Blankensteins in ballingschap na de sluiting van hun Pieterskerk natuurlijk nappa Wat pijnlijk buiten dienst geraakt ^Beleggingeti 5 LEIDSE SPAARBANK C($y) vandaag ...en gisteren 398.- jtmg Avondje 'Weltschmerz' met Ruud v.d. Meer TV morgén) VRIJDAG 20 SEPTEMBER 1974 LEIDEN Waarom hebben de Blankensteins Leiden verlaten? Of: waarom heeft Leiden de Blankesteins verlaten? Het zijn kunstenaars, die zwijgen en meer stem hebben dan kunstenaar alléén. Leiden mist alweer iets, dat diep in zijn gemeenschapsleven was geworteld. Adriaan laat het zich plotseling ontvallen: de Ogelmesse. Ja, 'zijn' Orgelmesse, ongekend. En welke Leidse orgelliefhebber herinnert zich de Toccata in F niet? Beide van Bach, maar zó waren ze de zijne. Getuigenissen van grote wilskracht en van die hem eigen verwevenheid van exactheid en fantasie, waarvoor maar enkelen het zesde zintuig gegeven is. Langspeelplaat Door Kees Verhoef Annie en Adriaan Blankenstein, zijn vertrokken naar het Overijsselse Hardenberg. Daar geven ze allebei orgellessen aan de muziekschool. Het aanbod van leerlingen hiervoor ls er overvloedig. De twee wonen er naar hun zin. Ze wijzen naar het bos en ze blijken ingenomen met hun nieuwe werkkring. Maar vrij willig gingen ze niet. In een brief van een Leidse eerwaarde staat met betrekking tot Adriaan: "wat pijnlijk buiten dienst geraakt". Adriaan Blankenstein is een orgel meester in een orde van grootheid niet beneden een De Klerk. Jansen, De Wolff. Geheugen is misschien kort, Leiden wist het heel wel, toen hij nog voor eigen risico twee we kelijkse bespelingen gaf in de Pie terskerk, die tegen de verwachting in beter bezocht zijn geweest dan de latere onder K. en O. Een belang wekkend overzicht van de orgellite ratuur. Zowat zeventien Jaar geleden stapte Blankenstein over van de Hooglandse naar de Pieterskerk, in opvolging van Leo Mens. Zijn vor ming vond hij aan het Amsterdams Conservatorium in de tijd van An ton van der Horst. Annie was daar ook ingeschreven en studie en idyl le werden daar twee gekoppelde kla vieren. Annie Blaukenstein was tot voor kort verbonden aan de Lutherse kerk. waar een gaaf orgel hangt In zekere zin een geschenk van haar man, aangezien deze er de adviseur voor was bij de renovatie. Annie, een geliefde organiste. overkomt het niet, met stille trom weg te gaan. De Lutherse Kerk biedt haar zondag 29 september in een avondmaals dienst (10.15 uur) een officieel dank- afscheid aan. Ieder die haar de hand wU drukken mag dit doen na de dienst in de constitoriekamers (11.45 uur, Hooglandse Kerkgracht 28). Haar opvolger intussen is Adriaan's voormalige leerling Jas- Haar afscheidscadeau wordt een langspeelplaat waarop zij zelf als Adriaan en Jasperse, uiter aard op het Lutherse orgel, bijdra gen leveren. Dit worden Praeludia en Fuga's zowel als koraalvoorspe len van Bach en van Buxtehude, een Trio van Homilius en uit de kloos- termis van Coupérin Kyrie en Glo ria. Een en ander in organische ge bondenheid aan de liturgie. De Lu therse kerk heeft het meest de or de van dienst behouden, zoals Bach en Buxtehude die zelf gekend heb ben. Daarin vielen bij "hoogdien- sten" nog steeds Kyrie en Gloria, twee van de vijf vaste componenten van de Roomse ordinarium-mis. De plaat, technisch verzorgd door Lei- denaar Joop Pieete. wordt voor twaalf gulden verkrijgbaar gesteld. Géén plaat bestaat er van enige orgelbespeling in de Pieterskerk. Dat is herstelbaar. Het kan nog. het orgel is daar nog goed genoeg voor. Organist Joop Brons zet nog elke week het instrument in beweging. Hij mag dat nog. Voor buitenstaanders is de poort van de kerk wel wat al te ostentatief dichtgemaakt. De orgel