'De Grote Wolf: grof fauc/ Qïteuws Het geheim van de put ABBIE DE QUANT: FENOMENAAL ITALIAANSE GRAFIEK VOOR PETER SELLERS GESCHEIDEN BOYMANS- VAN BEUNINGEN MAANDAG 30 SEPTEMBER 1974 PAGINA 11 De liturgieviering in de Lu therse Kerk aan de Hooglandse- kerkgracht droeg algelo-pen zon dag een hijzonder tintje. Dit in verhand met het afscheid van de iO rganiste Annie Blankenstein, waarvoor veel van haar oud-leer lingen naar Leiden waren geko men. Veertien jaar lang zette zij zich in om de muziek, die een be langrijke component van de lu therse dienst vormt, te verzorgen. Ds. Happee sprak zijn waardering uit voor de wijze waarop Annie Blankenstein elke zondag weer de liturgie tot iets bijzonders wist te maken. Namens de gemeente bood hij haar het eerste exemplaar van een duizendtal grammofoonplaten aan, waarop zij haar eigen spel nu ook eens via de pick-up kan be luisteren. Ook haar man, tot voor kort de vaste organist van de Pieterskerk verleende zijn medewerking aan zijn grote bijdrage aan de restau ratie van het orgel in de Lutherse kerk, een zeer bijzonder exem plaar uit 1970. Aan het slot van de dienst speelde mevrouw Blankenstein voor het laatst in deze kerk een koraal van Bach. Een kwartier na de dienst waren de eerste honderd platen al verkocht. (Foto Jan Holvast) Waarom bezoeken mensen een thea ter? Niet om de zoveelste uitreiking van een Berend Boudewijnfauteuil te vermijden; niet om zo maar eens een 'avondje uit' te zijn (men -?aat dan naar 'Spel zonder grenzen' of de Mounties-show) en zeer zeker niet om de 'Stichting der Nooddruftige Babysitters' financieel te ondersteu nen. Nee, men gaat naar een thea ter. vooral als daar een stuk speelt als 'De Grote Wolf (van Harald Mül- ler; vertaling Hans Roduin en ge speeld door het 'Proeftheater') om een mate van culturele bevrediging te ondergaan. De theaterbezoeker richt zich bij zijn keuze naar de d auteur (of de regisseur) van het istuk; het introductiestuk in de thea- 3 ter gids en eventueel naar de acteurs, jdie een speelbaar gegeven moeten 3verlengen of een nauwelijks speelbaar geegven acceptabel moeten 'Smaken. Dit is een uitgangspunt. Bij '1de opvoering van "De Grote Wolf' was Jsprake van een nauwelijks speelbaar ^gegeven, dat door de acteurs van het ^proeftheater nauwelijks naar niveau Jwerd gespeeld. Het onderwerp van Ihet stuk: 'de totale verloedering van benige soldaten na het overleven van ^een totale, vernietigende oorlog' gaf onvoldoende handvaten voor de le den van het Proeftheater om dat ni veau te bereiken. Het stuk is door spekt met krachttermen, die (zo ze ooit functioneel gebruikt zouden Ikunnen worden) volkomen a-func- itioneel in de tekst zijn opgenomen. Het moet duidelijk zijn, dat er meer manieren zijn voor een auteur van een toneelstuk als 'De Grote Wolf om aan te geven, dat een aantal volko momen apathische soldaten ten prooi vallen aan de totale verloedering. Om de verloedering van het toneelstuk compleet te maken, heeft Müllerhet ook nog nodig geoordeeld zijn toe vlucht te moeten nemen tot het plaat sen van namen van geslachtsdelen op alle momenten, dat een zelfstan dig naamwoord in de tekst dreigt. De totale verloedering van de soldaten culmineert tijdens het spelen in een volkomen