shville Music City USA SËSOHSB NOVEMBER 1974 Chet Atkins in Grand Ole Opry House van de voorstelling werd de piano gesloopt, 'n handvol snaren kwam uit de tas tevoorschijn, de piano werd gerepareerd en gestemd, want de volgende avond was 't weer feest. Buck Pell, overrijp voor het Grand Gala du Disque. In een andere tent heb ik twee Jonens op een werkelijk onbeschrijvelijk goede manier Jazz horen spelen op een steelguitar. (Country-Jazz of hoe het ook moge heten schijnt trouwens onder de musici aldaar een erg pupulaire bezigheid te zijn. En wie de mogelijkheden van de steelguitar voor de Jazz gehoord heeft kan niet anders dan de huidige Nederlandse Jazz- guitaristen waarschuwen een om scholingscursus te volgen anders zijn ze Wnnen de 20 Jaar werke loos). Een beginnend artiest die wil opvallen bij een maatschappij moet ook minstens met een de monstratieplaatje komen aandra gen (4 $1500), want naar bandjes wordt niet geluisterd. Geldmakers Naast de muziek kent Nashville verzekeringen en drukkerijen als komen. Wie valt op levende Barbie-poppen en puntschoe nen krijgt in Nashville de kick van zijn leven. Mis schien niet het hele jaar door, maar stellig tijdiens de verjaardagsfestiviteiten van WSM's Grand Old Opry. Een paar duizend discjockey's, productiemensen, ar tiesten enz. verdringen zich vier dagen om het feest mee te maken. Plaats van handeling is hoofdzakelijk het Municipal Auditorium, een hele grote overkoepelde hal waar de NCRV ten behoeve van de ploeg uit Dron- ten meteen zwembaden en zeephellingen zou gaan op trekken. En als het licht uitgaat en zeer velen tastend een plek zoeken aan een van de lange rijen tafels in de hoop het verstrekte aantal witte bonen in tomatensaus in goede orde over te brengen, schalt de country sound door de zaal, en daarvoor is uiteindelijk iedereen ge- Door Jan Kijne De afgelopen Jaren is de be langstelling voor country muziek in de USA (en niet alleen daar) enorm toegenomen. Het aantal fulltime country music radio sta tions in de Verenigde Staten en Canada is gestegen van 81 in 1961 tot 1137 vandaag de dag. De uitreiking van de Country Mu sic Association Awards (album van het jaai^, zanger van het jaar, enz.) wordt in heel de USA live op TV uitgezonden. Allicht dat het de topartiesten zeer naar den vleze gaat, zoals Loretta Lynn „She started out washing other people's clothestoday she owns an entire town and has an annual income that surpasses that of the President of the Uni ted States". Centrum van deze miljarden business is Nashville, Tennessee, waar 120 platenmaatschappijen en tegen de 150 studio's in de slag zijn. En het was in Nashville dat WSM, nu een grote radio- en TV-maatschappij 49 Jaar geleden een wekelijks zaterdagavondpro gramma met country muziek ging uitzenden onder de naam Grand Ole Opry. Als bewijs van het suc ces staat nu in Opryland, een pretpark ergens buiten Nashville, het nieuwe Grand Ole Opry Hou se, een gigantische TV-stu- dio waar 4000 mensen onder meer kunnen genieten van al het tech nische vernuft dat in dit bedrijf te pas komt. En, belooft WSM: „as long as there are people who find relaxation, inspiration, and comfort in music performed from the heart, there'll be a, Grand Ole Opry". Snel wijzer In brede kring wordt pountry muziek in verband gebracht met begrippen als „zoetigheid" en „vals sentiment". Reactionai re muziek waar God. moeder en de vlag een grote rol in spelen. Uitgezonderd natuurlijk de blue grass muziek, met zo'n leuke ban jo en een Jongen die zo verba zend vlug op de fiddle kan spe len. Wie aldus bevooroordeeld naar Nashville gaat wordt ter plekke snel wijzer. Meer dan eens krijg Je tijdens een show de in druk dat de mensen aan weers zijden van het voetlicht echt van elkaar houden, het grote-fa- milie-gevoel, het bezig zijn voor de goede zaak. Oude artiesten worden niet