James Bond blijft meedogenloos in zijn 9e filmavontuur 'AMERICAN GRAFFITI' EEN NOSTALGISCHE TERUGBLIK Nieuwe elementen voor spectaculair schouwspel „Kill",een ongeloofwaardige film over helden en schurken VRIJDAG 23 AUGUSTUS 1974 PAGINA 17 Blijvers LIDO "The Sting", de leuke» muziek, de mooie decors en kos tuums en daarbij het uitstekend spel van Paul Newman en Robert Redford, dit alles maakt deze film een bezienswaardigheid, die niet mag werden gemist. TRIANON "Ben Hur", groot avontuurlijk platenboek met mooie vrouwen en knappe man nen. fien spektakel van de eerste orde. CAMERA "Als adelaars vielen zij aan", oorlogsfilm op vrij hoog niveau met Richard Burton en Clint Eastwood. Kindermatimee CAMERA "Tarzan en de Jun gle-opstand", onze vriend uit de wildernis met de kracht van een Gorilla bedwingt een opstand van Jewelste. Dat kan hij doen... REX "Alice in Wonderland". Nog steeds trekt dit meisje in een wondere fantasiewereld het klei- ne-kijkers-publiek. Nachtfilms CAMERA —"Bullitt", misdaad film met Steve McQueen en Jac queline Bisset. REX "Blue Movie" zorgde in dertijd voor veel opschudding in de Nederlandse filmwereld. Be grijpelijk, want Pim de la Pa/rra en Wim Verstappen, wonden geen ooekjes om de filmcamera's, toen acteurs en actrices met wei nig (lende) doekjes om hun sexu- ele capriolen ten beste gaven. "Vrouwen die uit de band sprin gen". Rex gooit het weer helemaal op de sextoer. Na karate en mis daad, is de oudste "sport" sinds het ontstaan van de mensheid weer een dankbare aanwinst voor dit theater. Deze week het relaas van wulpse vrouwen die uit de band springen en dat niet alleen ze springen fluks uit de kleertjes, die anders hun fraai gevormde li chaam wat al te belemmerend zouden omspannen. Goede fiilms ita andere steden "The last detail" (Jack Nichol son), Calypso, Rotterdam. "Armarcord" (Fellini), 't Venster, Rotterdam. "Swastika" (documentaire van Philippe Mora over Hitler en Eva Braun), Kriterion, Amsterdam. "The Conversation" (Gene Hack- mann)De Uitkijk, Amsterdam. "Heavy Traffic" Ralph Nakshi en Steve Krantz), De Uitkijk, Den Haag. Haagse bioscopen APOLLO: „The last detail", dag. 12.15, 2.30, 7 en 9.15 u., za. en za ook 4.45 u. 18 J. APOLLO n: „Lucky Luciano", dag 2 7.30 en 9.45 u., zo. obk 4.15 U.' 18 J. ASTA: „Krakatoa, east of Java", dag. 2 en 8 u.. 14 J. BIJOU: .Ryan's daughter", dag. 1.30 en 7.30 u., 14 J. CAMERA: „The Sugarland Ex press", dag. 2.15, 7.15 en 9.30 u., ao. ook 4.30 u., 18 J. CINEAC: „Lekker op avontuur met Donald, Pluto en Mickey", dag. 9.30, 11.30, 1.30 en 3.30 u., zo. vanaf 11.30 u., a.l.; „De non- wen van Sanit Arcaingeflo", dtag. 5.30, 7.30 en 9.30 u., 18 J. CORSO: „My name is nobody", dag. 2 en 8.15 u., za. 2, 7 en 9.15 u„ zo. 2, 4.15, 7 en 9.15 u., 14 j. DU MIDI: „Papillan", dag. 8.15 u., 14 J. EURO: „The great race", dag. 1.45 en 7.45 u., za., zo. en wo. 3.45 en 7.45 u., ai. FLORA: „Sexavonturen van een huwelilkszweoKlelliaar", dag. 2, 7 en 9.15 u„ zo. ook 4.30 u., 18 J. KRITERION: „TToll", dag. 3, 7 en 9.30 u., 18 J. METROPOLE: „The Sting", dag. 2. 7 en 9.30 u., zo. ook 4.30 u., 14 J. ODEON: „Newman's law", dag. 2. 6 45 en 9.15 u., zo. 1.45, 4.15, 6.45 en 9.15 u., 18 j. OLYMPIA: „Veel liefs uit Mos kou", dag. 2 en 8 u., 14 J. PASSAGE: „The Sting", dag. 2.30. 7 en 9.30 u.. za. en zo. 1.30, 4, 7 en 9.30 u„ 14 J. REX: „The Don is dead", dag. 9.15, 11.30, 1.45, 4, 7.15 en 9.30 u., zo. vanaf 1.30 u.. 18 J. ROYAL '70: .Hercules tegen de vampiers", dag. 2.15 en 8 u., do., vr. en za 2.15, 7 en 9.30 u., za. 2.15 en 7 u., 14 J. ROYAL: „De wraak van Tien-Ll- Chung", dag. 215 en 8 u„ do., vr., za. en zo. 2.15, 7 en 9.30 u., 18 J. STUDIO: „Op de Franse toer", dag. 2.15, 7.15 en 9.30 u., ao. 1.30, 4. 