„Alicia": goed onhandig scenario thema strandt op ^Spaaïgiïö S LEIDSE SPAARBANK^ SPECIAAL WOLNUMMER Lonesome cowboys: bizar sfeertje ^Soylent Green een senge science fiction T VRIJDAG 27 SEPTEMBER 1974 ADVERTENTIE Maak het u gemakkelijk: voor alle geldzaken naar één adres ook voor Sluikreclame In "Alicia", de nieuwe film van Pim de la Parra en Wim Verstappen, doet zich een dame voor die een Coca-Colalfes van node heeft om tot haar gerief te komen. De onderhavige prik- fabriek heeft deswege een kort geding aangespannen waarin ge ëist werd dat die scène geknipt zou worden. Mevrouw Lom-van Marle, de vice-presidente van de Amsterdamse rechtbank heeft die eis toegewezen en nu is de schaar gezet in de dame die aan een gazeusefles kennelijk de voorkeur geeft boven Hugo Met sers die gewoonlijk komt op draven als er in een Nederland se film bevredigd dient te wor den. Nu gaat het mij niet zozeer om dat meisje met haar hang naar glazen speelgoed; ik had meer het oog op zo'n fabriek, die zijn reinheidsideaal beves tigd wil zien via een kort ge ding. Uiteraard is er geen en kel bezwaar tegen wanneer een Coca-Cola aanwendt in een op de familie afgestemd liedje, zo als Eli Asser wel heeft gedaan in "Citroentje met suiker". Je aoort dan niet van het aanspan nen van een geding, omdat het letterlijk in de huis-tuin-en keu kensfeer blijft. Maar zodra het slaapvertrek er aan te pas komt, breken voor al op het gezin gerichte con cerns uit in een verschrikkelijke toorn waarvan het kabaal zelfs het gerinkel der kassa's over stemt. En dan worden de boos doeners voor de rechter ge sleept, met het koddige gevolg, dat de vice-presidente van de Amsterdamse rechtbank tot de conclusie komt dat met de scè ne een commercieel doel wordt beoogd en dat daardoor in breuk is gemaakt op de Bene- lux-merkenwet. Juridisch gesproken is er mis- scnien nog brood van te bakken dat Pim en Wim met het laten hameren van de colafles een commercieel doel hebben be oogd, maar tot wiens heil dan wel? Hebben zij gedacht dat de fir ma Coca-Cola de beurs wel zou op'trekken bij het aanschou wen van de wijze waarop de da me hun zo herkenbare fles ma- nip-ueert? Of meent mevrouw Lom-Van Marle dat het filmers- paar er van is uitgegaan dat er door het duidelijk zichtbaar maken van een colafles in een enigszins ongebruikelijke con text meer bioscoopkaartjes «an de hand zouden gaan? In het voor mij ondoorzichti ge woud van Juridische bespie gelingen zouden beide overwe gingen best geldigheid kunnen heooen, maar persoonlijk zie ik in zo'n scène nauwelijks com merciële waarde. Iets anders was het natuurlijk geweest in- die.a het betrokken meisje met 'n colafles in de hand al dan niet ontkleed bij de aanvang van een vooraanstaande voet balwedstrijd naar de middencir kel was gestormd teneinde het glaswerk ten behoeve van de aanwezige toeschouwers en tele visiecamera's op te heffen. Dan was het sluikreclame ge weest en dat mag van de con cerns, of ze nu een detergant voor de gezinswas dan wel een draak voor de gezinsbuik ver vaardigen. Dan ook zou er geen spr ike zijn van een kort geding, ze'fs al waren Pim en Wim erbij met een batterij camera's, want dan gold het immers sport en sp*.: onschuldig vermaak waar bij ten hoogste af en toe een supporter onder de voet getre den wordt. Maar de slaapkamersport bliift in het verdomhoekje lig gen, en die lege oolafles hoort op het balkon thuis. H. J. OOLBEKKINK. Haagse bioscopen Apollo "Alicia", dag. 12.15, 2.30 7.00, 9.15 uur, za