Yves Montand in César et Rosalie BOEK DER OVERBRUGGING HOUDT KLOOF IN STAND Tekort van 1,5 ton bij Herv. Zending Mr Majestyk: meer dan een knokfilm GSHH1HHZB Belangrijke kostenstijging Studentenpastores zijn boos Trage driehoeksverhouding VRIJDAG 20 SEPTEMBER 1974 Prof. Schillebeeckx'Jezus, het verhaal van een levende Op de bank in Middelkerke-Bad (nabij Oostende) zeiden ze tegen zijn zus: "U bent toch "zus van de theoloog Schillebeeckx.Je hoort zo niks meer van hem.Dat zal nu wel anders worden met zijn nieuwste boek "Jezus, het verhaal van een levende" (uitg. Nelissen). Met dit boek zal de veelomstreden en befaamde theoloog prof. mag. dr Edward Schillebeeckx OP. be slist zowel nationaal als internatio naal de nodige discussie oproepen. De binnenkort 60-jarige auteur is zich dat ten volle bewust. Hij stelt zich in zijn boek nl. nogal vrij op t. o.v. het dogma. "En dat zou kun nen schokken", zo veronderstelt hij. Dc hooggeleerde schrijver komt na een uitvoerige studie tot de conclusie dat alle visies, zowel joods als mo hammedaans om er maar een paar geoorloofd zijn m.b.t. de Jezus-figuur. Maar hij stelt nadruk kelijk dat de christelijke visie- de Romeinse dus de in alle opzich ten juiste visie op Jezus is. Daar twijfelt hij geen seconde aan. In zijn boek betoogt de auteur echter en daar gaat het om dat het z.i. onjuist is, dat „Rome" dit Romeins Jezus-beeüd dwingend voorschrijft. "Niet dat ik de goddelijkheid van Jezus loochen, maar die ruwe, bru tale identificatie Jezus is God, daarmee heb ik grote moeite". Hij voelt zich vrij ten opzichte van het dogma, maar "in diepste intentie, twijfel ik er echter niet aan". Professor Schillebeeckx heeft zich voor het schrijven van dit magi strale boek naar zijn eigen zeg gen hét boek van zijn leven bijna 4 Jaar aan alles onttrokken. Voor niemand zelfs voor de kardinaal wiens adviseur hij is was hij be reikbaar. In die Jaren verslond hij alle literatuur, die in de drie moder ne talen over Jezus is verschenen. Hij voelde, dat er iets van hem werd verwacht. Dit boek moest en niet alleen volgens prof. dr. A. Geen- se geschreven worden. "De theo logische situatie of als men wil: de objectieve geest vroeg er om. De kwestie was alleen: wie zou het doen. en vooral: wie kón het doen?" Er was er in Nederland maar één: Schillebeeckx. "Hét verhaal van één levende" en niet, zoals de exegeet prof. dr. B. van Iersel zo gTaag wilde: „Eén ver haal van dé levende", want "Jezus ls HET verhaal" aldus de auteur van het boek zou een brug moe ten slaan tussen de kerk en de theo logen enerzijds en de gelovigen an derzijds. In zijn "woord vooraf", schrijft Schillebeeckx dan ook: "De breuk tussen academische theologie en de concrete nood der gelovigen, heb ik getracht te overbruggen". Hij is daar naar mijn mening niet in geslaagd. En waarom niet? Om de doodeen voudige reden, dat het boek volsla gen onleesbaar ls. De schrijver kan nu wel beweren, dat "het boek zo werd geschreven, dat het toeganke lijk geacht mag worden voor elke geïnteresseerde", ik waag dat op zijn zachtst uitgedrukt te betwij felen. Het boek is nl. in een taal ge schreven, waar een geïnteresseerde zich nauwelijks doorheen kan worste len. En als Je het dan lukt wordt het ongedaan gemaakt door de theo logische Jargon-woorden, "die zo veel als mogelijk werden ver meden!" In het begin van het boek heeft Schillebeeckx een poging gewaagd, om duidelijke taal te spreken. Maar Je bent nog niet op pag. 25 of het duizelt Je. Het excuus van de hoog geleerde schrijver is: "Ik heb een zware stijl". En als pleister op de wonde: „Het is leesbaarder dan mijn andere boeken". Kan je nagaan! Ach Je blijft nog wat bladeren in het kostbare boek, maar je handen blijven toch in het haar zitten. En tegen het einde. Ach laat ik het maar opbiechten, zover ben ik niet gekomen. Ik heb het opgegeven. Zinnen als "het criterium van de linquistische en cultuur-geografi sche context.