KINDEREN BRENGEN EEN WERKBEZOEK AAN KENIA Henk van Ulsen waagt zich (met succes) aan kunst van declameren vandaag ...en gisteren 1 GOUDEN HARPEN Met Rik Felderhof op pad voor het Tropenmuseum, de schoolradio en tv Poëzie in LAK-theater DUITSE TV TV morgen] 2SP3iS-SÏÏSS1- Kv i£L DINSDAG 12 NOVEMBER 1974 Het is al eens gebeurd dat Rik Felderhof werd gebeld door een psycholoog die wilde weten aan welke universiteit hij had gestudeerd. Waren zij misschien van dezelfde jaargang? Geen groter compliment mogelijk. Als geestelijk vader van de NCRV- radiorubriek „Kindervisie" onderdeel van het donderdag middagprogramma „Globaal", waarvan hij ook regisseur is heeft de 26-jarige Rik Felderhof zich ontpopt als een opmerke lijk pedagoog. De zoon van de in het vak vergrijsde Herman Felderhof was eens omroeper. Hij heeft geen wetenschappelijke achtergrond, maar slaagt er wel in het vertrouwen van kinde ren te winnen en aan het praten te krijgen. Ruim veertien dagen geleden vertrok hij met vijf kinderen voor een werkop dracht van 22 dagen naar Kenia. I „Kindervisie" bestaat al een Jaar vertelt Felderhof, maar sinds een paar weken is het geintegreerd in „Globaal". Hij heeft in zijn rubriek I het verouderde systeem losgelaten van verhaaltjes vertellen en hoor spelletjes uitzenden. Zijn credo is kinderen zelf laten praten. Niet alleen over hun eigen wereldje, maar ook over volwassen zaken. Hij selecteerde een Jaar geleden vijfendertig kinderen (gemiddelde leeftijd elf Jaar) van zeven scholen uit Amsterdam, Utrecht, Den Haag, en Rotterdam. De onderwerpen die hy met hen behandelde, waren verre van traditioneel. Ter sprake kwamen: Jalouzie, bang zyn, heimwee,opvoe ding. over thuis (noem geluiden die by thuis passen) en actuele proble men zoals de overbevolking. Dit alles consequent gezien door de ogen van 't kind. Acht van de 35 kinderen werden voorts in de gelegenheid gesteld volwassen mensen te inter viewen en hun eigen programma ook te presenteren. „Amateuristisch-professioneel" kwali ficeert Rik Felderhof de activiteiten van zijn pupillen. De resultaten waren vaak verras send. De kinderen bezochten Flevo- hof en Keukenhof, maar ook „Philadelphia", een inrichting voor geestelijk gehandicapte kinderen. Een hachelijk, experiment?*Keihard vroegen de Jonge interviewers aan de ouders van die kinderen: „Hoe is het nou om een geestelijk gehandi capt kind te hebben?" De ouders reageerden positief op die vraag. Hun reactie: „Een dergelijke vraag hadden we al honderd keer willen beantwoorden, maar niemand durft hem te stellen". Felderhof„Ik heb ook met ze gesproken over kunst. Aan Nico, een echt straatjochie uit de Kinker- buurt, vroeg ik: noem eens een paar voorbeelden van kunst. Hij dacht even na en zei toen: .Kunstschaat sen, kunstijs en kunstgebit". Ja, weet dat jong veel. Gek he, die Nico was eerst helemaal niet zo best op 6Chool. Maar sinds hij bij onze groep zit, gaat het veel beter. Hij heeft het gevoel dat hij er bij hoort. De kinderen noemen mij bij de voornaam. Het gaat er erg vrij aan toe bij ons. We nemen elkaar ook voortdurend in de maling. Daar beleven we het grootste plezier aan. De klacht van de meeste kinderen is dat hun ouders niet naar hen luisteren. Zo'n gijzeling bijvoorbeeld, dat trekken ze zich verschrikkelijk aan. Sommigen heb ben er drie nachten niet van kunnen slapen. Maar weten die ouders dat? Pas geleden kwamen er drie meisjes naar mij toe die op fluisterende toon zeiden: „We zouden het fijn