7.15 en 920 u., 18 J. STUDIO 2000: „The golden vo yage of Sinbad", dag. 7.15 en 9.30 u., zo. ook 1 u., za. en wo. ook 2 u., 14 J. DE UITKIJK: „Heavy Traffic", dag. 2.30, 7 en 9.15 u., zo. 1.45, 4, 7 en 9.15 u., 18 J. Film: Kill In de hoofdrollen Stephen Boyd, Jean Serberg, James Mason en Curd Jurgcns Regie: Roman Gary Theater: Luxor. "Kill" is een film over schurken en helden, maar het is gedurende de hele film erg moeilijk uit te maken wie nou precies de held, en wie de schurk was. Want alle helden draaien om de schurken, en de schurken draaien om de honingpot waarin zich voor vijf miljoen dollar aan •drugs bevindt. Een Hoofdagent van Interpol wordt naar Haddan in Pakistan gestuurd, waar een bijeenkomst zal plaats vin den van arug-grootheden. Zijn vrouw gaat stiikem óók. En vanaf dat mo ment wordt de film bijzonder inge wikkeld. Vreemde situaties, die er kennelilk op uit zijn om de held ver dacht re maken, volger elkaar op. Het verhop van de film kwam dan ook niet helemaal logisch voor. De slechte ooze man blijkt goed te zijn Maar t?oed, de film heeft een ac tueel onderwerp: drugs. Misschien zijn de mtriges beter te begrijpen als Je "highbent, ik weet het niet. De enige persoon die in de film wat we.keiijker voorkomt is Emily Hamilton, de vrouw van de Interpol agent. ZIJ heeft genoeg van haar man (die op het eind - gelukkig voor haar - dood gaat) en wordt verliefd op een ychurkachtige held die net zo goed ee i aardige schurk had kunnen zijn. De leidraad in het verhaal (vijf grote bazen in de drugwereld komen naar Haddan om een hele grote, on bekende baas te ontmoeten) komt er wat moeizaam uit en er wordt, mijns inziens, wat teveel aandacht besteedt aan bizarre en onwerkelijke gebeurtenissen, die allemaal in het vage woraen gelaten. En als er dan een pauze wordt inge last, midden in het begin van de film, en als er een storing is van vijf mi nuten, als er tien minuten lang geen ondeschriften verschijnen (met alle reacties van dien uit de zaal), tja dan hoeft het voor mij eigenlijk al niet meer. Jammer hoor, want het had best aardig kunnen zijn. ELISABETH TQLENAAR Mooi van binnen en van buiten „Als Je goed voor Je innerlijk zorgt, zorg Je uiterlijk voor zich zelf", zegt Gloria Swanson, 75, een halve eeuw geleden de ster van het Amerikaanse filmwezen, en binnen kort weer even op het witte doek in een film die .Airport 1975" heet. In weekblad Time doet ze haar eet-re- gime uit de doeken: ontkiemde tar wekorrels zijn volgens haar prima voedsel omdat ze „vol chlorofiel" zit ten, het bloed reinigen en een zuive re lichaamsgeur geven. Ze ontbijt met gedroogd verkruimeld volkoren brood, aangemengd met worteltjes sap, yoghurt en een banaan. Waar wis jij, in 1962? is de onderti tel van de film American Graffiti, die deze week in het Leidse Studio theater raait. Een nostalgische terugblik op het be gin van de Jaren zestig, toen in Ame rika de rock and roll nog nèt op zijn hoogtepunt was. De meisjes droegen sokjes en wijde rokken en als Je hele maal In wilde zijn, droeg je je haar in een paardestaart. Zo was het ten minste bij de middelbare scholieren. De nozems droegen "spuugkuiven" en kauwden op niet mis te verstane wijze op bubble gum, hun meisjes hadden hoog geblondeerde kapsels, zwaar getoupeerd: zogenaamde "sui kerspinnen". Als Jongen hoefde Je niet knap te zijn, als Je maar een grote auto, liefst een Chevrolet of een Mustang had, dan maakte je het gewoon. Het wis de tijd van de "drive'ins" drive-in restaurants, drive-in bio scopen. Het hele leven van de lieve Jeugd speelde zich in de auto af. Af spraken werden gemaakt door bij stoplichten raampjes open te schui ven en op een duidelijke manier blijk te geven van Je belangstelling voor desbetreffende persoon. Bij het vol gende stoplicht stapte Je bij elkaar in de auto. Bill Haley, Elvis Presley, de grote hitmakers, klonken door de autora dio. Disc Jockeys waren de afgoden, want zij draaiden de platen die Je weer bij Je meisje konden brengen. Zij beheersten het leven, evenals de cola en de kauwgum. Op feestjes speelden derderangs bandjes oie de grote Jongens probeer den te imiteren en met kreterige lied jes de hele meute in vervoering brachten. Ba-ba-ba-de-lop, Do the hop, Do the twist, Do the Jive, and rock: hele zalen werkten zich in het zweet op de uitgestoten klanken. De makers van "American