(blz. 79) en dat de Q-hypothese een consequentie is van het synoptisch probleem" (blz. 81) worden mij teveel. En het merkwaardige is dat dat er in zo'n boek opeens een duidelijke en helde re zin wordt neergeschreven: "His torisch staat het vast, dat Jezus (rond het Jaar 30) werd terechtge steld door de Romeinse bezetter" (blz. 355). In het zelfs door de auteur toegegeven moeilijke derde deel, zijn zelfs de titels van de hoofdstuk ken niet meer te bevatten. Wat dacht u van: "profetisch-sapientieel davidisch mensianisme" (blz. 372)? Om toch een idee te geven van de inhoud van dit boek thans in het kort de inhoud. In deel I zoekt de auteur naar de historisch te controleren aardse verschijning van Jezus. Deel II vertelt wat de Heer precies heeft verkondigd en hoe zijn levens wandel was. In deel m, dat handelt over de verrijzenis, analyseert pref. Schillebeeckx, en nu laten we hem zelf aan het woord "de vier vóór-ka- nonieke credo-modellen; de marana- tha-chrlstologieën. de thelos aner- christologieën van de salomonische Davidszoon, de hoog- en laag sa- pentiële W ijsheidschristologieëëën en ten slotte uiteenlopende vroeg christelijke pascha-christologieën!'' Deel IV tenslotte ontrafelt de rela tie van Jezus tot God. De boodschap die de auteur wil overbrengen, schijnt volgens vak kringen bijzonder belangrijk te zijn. Ik hoop dan ook, dat een vaktheo loog, die duidelijk kan schrijven, in eenvoudige bewoordingen ons eens vertelt wat Schillebeeckx nu precies bedoelde te zeggen. THEO KROON OEGSTGEEST Ondanks een toename van de giften AJKOpen KerKen met ruim vijf procent eindigde de Hervormde Zending in 1973 met een tekort van meer dim anderhalve ton. De to tale kosten beliepen 6.335.952 gulden tegen 6.083.613 gul den in 1972. Van de inkomsten, die vorig jaar 6.180.483 gulden bedroegen, werd 5.955.849 gulden opgebracht door de Hervormde Gemeenten. DEN HAAG Binnenkort zal de regering zich beraden over de financiële verhoudin gen tussen de staat en de kerk genootschappen. Aldus de me morie van toelichting bij de be groting 1975. Daarna zal de re gering haar standpunt over de te treffen wettelijke regeling op grond van het traditioneel ar tikel X van de grondwet mee delen aan de Staten-Generaai. Vervolgens zal contact worden opgenomen met de adviescom missie afkoopregeling aanspra ken (de commit - Verdam) over voortzetting van haar stu die, die is blijven rusten nadat de staatssecretaris van finan ciën in 1971 het interimrapport aan de Tweede Kamer had aangeboden. In afwachting van de nieuwe wettelijke regeling is de bepa ling gehandhaafd, dat de trac- tementen. pensioenen etc., die de verschillende godsdienstige gezindheden en hun bedienaren genieten, aan deze gezindheden verzekerd blijven. De raad voor de Zending van de Nederlandse Hervormde Kerk schrijft in het jaarverslag te vertrouwen dat dc hervormde gemeenten dit Jaar het tekort over 1973 zullen wegwerken. Mr. H. Penning concludeert in het verslag dat de financiën ongunstig zijn beïnvloed door een sterke kos tenstijging. Tegelijkertijd vermindert het werk echter niet en worden aan de financiering ervan steeds hogere eisen gesteld. In mei had de raad 65 zendingsar beiders, van wie 30 in Indonesië en 30 in Afrika. Voor de overtocht en het werk van de zendingsarbeiders - 30 predlikanten, 20 artsen, 5 verpleeg kundigen en 10 landbouwkundigen en