Vierde lp van Weather Report is fenomenaal BRUBECK'S BESTE Boek boordevol informatie over wedstrijdzeilen DUUR AFVAL van Zijp 'Skeeter' schittert Scope trekt lijn van Strange Power door VERVAL VAN DUITSE ADEL De Borst van Both Hilterman vindt de Watergate affaire niet chic DONDERDAG 1 AUGUSTUS 1974 PAGINA 9 STEEDS DE NIEUWSTE The best of Skeeter Davis Skeeter Davis RCV Victor LSA 3153. Skeeter Davis, het blonde meis je uit de Amerikaanse staat Ken tucky loopt al heel wat Jaartjes mee in de internationale muziek wereld. Al in 1956 scoorde ze haar eerste hit: "I forgot more than youH ever know" samen met B. J. Davis als het duo de "Da- vis Sisters". Korte tijd daarna, kwam Davis bij een verkeerson geluk om het leven en voor "Skee ter" een bijnaam want ze heet eigenlijk Mary Prances was dat zo'n slag dat ze het zingen er aan gaf. Later begon ze toch een solo-car rière. En met succes. Want in de loop der Jaren heeft ze voor een aantal nummers gezorgd die zon der overdrijving als "evergreens" kunnen worden bestempeld. "The end of the world" en "I will" ho ren zeker in dat rijtje thuis. De "sound" van Skeeter is duidelijk herkenbaar. Ze beschikt over een vrij hoog, maar krachtig en zui ver stemgeluid, dat op vrijwel elk nummer tweemaal te beluis teren is, want Skeeter zingt bilna altijd "double". De meeste liedjes hebben een sterke country and western-inslag. De invloed van producer Chet Atkins zal daar wel niet vreemd aan zijn. Opvallend is wel dat het steeds de liedjes met trieste, treurige, of weemoedige teksten zijn, waar mee Skeeter het meeste succes boekt. Een dozijn van deze melo dieuze songs zijn nu door RCA bijeengebracht op een "Best of. elpee. Naast het grote werk als "The end of the svorlc^' en "I will" staat op de langspeler onder meer Skeeters eerste grote hit 'T forgot more than you'll ever know" en ander hitparade-werk, als Something precious, My last date, Now I lay me down to sleep en Am I that easy to forget? Kortom, een verrukkelijke schijf die we van harte aanbevelen. B.vli. Scope Atlantic ATL 40 553. Voor Zwolle en omstreken pro duceert de nieuwe formatie Sco pe een vertrouwd geluid. Anders gezegd: de in 1970 opgerichte Zwolse Jazz-rockgroep Strange Power, die nooit op de eerste rang heeft gezeten, waar het de popu lariteit betreft, is herdoopt in Scope. De naamsverandering lag eigenlijk voor de hand, omdat Strange Power in zijn tamelijk korte bestaan vrij vaak van sa menstelling is veranderd. Alleen Rik Elings en Henk Zomer zijn nog over van de groep, die in 1972 vierde werd tijdens het- Loos- drechtse Jazz-concours, maar voor het overige nooit voor toppers heeft gezorgd. De voornaamste reden daarvan is dat Strange Pbwer nooit op \le commerciële toer is gegaan en zich heeft toege legd op experimentele muziek. Die lijn is door Scope doorgetrokken. Op de gelijknamige elpee "debu teert" de Zwolse band met muziek, associaties oproept met het werk van Ekseption (zoals in het openingsnummer Watch your step) en soms van Super Sister. Zomer en Elings hebben tijdens de opnamen van dit instrumenta le langspeelwerk gezelschap je- kregen van bassist Erik Raay- man en gitarist Rens Nieuwland, van wie Raayman Inmiddels is vervangen door Heimig van der Vegt, die op zijn beurt al weer plaats heeft gfemaakt voor Rob Franken. Duidelijk blijkt daaruit dat ook Sope honkvastheid be paald nog niet tot een begrip heeft gemaakt. Ook dit kwartet drijft op Zomer en Elings. Elings, die al als achtjarige vertrouwd raakte met pianospelen en als twaalfjarige als basgitarist al meespeelde in popgroepjes is dan ook de leider van het gezelschap die voor deze gelegenheid op twee na alle nummers componeerde. J.P. goed te kunnen interpreteren. En dat is beslist niet het geval bij Weather Report. De muziek van deze groep laat veel meer ruimte voor een individuele beleving. "Mysterious traveller" het vierde