Vanavond lederpopzien: uiterst gewaagd Geboorteleden op hervormde synode KERKDIENSTEN - - E- Het woord "deputaten" klinkt in hervormde oren wat vreemd, maar in de Geref. Kerken is het een bekende klank. We hebben ons wel eens afgevraagd waar deze kerken dit woord "depu taten" vandaan hebben gehaald. We veronderstelden dat het wel uit de kerkorde van Dor drecht 1618/19 zou komen, maar bij een (vrij vluchtig) onderzoek hebben we daarin geen de putaten zien lopen. Wel kwamen we verschil lende malen het woord "deputeren" tegen en het daarvan afgeleide "deputatie". Het Is overigens opmerkelijk zoals de kerkorde van Dordrecht 1618/19 doorspekt is vain vreemde woonden. We lezen van presenteren, patronen, possessie, stabiliseren, ordineren, con tineren, refuseren enz. In deze reeks, van oorsprong Franse woorden, mis staat het woord deputeren niet. In voorgaande kerkorden spreekt men van .Afvragen". Naar een synode Bullen dienaars des Woords en ouder lingen worden „afgevraagd". De ge noemde kerkorde van Dordrecht spreekt hier van .gedeputeerd". In hedendaags Nederlands zeggen we „afgevaardigd". Een deputaat is dus eigenlijk een afgevaardigde naar een meerdere vergadering, zoals in Frankrijk de députés de afgevaardig den zijn naar het partement. laar het spraakgebruik in de Geref. Kerken wil dat deputaten personen zijn die door de generale synode zijn aangewezen voor een be paalde kerkelijke opdracht, bijv. voor een begeleiding van een bepaald stuk kerkewerk. Op deze synoden krijgt men dan ook een heleboel ver slagen van deputaten op allerlei ter rein. Trouwens, ook in de Anti Re volutionaire Party kent men de de- put atenvergadering en daaruit biykt hoezeer deze partij, wat het spraak gebruik betreft, op kerkelyke leest is geschoeid. In de N.H. Kerk zal men aan dit gereformeerde kerkelijke spraakge bruik moeten wennen, want er zit 'n aantal hervormden, vanwege eigen synode, in de „Interim-raad van de putaten". Verder zit er in die raad ongeveer eenzelfde aantal gerefor meerden, natuuriyk door hun synode aangewezen. Wat is dit voor raad? In juni van het vorige Jaar is er te Utrecht een gezamenlijke vergade ring van de synoden van beide ker ken gehouden. Daar is toen beslo- ter tot een voortzetting van dit con tact en gedacht werd aan zo'n ver gadering om de twee Jaar. Nu zeggen we het op deze wUze niet goed. want tevoren was nadruk kelijk vastgesteld dat er op die ge zamenlijke vergadering geen beslui ten konden worden genomen. Er Is toen de suggestie gedaan dat ieder van beide groepen aan eigen synode (dus aan zich zelf) een voorstel zou doen tot voortzetting van dit con tact. Wanneer daarover door beide synoden een beslissing was genomen, soa men verder kunnen gaan. Ach ter de schermen zal zUn uitgedokterd op welke wijze dit op de meest voor zichtige manier zou kunnen geschie den. En zo is er dan gekomen die „Interim-raad van deputaten". Deze naam zal wel helemaal uit de ge reformeerde koker zijn gekomen, want we kunnen ons niet voorstelen dat een hervormd brein zulk een naam zou bedenken. Maar, wat doet een naam er overigens toe. Luchtledig Welke is nu de taak van deze "Interim-raad van deputaten"? Al lereerst het voor beide synoden