sociale werkers - werd 2,1 miljoen uitgegeven. Voor kerkelijk werk over zee werd ruim 683.000 gulden beschik baar gesteld. Beurzen cn onderwijs kregen 381.000 gulden. In totaal wer den 35 kerken en onderwijsinstellin gen gesteund. Bijna 388.000 gulden werd besteed aan het zendingsinsti tuut te Oegstgeest voor opleiding en uitzending van zendingswerkers. In het Jaarverslag wordt veel aan dacht besteed aan de wereldzen- diingsbijeenkomst in Bangkok en aan de Indonesische christelijke kerk van Oost-Java, deze Jonge inheemse kerk met 10.000 leden is één van de 19 In donesische kerken waarmee 't Oegst- geestse zendingsbureau nauwe con tacten onderhoudt. Ontslag viel te verwachten Prof. dr. H. van Luyk, priester-docent aan de Katholieke Theologi sche Hogeschool in Amsterdam, die de wens te kennen heeft ge geven te willen trouwen, zal niet in zijn functie worden gehand haafd. Dat was te verwachten. Sinds enige jaren bestaat er een Vaticaans voorschrift, waarin duidelijk staat, dat het aan gehuwde priesters verboden is aan instituten, waar ook priesterstudenten worden opgeleid, te doceren. Het was te verwachten dat de preciese "Romeinse" Rotterdamse biv-chop de consequenties uit die richtlijn zou trekken. Kennelijk heeft hij zijn collega's misschien niet van harte kunnen over tuigen van de juistheid van zijn opvatting. Als prof. Van Luyk nl. door het curatorium (de schoolleiding) niet zou zijn ontslagen dan zou mgr. Simonis zijn priesterstudenten van de KTHA hebben teruggetrokken. En daarvoor schrok het curatorium terug. Daar mee zou nl. een belangrijk fundament van de opleiding komen te vervallen. Overigens kon het curatorium eigenlijk niet veel anders dan het verzoek van de bisschoppen inwilligen. Het episcopaat heeft nl. een beslissende stem in het kapittel. In de statuten van de hogeschool staat immers: „Het curatorium volgt bij zijn besluitvorming Inzake schorsing en ontslag van leden van het wetenschappelijk korps de beslissing van het episcopaat, als drager van de verantwoordelijk heid voor kerkelijke leer en discipline" Natuurlijk is dit een belangrijke zaak. Dit schept een precedent. Men mag echter niet van de bisschoppen verwachten waar de opvolging van de kardinaal voor de deur staat, dat zij de paus onwelge vallig kunnen zijn. Het is zo langzamerhand een publiek geheim dat de kardinaal zal woren opgevolgd door een behoudend priester. Door "Rome" niet tegen de haren in te strijken hopen kardinaal en de meeste bisschoppen dit "onheil" voor velen te keren. Laten we de zaak maar niet op de spits drijven. Rond de benoeming van mgr. Simonis bleef er van de kandidaat weinig of niets over. Ik dacht dat de praktijk had geleerd, dat het allemaal nogal mee valt. THEO KROON Paus Paulus VI wordt hier zorgvuldig uit de helicopter ge holpen die hem onlangs naar het plaatsje Aquino tracht. In dit plaatsje bracht St. Thomas van Aquino zijn kinderjaren door. Tij dens zijn pelgrimage onthulde de paus een standbeeld van de hei lige, die 700 jaar geleden overleed. ROTTERDAM De 21 Rooms-Ka tholieke en Reformatorische studen tenpastores in Delft, Leiden en Rot terdam hebben in een verklaring hun veronitwaandiiging geuit over de be weegreden en de methode, die geleid hebben tot het aangekondigde ont slag van prof. dr. H. van Luijk van de Katholieke Theologische Hoge school Amsterdam (KTHA) In hun verklaring schrijven de pastores: "Dit aan de KTHA opge drongen ontslag alsmede het dreigen van bisschop Simonis met desavoue ring van de KTHA schijnen ons de nieuwste wapenfeiten van een een zijdige hiërarchische bemoeienis, waarin dialoog het veld ruimt voor ultimata". "Als studentenpastores