Leids amateurtoneel bloeit ondanks alle moeilijkheden l ...e/7 gisteren C/Mll prögmm TV morgén] DUITSE TV VRIJDAG 23 AUGUSTUS 1974 Leiden is een van de wei nige grote steden in Nederland waar het amateurtoneel zich in gunstige zin ontwikkelt. In andere steden worden ook wel verdienste lijke pogingen ondernomen, maar het Leidse amateurtoneel heeft zichzelf opgewerkt tot een niveau, teur toneelvereniging in de weg waarbij bepaalde professionele staan. Om de irritaties en de manifestaties in de schaduw ko- moeilijkheden, die toch blijken te te staan. Er zijn echter, ook bestaan, eens op een rytje te zet- bij het amateurtoneel, nog wel enkele zaken, die ter discussie staan en die de volledige ontplooi ing van elke individuele ama- ten, zijn de vier belangrijkste (chronologisch) in een discussie bespreekbaar te maken. Ter spra ke kwamen onderwerpen als "het subsidiebeleid", "het gebruik van het Rijnlands Lyceum", "de sa- .♦.eurtoneelverenigingen uitge- menwerking tussen de verenigin- nodigd in een gemeenschappelijk gen onderling" en "de samenwer- gesprek de bestaande frustraties king met zowel de schouwburgdi rectie als K. en O. Aan 't gesprek werd deelgenomen door vertegen woordigers van 'Litteris Sacrum*. 'Imperium', 'eNVe-drama' en de Timdelerclub. Hieronder een afspiegeling van het door ons ge arrangeerde gesprek. R. De samenwerking tussen eNVe-Drama, het LAK-theater en de Leidse schouwburgdirectie is goed. Daar is men het in de kring van het Leids Academisch Kunstcentrum wel over eens. Die samenwerking bestaat voornamelijk hieruit, dat de (ge meentelijke) schouwburg het LAK-theater voor een aantal voorstellingen huurt. Daarnaast probeert het LAK-theater zelf ook om toneelgezelschappen (beroeps of amateur) naar het Levendaal-theater te halen. De moeilijkheid is, volgens het LAK alleen, dat dit zolder-theater niet over een exploitatie budget beschikt en dat daardoor zo'n unieke ruimte niet vol ledig gebruikt wordt. Zeker wanneer de schouwburg aan de Oude Vest weer in gebruik zal worden genomen, zal er geld moeten worden uitgetrokken voor de exploitatie van het LAK- theater. De regiekamer van het LAK-theater Foto Holvast) Ter opfrissing van het geheugen dient te worden gememoreerd, dat het eerste jaar na de sluiting van de Leidse Schouwburg vrijwel alle ma nifestaties waren ondergebracht in de aula van het Rijnlands Lyceum. Daar traden de gezelschappen vaak voor niet meer dan veertig bezoekers op. zodat de vraag mag worden op geworpen of het Rijnlands destijds niet verkeerd is gebruikt. Daar moet echter onmiddellijk bij worden op gemerkt, dat het gebruik van afwis selend het Rijnlands en het LAK- theater een kwestie van ervaring is geweest. De ervaring heeft bijvoor beeld geleerd, dat het Mickery-CÜr- cuit met zijn experimentele voorstel lingen de studenten meer aanspreekt dan het andere Leidse toneelpubliek. Door de ligging van het Rijnlands enerzijds en door de belangstelling vanuit de studentenwereld anderzijds is men er toe gekomen om dergelij ke manifestaties in het LAK-theater onder te brengen. Eén van de over wegingen om een voorstelling in het Rijnlands onder te brengen is het feit, dat daar vijfhonderd zitplaatsen kunnen worden gecreëerd. Hier staat tegenover, dat het LAK-theater, ook voor het amateurtoneel, zoals Litteris Sacrum dit enige tijd geleden met 'Interieur' heeft ervaren, veel intie mer overkomt. Is het mogelijk een grote studenten- procuktie als 'Leer om Leer' in het vervolg in het Rijnlands Lyceum on der te brengen? De eNVe-Drama: In het principe is dat wel mogelijk, maar wanneer het om een 