"Heer, redt ons, wij vergaan
1
1
Pittig is ie.En lekker zacht.
Samson,eenleeuw van een shag.
"Leugens gebruiken in de politiek leidt tot zelfvernietiging"
M.E.A.B.'S MIDDENSTANDSCURSUS
Hooiwerpersgebed en andere notities
fe ROELOFARENDSVEEN
Premier Den Uyl op internationaal congres humanisten:
AMSTERDAM Het zesde congres van
de Internationale Humanistische en Ethi
sche Unie CIHEU) is in Amsterdam afge
sloten met een bijeenkomst waar minis
ter-president Den Uyl, die al Jaren is aan
gesloten bij het Nederlands Humanistisch
Verbond, in een korte toespraak wees op
het belang van het humanistisch werk
voor de politiek. Verwijzend naar het af
treden van president Nixon zei hü„Leu
gens gebruiken in de politiek zal door
gaans leiden tot zelfvernietiging". Den
Uyl werd door de ongeveer 250 humanis
ten zingend gelukgewenst met zijn ver-
Jaardag.
De „Humanist Award '74" werd uitgereikt
aan dr. Harold J. Blackham uit Londen
voor zijn vele activiteiten op humanistisch
gebied internationaal en in Engeland.
Blackham was al voor de Tweede Wereld
oorlog betrokken bij de wat toen in En
geland de ethische beweging heette. In
1945 werd hij secretaris van de Ethical
Union, iaber vernoemd tot British Hu
manists Association. Blackham was één
der organisatoren van het eerste IHEU-
congres in 1952 in Amsterdam. In 1967
trad hij af als bestuurslid van de IHEU
maar bleef als erelid lezingen geven en
publiceren. In 1971 werd hij voorzitter van
de Social Morality Council In Engeland,
een soort overlegorgaan van de verschil
lende geloofsrichtingen.
In zijn dankwoord constateerde Blackham
dat het humanisme een beetje achterop
is geraakt bij de vorderingen in de we
reld. Hij doelde hiermee op de democra
tisering in Portugal en Griekenland.
Een delegatie van het congres heeft in
middels in Den Haag aan de Canadese
ambassadeur een resolutie aangeboden
waarin de Canadese regering wordt ge
vraagd een vonnis tegen de vrouwenarts
Henry Morgentaler uit Montreal te ver
nietigen. Dr. Morgenitaler werd op 25 Juli
door de rechtbank te Quebeck veroor
deeld tot 18 maanden gevangenisstraf we
gens illegaal aborteren. Hij had eind 1973
een eigen kliniek hiervoor geopend nadat
op last van hogerhand de abortus in zie
kenhuizen was gestaakt. „Het IHEU is
van mening dat de wet betreffende abor
tus in Canada verdient herzien te worden
en zo veranderd dat het beëindigen van
ongewilde zwangerschappen met elke com
petente medische hulp geen misdrijf meer
zal zijn".
Het IHEU zal de Raad van Europa vra
gen een conferentie over het uitroeien
van trekvogels te organiseren, waarop zo
wel de West- als Oosteuropese landen
worden uitgenodigd. Ook zal aan de Ita
liaanse regering worden gevraagd de
jacht op de trekvogels onmiddellijk te
verbieden. Deze resolutie werd ingediend
door de Nederlandse humanisten. Het hu
manistisch verbond kreeg voorts het ver
zoek voorbereidingen te treffen voor een
„passend gedenkteken" t.g.v. de 300ste
sterfdag van Spinoza, 20 februari 1977.
Voorts werden moties aangenomen over
de toestand in Chili (de junta wordt af
gewezen en herstel van de democratie
gevraagd), folteringen, het internationaal
vrouwen jaar 1975 van de Verenigde Na
ties, de erkenning van het begrip wereld
burger en vrijwillige euthanasie. De mo
tie die op het laatste betrekking had luidt
als volgt: „Wij verklaren onze steun op
ethische gronden aan weldadige vrijwil
lige euthanasie. Wij geloven dat het na
denkend ethisch bewustzijn zich ontwik
keld heeft tot een punt waar het mogelijk
wordt voor de samenleving om een hu
mane politiek ten aanzien van dood en
sterven uit te werken. Wij betreuren mo
rele ongevoeligheid en wettelijke beper
kingen die de beschouwing van de ethi
sche zijde voor euthanasie belemmeren en
tegenhouden. Wij doen een beroep op een
verlichte publieke opinie om over de tra
ditionele taboes heen te stappen en te
neigen in de richting van een medelijden
de kijk op nodeloos lijden bij het sterven".
Door
Alb. van Dongen
Het geestelijk leven sluimert
in vakantietijd niet in. Op de meest
onverwachte momenten steekt het
de kop op. Zo vervoerde een
demonstrerende Oostnederlandse
agrariër op zijn hooiwerper een bord
mee, waarop te lezen stond: „Heer,
red ons,wij vergaan".