voor bereiden van 'n gemeenschappelyke synode die we dus misschien het ko mende Jaar mogen verwachten. Die eerste bijeenkomst in Utrecht was een begin in het luchtledig. Dit is te sterk gezegd natuuriyk. Dat we ten we ook wel. Wanneer er niet het een en ander aan vooraf was gegaan, zou diie gezamelyke synodale verga dering niet gehouden zijn. Er was geweest de werkgroep Samen op weg" en dat de "Interim-raad van deputaten" een voortzetting van die werkgroep wil zyn, zy het dan op iets hoger niveau, blijkt ook wel uit het feit dat zyn secretaris een van de secretarissen was van „Samen op weg". Die Interim-raad nu heeft offici eel tot taak gekregen om voor beide synoden een gemeenschappelijke synodale vergadering voor te berei den. Verder moet die Interim-raad meerdere samenwerking bevorderen, zowel plaatseiyk, regionaal als Lan delijk. Gedacht is aan de samenwer king op pastoraal, apostolair en dia conaal terrein. Ook zal men zich hier bezig houden met "het formu leren van kernen en beiyden" en zo zyn er nog enkele dingen meer. Het is nog al een lange inleiding gewor den, maar die achten we nodig als achtergrond voor de bespreking van die geboorteleden op de hervormde synode van de vorige week. Er zyn allerlei wrijvingspunten tus sen de herv. en geref. kerken. Dat zal niemand verwonderen, want waarom zijn ze de vorige eeuw uit een gegaan? De zaken waarover men nieiL gelyk dacht, zijn in de Utrechtse bijeenkomst van het vorig jaar, ook wel degelijk naar voren gekomen en één daarvan was de zgn. "geboorte leden" van de herv. kerk. Waar lig gen de grenzen van deze kerk en van haar gemeenten? Algemeen bekend mag worden verondersteld dat de Geref. Kerken die grenzen nauwer hebben getrokken dan dat in de NU. Kerk het geval is. Artikel II van de kerkorde der herv. kerk "veronder stelt dat. krachtens het genadever- bond ook diegenen tot de herv. ge meente behoren, die uit hervormde oudere zyn geboren." Dat bedydeode IMmaten tot die her vormde kerk gerekend worden, is vanzelfsprekend en dat doopleden, doe geen belijdenis hebben gedaan als tot de herv. gemeente gerekend worden, kan men in de geref. ker ken aanvaarden. Maar dat mensen, die zelfs niet gedoopt zyn, er ook toe kunnen behoren, is voor hen onaanvaardbaar. Zo vervagen de grenzen van de kerk volkomen. Men voelt er iets in van de oude volks kerk-gedachte en men proeft er iets in van een kerkelyke hegemonie. V erant woordelij k Ook in de hervormde kerk zyn er reeds lang vragen gerezen over dit artikel II, want op grond van dit artikel wordt de pastorale verant woordelij kheid van predikant en ker- keraad geregeld. Hoe kan men een kerkelyke verantwoordeiykheid dra gen voor hen, die kennelijk blyk ge ven er er niet meer by tie willen be horen, tenminste geen teken geven dat zy dalt op prijs stellen. Een pre dikant en met hem de kerkeraad heeft al moeite gembeg met de pas torale verantwoordelijkheid voor hen die er nog wel by behoren. „Krachtens het genade ver bond" behoren tot de N.H. Kerk en dan volgen belijdende leden, doopleden. geboorteleden (dit woord zelf staat er niet) en zy die uit uit een andere kerk zyn overgekomen. Lykit het er in deze formulering niet op dat de hervormde