'Ik heb de kleinzieligheid van de mensen al jong leren kennen' Drs. Dorenbos: 'Leeftijds verschil speelt geen rol' C vandaag... I ...en gisteren Mimespeler Rob van Reijn: Lissenaar (32) wordt directeur van E.O. DUITSE TV TV morgen] VERONICA TOPPERS BELOOND [[^^Rrogrmna] kfRIJDAG 26 JULI 1974 Rob van Reijn heeft heel felle ogen als hij zegt: "Ik had een hazelip en werd een weggeschoven kind. Mijn vader had een bekende bontwerkerszaak en wilde me zo vroeg mogelijk op het atelier hebben. Ze dachten: "Dan ziet niemand hem." Hij heft zijn glas bier aan het tafeltje in "Americain" waar we met het uitzicht op de fontein achter de spiegelruiten zitten en waar iedereen hem ziet. |ij praat bliksemsnel en vertelt ftn alles tegelijk, evenals Marcel (arceau na het zwijgend optreden. Jk trad op tussen de schuifdeuren, ag de verlegen gezichten niet en acht aan Buziau. Oh, die Buziau! lis kind logeerde ik bij mijn tante |i Den Haag en tekende op mijn ïanier het portret van de grote town. Da het hem maar brengen" zei Wjn tante, en ik met mijn prent laar de Geestbrugweg. Hij deed zelf pen en nog hoor ik zijn hese tem: „Wat wil Je jongetje?" Hij tekeek het plaatje en zei: "Maar lat ben ik, mag ik het houden? tracht even, dan krijg Je een koek- fc. (en paar dagen later zag ik hem reer. Toen liep ik aan zijn hand lee over straat. Met Buziau. Dat ras me wat!" lij steekt zijn vinger uit tl zegt olijk: „Op school kreeg ik en nul voor rekenen en een tien (oor pias. Dat zeiden ze zo zuur. Ik leb de kleinzieligheid van de men en al Jong leren kennen. Ik dacht: t zal ze een spiegel voorhouden." tan zegt hij een tikje verontschul- igend: „Het is contact zoeken weet p? Ik wilde niet in die bontzaak, al htmoette ik daar ook Mengelberg ti Royaards." tob van Reijn werd in 1929 in Imsterdam geboren en vijftien Jaar Iter was het echt geen tijd om arrière in toneel te willen maken. Iet werd een loopbaan met vreem ie sprongen. Pas in de Jaren vijftig zat ik in en Jeugdvereniging en speelde op ttijn manier mime in het week- bd-kamp en wist opeens dat toneel Onder woorden ook toneel was. De Oeschouwers denken de woorden Öe Je niet zegt. Het is een ontdek- ting. In die Jaren stelde het ballet iauwelijks iets voor in ons land en lime helemaal niks. Heb Je in Parijs bij Decroux of larrault gewerkt?" ta ha", zegt hij. 'Iedereen ging jaar Parijs. Ik niet. lat ging eenvoudig niet, want ik lioest naar de Kunstnijverheids chool omdat ik tekenaanleg heb. Vel nam ik balletles bij Yvonne feorgi, maar geen volledige oplei- üng en ik ging weer mime doen. Toor de spiegel. Alleen." lij weet al wat de volgende vraag (al zijn. Mijn eerste optreden? Ik had ie- lereen gevraagd, maar Mary Wig- han wilde niet komen omdat ik (iet in Parijs had gestudeerd. Zo laat het." lij moet even tellen hoelang het is eleden, want hij had een nul voor ekenen. De pias! Vijfentwintig Jaar", zegt hij met en knipoog. „Toen ben ik zelfstan- lig gaan werken. Een lange periode Het veel solowerk in een variété- (rogramma. Dat is pas een harde Perschool. Ik had een nummer laast een stel acrobaten, een man het gedresseerde honden en nog zo Pat. Ik moest tien minuten lang euk doen voor een totaal ongeinte- esseerd publiek, het heeft me tra- ton van wanhoop gekost, avond lan avond. Maar het is wel een ioeie leerschool". kis tegen zichzelf zegt hijJan Ironk had bij Verkade gewerkt en mime gaan spelen op de klassieke franse methode. Ik speelde met lem samen in een Pierrot-verhaal. k als Pantalone. maar ik wil liever illeen...." tn dan weer met nadruk: Ik heb nooit iemand gevon- |en die iets voor me kon maken. Ik hoet alles zelf doen. Nu Ja, requi- Üeten dat is wat anders. Karei Ap- fel heeft nog schoenen