verloedering van het stuk. Die verloedering bereikt een hoog tepunt, wanneer één van de soldaten de invalide Klomp (Radboud Molijn- die befde benen mist, toebijt: 'Als je stijf staat, is die groter dan je Stompjes'. Er bestaat een tendens bepaalde toneelstukken, die een ze kere overtuiging missen, aan te vul len met krachttermen, grove schut-» tingwoorden en het onnodig en over bodig betrekken van het publiek in de handeling. T)e Grote Wolf bedient zich niet van het derde hulpmiddel, maar een opmerking van één van de meisjes bij het doden van Sunny- Boys(Frans Icke): 'O, het is maar tomatensap, wees dus blij met bloed uit blik' heeft eigenlijk hetzelfde be perkende, hulpbehoevende effect. Het Proeftheater als gegeven is een verheugend verschijnsel, niet in de laatste plaats, omdat het het enthou siaste resultaat is van een aanal los lopende w.w.-ers, die zonder subsidie een stuk In elkaar zetten. Zeker als men denkt aan de escapades van Bob de Lange binnen de toneelgroep 'Po dium'. Maar het zoeken naar decor attributen in containers wordt be denkelijk, als men in een stuk als De Grote Wolf duidelijk als zodanig herkenbare Peugeot-wieldoppen be merkt, waardoor het gegeven van het stuk erg in de lucht komt te han gen. Zo zijn er nog meer facetten, die onduidelijk blijven. Waarom zou bij voorbeeld een toneelstuk pas goed zijn, als iedereen denkt, dat het over zijn buurman gaat? Wordt van het publiek niet vaak een zekere inleving in een situatie verwacht? Nee, een teleurstellend toneelstuk, ondanks de regie van Rein Edzard, voor wie men als regisseur grote bewondering mag koesteren. A. C. KOEKEBAKKER JR. Duizenden belangstellenden heb ben gisteren in het Ismailow-park van Moskou een expositie van ab stracte schilderijen bezocht, waarvoor het gemeentebestuur na een week touwtrekken, kennelijk op last van de regering, toestemming had gege ven. Twee weken geleden werden 24 kunstenaars met bulldozers, vracht auto's en waterkanonnen verdreven van een gazon, waar zij hun werk ten toon willen stellen. Ongeveer 65 kunstenaars namen met 160 schilde rijen aan de gisteren gehouden mani festatie deel. T en toonstellingen 31 oktober kan avonds tussen 19.30 en 2: Leidse bioscopen Op zaterdagen e 's ochtends van l donderdagen 10, 17. 24 i l 3 Kraamafdellne* dag van 15 tot 16 uur - en van 18.45 tot 19.45 uur. Klnderaf- n deling dag. van 15 tot 18.30 uur Endegeest: dinsdag en vrijdag 13 dag -15 i "s zondags 11—12 eerste klasse: de gehele Annakllnlek: Heuff, Hoflaan 7. Wassenaar. Maria :n gouaches. Gerda Wijmans kera- il 01751—12185. Lakenhal. Oude 8ingel 28-32, oonstelllng Lelden '74. leven in llngstljden dag. Lido: "James Bond Veel Liefs Uit ofn-ilnt? Moskou". 14 jr. dag- 14.30. 19.00 en 21.1 Klasse M™™ uur. Zondag ook 16.15 uur. Studio: "Groen Rantsoen", 18 jr. tij den zie Lido. Luxor: "The Exorcist", 18 Ir. dag. 14.30, 19.00 en 21.30 uur. Zo. 14.00 en 16.30 uur en 19.00 en 21.30 uur. dag. 14.30, 19.00 en Derde klasse Avondbezoek n 13.30 tot 15.30 uur, a 18.30 tot 20.00 uur. ran 13.30 tot 14.30 u. ran 18.30 tot 19.30 u. de kinderzaal. uit- ouders, alleen op 21.15 uur! Zo" 14.15', 161)0 en 21.15 Camera: "Lonesome Cowboy", 18 i dag. 19.00 en 21.15 uur Tevens do, ACADEMISCH ZIEKENHUIS Voor alle patiënten (behalve kinde ren) zijn de bezoekuren als volgt: Nachtv"Flesh". 