kerk zich gelykschakelt met het genadeverbond van God? Nu is zoiets geen enkele kerk hele maal vreemd, ook de geref. kerken niet, maar daar stelt men het niet zo nadrukkelijk in de kerkorde. Daar om de vraag op de hervormde synode of deze formulering kan worden ge handhaafd. „Genade is geen erf goed". zegt de volksmond. Kan en mag een kerk, in dezen dan de her vormde kerk, de schyn wekken dat zy zich geflyk stelt met het genade- verbond van God? Moet dit niet worden vermeden? Bovendien nog diit: in het Nieuwe Testament is zeflfs de afstamming van Abraham geen garantie voor het heil. Moet de genadige verkiezing van God niet be antwoord worden door persoonlijke gehoorzaamheid? Hier. kan geen sprake zUn van vanzelfsprekendheid. Het rapport dat de hervormde sy node behandelde wijst er op dat in de begintijd van de kerk op de per soonlijke beslissing de nadruk viel. Die besllsssing bracht toen grote risico's met zich mee (vervolgingen) en by de doop. die de toegangspoort: was van de kerk, wist men dtt. Later, na 313, toen keizer Constantyn het chrisbendkxm eerst vrijheid gaf en daarna tot staatsgodsdienst maakte, kreeg men de volkskerken, waar een erg ruime dooppraktijk gewoonte werd. De dooppraktijk van de her vormde kerk is daarvan nog een uit loper. Verbond Gods Wie het hervormde rapport over de geboorteleden leest, bemerkt dat er nog al het een en ander aan vast zit. In de hervormde kerk is men theologisch meer uitgegaan van het Verbond Gods dat zo ruim is dat men daardoor oog kon krygen voor een volkskerk. Dr. A. Kuyper ging by zyn gedachten over de kerk meer uit van wedergeboorte en dan krijgt men vanzelf een geheel ander kerk begrip, maar ook dlit voldoet niet meer in de geref. kerken, want ook daar zit men met vragen rondom hen die wel gedoopt zyn, maar niet ko men tot belijdenis en die men toch niet wil afsnyden. Bovendien, vie kan beoordelen of iemand wederge boren is? By dit alles komt, dat de situatie waarin we nu verkeren, veranderd is. De onlkertaellykheid is toegenomen. Over de doop wordt niet meer ge dacht als vroeger. Het instituut van de kerk heeft niet meer de beteke nis die het vroeger had. Moet men in de hervormde kerk trachten zo- velen als mogelijk is er, althans in naam, nog bij te houden? De her>- vormde synode heeft een nieuw art. II van de kerkorde aanvaard, waar uit die zgn. geboorteleden zijn weg gevallen. Wèl staat er in dat vanuit de kerk een bijzondere band wordt onderhouden met hen die in een her vormd gezin zyn geboren. Wanneer dit door cOassioale vergaderingen en een dubbele synode wordt aanvaard, betekent dat, naar ons gevoelen, toch een vereniging. Op de gemeenschappelyke syno- ZATERDAG 30 NOVEMBER 1974 Deze week is de geheel gerestaureerde vijf tons koepel op de Nederlands Hervormde Thameskerk in Uithoorn gehesen. Al eerder werd de klokkestoel ingebracht, die uit 1659 dateert. De kerk is gebouwd in 1834. dale vergadering van het vorige Jaar gen. In de geref. kerken heeft men is art. II van de kerkorde, vanuit de geleerd dat men ook niet verder geref. hoek nog al aangevallen. Maar komt met af tie snijden. Al zyn er tevens moet hier ook gezegd dat dit begrijpelijke bezwaren tegen art. II artikel