en zo 12.15, 2.30, 4.45, 7.00 en 9.15 uur. Apollo 2 "Dillinger", dag. 2.00 7.30, 9.45, zo ook 4.15 uur. Asta "For Pete's Sake", dag. 2.30, 7.15 en 9.30 uur, zo. 1.30, 4 00, 7.15 en 9.30 uur. Bijou "Charles Chaplin: City Lights", dag. 2.00, 7.30, 9.30 uur, zo ook 4.15 uur. Camera "My name is nobody" dag. 2.15, 7.15 en 9.45 uur. zo 1.45 en 4.15 enz. Cineac "Gold", 7.15 en 9.30 u. Corso "The Sting", dag. 2.00, 7.00 en 9.30 uur, zo ook 4 30 u. Du Midi "De kanonnen van Navarone", dag. 8.15 uur. Euro "De langste dag", za, zo en woe 3.45 en 7.45 uur, overige dagen 1.30 en 7.30 uur. Flora "Gabriella", dag. 2 00, 7.00 en 9.15 uur, zo ook 4.30 u. Kriterion "Fellini: Amarcord" dag. 3.00, 7.00 en 9.30 uur. Metropole Tuschinski "The Exorcist", dag. 2.00 en 8.00 u. Odeon "De getemde feeks", dag. 2.00 en 8.00 uur. Olympia "Papilion", dag. 2.00 en 8.00 uur. Passage "The Exorcist" dag 2.30, 7.00 en 9 30 uur, za en zo 1.30, 4.00, 7.00 en 9.30 uur. Rex "The way of dragon", dag 9.30 11.30, 1.30, 3.30, 5.30, 7.30, en 9.30 uur, zó vanaf 1.30 enz. Royal '70 "The war wagon", ma t.e.m. woe 2.15 en 8.00 uur, do, vrij en zo 2.15, 7.00, 9.30 u. za 2.15 en 7.00 uur. Royal op zolder 'De bloedige vuist van Kung Fu", ma t.e. m. woe 2.15 en 8.00 uur overi ge dagen 2.15, 7.00 en 9.30 uur Studio de luxe "Op de Franse toer", dag. 2.15, 7.15 en 9.30 u, zo. 1.30, 4.00, 7.15 en 9.30 uur. Studio 2000 "Zardoz", dag. 7 15 en 9.45 uur, zo ook 1.00 uur. De Uitkijk "The conversation" dag. 2.30, 7.00 en 9.30 uur, zc. 1.30, 4.00, 7.00 en 9.30 uur. LIDO "Veel liefs uit Mos kou", de oude James Bond-Kra- ker weer in Leiden. LUXOR "The Exorcist", of je het nu griezelig vindt of niet, maar de duivelsuitbanner is de moeite waard. REX "Mash" satyre op de oorlog, die zich afspeelt in een veldhospitaal in Korea. De tele visieserie sloot erop aan, maar de enige echte "Mash gives a real damn". Nachtfilms CAMERA "Flesh", een film van Andy Warhal met Paul Mor- rissey en Joe Dallesandro. Kinderrnaitiinee CAMERA "De wraak van Ivanhoe" is zoet, maar recht vaardig. REX "Cleopatra", koningin van Egypte in de grijze, maar avontuurlijke oudheid. Goede films irn andere steden "De getemde feeks" (Richard Burton en Liz Taylor) Odeon Den Haag. "The Conversation" (Gene Hack- man) De Uitkijk, Den Haag. "The nine lives of Fritz the cat" (tekenfilm voor boven de acttien), Leidsepleintheater Am sterdam. "Lacombe Lucien" (Louis Mal le), Studio k en De Uitkijk, Am sterdam. "The Sting" (Paul Newman, Robert Redford), Corso, Rotter dam. Papillon" (Dustin Hoffman Steve McQueen), Grand, Rot terdam. De werken van Andy Warhol bekijk Je óf met niet eindigende verba zing over de aparte sfeer en aanpak van een gegeven óf Je loopt van pure verveling binnen het kwartier de bioscoop uit. Er is bijna geen tussenweg. Neem nu "Lonesome cowboys" dat Andy Warhol en Paul Morrissey maakten met dezelfde ploeg acteurs als in "Flesh" en "Trash". Het verhaal is zo verteld: de onpeilbaar grillige Ramona (Vi va) leeft met haar vriend, de absur de Baker, in een vrijwel verlaten streek van het Wilde Westen. Op een dag komen daar vijf zogenaamde broers langs; cowboys die eikaars ge zelschap hebben gezocht om de een zaamheid en de kilheid te verdrij ven. Op het grondgebied van Ramo na wordt een woest erotisch festival aangericht, waar ook de sheriff, een travestiet, ferm aan meedoet. Ramo na houdt zich uitgebreid bezig met de mooie Julian, die zich nog maar kort tevoren bij de "broers" heeft gevoegd en bron