18 ir. volgende bezoekuren (dl« lek jQra- Volkenkunde. Steenstraat 1 ren toonstelling "Zuid- te uit de Doeken" Atelier .De Scherf* Nassaulaan 41 Degstgeest. tel 50220 Ans v d Helde- lort exposeert eigen werk o.a glas t Praethuljs. Vrouwenkerkkoorstraat schilderijen en litho's» van Jan Rot- patra", wo en za 14.30 uur. Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden 15.3015.45 1 Bezoek aan ernstige patiënten: Ong-. aiiendienst elke dag Acade- Wanneer voor ernstige patiënten door- mlscb ziekenhuis behalve 1 i woensdag 13.00 lopend bezoek wordt toegestaan, kan de hoofdverpleegkundige hiervoor epe- vrltdag clale kaarten verstrekken. ben burg 38) Werkd 10 Den 1 2—5 80 do boven- 13.45—14. Rtlksmuseum van Natuurlijke tone Raamsteee 2 Lelden Tentoon, jte 111 ng Dleren^^op Postzegels I Ned Legermuseum Geopend maandag tot en met vrlldae 9 sabetb ziekenhuis) Bezoekuren Ziekenhuizen Diacone8senhuis -J.45—14.30 uur. 18.30—19 3 Ilddagl Alphen aan den Rijn Rljnoord: le en 2e klas 11—11.30 13.30—14.16 en 18.30—19.30 u.; 3e klas Van oudera ao'ndag iüOO-^lö.ÖO uur voor echtgenoten 19—20 i overige familieleden Kinderen beneden 15—15.30 u alleen 14 laar hebbf *00'v kinderafdeling Kinderafdeling or oudere 18— ten Zon dag 10—6 i feestda llngen 12 00 i Zondag 18 45 9.46 Kraamafdellng Ëvoosltlezaal gemeentelijke archief B lenst. Bol sot kade 2a: tentoonstelling '400 Jaar Leidens Ontzet". Iran af 27 sept.-29 november, van 9-12 senen^da*18 v^fTiTtS Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vliegverkeer van en naar Schiphol «8 45 kunnen dag en nacht worden gemeld bij het Informatiecentrum Gelulds- 18.45 tof 19 45 uur: hinder Schiphol (020—175000). kinderafdeling dag ar: 8e klasse: dag 30 september 1974 Hoiderd jaar geleden Kapitein Thomsen van den schoener "Amazon" van Sta- vaig»r onlangs te Bergen aan gekomen met eene lading zout, raovorteerde dat hij, het En- géliohe Kanaal doorzeilende, op ongeveer 12 geographische mijlen van de Engelsche kust door :ijn telescoop meende iets in zee te zien drijven Hij ver anderde van koers en ontwaar de poedig eene kleine boot, waar'ti een knaap vast lag te slapen. Toen een stukje hout in de boot geworpen werd, schrikte de knaap wakker. Hij k(m zich nog een toegewor pen tijn om het lichaam beves tigen, maar viel daarop in zwiim. In de boot werd niets anders gevonden dan een bijbel en een paar roeispanen. Later vertelde de knaap dat hij een vijftienjarige Engelschman was. Aan het strand had hij in die bijbei zitten lezen toen eenige zijne> makkers hem kwamen plan^i over de wijze waarop hij ziin vrijen tijd besteedde. Om uan hun spot te ontkomen was hij in de boot gegaan al waar hij voortgelezen had tot dat hij plotseling had ontdekt, dat zijne makkers 't touw had den losgemaakt zoodal hij op de eobe afdreef. Hij worstelde vruchteloos tegen wind en wa ter en bovendien kwam er een mist op. Van uitputting was hij in slaap gevallen en slaap was de eenige heul gedurende de drie dagen en twee nachten van honger, koude en een zaamheid, welke hij in zijn sch utje doorbracht alvorens ger&l te worden. Vijftig jaar geleden: Te Delhi is een conferentie begonnen, waaraan 