vinden als u onze pappie was". Kinderen worden vaak onderschat. Ze zijn overgevoelig. Toen we bezig waren met het selecteren van die kinderen en ook een meisje kozen met sproetjes zei ze: „Ik dacht, ik mag vast niet komen, want Rik houdt misschien niet van sproetjes". Het Tropenmuseum in Amsterdam belde naar de NCRV. Men vond de benadering van Felderhof zo leuk. Of hij iets zou kunnen doen voor het junior-tropenmuseum in oprich ting, een project waarvoor al geruime tijd tweehonderd Amster damse kinderen zijn ingeschakeld. Felderhof:,.Omdat het mijn stijl is kinderen rechtstreeks te confronte ren met informatiebronnen, vond het Tropenmuseum het leuk vijf kinderen van mijn groep recht streeks in contact te bengen met het leefklimaat in de tropen. Toen ik met dat plan bij de NCRV kwam. werd er eerst wat gegniffeld en gelachen, zo van:..daar heb Je hem weer met iets geks". Later veranderde dat. Het werd uiteinde lijk een project, waarin behalve het Tropenmuseum ook de radio en de televisie van de NCRV financieel participeren. Zoals het nu ligt, zullen we agn onze reis naar Kenia vijf schoolradio-uitzendingen wijden en enkele televisieprogramma's. Ui teraard komen we er ook in enkele afleveringen van „Kindervisie" op terug". Opdrachten De kinderen maken geen plezierreis- jenaar Kenia. Zy hebben bepaalde opdrachten te vervullen en gaan daarom gemotiveerd op stap. In de voorbereidingsperiode zijn vragen ter discussie gesteld als: „Hoe komt het dat wij zo'n variatie hebben aan voedsel en dat zy daar in Kenia maar over één ge-echt beschikken? Waarom leggen zij een weg aan door het bos en waarom protesteren wij als in ons land hetzelfde gebeurt? Het gezelschap bestaat uit drie Jongens en twee meisjes, respectie velijk uit Amsterdam en Utrecht. Felderhof: „We hebben ze geselec teerd op verbale kwaliteiten, oor spronkelijkheid en aanpassingsver mogen. Belangrijk om .te weten was ook hoe ze zich voor de camera gedragen en of ze bereid zijn over hun gevoelens te praten. De typetjes verschillen overigens duidelijk van elkaar. Er zit een doordenkertje bij, weet je wel zo'n professortje, een verschrikkelijk gek kind, dat ideale opmerkingen maakt, een koket haantje de voorste, een lief verlegen meisje (met de sproetjes) en een nadenkertje dat tevens olijk is". Ook de scholen waar de vijf kinderen onderwys genieten, werken mee. Tijdens speciale lessen worden het land Kenia en het onderhavige "project behandeld. Als die vijf kinderen zijn teruggekeerd zullen ze les moeten geven, vertellen over hun bevindingen. Een van hun belangrijkste taken in Kenia is het bezoeken van markten. Opdracht namens 't Tropenmuseum koop van het Jullie ter beschikking staande budget voor werpen die voor de inrichting van het junior-museum van belang zijn. Daarbij geldt als voorwaarde: niet in de eerste plaats aan jezelf denken maar aan het doel. Gedurende de hele reis zal Rik Felderhof de kinderen interviewen, zowel voor radio als televisie. Hij zegt:,, Ruud Keers hebben we mee als tv-regisseur en Rein Rigters als cameraman. Twee geweldige vakmensen. Rigters is vorig Jaar ook in Kenia geweest. Hy heeft toen gegoocheld en daarom dacht ieder een dat hy God was." OERWOUD Het gezelschap, waaronder zich ook vertegenwoordigers van het Tropen museum bevinden en een gediplo meerd verpleegster, heeft behalve het marktenbezoek ook nog op zijn programma staan bezoeken aan een school in het oerwoud, een hospitaal, een wildpark, het Fla ming