voor me ge haakt." Daar moeten we vreselijk hard om achen. pp zijn vingers somt hij op: „Naar farijs. in één van de beroemdste jachtclubs. Naar Londen in de Sellzapoppin's-show. Sn toen kreeg ik mijn grote kans om naar Ameri ka te kunnen gaan. Een impressario wilde me op Broadway hebben, maar van de heksenjagers kreeg ik geen visum, omdat ik progressief ben en een keer in Boekarest had gespeeld. Daarna werd het groeps werk in „Caroussel". Vier volledige avondstukken, ook veel programma's voor kinderen, en heel fijn samen gewerkt met Nelly de Wekker en anderen. Erg veel van de wereld ge zien." Hij citeert min of meer onbewust de ondertitel van zijn nieuwe pro gramma: „Alzo werd de mens tot een levend wezen...." Hoe kwam hij er op om dit naast de titel "Exegese" te noemen?" "Ach, het hele scheppingsverhaal heeft iets kinderlijks dat tegelijk ontroerend is. Dat "alles maken uit niets' Ook een stil spel. Toen ik Rob van Reijn: "Ik moet alles zelf doen.' het voor het eerst voor het voet licht bracht ontdekte ik dat een be paalde spanning de mensen belet om te applausiseren. Een .wonderlij ke ervaring." Rob van Reijn trekt de lijnen door vanuit de mist van het verleden naar vandaag. „Denk eens in", zegt hij, „dat scheppen, en dan die Noach, wat een baan om achter die beesten aan te moeten hollen, van elk soort twee. Een krankzinnige si tuatie. Daarna dobberen over de wateren, en die verbijsterde Abra ham die zijn zoon moest offeren. Hij moest zijn zoon offeren. Dat lees je gewoon en je gaat er aan voorbij. Geen leuk verhaal. En Kain en Abel. Dat doden herhaalt zich steeds, elke dag tot nu toe. Je kunt het alleen maar met kleine grapjes en zo simpel mogelijk brengen. Dan denk ik aan Buster Keaton waar ik grote bewondering voor heb. Ik heb er maanden op gewerkt en het is totaal iets anders dan de mensen van me gewend zijn. Mederwerkers? „Achter de schermen", zegt hij. Het is heerlijk om op de stem van Henk van Ulsen te steunen. En dan is daar mijn dochter. Ze helpt me met aankleden en heeft een prach tig gevoel voorspanning. Soms vangt ze me geweldig op als het opeens nodig is." BIJLMERMEER Hij maakt een reeks kleine gebaren, alsof hij een maquette naast zijn bierglas zet en zegt: „Ik ben weg uit de binnenstad en woon in de Bijlmermeer. Ze kunnen zeggen wat ze willen, maar het is zalig wonen. Een benedenhuis. De plantsoenen dienst heeft daar ongelooflijke din gen gedaan". Terug naar de wereld van de mime. „Het is een kunst voor enkelingen. Vaak is het een uitvlucht voor al die kinderen die tussen wal en schip zijn gevallen. Ik ben geen le raar meer, omdat ze mij te ouder wets en te moeilijk vinden. Je moet eens opletten: het zijn dikwijls de tekenaars en de schilders die in de cultuur de toon aangeven. Na het abstracte weer de echte vakbe kwaamheid. De essentie van mijn werk is de herkenbaarheid. Ik waardeer mijn collega's zoals Spoor en Pronk, maar hun werk ligt bui ten mijn wereld." LEIDEN/LISSE Drs. L. P. Dorenbos (32) uit Lisse is be noemd tot directeur van de Evangelische Omroep. Hij zal deze functie op 1 november a.s. aanvaarden. belast met acquisitie en publiciteit. Het bureau houdt zich bezig met de ontwikkeling en financiering van winkelcentra en stadsreconstructie plannen. De familie Dorenbos is lid van de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt buiten verband in Lisse. De pas be noemde E.O. directeur is ouderling en interkerkelijk actief op het gebied De heer Dorenbos, getrouwd en vader van drie dochters, is econoom. Hij werkt op het ogenblik op het projectontwikkelingsbureau Amro- Westland-Utecht, als onderdirecteur Duitsland I 17.56—18.00 (K) Journaal. (Regionale programma's: NDR: 18.00 (K) Sport- schau. 