concerten van K. en O. behoefden ech/t niet naar de Marekerk. Na af loop van het eerste concert daar vroeg iemand aan Albert de Klerk hoe hij het Marekerkorgel vond. De Klerk ontweek het antwoord. Hij zei "De Pieterskerk en het orgel daar, dat is een nationale schande". Een getuigenis voor het geweten. Lot van kerk en orgel zijn verweven en wie orgel zegt moet zeggen organist. In abstracto is Blankenstein nog steeds die organist, maar wie heeft er ook maar serieus over gepiekerd, hoe zijn gezin nu verder leven moest. Les geven in de Pieterskerk mocht niet meer wegens de "bouwvallig heid", een onwaarheid. Eleganter leek het gebaar van de Lutherse kerk: ons orgel staat tot Je vrije be schikking. Reddingsacties Reddingsacties worden beraamd, ronde tafels, stichtingontwerpen. 't Woord orgel is echter in al wat werd gepubliceerd ternauwernood voorge komen. Overigens vindt u zelfs in de jaarboeken van Oud-Leiden sinds 1904 noch rapport, noch enige stu die over dit orgel. Het was tragiek voor de hervormde kerkvoogdij, haar kostelijkst bezit te moeten afstoten. "Pieterskerk, waarheen"? werd een ADVERTENTIE Voor de vrouw die graag flaneert in leer heeft Lambert de Jong een hartveroverende kollektie. Neem deze eigentijdse jas van zeer soepel nappa die fijn lang is. Daar loopt elke vrouw mee weg. Het slanke model, voorzien van een nonchalante ceintuur, is er in welgeteld 3 gewilde kleuren: afe, zwart, bruin en oxblood. Met een knipoog naar de Ga passen. Donkersteeg 3. Leiden, tel. 01710-21406 gekruide krantekop. Het radicaalste antwoord gaf Piet Bok. redacteur van deze krant: "inclusief orgel na tuurlijk. naar een multimiljonair in de States". Bok heeft misschien niet de film van René Clair gekend, die al het gesteente van een Schots kasteel naar het land van Uncle Sam laat overvaren en daar weer ophopen, krek zoals het te voren was. De film had de intrige, dat de geest was meegevaren en die werd een onvoorziene post in de affaire. Groot-Leiden kan geen Pieterskerk versjacheren, omdat de GEEST er z'n tehuis in heeft. De geest van zo veel gelxif. En de geest van Boisot, v. d. Does, van Hout, v. d. Werf, Willem ae Zwijger. Daarboven die van Hagerbeer. Wie was Hagerbeer? Zijn straat naam ontbreekt in de stad. Galtus Germer van Hagerbeer en zijn zoon Germer Galtus installeerden in 1643 het Pieterskerkorgel met het monumentale, ons allen vertrouwde front. Geheel en al onvervangbaar, is hun schepping, het klinkend me taal, hun meesterstuk, want het meest origineel geblevene. Gelijk waardige stukken zijn van hen de or gels van de Alkmaarse Laurenskerk en van de Sint Jan in 's Hertogen- bosoh. D« naam Hagerbeer heeft klank en rang als Batz, Muller, Sohnitge:. Wanneer nog langer eni ge Jaren inefficiënt met dit magnum opus wordt omgesprongen, wordt het onredbaar. Rust roest. De groot ste optimist ziet echter pas over tien Jaar Mo ïumentenzorg opdraven. Het «al. zonder ander stichtings- werk te mogen hinderen, een bijko mende opgave worden, voor nieuwe burgerzin, een opgave die wel zeker met fantasie gespeeld dient te wor den. De tijdens restauraties aange brachte stemmen moeten weer weg. Terug moet wat werd weggehaald io.a. twee grote mixturen op het hoofdwerk, dat nu te klein gewor den is), de laden moeten terug In de originele positie en de authentieke toonhoogte kan dan tevens worden hersteld. Een en ander zou ongeveer drie ton vergen. Adriaan en Annie Blankenstein van wie de Leidse orgellief hebbers volgende week zondag in de Lutherse Kerk afscheid kunnen nemen. (Foto Jan Holvast) ADVERTENTIE Onbehagen Vast staat in elk geval dat er on der de Leidse orgelliefhebbers onbe hagen heerst. Ze willen