Verwachte hij de Heer onder de
automobilisten, ongeduldig met de
vingers trommelend op het stuur?
Want de Heer Lardinois zal hij wel
niet bedoeld hebben (al probeerde
die later in Brandpunt heer te
blijven) en evenmin de Heer Van
der Stee of een Lamdbouwschaps-
heerschap.
Letterlijk genomen zou het Overijs
sels dorp moeten worden opgevat alls
de introductie van een hier te lande
nog niet eerder vertoonde gebeds
techniek. Maar staat er in het
Evangelie niet iets over het "bidden
op de hoeken van de straten, wat
een bij uitstek farizeese bezigheid
zou zijn (al waren farizeeers - toen
althans - niet gemotoriseerd)
Natuurlijk hadden we hier niet te
maken met een werkelijk gebed. De
Saksische boer bidt zo niet. Hij doet
dat soms met een pet voor zijn
gezicht, maar nimmer met een bord,
al dan niet voor de kop. Nee,
iemand in Markelo of daaromtrent
■wilde eens met iets gewaagds voor
de dag komen en koos daarvoor een
bijbeltekst. Nou, dat is pikant, hoor,
daar in de buurt van Rijssen. Maar
laat de Bond tegen het vloeken het
niet horen.
Alleen moet men dan wel met een
tekst komen, die ergens op slaat.
„Heer, red ons, wij vergaan", riepen
Jezus' volgelingen tijdens een storm
op zee. Het eerste antwoord dat ze
kregen was niet onmiddellijke
verlaging van de BTW of zo, maar
het verwijt: „Wat zijt gij vreesach
tig, kleingelovigen!" (Mattheus 8:25).
De gereformeerde synode
neemt een Eli-houding aan tegen
over nieuwlichters als de hoogleraar
dr. H. M. Kuitert en de
studentenpredikant dr. H. Wiersin-
ga. De vereniging van gereformeerde
verontrusten zegt het zelf in een
verklaring.
Wat is een Eli-houding? Eli was
priester in het Israel van voor
koning David. Zijn twee zonen
maakten hun vader te schande en
ontheiligden het heiligdom: ze
beroofden het volk vain offergaven en
vrome vrouwen van hun eer. Hun
brave vader zei er wel wat van,
maar liet het zo. Hij „heeft ze niet
eens zuur aangezien", zegt de
Statenvertaling, en sindsdien wordit
een niet erg doortastende houding
naar Eli genoemd.
Het is wat flauw om, zoals het
Dordts Dagblad doet, als het ware
de vraag te stellen of iemand de
Amsterdamse theologen ook een
greep in het kerkezakje heeft zien
doen dan wel te dicht bij de
kostersvrouw heeft aangetroffen.
Wie de uitdrukking kent weet dat ze
allereerst slaat op weigering om
gezag te laten gelden, en in de
huidige situatie uitgebreid wordt
doordat er sprake zou zijn van
afwijking van de voor het heiligdom
(de kerk) geldende regels. Een
verder doortrekken van de vergelij
king hebben de verontrusten niet
bedoeld.
Nu heeft de synode vooral bij
Wiersinga afwijking van de gangba
re belijdenis geconstateerd. Zij heeft
uitdrukkelijk verklaard dat zij zelf
bij die belijdenis blijft. De
Eli-houding die de verontrusten bij
de synode zien houdt verband met
het feit dat zij niet de man, maar
de bal heeft willen spelen. Op goede
gronden is trouwens vol te houden,
dat het nemen van maatregelen niet
allereerst een taak van een synode
is, maar van byvoorbeeM de
kerkeraad van dr. Wiersinga in
Amsterdam.
Dergelijke nuances komt men in het
manifest van de verontrusten niet
tegen. „Men heeft ons de Gerefor
meerde Kerken ontroofd door ze om
te turnen tot een dialoog-kerk van
modaliteiten" (dat zijn manieren van
geloven die naast elkaar recht van
bestaan hebben zolang ze zich
orienteren op het belijden van de
kerk).
De verontruste oproep richt zich
allereerst tot kerkeraden en ge
meenten die nog echt gereformeerd
zijn. Die moeten dwalende herders
van preekstoel en uit catechisatielo
kaal weren en openlijk positie
kiezen tegen het beleid van de
synodes.
In gemeenten waar geen schriftuur
lijke prediking of gemeenteleven
meer is moeten „trouwe kerkeraads-
en gemeenteleden" (dat zijn dus de
verontrusten) voorlopige noodge-
meenten vormen, met eigen ambts
dragers en eigen sacramentsbedie
ning.
