Nederland krijgt steeds meer „filinheldinnen" tipvandeheer ST.Nicolaas: wens een winterwarm kado Bij Agent 373 gebeurt teveel Zilver voor Paul Huf „IMMORELE VERTELUNGEN" MAG Geen vaart en weinig opwinding in „Le rempart des Béguines" VRIJDAG 29 NOVEMBER 1974 PAGINA 19 Haagse bioscopen APOLLO: „De terugkeer van de sterkste mannen ter wereld", dag. 12.15. 2.30. 7.00 en 9.15 uur, za. en zo. ook 4.45 uur. 14 jaar. APOLLO II: „Pas op... of we slaan d'r op", dag. 2.00 7.30 en 9.45 uur, zo. 2.00, 4.15, 7.30 en 9.45 uur, 14 jaar. ASTA: „The great gatsby", dag. 2.00 en 8.15 uur, 14 jaar. BIJOU: „Emmanuelle". dag. 2.00, 7.30 en 930 uur, zo. ook 4.15 uur. 18 jaar. CAMERA: ..The good, the bad and the ugly", dag. 2.00 en 8.00 uur, 18 jaar. CINEAC: „Vol gas met Herbie dag. 930, 11.30, 130, 3.30, 5.30, 730 en 9.30 uur, zo. vanaf 1130 uur, AL. CORSO: „The Sting", dag. 2.00, 7.00 en 9.30 uur, zo. ook 430 uur. 14 jaar. DU MIDI: „The way we were", dag. 8.15 uur. za. en zo. 7.00 en 9.30 uur, 14 jaar. Ktodermatinee: „Pinocchio", za., zo. en woe. 2.00 uur, AL. EURO: „Irma la Douoe", dag. 2.00 en 8.00 uur, za., zo. en woe 4.00 en 8.00 uur, 14 jaar. Kindermatinee: „Winneitou en de desperado's", za., zo. en woe. 2.00 uur. AL. FLORA: „Vreemd gaan in de baas z'n tijd", dag. 2.00 7.00 en 9.15 uur. zo. ook 4.30 uur, 18 jaar. KRITERION„Les Valseuses", dag. 3.00, 7.00 en 9.30 uur, 18 Jaar. METROPOLE: „De kanonnen var Telemark", dag. 2.00 en 8.00 uur, 14 Jaar. ODEON: „De sex kliniek", dag. 2.00, 6.45 en 9.15 uur, zo. 1.45, 4.15, 6.45 en 9.15 uur. 18 jaar. OLYMPIA„Kelly's heroes", dag. 2.00 en 8.00 uur, 18 jaar. PASSAGE: Kreng mü het hoofd van Alfredo Garcia", dag. 2.30, 7.00 en 930 uur. za. en zo. 130, 4.00, 7.00 en 930 uur. 18 jaar. REX: „Supermannen tegen ama zones", dag. 9.30, 1130, 130, 330, 530, 7.30 en 930 uur, zo. vanaf 1.30 uur. 14 jaar. ROYAL '70: „Gieren kennen geen genade", dag. 235 en 8.00 uur, do., vr.. za. en zo. 2.15, 7.00 en 9.30 uur, 14 Jaar. ROYAL: „Een vuist vol kara/te", dag. 2.15 en 8.00 uur, do., vr., za. en zo. 2.15, 7.00 en 930 uur, 18 jaar. STUDIO: „Als de kat van huis is", dag. 2.15, 7.15 en 930 uur, zo. 1.30, 4.00, 7.15 en 9.30 uur, 18 Jaar. STUDIO 2000: „The Godfather", dag. 8.00 uur, zo. 2.00 en 8.00 uur (dinsdagavond besloten voorstel ling) 14 Jaar. Kindermatinee: „Zorro kruist de degens", za. en woe. 2.00 uur, AL. DE UITKIJK: „Cabaret", dag. 2.30, 7.00 en 9.30 uur. zo. 1.00, 7.00 en 9.30 uur, 18 jaar. Blijvers LIDO „The good, the bad and the ugüy", de lange versie van deze filan, waarin Clint Eastwood een groot aandeel heeft. TRIANON ,X>e vyf van de vierdaagse", de Nederlandse speel film over vijf gevangenisboeven, die het meelopen met de vier daagse benutten. Terug in Leiden STUDIO „Tramlijn begeerte", de legendarische film naar het to neelstuk vain Tennessee Williams. Marlon Brando en Vivien Leigh in de hoofdrol, de regie was in haaiden van Eli Kazam. REX „Huisvrouwenraipport". Kindermatinee CAMERA „La/ured en Hardy a/ls struikrovers", dat geeft me een verwikkelingen met de dikke en de dunne, het loopt natuurlijk al lemaal andere, dan zij hadlden be doeld. REX „De schat in het Zilver- meer", een spannend verhaal over een schat, waarop wordt gejaagd door allerlei boze en niet boze Nachtfilms CAMERA „The chase", de ge nadeloze Jacht, die ontaardt in een lynchpartij. Een indrukwek kend werkstuk. REX „Het autonummertje", wat zich niet allemaal kan af spelen in vervoermiddelen, laat deze rolprent zien. Goede films in andere steden „Breng mü het hoofd van Alfredo Garcia (Sam Peckinpah), Pas sage, Den Haag. „The Godfather" (Marlon Bran do), Studio 2000, Den Haag. „Cabaret" (Liza Mimelli, Joel Grey), t Venster, Rotterdam. „Huil niet met je mond vol", De Uitkijk, Amsterdam. „Quo Vadis" (Robert Taylor, De borah Kerr), Victoria, Amster dam. Titel: Agent 373. Luxor-Theater (18 jaar). Voornaamste rollen: Robert Duvall, Verna Bloom en Henry Darrow. Regie: Howard YV. Koch. Corruptie, rassenhaat, heroïne, pogingen tot een staatsgreep en wapensmokkel. Hieromheen draait een warrige, niet af zijnde en over zich zelf struikelende „politie film", die deze week in Leiden valt te aanschouwen. Het begint allemaal met een in val in een dancing door agentea. die op zoek zyn naar verdovende middelen. In de paniek weet één der grote verdovende-middelen mannen te vluchten. En zoals dat kennelijk moet, loopt-ie naar het dak. Uiteraard achterna gezeten door een agent. Vechtpartij en de grote boef valt naar beneden en Is dood. De politieman wordt geschorst. omdat men niet zeker weet of de man uit zichzelf naar beneden is geduveld of een zetje van de Her mandad heeft gekregen. Ryan, de geschorste, is 'n eigen wijze man, die dat niet pikt en zelf op onderzoek uitgaat. En overal waar hü komt, krijgt hij te maken met schietgrage Puertori- canen, die hem liever kwijt dan ryk zijn. Grote man achter dc schermen is een lugubere heer, die steenrijk is geworden met heroïne en nu een staatsgreep meehelpt voorbereiden in Puerto Rico. Er wordt geschoten, er zün achtervolgingsscènes (dit keer eens met een autobus) er wordt gevochten, kortom er gebeurt van alles. Maar naar mijn mening veel te veel en niet op een heldere manier. Het is rommelig en vrese lijk vermoeiend om naar te küken. PAUL WOLFSWINKEL. AMSTERDAM (ANP) Aan de film 'Adventure in art' van de Nederlandse cineast Paul Huf is op het tiende internationale film festival van Chicago een zilveren medaille (tweede prijs) toegekend. De in opdracht van de Peter Stuyvesant stichting gemaakte film was door het ministerie van CRM voor het filmfestival ingezonden. AMSTERDAM (ANP) De film "Contes immoraux" immorele ver tellingen) van de Pools-Franse regisseur Walerian Borowczyck is na herkeuring alsnog in ongewijzigde vorm goedgekeurd voor openbare vertoning in ons land. Dit heeft de voorzitter van de centrale com missie voor de filmkeuring, de heer J. C. Schuller, bekendgemaakt. In eerste instantie had de commisie geoordeeld: „Deze film is niet toelaatbaar voor openbare vertoning omdat er een serie perversitei ten in voorkomt". Waarschijnlijk zal de film nu in januari 1975 in Amsterdam in première gaan. Cox Habbema met Rijk de Gooyer in "Rufus". Film: Le rempart des béguines. In de hoofdrollen: Nicole Courcel, Arn- cee Avina en Venantino Venantini. Regie: Guy Cacaril. Theater: Camera Hélène, een jong meisje, dochter van een rijke industrieel, is erg een zaam. Een moeder heeft ze niet en haar vaJder heeft het te druk met carrière maken. Op een dag vertelt hy haar dat hü een vriendin heeft. Hü geeft het adres en Hélène die naast eenzaam ook nog nieuws gierig is gaat eens een kükje nemen. De eerste ontmoeting is weinig stormachtig, ze drinken samen een kopje thee. Al snel ontstaat er tussen de twee vrouwen een hechte band, ze worden verliefd op elkaar. Tamara is lesbisch en Hélène vindt dat in het begin toch wel wat eng. maar over die angst stapt ze snel heen. Ze gaan samen uit en maken ruzie. Tamara heeft een despotisch karakter en ver nedert Hélène regelmatig. (Ze slaa haar en laat haar geknield om ver geving vragen». Tamara