van Jaloezie onder de cowboys is geweest. Het slot van het lied is dat de groep uit elkaar valt: Julian en Eric gaan hun eigen weg. Zo te zien is het een redelijk gegeven, waar men tal van symbo lieken in kan aanwijzen; een stem- mingsverhaal, een spel van wat moeilijk te doorgronden gevoelens. Maar geef het Andy Warhol in han den en er komt iets bizars uit de bus, iets dat eigenlijk niet in woorden is te vatten. Warhol houdt er een vol strekt eigen manier van uitbeelding op na: hij filmt met bruut- en hef tigheid. zeker in de erotische passa ges. Zijn figuren zijn van een onwe zenlijkheid die frappeert, niemand is wat hij of zij schijnt te zijn. Het ge heel lijkt weinig voeling te hebben met de gewone wereld. Je moet er van houden. RP. Jerome Reehuh en Willeke van Ammelrooy in "Alicia". Verstappen begint met het gezinnetje breeduit in zijn normale doen te volgen. Tot een kernachtig tekenende aanduiding, die de toe schouwer meer vereenzelvigingsmo- gelijkheden biedt, reikt hij echter niet. Integendeel, de logica van de hoofd personen, bun geloofwaardigheid net zoals de onhandige scharnier punten in het drama, ze blijken in het script van Wim Verstappen en Charles Gormley van een schutte righeid, die al niet meer had mogen voorkomen. Er zit ook te weinig dwin gende detaillering in de spelregie om de ambitie van het thema tot ont plooiing te brengen. Daar zou vermoe delijk een Kazan voor nodig zijn. Er wordt op een oppervlakkiger plan door Willeke en Hugo Metsers niet eens onverdienstelijk gespeeld, daar om heen vindt men teveel onaffe ka rikaturen. Goed, zand daarover, de erotiek en misschien nog iets onachterhaal baar anders, dat ons maatschappij beeld raakt net als in "Blue Movie", moet genoemde bezwaren wegnemen. Met een typische De la Parra-hu- mor, die al meteen in "Alicia" te be speuren valt, stapt de vennoot nu ook zelf monter in het beeld om niet te komen tot wat hij beproeft. Of al thans veel later. "Alicia" van Wim Verstappen in Trianon. Film: "Soylent Green" ("Groen tantsoen") In de hoofdrollen: Charlton Heston, Leigh Taylor- t'oung, Edward G. Robinson en 'huck Connors Regie: Richard ''leischner Theater: Studio. "Soylent Green" is een science- iction-film, die speelt in het New fork van 2022 en laat zien hoe het tordt als de bevolking oploopt tot eertig miljoen mensen in één tad. Mensen die slapen in trappen- uizen en één tree met z'n tweeën loeten delen. Er is geen voedsel leer. Sla, aardappelen, vlees, ap- els, alles is op, behalve wat mond- ?s-maat rantsoenen voor mensen, ie er honderden dollars voor over hebben. Alle voedsel is vervangen door Soylent. Soylent Geel, Soylent Oranje en tenslotte Soylent Groen. "Gemaakt van plankton", verklaart de minister. En dan ontdekt een de tective, tijdens het oplossen van één van de vele moorden, dat de zeeën uitsterven, mèt het plankton. Waar is Soylent Groen van gemaakt? In elk geval niet van plankton. "Soylent Green" is precies datge ne waar mensen bang voor zijn als ze praten over overbevolking. Het is een griezelig beeld van een toekomst die hopelijk nooit zover zal komen. En als film: realistisch en nogal aangrijpend. ELISABETH TOLENAAR Namvelijks herkenbaar door opmaak en geverfd haar: Richard Burton, die Sir Winston Churchill uitbeeldt in "The Gathering Storm", die 29 november op de avond van Churchill's 100ste geboortedag door NBC-televisie in Engeland zal worden uitge zonden. KALFSKOTELET „ORIËNTALE" geserveerd met een fijne kerrysaus waarin