The Sting: goed opgezette val Censuur als reclame Edith Head's achtste Oscar Een film, die zijn Oscars best waard is S alles Vlieland VRIJDAG 26 JULI 1974 Edith Head, ontwerpster voor zo'n duizend Hollywood- films. Voor ontwerp in The Sting" Het lijkt nu al een uitgemaakte zaak dat de film "The Sting". die gisteren haar Nederlandse pre mière beleefde, voor een onover troffen kassucces zal gaan zorgen. In Amerika, waar de met "The great Gatsby" ingezette roaring twentiesrage al enige tijd het nor male cultuurpatroon overwoekert, stal <Jt verhaal over de belevenis sen van een paar handige Jongens (Paul Newman en Robert Red- ford) in het Chicago van de droog legging en de gangsters de mas sale sympathie van het publiek. Het nostalgische deuntje van 'The Entertainer" werd een top hit en bij de jaarlijkse Oscaruit reiking haalde The Sting zo een beetje alles wat er te halen viel: beste hoofdrol, beste regie, en ga so maar door. Een niet onbelangrijk deel van het succes kan op naam geschre ven worden van de kostuumont werpster Edith Head (67), die ook een Oscar kreeg. Haar achtste Oscir overigens, een indrukwek kende serie die 25 Jaar geleden startte met "The Heiress" en waar voorlopig nog geen einde aan zal komen, want hoewel ze al over de duizend films heeft Door Alexander Munninghof "aangekleed" (een paar recente namen: "Airport" en "ButchCas- sidy and the Sundance Kid')' denkt Edith Head niet aan ophou den. Zij ontvangt ons in een riante suite van het Hotel de l'Europe vlakbij de Amsterdamse Munt. Precies het karakterdametje dat ln dit soort functies past: klein, tenger, geprononceerde bril met donker montuur, pony haar met een vleugje grijs. Gedistingeerd, met een velugje Hollywood uit de gouden Jaren. Koket ook, onze fotograaf krijgt een vriendelijk doch verma nend woord als hij haar van te dichtbij wil fotograferen: „Luister eens Jongeman, geen profielfoto's alsjeblieft". En tegen mij„Wilt U deze me neer zeggen dat ik een oude vrouw ben en niet zo fotogeniek meer? Jonge actrices kunnen close op de foto, maar tegenover een oude vrouw is dat niet eerlijk". Het type dat mannen naar haar hand kan zetten. Realisme We komen natuurlijk over The Sting te spreken. „Het grote verschil met vroeger," vindt Edith Head, „is dat we nu proberen de werkelijkheid zo exact mogelijk te benaderen. Een zwerver moet er nu ook sjofel uitzien. Vroeger werden films voornamelijk ge maakt om het publiek uit de wer kelijkheid weg te halen, alles was even fantastisch en irreëel. Een huisvrouw die boodschappen doet zag er toen als een prinses uit. Maar nu zijn we in een periode van intens realisme, soms gaan we in onze benadering van de wer kelijkheid bijna zelfs verder dan de werkelijkheid zelf. Bij de voor bereidingen van The Sting kwam dit aspect nadrukkelijk naar vo ren .De regisseur, George Roy Hill, is een perfectionist die bijvoor beeld wilde dat ook de figuranten op de achtergrond van top tot teen gekleed waren zoals in 1929. Veel regisseurs volstaan met een perfecte voorgrond en een ach tergrond die authentiek aandoet. Maar het resultaat is een perfecte film geworden, die tot in detail klopt. Het kostte ons dan ook zes maanden hard werken, terwijl we normaal in een maand of twee een film afhebben". Hèeft