lü'dt overi gens aan een ongelukkige liefde. Een gegeven dat voor het verhaal best wel belangrijk is, daarvan getuigt een scène in een dancing voor lesbiennes, maar die in de firn totaal niet uit de verf komt. Hélène komt pas in opstand als Tamara gaat trouwen met haar va der. Tamara geeft dan haar vrüheid op. De film is gebaseerd op een boek van Fran^oise Malet-Joris. Het ver is erg langdradig (wat bij een Franse film wel meer voorkomt). Opwindend kan hü beslist niet genoemd worden, eerder vervelend. WILMA STORIMAN3. Door Piet Ruivenkamp De Nederlandse film breekt een beetje uit zijn corset. Eindelijk. Hoe ging het vroeger? Als het toneelsei zoen ten einde liep en de blaadjes aan de bomen kwamen, maakten de enkele Nederlandse cineasten zich op om de camera maar weer eens te laten zoemen. Dat gebeurde in mei en Juni als sommige acteurs en actrices wel voor een schnabbeltje in waren en daar een paar vakantie weken bij lieten lopen. Maar spelen in een film Is een professie aan het worden, niet meer een meesmuilend stukje schmiere- werk. De regisseur en producent behoeven niet meer met de hoed in de hand te wachten tot de tonelisten beschikbaar zijn. Steeds meer durven onze filmers ook de vertrouwde Amsterdamse grachten als een zekerheidje ^in de rug. terzijde te laten. Er waren al uitstapjes naar Friesland en Bra bant de laatste tijd, Paul Verhoeven ging voor zijn Keetje Tippel" een royaal deel van Nederland en Belsie door. het blükt ook u*'.t de twee produfcties. die nu sinds enkele weken voor de camera staan en die een ruimere horizon hebben gezocht. "Rufus". naar een boek van Anton Quintana. wordt zelfs geacht in de Haagse gokwereld te spelen. Onder regie van Samuel Meyering- diens speelfilmdebuut- komen John van Dreelen en Rijk de Gooyer alias Rufus als kemphanen tegenover elkaar te staan. De laatste schuift op de speeltafel teveel naar zich toe en dat verdriet John als opperhoofd van het goksyndicaat zeer. Hij gaat Rufus de voet dwars zetten. Maar die werkt aan zijn triomfantelijke terugkeer en haalt daarvoor een argeloos meisje uit Groenlo, dat geacht wordt relaties met Van Dreelen aan te knopen en zijn val te bewerkstelligen. Cox Habbema, slank, blond en met dat soort lichtblauwe ogen, waar maar zelden een man onberoerd bij blijft, mopt dat in haar macht hebben. Seinpost Bovenop het Scheveningse Seinpost- duin werd het huis met uitzicht op grijze zee gevonden, dat Rijk met toestemming van de eigenlijke bewoner, da heer v. Eüsden, vorige week het zijne mocht noemen. En waar hij zijn oneerbare voorstel aan Cox mocht doen. Nu, dat viel niet in goede aarde. En bepaald niet omdat Cox Habbema als een kritische actrice te boek staat, die niet elke filmrol accepteert. Na enkele jaren "Centorum", volgend op de voorkeur voor regie, die zij op de Toneelschool aan de dag legde, ging zij met een beurs naar Oost-Berlijn om een stage te lopen bij Benno Besson. Zij bleef er langer, trouwde er een Duits acteur en treedt nu nog geregeld op bij het Deutsches Theater. Zij werkte daar inmiddels in zeven films. De ervaring, welke zij zo verwierf, is haar nu in een zich si>el ontplooiende Nederlandse filmcarriè re aan te zien in de vanzelfspre kendheid waarmee zij zich voor de camera beweegt. Nederland zag haar eigenlijk voor het eerst in VPRO- produkties. Maar dit is dan alweer haar derde Nederlandstalige filmrol, dat wil zeggen dat zij ook in .Kind van dte zon" van René v. Nie en "De komst van Joachim Stiller" van Harry Kumel optrad. Als voorwaar de voor haar rollen stelt