vanuit de geref. synode ook en al kunnen we het genadeverbond een paar goede verdedigers heeft ge- van God niet gehjk stellen met eni- had, omdat Juist daaruit een grote ge kerk, toch hebben we ons in het ruimte schept die WOORD VAN BEZINNING Dit wordt de laatste maal, dat ik uw aandacht vraag voor dit onderwerp, wy kwamen er op via de gyzeling in de Scheveningse gevangenis, die inmiddels gevolgd is door de gyzeling in Tunis. Op jiet moment dat ik dit sohryf is nog niet bekend, hoeveel mensen levens dit uiteindeiyk zal kosten. En we kwamen op dit onder werp door de abortus-kwestie, waarover diverse synodes inmid dels een duidelyke uitspraak heb ben gedaan. Wy kwamen toen vanzelf te recht by de bescherming van het leven der geborenen, dat bedreigd wordt door een oorlog uit kern wapenen en de bescherming van het leven van de machtelozen we gens het behoren tot een ander mensenras dan dat der machti gen. Inmiddels neemt de bedreiging toe van heit leven der Joden. Re fugees uit Europa en de Arabi sche landen zyn by honderddui zenden naar het enige plekje op aarde gestroomd waarmede zy Eerbied voor het leven (5) zich door een geschiedenis van 4000 Jaren en door de beloften van Israels God (die ook de God der christenen is) verbonden we ten. In dat land Palestina zyn zy op enkele gelukkige eeuwen na een ongelukkige door de omrin gende mogendheden verdrukte minderheid geweest. In de ver strooiing, gedurende vele eeuwen, zyn zy als minderheidsgroepen door de volken temidden van wel ke zy woonden als 2de rangs burgers behandeld en heel vaak mishandeld tot stervens toe. De onlustgevoelens van volken en hun leiders werden op hen afge reageerd, totdat Hitier kwam met zyn „Endlösung der Judenfrage" en in luttele jaren 6.000.000 van hen vermoordde onder de af schuwelijkste omstandigheden. In 1948 kwamen de Verenigde Naties met hun „Endlösung" en erkenden de staat Israël. Men verzuimde da ar by de rechten van de in Palestina woonachtige Ara bieren veilig te stellen. Wegens de olie-maoht en geld-macht der Arabieren zit men nu weer met de Joden in de maag en probeert men de zaak terug te draaien totdat de Joden weer een minder heid vormen In een of andere Palestynse staat. En wat er met die Joden ails minderheid gebeurt, weten we allemaal. Moet de wereldvrede op het spel gezet worden terwille van de Joden of moeten de Joden op het spel gezet worden terwille van de wereldvrede? „Gy weet niets, en gy beseft niet, dat het in uw belang is, dat één mens sterft voor het volk en niet het gehele volk verloren gaat" heeft eens een hogepriester van Israël gezegd aangaande Je zus. (Joh. ll:50i. Iets dergelyks beraadslagen nu de volkeren aangaande Israël. Toen bleek het een juiste profetie geweest te zyn, omdat de dood van Jezus het heil voor de wereld gebracht heeft. Nu zou een der gelijke redenering op Israël toe gepaste genocide betekenen broe. dermoord in de familie der vol keren. En dan nog wel van een heel bijzondere broer. Want Israël lis niet zó maar een volk. „Wie u aanraakt, raakt zyn oogappel aan", zegt de Heer. <Zach. 2:9). „Het heil is uit de Joden zegt Jezus (Joh. 4:22) En Palestina is niet zomaar een lapje grond als een stukje in Mongolië