'De vijf van de Vierdaagse' met flair over de streep SEAN CONNERY ALS SLIMME TARZAN-FIGUUR IN ZARDOZ Eü Laat'ns wat van je Johnny Kraaykamp als meesmuilerige boef Dirty Dozen: twaalf moeilijke mannen en een lastige majoor VRIJDAG 8 NOVEMBER 1974 PAGINA 19 V.l.n.r.: Arnie Breeveld, Jon Bluming en Johnny Kraaykamp. Haagse bioscopen APOLLO: "Pas op of we Slaan d'r op", dag. 12.15. 2.30. 7.00 en 9.15 uur. za. en zo. ook 4.45 uur. 14 jaar. 1 APOLLO 2: "Kelly's heroes." dag. 2.00 en 8.00 uur. 14 jaar. ASTA: "The Great Gatsby," dag. 2.00 en 8.15 uur. 14 jaar. BIJOU"Emmanuelle." dag. 2.00. 7.15 en 9.30 uur. zo. ook 4.15 uur. 18 jaar. CAMERA: "The good, the bad and the ugly," dag. 2.00 en 8.00 uur. 18 Jaar. CINEAC: "De 5 van de 4-daag- se." dag. 7.15 en 9.30 uur. 14 Jaar. Kimdenmatinee: "Ndeiuwe avontu ren van Tom en Jerry," diag. 9.30. 11.30. 130 en 330 uur. zo. vanaf 11.30 uur. AL. CORSO: "The Sting", dag. 2.00. 7.00 en 9.30 uur. zo. ook 4.30 uur. 14 jaar. DU MIDI: "Serpico." dag. 8.15 uur. za. en zo. 7.00 en 930 uur. 18 Jaar. Kinderrnatiiiee"Pinocahao." za.. zo. en woe. 2.00 uiir. AL. EURO: "Irma la Douce." dag. 2.00 en 8.00 uur. za.. zo. en woe. 4.00 en 8.00 uur. 14 Jaar. Kimdenmatinee"Sjakie en de sjakolade goochelaar." za.. zo. en woe. 130 uur. AL. FLORA: "Zong dat Je potent blijft," dag. 2.00. 7.00 en 9.15 uur. zo. ook 4.30 uur. 18 Jaar. KRITERION"Miklós Jancso: De rode psalm." dag. 3.00. 7.00 en 9.30 uur. 18 jaar METROPOLE: "Juggernaut." dag. 2.00 en 8.00 uur. 14 jaar. ODEON: "Moord op bestelling," dag. 2.00, 6.45 en 9.15 uur. zo. 1.45, 4.15, 6.45 en 9.15 uur. 14 Jaar. OLYMPIA: "Le Clan des Sici lians," dag. 2.00 en 8.00 uur. 18 J. PASSAGE: "Juggernaut," dag. 2.30, 7.00 en 930 uur. za. en zo. 1.30, 4.00, 7.00 en 9.30 uur. 14 J. REX: "Vol gas met Herbie," dag. 930. 1130. 1.30, 330, 5.30, 7.30 en 9.30 uur. zo. vanaf 1.30 uur. AL. ROYAL '70: "De apen grijpen de macht," dag. 2.15 en 8.00 uur. do., vr., za. en zo. 2.15. 7.00 en 930 uur. 14 Jaar. ROYAL: "Bloedbroeders in ka rate," dag. 2.15 en 8.00 uur, do., vr., za. en zo. 2.15, 7.00 en 9.30 uur. 18 jaar. STUDIO: "Alicka", dag, 2.15, 7.15 en 9.30 uur. zo. 130, 4.00, 7.15 en 930 uur. 18 jaar. STUDIO 2000: "Cabaret," dag. 7.00 en 930 uur. zo. 1.00, 7.00 en 930 uur (dinsdagavond besloten*. 18 jaar. Kindermatin.ee: "Het raadsel van de spookplaneet." za. en woe. 2.00 uur. AL. DE UITKIJK: "Les enfants du paradis," dag. 2.00 en 8.00 uur. 18 Jaar. Blijvers LUXOR „The Great Gatsby". de kijkfilm die eigenlijk te lang duurt om leuk te blijven, met Ro - bert Rerford en Mia Farrow. LIDO „Juggernaut", een gp- zellige, spannende film zonder veel pretenties. Voor een avondje (ont spanning) KinwJermaitinee REX .Tarzan en de jungle- ooy". De held van het oerwoud be leeft spannende avonturen. CAMERA „Zorro kruist de degens", de gemaskerde televisie- held nu op het witte doek, in een geheimzinnige strijd. Nachtfilms CAMERA „La grande bouffe" de vreselijke vreetfilm, waar u niet met een erg volle maag heen moet gaan. REX „Het onoverwinnelijke zwaard", een spannende vecht film voor de liefhebbers van dit Goede fiilms in andere steden „The Sting" (Robert Redford en Paul Newman), Corso, Rotterdam. 