ome er en plaatsen waar Nederlandse vrijwilligers werkzaam zijn. Speciale toestemming hebben de Nederlanders om de beroemde Massai-stam in hun kleurige out-fit voor de camera te laten optreden. Felderhof: „Veel hebben we te danken aan de Nederlandse ambas sade, die enkele uren na ons telefonisch verzoek dit projekt in Kenia te mogen uitvoeren mede deelde dat alles oke was". NEDERLAND I 18.45 Paul us de Boskabouter (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Emil, kinderserie (NCRV) 19.30 Tweekamp, kwis voor scholieren (NCRV) 20.00 Journaal (NOS) 20.21 Kamer 17, serie politieverhalen (NCRV) 21.15 NCRV-Sprfingtrofee 1974-'75 (NCRV) In de Arnhemse Rijnhal komen zeventien ruiters en tegen elkaar uit om in een klassiek sprlng- mee te dingen naar de NCRV-Springtrofee 1974-'75. 22.05 Hier en Nu (NCRV) 22.40 Verleih uns Frieden genadiglich, koormuziek (NCRV) 22.55 Den Haag vandaag (NOS) 23.10 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.45 Paulus de Boskabouter (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Beertje Colargol (VPRO) 19.15 Van Ookel's Diseohoek (VPRO) Aan dit „alternatieve" popprogramma werken mee: Corry („Breng mij nog eenmaal naar huis"), The Shoes („Make up your make-up"), Amsterdam („Mary Lou"), Us (;,Hey man"), Gerrit Dekzeil („Wat moet Je daar nou mee"), Spirit of St. Louis („Down by the radio"), Edwin Rutten („Toch is het klote zonder jou"). Sjef van Oekel („O prachtvolle gloed dezer eeuw"), The George Baker Selection („Sing a song of love"). Harry Touw, 20.00 Journaal (NOS) 20.21 Berichten uit de samenleving (VPRO) 20.25 All in the family, tv-serie (VPRO) 21.00 De Algerijnse Onafhankelijkheidsoorlog, deel II, doku- mentaire (VPRO) 22.00 De wind blaast waarheen hij wil: het onderzoek van ruimte (EO) 23.00 Nader bekeken (EO) 23.15 Journaal (NOS) Rik Felderho opmerkelijk pedagoog Amsterdam De Stichting Cona- mus en het Comité voor Nederland se amusementsmuziek hebben gou den harpen toegekend aan Hans van Hemert, Paul van Vliet en Joop Stokkermans. Voor het eerst in het bestaan van Conamus zullen deze gouden harpen overigens niet wor den uitgereikt tijdens de reünie van de licht muziek, die op 18 november in Amsterdam wordt gehouden maar tijdens televisie-uitzendingen van de NCRV. Hans van Hemert krijgt de onderscheiding op 14 november in de Eddy Go Round Show, Paul van Vliet op 26 november tijdens "Her kent u deze tijd?' en Joop Stokker mans op dezelfde dag in 'Met muziek in uw straatje.' De Louis Davidsprys 1974 (een be drag van f 2500) wordt wel tydens de reünie uitgereikt. Hij is toegekend aan Pieter van Empelen en Willem Wilmink voor het voor het gezel schap Don Quishocking geschreven liedje "De oude school.' Veiling van Tulp-boek LONDEN Een collectie van 112 boeken en handschriften van de bol- lenkweker Van Tubergen uit Haarlem komt op 18 november in Londen bij Sothebys' onder de hamer. Hoogte punt uit de boekerij van de Neder lander Is het Engels-Nederlandse Tulp-boek, dat uit het midden van de zeventiende eeuw stamt en 53 ver kleurde tekeningen van tulpen bevat. Het werk werd in 1964 geëxposeerd op een tentoonstelling in het Victoria en Albert-museum in Londen. Volgens Sotheby's heeft Van Tu- bergen een deel van zijn boekerij af gestoten om uitbreidingen te finan cieren, zoals kantoren in Parijs en Stockholm. Duitsland I— 17.55-18.00 (K) Journaal. (Regio naal programma: NDR: 9.30-10.00 (K) 18.00 (K) Das Streltge- Ik leef nu al ik weet niet hoelang