of za Daar ligt "in zware hypotheek op. Het is wel vreemd, maar we blyven met Israël bezig, wy we ten niet welke wegen God nog gaan zal met het volk dat Hy eens verkoren heeft om deze ly- densweg temidden der volkeren te gaan. Een triomferend Israël lag ons niet zo. Maar nu het weer door bykans iedereen ver laten alleen in de wereld komt te staan, gaan we weer in Israël duideiyker het unieke van Israël herkennen. De Verenigde Naties en hun organen mogen wel goed weten wat ze doen, als ze geen eerbied hebben voor het leven van Israël. verantwoordelijkheid hiytot, zelfs verleden in dit artikel nog al thuis grenzen heengaat. By aille vertegen- kansen. kertc- geef t hot aain de kerk toch ook goede i die eigenlijk niet kaïn dra- gevoeld, omdat Gods verbond heiid die dlit artikel kan meebrengen. S. J. M. HULSBERGEN we naar AVara pakt het anders aan. Nedeipoprien zul je nóóit pleebekkentrekkend achter de feiten en de tophits aan zien sjokken. Dat moeten de anderen maar doen. Liever speuren nieuw talent - en dat brengen we dan live. Vanavond om 7 uur doen we dat met Solution. Mooie romantische muziek, 'n Groep die - net als Fungus - misschien pas maanden later doorbreekt - of niet. Want het blijft 'n waagstuk om voorop te lopen! Baptisten Gem. Trlomfatorkerk Mo- lenwerfstraat 10 en 6.30 u. de. H. G. Koekoek. Leger dee Hells Corn, de Vlamlng- HA. 6 u. ds. P. Pijlman, Chr. Geref. Kerk 10 u. ds. H. C. v.d. Ent, 5 u ds. H. C. v <A. Ent. Geref. Kerk Vrijgem. gersma (HA), 5 (kerk Remisestraat) 8.30 u. ds. Th. (HA). Van dn Hoff 3 u. ds. Th. Hoff, Geref. Vrijgem. dis R S. Elgersma;> bulten verband (kerkgebouw Willem Jeroen c de Zwijgerlaan) 9.30 u. ds. G. Rouke- av 7 u) ma, HA. 7 u. ds. G. Roukema. Geref. Gem. (Remisestraat) 10 u. leesd., 5 Evang. Gem. Rijnland RK Kerk (Pancratttueparochle) (za, 19 u.), 8.30, 9.30 u. (Hoogmis). 11 u. Ge- Voorhout Herv. Gem. 10 u. Gem. Herv. Geref. dienst (HA), ds. D. W. L. Kievit. Gouda. icningskerk 10 ds. A. J. Lam- Hatebrugpaochle 8, 9.30 (Latijnse ls) 10.45, 12 en 6.30 u. (zat Beth 1 ehemkerk 10 u. ds. D. Oosten, Petrusparochie 9. 10.3 'Vrije' Kath. Kerk (Vreewijkstraat Kerk Te 11 u. pred J. Seljsener. Alphen a.d. Bljn Kapel. Dennen laan 12. Molukse Evang. Kerk 11 openbare Lagei Sportiaan, Katwijk a. Zee. Aanvang Koudekerk Herv. Gem. 10 u. ds. A. K. v.d. Linden (HD). 7 u. dhr. J. Goedhart. Geref. Kerk 10 en 7 u. dr. A. Wind te Lelden. RK Kerk (Rld- I) V Maissen The English and American Episco- Diaconessemhüis 10.30 u. dB. H. W. sS*™£n wijk) 10 u. oec. dienst ds. Hortensius. Geref. Kerk Zulderkerk (Lammenschansweg 15) Winter. Den Haag. 5 communion Rev. Lister. Waddinxveen. Chr. Geref. Kerk 9.30 u. Dienst des Woords. 7 u. ds. D. J. Klein Onstenk te Maassluis. RK Kerk le Evang. gem. (Kindervreugd) 10 u. H. d. Jong. Benthuizen Herv. Gem. 9.30 en 6 u. dienst des woords. Geref. Gem. 9.30 u. leesd., 3 u. ds. Honkoop (woe. 7.30 u. stud Karls te Rotterdam). Bodegraven Herv. Gem. (Dorps kerk) 10 u. ds. Droogers. 6.30 u. dr. W. Balke Salvatorkerk10 u. dr. Bal- ke. 6.30 u. ds. G. J. v. Embden (Beth- 1 ehemkerk) 930 u. ds. Van Embden. 6.30 u. ds. Droogers, Geref. Kerk 10 u. ds. Buitenhuls, 6.30 u. d. Bezemer A®1 (Nieuwerbrug) 10 en 6.30 u. ds. Kof ferman. Geref. Kerk (vrijgem.) 