ananas, gemberen banaan ERG LEKKER 12?5 p.p. KIOSK TUDSCHRFTENHANDa HANDWERKWINKEL De filmkritiek was niet opgetogen over „Blue Movie" van Wim Verstappen. Had men ongelijk) Het publiek is het sexdrama in de Bijlmer met miljoenen gaan zien, ook ver over de Nederlandse grenzen. Dat het alleen om de sexuele vrijmoedigheid ging lijkt twijfelachtig, want er zijn op het ogenblik bepaald wel meer films, welke die kunnen bieden. hun dwarsheid wel aanvechtbaar, maar net zo goed met inzicht en geest scherp geformuleerd. Komt men Ver stappen in zijn scenario's en ensce neringen echter tegen, dan is van al die intelligentie en esprit weinig over. Hij produceert een soort Montessori- toneelstukjes van dramatisch ar melijke allure, waaraan met enige slimheid dan een flinke scheut sex is toegevoegd. Om het onvolkomene van veel andere zaken op de achtergrond te dwingen. Zo is het ook weer met "Alicia". Jammer, want 'Dakota" leek half mislukt en daardoor toch onderschat, een keer ten goede te beloven. Laten we wel wezen. Pim en Wim hebben met de puur technische grondslagen van het filmvak niet zo veel moeite meer. .Alicia" zaet er hes', behoorlijk uit, de mobielere 16 mm camera van Mare Felperlaan heeft voordelig gewerkt, het opblazen van de beelden is kwalitatief beter ge worden en het geluid is niet meer zo irritant onnatuurlijk als het ooit Op het thema van Verstappens nieuwe film valt ook niets af te din gen, hij is serieuzer geworden. In na volging van Pim de la Parra, die in "Frank en Eva" Hugo Metsers en Willeke van Ammelrooy ontrouw deed zijn, is 't inu omgekeerde Wille de, die midden in de nacht haar keu rig gewreven eensgezinshuis je onder de rook van Amsterdam ontvlucht. Een zo op het oog wolkenloos huwe lijkje, bankdirecteur en twee kin- ders, laat zij in de steek. Naar later blijkt om uit de sleur te breken en een Onafhankelijke Vrouw te wor den, die overigens wel het ma ximumbedrag voor chèques ten kos te van haar man blijft overschrijden. "Alicia" vertelt van de lange speur tocht van Willem-Jan naar zijn vrouw, haar merendeels erotische ervarinkjes en de reacties van buren, vrienden en bankpersoneel op het gebeuren. Door Piet Ruivenkamp Mogelijk heeft een rol gespeeld het wat groezelige beeld, dat ont stond door de 16 mm-opnamen op te blazen tot bioscoopformaat. Zoiets kan de indruk van een authentieke reportage heet-van-de-naald oproe pen, realisme onder moeilijke om standigheden toch nog geoogst. Het is net als met een krant. Als die smetteloos op het mooiste kunstdruk papier zou verschijnen, zou bijna niemand meer geloven in de sponta ne neerslag van gebeurtenissen. Het geheim van het succes van "Blue Movie", die nog steeds in nachtvoor stellingen en ook wonderlijk gecou peerd in Parijs opgang maakt, is daarmee niet verklaard. Scorpio Films houdt nu in zijn voortvarend streven om gesubsi dieerd of niet, beweging te brengen in onze speelfilmproduktie, zijn tien de geesteskind, "Alicia" ten doop sinds Wim Verstappen in 1967 zijn „Joszef Katüs" presenteerde. Na „VD" en .Dakota" greep hij maar weer eens terug naar het lucratieve 16 mm. koos een gedeeltelijk zelfde bezetting en bleek ook niet vies van de erotische bupsakee van die film Wim Verstappen vormt voor mij een wonderlijk fenomeen. Hij schrijft in Vrij Nederland filmkritieken, m 't Is goed, gezellig èn X betaalbaar in TRESLONG HILLEGOM Vosselaan in 't hart van de Bollenstreek tel. (02520) 15347

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 17