zij wel eens verschil van mening met acteurs over de kle ding die ze moeten dragen? Een glimlach: „Nee, daar geef ik ze de kans niet voor. Bovendien ik ben geen mode-ontwerpster. Ik her-ontwerp hoogstens kleren voor een type dat de acteur moet uit beelden. In The Sting bijvoorbeeld zeg ik tegen Paul Newmanluister eens. Je moet op een gokker lijken, die zagen er zo en zo uit. dus dat en dat kun Je het beste dragen. Met andere woorden: ik. Edith Head, help Jou. Paul Newman, om er uit te zien als iemand die Je niet bent. Dus hoe kan hij dan protesteren?". Zelf draagt zij bij voorkeur bei ge. Een neutrale kleur, waarvan ze vindt dat hij goed bij haar func tie past: "Felle, opzichtige kleu ren zijn goed voor de filmsterren. Ik ben een ontwerpster, meer niet. Maar ik stel natuurlijk wel prijs verzorgde kleding. Wat ik van de moderne vrouw vind is, dat zij zich te weinig bewust is van wat kleding voor haar kan doen. I weet dat door mijn ervaring maar al te goed: kleren kunnen Je dik of dun maken, lang of kort van gestalte. Maar de huidige filoso fie schijnt te zijn dat Je alles overal en altijd kunt dragen. Jammer". Hollywood We komen te spreken over Hol lywood, dat zij van haar geboor te af heeft meegemaakt. Sinds zij voor de oorlog haar baan als lerares Spaans opgaf werkt zij bij Paramount. "De vroegere toestanden komen natuurlijk nooit meer terug, dat is zo. Het oude Hollywood is er niet meer, en de plek waar het allemaal ge weest is biedt een treurige aan blik. Maar Je moet eens in de Universalstudio's komen kijken: fantastisch, opwindend en erg druk. Kijk: we maken tegenwoor dig geen 50 films meer per Jaar. Niet meer dan tien of zoiets. Maar dan wel kwaliteitsfilms". Zij staat op en komt even la ter trots terug met een knots van een broche, een onhandelbaar ding waar tien gouden mannetjes aan bungelen. Acht Oscars van haar zelf, en twee van haar man, de decorontwerper Wiard Ihnen. "All in the family", grapt ze. Met wie heeft ze in al die Ja ren het liefst samengewerkt? "In de eerste plaats Grace Kelly. Die zie ik nog heel geregeld. Wij zijn beiden van het sterrebeeld Schor pioen, misschien dat dat er iets mee te maken heeft. Onlangs hadden we nog in oktober een party in Monaco, waarop al haar schorpioenvrienden waren uitgenodigd. Verder ben ik altijd goed bevriend geweest met Cary Grant. Mae West vond ik ook prima om mee te werken. Eens kijken: Ave Gardner, Shirley Mc- lain, Nathalie Wood. Ik vond ze niet allemaal even aardig hoor! Tja, wie nog meer: ...Liz Taylor natuurlijk! De laatste gebeurtenissen in haar leven? Haar eigen zaak". Titel: "The Sting'; Voornaamste rollen: Paul Newman, Robert Red- ford en Robert Shaw; Regie: Geor ge Roy 1IU1; Theater: Lido. Paul Newman en Robert Redford als op- lichtersduo. De reclame was de fUm al weer vooruit gegaan. Acht Oscars in totaal. Het kon eigenlijk alleen nog maar tegenvallen. Dat is echter mdet gebeurd. The Stilng is een schitterende film ge worden, die van begin tot eind boeit De regisseur is tot in de kleinste detaüs perfectionistisch te werk gegaan en dat maakt het ge heel een waar genoegen om naar te kijken. The Sting. letterlijk ver taald 'angel', maar hier is het woord 'val' beter op zijn plaats, wordt langzamerhand opgebouwd voor een