vergeten, overleden artiesten worden dankbaar her dacht (zonder minuut stilte). Je moet de ladder wel in Je eentje beklimmen maar als Je boven bent krijg Je vrijkaartjes voor het hart van een groot publiek. En ge zegend is hij die de harteklop van het volk kan koppelen aan de bel van de kassa. Al hoeft de weduwe van Tex Ritter tijdens de CMA Banquet Show van mij niet drie minuten Foto links: Mac Wiseman op het Early Bird Blue Grass Con cert. Foto rechts: De Pointer Sis ters. over haar man te vertellen in zacht geel licht plus een zoet ge- vooisd arrangement voor 25 or kestleden. Maar in Nashville is zoiets echt en spot er niet mee. Flink gehuild Country muziek gaat over de eenvoudige gevoelens en dingen van het leven. De eenheid is de song en de teksten zijn voor iedereen begrijpelijk. Goed, er wordt flink gehuild, allerlei men sen lopen weg omalof niet weer terug te komen, een eenzaamheid is vaak groot, maar zulke dingen gebeuren toch maar mooi en iedereen wil er op zijn tijd wel eens wat over kwijt. Natuurlijk hoor je ook negatieve uitschie ters als „send me your coffeecup so I can dream of you", maar ongetwijfeld zit er iemand in het publiek die thuis zo'n kop naast zijn bed heeft staan. Of alle tekst schrijvers en uitvoerenden van eerlijke bedoelingen vervuld zijn blijft voor m iJmoeilijk uit te maken. Maar het publiek schijnt goed in staat te zijn de eerlijk heid van een song en de uitvoe ring ervan op lijn gevoelswaar de te schatten. En de voor velen noodzakelijke uitmonstering in strakke, rijk geglitterde en bestik- te kleding compleet met hoog blonde krulkapsels of gladgescho ren rock en roll hoofden hoort ge woon bij de show. Topartiesten Hoe men verder mag denken over het repertoire, vast staat dat in Nashville topartiesten aan het werk zijn. Speakers die tijdens een show (behalve op hun Ameri kaanse staatsburgerschap) trots zijn op hun presentatie van 's- werelds beste musici en achter grondvocalisten zitten er niet ver naast. Een orkest repeteert een middagje voor een show waarin pakweg 30 artiesten 2 a 3 num mers zingen. Grotere viool- en blaaspartijen worden dan nog wel uitgeschreven, de overige musici werken alleen volgens in cijferco de omgezette accoordenschema's, en toch weet iedereen wanneer hij/zij wat moet doen. Mensen die bij de Anita Kerr Singers gewerkt hebben staan bij het orkest de oeoe- en waahaa-partijtjes te zingen, maar zulk geoe en gewaa hoor Je dan ook verder nergens. Opnamen van platen en recla mejingles gaan nergens zo snel als in Nashville. Enz., enz. Wachten De aantrekkingskracht van Nashville is ook groot maar zelfs zeer ervaren musici moeten lang en vaak tevergeefs wachten op de doorbraak. In een wegrestaurant bij Nashville zat bijvoorbeeld 's- avonds een rock en roll pianist te spelen die vrijwel de gelijke was van Jerry Lee Lewis. Na afloop publiek herhaaldelijk loven voor hun moeite en vaak besluiten met hun nieuwste plaat. En zelfs country sceptici zul len onder de indruk komen van het geweldige vakmanschap van mensen als Charley Rich, Roy Clark, Conway Twitty, Merle Haggard, Connie Smith and baby (.,thi6 is my latest release. I got another in the can"), enz. enz. grote geldmakers. Maar wie een rondrit met een sightseeing-bus door de stad maakt wordt toch vooral met zijn neus op de mu ziek gedrukt. NadhiviUe is een uit gestrekte, kale stad met alleen in het centrum wat hoogbouw (stad zelf 300.000 inwoners). Een be paald gezelligheidscentrum, wat dat dan ook moge zijn, is er eigen lijk niet. De stad is niet te be lopen en de auto is ook hier een onmisbaar vervoermiddel. 