wel eens wat meer openheid. Over Blankensteins orgel. Instandhouding ervan is een plicht van nu. Alom rondom zitten Blankensteins leerlingen, zij zijn de eersten die mee hopen dat er iets los breekt. Maak het u gemakkelijk: voor alle geldzaken naar één adres ook voor Oegstgeest Tliea Ekker blijft een gastvrouw voor de verenigde Vrienden van het Lied, kring Leiden. Haar huis in Oegstgeest is niet zo klein, maar kan dat lijken bij een overvloed van gasten. Er bestaan dus nog werkelij ke haarden voor het klassieke huis concert, waarin beproefde kunste naars centraal staan. Staan deed de baritonzanger Ruud v.d. Meer, zitten George van Renesse. die men hier niet als begeleider gelieve te beledi gen. Of de ziel reïncarneert wordt geloofd of betwist, maar dat Schubert Renesse's hoofd heeft gezalfd staat vast. Daarom begonnen de twee met vijf Schubert-liederen. Daar V; d. Meer niet door Schubert is gedoopt, kon 't gebeuren dat ieder wel volle-i dig aont-ïr de eigen partij stond of zat maar te zelfstandig. Het is boven dien voor een beslagen pianist een gemakkelijker ding om zijn klank beelden met de hand te orkestreren in overeenstemming met de lokale be slotenheid dan voor een vocalist, die begaafd werd met een grote ruime resonans, om de stem te orkestreren naar kamer-bestek. Maar een duo is in de praktijk een trio, derde is de luisteraar. Wel beschouwd, zelfs, een kwintet, met tekstdichter en compo nist. En akoestiek maakt er een sex tet van. Dat circuit moet ineengren- NEDERLAND I Biigadier Dog (NOS) Journaal (NOS) Met de muziek mee (VARA) Familieprogramma waarin muziek de boventoon voert. Ir. de RAI in Amsterdam presenteert Henk van Mont- foort: Malcolm Roberts, Maurice Dean, Letty de Jong met Dick Doorn. Pierre Biersma en Henk Panmaat, het kinderkoor De Damrakkertjes en het Waterlands Fanfarekorps Nieuwendam. Journaal (NOS) Open en Bloot (VARA) Op verzoek een herhaling van de eerste uitzending van Open en Bloot: „Wat is menstruatie? Wat is bevruch ting?" Daar komen de schutters, tv-serie (VARA) Chili: moord met voorbedachte rade, documentaire film (VARA) Journaal (NOS) 22.25 NEDERLAND II 18.45 Brigadier Dog (NOS) 18.55 19.05 19.25 20.00 20.21 21.55 Journaal (NOS) Levende wildernis, natuurserie (TROS) Boter, kaas en eieren, vraag- en antwoordspel (TROS) Journaal (NOS) Gunman's walk, een dramatische Western (TROS) Andy Williams voor UNICEF: showprogramma (TROS) Herhaling van het spectaculaire dot van de show „Artiesten helpen UNICEF", die op 6 april j.l. werd uitgezonden. Begeleid door een orkest oi.v. Kenny Thorne zingt Andy Williams: „Love Story", „Danny Boy", „A2mo6t There", „Born Free", „American Trilo gy" en „Impossible Dream" TROS-Sport Journaal (NOS) Met de terugkeer van Pim Sierks, onze twee pistolen, en de stokoude Boeing van 1960 die de Franse regering er met pijn in het hart aan heeft willen wagen, lijkt de gijzelingszaak voor wat de televisie betreft nu wel voorgoed bedwongen. Gistermiddag mochten we recht streeks getuige zijn van de terugkeer van de Transavia-beman ning <je zal zo'n reclamespot gratis in de schoot geworpen krijgen, met een Franse Boeing als inzet die door de ministers Van der Steel en Westerterp ontvangen werden, zoals indertijd! de Uiver-bemanning na haar geslaafde vlucht naar Melbourne door premier Colijn werd Ik heb er nog wel eens een oud filmjournaal van gezien. Parmentier cs. hadden toen weinig te melden, in tegenstelling tot Sierks es., die zich op een voortreffelijke wijze door alle vragen van de journalisten heensloegen. Ik noemde Sierks gisteren „een held van onze tijd" (in navolging van de titel van een beroemde 19e eeuwse roman van de Rus