9.30 Leiderdorp Herv./Geref. Kerk 10 u. ds. J. P. Honnef. 3 met geestelijk gehandlcap- J. Bovenberg. Lelden, Hoofd- Dorpsker u. dienst Xoordwijk aan Zee Herv. Gem. Hoofdstraat 10 u. ds. P. C. Kamma (Oegstgeest). Kapel. Hoofdstraat. 5 u dr. J. B. Jansen, De Bank. Golfbaan. 9.30 u. ds. A. L. Lapré (HD) 10.45 u. dhr. P Buitelaar (Rotter dam), 5 u ds. M. J. v.d. Akker (Stel lendam), Geref Kerk 10 u. _da_ NoordwIJkerhout Herv. Gem. 10 u. In Zaal De Zwaan. Dorpsstraat, ds. J. Streef land. RK Kerk St. Jozef (zat. av. 7 u.) 8. 10. 11.30 en 7 u.. St. Viktor (zat. av. 7 u.) 8. 9.30. 11 en 6 u.. H. school. RK Kerk (zat. 19 u.) 9 Zee, Geref. Kerk 9.30 ma. 6.30 u. ds. H Rooze, Geref Kerk (vrijgem) 9.30 u. leesd., 5 u. Th. Hoff. Voorschoten Herv. Gem. Dorp 10 u. ds. Meijering. 7 u. drs. Jac. Kat- tenberg. Kapel Rijndijk 10 u. ds. E. M. Pannekoek, Lelden, Hulp en Heil, 10 Geref. Kerk Dorp 10 Kerk (vrijgem.) 10 ds. Blokland, Rotterdam, RK Laurentlus- kerk (zat. 7 u.) 8.30. 10.30 u., hoogmis 12 u.. Moeder Godskerk (zat. 7 u.) 8. 11.30 en 6 u. Waddinxveen Herv. Gem. Brug- L. J. Pasman të Haarlem. Leimulden Herv. Gem. 9.30 u ds. J H. d. Vree, 7 u. ds. J. Huizebosch Woubrugge Gez. Jeugddienst Kerk) 10.30 i (HA), Bethelkerk 9.30 en 5 u. dis. W. Verboom (HA), lm. manuëlkerk 10 en 5 u. ds. N. J. Flink, Geref. Kerk Kruiskerk 10 u. ds. J. Dijk Alphen a.d. Rijn Herv. Gem. Gebouw Nabij Van Lennepatraat 10 u. prof. dr. G. P. van Itterzon te De Bilt. 6.30 u. ds. M. Hanemaaljer. Kruiskerk Gouwsluls 10 u. ds. J. H. B°Opfftandimgsicerk Pr. Marykestraat, 10 u. ds. M. Hanemaaljer. 6.30 u. ds. Jan Robbers. 7 u. drs. Ariadne kerhof. Geref. Kerk 10 u. ds. Heems kerk. 7 u. zie Gem. centrum. Geref. Kerk (vrijgem.) 8.30 u. ds. Geerds. 3 u. leesd., Geref. kerk 10 u. ds. H. G. Oostlnga (HA). 7 Berg, RK Kerk 9. 10.30. 12 Huize "Groenhoven" 10 u. ds. Sljts- Gebouw Nabij Gezinadiensten "Jeugdhaven" 10 Zaal Opstandingskerk Pr. Marijke- straat Jeugdkapel 10 u. dhr. Kruithof. rn i-S- "P..':.- 10.30 u. ds. H. Aalbers, 8 u. nam. ds. N. Baptistengem. (Oude Rijn) 10 u. J. M- Hoogendijk avondmaalsviering Oudshoorn seweg euchaxistie- RK. St. Mlchael- Schoonenboom, RK Kerk (zat. 7 u.) 9 en 11 u. Kaag Herv. Gem. geen opgave Schuurman. 5 u. leesd.. Oud Ger. u. ds. Lalleman. Geref. Kerk 9.30 ds. J. Czirla. 5 u. ds. Jos G. Los te Lei- muiden. Rem. Geref. Gem. 10 u. C. Kolkman. RK Kerk Meerkreuk (zat. 7 u.) 8.15, 9.*5. 11.30 en 7 u. Rljnsaterwoude Herv. Gem. 9.30 dr. G. Scheveningen, Leersum, Aktle Kruistochten ds. J. Kaal te Nieuwveen Jeugdd., Rem. Doopsgez. gem. (Lokhorstkerk 10.15 u. ds. E. P. Meijering. Nwe. Apost. Kerk (H. Rijndijk 24) Jehova Getuigen (Hogewoerd 176), 2 30 u.. Veetestraat 10 en 3 u. Evang. Luth. Kerk 10.15 u. ds. J. H Leger des Hells 10 u. helld. en 7.30 u verlossingssamenkomst O.I.V. kapi tein en mevr. J. Leissenaar. u. Jeugddienst ds. M. Roos te Woubrugge. Sionskerk Hoofdstraat 9.30 u. kand. C. Hekkenberg te Haarlem. 