300 afge vaardigden deelnemen uit alle religieuze gemeenschappen in Indië. men zal pogen middelen te vinden om de herhaalde wrijving tusschen Mohamme danen en Hindoes te voorko men. Oandhi was niet aanwe zig wegens zijn zwakte tenge volge van 9 dagen vasten als zelf opgelegde boetedoening voor de rellen uit den laatsten tijd, maar hij had raadgevin gen aan de vergadering ge schreven. I PANDA EN DE SPOOK-SPROOK 38—126 Mevrouw Snufkens hield er niet van om omver gelo pen te worden en ze hield dan ook een lange toespraak over slechte manieren en slordigheid. "Ja, ja" zei Panda toen ze uitgesproken was. "Maar ik heb haast, ziet u? En ik héb mijn autosleutels hier ergens laten liggen". Maar er was geen sleutel te vinden en daarom haastte Pan da zich naar het politiebureau. Hij dacht dat ze daar misschien door een eerlijke vinder heengebracht zouden zijn maar de sergeant schudde het hoofd. "Ze zullen wel gestolen zijn", opperde aie. "Er wordt tegenwoor dig van alles ontvreemd. Hier is een lijstje van diefstallen van het laatste half uur: twee veiligheidshelmen, een drilboor, een paar emmers en afgewerkte auto-olie uit een garage En daar is de bakker. Die zal z'n brood wel kwijt zijn". Maar de bakker had zijn broden nog. Die lagen op straat. Nee zijn bestelwagen was verdwenen. PANDA STRIPBOEKEN; 2 of 3 complete verhalen. Nu aan de balie van uw krant voor f. 6,90 per deel. De avonturen van Jommeke Kies voor dit gerecht vooral platte visfilets, die u gemakkelijk kunt op rollen. Ongeveer 600 g. is voldoende. Halveer 5 ge pelde tomaten en bak ze even in 2 eetlepels olie, samen met een gesnip perd uitje, takje selderij, blaadje laurier, snufje zout en snufje basilicum. Strooi er een flinke eet lepel bloem over en roer door tot elk spoor van 't witte meel is verdwenen. Giet er geleidelijk 0.25 L water bij en blijf daarbij steeds goed roeren, bo ven laag vuur, tot een lichtgebonden saus is ontstaan. Fruit apart in wat bo ter 50 g. fijngesneden ontbijtspek even aan, neem de pan van het vuur en meng er nog een volle» eetlepel fijngehakte zoetzure augurk door, *n eetlepel fijngehakte pe terselie en versgemalen peper naar smaak. Beleg de visfilets met het spek- mengsel en rol ae op. Bind er een draadje om heen of steek ze vast met prikkertjes. Leg de rolle tjes 20 min. in de toma tensaus, die vooral niet meer dan heel zachtjes mag pruttelen. WELKE NAIK? f DE HOROSCOOP a£?ie VOOR VANDAAG K 5 J 15 NIET ZO BEST 3ARIG VOOR LEO. LEO IS VANDAAG OMTWNKB.UK\ VOOR ZIEKTE. RU WORDT OOK GEHAKKEL! JK IN DE WALING GENOMEN. LEO ZQO OOK WEL ES EEN ONVOLDOENDE KUNNEN HALEN, J4 HET IS EEN HELE SLECHTE, V0°g f MAAR GOED PAT IK I ARNOLD vt, o1 ■/- r"VMn.. 1 J '823 WW JS2&. OEGSTGEEST De Groene Kerk •egstgeest was weer vrij voL Dit maal voor de fluitiste Abbie de Quant, die daar, met en zonder de pianobegeleidingen van de pianiste Elizabeth van Malde, op uitnodiging K. en O. musiceerde. Een aan tal jaren geleden bracht een orga nist haar mee naar Katwijk. Totaal onbekend. Onze „kritiek" toen: nooit vrouw in Nederland gehoord, die dit fluitspel ook maar benadert. Maar ook in de rij van de grote fluitisten telt ze mee. Een piano, tenzij ontstemd, kan niet vals spelen. Zo kan men ook rustig beweren: deze fluitiste kan niet ont stemmen. Ook niet in de hachelijk- ste virtuositeiten (haar kracht). Bij na alle fluitisten ontstemmen wel eens ergens. Abbie de Quant beves tigde dat op één plek, Juist op de simpelst schijnende van het hele re cital, waar zij de naakte melodie van Schubert's lied uit de cyclus Schöne Müllerin „Ihr Blümlein alle, die sie mlr gab, euch soil man legen mit mir ist grab" moest laten horen. Poëzie van 1824. Dat moest vocaal klinken, had weinig lyrische spanning en stond niet stabiel. Maar het overige bij alles gewoon fenomenaal. Op die Blümlein alle, voorzien nog van een goed geschapen Introduc tion, maakte Schubert variaties voor een fluitspelende vriend. Ze wedijve ren niet met Bach, Beethoven, Mo zart, Brahms, maar laten de vertol ker wel tot zijn volle recht komen. Maar fluitspelers hebben het afge- zen van Frankrijk en van Bach, niet zo breed in hun keuze. Frankrijk, het was er krachtens na tuurrecht, vertegenwoordigd door André Jolivet (Chante Lines) en Poulenc (Sonate). Jolivet weet hoe de fluitklank de charmes van het landelijke wekken kn.r> Maar hij raakt toch ook bezeten van de tech nische mogelijkheden van het in strument. Poulenc heeft in zijn So nate zijn subtiliteiten, zijn finesses, zijn goede smaak als er (al dan niet archaïserend) een melodische plek komt, zijn bladgoud, zijn tegenspra ken, zijn niet volledig overtuigende structuur. En Abbie de Quant nog onverminderd haar fabelachtige tref zekerheid. In haar eentje floot zij een - Rondo capricioso van Stanitz senior, waarin het speelplezier het wel wint van het luister-plezier. KEES VERHOEF LONDEN De Britse actur Peter Sellers is vrijdag gescheiden van zijn derde vrouw, de 27-jarige Miranda Quarry. Mevrouw Sellers kreeg haar eis toegewezen omdat haar echtge noot al meer dan twee Jaar niet meer bi, haar woonde. Peter Sellers (49) is eerst getrouwd geweest met de actrice Ann Howe. Dit huwelijk werd in 1964 ontbonden. Daarna ging hij met de Zweedse ac- In Vilhers-Saint-Benoiit in Bour- gondië is zaterdag de Franse zanger, tekstschrijver en componist Mort Schumann getrouwd met Elizabeth Moreau, de dochter van één van de algemeen directeuren van de uitge verij Larousse. ROTTERDAM Het volledige grafische werk van de Italiaanse kun stenaar Enrico Baj is aan het mu seum Boymans-Van Beuninger ge schonken: 418 kleur- en zwart-wit etsen, kleurenlitho's en zeefdruk ken, waarvan vele gemaakt werden als boekillustraties. Aanleiding 'oor de schenking heeft de 50-Jarige kun stenaar gevonden in de expositie van zijn assemblage "De begrafenis van de anarchist Pinelli" in 1973 in net museum in Rotterdam, nadat de tentoonstelling er van in 1972 in Mi laan door de autoriteiten werd ver boden. Het grafiscn werk van Baj wordt van 4 oktober tot 17 november to Boymans-Van Beuntogen getoond Baj stelt in zijn schilderijen, gra fiek, assemblages en collages ge vestigde principes aan de kaak. Goede avond, heerschap! Uw kasteel is bis de ark van Noach. Het .redt ons van de zondvloed. Hemel, jullie hebben ook nog een hond en een papegaai! Ik moet eerst vragen of die wel binnen mogen komen. FRED BASSET llbt IK Hoorde was, dat mevrouw Baanstna

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 11