18.30 (K) Aktualltelten. 18.45 Zandmannetje. 18.55 (K) Nordschau- magazlne. 19.26 (K) George, TV-serle. 19.59 (K) Programma-overzicht. WDR 18.00 (K) Nieuws uit Noordrljn-Weet- falen. 18.10 (K) George, vervolg. 18.40 (K) Aktualltelten. 19.20 (K) Der Rlt- ter Canepin. klein TV-spel. 19.45 (K) Das Kreuz der Maltezer, feuilleton). 20.00 (K) Journaal Italiaanse speelfilm. 22.10 (K) Der 7. Sinn. 22.15 (K) Reportage uit Bonn. 22.40 (K) Journaal en weerbericht. 22.55 (K) Das Kartenhaus film 0.00 (K) Journaal. Duitsland II 17.00 (K) Journaal. 17.10 (K) Kookkur sus voor kinderen. 17.35 (K) Aktualltel 19 30 '(K) Buitenlands Journaal. 20.15 Der Kommlssar. misdaadserie. 21.15 Zaterdag 27 juli Nederiana I NOS: I6.0o (K) Journaal. VARA 16.02 17.30 (K) Jong geleerd, oud gedaan: famllleprogramma. NOS: 18.15 (K) Ne derlandse Kampioenschappen Zwem men. 18.45 (K) Fabeltjeskrant. 18.55 (K) Journaal. AVRO: 19.05 (K) Ral lycross. NOS: 20.00 (K) Journaal. AVRO: 20.21 (K) Wereldmuziekcon cours Kerkrade, 20.45 (K) Wie van de drie. 21.10 (K) Cannon- tv-serie. 22.00 (K) AVRO's Sportpanorama. NOS: 22.50—22.55 (K) Journaal. Neder>and II NOS: 18.45 (K) Fabeltjeskrant. 18.55 (K) Journaal. NCRV: 19.05 (K) Het geheimzinnige leven onder water. NOS: 20.00 (K. Journaal. NCRV: 20.21 (K) Waar of niet waar, spelprogramma. 2.50 De Generaal, speelfilm. 22.05 (K) Hier en Nu. 22.45 Geestelijke liederen. NOS: 22.56—23.00 (K) JournaaL Drs. Dorenbos heeft niet naar de di recteursfunctie in Hilversum gesolli citeerd, zo blijkt uit een telefonisch blikseminterview. De nieuwe om- roepdirecteur: „Ik ben al geruime tijd lid van de E.O. Mede door de contacten, die ik, ook in verband met radio- en televisieprogramma's, met deze omroep had, heeft het bestuur mij gevraagd de functie van direc teur te bekleden". Drs. Dorenbos volgt in het ko mende najaar de 73-jarige heer IJ. Jacobs op, die sedert 1 Juli 1972 deze functie (tijdelijk) heeft bekleed, maar in verband met zijn leeftijd deze taak wil overdragen. De huidige directeur keert terug naar het al gemeen bestuur van de E.O. en zal als hoofdredacteur zijn aandacht ge ven aan het programmablad „Visie". Het verschil in leeftijd tussen de huidige en de nieuwbenoemde direc teur is groot. Heeft dat misschien bepaalde consequenties voor het te voeren (programma) beleid? De heer Dorenbos: „Ik heb met de tegen woordige directeur vele gesprekken gehad en daaruit is duidelijk geble ken dat het verschil in leeftijd wat dat betreft geen enkele rol zal spe len". C-status De Lissenaar gelooft uiteraard In de waarde van de E.O. en zal er alles aan doen om deze omroep zijn c-sta tus te laten behouden. De nieuwe E.O.-direoteur, die gewend is om veel te reizen, weet nog niet of hij in Lisse zal blijven wonen of naar het Gooi zal gaan verhuizen. „Ik heb nog alle tijd om daar over na te denken", aldus de heer Dorenbos. Drs. Dorenbos (32): "Leeftijd maakt geen verschil HILVERSUM Radio Veronica zal morgenmiddag een speciale trofee uitreiken aan een aantal artiesten die de afgelopen tien Jaar het best NEDERLAND I 18.45 Fabeltjeskrant (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 VARA's Brasband Festival (VARA) 20.00 Journaal (NOS) 20.20 Met de muziek mee (VARA) In het cultureel centrum De Hagen te Almelo is Henk van Montfoort gastheer van o.a. Bertice Reading; Miz- zy van der Lans („Ich liebe dich" en „Hör' ich Zigeu- nergeigen")Ben Cramer („Het is de liefde die het 'm doet")het kinderkoor de Leidse Sleuteltjes onder lei ding van Henk Franke; de amateurviolist Raymond Alders; de variété-artiesten de Guams Brothers 21.15 My country occupied, filmreportage (VARA) „Mijn land is bezet", documentaire van een Guatamal- teka over haar leven