corrupte politieman en een moord lustige bankier. Het verhaal speelt zich af in Joliet in de Verenigde Staten in de roerige jaren dertig. Twee gewiekste oplichters. Hooker en Henry Gondarff, willen zich wreken op de onscrupuleuze Doyle Lonnegan. Lomnegan heeft Hooker's vriend, Luther, laten vermoorden en zij besluiten hem via zijn zwak heden (pokeren en gokken bij paar denrennen) te pakken. Dat zy daarbij nog ook politieman Snyder, 'n hoogst onsympathiek heerschap, te grazen nemen, is alleen nog mee genomen. Want Snyder is eigenlijk vrij dom, dus om hem te pakken is niet zoveel nodig, maar Lonnegan is gewiekst en wantrouwig, dus het moet wèl helemaal echt lijken. De hele penose wordt opgetrommeld om Lonnegan een loer te draaien, een bookmakerskantoor wordt ingericht, een 'PTT-ambtenaar' ingeschakeld en de netten om Lonnegan worden steeds nauwer aangetrokken. Daarvoor heeft het brein van dit alles, Gondorff, nog een prachtige pokerscène met Lonnegan gespeeld, hem steeds beledigend en ergerend. Als zelfs Lonnegan niet blijkt op gewassen tegen het valsspeten van Gondorff, wint deze laatste een heel kapitaal om de hele val voor Lonnegan op touw te zetten. Dat het uiteindelijk toch allemaal lukt, is te danken aan de vele dubbele bodems die in het verhaal zijn ingeweven en dat brengt de kijker op de toppen van spanning. Het spel van Newman en Redford is prachtig geregisseerd en de toe schouwer krijgt dan ook steeds meer sympathie voor deze twee 'eerlijke' oplichters, die opkomen voor hun makkers en strijden tegen de cor rupte rijkdom van Amerika in 1936. Het is louter amusement, wat wordt geboden, goed amusement, dat zeker de acht Oscars die aan de film zijn besteed, verdiend heeft. ANNEMIEKE RUYGROK. Een filmproducent bespringt vaak de grote zorg, dat hij na het geldver slindende maken van een film ook nog veel moet uitleggen om zijn geesteskind in de belangstelling te brengen. Tenzij de censuur die taak overneemt met een verbod of andere tegenwerpingen. Dat roept een pu bliciteit op, die niets kost en die in haar effect ook met geen goud te be talen zou zijn. Door Piet Ruivenkamp Met "Emmanuelle" is dat opnieuw bewezen. In het voorjaar liet de Franse censuur met aplomb het zwaard vallen na het zien van de filmtransformatie van de openhar tige erotische bestseller van Emma nuelle Ar san. Een vertoningsverbod compleet met exportverbod, want dat hoort er in Frankrijk altijd bij. De producent kon in de handen wrijven, want korte tijd later verandert men meestal van mening en dan staan de rijen voor de Parijse bioscopen al met ongeduld te trappelen. Zo gebeurde het ook nu weer. Sinds kort trekken elf Parijse cinema's 's middags en 's avonds volle zaltn met "Emmanuelle", de premièrevoorstel ling werd zelfs door Marcel Achard bijgewoond het allemaal wel eens zien wou. Nu, de resultaten logen er niet om, in de eerste week van ver toning kwamen er al meer dan 125.000 Parijzenaars kijken, verreweg het grootste publiek van de lopende zo merperiode, die zeker het pocket boekje al gelezen hadden, immers dat ging vroeger al bij vele duizenden over de toonbank. REgisseur Just Jaeckin geeft als ali bi, dat zijn film zich boven de gewo ne pornografische film verheft door de kunstzinnige verbeelding. En dat