Lermontov), en die titel bleek hij gistermiddag met des te meer recht te mogen voeren. Niet zonder gevoel voor humor (op de vraag of de Japanners steenko len-Engels spraken, zei hij dat hij liever van huisbrandolie-Engels wil de spreken), zonder aarzelingen, beantwoordde hij vragen in het Nederlands, Engels en Frans, met gevoel voor de kern van de zaak, maar ook met gevoel voor details. Zo. stelk ik mij voor, gedraagt „een held van onze tijd1" zich, en zo ziet hij eruit. Het zou me niet verbazen als we over een paar maandjes onverklaarbare toeneming van En gelse vliegers-snorren moeten con stateren. Het was overigens een donderdag zonder Archie Bunker. Ik voelde me daardoor een beetje ontheemd. Gelukkig werd het weer enigszins gecompenseerd door het tv-spel ..Martha", van „het brein" achter Hoepla, Fred Hache. Barend Servet en Sjef van Oekel: Wim T. Schippers. Het spel was onderge bracht bij de KRO, in de regie van Berend Boudewijn, van wie we natuurlijk nooit mogen vergeten dat hij van origine toneel- en televisie regisseur is. Ik heb mij er, al grinnikend, uitstekend mee vermaakt. Naar de vorm was het immers een „gewone tv-thriller". de cliche-situaties, dito camera-instellingen, enz. vlogen je om de oren, er werd met „opgevoerde muziek" gewerkt, de entourages klopten allemaal perfect met soortgelijke Amerikaanse series, en ook werden scènes gewoontege trouw afgebroken op het moment dat er eindelijk iets onthuld (en dus verduidelijkt) zou worden. Kortom: net een echte tv-thriller. Het enige verschil was. dat al die achtereenvolgende scènes nergens toe leidden. Je zag dezelfde mensen met dezelfde namen bezig in een of ander spannend drama, en als zodanig reageerden zij ook. alleen voerde 'het nergens naar toe. Het gevolg zal dan ook wel zijn geweest dat de kijkers die er (niet op hun qui-vive omdat ze niet wisten dat Wim T. Schippers de schrijver was, of het wel wisten maar er de draagwijdte niet van beseften) naar keken, als naar een gewone Ironside, op den duur in steeds groter verwarring zijn geraakt. Zij zouden misschien geholpen zijn gewrest met een korte beginselver klaring vooraf. NICO SCHEEPMAKER. 18.20 Politieke Partijen: Ult- zenamg van de Christelijk Historische Unie. 18.30 VPRO-Vrijdag: kommenta- (15.30 Nieuws). 17.08 Prometheus XIII, hoorspelserie (dl. 8). 17.30 Nieuws. 17.32 Aktua. 17.50 (S) Café chantant: liedjes en muziek uit de goe- analyses. KRO: 19.00 Kanjer Koning Kompetitie. 19.05 (S) Voetlicht op kabaret show en musical. 19.30 Mens daarheen!: nabeschouwing over het Landelijk Pastoraal Overleg. 19.45 Bij bellezing. 20.000 (S) In antwoord óp uw schrijven. 22.00 Reisoogst: toeris tisch magazine. 22.30 Nieuws. 22.40 (S) 18.00 (S) Metropole de oude tijd. Hilversum III Ieder heel uur 2 minuten NCRV: 7.02 (S) Drie op je boter- Drie op je boterham: i (S) Tot uw dienst; klas- sociaal-maatschappelijk terrein. 18.58 Marktberichten. VPRO: <S) Tahiti FM: leugens, verwarring, strijd en goed nieuws. 20.00 Nws. 20.05 Vandaag dit. morgen dat. 20.15 (S) Tahiti FM - ver volg. NOS: 20.50 Den Haag vandaag. VARA: 21.00 (S) Radio Symfonie Or kest Frankfurt met solist: klassieke en moderne muziek. (22.03-22.13 Tijd- schriftennleuws). 22.35 (S) De Staal kaart. 23.20 (S) Hedendaagse 8.02 (S) Drie op je boterham: .rers vers. 9.03 (S) Tot uw dienst: klas sieke muz. 10.03 Muziek bij de koffie. 12.03 (S) Drie tussen de middag: Los vast. 14.03 (S) Elpee.pop. 15.03 (S> Filter: jongerenprogramma. 16.03 (S) Sporthow I: sport en muziek. TV DUITSLAND VRIJDAG 20 SEPTEMBER Duitsland I 17.55 (K) Journaal (Regionaal pro- NDR: 18.00 (K) Sportjour naal. 18 30 (K) Aktualitelten. 18 45 (K) Zandmannetje. 