met de zekerheid dat wij in Toon Hermans en Johnny Kraaykamp grote komieken bezitten in het clowneske genre en omdat ik nu wel eens wilde weten of ze in het buitenland (Amerika bijvoorbeeld) ook over iemand konden beschikken die zich met onze Toon en onze Johnny kon meten, heb ik gisteren op aanraden van vrienden eens naar die Danny Kaye gekeken. Dat ging dan wel ten koste van Rob Out en zijn dames die met een zweep in de hand hun echtgenoten op een tonnetje leeuwachtige bewegingen moesten laten yolvoeren. maar dat gemis heb ik op de koop toe genomen, omdat het tenslotte een vergelijkende studie betrof. Welnu, die Danny Kaye, die kan er wat van. Achteraf bleek ik die film, "De inspecteur-generaal", al wel eens (of vaker) gezien te hebben, maar dat verhinderde niet dat ik er weer met volle teugen van heb genoten. Wat een timing, wat een stem, wat een spierbeheersing ,van het ene oor tot en met het hele lichaam, je beseft dan weer eens dat je, als je zo veelzijdig wilt zijn als Kay, de training van een primaballerina moet ondergaan om het allemaal te kunnen uitvoeren. Met heel kleine lettertjes werd op de titelrol vermeld dat als basis voor het scenario een van 's werelds beroemdste blijspelen had gediend, •De revisor" van Gogolj. Die lettertjes hadden wel wat groter mogen zijn, ook al was de tekst geheel aan Danny Kaye en de Amerikaanse sn^lheidshumor aange past. Maar de tweelingbroers, in de film Izzick en Gizzick geheten (twee schitterende druppels water) ge bruikte Gogolj ruim 100 jaar eerder ook al in zijn stuk, onder de namen Dobtsjinski en Bobtsjinski. En ik hoef weinigen onder u te verklappen dat zij onder het mom van Jansen en Jansen ook in Kuifje worden gebruikt. Zo'n man die alles kan, waarom maakt die geen films meer, vroeg ik mij al kijkend af. Maar ja, zijn laatste films waren niet erg succesvol, en hij is inmiddels ook al 61 jaar, we zullen ons dus troosten met de gedachte dat zijn beste films kennelijk niet veroude ren. Want deze was uit 1949, en het zal u gedacht zijn hoeveel films van 25 jaar geleden nu niet meer om aan te zien zijn. „Rooilijn" was geheel gewijd aan het boek "Bajesmaf" van schilder Zuyderland en schrijver J. Bernlef. maar concentreerde zich, visueel gezien, te veel op de bezoekers van de opening van de tentoonstelling, die meer affiniteit met de artistieke waarde van Zuyderlands werk leken te hebben, dan met het gevangenis leven. We zagen ook wel beelden uit huizen van bewaring, dat is waar. maar de balans was hier toch duidelijk zoek. Bij TROS Aktua zat Wibo van de Linde op zdjn post in de studio, maar hij had toch nog een ondergeschikte naar de Urker botter UK-205 gestuurd om nog iets van zijn oorspronkelijke idee te redden. De tong en de schol zullen minder bevist mogen worden en dat is een ramp voor Urk. Maar een zegen voor de tong en de schol, neem ik Een andere ramp Is het vluchtelin genprobleem op Cyprus. Aktua sprak terecht van „vergeten vluchtelingen", want zo is het tenslotte. Cyprus is wat de publiciteit betreft overspoeld door Watergate, Portugal, Sahel. Bangladesh. Honduras, gijzelingen, het afscheid van Piet Keizer etcetera. Met het gevolg dat niemand er meer bij stil staat dat daar nog steeds 200.000 vluchtelin gen, van zowel Griekse als Turkse afkomst, in schamele tentenkampen de winter met vrees tegemoet zien. Bob Kroon had een exclusief interview met de Grieks-Cyprioti sche leider Clerides. Dat was dus niet zo mooi. Het zou beter zijn als