Toots Tielemans virtuoos musicus BESTE WEENSE KLASSIEKEN Geen steralures bij Roy en Rory Procol Harum, Super Sister, Jimi Hendrix Bayern's Schlösser und Residenzen: erg interessante serie van Zijp Warme bakker drs. P. slaat weer sterk toe LIEFDES LIEDJES MET INHOUD ZATERDAG 7 SEPTEMBER 1974 BeethovenDe strijkkwartetten opus 18 (DGG 2733 002); Haydn: De strijkkwartetten opus 76 en 77 (DGG 2734 001), beide door het Amadeuskwartet. Mozart: Strijk kwartetten KV 169 t/m 172. Quar- tetto Italiano (Philips 6500 644). Voor de minnaars van de ka mermuziek heeft Deutsche Gram- mophun Gesellschaft uitstekend werk voor de lange winteravon den uitgebracht. Van Haydn de strijkkwartetten opus 76 en 77 (vier platen totaal), van Beetho ven oe vroege strijkkwartetten opus 18 (drie platen). Het zijn heruitgaven van opnamen van het eminente Amadeuskwartet en somm'ge van de banden reiken te rug tot 1962. BMde bundels van Weense klassieken behoren tot het aller beste dat ooit op de plaat is gezet. ïn de opera 76 en 77 is de dan ruim zestigjarige Joseph Haydn nog altijd ongebreideld in zijn creaHviteit. De muzikale rijkdom van de kwartetten, transparant waarneembaar, niet aan het oor onttrokken, de eenvoud van opzet die alleen de van eigen kunnen overtuigde aandurft, waar moet ik Degmnen? Misschien bij het bekendste uit deze serie, het kwartet nummer 3 uit -iet opus 76. Dat is door zijn bekendheid tegens voor vele niet- Duitsers en nogal "moeilijk kwartet", u weet wel het "Keizer- kwa:tet" met als het poco adglo canrabile tweede deel, "Gott er- halte Franz, den Kaiser" in lage re eejwen wat al te befaamd ge worden als 'Deutschland, Deutschland über alles, tiber alles in der Welt". Haydn verwerkt dit eigen the- Percy Faith houdt zich goed staande in hitland The Entertainer - Percy Faith - CBS 80324. Percy Faith is een begrip in de wereld van de instrumentale mu ziek. Al zo'n vijfentwintig Jaar weet deze kalende en grijze emi nentie zich staande te houden tussen de nieuwe ontdekkingen en het snel vergankelijke hitwerk. De in het Canadese Toronto ge boren orkestleider, componist en arrangeur heeft in zijn carriere al heel wat muziek gecomponeerd en gespeeld, dat inmiddels tot evergreen kan worden bestempeld. Wat dacht u bijvoorbeeld van Delicado om nog maar niet te spreken van het thema uit de film "Moulin Rouge" waarvan er over de hele wereld meer dan een miljoen zijn verkocht. Datzelfde geldt voor het thema uit de film "A summer place", dat ook nu nog prijkt op het repertoire van he dendaagse zangers, zangeressen en groepen. Percy Faith's muziek was goed genoeg voor vrijwel alle onderscheidingen die er te beha len waren: Grammy awards. "Re cords of the year" van Billboard en Cashbox. Dezer dagen verscheen van hem een nieuwe langspeler met de mu ziek uit "The Entertainer" als ti telsong. Een plaat die gekenmerkt wordt door een grote variatie. Het ene ogenblik heerlijke romanti sche achtergrondmuziek zoals met I'm gonna go fishin'. het andere ogenblik zeer knappe arrange menten die noden tot intensief luisteren. Percy Faith heeft voor de plaat links en rechts een greep gedaan: van Neil Diamond leen de hij Deep in the morning, ter wijl hij Uit het Gershwin-oeuvre I got rhythm plukte. Mike Oldfield stond zijn Fifth movement (Tu bular bells) af en uit de film "The Great Gatsby" werd "What"! I do" gelicht. Een bont gezelschap dus, dat door de "oude meester" Faith met veel vakbekwaamheid tot een geheel