steenstra. Gereformeerde gemeente: 10 u. en half 5 ds. Boogaards. Chr. Geref. Kerk 10 en 5 u. ds. Car- Baptistengem. (Oude RUn) 10 u. dfl. Van Naaderen. Rem. Doopgsgez. gem. (Lokhorstkerk 10.15 u. ds. H. v. Bilderbeek. Chr. Science (Steenschuur 0) 10.30 u. Holl dienst Jeugdkapel mei. Bruggraaf. Zaal Op- Kaa HerV- Gem> 10 u. ds. A. Car- standlngskerk Prinses Marljkestr. ^10 u. stens RK. kerk 10 en 7 u. (zat. 7 u.). Katwijk aan don Rijn Ned. Her». Kerk: Open Hofkerk: 10.30 u. drs. Jac. de heer Pont. Martha-Stlchtlng „Rijn en 5 u ds Schuurman. Oud Ger. Gem 9.30 en 3 u. leesd. do. 12 dec. 7.30 u. ds v d. Meer Oostetrand. Aktie Kruist. Nted. ma 8 u. ds. J. Gravendeel in Ma- rlënbucht. RK kerk Agathakerk (zat. 7 u.) 8.30, 10, 11.30 u. Poelpolder (zat. 7 u.) 8. 9.30, 12 en 5.30 u. Engelbew. (zat. 7 u.) 7.30, 9.30. 11 en 5.45 u. Nieuwkoop Herv. Gem. 9.30 u. ds. Kool te Katwijk a. Zee. 6.30 u. ds. G Post. Geref. Kerk vrijgem. ds. J. P. v. Santen. ds. R. de Vries 5 u. ds. G. v. Hal- sema. R. K. Kerk Kerkstr. 72 zat. 19 u Katwijk aan Zee Ned. Herv. Kerk J- Kaal- Qeref.- Nieuwe Kerk: 10 u. ds. D. _Bouman Sr. oppasdf Kerk (H. Rijndijk 24) 10 jehova Getuigen (Hogewoerd 175) 2.30 u. Vestestr. 10 en 15 Leger des Hells. 10 u. hellsdlenst GoX Fr. de Jong. den Rijn-Noord De 7.30 u. verlossingssamenkomst. Herderkerk Ten Harmsenstr. 9 ds. J. Vos. 6.30 u. ds. M. v. Harmeien. Rldderveld 'De Bron' Troubadourweg 10.30 u en 6.30 u ds. G. de Ruiter H.A. Drlehoorne Saturnusstr. 7 u. Interker kelijke dienst. Geref. Kerk (Vrljgem Kantine Sociale Zaken. Oud Geref. Gem. Kerkgebouw Hooftstr. 240 9.30 u. en 4 u. Rem. Geref. Gem. Kerkgebouw Van Mandersloostr. Chr. Geref. Kerk. (Zillsingel 2) Jeruzalemkerk Grljpenstelnstr. 9.30 u. en 4.30 u. ds. N. de Jong. Baptlstengem. Triomfatorkerk Molenwerfstr. Leger des Hells Corn, de Vlamingstr. 10 u. en Chr. Chr. Geref. kerk 9. stud, den Hertog (Apeldoorn). Noordwljk Geref. Kerk Vlnken- kerk 10 u. ds. D. H. Elderman, 5 u ds. R. de Vries. Trlumfatorkerk 10 u. ds. G. v. Halsema, 5 u. ds. D. H. Elder- SlnToujeTef/w'SfSrT B Th. Hoff, bediening H. A.. 3 ip (Oude Rijn 3). Mlddernachtsgroep (Zw. singel 21) i 7 u.) 9 u. (lat.) 10.45 u. (Ned.) 12 H. Geestkerk Rldderveld De Bron Leesd. 5 u. Leesd. Dinsdag 10 dec. 7.30 u. ds. A. Vergunst. Volle Evangelie Gem. Rijnland: Samenkom sten: Openb. Lagere School, Voorstr. 10 Katwijk aan Zee Aanv. dienst kwart tien. Soefi-beweglng, Unlversel Jansen. De Rank (geref. bond) 10 u. ds. D. v. Vliet (waddinxveen), 3.30 u. ds. G. v. Kooten (Delft), 19 u. ds. D. Keuring. Vlnkenlaan: 5 u. ds. R. S. Elgersma. RK kerk St. Jeroen (zat. 4 i. kapel en 7 u.), 8, 9.30 (hoogmis). 11. 5 u.). 8. 9.30 (hoogmis Rijnsburg Herv. Gem. (Grote kerk) 9.30 en 5 u. Bethelkerk 5 u. Ge ref. kerk Petrakerk 9.30 ds. H. Post, Baayen. ïmmanuelkerk 9.30 u. evenwichtige zienswijze bewaren aanzien van uitgeslotenenen. Volle Evangeliegem. „Sion," gemeenschaps ruimte Chr. basisschool De SaJvomln- lohman. Llndengaarde 17a, Ingang t.o. station NS Noord9.30 u. de heer P. v. d. Helden. Tesselschadelaan 28: 4 u. Jeugdbijeenkomst tdinsdagav.8 uur. bijbelstudie). 11 u. R.K. Christus Dlenaarkerk («at. 7 u.) 8.30. 10. 11.30 en 6 u. R.K. kerk Meerbrug (zat. 7 u.) 10. 12 en 6 u. Zwammerdam Herv. Gem. 10 u. ds J v Vessem en 6.30 u ds J Mostert Geref. Kerk 10 u. en 630 u. ds. J. T. B. van Houten te Aalsmeer. Rem, Geref. Gem. geen opgave. RK kerk (zat. 7 u.) 8. 10. 11.30 en 5.30 u. i 7 u. Wassenaar Herv. Gem. Dorpskerk kinderdiensten, 10 i ADVERTENTIE 8.30. 9.30 (hoogmis) Hen 17.30 u. Aula ds. Chr. Tuinbouwschool (zat. 7 u.) 10.30 Valkenburg Herv. Gem. 10 u. ds. Heymans (Katwijk) en 6.30 u. ds. Veld kamp (Den Haag). Geref. Kerk 9.30 en 6.30 V ds. H. Rooze. Geref. Kerk vrlj gem. 9.30 en 5 u. leesd. Voorhout Herv. Gem. 10 u. ds. Hoogenkamp (geen Jeugdkerk). RK kerk (zat. 7 u) 9 (hoogm) 10.30. 11.46 en 5.30 u. Voorschoten Herv. Gem. Dorp 10 ds. Meljering. Clubgebouw (Ant.L Leeuwenhoekkade10 jongerendienst Geref. Kerk: Dorp 10 u. ds. Reedijk, 5 u ds Brederveld (Lelden) aula Noord storm wettelijke aansprakelijkheid voor """KRING ziektekosten ....omzékertezijn! vraag inlichtingen aan ma assurantieman of eventueel aan verzekeringsmaatschappij \»rinaU|k«l te riam-1 UI.OIO-366I4V la Cultureel Centrum. RK keft I Kijkje in de Jozefkerk te Hil- legom.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 4