'Cabaret' (Liza Minelli), t Ven ster, Rotterdam. „Sweet Movie" (Dusan Maka- vejev), Leidsepleimitheater. A'dam. „Huil niet met je mond vol" (Pascal Thomas), De Uitkijk, Am sterdam. „De rode psalm" (Miklós Janc so), Kriterion, Den Haag. „Les enfants du paradis" (Mar cel Carné), De Uitkijk, Den Haag. ADVERTENTIE exklusieve kerst- en nieuwjaarskaarten wij drukken er snel elke gewenste tekst in. Multicopy, ook voor al uw andere drukwerk komplete drukwerkservice. Multicopy sneldrukkerij nieuwe rijn 34 leiden tel. 071 - 46291 Jon Bluming, die in de film een tweedehands-autohandelaar speelt, treedt hier op tegen een gevangenenbewaarder. Saaie science-fiction of briljante satire Sean Connery, de goede hoofdrolspeler in de onbegrijpelijk slechte science-fiction "Zardoz". „Zardoz" In de hoofdrollen: Sean Connery, Charlotte Rampling, Sara Kastelman en John Alderton Regie: John Boorman - Theater: Studio. John Boorman, die .Zardoz' schreef, produceerde èn regisseerde, heeft op jammerlijke wijze gefaald, een goed idee te verwerken tot een goede film. Het idee was erg boeiend: een toe komst (2293) met een groep Onsterfe lijken die zich binnen glazen wanden verschansen, en een veel grotere groep Barbaren. De Barbaren aan bidden „Zardoz", de god die vanuit de wereld van de Onsterfelijken ope reert en er wel voor zorgt, dat de Onsterfelijken het graan kunnen op eten dat de Barbaren verbouwen. Sean Connery speelt hier de rol van een intelligente barbaar en dat is hem wel toevertrouwd. Hoewel hij meer lijkt op Tarzan dah op een van onze toekomstige nakomelingen. Het peil van de film wordt sterk naar beneden gehaald door een hele boel kinderlijke cliché's: schrikaan jagende maskers, een god die zich in een vliegend stenen hoofd verbergt, holle ruimten, en diamanten die kun nen praten. Wat weer wèl erg goed is is het beeld van die Onsterfelijken, die eigenlijk na zich zo'n twee honderd jaar doodverveeid te hebben wel eens dood willen. Aan het einde van de film krijgen ze allemaal hun zin. Sean Connery, de barbaar, lost het raadsel van ae Onsterfelijken op en zorgt er voor dat ze allemaal fijn het hoekje om gaan. Behalve de mooiste, want die Nieuwe baan?Prachtig nieuws voor uw vrienden en familie. Pak de telefoon en vertel ze hoe de sollicitatie verliep, wat u voor een chef krijgt en hoeveel u erop vooruit gaat. En om de kosten te drukken belt u natuurlijk 's avonds of in het weekend, want dan belt u voor half geld door heel Nederland. lang en gelukkig leven te beginnen. Bij dèt fragment begon ik me af te vragen of deze film misschien bedoeld is als een satire op alle science fiction verhalen die ooit gemaakt zijn. Want als het Leidse theater publiek na een korte, ademloze stilte, in spontaai. schaterlachen losbarst, besef je eigenlijk pas goed dat eea dergelijk einde van een dergelijke film een farce is, een ontzettena grappige grap. En als we dan, voor het gemak aannemen dat deze film inderdaad een satire moet voorstellen, moet ie hem met heel andere ogen gaan be kijken. Dat worden al diie domme en kinderlijke voorstellingen opeens ver. schrikkelijk leuk en blijft er van d9 spanning die er aan het begin van de film wel is, niets over. Als je ten minste de moed opbrengt om „Zar doz" twéé keer te gaan zien: de eer ste keer om je te ergeren, de tweede keer om je een stuip te lachen. ELISABETH TOLENAAR. Titel: „De vijf van de Vierdaagse"; regie: René van Nie; voornaamste rollen: Johnny Kraaykamp, Jan Blaaser, Jon Bluming; theater: Tria- Nederland heeft er alweer een nieuwe speelfilmregisseur bij. Om zijn kandidatuur maar meteen duidelijk te stellen heeft René van Nie op het ogenblik twee films te bieden, waarvan "De vijf van de Vierdaagse" gisteren in Leiden in première is gegaan, een smeuïge komedie, die veel publiek op de been brengt. Waait dat staat vast: Van Nie weet adem in een verhaal te blazen. En daar koop Je uiteindelijk meer voor dan allerlei artistieke kwaliteiten in een morsdood eindprodukt. Het gaat om vijf gevangenen uit de gevangenis in Leeuwarden, die bij wijze van experiment het wandelfes tijn in