is gesmeed. B.Vi. Bayern's Schlösser und Rediden- zen, München 2. Cape 11a antiqua, Konrad Ruhland. BASF 29 21192- 4 (2 elpees). Deze plaat is uitgekomen in de bijzonder 'nteressante en waarde volle serie Bayern Schlösser und Residenzen, die zich slechts geo grafische beperkingen oplegt. München 2 heeft als ondertitel Die bayerische Hofkapelle im 16. Jahrhundert, hetgeen inhoudt dat van de twee platen er een volledig is gewijd aan het werk van Ro land de Lassus (ca. 1532-1594). Deze Belgische Orfeus, zoals hij door tijd genoten werd genoemd, werkte bijna 40 Jaar bij de hof kapel van München. Onder de wereldlijke werken van deze kosmopoliet vinden we Duitse Lieder, Franse chansons, Italiaanse madrigalen en Latijnse drinkliederen, maar hij heeft voor al op de ontwikkeling van de kerk muziek grote invloed gehad. Hij was een internationaal beroemd muzieksohrijver en -pedagoog: Giovanni G abri el i kwam zelfs uit Venetië naar München om bij Lassus les te nemen. Geen won- Roy Buchanan, Rory Gallagher, Lou Reed en Joe Cocker. Star- track-serie Polydor. VoL 4, 6, 9 en 11, nummers 2491.503, 2491.505, 2364.067 en 2491-510. De gitaristen Roy Buchanan (links) en Rory Gallagher (rechts) vertonen een opvallende gelijkenis. Een van de meest in het oog springende eigenschap pen van beide virtuozen is de be scheidenheid. Het begrip steral- Toots Tielemans live - Toots Tie lemans - Polydor 2491 003. Dat de wereld van toevalligheden aan elkaar hangt blijkt weer eens te meer als we de muzikale car rière van Toots Tielemans in ogen schouw nemen. Een musicus die goed gitaar «speelde en lange tijd aan bed gekluisterd was door een ziekte. In liggende houding een gi taar bespelen is niet eenvoudig en daarom adviseerde de Belgi sche arrangeur Jack Say - lures komc In de vocabulaire van het tweetal niet voor. Buchanan is in zijn eenvoud zelfs zo ver ge gaan dat hij nooit de publiciteit heeft gezocht. Dat is ook een van de voornaamste redenen dat hij pas enkele Jaren geleden eindelijk de erkenning heeft gekregen die de betere musicus ten deel pleegt te vallen. De verzamelelpee van Buchanan, die een onderdeel vormt van de Startrack-serie van Polydor, verschilt overigens wel van die van Gallagher. Terwijl blues-gitarist Gallagher constant lijkt te willen aantonen dat hij ook op het vocale vlak het een en ander in zijn mars heeft, heeft Buchanan voorna melijk instrumentaal werk afge leverd, met uitzondering onder meer van het bekende Hey Joe. Omdat Gallagher veelvuldiger zijn zangkwaliteiten demonstreert is zijn verzamelde werk wat luch tiger van opzet. Het neemt niet weg dat ook de Ier, die altijd is te herkennen aan zijn geuite overnemen en spijkerbroeken, getrouwd lijkt te zijn met zijn ter vermijding van vele misverstanden: Tielemans is ook een Belg - hem het eens te proberen met een mond harmonica. Het was het prille be gin van wat uitgroeide tot. een glanzende internationale carrière. Want het is toch een eer om door good-old Benny Goodman naar de States te worden gehaald en te behoren tot het selecte groepje van solisten bij het orkest van Quincy Jones. Ook in Europa, met name in de Scandinavische lan den en de landen aan de Middel- Procol Harum, startrack vol. 10, Polydor 2491 509. In 1967 rukte de toen volkomen onbekende groep Procol Harum in hx>g tempo op naar de top van alle hitlijsten met A Witer Shade of Pale, voornamelijk dank zij herkenbare, majestueuze orgel- klanken. Verhalen over