Clerides immers aan zoveel mogelijk landen tv-interviews toestond, dan raakte Cyprus wat minder vergeten. Om die exclusiviteit weer goed te maken liet Aktua het gironummer 124000 zien van het Rode Kruis in Den Haag ten behoeve van Cyprus. NICO SCHEEPMAKER DINSDAG 12 NOVEMBER Hilversum I Wanneer een zo getalenteerd acteur als Henk van Ulsen tijdens een door de „Stichting Werkgroep Poëzie Harop De Populier" ge dichten declameert van Ida Ger- hardt, zoals gisteravond in het LAK-theater in Leiden, is het zin vol zich twee dingen af te vragen. Ten eerste kun je je afvragen, of poëzie zich wel voor lAat dragen, omdat poëzie, dit in tegenstelling tot proza, een fragmentarisch overdrachtselement mist en in de tweede plaats of Henk van Ulsen er wel goed aan doet zijn bewon derenswaardige toneelcarrière op deze manier te toetsten aan een volstrekt andere kunstuiting, nl. die van de declamatie. Het ant woord op de eerste vraag is gauw gegeven, omdat andere manifesta ties in het verleden (ik denk dan by voorbeeld aan „Poezie in het Paleis", gehouden in Brussel op 28 september 1966, waar figuren als Campert, Claus, Jonckheere en Marnix Gijsen uit eigen werk voorlazen en aan de manifestatie „Poëzie in Carré" op 28 februa ri van datzelfde jaar, waar dich- bers ails A. Roland Holst-, Cees Nooteboom, Ed Hoornik, C. Bud- dingh en J. Bernlef zich mani festeerden) altijd een vrij tegen strijdig succes opleverden. Een ronduit rumoerige zaal, die slechts verviel in positieve bijval, indien het door de dichter gebo- dene het bevattingsvermogen van ie toehoorders niet te boven ging. Dat dit aspect bij de lezing van Henk van Ulsen volkomen ontbrak mag als een grote verdienste van Van Ulsen worden aangemerkt. Een opvallende stilte en een ge ëngageerd luisterend publiek om lijstte een uitermate geïnspi reerde Van Ulsen, die Ida Ger- hardt ving binnen een duidelijke articulatie en herkenbare bewo genheid. De tweede vraag kan ge lukkig ook bevredigend worden beantwoord. Daar waar andere acteurs hun moeizaam opgebouw de carrière in één manifestatie aan het wankelen brengen (Flink en Croiset) slaagt van Ulsen er blijkbaar moeiteloos in zijn door zijn toneelcarrière gevestigde naam binnen deze kunstuiting te bevestigen. Hij toont duidelijk aan dat niet het niveau en de uit straling van een gedicht van hoog >epalende aard zijn, maar juist ie manier, waarop dit gedicht lan het papier wordt ontrukt en /ervolgens met wisselende intona tie gestalte krijgt. Want dat de gedichten van Ida Gerhardt gis teravond zo subliem ten gehore werden gebracht, werd mede ver oorzaakt door de vakkundig door Van Ulsen aangebrachte pauzes die Ida Gerhardt onmogelijk in haar gedichten verwerkt kan heb ben. Henk van Ulsen: Ik vind mijn artistieke associatie met de gedichten van Ida Gerhardt moei teloos. zy maakt dichtregels, die ik verwacht aan te treffen. Daar naast is er ook nog sprake van een persoonlijke band, die mij waamschynlyk als geen ander haar gevoelens doet raden, om dat zij Jarenlang op het gymna sium mijn lerares is geweest. Waarmee Van Ulsen niet alleen de relatie tussen de gedichten van Ida Gerhardt en zichzelf aangeeft maar tevens de mening logen straft, dat poëzie alleen maar iets zou zijn om te lezen. Van Ulsen geeft cfe gedichten van Ida Ger- lardt een extra dimensie, die ?ich niet laat meten. Ja, eigen lijk helemaal niet bestaat. A. C. KOEKEBAKKER JR. iU-Magazln. 19.26 (K) Gene Brad ley in geheimer Mission, tv-serie. 