album van Weather Report is van een fenomenaal gehal te. Zonder twijfel hoort het thuis in die regionen waar alleen de keizers en koningen van de Jazz (-rock) zich bewegen. En daarmee plaatst het zich automa tisch op de hoogste sport van de muzikale ladder. W.W. Mich Newbury verdient grote populariteit I came to hear the music Mickey Newbury Elektra 42 162. Een zanger die hoognodig wat grotere bekendheid moet krijgen, in ons land dan tot dusver is Mic key Newbury. Dezer dagen ver scheen zijn vierde langspeler en na hem enkele malen beluisterd te hebben was ik erg enthousiast In de eerste plaats door de zeer melodieuze liedjes die de elpee be vat, maar in de tweede plaats, doordat ik ontdekte dat Mickey Newbury ze allemaal zelf heeft geschreven. Mickey Newbury heeft een prettige zij het niet uit zonderlijk goede stem. Wat de plaat zo interessant maakt zijn de voortreffelijke arrangementen en de uitstekende orkestrale begelei ding. De muziek heeft duidelijk country en western-invloeden, en wordt gekenmerkt door een grote variëteit. De beste nummers van de elpee zijn I came to hear the music, Baby's not home en If you see her, terwijl Breeze Lullaby ze ker niet onvermeld mag blijven. Dat hij als muziekschrijver veel in zijn mars heeft mag blijken, dat hij in al de prille Jaren van zijn carrière vier liedjes schreef die qua stijl zo uiteen liepen dat ze allemaal in een andere hitpara de terecht kwamen. B.vi. Dave Brubeck's All-Time Grea test Hits CBS S68288. Het motto "All-time greatest hits" heeft eigenlijk precies de zelfde betekenis als het cliché "The best ofwaarmee in middels hele pakhuizen vol platen zijn toegerbst. Want ook hier 6taat het voor een selectie en ook hier doet het onwillekeurig de herin neringen teruggaan naar een tijd waarin op tal van muzikale fronten erg veel gebeurde. In dit geval zijn dat de Jaren zestig aan het begin waarvan The Dave Brubeck Quartet in alle uithoeken van de wereld grote sensatie verwekte met composities als "Take Five" (1959) en "Un- square dance" (1961). Voor de stijl van de toenmalige combo waren het typerende composities, waar in sterk de nadruk lag op een soort ritmisch experimental isme. Extreem voorbeeld daarvan is "Blue Rondo la Turk", dat ge schreven werd in negen-achtste maat en de eigenaardige reeks be vatte van 2-2-2-3. De muziek van Dave Brubeck betekende ook in de Jazz een vrien delijke doorbraak. Enerzijds be geleid door het klaterend applaus van de liefhebber "die alle goeie muziek goed vond" en anderzijds beschouwd met een morrend krassende pen van de verstokte Jazz-criticus die de handen schrei end ten hemel hief en riep: 'Dit is geen Jazz". Je kunt daar natuurlijk einde loos over discussiëren. Zoals dat ook mogelijk is bij de vraag waar Brubecks muziek zou moeten wor den ondergebracht (voor zover dat natuurlijk nodig is). Je kunt je daar dacht ik beter maar niet aan wagen. Wat concreter lijkt 't me om binnen het kader van deze muziek te signaleren dat composities als 'Take Five" toch wel illustratief zijn voor het gro te vakmanschap en muzikaal in zicht waarmee de leden van het toenmalige kwartet waren uitge rust. Altist Paul Desmond met zijn hemelse toon en perfect af geronde chorussen (moeiteloos speelde hij er soms vijftien ach ter elkaar), bassist Gene Wright die een meester was in de toepas sing van syncopen en drummer Joe Morello die met zijn kleurrij ke ritme-mozaïeken een groot stempel drukte op de ontwikkeling van de combo. Daarbij valt de grote meester zelf natuurlijk niet te verwaarlozen. Een pianist met een ietwat merkwaardig, maar door zijn intelligentie altijd tot aandacht stemmend spel. Waar van door het onderhavige dubbel- album een belangrijk stuk be waard zal blijven. W.W. Weather Report Mysterious travellerCBS—S80027- De groep Weather Report met als belangrijkste coryfeëen Joe Za- winul (veelzijdig klavierist) Way