'Drama'-produktie gaat kies je bijna automatisch voor het LAK- theater. ook al rechtvaardigt de be langstelling dan het gebruik van bij voorbeeld het Rijnlands. Het is duidelijk, dat de invalshoek van eNVe-Drama voor het LAK- theater en van de verschillende amateurverenigingen volledig van elkaar verschilt. Het is overigens ver klaarbaar, dat Hans van Dam, die werkt met gemeentegelden, eerst zal uitzien naar professionele manifes taties. En als de schouwburg weer wordt gebruikt? Het amateurtoneel richt hier een verwijt aan het adres van Van Dam, die de schouwburg, toch bestemd voor de totale burgerij, alleen wil gebruiken voor beroepstoneel. Er zouden gradaties bestaan volgens Van Dam in het niveau van de ver schillende toneelverenigingen. Daar bij zou „Litteris" bovenaan staan en dus de meeste kans maken ooit eens In de Schouwburg te mogen spelen en T-I.G. zou de minste kans maken, omdat het op lager niveau zou spe len. Een suggestie zou bijvoorbeeld kunnen zijn bij het weer functione ren van de schouwburg het LAK- theater voor amateurtoneelmanifes- taties te bestemmen. Toch moeten alle amateurverenigingen het onver vreemdbaar recht hebben van de schouwburg gebruik te mogen ma ken. Alleen bestaat bij sommige ver enigingen angst, dat door het op drijven van de prijzen het voor een anviteurvereniging geen haalbare kaart meer is. SUBSIDIE De Culturele Raad wil een bepaal de subsidieregeling voor het amateur toneel, die gelijk zou staan aan de subsidie voor muziekgezelschappen. Het is nu zo geregeld, dat men indi vidueel subsidie kan aanvragen bij K en O voor een produktle. Hierbij is het zaak het zakelijk verlies zo veel mogelijk te drukken. Terwijl de Culturele Raad aan de gemeente raad wil voorstellen een bepaalde vaste, jaarlijkse, eventueel terugke rende subsidie toe te kennen aan de gezelschappen. Op het ogenblik pro beert elke vereniging zoveel mogelijk „kiet" te draaien. Het kost de Leidse gemeenschap dus haast niets, afge zien van de 20 procent van het ver lies. Een produktie met een beroeps regisseur, die vaak tweeduizend gul den toucheert, kost zo'n drieduizend gulden minimaal. Als nu 80 procent wordt gesubsidieerd, dus f 2.400,- dan kunnen de verenigingen in elk geval wat ruimer adem halen. Hierbij nog niet in aanmerking genomen de in komsten door kaartenverkoop. Het is ooit aangekaard door de Culturele Raad, maar daarna is van dit ini tiatief nooit meer iets vernomen. Het zou dan óf een vaste subsidie worden, óf een incidentele subsidie voor bij voorbeeld een „kostuumstuk", waar veel kapwerk zit, of een stuk met een beroepsregisseur e.d. Informatie heeft geleerd, dat vaste subsidie geen haalbare kaart is. Dit speelt natuur lijk in belangrijke mate voor de Tim deler club. Litteris en Imperium, de eNVe-Drama worstelt niet met deze problematiek, omdat het niet afhan kelijk is van de gemeente en een eigen theater heeft. Een eigen behuizing is het ideaal van elke amateurtoneelvereniging. Het is in hoge mate medebepalend voor het succes van de vereniging. Maar het is niet zo, zoals de Cul turele Raad onlangs beweerde, dat de toekomst van de amateurtoneel verenigingen valt of staat met de eigen behuizing van de verenigingen afzonderlijk. Het is duidelijk, dat Imperium en ook eNVe-Drama in een unieke situatie verkeren, maar dat hoeft niet te betekenen, dat de andere verenigingen alleen door het ontbreken van een eigen ruimte kwa litatief minder goed toneel zouden spelen. Imperium heeft bijvoorbeeld als handicap de moeilijke toeganke lijkheid van het theater. Vele oude re mensen, die anders graag zouden komen, worden