18.55 (K) Nordschau- - magazine. 19.26 (K) Der Fall von ne- benan. 19.59 (2/W) Programmaover zicht. WDR: 8.05-8.35 (K) Zwischen den Schlagzeilen. 8.55-9.25 (K) Infor matief programma. 10.05-10.25, 10.40- delen en deed dat, al volmaakt in Dein blaues Auge, een lied van Brahms. Richard Strauss ("Habe Dank") was niet het einde, wel een einde. Wie heeft na hem nog zijn "wonnevolle Stunden" in notenschrift kunnen omzetten? Na hem kon slechts de pauze volgen. Een klein uur Weltschmerz is een zee vol gevoelens. Nu denke men niet, dat "ein wundes Herz" niet bestaan kon in Poulenc's Bestiaire van Apol- linaire. in Fauré's Chansons de Don Quichotte van Paul Morand. De Franse kunstenaar heeft, waar hij groot was, doorgaans distantie be toond voor de privé-romantiek. Maar la vie cruelle, la mélancolie, la mort bij Poulenc, mes frères J'ai souffert, mon coeur a Jamais désert bij Fau- ré, un an me dure la Journée si Je ne vois ma Duleinée, ne pleure pas Sou- cho bij Ibert, het is indirecter, der ,er is een artistieker souplesse voor nodig. Het moet er zijn en mag er niet helemaal zijn. Zo verklank ten de twee deze toondichters, in het bijzonder subliem in het begrip voor de figuur van Don Quichotte (chevalier tout aventureux) en in de zelf-analyse voor zijn narrige stal meester Sanco Pansa fantóme dans la vie) en in dat allerlaatste éne: Ah! KEES VERHOEF. NOS: 18.02 Joost, mag 19.02 Drie loo.pt achter. 20.( volmachtigdveraoekplatenprogr&mma VPRO; 21.00 VPRO-Vrijdagavond 00 Show. 21.02 Han Reiziger. 22.02 Rik 22.00 (K) Het zevende zintuig 22 f>; K) Reportage uit Bonn. 22.30 (K) kusje voor het slapen 2 Het donkere lacht. 4.02 De Satésaus Show. 5.02-7.00 Adje's Show. ZATERDAG 21 SEPTEMBER Hilversum I VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend gymnastiek. 7.20 (S) Z.O.: voor alle zijn. VPRO: 7.54 Deze Journaal. Duitsland II 17.00 (K) Journaal. 17.10 (K) Jeugd- magazine. 17.40 (K) Aktualitelten en muziek. 18.25 (Z'W) Vater der Kla- motte. tv-serie. 19.00 (K) Journaal. 19.30 (K) Buitenlands Journaal. 20.15 (K) Die Strassen von San Francisco, v-film. Aansluitend: tekentrucfilm dag. 8.00 Nieuws. 8.11 VARA: Dingen 21.15 (K) Journaal. 21.30 (K) Der de dag. 8.23 (S) Z.O. gaat 1 der voor iedereen. (9.35-9.40 Water standen). 10.30 (S) Z.I.: muziek- en informatieshow, met om 11.00 Nieuws. 13.00 Nieuws. *3.11 (S) In de Rooie Haan: zaterdagmiddag café. NOS: 14.45 (S) NOS-Jazz. 15.10 Programma voor de buitenlandse werknemers, 16.00 God h lingen. Hilversum II TROS: 7.00 Nieuws. 7.02 (S) Ont- bijtsoos. (7.30 Nieuws. 7.41-8.00 Ak tua. 8.30 Nieuws. 8.36-8.45 Gymnastiek voor de huisvrouw). 10.00 (S) Tien- gefallt. speelfilm 23.15 TELEAC: 11.00-11.45 (K) Compu- terkunde - les 24 (herh.) NOS: 16.00 (K) Journaal. AVRO: 16.02 De avon turen van Slingertje. 16.20 (K) Vlie gende schotels, bestaan die nou echt?, documentaire. 1B.50-17.15 (K) De scho- 5 heks, tv-serie. NOS: 18.45 (K) Brlga- 11.30 (S) Wegwezen: programma Jour-naai. AVRO: 20.21 (K) Harten- vakantiegangers en andere wegge bruikers. 11.55 Mededelingen) i heidsvoorhchtlng: 12.16 Vast en zeker: bruikers. (11.55 Mededelingen) Over- panorama. NOS: 23.25-23.30 (K) Jour uitzending van het Ministerie van So ciale Zaken Sociale Verzekering. Voorlichtingscen - 12.26 les 2 (herh.) NOS: (K) Brigadier Dog. Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 18.55 (K) Journaal. NCRV: 19.05 (K> ino|3|Een veelbewogen regendag, met Swie- bertje. NOS: 20.00 (K) Journaal. NCRV gevarieerd programma. 20.21 (K) Kojak. politieserie. 20.40 (K) Hier en Nu. 23.20 (K) Dagsluiting. NOS: 23.25-23.30 (K) Journaal.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 5