Realistische 'Salome' Kostelijke komedie met flair vertolkt Emoties op kerkconcert MAANDAG 2 DECEMBER 1974 PAGINA 17 LEIDEN Toneel is entertaine- ment, heeft de acteur Bob de Lange nog maar kort geleden in een inter view uitgeroepen. Een uitspraak die voor ellenlange discussies vatbaar is maar voor een stuk als „Ik slaap wel op de bank" in elk geval helemaal opgaat. De door Ray Cooney en Ge ne Stone geschreven komedie met als oorspronkelijke titel „Why not ptay for breakfast" is in feite niet veel meer dan een kluchtige dialoog tussen een hij en een zij. Maar het flitsende karakter ervan tilt dit stuk toch ver uit boven het gemiddelde lach-of-ik-schiet-niveau. En wan neer deze eigentijdse komedie ge speeld wordt door een acteur als Luc Lutz en een actrice als Doris van Caneghem in een uitermate vlotte vertaling van Gregor Frenkel Frank, een broer van Dimitri, dan mag men gerust spreken van grote klasse. Een Jjomvol aulatheater in Oegstgeest heeft er zich in het afgelopen week einde terecht kostelijk mee vermaakt. „Ik slaap wel pp de bank" wordt als een vrije produktie en dus met veel succes overal in ons land opgevoerd. Jïet stuk dankt zijn succes niet zo zeer aan de intrige, want die is er nauwelijks, als wel aan de uitermate vlotte dialoog, waar men tien Jaar geleden misschien nog wel rode oor tjes van zou hebben gekregen, aan de licht-psyohologische effectjes, die er in zijn verweven, en vooral aan de ingehouden vaart, waarmee het hier op de planken wordt gezet. Dit laatste is te danken aan de regis seur Alan Barlow, die de teugels van het duo Lutz-Van Caneghem gelukkig nèt niet teveel heeft laten vieren. Tot het succes van deze produktie draagt zeker ook bij het ingenieuze, ruimte sc'-p^oende decor waarin de twee Luc Lutz en Doris van Caneghem in 'Ik slaap wel op de bank'. hoofdrolspelers zich gemakkelijk kon- het wat gemakkelijker dan Luc Lutz, den bewegen. Luc Lutz speelde het die het overrompelde, kleinburgerlijke door zijn vrouw in de steek gelaten mannetje zowel koddige als op 'n tra ambtenaartje, aandoenlijk in zijn gikomische manier neer moest zetten, sulligheid en met een maximum aan Maar zo spontaan als deze Vlaamse onhandigheidJes, op een manier die het stuk dan toch los ging was te men van een routinier verwachten laatste tijd zelden zien spelen. Dat mag. Verrassend daarenboven was de het boordeknoopje aan het slot van kennismaking met de Jonge, Vlaamse het stu kdan toch los ging was te actrice Doris van Caneghem, die de voorzien en daarom misschien wel het rol van het hoogzwangere, brutale enige zwakke punt van dit allerver- hippiemeisje met het kleine hartje makelijkste blijspel, met zeer veel flair vertolkte. Ze had PIETER C. ROSIER. Met Jan Schmitz en Toonkunstorkest LEIDEN Een paar honderd muziekliefhebbers zijn gistermiddag in de Hartebrugkerk gaan zitten luisteren naar organist Jan Schmitz en naar het sinds kort door René Verhoeff aangevoerde Toonkunst Orkest. In een gedicht laat Kelk Pierrot zeggen: "mijn hart staat voor emo ties open." Schmitz verdenken we er van voor hetzelfde open te staan. Pierrot omdat hü voor t ongeluk ge boren is. Schmitz echter wegens het tegengestelde,, hij doorbreekt geen door de natuur bewust beveiligde onderbewustzijnsbarrières en loot alles spontaan verlopen. Hij speelt niet voor 'n abstracte Muze maar voor zijn mensen in de kerk. Zijn natuur is naturel. De natuur maakte de boom, de boom de appel, de appel wordt blozend en rijp en valt of wordt geplukt om mee te nemen. Eenvoudig, direct, vanzelfsprekend zoals H&ndel was, wiens geest in 't kerkschip aan het roer zat. Gezonde trossen appels zitten er aan de armen van Hèindels wat ontoe reikend aangeduide "Orgelconcert nr. 10 dat te horen is