6.30 u. ds. A. van Eijk te Gouda. De Goede Herderkerk senstraat 9 en 10.30 u. ds. G. d. Rui ter. gez. diensten. Ridderveld Troubadourweg De Bron 9 en 10.30 u ds. J. P. v. Santen gez. diensten en 5 u. ds. S. W. Verploeg. Geref. Kerk Maranathakerk Raad- hulsstraat 10 u. ds. M. van Harmelen, 6.30 u. ds. A. Borman zangdien ds. J. Dijk, Chr. Afgesch. Gem. 9.30 en 5 u. ds. A. P Verloop, Oud Ger. Gem In Ned. Zuidkade 158, 10 en 6.30 u. leesd.. Rem. Ger. Gem. In sa menwerking met Vrijz. Herv. 10 u. ds. »n J W. Wery te Rotterdam, RK Ont- 8. moetlngskerk 8.30, 11.45 én 6.30 u. (zat av. 7 u.). St. Vlctorkerk 10 u. (zat. av. 7 u.), Jehova's Getuigen. Koninkryks- zaal Burgem. Troostsrtraat 4. 3.30 u. openbare toespraak: Bent u 'wijs of dwaas met betrekking tot Christus tegenwoordigheid? 4.30 u. Wachtto- renbespreklngGoddelijke barmhar tigheid wyst d wal enden een weg terug en evenwichtige zienswijze bewaren t.a.v. ultgeslotenen. Volle Evang. gem. "Slon", gem. ruimte Chr. basisschool Lindngaairde 17a. ingang t.o. N.S. (zat. 7 u.) 8.30, 10. hoogmis 11.30, Poel RK Kerk (zat. 7 u.) 7.30, 9.3 t- Heijmans, Qntmoetingskerk 10 u., ds. 930. 1.). 8. 9.30 en 12 i Engelbew. (zat. 7 u) 7.30, Rijnsburg Herv. Gem. (Grote bijeenkomst (dl. i bijbelstudie. hoogmis en 11.15 i 6 u. ds. J. VroeglndewelJ, Oud Kerk 10 u. ds. C. v.d. Plas, v. Llnschoten, HD. 6 u. ds. A. Vink, Ichtuskerk, 10 u ds. J. Oatsburg HD. 5 Nieuwkoop Herv. Gem. 9.30 Doorn, 6.30 u. ds. Bosmr Jeugdd.. Geref. Kerk 1 drs. G. P Nooteboom Gez. dienst. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 6.30 u. Dienst des Woord. RK Kerk (zat. 7 u.) 7.30, 9. 10.45 en 7 u. Nieuwveen Herv. Gem. 9.30 u. ds. J Kaal. 6.30 u. ds. J. Kalf te Benne- P. Hulsman. 5 Nlel, Geref. Kerk Petrakerk 9.30 u. ds. Bogerd, NH pred., 5 u. ds. Joh. Mey- i Haag. Immanuëlkerk 9.30 Joh. Meynen, 5 Wassenaar Herv. Gem. Dorpskerk 10 u. dr. Th. C. Frederikse, 4.30 u. ds. J. A. v.d. Velden. Reeuwljk, 7 u ds J. A. G v Zanten, Klevletkerk 10 u •™n r Kinderdiensten. 10 u. ds. J. T. Wiers- Kansel en orgel/ront in Her vormde Sionskerk te Alphen aan den Rijn. Woubrugge Herv Gem. 9.30 uur ds. £\ehouwer Alphen'; 6.30 'ds. Blenk. Gerei Kerk 9.30 ds. Huizebosch. 6.30 ds. Czirla. Oude Wetering. Zevenhoven Herv. i lnkstergem. (Oude Rijn 3) 3 U. dhr ter gez. Ridderveld "De Bron" Troubadour- veg 9 en 10 30 u. ds. J. P. van Santen Middernachtsgroep (Zw. Singel 21) i u. dhr. Van der Keur. RK Kerk Leonardusparochle 9. 10.45 ;ave ..De Hoksteen" 7 u.) 9. 10.45 en 5 t dienst). Chr Geref. Kerk I (in Ger. Kerk, Vlnkenlaan 10.30 i Maranathakerk 9.30 u. ds. Baayen. 5 u. ds Huisman. Geref. Kerk (vrijgem.) leesd.. Chr. Geref. Kerk. ls. P. kapel" (12—14" laar) Geref. Keric 9.30 bias te Stlens; R.K. kerk (zat. 7 u.) 7.45, 9 en 10.45 u. Zoeterwoude Herv. Gem. 10 u ds. Schoch (gezinsdlenst). R.K St. Chr. Gem. (mavo-school) bouwschool 10.30 u. (zat. av. 7 u.) Sassenhelm Herv. Gem. 9 en 10.30 u ds. A Estra, 6.30 u. dr. P. Swager- man te Voorburg Gerf. Kerk 10 u. ds. H. v.d Berg. 5 u. ds. D. W Ge- Bink, Chr Geref. Kerk 10 Kinderdiensten, Geref. Steen. Ned Prot. Bond (Lange (zat. 7 u.) 8.30, 10. 11.30 RK Kerk Meerburg (zat 7 10, 12 en 6 u Zwaramenlam Herv. Gem. 1.0 Drijver i prof dir Sperna Wei- Mostert. Geref. Kerk 10 willibrord (zat. av. 7 u.) 9.30 en 5 RK Kerk (zat 7 u.) 8. 10. 11.30

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 4