en het hoe en waarom ze koos voor een guerrilla 21.50 De Commissaris, politieserie (VARA) 22.50 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.45 Fabeltjeskrant (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Levende wildernis, natuurserie (TROS) 19.25 Boter, kaas en eieren, spelprogramma (TROS) Een nieuw vraag- en antwoordspelletje volgens het beroemde zuivelrecept. Dit spel, waarbij twee kandida ten vragen stellen aan een panel van negen bekende Nederlanders, Luc Lutz, Carry Tefsen, Paul Rollman, Simone Rooskens, André van Duin, Conny Vink, Piet Römer, Hanny Vree en Frans van Dusschoten, zal elke veertien dagen worden uitgezonden 20.00 Journaal (NOS) 20.21 De lange hete zomer, speelfilm (TROS) 22.15 Adieu Zevensprong, hoogtepunten seizoen '73/'74 (TROS) Naast muzikale attracties als The Three Degrees („When will I see you again?"), de Les Humphries Singers („Back on tour again") en Cindy und Bert („Ich komm bald wieder") ook gedeelten uit de meest spectaculaire spelletjes 22.45 Les Camisards, speelfilm deel II (IKOR) 23.40 Journaal (NOS) Ere wie ere toekomt: de film over de geschiedenis van de luchtvaart die de EO uitzond was zeer de moeite waard. Een leerzame film ook, die aantoonde dat de eerste vlieg tuigen nog niet of nauwelijks van de grond kwamen. Dat was daarom zo leerzaam, om dat we later op de avond "The se are the damned" een zogehe ten „vroegere" film van Joseph Losey te zien kregen, die ook nog niet van de grond kwam. Eigenlijk is het wat merkwaar dig om van een vroegere film te spreken, want Losey maakte in 1961, toen hij „De levend- doden" regisseerde, al dertien Jaar films (het was ook zijn dertiende film) en nu is het dertien Jaar later, kortom: hij bevond zioh al halverwege zijn carrière. Toch haalde deze film bij lan ge na niet de kwaliteit van de films die hij daarna maakte: Eva, The Servant, Accident, om de beste te noemen, waar bij het feit dat de laatste twee een scenario van Harold Pinter meekregen, een belangrijke rol zal hebben gespeel.d Dat is wel een nadeel van zulke series: voor de filmofielen is het leuk en interessant zo'n oude film van een zo vermaarde regisseur nog eens terug te zien, maar voor de overgrote meerderheid van de kijkers, die geen filmo fielen maar gewoon filmlief hebbers zijn, komt het er toch op neer, dat ze een niet zo erg goede film te zien krijgen, waar ze eigenlijk niet op zaten te wachten. I can read „Ik kan lezen" zei Shilrey Ann Field in de film. Even tevoren had Ka tharine Hepburn (op ironische toon) hetzelfde tegen Dick Ca ve tt gezegd. Dit gesprek tussen Cavett en de inmiddels 65-Jari- ge Katharine werd het boeiendste programma van de avond. Om twee redenen. In de eerste plaats was het boeiend om de eb-vloed-bewegiing van het pro gramma gade te daan. Eerst was er eb tussen Cavebt en Hepburn. Zij was zenuwachtig,' versprak zich enkele malen (had ze zichzelf moed inge dronken?), vond het blijkbaar vervelend als hij haar inter rumpeerde, praatte aan één stuk door, en hij moest zich beperken tot waakzaam toeluis-' teren, tussenwerpsels inslikken, op tijd (te) uitbundig lachen en in zijn schulp kruipen, zo dra hij iets gezegd had dat wel eens op een onaardige manier zou kunnen worden uitgelegd. Hij kon, kortom, zichzelf niet zijn, en zat het gesprek on zichtbaar „op te tillen", doods bang dat zij het bijltje erbij neer zou gooien. Het was im mers een opname zonder pu bliek, met alleen wat technici op de vloer, die af en toe lach ten, want men was maar met een begonnen toen La Hepburn tevoren een kijkje kwam ne-' men om te zien of ze het zou doen of niet. Ze begon meteen diva-aohtig te zeuren over het kleed dat te rood was en waar iets anders voor moest