afgeschrikt door het vele trappen lopen. Maar, zegt Impe rium, als je een eigen ruimte hebt, zou het wel zo moeten zijn, dat alle zakelijke beslommeringen, zoals het schoonhouden en het onderhoud van het gebouw, alsmede het beheer van de bar, apart ondergebracht zijn. Dat gedeelte moet volkomen gescheiden staan van de bemoeienissen van de toneelvereniging als artistieke orga nisatie. Bovendien heb Je te maken met Je donateurs. Er zijn vaak stukken, die je dolgraag op zou willen voeren, maar waar Je eenvoudig niet aan be gint, omdat je ervan overtuigd bent. dat Je donateurs cat niet op prijs stellen. Het is vaak zo. dat amateur toneelspelers in een zekere richting geduwd worden door een bepaalde repertoire keuze, waar ze zichzelf niet helemaal in kunnen vinden. Maar die repertoirekeuze wordt vaak dwin gend bepaald door het feit, dat e<?n amateurtoneelvereniging om zich fi nancieel zeker te stellen, bepaalde concessies moet doen. Vaak is daar om de belasting voor de spelers te groot. Ze moeten een "Ko van Dijk je" spelen, maar dat kunnen ze niet. Hoewel het eigenlijk te gek is, dat je bij je repertoire rekening moet houden met de voorkeur van Je pu bliek, ontkom Je er in de praktijk als amateurvereniging niet aan". Hoe zit dat met de Timdelerclub? De Timdelerclub is een christelijke toneelvereniging. Dat betekent, dat je toch met bepaalde christelijke waarden rekening moet houden. Om een voorbeeld te geven: zes jaar ge leden was het onmogelijk een to neelstuk op te voeren, waar een driehoeksverhouding in voor kwam. Dat zou niet door het publiek geac cepteerd worden. Nu is dat gelukkig veranderd, maar dat die tendens heeft bestaan is toch tekenend. Je hebt rekening te houden met je pu bliek, omdat je er financieel van af hankelijk bent. Je hebt bij een ama teurtoneelvereniging als de Timde lerclub en dat geldt ongetwijfeld ook voor Litteris en Imperium de keuze tussen twee mogelijkheden: of je brengt een stuk naar eigen keuze, desnoods experimenteel en je speelt voor twintig, vijfentwintig mensen, of je doet concessies aan je publiek en je draait vier, vijf voorstellingen met een volle bak. En je hebt toch niet drie, drieëneenhalve maand geploe terd voor een minimale belangstel ling. Dus noodgedwongen pas je je repertoire aan aan de voorkeur van je publiek. Bij de eNVe-Drama is het zo, dat men in onderling overleg een stuk gaat repeteren en vrij is het wéér te Het uithangbord van Imperiums Micro-theater aan de Vestestraat. (Foto Holvast) laten vallen als het toch niet biedt ken. De vrijblijvendheid gaat vaak by zo, dat elke manifestatie, die in het wat men ervan verwacht. Hierdoor amateurtoneeltoneel, ook door een LAK-theater plaatsvindt, aangekon- ontstaat ook die vrijblijvendheid, vorm van overigens gerechtvaardigd digd wordt in „Acta, et Agenda", het- waar eerder op gedoeld is, nl. dat vrij idealisme, verloren. Het is zinvol, in- geen ook de nodige belangstelling ga- van eventuele financiële consequen- dien de amateurtoneelverenigingen randeert. Het heeft bovendien als aan ties kunnen spelen. Het valt te ge- zich realiseren, dat ze niet alleen spe- trekkeiyk by verschijnsel, dat de ver- len voor een volle zaal en een goede schillende aankomendetoneelgezel- pere. maar ook voor hun eigen artis- schappen t LAK-theater bellen voor een voorstelling. Het LAK-theater functioneert bij de gratie van het Kan Imperium in zijn eigen micro- Hof T - G loven dat de geëngageerdheid spelers, als de produktie op die nier tot stand komt dan ook veel tieke bevrediging' spontaner met de manifestatie is NEDERLAND I 18.00 E.K. zwemmen in Wenen (NOS) 18.45 Fabeltjeskrant (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Levende wildernis, natuurserie (TROS) 19.25 Boter, kaas en eieren: vraag- en antwoordspel (TROS) 20.00 Journaal (NOS) 20.21 Een reis naar het hart van de aarde, speelfilm uit 1959 (TROS) Een film met Pat Boone, Arlene Dahl en James Mason, gebaseerd op het gelyknamige boek van Jules Verne, de schryver die zoveel filmregisseurs tot inspiratiebron heeft gediend. 