wijzen wij er op dat deze gang van zaken in fla grante strijd is met de democratische spelregels die de laatste jaren in het universitaire klimaat moeizaam ver worven zijn". "Onze pogingen om in deze tijd aan de studenten nog iets te laten zien van een geloofwaardige kertk worden door deze en dergelijke bisschoppe lijke manoeuvres ondermijnd", aldus da 21 studentenpastores. „César et Rosalie" In de hoofdrollen: Yves Montand, Romy Schneider en Sami Frey Regie: Claude Sautet Theater: Camera. En ze kijken helemaal niet blij ver rast op als Rosalie opeens terugkeert. Waarschijnlijk met de bedoeling om mFh?h th0Sfie" iS See"kassucces- Dat b,eek gistermiddag wetrn de Tüm ^nrtTf- wel bij het theater aan de Hogewoerd, waar slechts één bezoe- liep. ker (ik) kwam opdagen. De voorstelling werd afgelast. s Avonds om zeven uur kwamen er zeven of acht mensen en r!LnTen Th V**' °°k weeruscha?rs bezet- Misschien tornt raKen^ze uit de tijd, deze romantische melodrama's. Jammer, rassend goed uit de verf, maar de want "Cesar et Rosalie" is ondanks het uiterst matige spel andere twee. nee- Zonder Yves Montand zou nie mand (wat mij betreft) deze film hoeven te zien, maar nu... ach, het Zoals de meeste Franse films is ook twee droevige minnaars elkaar troos- een 60goec* acteur deze wat aan de lange (lees: lang- ten (op een planonisóhe manier) als dradlge) kant: weinig actie en veel de vrouw omdat ze toch niet kan pogingen tot "karakteruitbeelding", kiezen ze allebei in de steek laat. Het is héél Jammer dat Romy van Romy Schneider en dank zij de briljante geest van Yves Montand best het aanzien waard. het werk te zden om twee min der begaafde collega's (en de film) te redden. ELISABETH TOLENAAR. Yves Montand en Romy Schneider in "Caesar en Rosali". Schneider zich hier zo weinig nifesteert. In plaats van de besluit loze maar groothartige vrouw (die van twee mannen tegelijk houdt en niet kan kiezen), doet ze Rosalie meer lijken op een berekenend en pinnig wijfje. Haar belangrijkste te genspeler, Yves Montand (César), compenseert dit met een een schit terende typering van de eenvoudige Jongen, die zich van niets heeft op gewerkt tot een levenslustige rijk aard, die bereid is zijn vuisten te ge bruiken als hij bang is zijn liefje te verliezen. De tweede man (David) wordt op het doek gezet door Sami Frey. Niet helemaal overtuigend, wat schimmig en bovendien als minnaar weinig actief. Hoewel dat laatste natuurlijk in het scenario stond. Het verhaal is eeuwen oud. Een vrouw bemint twee mannen, denkt ze De één is de al wat oudere César, die zijn Rosalie op een hartstochte lijke manier bemint. Die ander is Jong en knap en meer het hooghartige en apathische type dat het goed doet bij oudere vrouwen (komt zo over. tenminste). En Romy ls tenslotte niet piep meer, ze heeft kraaiepootjes om haar ogen en lijkt dan weer erg Jong. dan weer Jong ge staakt. Het loopt erop uft dot d£ ADVERTENTIE Film: „Mr. Majestyk" in hoofdrol en: Charles Bronson, Lettieri, Linda Cristel en Lee Pur- vol redenen om niet jestyk" ie gaan. Maar cat zou een tragische vergis- door een muziek: Charles Bernstein sing zijn. Want Mr. Majestyk regie: Richard Fleischer theater: Lido. de directie van Lido wat haastig op de kop getikt, omdat „The Sting" een week eercler uit Leiden is verdwenen, dan was verwacht is 'eel meer De be-lreigde held redt het zonder dan eea ordinaire knokfilm. Niet zo'n hulp vaa politie, die weer net te laat boeiend verhaal beroepsmoorde- komt, 3n lijkt nog lang en gelukkig te 'zuil an leven met een recent ver worven schoonheid. Een traditioneel einde van een film, die ondertiteld wordt met: „Voor