spookmu- sicl deden al spoedig de ronde en de overlevingskansen van Procol Harum werden gering geacht. De groen heeft die beweringen gelo genstraft door sindsdien regelma tig met bombastische produkties te verschijnen en live tot grote prestaties te komen. Homburg, Conqt istador Shine on Brightly, A Salty Dog en vrij recentelijk Grand Hotel waren muzikale ma nifestaties op zich zelf, waarbij het pianospel van Gary Broo- ker en diens stemgeluid, waarin onbeitcmde droefenis doorklinkt, alsmede de in sfeer van zoete geur gerijpte teksten van Keith Reid eenrraal stonden. Met uitzonde ring van A Witer Shade of Pale zijn ze op deze startrack niet te rug te vinden. De plaat bevat num mers uit de eerste vier elpees van Procol Harum, met daarbij o.a. All This and More, Whaling Sto ries, en Quite Rightly So. De eer ste twee staan ook op de in 1971 vervaardigde elpee Procol Harum Live, waarbij de groep ondersteu ning kreeg van het Edmonton Symphony Orchestra en de Da Camera Singers. Onvermijdelijk is daardoor, dat een vergelijking leert, dat deze startraok met stu- diomuziek niet veel meer is dan een waterig aftreksel van de pres taties. waartoe Proooi Harum ln staat is. Super Sister, startrack vol. 1, po lydor 2491 509. Z La voller is de uitgave van de startrack met hoogtepunten uit het repertoire van Supersister, de Nederlandse formatie, die niet meer bestaat. De elpee geeft een waarachtig overzicht van de geën gageerde muziek van deze groep, die ais één van de weinige in Ne derland underground bracht zon der slechts een reeks verschillende klanken achter elkaar te zetten. Robert Jan Stlps, die met Sacha van Geest de kern van Supersister vormde, selecteerde de nummers voor deze startrack zelf en koos Bagoas, Judy Goes on Holiday, Baby.on, Pudding en Gisteren, Present from Nancy, Mexico, Energy en Higher. Jimi Hendrix. startrack vol. 8, polydor 2491 507 Live op Fillmore East bij de Jaarwisseling aan het einde van 1969 is deze startrack opgenomen. Jimi Hendrix - de virtuoos. Rau we gitaar klanken, schreeuwende teks/m. Voor wie nog geen herin nering bewaart aan h^t stormach tige leven van Jimi Hendrix: Who Knows, Machine Gun, Them Chaoges, Power tot Love, Mes- age to Love en tot slot We Gotta Live Together. J.K. ma (hij componeerde het oor spro ikelijk als lied) ln een aan tal prachtige variaties. Ook hier weer de geweldig eenvoudige schmpingskracht die een thema vols*: ekt tilt uit zijn politieke ge- lade ïheid. Natuurlijk is het allereerst het perfecte Amadeuskwartet dat Hay la zo feestelijk en overvloe dig «an de luisteraar meedeelt. De perfectie zit hem niet ln de lou tere techniek, evenmin in de vol- maivie timing van het ensem bles oei. Op zich Is dat er ook, laat hier >ver geen enkel misverstand bestaan maar waar voor mij het Amadeuskwartet het wint van de meeste andere ensembles ln zijn soort is in durf en interesse. Die durf mogen we ook best bravour noem-n. Ik heb de nummers 2 en 5 uit datzelfde opus 76 nog eens verge'eken met een opname van het Hongaars strijkkwartet, toch ook onbetwist één van de toon- aan3:vende kwartetten van deze tijd. Maar wat na de eerste tien maten onomstotelijk mag worden vastgesteld is een soort matheid bij de Hongaren vergeleken met de heren van het Amadeuskwartet. Het is vol kracht, het zweept op, maar op een ander ogenblik vervult het de luisteraar ook weer met de grootste tederheid. Misschien komt die grote gave van gevoelsoverdracht van de mannen