geweest in de naturelstaat van orkest en obligaat solo samen, een wisselspel volgens 't concerto grosso-idee. Het klinkend resultaat ervan? Zou prima zijn ge weest, als de orgelgalerij inclusief orgel en orkest tien meter hoger hadden kunnen worden opgevijzeld. Met gewelf werking na. De lage or- keststemmen hadden, nu een on evenredig klankoverwicht. Niet overal. Het tweede deel is zo sappig en beweeglijk, en werd ook zo uit gevoerd, dat als het hele publiek hand aan hand een soort polonaise slinger rond de middelste banken was gaan uithuppelen, dit als natu rel had mogen worden aangemerkt. Compliment voor Verhoeff en Schmitz, dat ze deze voorstelling in ons konden wakker roepen. Kunst is weten hoe, hoe Je spel te spelen. Als eenmanssolo had Schmitz een Concerto in g gekozen van Matthew Camidge, elegant kleinmeester- tje, boeiend door de savoereuse pla- giaatjes en de onweerstaanbaarheid van geestelijke peetgrootvader Handel. Ook de grotere Stanley (in een Allegro) kon het niet zonder 'n appeltje van Handel, want een restje Messiah Hallelujah was niet te mis kennen. Het Orkest begon (op het koorpo dium) met een Suite in G van Te- lemann, zorgeloos artistiek. Groeps werk smetteloos vrij van ongelijk- tijdigheden hoorden we niet stee vast, maar de dirigent, die de draadjes vast in de handen houdt, moet door de tijd de kans voor gladstrijken krijgen. Een Andante (Sinf. Es) van Boch's Jongste (twintigste) kind Christian paste alweer in het kader van het geheel: Italiaans, zonnig, galant. Aan het slot een ovationeel afscheid. KEES VERHOEF. De LAk*nb&j lO—6 2oDdae (alleen i I entoonstellingen Sociëteit Burgers (Burgsteeg 2a); Pen- en penseeltekeningen André van Bu ii Expositiezaal gemeentelijke archief dienst Bolsotkade 2a- tentoonstelling •'4rv |aar Leidens Ontzet" Vanaf «7 -en' *c number *«n 9-12 en van 14-17 uur. Op zaterdagen al leen 'sochtends van 9-12 uur. Koord studio (Oude Rijn 88): Ex positie Son Mou en Wilma Nouse (t. expositie Anke Blankevaart en Dlni Heakes - keramiek. Machteld Hooyen - schilderijtjes. Tevens expositie van wandkleden kleuretsen en bronsplas tieken t/m 30 dec. Openingstijden dl. 10 i i.5i Hof laan 7. Waase- 2.30. 7.00 en 9.15 Leidse bioscopen STUDIO:'' „Tramlijn "begeerte"'" dag. CCÜ (hartbewaklng), dag. s zondags 11—12 Expositie Dolf Bausch schilde- i Prl Hel) plastieken Van 16 nov. 7 dec Openingstijden van 10 uur - 5 uur nam. dl ook van 8-10 nam 's Zondags na afspraak. TRIANON„De vijf van de vierdaagse", 2.30, 7.00 en 9.15 uur. zó. 2.15. 4.30. Oude Singel 2 Lelden '74 levi e tweede helft oor- struikrovers", i i 16e 2.00 en 4.15 v De Bink Rooseveltstraat 2. Frans Eradus exposeert foto's, dag open van 8-5 uur behalve za en zo Van 6 nov tot 24 dec etilksmuseum voor Volkenkunde rentoonstelllng "Zuid- i mis Eye. Noordeinde 2a „Huisvrouwenrapport", dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur. 18 Jaar. Kindermatinee: „De schat ln het Zil- eerste klasse: de gehele Klasse afdeling van 18.80 tot 16.30 uur, van 18.30 tot 20 00 uur Derde klasse van 13.30 tot 14.30 u. van 18.80 tot 19.30 a Avondbezoek voor de kinderzaal. uit sluitend vóór de ouders, alleen op woensdagavond van 18.80 tot 19.80 uur ACADEMISCH ZIEKENHUIS Voor alle patiënten (behalve kinde ren) z||n de bezoekuren als volgt: Elke dag: 15.00—16.00 uur 18.30—20.00 uur Voor de prematurenafdellng gelden de volgendi ouders) bezoekuren (alleen Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden <lk. dae Acade. van Oudheden (Ra- mlscb dekenhui? behalve van dins dag (V uur tot woensdag 18.00 uur Dlacon esaenh ulsen van vrijdag 13.00 (iUi tot zaterdag 13.00 uur (Eli sabeth liekenhuls) Bezoekuren Ziekenhuizen Diacuneseenhuis Middag bezoekuur: 13.45—14.30 uur