Nijmegen mee mogen lopen. Vier van hen raken vooral geïnteresseerd ln wat de vijfde, een student, aan snelle tripjes naar Amsterdam onderneemt tussen het loopwerk door. Het draait uit op een kraak bij een Amsterdamse kunst handelaar vlak voor de Nijmeegse bloemen kunnen worden geoogst. Dit maar heel in het kort, want de intrige is, gelukkig voor deze komedie, met talrijke zijspoortjes, toegerust. Er gebeurt het een en ander. „De vijf van de vierdaagse" behelst een filmverhaal met een sterk grondpatroon. Dat wordt mede bewezen, waar de in 1962 overleden eminente Haagse filmcriticus Emile Brumsteede het verhaal bedacht, dat bestand bleek tegen de modieuze aanpassingen van dit moment. Want er is weinig fantasie voor nodig om te bedenken dat Brumsteedes eigen visie lakonieker en speelser uitgeval len zou zijn dan de primaire, hardhandige grappige stijl, die Van Nie laat herkennen. Dat is geen verwijt aan de Jongste in de rij van Nederlandse speelfilm regisseurs, hij heeft recht op zijn eigen opvattingen in een trouwens na een decennium ruimschoots veranderde wereld. Van Nie heeft met dit vaak kostelijke verhaal een reeks uitste kende prestaties verricht. Johnny Kraaykamp is nog nooit zo in de volle breedte van zijn komische talent in een film benut. Hij is een meesmuilerige boef. Jan Blaaser is er ook een. Hij laat op slag allerlei miezerig tv-werk vergeten in zijn rol, vooral in een erg leuk uitgevallen pokertafereel. Zij spelen nog maar enkele van de vele pittige mannen en mannetjes, waar Van Nie in het olijke raak mee op weg weet te gaan. De kleine dramatische toetsjes in het verhaal kan hij bepaald minder aan, net als de vrouwenrollen, die mager geschreven en zwak bezet bleken. Een uur lang bouwden de makers met flair en brio een steeds weer de aandacht grijpende reeks beelden op. Maar in het eindspel heeft het goede gevoel voor dosering ze plotseling verlaten. Een film, die ook een beeitje thriller wil zijn, moet naar de climax bondiger en doelgerichter worden gesneden. Dat is een wet. Maar hier kwamen toen de te lange uitweidingen. Jammer: als de laatste driekwartier een half uur was geweest, zou „De vijf van de vierdaagse" zelfs een film geweest zijn waar voluit enthousiast over te worden was. Dat gevoel moet nog even in de kast blijven, temeer daar ook Van Nie's gehaaide U-vraagt-en- wij-draaien mentaliteit niet de mijne is. Met zijn talenten moet hij zuiverder omspringen. Zijn „Kind van de zon" kan misschien al bewijzen dat hij daartoe in staat is. Piet Ruivenkamp. Film: The dirty dozen; Hoofdrol len: Lee Marvin, Charles Bronson, regie: Robert Aldrich; Theater: Ca- Er is aan het einde van deze Lange film niet veel leven en zeker geen Duits meer over. Majoor Reisman, een mam die het plichtsgetrouwe of ficieren erg moeilijk maakt, krijgt de opdracht om op een kasteel in Ren- nes alle aanwezige officieren te do den. Uit een aamtal misdadigers (sommi gen hebben levenslang, anderen zijn ter dood veroordeeld) moet hij voor dat doel een groep van twaalf man kiezen. Mannen die het met disci pline niet zo nauw nemen en niet op een dode minder of meer kijken. Het lukt hem om van dit los aan elkaar hangende groepje een hechte een heid te maken. Om te onderzoeken of ze werkelijk capabel zijn doen ze mee aan een oefening. Het lukt hen wonderwel om him opdracht (ver over het hoofdkwartier) uit te voe ren. Daarna begint het echt serieus te worden. Met veel lawaai, bloed en spanning nemen ze het kasteel in. Wie weten wü hoe een mitrailleur werkt en van spanning houdt moet beslist gaan kijken. WILMA STQBXMANS.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 19