moet men hem nageven, de eenzame luxe-vrouwtjes, die zich in de omge ving van de hoofdstad van Thailand in een duur dekor vaak grenzeloos vervelen, zijn met prachtig sfeervol camerawerk gevolgd. Ze zouden in schoonheid gestorven zijn, ware het niet dat ze ongeveer alle sexuele tijdpassering bedachten, die er maar uit te vinden is. Onze eigen Sylvia Kristel bekent eerst wel dat ze haar echtgenoot nog nooit bedrogen heeft maar ze wordt snel wijzer gemaakt. De verschijning van haar persontje werkt op talloze Fransen als de wel bekende lap op de stier. Hoewel ze in haar eerste grote filmrol weinig aan het nieuwsgierige oog overlaat tot raden weet ze blijkbaar iets mys terieus te suggereren achter haar koele blik. En dat doet het 'm. Sinds haar verschijning in "Naakt over de schutting", waarin Sylvia de wereld voorzong over een brief, die bij haar in de bus gleed - waarschijnlijk een kontrakit van Jaeckin voor drie films, want het vervolg van "Emmanuelle" is ook al in de pen - heeft zij nog niet van haar speeltalenten kunnen overtuigen. In een broeierig sfeer- werkje heeft de camera niet veel an ders gedaan dan haar observeren bij de hijgerige kreetjes, die ze bij telkens weer andere partners, vrouwelijke en mannelijke, mocht uitslaan ten tijde van opperst zingenot. De show wordt dan tenslotte nog gestolen door een andere dame, die een sigaret kan roken met haar bil len en van daaruit zelfs kunstige kringetjes weet te blazen. Alain Cuny, die sinds "La doce vi ta" eigenlijk alleen nog maar als een macabere doodsengel in films ver schijnt, is voor dit geval een professor met aparte theorieën. De film "Em manuelle" behoort eigenlijk thuis tot de wat landerijge genoegens, want de gefrustreerde wezentjes in de film komen niet echt tot leven. Maar Sylvia Kristel zal het in Frankrijk wel gaan maken, ze heeft intussen ook al een rol gespeeld in films van Robbe-Grillet en Jean- Pierre Mocky. Misschien komt ze daaruit tevoorschijn als een actrice van formaat, "Emmanuelle" liet die gewaarwording nog niet toe. Robert Redford: een amusant op- Blijvers Luxor "My name is nobo dy", het betere spaghetti-* tern-werk van Sergio Leone. Terug in Leiden Studio "Samen uit samen thuis", de doldwaze geschiedenis van een stel Britse piloten in de Tweede Wereldoorlog, die in Pa rijs neerkomen en van daaruit met de hulp van H dirigent en 'n argeloze burger (Louis de Funès en Bourvil) de Duitsers een loer proberen te draaien. Trianon "Rats, kuch en blauwe bonen" met Rita Pavone, dat meisje met die Jongensstem die nu voor filmster speelt. Een dolle bende in het leger. Camera "De tien geboden", de monsterproduktie van Cecil B. deMille met in de rol van Mo- zes: Charlton Heston. Kindermatinee Trianon "The Aristocats", te kenfilm. Rex "Avonturen op t schat- eiland", vrolijke piraten op zoek naar een schat. Camera "Aladdin en de won derlamp". Nachtfilms Rex "Blue movie", Neder- se sexfilm die nog steeds aan dacht heeft. Camera "Five easy pieces", beklemmende film met schitte rende rol van Jack Nicholson als rebellerende zoon van een muzi kale familie in het oosten van de Verenigde Staten. Rex "Reddingsactie Neptunns" Fantastische film over avonturen in een onderwaterlaboratorium. Goede films m andere steden "Lucky Luciano" (Gian-Maria Volonte en Rod Steiger), Flora, Amsterdam. "City Lights" (Charles Chaplin) De Uitkijk, Amsterdam. "Don't look now" (Julie Christie en Donald Sutherland), Kriterion, Rotterdam. "A clockwork orange" (Mal colm McDowell), 't Venster, Rot terdam. "Met jouw tanden in mijn nek" (Roman Polanski) Du Midi, Den Haag. Haagse bioscopen Apollo: „Godfather of Harlem", dag. 12.15, 2.30. 