komen (het was haar eerste tv-inter- view, heb ik begrepen, ze hecht aan privacy)dus Cavett zal gedacht hebben: Nu weet ik zeker dat ze er ls, vanavond moet ik het nog maar afwach-' ten, dus laten we in godsnaam meteen maar beginnen. Een half uur lang bleef het toen een moeizame gebeurtenis, wat uiteraard door beiden zo veel mogelijk, via gelach, ge praat en gevlei, verborgen werd gehouden, maar na een half uurtje kwam de vloed pijlsnel opzetten. Katharine Hepburn werd opeens geestig en adrem en Dick Cavett dorst zich ook wat meer te permitteren. Ken nelijk had Hepburn tevoren voorwaarden ;esteld, waarvan de voornaamste was dat er al leen medium-shots genomen mochten worden. De enige clo se-up die we van haar te zien kregen, was bij de aftiteling, en dat was een foto van een jaar of dertig geleden. Maar door die eb-vloed-beweging en door de opbloei van Hepburn tegen het eind. werd het toch een boeiend programma. Tenslotte nog een complimen tje voor Audrey van der Jagt. Ze las het weerbericht voor, zei „Maximum temperaturen vijfachttien graden (dat valt weer mee), minimum tem peraturen etc." Dat is klasse, om zo'n verspreking op die manier op te vangen en door te kaatsen. NICO SCHEEPMAKER Vrijdag 26 Juli HIV. I NA 18.00 UUR. 18.00 Nieuws 18.11 Vandaag dit, morgen dat. 18.20 VPRO-Vrijdag (verv.): commentaren en analyses. KRO: 19.00 Kanjer Ko ning Kompetitie. 19.05 (S) Voetlicht op kabaret, show en musical. 19.30 Instemmen met velen: het gezongen woord in de liturgie. 19.45 bijbelle zing. 20.00 (S) In antwoord op uw schrijvenvenzoekplatenprogramma. 22.00 Reisoogst: toeristisch magazine. 22.25 Overweging. 22.30 Nieuws. 22.40 (8) Hits. 23.55-Nieuws HILV. II NA 18.00 UUR I (S) Metropole Ork.amusements gymnastiek. 7.20 (S) Z.O.: voor alle kinderen die op zijn. 17.54 VPRO: Deze dag. 8.00 Nieuws. 8.11 Dingen van de dag). 8.23 (S) Z.O.: voor ie dereen. (9.35 Waterstanden.) 10.30 (S) Z.I.: muziek, en informatieshow. (11.00 Nieuws). 13.00 Nieuws. 13.11 (S) Lichte muziek en aktualltelten. NOS: 14.45 (S) NOS-Jazz. 15.10 de buitenlandse werknemers. 16.00 Nieuws)Christian Science 17.40 Geluk ls een duurzame gift van God. NOS: 17.55 Mededelingen. TROS: 7.00 Nieuws. 7.02 (8) Ont- achtergronden op soclaa^maatschap- £«-8.00 Aktua. 8.30 Nieuws. 8.36-8.45 pelijk terrein. 18.58 marktberich ten ism. KN3TB. VPRO: 19.00 (S) Tahiti FM: leugens, verwarring, strijd en goed nieuws. (20.00 Nieuws: 20.05-20.15 Vandaag dit. morgen dat) NOS: 20 50 Den Haag vandaag. VARA: 21.00 Nabucco. opera van Ver di. door Groot Omroepkoor, Omroep- ln Veroni- ziek vertegenwoordigd ca's Top 40. Dit programma zal zaterdag voor de 500ste keer worden uitgezonden. ALs Nederlandse topsterren kwamen Heintje en de Zangeres Zonder Naam uit de bus. Buitenlandse zan ger Cliff Richard moet de populari teit deien met Vicky Leandros. De Beatles vormden de meest beluisterde popgroep. Ook Phonogram krijgt een onderscheiding. Zij is de platenmaat schappij met de meeste platen in de top veertig gedurende de afgelopen tien Jaar. L zang30listen. 23.15 (S) Mu- 23.55 Nieuws. 18.00 Joost mag niet eten. 19.02 Drie loopt achter: V.S.O.P 20.02 (S) Ge volmachtigd veraoekplatenprogram- 12.26 Mededelingen t.b.v. land- tulnbouw. 12.30 Nieuws. 12.41 Aktua. 13.00 (S) Tross-Country. 13.45 (S) De Badmeesterrevue. gevarieerd pro gramma*. 15.00 (S) Luister uit... en thuis...: verzoekplaten voor militairen met om 15.30 Nieuws. (S) Café-chantant: liedjes en muziek uit de goede oude tijd. NCRV: 5.02-7.00 Bent darr nog? ZATERDAG 27 JULI HILV. I VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend- NCRV: 7.02 (S) Drie op Je boterham. i de middag: Los

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 5