Avondbezoekuur: voorm 18.80—19 80 urn Kinderafdeling dage- 14.00-19 00 uur alleen eondag 14 00—18.00 feestda 12.00 Hlks «leden Kinderen beneden 14 Jaar bebben geen toegang op de kinderafdeling St. Elisabeth-ziekenhuis, kl&sseaf de lingen. Volwassenen dag. v. 11.15 tot idag t/m vrijdag: 18.80—18.45 uur lopend bezoek i de hoofdverpleegkundige hiervoor spe ciale kaarten verstrekken Alphen aan den Rijn Rilnoord: le en 2e klas 11—11.30 "8.80—19.30 u.; 3e klas B.30—19.30 u.; Kraam- uuciuiK IO.OU—14.16 uur, alleen voor echtgenoten 1920 u.; Kinderafdeling 15—15.30 a alleen voor ouders 18— 18.30 a Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vliegverkeer van en oaar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld bij het informatiecentrum Geluids hinder Schiphol (020—175000) teuws 2 december 1974 Honderd jaar geleden stond in de krant: Aan de sterrenwacht te Parijs houdt men zich bezig met het vervaardigen van 'n telescoop van een vermogen en afmeting, als tot hiertoe nog niet gezien is. De ster renkundige Léon Foucault had reeds in 1865 de hand aan dit werk geslagen, maar door zijn dood en de gebeur tenissen in 1870—'71 bleef het verscheidene jaren rusten. De sterrenkundige Wolf nam, nu een jaar geleden, de voortzetting van dit werk op zich. Er zullen echter nog wel twee of drie jaren ver- loopen alvorens de telescoop gereed is. Om een denkbeeld te geven van de kolossale af metingen van dit werktuig dient men te weten, dat de gezichisbuis 15 meter lang zal zijn met een middellijn van 2 meter. Herschel's be kende telescoop heeft een ge zichtsbuis van slechts 12 me ter lengte en 1 meter mid dellijn. Ter vergelijking: de beroemde Hale-telescoop van Mount Palomar in Cali- fornië heeft een spiegel van 508 cm., Red.). Het gerechtshof te Mün- chen heeft den redacteur van het "Vaterland", Dr. Sigl, bij verstek veroordeeld tot 10 maanden gevangenisstraf wegens beleediging jegens prins Bismarck, door den aanslag op diens leven te Kissingen eene comedie-ver- tooning te noemen. Vijftig jaar geleden: r- in Brussel is Zaterdagoch tend de beroemde Ita- iiaansche componist Giaco- jno Puccini overleden. Na een radiumbehandeling in zijn keel kreeg hij een hartaan- doening. Tot zijn meest be leende opera's behooren Ma- non Lescaut, La Boheme, Tosca en Madame Butterfly, Puccini, die ook een aantal werken voor kamermuziek componeerde, zou op 23 de cember a.s. 66 jaar zijn ge worden. De regeering in Ro me heeft besloten den com ponist op staatskosten te doen begraven. PANDA EN DE MEESTER-KRIMPER 14 - 127 Panda' modderige voetsporen leidden naar Hobbel- donk en verdwenen door de achterdeur naar binnen. Joris was juist van plan om ze te volgen, toen hij gewaar schuwd werd door de boze stem van Jollipop; en hij trok zich haastig achter een struik terug. "Het hoort tot de goede manieren om onze voeten te vegen voor wij binnen komen", hoorde hij de huisknecht zeggen. "En ook behoren wij te leren da hengelsport beoefenen." "Ik ben niet gevallen!" zei Panda verontwaardigd. "Mijn boot begon te krimpen, en daarna werd het meertje klei ner. En daar kon ik echt niets aan doen. Ik denk, dat het door dit ding komt, dat ik opviste.Kom maar, dan zal ik je laten zien wat er gebeurt als ik de trekker overhaal." "Ik heb geen tijd om naar uw speelgoedjes te kijken," sprak Jollipop echter streng. "Ik moet de ontbijtrommél opruimen die u vannacht hebt gemaakt; en daarna heb ik boen- en schrób- werk te doen." De avonturen van Jommeke Het geheim van de put Kooktip AFPELCREME Snijd 1 k goudrenetten in kwarten. Verwijder elk spoor van het klokhuis en zet de stukken appel op met enkele eetlepels water. Laat de stukken boven laag vuur zacht worden en roer ze dam met een houten lepeü