Grffiti" zijn er uitstekend in geslaagd de sfeer van de Jaren met het Juiste gevoel voor humor te tekenen, zodat Je, on deruit gezakt in je stoel, nog eens met plezier terugdenkt aan die tijd. Een van de schooljongens krijgt het "benauwd als hij door een groepje nozems op sleeptouw wordt genomen en tot niet al te fraaie zaakjes wordt gedwongen. waarin Je niet verder- keek dan van het ene stoplicht naar het andere, van het ene afspraakje naar het vol gende. Het is begrijpelijk dat het verhaal In deze film er niet zo veel toe doet. Een sfeertekening is het. meer niet. Dat toevallig een paar Jongens op 't punt staan uit hun stadje weg te trekken, om op de universiteit boven de rock uit naar volwassenherid te groeien, is een onbelangrijke bijkomstigheid. Na hen was de rockperiode over. Na 1962 kwamen de Beatles en de Rol ling Stones, de pop en een tijdje la- ter de underground en David Bowie en Aüce Cooper. En wat viert op het ogenblik weer hoogtij? Precies: de rockrevival, oftewel een opleving van de rock and roll. ANNEMIEK RUYGROK Het mooie meisje met de diepblau we ogen wordt tot tien keer toe ge nadeloos neergeslagen door een in keurig grijs pak gestoken bruut, die haar vervolgens op onaangename wijze een paar vragen stelt. Als zij even zovele malen een naar zijn smaak onbevredigend antwoord geeft grijpt hij haar in een soort wurggreep die haar naar adem doet snakken. Door Alexander Miinjmisnghof Een twintigtal dames en heren slaat op een paar pas afstand dit ruwe schouwspel met gespannen aandacht gade zonder dat zij echter ingrijpen. Sterker nog: als de schoft haar na de tiende dreun ein delijk zover heeft dat ze de infor matie geeft, die hij wenst breekt er in het groepje een spontaan ap plausje los. „Ja, prima zo, ze heeft zich helemaal aan hem gegeven", roept een goedmoedig ogende veer tiger opgewekt. Vermoeid Erg opwindend Is het niet wat we in Pinewood te zien krijgen. De schwung is er duidelijk uit nu cq zaak op zijn eind loopt en de vrou welijke hoofdrolspeelster, Britt Ek- land (de ex-vrouw van Peter Sel lers), alweer naar Los Angeles is afgereisd. Het spectaculaire filmwerk dat, als we de Bond-producers Harry Saltz- man en Albert Broccoli mogen gelo ven, alle stuntrecords heeit gebro ken is al in het voorjaar in Thai land en Hong Kong gedaan. „We proberen voor iedere nieuwe Bond film een nog exotischer omgeving te vinden, nog fantastischer stunts te bedenken en de explosies aan het slot van de film nog groter te ma ken", zo licht een publiciteitsman van United Artists, de firma die Bond onder haar vleugels koestert, ons toe. Lilliputter „Je kunt het geloven of niet", gaat hij verder, „maar ook dit keer is ons dat gelukt. Bovendien hebben we er in deze film een paar nieuwe elementen bij. Karate en kong fu bijvoorbeeld, dat is tegenwoordig erg populair. Wat ook erg goed werkt is de lilliputter, Herve Ville- chaize, die in de film oe knecht Nick Nack van Bond's tegenstander, de superkiller Scaramanga, speelt. En als je nu weet dat Scaramanga wordt gedaan door Christopher Lee. een man van twee meter lang, dan begrijp je wel wat voor een effect dat zal hebben". Terwijl de camera's in gereedheid worden gebracht voor een nieuwe serie opnamen van dezelfde scène, maar dan vanuit een andere hoek, en de stand-ins (beklagenswaardige maar goed betaalde figuranten wier baan het is om roerloos in een nauwomschreven houding te blijven staan teneinde „in- en uitgelicht te worden", zoals een ingewijde collega mij vertelt) hun werk doen komt James Bond hoogstpersoonlijk een praatje met ons maken. Erg veel te melden heeft hij niet: lekker gewerkt, daar komt het zo'n beetje op neer. Aha, de heren ko men uit Holland? Prachtig vliegveld hebben jullie daar, kom, hoe heet het ook alweer? Hij blijkt zelfs een Nederlands woord te kennen, dat wij om redenen van welvoeglijkheid maar onvermeld zullen laten. Even later zit Bond weer, een dikke si gaar rokend, het tricktrack-achtige Amerikaanse bordspel backgammon te spelen met producer Broccoli. Volgens