7.00 en 9.15 uur, za. en zo. ook 4.45 uur 18 Jaar. Apollo 2: „Malizia", dag. 2.00, 7.30 en 9.45 uur. zo. ook 4.15 uur 18 Jaar. Asta: „My Fair Lady", dag. 2.00 en 8.00 uur a.L Bi jon: „The way we were", dag. 2.00. 7.15 en 9.30 uur, zo. ook 4.15 uur 14 Jaar. Camera: „Le Magnifique", dag. 7.15 en 9.30 uur 14 Jaar. „Kuif je en het haaienmeer", dag. 2.15 uur, zo. 2.15 en 4.30 uur a.L Cineac: „De vrolijke piraten van schateiland", dag. 9.30, 11.30 1.30 en 3.30 uur, zo. vanaf 11.30 uur al. „De Uitbrekers", dag. 5.30, 7.30 en 9.30 uur 18 Jaar. Corso: "My name is nobody", dag. 2.00 en 8.15 uur, za. 2.00 7.00 en 9.15 uur zo 2.00, 4.15, 7.00 en 9.15 uur 14 Jaar. Du Midi: „Met Jouw tanden ln mijn nek", dag. 8.15 uur, za. en zo 7.00 en 9.30 uur 18 Jaar. „101 Dalmatiërs" dag 2.00 uur aJ. Euro: „The great race", dag. 1.45 en 7.45 uur, za. zo. en woe. 3.45 en 7.45 uur a.L Flora: „Meisjes, die 't in de vin gers hebben", dag. 2.00, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.30 uur 18 Jr. Kriterion: „Don't look now", dag. 3.00, 7.00 en 9.30 uur 18 Jaar. Metropole: „Jesus Christ Super star", dag. 2.00 en 8.00 uur a.l. Odeon: „Lekker op avontuur met Donald, Pluto en Mickey dag. 1.45 en 4.15 uur a.l. „Ontemba re vrouwen in het Wilde Westen- dag 6.45 en 9.15 uur 14 Jaar. Olympia: "De Eend en de Cadil lac", dag 2.00 en 8.00 uur a.l. Passage: „My name is nobody", dag 2.30, 7.00 en 9.30 uur za en zo 1.30, 4.00, 7.00 en 9.30 uur 14 Jaar. Rex: „De nonnen van Sant Ar- gangelo", dag. 9.30, 11.30, 1.30, 3.30, 5.30 7.30 en 9.30 uur zo. vanaf 1.30 uur 18 Jaar. Royal *70: "Gehaaide boeren uit het Westen", dag. 2.15 en 8.00 uur vr. en zo. 2.15, 7.00 en 9.30 uur za. 2.15 en 7.00 uur 14 Jaar. Royal: „De blinde zwaardvechter* dag 2.15 en 8.00 uur, vr. za. en zo. 2.15, 7.00 en 9.30 uur 18 Jaar. Studio: „De rechter- en de lin kerhand van de duivel", dag. 2.15, 7.00 en 9.30 uur zo. 1.30, 4.00 7.00 en 9.30 uur 14 Jaar. Studio 2000: „It's in the air", dag 2.00, 7.15 en 9.30 uur. zo. 1.00 7..15 en 9.30 uur al. De Uitkijk: .American Graffiti", dag. 2.30, 7.15 en 9.45 uur zo. 1.30 4.00 7.15 en 9.45 uur 14 jaar. ADVERTENTIE VERKOPER of VERKOOPSTER gevraagd Onze verkoop-staf moet versterkt. Als U van dieren houdt, kunt U by ons Uw hart ophalen. Onze zeer grote klanterkring weet, dat zij voor vogels, vissen, honden, poezen, alle huisdieren, zelfs voor de tuin (gereedschap, zaden, bollen), altijd terecht kan. Niet alleen voor aankoop, maar ook voor een goed advies. Voor een geboren verkoopkracht een zeer uitgebreid, afwisselend, aantrekkelijk gebied. Vanzelfsprekend helpen wy U zo snel mogelijk aan kennis van zaken, (alles is te leren). Sollicitaties dagelijks van 9—12 en van 2—6 uur of 's avonds na een telefonische afspraak met onze heer Van Zegveld. weet Nieuwe Rjjn SO Tin 20824 (01710)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 11