zij dat zij er affiniteit mee moet bezitten, niet vastgeprikt worden in een van de beilde cliché's: het mooce Wonde meisje met de grote boezem of het intelligente type met het brilletje op. Rotterdam In een weer heel andere sfeer voltrekken zich de opnamen voor "Rooie Sien". Het befaamde volksstuk van Marius Spree moet op de film tot een apotheose komen als een muzikale komedie met een lach en een traan. Het verhaal begint in Rotterdam en zal Willeke Alberti naar een betere status helpen tenslotte. Het huis in Rotterdam, waar haar grootouders Wiim van dte Brink en Myra Ward in 1912 binnengaan staat in een studio aan de Amsterdamse Lauriergracht, het Rotterdamse pleintje bij de haven is in Haarlem gevonden. Zo gaat dat in het filmbedrijf. Frans Weisz heeft in zijn cast ook nog Beppie Nooy jr, Kees Brusse, Jules Hamel, Cor van Rijn en als ontdekking Peter Faber. Frans Weisz put nu nog met twinkelende ogen uit een maxi-zak vol zuurtjes, die Haarlemse kinderen hem kwamen brengen. Ze vonden de Beppie Nooy jr., de motor achter "Rooie Sien", in gesprek met Franz Weisz. filmhistorie op him pleintje een dankbaar verzetje. De regisseur heeft voor zijn vierde film een geruit petje opgezet, dat hem preoüas tot de vrinedelüke magiër maakt, die je bij 'Rooie Sien" zou kunnen veronderstellen Wie zou hem trouwens iets willen weigeren? "Het is zo'n warme kwetsbare jongen, het is een figuur, die in het stuk zou passen", zegt Beppie Nooy. Zij is eigenlijk de motor achter deze film. Zij weet waar zij over praat, ze heeft in diverse rollen een. vijftienhonderd maal in 'Rooie Sien" gestaan, later zelfs in haar eigen, aangepaste bewerking. "Sien ,is van mijzelf geworden. Ik vond het zo spannend om van een toneelstuk een film te maken. Eerst ging dat met mijn zoon. later zijn Judith Herzberg en Rob du Mee ermee bezig geweest". "Op het toneel zei ik altijd 'Ik ga naar de Kikker" en dan dacht ik "kon ik maar gaan". De film maakt die wens van een gezellig kroegje tot werkelijkheid". Het stuk heeft zo'n sterk stramien, er behoefde niet veel aan veranderd te worden, we werden het spoedig met elkaar eens". Beppie Nooy beleeft zichtbaar iets aan het overstapje naar de film. Toen zij voor het eerst in het stuk stond werd het door dertien mensen gespeeld in vele uitmonsteringen. Bij elke honderdste voorstelling was het feest. Later heeft men er maar elke 250-ste voorstelling van ge maakt, omdat het niet meer bij te feesten viel. Aan het slot was de cast al tot 33 gegroeid. In de film zal men honderden figuren aan het werk zien: in Amsterdam, Rotter dam en Den Haag (daar is dan ook een interieur van een Utrechts café voor gevonden). Beppie Nooy behoeft zich in haar moederrol geen geweld aan te doen. Ze hield iedereen op het toneel al voor: "Houdt het zo realistisch en eenvoudig- mogelijk. Van zenuwen krijg je het aan je hart. Volkstoneel moet je spelen vanuit je maag niet vanuit Je hart. Rond Pasen van het volgend jaar zullen we opnieuw weten hoe dat gaat. In de ideale versie, die Beppie Nooy in enkele tientallen jaren van haar Sien voor ogen heeft gestaan. Gulle gevers kunnen bij Lambert de Jong modieuze ideeën opdoen voor 5 december. Zo zijn er de frivole mutsjes in veel prijsklassen. Al vanaf 095 Dan zijn er de sjaals - soms met franje - die uiterst nonchalant om de hals vallen: ook vanaf Q95 En niet te vergeten, de handschoenen prijsjes, vanaf ^95 Met het opg op de winter natuurlijk zeer toepasselijk. Donkersteeg 3, Leiden. Tel.: 071-21406

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 19