22.25 TROS Sport 22.55 Op zoek naar de echte Che Guevara, BBC-documen- taire (IKOR) Een documentaire over leven en dood van de Zuld- amerikaanse revolutionair, samengesteld op basis van een zorgvuldige combinatie van archiefmateriaal en filmisch gereconstrueerde situaties in zyn leven. 23.50 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.45 Fabeltjeskrant (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Met de muziek 20.00 Journaal (NOS) 20.20 Dagboek van eei Het lukt Bruno familieprogramma (VARA) i onderwijzer, tv-serie (2) (VARA) om zyn moeilyke leerlingen enigszins naar zyn hand te zetten en zelfs een vriendschappelyke band te scheppen. Zyn hoofdonderwyzer is het niet met zyn methode eens en roept hem op het matje. 21.25 Happy weekend (2)filmfragmenten (VARA) 22.35 Journaal (NOS) Toen ik na de slottonen van „George Plimpton in het wilde westen" overschakelde op Ne derland 2 voor het laatste kwartier over de Jehova-getui gen in Nederland, bleek me dat ak in een soort aanklachtpro gramma terecht was gekomen. Ik hoorde hoe een Italiaanse van afkomst vertelde hoe haar (gestorven) man en ook zijzelf een bloedtransfusie voor hen geweigerd hadden, omdat dit volgens de bijbel verboden was (we kregen een onduidelijke tekst hierover voorgeschoteld, waarin wel het woord bloed maar niet het woord bloed transfusie voorkwam), en daar na kwamen we terecht bij een mevrouw die wegens onenig heid binnen de „partij" was uitgestoten. Ik dacht: een kritische bena dering van de Jehova-getuigen lijkt mij een normale, verde digbare, Journalistiek verant woorde en zelfs voor de hand liggende zaak, alleen kan je je wel afvragen of nu Juist de EO, met zijn eigen geloofsrich ting die zich nogal hermetisch opstelt tegenover de omringen de wereld, degene moet zijn die een „concurrent" als Jeho va's Getuigen moet aanklagen. Enfin, het programma werd afgesloten met het vertrouwde beeld van twee getuigen die bot vangen aan de voordeur, en ik zie opeens dat niet de EO, maar de KRO als aankla ger gefungeerd had. De EO zat op de andere zender als opvol ger van de VPRO. Daaruit bleek weer eens, hoe voorge programmeerd een mens (deze mens althans) zit te kijken. Ik schakelde nu ook mijn kriti sche geest om van de EO op de KRO, en besloot toen dat het in feite geen verschil maakte: is het Juist de KRO als katholieke omroep, de aan gewezen zendgemachtigde om een concurrerende godsdienst over geloofszaken op de lange tenen te tikken? Maar ja. als de KRO (die ten slotte geen spreekbuis is van de katholieke kerk. dat wil Rome u gaarne op een briefje geven) zo'n kritische benade ring van de Jehova-getuigen achterwege zou moeten laten, wie zou het dan wel mogen doen? De NCRV en de EO ook niet .De AVRO. VARA of de TROS? Die hebben er als „onge lovige honden" helemaal geen verstand van, dus die kunnen beter een blokje om gaan. De NOS dan als neutrale omroep? Maar de NOS moet Juist de kerk in het midden laten. Als Je zo doorredeneert, komt tenslotte alleen de JGO (Jeho va's Getuigen Omroep) in aan merking voor het leveren van interne kritiek, en de JGO be staat mu eenmaal niet; ergo mag iedere omroep dit