een regie-assistente is bij daar volkomen aan verslingerd. Als Maud Adams, die in de loop van het gesprekje naderbij is gezweefd, ook al meer kijkspel dan gespreks stof blijkt op te leveren gaan we maar lunchen. Meestendodetr Gelukkig is het zo geregeld dat Christopher Lee de maaltijd met ons zal gebruiken. De beroemde Dracula-vertolker, die er overigens met nadruk op wijst dat van de 127 filmrollen die hij heeft gehad er maar 25 tot de griezelsector beho ren, is zeer tevreden met de rol van Scaramanga, de meesterdoder met het gouden pistool die raison van een miljoen dollar op aanwijzingen van zijn kapitaalkrachtige ip- drachtgevers zijn gouden schot af vuurt. „Het script van de film is stukken beter dan het boek zelf", vindt hij. „In het boek is Scaramanga een doodgewone platte bruut, zonder enige diepgang, iemand die is niet graag zou willen spelen. Maar in de De Zweedse Maud Adams wordt in de film door James Bond hardhandig aan het praten gébracht. Blijvende schade heeft zij er, getuige deze foto, niet van ondervonden. film is hij veel gecompliceerder, wat het voor mij mogelijk maakt me voor honderd procent in hem in te leven. Zo speel ik het liefste: totale vereenzelviging met de persoon die Je moet uitbeelden. Dat vind ik ook het eerlijkst tegenover het publiek, dat heeft daar recht op. Scaraman ga is in de film een man met een duivelse trots, hij daagt Bond uit zijn krachten met hem te meten, hij beschouwt die ontmoeting als het toppunt van zijn carrière". We komen te spreken over de kos ten van deze Bond-film, die waar schijnlijk tussen de vijf en de zeven miljoen dollar zullen bedragen, meer dan tien keer zoveel als bij-» voorbeeld de Dracula-films. Presfciige Lee: „In de filmwereld doet zich het vol strekt onlogische feit voor, dat de prestatie van de acteur wordt afge meten naar het budget van de film. Onzinnig natuurlijk, want Je kunt als acteur in een goedkope film heel best stukken beter spelen dan in een dure film. Maar toch is het zo, dat iedere film een soort „pres tige-graad" heeft, die aan de acteur die erin heeft meegespeeld wordt vastgekoppeld. Een goedkope film, dus laten we zeggen van een half miljoen dollar of daaromtrent, levert voor de spe- Iers een nieuw goedkoop contract op, ook al waren ze nog zo goed. En omgekeerd: veel acteurs (ik zal geen namen noemen) hebben in pe-i perdure films gespeeld, die uiteinde-* lijk totale flops bleken te zijn* maar evengoed worden diezelfde ac-* teurs de volgende keer weer voor een miljoenen verslindende product tie uitgenodigd. Overigens: mijn op-i treden in de Bond-serie is eenmalig* denk ik, want zoals bekend is een Bond-karakter dood na één film* dus Ik waarschijnlijk ook". Wat is zijn oordeel over de Bond- serie? „Zeer positief. Volgens mij beantwoorden de Bond-films precies aan wat de film in de eerste plaats moet zijn, namelijk: ontspanning. En dat geven deze films, voor ie dereen, voor Jong en oud". Voor onze filmcommissie, die deze ontspanning pas bij het bereiken van de 14-Jarige leeftijd passend acht, misschien iets om over na te denken. Ook in de slaapkamers van James Bond pleegt het niet rustig toe te gaan, want afgezien van de fraaie jongedames, die zich tussen zijn lakens nestelen, verschijnt meestal ook nog wel een grimmige vechtersbaas. Het is ditmaal onder meer een lilliputter, die lastig wordt. Even later staan de hoofdpersonen van het handgemeen, te weten Ro ger („The Saint") Moore en Maud Adams, een van origine Zweeds fo tomodel met acteertalent, ontspan nen met het groepje toeschouwers van zoéven te babbelen. De scène die ze opvoerden maakt deel uit van het draaiboek voor de film "The man with the golden gun", de negende James Bond-film in successie die waarschijnlijk nog voor het eind van dit jaar aan zijn winstgevende wereldtocht zal gaan beginnen. De laatste binnenopnamen werden de zer dagen in de Pinewood Studios even buiten Londen afgemaakt. Wij mogen een dagje meekijken in de giamourfabriek.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 17