In een tussenzinnetje wordt dit ook
aanbevolen als er op het plaatselijke
kerkelijke leven niets is aan te
merken, maar als men er niet tot
een duidelijk positiekeus tegeover de
synode komt. Tussen die trouwe be
staande gemeenten en de nieuwe
noodgemeente en zal er dan 'n voor
lopig contact moeten ontstaan vla 'n
kerkenconferentie. Maar dat fc een
noodverband, want het zal moeten
komen tot een nieuwe reformatori
sche kerk voor de hele gereformeer
de gezindte. Met dat laatste wordt
de aardse werkelijkheid in ons land
wel zeer hevig onderschat.
Rolduc
Jo Gfjsen zet door! In ons
Limburgs r.-k. feuilleton kan worden
bijgeschreven dat de Roermondse
bisschop dit najaar zijn eigen
priesteropleiding begint, in Rolduc,
waar de monniken eeuwen geleden
steenkolen dolven.
De hogeschool in Heerlen, waar
sedert enkele jaren priesters werden
opgeleid voor het bisdom en voor
drie religieuze orden (waaronder de
redemptoristen)blijft bestaan,
maar alleen voor die orden. Maar
wie erg graag wereldheer bij mgr.
Gijsen wil worden, moet naar
Rolduc.
Heerlen heeft overigens onlangs
officieel rijkssubsidie gekregen. Zou
den ze dat nu moeten delen met
Gijsens herstelde grootseminarie?
Exegese
Voor hat bisschopsambacht is
activiteit op het gebied van de
bijbelwetenschap een uitstekende
voorbereiding. Want een bisschop
heeft als eerste taak Gods Woord te
verkondigen. Dat zei kardinaal
Alfrink, die voordat hij hulpbisschop
in Utrecht werd, professor in de
exegese te Rijsenburg en hoogleraar
in da/t vak te Nijmegen was.
De kardinaal blijkt op die ene dag
dat tijdens mijn vakantie de kachel
niet aan hoefde een „praatje bij de
haard" gehouden te hebben met
journalisten ter gelegenheid van zijn
gouden priesterjubileum deze
maand.
Hij zou nu ook weer priester willen
worden, als hij Jong was, zo las ik.
Nou ja, als Nijkerkse jongen hoeft
hij dan niet naar Rolduc.
Zou dat nu echt waar zijn, van die
exegese als vooropleiding? Zou
kerkgeschiedenis ook goed zijn?
(Gijsen)Of Engels? (Zwartkruis)
Simonis zit wel goed als nieuwtes-
tamenticus.
Beroepingswerk
Nederlands Hervormde Kerk:
Angenomen naar Delft: C. J. van
der Plas te Linschoten.
Bedankt voor Vreeswijk: J. Wile-
man te Alblasserdam.
Gereformeerde kerken:
Beroepen te Lcchem: W. van der
Kooij te Haamstede, die dit beroep
heeft aangenomen.
Gereformeerde kerken vrijgemaakt:
Beroepen te Ledden: H. de Vries,
kandidaat te Enschede.
Dit is de Basiliek van Tongeren, volgens de ter plekke circu
lerende gids een van de heerlijkste gotische gebouwen van ons
land. Op dezelfde plaats werd in het midden van de vierde
eeuw een van de eerste kerken van België gebouwd. Het was de
"eerste aan deze zijde van de Alpen, die aan Maria werd
toegewijd". Ze was de eerste bisschopszetel van ons land en
de wieg van het christendom in onze gewesten. De basiliek
heeft een altaar dat in 23 taferelen het leven van O.L. Vrouw
voorstelt. Het werd gemaakt in het begin van de zestiende
(vooropleiding NIET vereist)
start begin september a.s.
Inlichtingen (vragen staat vrij I) heden, dinsdagavond van 19.3021.00 uur
in ,,De Fransche Brug", Westeinde 83, Roelofarendsveen. Tel. 017132419
of dagelijks bij „Het Bolwerk voor uw Bolwerk":
ONDERWIJS-INSTITUUT
M.E.A.B.
o.l.v. M. van der Horst
Herengracht 4, Leiden
Telefoon 30660
(Door het I.M.O. officieel erkende middenstandsopleiding)
Resultaat groep Roelofarendsveen
cursusjaar 1973—1974:
schriftelijk geslaagd 75%;
mondeling geslaagd 100%.
De heer V. van D. te 's Gr.
(Gepens.)
"Die kleine advertenties
in die speciale rubrieken van da
krant las ik altijd graag. Toen
zegt mijn vrouw, zet er zelf ook
eens eentje, om met
iemana postzegels te ruilen.
Zo gezegd, zo gedaan.
Het resultaat was werkelijk
aardig. Want behalve een paar
prachtige series, heb ik er ook
nog een paar interessante
kennissen bij gekregen."
Het dagblad is ook t
hobbies uw beste
kontaktadres.
En Samson is
altijdkerfvers li5
Samson rook je om z'n
smaak. En nergens anders
om. Lekker pittig. Lekker
zacht. Dat is de eigen
Samson smaak. De smaak
die je voldoening geeft
Als je Samson rookt wéét
je tenminste wat je rookt.
Een leeuw van een shag