hij het slachtoffer zou worden, werd hij killer...!" Wel het bloed stroomt weer in aanzien lijke m Ate en de held blijkt als enige i/dt om uiteenlopende rede nen boos op meloenenboer en stelt alles in het werk om hem te doden, maar wel een film die op den duur pakkend wordt, doordat de spanning tot bijna de laatste seconde wordt opgevoerd. Mr. Majestyk is trou- goed met vuurwapens te kunnen wens vr 'wel een garantie voor mikken. Ziedaar, kortom, een hand- goed pr jauki. Me dunkt, dat Charles „Mr. Ma- Bronson, Al Lettieri en regisseur Ri chard Fleischer hun sporen hebben verdiend. Charles Bronson sterke mimiek is Mr. Majestyk, meloe nenboer die door toedoen van een vervelend patsertje in de bak beland en daar in aanraking komt met Frank Renda (Al Lettieri), een zwa re Jong m. Mr. Majestyk dwars boomt aanvankelijk de ontsnapping van Ren da uit de gevangenis, maar maakt h^m pas echt diep jaloers door hem op tal van fronten tamelijk achteloos te overtreffen. Renda's haat is zo puur, dat alleen moord hem 'n uitweg kan bieden. Dat is zijn doel, waarbij de vlek voor zijn ogen naar mate de film vordert steeds witter wordt. JOHN KROON. Haagse bioscopen Apollo: "Tlie bloodbrothers" dag 12.00, 2.JU. 7.UO ea 9.3U uur. za. 2.30, 7.15"fcenS^0 Asia: "For Pete s sake", dagel. lights", aag. 2.00, 1.4o. 4.15, 7.15 "Lekker op avontuur "Lonesome cowboys", een pro- duktie van Andy Warhol, met Joe Dallesandro, Viva en Taylor MeadKriterion in Rotterdam. "Macbeth" van Roman Polan- ski, met Jon Finch en Francisca Annis. "Paper Moon" met Ryan O'Neill Metro in Rotterdam. "Tramlijn Begeerte", regie Elia Kazan, met Marlon Brando en Vivien Leigh: Alhambra 2 in Amsterdam. "Thunderbold and Light foot" met Clint Eastwood en Jeff Bridges: City in Amsterdam. met Donald dag. 9.30, 11.30, 1.30 zo. vanaf 11.30 uur. dag. 7.15 en 9.30 3.30 uur L. 'Gold- IB Jaar. Corso: "The Sting", dag. 2.00 7.00 Blijvers Du Midi: "De kanonnen van varone", dag. 8.15 uur. 1 Euro: "De langste dag", dagel. Metropole: "The Exorcist", dag. 2.00, 7.00 en 9.30 uur, zo. 4.30 uur. 18 Jaar. Odeon: "The way of the dragon" STUDIO "Story Scellerate" ontuchtige vertellingen met een vleug Pasolini. LUXOR "The Exorcist", griezelfilm over een duivelsuit- drijver die een bezeten meisje van de duivel redt. Dat wordt trouwens zijn ondergang. TRIANON "Ben Hur" de oudjes doen het nog best. fia. 18 Kindermatinee pla: "PaplUon", dag. 2.00 8.00 uur. 14 Jaar "The Exorcist", dag. Rex: "The way of the dragon", dag. 9.30 11.30, 1.30, 3.30, 5.30, 7.30 en 9.30 uur, zo. vanaf 1.30 uur. 18 Jaar. Royal '70: "De duivel hale Je", dag. 2.15 en 8.00 uur, do., vr. en zo. 2.15, 7.00 en 9.30 uur, za. 2 15 en 7.00 uur. AL. Royal: "Vernietigingscommando Kamikaze", dag. 2.15 uur, do., vr. za. en s 1 9.30 uur. 18 Jaar. REX „Cleopatra", deze mooie Egyptische vrouw zette alle mannen naar haar hand en wist ze op die manier van belang rijke zaken af te leiden. Dit kwam haar op den duur echter zwaar te staan. Nachtfilms Studio 2000: "Zardoz", dag. 7.15 en 9.45 uur. zo. 1.00. 7.15 en 9.45 De Ultklfk: "The Conversation", REX "Blue Movie". Sex in (Nederlandse) lat. CAMERA "Blind Terror", mis daad om de misdaad. Rex Goede films iin andere steden "City Lights" van Charles Chaiplin: Bijou in Den Haag. „Zardoz" met Sean Connery en Charlotte Ramplin: Royal (op zolder) in Den Haag. "Het Pornobed". Het ls weer rollebollen geblazen deze week in de Rex. En zo hoort het ook, anders was het op het gebied van de sex maar een armetierige zaak in Leiden. Blote juffrouwen en heren op de sextoer en dat alle maal in het Pornobed.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 11