van Amadeus nog ster ker uit bij Beethoven. Opus 18 ls de eerste bundel strijkkwartet ten van Beethoven en voortaan is het wat betreft de kamermuziek dit genre dat zijn werk beheerst. Het 's zelfs niet overdreven om te stellen dat alle sonates, pianotrio's blase."smuziek (het veelgeroemde septet incluis) in feite voorstudies zijn gebleken van deze strijk kwartetten. Het is Jong werk en de invloed van Haydn bespeurt men nog veel in de opbouw van de composities. Maar de jonge Beethoven legt ook hier al getui genis af van wat het genië scheidt van de hoog begaafde. weet desondanks geen weg met hem, drentelt wat schichtig om hem heen. Dat zal wel komen om dat de man ln geen enkel vakje te plaatsen Ss. Ook is niet dudelijk of hij echt zo excentriek als het lijkt dan wel alsmaar een meeslepende act opvoert. En zulke dingen weten we graag alvorens Het Oordeel te geven. Op deze elpee geeft drs. P. een nieuwe blik in zijn bizarre liedjes- wereld. Hij ontpopt zich als gids op een sooit wereldreis, "vol ver rassingen en amusante voorval len", zoals hij zelf zegt. Nou ja, t ls me het reisje wel. Via het woes te natuurgebied van Omsk (de onnavolgbare "Dodenrit")de PC. Hooftstraat in Amsterdam, het Midden Oosten, het Wilde Wes ten, de BB. Dixieland voert drs. P. ons naar Latijns-Amerika. En daar tussendoor nog iets over Bach ("Bach strijkt de vlag voor Bacharach"). Tja. wat moet je van al die frivole absurditeiten zeggen? Ze zijn niet allemaal even leuk en aardig, maar "leuk en aar dig" zijn »k geen termen die de heer P. passen. Daarom staken we hier nu maar een nadere be schrijving. Alle fans van deze "warme bakker van de lichte mu ziek" dienen deze schijf vol on navolgbaar jolijt eenvoudig in hun bezit te hebben. Daar behoeft ge woon niet over gepraat te wor den. RP. Want Haydn had grote gaven, maar nij was geen genie (Hier past dus een definitie van genie: het onbetwiste en onbekommerde aboouie meesterschap over de behandelde materie). Opus 18 is de verklanking van zelfbewust meesterschap: nog lang niet de verstilde klacht van zijn laatste kwartetten, waarschijnlijk het mooiste dat ooit voor muziek ge schreven is. Daarom verhoudt opus 18 zich tot de opera 127 of 135 óoals de jolige Rembrandt met Saskia tot de laatste zelfpor tretten. De grote verdienste van het Ama deuskwartet ls inderdaad de sou plesse, durf en geschakeerdheid van «.motie, naast de techniek. Van al dat goeds heeft het Quartetto Italiano ook zeer veel voorhanden, op één eigenschap na: de durf is er niet altijd. Ik zeg dit hier ter inleiding van een derde platen aankondiging, waarmee dan de complete trits Weense klassieken eer is aangedaan; de strijkkwar- tettea KV 169 t/m 172 van Mo zart. Het is een opname uit de vol ledige reeks die Philips op de plaat zet, maar ook volgaarne als af zonderlijke brokken cultureel stuk goed in de huiskamers afzet. Het is knap en vaardig, maar - op nummer 172 na - tevens waton- geïn*eresseeerd op de band geko men. Dat is vreemd voor een en semble als dit Quartetto Italiano, dat bovendien Juist in zijn uitvoe ring van de bovenvermelde laat ste kwartetten van Beethoven, mij tot die ontboezeming over het mooiste dat ooit aan muziek ge- schrrvm is, inspireerde. En hoe komt dat nou? Houdt het Quartetto Italiano niet van Mozart? Natuurlijk wel. Stond de neus van de opnameleider de drie heren en één dame niet aan? Mo- gelilk. Misschien had het zijn dag niet. En misschien was Mozart minder op