varken tje wassen, mitser geen leu genachtige beweringen of sug gesties worden gedaan. Maar dat is een ,,mits" dat voor ieder pro gramma geldt. Nico Scheepmaker feit, dat de Leidse Schouwburg geslo- theater beroepstoneel ontvangen? ten is. Het is een wisselwerking. Wij „T t.s hebben de schouwburgdirectie nodig „Natuurlijk is het morel,* om bij voor het 0ndei.brengen8 vaa manifes* Imperium beroepstoneel te brengen, taties en de schouwburgdirectie heeft Het is inderdaad juist, dat het be- °"5 nod£ het onderbrengen van die manifestaties, waarvoor het Rijn- De Timdelerclub, Litteris en Im perium werken met donateurs. Dat betekent, dat je als toneelvereniging die begunstigers twee produkties per Jaar garandeert. Als je dan zonder enige artistieke reserve rekening wilt tonfB™mv»drtefgfvallênrdteheen sluur daar hijnlijk tart? Ly^STte tiatieven voor gaat nemen. Reden CONTACT hiervoor is, dat wij momenteel zelf klucht. "Men is een avondje uit en men wil lachen". Vaak vinden we als toneelvereniging een synthese, een soort interventie door een thriller of een komische thriller op te voeren, waarvoor dan toch ook wel weer be langstelling blijkt te bestaan. Vaak wordt het ervaren als een soort com pensatie voor het drukke en gejaag. de leven, dat VRIJDAG 23 AUGUSTUS 1974 13.00 (S) Tross-Country, 13.45 (S) Do Badmeesterrevue, gevarieerd program- Hoewei vanuit alle toneelverenigin- 52 voorstellingen per jaar geven. gen als mening werd uitgesproken, Daarnaast zijn twee avonden en dat een onderling contact tussen de - J verenigingen zeer gewenst is, kwam een middag voor cursussen gehuurd, ^ch a, de wens naar voren Mn Mj_ terwijl ook de repetities nog in het eenkomst als die, welke gehouden theater gehouden worden. Omdat wij wtrd™ dil artikel nvprriflo ipirit- Mpn "en brengen, niet te ïnstitutionalise- overdag leidt Men alleen met vrijwilligers werken, zou ren. Hetgeen betekent dat hoewel - avonds graag ongecompliceerd e Deieaeni, aai. noewei van toneel kunnen genieten en dan de belasting te groot worden en moet alle vertegenwoordigers van d kiest men automatisch voor een m..m. i™i.*schillende toneelverenigingen klucht. De essentie van amateurtoneel is het feit, dat Je mensen op 't podium ziet staan dip daar voor hun *nlP7ipr' upswjiue. we upinermng niet regeima- me sullmecn door anderen seseven-In u* «J <">- O* zelf op de aanwezigen willen over- de maand september komt er brengenzonder daarbij automatisch mime-theaier, dat vier voorsteilin- die professionele gedrevenheid (16.00 Nws). Humanistisch Verbond: 16.45 Laat je niks wijsmaken. VPRO: 1 i.OO VPRO-Vrijdag: rechtstreeks ma gazine, 17.55 Mededelingen 18.00 Nws, 18.11 Vandaag dit. morgen dat. 18.20 VPRO-Vrijdag: kommentaren r~ Bijbellezing. 20.00 HILVERSUM III Ieder heel u NCRV: 7.02 (S) Drie op Je boterham. 9.03 (S) Tot uw dienst: klassieke mu ziek. 10.03 Muziek bij de koffie. 12.03 (S) Drie tussen de middag: Los vast. 14.03 (S) Elpee Pop. (S) In antwoord op de belasting te groot worden cr ecu betaalde kracht aantrokken worden, wat niet haalbaar is. Inci- king meer gestalte moest krijgen, denteel worden er wel eens voor- men zich reeds a priori gereserveerd HILVERSUM II opstelde. De opmerking niet regelma- 7."fkpatenpro;;ramma. 22.00 Relsoogst 22.25 Overweging. 14.00 (S; Interlokaal op vrijdag, met om 15.30 Nieuws. 