's- Avonds zie Je maar weinig men sen op straat, trouwens als het donker is kun Je je in Je eentje maar beter niet meer op straat vertonen. Hoeft ook niet, want iedereen heeft toch een auto. In de theaters zijn ook geen gardero bes. De bus voert Je niet door een arme negerwijk. Daar valt toch niets te zien en bovendien stel len de bewoners het absoluut niet op prijs om gefotografeerd te wor den. Waar je wel foto's van kan (of moet) maken is het Parthe non, „Worlds only Pull Size Re plica" van Athene's beroemdste bouwwerk. De kopie is exact, al leen is ander bouwmateriaal ge bruikt. Eén miljoen toeristen komt Jaar lijks naar dit grensgeval van kitsch kijken en een bord met „Quiet" erop bij de ingang moet een zekere gewijdheid van de ruimte benadrukken. Park De bus voert Je ook een zeer rijke buitenwijk door, een immens park, waarin Je als op Safari de rijken der aarde in het wild kan zien rondlopen. Daar staan hui zen van bekende country arties ten en even verder links van u is het bos waar in 1964 Jim Reeves' privé vliegtuig neerstortte. Ook breng Je dan een bezoek aan de Country Hall of Fame and Mu seum, een handig ingedeeld ge bouw waar voor de liefhebbers veel te genieten valt: een fotoga lerij van bekende country zan gers en zangerssen waarbij een stukje muziek van een artiest klinkt wanneer achter zijn of haar foto een lampje gaat bran den; een bandje van een studio opname; vitrines met historisch belangrijke objecten als Chet At kins' eerste guitaar, de eerste autoharp van de Carter Family (1927, Uncle Dave Macon's pijp en tabaksaak en de laarzen van Roy Rogers (geel met lila roof vogels). Verder is daar een por trettengalerij van hen, die vanwe ge hun grote verdiensten voor de countrymuziek zijn uitverkozen voor de Country Hall of Fame. Alleen de wierook ontbreekt. Shows Maar het belangrijkste in deze feestweek zijn toch de twaalf shows die worden gepresenteerd. Ofwel door drie muziekinstru mentenfabrikaten, ofwel door pla tenlabels die him artiesten het po dium opsturen enz. En afhanke lijk van de tijd kan aan het pu bliek een ontbijt (bijv. spek, eie ren, worstjes, bioodje, jam, zuur kool, een lunch (lap vlees, brui ne bonen, zaadbroodjes, 1/8 ui, augurk, sla, stuk koek, pakje Kent en ijsthee) of een diner (een lunch maar dan met kip) worden aangeboden. Elke show is goed voor minstens 2 uur amusement, en bestaat uit een snelle en door gaans vlekkeloze opeenvolging van artiesten. Dankbare artiesten, die met name de discjockey's in het Verwatering Wellicht dat de snel groeiende populariteit van de country mu ziek ook samenhangt met de uit breiding (en dus verwatering) van het begrip „country music". De bezetting van de orkesten wordt gevarieerder, het ritme wordt ge varieerder, de accoordenschema's worden ingewikkelder, en voor een song als „Fairly Tale" van de Pointer Sisters moet al de term country-soul-pop worden verzon nen. (Deze meisjes zijn trouwens enkele van de zeer weinige ver tegenwoordigers van de gekleur de mede-mens die in Nashville op het podium of ervoor komen. Soul en rhythm and Blues blij ven opwindender muziekvormen, en een dansfeestje aan het eind van de feestdagen is ondermeer onverteerbaar door het grote aan tal langzame country songs). Charlie Rich's manager vertelt dat hij probeert de countrymu ziek te hervormen „making it ac cessible to more people, talking It away from hay bales and that cornball stuff. Giving it some class". En plotseling erg populair geworden meisjes als Olivia New ton-John profiteren daar gretig van. Maar zeker niet iedereen waardeert deze uitbreiding, en zal blijven zweren bij ouderen als Kitty Wells en Hank Snow. Vijftig jaar Maar het geld moet rollen en de show gaat door. Volgend Jaar bestaat de WSM's Grand Ole Opry vijftig Jaar. En om nog een stukje uit een van de vele uit gereikte folders aan te halen: „There's an awful lot to see and do. So let's get started! Or as Judge George D. Hay, the Opry's first announcer, would state when he opened each Opry performan ce: „Leit'er go bo's!".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 23