tot moes. Neem de pan vam het vuur. Meng door de ap pelmoes 2 eidooiers, 2 theelepels vanillesuiker, 1 eetlepel citroensap em gewone suiker naar smaak. Week 100 gr. ro zijnen een kwartier ln waiter, laat ze uitlekken en roer ze door de appel- oremem met eventueel nog enkele fijngehakte wal noten. Zet de schaal min stens een half uur in de koelkast. WINA BORN. FRED BASSET tosnou! Bij Nederlandse Operastichting „Dat doe ik niet. Ik ben een fatsoenlijke vrouw" zei in 1905 de zangeres Marie Wittich toen zij hoorde waar het Richard Strauss om te doen was- de hoofdrol in zijn nieuwe opera „Salome" waarin zij tijdens het dansen sluiers moest afwerpen en aan het einde het afgehouwen hoofd vam Johannes de Doper moest kussen. We mogen dan zeventig Jaar later wat meer gewend zijn, „Salome" blijft shockerend, of er is sprake van een uiteirelt steppe voorstelling. Dat laatste was in het Circus theater bij de première vam een nieuwe Salome-produktie van de Nederlandse Operastichting niet het geval. Regisseur Bodo Igesz heeft de gruwelijke kanten van dit werk dat als de meest perverse opera de geschiedenis is ingegaan bepaald niöt onder tafel geschoven. Salome liet hier zelfs even geïrriteerd het beroemde en kunstig nagemaakte hoofd over het toneel rollen en in de climax vam haar waanzinnigheid knuffelde zij het als volledig in het escaleren van haar lievelingspop. Het opmerkelijke Salome's waanzin waar te maken is dat, al vinden dergelijke handelingen in Salome nog zo Alleen de Sluierdiams kreeg - hoewel realistisch plaats, toch niet gauw de met soepele bewegingen uitgevoerd - indruk vam belachelijkheid ontstaat. haar onvoldoende relief doordat Ten eerste door de dramatische regisseur er geen climax aan had ontwikkeling die onontkoombaar is, gegeven en het geheel min of meer ten tweede door de verbijsterende - in tegenspraak met de kolkende muziek. muziek - als een nachtkaars uitging. Wat die muziek betreft had Lresz on We sluierdans overigens veel het punt van felheid een geestver- heeft het dan niet die diene en go^ntvaardigd was dat wel, want heeft het dan niet die diepe verzadigde klank die hiervoor eigenlijk gewenst is. Door de Canadese sopraan Clarice de Finse tenor M&tti Juhani maakte een geweldige, volkomen verknipte Herodes en zo indringend dat rijn bevel aan het slot van de opera om Carson als Salome te engageren had Ui* de Nederlandse Operastichting een lucm zeker risico genomen aangezien zij in deze rol voor het eerst optrad. Herodias werd bij Debria Brown Maar er was geen enkel probleem, volkomen terecht een gruwelijk wijf, Clarice Carson heeft de ideale stem voor wie het woord ordinair nog voor deze rol (licht en toch veel te mooi is. Als Carmen was doordringend) en rij slaagde er deze zangeres een mlsbezetttag. maar dit is een schitterende creatie. Het zou onjuist rijn in de regie van Igesz alleen het accent op het shockerende naar voren te schuiven. Van het totaal ging een sterke zeggingskracht uit. Een duidelijk voorbeeld was het hier geponeerde karakter van Jochanaan (oftewel Johannes de Doper) die hier bij Gerd Felidhoff nHet een bewegings loos profeterende figuur werd, maar een werkelijk gekweld mens. Van Salome's minnaar Narraboth is nu eenmaal niet veel meer te maken dan wat hier in de persoon van de overigens uitstekende tenor Stanley Kolk te zien was. De Nederlandse medewerking in de kleine rollen was over het algemeen ruim voldoende Nell Peter Jampolis had een sober toneelbeeld ontworpen met een maan als een gigantisch oog met achtereenvolgens verschillende kleu ren, een accent dat er terecht was vanwege de symbolische functie van de maan in de tekst van Wilde. AAD V. D. VEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 17