1..50 (Z/W) Programmaoverzicht. WDR: 8-20-8.40 (K) How to get a scoop, tv-serie. 8.55-9.25 (K) Cursus Engels. 9.30-10.00 (K) Sesamstrasse. 10.05-10.35 (Z/W) Eigentum verplichtet, tv-serle. 10.40-llTlO (K) Telekolleg II Physlk (8). W-cursus. 11.15-11.45 (K) Gegund helt In Gefahr (2), W-serLe. 18.05 (K) 18.60 Programma voorbeschouwing. Thlbaud, der weisse Rl'tter, W-serle. 19.00 (S) Zin In i 18.4* -- - - - serie). Nieuws. 28.4 19.45 Instemmen r Radiojournaal. Journaal, kommentaar en weerbericht. Duitsland n 17.00 (K) Journaal. 17.10 (K) So'ne dumme Redensart, W-film. 17.40 (K) Aktualiteiten en muziek. 18.20 (K) Mannerwtrtechaft. tv-serle. 18.55 (K) Barbapapa. 19.00 (K) Journaal. 19.30 (K) Das blaue Palais. flüm. 21.00 <K) Journaal. 21.15 (K) Actualiteiten. 22.00 (K) Fllmnieuws. 22.45 (K) Journaal. Hilversum II tol. 18.50 Toppers Haag vandaag. KRO: 20.00 Nieuws. sport: sportprogramma programma. NCRV: 16.00 Middagdient 16.20 NCRV-50: klankbeeld. Over- heldsvoorilchtlmg: 17.20 Tekst en Uit leg driewekelijkse rubriek van het D. en W. Gesprek met het dl rectoraat-ge- de Centrale vooraanmelding denten. NCRV: 17.30 Nieuws. 17.32 (S) Hilversum II listen. 9.35 Waterstanden. 9.40 School radio. 10.00 (S) Radioweekblad. 11.00 Nederland I op boekgebied. 23.10 (S) Mozart en Sallieri, opera, van Rlmsky- Korsakof, door Omroep kan: roepokest en zangsolIsten. Nieuws. Nieuws. 13.11 Dingen i Stoomradio. 16.0 NCRV: 17.00-17.45 (K) Kijkdoos. Hl,rmnil) TII ia vpQ,,i,,e xuiversum ui tend werd. hoorspel. 1685 (S) Metropo- le Orkest. R.V.U.: 17.35 Meneer, wkar moet Ik 't nu halen? 17.55 Medede- Gewest tot Gewest. 19.50 (K) SOCU- TERA: Nationaal Jeugdfonds. NOS: 20.00 (K) Journaal. P.P.: 20.20 Anti Revolutionaire Partij. NOS: 20.30 (K) v, Nature, nartnnirswip 9.1 so to n^. NOS: 18.02 Joost mag niet eten. l0Qpt achter: Pop- donder. 23.02 (S) Wachten op mid- kinderen. 22.30 (K) nuo. «4.45 (K) Studio Sport, za.lü Den Haag vandaag. 23.25-23.30 (K) TELEAC: 18.15 Sportledlng herh. les 5. NOS: 18.45 (K) Paulus de Bos kabouter. 18.55 (K) Journaal. IKOR: 19.05 (K) De Chassidiem van Brook lyn. fllmreportage. IKOR-KRO/RKK 19.30 (K) Kenmerk: informatie over kerk en samenleving. NOS: 20.00 (K) Journaal. KRO: 20.20 (K) Brandpunt. nnAn-'%) studio Vrij: Informatie 'J itag en zelf doen. Tilburg: filmrep1,. 22.25 (K) Jezus. -ELEAC 22^5CP I 23.35 (K) Computerkünde les' 32. Scheer Je weg. WOENSDAG 13 NOVEMBER Hilversum I TROS: 7.00 Nieuws. 7.02 (S) Ont- bijt-Soos. (780 Nieuws. 7.41-8.00 Ak tua I. 8.30 Nieuws. 8.36-8.45 Gym nastiek voor de huisvrouw). 9.00 (S) Wegwezen, met tips voor trips. 9.30 (S) Van heinde en verre: licht mu ziekprogramma. 10.00 (S) Voor de kleu ters. 10.30 Nieuws. 10.33 (S) Sphinx: programma voor de vrouw. 11.45 (S) Cafè-chantantamusementsmuziek uit de goede oude tijd. 12.26 Mededelingen KRO: 7.02 (S) Drie op je boter- ham 9.03 (S) Pep op drie. 11.03 (SI Drie draalt op verzoek. 12.03 (S) Drie tussen de middag: Pauzeprogramma met om 13.03 Kaden maar.14.0® <S> Pop-Kontakt: de Theo Stokkink Show. 16.08 (S) De Httmeesters: de Vincent van Engelen Show. De Kunstgalerij in Brunssum is in de nacht van zondag op maan dag door onbekende oorzaak door brand verwoest. In het houten ge bouw werd een expositie gehouden van de Limburgse schilder Martin Linnartz. De hele inventaris, waar onder 40 werken en tal van exposi tiestukken. ging verloren. De schade wordt geschat op ruim 1 100.000.-.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 5