ne Shorter (sopraan- en tenor sax) en Miroslav Victous (bassist) presenteert ook hier weer die in trigerende soort muziek waarvoor nauwelijks een noemer te beden ken valt. Ze balanceert op de rand van ritme en harmonie, waarbij intensief geput wordt uit (wat positief bedoeld wordt met) het gebied tussen lichteffecten en booby-traps. Je zou het jazz kun nen noemen. Je zou het kunnen scharen onder uitgelijnde oer- woudmuziek. In elk geval is het duidelijk dat het muziek is, die ieder op een of andere manier móet aanspreken. Opmerkelijk in de muziek van Weather Report is 't kflankenpo- troon. Soms lijkt het een comple te disharmonie, andere keren is het een suite en dan weer is het blues. De composities op deze plaat zijn volstrekt onherkenbaar. Je vindt dat ook terug in de zg. avant-garde jazz, alleen komt daar het naar mijn smaak onoverko melijke bezwaar bij dat het veel al te zwaar is beladen om het GRAMMOFOONPLATEN HAARLEMMERSTRAAT 279 LEIDEN - TEL 01710—24010 Wedstrijdzeilen in midzwaard- boten Dr. Stuart H. Walker Hollandia NV, Baarn f 35. „Wedstrijdzeilen in midzwaard- boten" is zo wil althans de pre sentatie een boek voor de wed- strijdzeiller die wil winnen. Op zichzelf is dat natuurlijk erg hoop gevend: Je leest het boek grondig, je toetst de informatie aan de praktijk en ten lange leste er vaar je dait de combinatie van kennis en begrip eerder gehono reerd wordt dan wanneer dat ont breekt. Toch is dit dikke boek van me neer Walker die overigens zelf een kleine-boot-zeiler van wereld klasse mag worden genoemd nog iets meer dan alleen'n bijbel voor de praktiserende wedstrijd zeiler. Naarmate het aantal blad zijden ter linkerzijde groter wordt, raak je er namelijk steeds meer van overtuigd dat er ontzettend veel parallellen liggen met 't toer- zeilen. Met andere woorden: „Wedstrijdzeilen in midzwaard- boten" is voor iedere zeiler een waardevol bezit. Waardevol vooral ook .omdat de auteur tot in de meest on vermoede aspecten van het (wed strijd) zeilen doordringt en er uit- voerig bij stil staat. Zo gaat hij o-m. in op de psychologie van het winnen en van het verliezen en schetst hij in een aantal hoofd stukken de juiste mentaliteit als voorwaarde voor het wedstrijdzei len. Ietwat te stormachtig vind ik evenwel wat hij in deze zin snede te berde brengt: „We gaan ervan uit dat hij (de lezer) wil winnen, dat hij daarmee zichzelf en zijn mededingers wil bewijzen dat hij erbij hoort, dat hij even goed en misschien wel beter is, zodat hij hun respect verwerft". Dit vernauwt immers enigszins de mogelijkheid om in het kader van het wedstrijdzeilen op een andere manier respect te verwerven. Het blijft tenslotte een sport. „Wedstrijdzeilen in mid- zwaardboten" een soort to taal-analyse van de ervaringen die de auteur zelf heeft opgedaan is overigens verder een boek dat warm kan worden aanbevolen. Het staat bol van de informatie over grondbeginselen, strategie, tech niek en taktiek, geeft een scala aan praktische wenken, is uit stekend vertaald door J. G. Bag german, niet minder goed be werkt door Heike Blok en rijke lijk voorzien van foto's en (uiter aard) tekeningen. En f 35 voor een werk als dit is niet erg duur Er zijn slechtere boeken die het tweevoudige koeten. tf.W. Titel: Een kasteel in Beieren, Auteurs: Marion en Thibaut d'- Orleans. Uitgeverij Elsevier. Prijs f 19,50. Een kasteel in Beieren is een beschrijving van het leven van een Beiers adellijk geslacht de Hartburgs vlak na de Eerste Wereldoorlog. Een Eerste We reldoorlog die 't gezicht van Euro pa danig veranderde en die een einde maakte aan de dictatuur van koning zus en graaf zo. Wat zich in Frankrijk honderdvijftig Jaar eerder had voltrokken, een greep naar de macht voor het volk gebeurde in Duitsland in 1918 De tijd van de Liebknecht en Rosa Luxemburg. Tegen de ach tergrond van de gebeurtenissen van die tijd zijn de