17.00 Zonder gren- vatc ^lunMiuucii: gcui t Yciuiciu ie hebben. Amateur-toneelverenigingen g g verenigingen, hoewel gelukkig niet in felle contrastwerking, bepaalde geschillen en vormen van afgunst be- De Timdelerclub: „Vroeger had je als amateuïtoneelvereniging, die ge- staan Deze geschillen, die natuurlijk elke speler afzonder- bruik maakte van de schouwburg met voortv,oe'en uit een verschil in uit- lijk. De prestatiedrang, die bij Litteris Hans van Dam te maken. Toen de gangspuntcn en artistieke motivatie en Imperium nog in sterke mate mee- schouwburg kwam te vervallen moest staan een uniforme samenwerking W.»» UU6 ut uwihc ui»» uivc- «Iiiuuwuuig Ikwam pc vpkoucu uivuoc speelt, is bij eNVe-Drama nauwelijks je als vereniging zelf maar naar al- T3" ook dan,£ »n de weS- Het zal in die mate aanwezig. Natuurlijk wil tematieven zoeken voor het opvoe- ?.^™m voorlop'f .nog wel je produktie. Daardoor ia het orkestmuziek. Marktberichten i.s.m. KNBTB. VPRO 19.00 (S) Tahiti FM: leugens, ring, strijd en goed nws, (20 20.05-20.15 Vandaag dit, morgen dat.) NOS: 20.50 Den Haag vandaag. VARA: 21.00 VARA-KiassiekDe vroege Verdi (opn.)Attila. opera, door Groot Om- i Nws, ook bij eNVe-Drama een vol waardig produkt afleveren, n spanningen en de financiële quenties leven in veel mindere mate. reu Vkui je pruuus.wc. wauiucci u n» «laats de contact met de schouwburgcommis- £,a„K;s olIo sie en met Hans van Dam ook wat vervlakt, omdat Je ze niet Amateur-toneelverenigingen, zoals die mate nodig hebt. Je richt ]e een- Litteris en Imperium hebben een le- voudig naar degene, die voor het ver- hele opvoering toneelstuk, 'aarbij alle vier de amateurtoneel verenigingen een paar spelers leve ren. Daartoe is men artistiek toch nog te solisten. •epkoor, Omroeporkest (S) De Staalkaart. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM III AVRO: 15.03 Pop-Kontakt n (Tussen 18.30 E.K. Zwemmen Wenen). -22.35 (K) Journaal. NEDERLAND I NOS: 15.00 Journaal. AVRO: 16.02 De avonturen van Slingertje, kinder programma. 16.30 (K) Professor Bal- thasar, tekenfilm. 16.40-17.25 (K) Schateiland. tekenfilm. NOS: 18.45 (K) Fabeltjeskrant. 18.55 (K) Journ. AVRO: 19.05 (K) Rallycross. NOS: 20.00 (K) Journ. AVRO: 20.21 (K) Glazen opeelgoed, toneelstuk. 22.00 (K) WRO's Sportpanorama. 22.50 u (K) Ontdek Je plekje. NOS: 22.55 (K) Journ. 23.00-23.20 W.K. Wielrennen* in Montreal. Caraibië, show. 20.50 (K) H Verlicht mijn duisternis!, speelfilm.» 21.40 (K) Hier en nu. 22.20 (K) Jon-: gerenkoo/: negro-splrltuals. NOS: 22.30— moet gezegd, dat tijdens het gesprek de zaal verantwoordelijk we, ppviel de pDsiUe've manier, waar_ op men eikaars problemen benader- l Dam, behalve voor het pro- de. En of dat nu ging denbestand, die in vergelijking met huur die van eNVe-Drama zeer klein is. eNVe-Drama heeft ongeveer twee honderdvijftig leden, wat met zich meebrengt, dat de meeste medewer- fessionele toneel ook verantwoorde- werking met de schouwburgdirectie, kers i NOS: 18.02 Joost mag niet eten. 19.0 1.00 (S) VPRO- l produktie nog nooit op voor het amateurtoneel? de planken hebben gestaan. Litteris: „Uit hoofde van zijn be- het gebruik van het Rijnlands Ly ceum of het subsidiebeleid, men Natuurlijk ligt dat voor amateurto- roep als schouwburgdirecteur natuur- ™"d nooivoronimnmn oia T-iftoric' Tmno. lijk niet, maar uit hoofde van een evenetueel levend enthousiasme neelverenigingen als Tatteris', .Impe rium' en de Timdeler club heel an ders. Wij kunnen ons eenvoudig niet belangstelling permitteren iets voor de lol te doen. natuurlijk wel. Op Als een soort experiment. Bij Impe- blik wordt Jaarprogramma vast- 1 bijvoorbeeld een keer gesteld en dan constateert hy met klaarbaar door het feit, dat amateur- het'amateurtoneel toneel amatcurionccibli jtt^ öfje nu seaeven oeen- lid bent van ImPenum of de ÜolI„ „„Vt Timdelerclub, van eNVe-Drama of van Litteris: belangrijk is, dat je eni ge drijfveer het enthousiasme is, stuk 'in studie' te ne- verholen genoegen, dat Litteris geen rmL telkens Wacnlfbof /lot /(if Vlolo_ of oo O rro TTnri/1 TOO oor f produktie begint. Dat hadden VRIJDAG 23 AUGUSTUS 1974 DUITSLAND I 15.55 (K) Muzikale show. 16.40 (K) Kinderot-ogramma. 