dreef toen hij deze vier kwartetten schreef. Ook ge nieën zijn maar mensen, hoewel minder dan u, ik of het Quartetto Italiano H.M. Roy Clark-lp een juweeltje Roy Clark - The Entertainer - DOS 1-2001, 0698 dot-records. Voor entertainer staat in het woo denbeoekgastheer humo- ristis 'h zanger, voordrager, con ferencier... Roy Clark, door de Country Musi Association gekozen toe de "En tertainer van het Jaar" in Ameri ka beantwoordt aan al die om schrijvingen. Hij weet zijn luiste raar op geweldige wijze te boeien met zijn muziek vol variaties. Of die toehoorder nou contry- of pop liefhebber is; hij zal moeilijk on der de Invloed van Clark vandaan kunnen blijven. Dat komt omdat Roy Clark als geen ander de ga ve heeft om zowel een ballade, als een comedy-song, als een instru mentaal nummer te vertalen in klanken die uiterst fijn in het ge hoor liggen. Of hij nu "Honey moon Feelin" ten gehore brengt of de lovesong She makes the li ving worthwhile of instrumentaal in duel gaat op de banjo en de gitaar (in chomp*n), Roy Clark zo goed, dat hij de opgemelde ti tel zonder twijfel verdien. Een juweeltje van een LP. P.d.T der dus, dat van de andere op dit album vertegenwoordigde compo nisten. de meesten tot de leerlin gen van Lassus behoren. Utgerekend de enige naam van zijn tijdgenoten, die niet geheel in vergetelheid is geraakt, is die van Ludwig Sennfl. een van Lassus' voorgangers bij de hofkapel, wel de grootste meester van het Duitse Lied genoemd. Wie zal verder ooit gehoord hebben van Johannes de Fossa. Ludwig Daser. Ivo de Ven- to, Jacob Reiner, Aalduin Ho- youl, Leonard Lechner, Anton Gosswin? De uitvoering is in handen van de Capella Antiqua uit München, oJLv. Konrad Ruhland, vocaal en op "Original-Instrumente" Er wordt erg mooi gezongen en gespeeld, tè mooi haast: Vergeten wij niet, dat deze muziek nog met een been in de Middeleeuwen staat. Met andere woorden, de muziek klinkt niet altijd even le vend (ig)dit geldt met name voor de wereldlijke werken. Over alle andere aspecten van de plaat niets dan goeds. RGH landse Zee geniet hij populariteit. En niet te vergeten ons eigen landje, waar hij onder meer grote faam verwierf met Dat mistige rooie beest uit de film "Turks fruit" een compositie Rogier van Otterloo. Enkele ken geleden nog staken we de lof trompet voor de sterke bijdrage van virtuoos Tielemans nieuwe langspeler van Van Otter loo. Ditmaal is er schijf van de "maestro himself". Afwisselend speelt hij gitaar mondaccoróeon op een wijze die bewondering afdwingt. Vooral uit het kleinste instrument weet hij werkelijk indrukwekkende klan ken tevoorschijn te halen, plaat is de weerslag van een live concert dat hij op 4 april 1 Jaar gaf in de Boerenhofstede in Laren samen met gitarist Joop Scholten, organist-pianist Rob Franken, bassist Victor Kaihatu, drummer Evert Overweg en C Schram a die de tamboerijn de metronome hanteert. Toots put te voor dat concert vaak int e werk. Bijvoorbeeld met Blue La dy, Waltz for Sonny het alom be kende Bluesette. Verder is Toots te horen in The summer of '42 Michel Legrand en in "Nice to be around" afkomstig uit de film Cinderella Liberty. Om kort te rijn: een "dijk van een plaat". B.VIi. STEEDS DE NIEUWSTE gitaau. Hoewel hij daar het afgelopen Jaar zo vaak mee is opgetreden (elf maan den is hij op toernee geweest en een halve maand heeft hij in de studio's vertoefd) bracht hij ook nog eens zijn "vakantie" in Ierland gitaarspelend door. Zo opmerkelijk is het dan ook niet dat Gallagher evenals Buchanan vrijwel alle nummers zelf schreef. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Joe Decker, die op dit punt heel wat minder aktief is geweest. Op het langspeelwerk dat Polydor nu van de nogal een in opspraak geweest zijnde Cocker heeft uitgebracht, zijn drie creaties van Bob Dylan opgenomen: I shall be released, Dear Landlord en Just like a wo man. Voorts vermeldt de LP van Cocker songs van rijn langspeler Mad dogs and Englishmen, waar onder The letter. Waar het de af wisseling betreft wordt Cocker bij deze gelegenheid echter afge troefd door Lou Reed. De man, die soms doet denken aan Van Morrison heeft contrast rijk werk afgeleverd. Het ene mo ment wat dromerig en even later explosief en dynamisch, waarbij hij in het nummer European Zon na een rustige ouverture op een geweldige manier losbarst, terwijl om hem heen glas sneuvelt. De songs van deze elpee, de fijnste van het hder besproken kwartet, bevat muziek van de eerste drie LP's van de Velvet Underground. J.P. "Over land en zee met drs. P" Avontuur, romantiek, wetenswaar digheden Polydor 2925 023 Er rijn maar weinig artiesten in het wereldje van de kleinkunst die op dusdanige wijze liedjes ma ken dat ze onmogelijk door ande ren op het repertoire kunnen wor den genomen. Eén van die zeldza- men is zonder twijfel drs. P. De volstrekt absurde werkjes, die hij ontwerpt, komen alleen maar goed tot leven via zijn eigen puinhoop- stem en zijn eigen treurwilg-voor dracht. Dat alleen al maakt hem tot een buitengewoon interessant mens. heel wat boeiender in elk geval dan al die elkaar als pape gaaien nadoende pop-groepen. Maar de lichte muze in Nederland Bijdragen van John Kroon Han Mulder Ruud Paauw Jan Preenen Ron Harms Paul de Tombe Eindredactie: Bram van Leeuwen GRAMMOFOONPLATEN HAARLEMMERSTRAAT 279 LEIDEN - TEL. 01710—24010 rijk werk afgeleverd. Het ene mo ment wat dromerig en even later explosief en dynamisch, waarbij hij in het nummer European Zon na een rustige ouverture op een geweldige manier losbarst, terwijl om hem heen glas sneuvelt. De songs van deze elpee, de fijnste van het hder besproken kwartet, bevat muziek van de eerste drie LP's van de Velvet Underground. J.P. Woman your name is my song - Tommy Overstreet, DOS 26021 - 0598 DOT records. Dat het zwakke geslacht sommi ge zangers sterk kan inspireren is natuurlijk niet bepaald een op- zienbarend gegeven. De wereld van de lichte muziek staat nog al tijd zowat bol van de liefdeslied jes. Eenmalige lofzangen op dat wezen dat het mannelijk leven zo aangenaam kan maken (of an dersom), die evenwel nog al te vaak zijn verpakt in oppervlak kigheid. Aan Tommy Overstreet de verdienste dat hij dieper heeft willen graven in zijn vocabulaire dan alleen tot het I love you -•• peil. De vooral van het hitje 'Ru by dont take your love to town" bekende zanger, probeert dan ook. Iets onmogelijks. Op "Woman your name is my song' (uw naam. mevrouw, is de titel van mijn,, lied kan e'e vrije vertaling lui-, den) tracht hij in vele woorden te vertellen, wat een vrouw alle maal voor een man kan rijn.'; Love-songs met inhoud dus. En.' omdat Overstreet die liedjes erg geloofwaardig brengt (als ie blij is, is ie ook controleerbaar blij) zijn het beslist niet de drakerige! nummers geworden, die zulk soort liedjes zo snel kunnen worden in de mond van vele anderen. P.d.T.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 8