verwikkelin gen van de familie Hartburg ei genlijk onbeduidend, maar ze ge ven wel iets weer van de ge moedstoestand waarin vele vors ten en vorstjes zich bevonden bij. het ineenstorten van „hun" rijk. Want het valt natuurlijk niet mee eerst te luisteren, Je belan gen af te wegen en de weg in te slaan die Je zowel vóór de ge matigd revolutionairen als de eigen kring enigszins aanvaard baar maakt, zeker niet als je ge wend bent dat „het volk gewoou doet wat je beveelt omdat nu eenmaal Hartburg bent. Natuur lijk kan ook een tekening van het HINDOEÏSME Hindoeïsme door K. M. Sen Uitgeverij Ankh-Hermes, De venter Prijs: f 15,-. In de Oriëntserie van de onyer- moeibare uitgeverij Ankh-Her mes is nu ook een deel versche nen over het Hindoeïsme, een wat saai, maar zeer degelijk werk je dat is geschreven door de In diër Kshibi Mohan Sen, die vol gens de achterflap van het boek is opgeleid aan de traditionele Sans- krit-scholen in Benares. Het is eerder uitgebracht bij Penguin Books. Sen heeft zijn ge compliceerde en veelzijdige on derwerp grondig aangepakt. Het boek is opgebouwd uit drie delen. Sen begint met zes hoofdstukken over de aard en de grondbeginse len van het Hindoeïsme, dan vol gen dertien hoofdstukken over de historische ontwikkeling van het Hindoeïsme en tot slot geeft de auteur uittreksels van vier be roemde Hindoe-geschriften, waar onder de bekende Bhagavada-Gi- ta. J.v.W. verval niet uitblijven. De Poolse echtgenote van Ruprecht (het kan natuurlijk geen Duitse edel- vrouw zijn die zoiets doet) gaat er met een revolutionair vandoor en wordt natuurlijk ongelukkig. Dat is een irritant trekje in het overigens wel aardige maar niet overmatig boeiend boek. Ner gens een positief woord over de sociale omwenteling, behal ve dan in de figuur van Max Hart kritiek op de overheersing door enkelen,. Je zou bijna den ken dat niet het Duitse volk maar uitsluitend de Duitse adel te lijden had gehad van de oorlog en daar toen ook nog eens een revolutie overheen had gekregen. Maar misschien is dat niet zo verwonderlijk voor degenen die weten dat Thibaut d'Orleans de Jongste zoon van de graaf van Parijs is, de man die aanspraak kan maken op de Franse troon. H.VD.H. Titel: De Borst. Auteur: Phi lip Roth. Uitgegeven bij Meulen- hoff (Biblioreeks) Amsterdam. Onlangs heb ik een dun boekje van zo'n 80 pagina's zitten door worstelen. Gevuld met het leed van een hoogleraar in de litera tuurwetenschap, die van het ene moment op het andere verandert van een normaal mens (Roth zegt dat dus dan betekent het: van een uitermate goed sexueel functio nerend wezen) tot een vrouwen borst van negenenzestig kilo met een tepel van ruim twaalf centi meter. Het is een vreemd, vervelend boekje, dat soms ook wel een beetje ontroert. Zonderling is een betere benaming. Het is een droef verhaal van een man die in het ziekenhuis in een hangmat ligt te liggen en dagelijks wordt gewassen door een oude, in corset gestoken verpleegster, die hem niet wil "bevredigen", of door een (naar zijn idee) homofiele negerverpleger. "Ik ben een borst. In mijn li chaam heeft zich een feno meen voltrokken dat me beurte lings is beschreven als een "mas sale toevloed van hormonen" een "endocrinopatische ramp" en/of een "hermafroditische chromoso menexplosie", waardoor ik ben veranderd in een gigantische borstklier, die aan geen mense lijk lichaam vastzit, een borst klier zoals Je alleen in dromen, of op een schilderij van Dali zou verwachten", laat de schrijver, de (Joodse) hoofdfiguur David Kenesh zeggen. Kepesh trekt vergelijkingen met "De Neus" van Gogolj; hij krijgt masburbatoire hallicunaties, zoals het moeilijk mooi wordt gezegd, en hij lijdt. Natuurlijk met hete tranen van zijn vader op zijn da gelijks, met olie ingesmeerde tere huid. Roth zegt dat er iets komisch in het verhaal is te vinden. Hij wil het verhaal echter niet als een komedie of