17.10 (K) Jeugd- uitzending. 17.55-18.00 (K) Journ. (Re- land. gionaal programma: NDR: 18.00 (K) Sportjournaal. 18.30 (K) Aktualltelten. 18.45 (K( Zandmannetje. 18.55 (K) ZATERDAG 24 AUGUSTUS 1974 Nordschau-magazine. 19.26 (K) Geor-~ ge. tv-serie. 19.59 Programmaoverzicht" LVERSUM I WbR: 18.00 (K) Nieuws uit Noordrijn- Westfalen. 18.10 (K) George, vervolg—, tv-serie' 18.40" (K) aktu (K) SOS Sauerstoff. iedereen. (9.35 Waterstanden.) zich en weerbericht men. Met als resultaat dat dit hele- vrijdag of zaterdagavond meer te- JI1CUWC iuuuivwc maal verzandde, omdat er geen drang recht kan. Zijn opstelling laat. ook iTe^nwe^nTo^geme^m D^ wH- 10.30 (S) Z.I.: muziek- en informatie: 20X5KG"ef^nê"dësStrëmi". achter zat. Behalve die drang vormt ten opzichte van de schouwburgcom- h^ nm vr ihiiiv-Pnd L nerfertinniB show. (11.00 Nieuws). 13.00 Nieuws. - TOO 1 +o n-bhccn «tot-» h^d om vr'JblijvencI zo perfections- 1311 (S) Wegens vakantie gesloten: missie, veel te wensen over tisch m0geiijk toneel te spelen. En als llohte muziek en actualiteiten. NOS: Hoe is de samenwerking tussen de je als amateurvereniging dan soms het LAK-thea- boven een professionele manifesta tie wordt uitgetild, hetzij door de spel het voor de spelers ook motivatie op een gegeven ogenblik Ü^e:rde totóchouwers ^presenl ^ouwbu^direiüë 4.45 (S) N.O.S. - Jazz. HILVERSUM II beleving, hetzij door de decorzetting of door een combinatie van beiden, dan komt onwillekeurig die haast on merkbare en ondefinieerbare artis tieke voldoening over je, die het ama- uiterst boeiend en aan- waardoor je v,-_ weer jaren verder kunt. Ondanks alle spe- ben wij de zorg voor een groot aan- problemen. Het LAK: „Zonder meer goed. op te gaan wil je het als vereniging Meestal komt Van Dam voor de zo- ook zo goed mogelijk doen. Het is wel mer met zijn programmering voor zo, dat er bij het amateurtoneel vaak het volgend Jaar en het is vanzelf- een vorm van perfectionisme wordt sprekend, dat wij bijzonder blij zijn nagestreefd, waarbij men voorbij met hetgeen Van Dam hier in het fp„klr-,Hib. "V? gaat aan het doel van amateurto- LAK-theater brengt. Bovendien heb- ireKKeiIJK maaKt 8.00 Alctua. 8.30 Nieuws (S) Ti en om: minimagazine tal studenten, die op die manier goed i nodig op beroepstoneel iy- aan hun trekken komt. Tevens is het H m i.30 Nieuws. 10.33 (S) Plaat var ia. 11.30 (S) Wegwe zen: programma voor vakantiegangers en weggebruikers met om 11.55 Me dedelingen. 12.16 Overheldsvoorlich- j ting: Vast en zeker: een uitzending van het ministerie van Sociale Zaken en het. Voorlichtingscentrum Sociale Ver- A r KfwkphakL-Pr ir zekering, 12.26 Mededelingen t.b.v. land c- Koekebakker jr. tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.41 Aktua. DUITSLAND II 16.00- (K) Eurovisie: Europese zwem- kampioenschappen te Wenen. 17.00 <K) Journaal. 17.10 (K) Kookkursus voor kinderen. 17.35 (K) Aktualltel ten en muziek. 18.25 V&ter der Klamot- te, tv-sarie. 19.00 (K) Journaal. 9.30 (K) Buitenlandse reportages. 20.15 (K) Die Strassen von San Francisco, tv-, film. Aansl.: (K) Vater und Familie, tekentrucfilm. 21.15 (K) Journaal. 21.30 <K) Neugier wie ein Kind. tv-spel 22.40 (K) Eurovisie: Europese kam pioenschappen zwemmen. 23.10 (K)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 5