een farce exploiteren. Gelukkig maar. Het is een tra- gie-komedie; een irreëel verhaal trouwens. Het wordt gedragen, door de vergelijkingen, de terug blikken op een "gewoon" mensen leven. Ik heb van Philip Roth betere verhalen gelezen. Ik ben gewoon verleid door zijn borstverhaal. Te meer omdat de omslagfoto van de kaft daartoe allerhartelijks uit nodigt. P.W. "De toestand in de wereld" door mr. G. B. J. HUterman. "Een jaarboek met hoogtepunten en hoofdzaken van het dramatische jaar 1973 en begin 1974". Uitge ver: Bonaventura, Amsterdam. Mr. HUterman heeft in boek vorm zijn licht laten schijnen over de toestand in de wereld. Het is 'n forse pocket geworden en dat kon ook niet anders, want zoals de auteur opmerkt het was 'n Jaar "eivol met gebeurtenissen". De "beroepskyker" HUterman interpreteert en analyseert het feitenmateriaal dat het meeste stof heeft doen opwaaien in het Jaar dat achter ons ligt: Richard Ni xon, Watergate, het Midden-Oos ten, Arabisch keerpunt 1973, het sprookje van de energiecrisis, het niet-Jaar van non-Europa, Hoe rood is Europa, Nederland gedoogt de Nieuwe Tijd, Storm over Zui delijk Afrika. Hilterman schrijft helder en zakelijk, maar zijn oordeel over sommige kwesties is af en toe ver bazingwekkend. Watergate bij voorbeeld. Pagina's lang doet hij de ene bedenkelijke streek na de andere van Nixon en Co uit de doeken. Maar erg hard valt hij hem er niet om, want iedereen bedient zich in Amerika volgens hem van dit soort praktijken, HU terman vindt eigenlijk alleen maar dat Nixon een aantal tacti sche fouten heeft gemaakt. Het is allemaal "niet chic", schrijft mr. G. B. J. "Welk een tragedie in de gropd van de zaak", zo schrijft hij. 'De beste klassieke pen uit Hellas waardig. Een sluwe Odys seus bevrijdt zijn volk uit de Viet namese gevangenschap, waarin ondoordenkende- idealisten het hebben gestort, maar zijn vulgai re optreden wordt hem door de verlosten niet vergeven. Zijn grootste misdrijf: dat hij hun ordinairste traditie gebruikte toen zij die wilden vergeten". Bij deze zinnen past alleen maar stilte. R.P. Bijdragen van; Henriëtte v. d. Hoeven Ruud Paauw Jan Preenen Jan van Wieringen Wim Wirtz Paul Wolfswinkel Eindredactie Bram van Leeuwen Afval en dorre bladeren door Gabriël Garcia Marquez. Uitgeverij Meulenhoff. Gabriel Garcia Mérquez is een van de weinige Latijns-Ameri kaanse schrijvers die buiten het Spaanse taalgebied ook bij ande ren dan de fijnproevers en vak mensen bekend zijn. Zijn meest bekende boek "Hon derd Jaar eenzaamheid" is wereld beroemd om de merkwaardige sfeertekening en de eerste aanzet van dat meesterwerk is terug te vind ui in de eerste roman van de Colombiaan: "Afval en dorre bla- deren' (La Hojarasoa), waar Marquez aan begon toen hij ne gentien was. Het is opgebouwd uit een reeks met elkaar verweven monologen van Irwoners van het fictieve stadje Macondo in Colombia, die stuk voor stuk te maken krijgen met dc gebeurtenissen rond de zelfmoord van een geheimzinnige en zwijgzame Franse arts. De overpeinzingen en observaties van al die mensen geven een le vendig en nauwkeurig portret van de samenleving in stadjes als Ma condo, waarvan er in Latijns- Amerika en ln andere wereldde len zo veel zijn Dat het geen Peyton-Place wordt is niet in de laatste plaats te danken aan het puntige, heldere en toch beto verende taalgebruik. De vertaling van door C. A. G. van den Broek doet erg natuurlijk aan. Voor zijn vertaling van „Honderd Jaar een zaamheid" kreeg Van den Broek de Nijhoffprijs 1974. Van M&rquez zijn in het Ne derlands verder nog "Het kwade uur" en "De kolonel krijgt nooit post te koop" verschenen. Het is overigens merkwaardig dat de vertaling van Nederlandse "Hon derd Jaar eenzaamhedd" vijfen twintig gulden moet kosten, ter wijl de Engelse Penguin-editie niet meer dan vier is. J.v.W.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 9