Miro-expositie in Parijs MORITtbeWuwba* DINSDAG 23 JULI 1974 PAGINA 11 Joan Miró op de tentoonstelling van zijn werlc in het Grand Palais. Honderd nooit eerder getoonde schilderijen uit de laatste Jaren maken deel uit van de heel grote Minitentoonstelling, tot 13 oktober In het Grand Palais in Parijs. Ge lijktijdig wordt in het museum voor moderne kunst van die stad Miró's grafische oeuvre getoond. De cata logus van de prenten vermeldt meer dan 600 nummers, waaronder vele die een aantal bladen omvatten. Dus ga maar na: de hoeveelheid is overstelpend. En van die grafiek is veel méér dan de helft pas de laat ste Jaren ontstaan. Miró. nu 81 Jaar, is dus enorm produktief nu alles wat uit zijn handen komt veel geld opbrengt. Hem zelf gaat het daarbij niet om dat geld dat is de besogne van zijn handelaar. Maeght. „De abstracte Mickey Mouse" heeft me hem wel genoemd. „Luchtig en s^els" heet het over zijn werk. Een a '""'huwelijk misverstand vindt hij dat zelf. Hij wijst er op, dat hij van nature een tobber is die door lopend moet werken om het zinloze leven te kunnen verdragen. Dat vele werk van de laatste jaren moet dienen om ons van zijn diepe ernst te overtuigen. Hij laat er dikwijls veel zwart in overheersen en tpont zelfs een groep goeddeels verbrand de schilderijen: flarden op gebla kerde spieramen. Maar het effekt is dat van een spel dat de speler zelf is gaan Irriteren. Van 1954 tot 1959 heeft Miró een andere uitweg gezocht. In die Jaren heeft IjiJ hoofdzakelijk plastieken ontworpen en keramiek bewerkt. Alles wat hij afscheidt heeft zijn onmiskenbare persoonlijke stempel maar te vaak alléén als een ei genzinnige, zelfgenoegzame handte kening. De dingen zijn dikwijls te schielijk gedaan, vertrouwend op wat de ervaren kunstenaar „in zijn vingers" heeft. Litho's hebben de neiging, rammelend en rommelig te worden tenzij Miró zich tot enkele grote vormen beperkt. In grafisch opzicht zijn de prenten soms op merkelijk dankzij de vakliedenvan de hand. De beeldruimte Is ge- van het atelier. Miró is in Montroig nabij Barcelo na geboren. Nog dit Jaar zal in Barcelona een expositie centrum worden geopend moduleerd door het over het vlak uitgieten van sterk verdunde pig menten. Soms fungeren stukken studie- koord als lijnen. Op het doek ge worpen spetters zijn uitgedropen en Miróstichting. Wel heeft de kun soms bracht Miró handafdrukken stenaar zich tegen het regiem van aan, zoals prehistorische mensen Franco gekeerd, maar hij heeft zich het in grotten deden. In de regel is niet, zoals Picasso, van Spanje ge- dat alles gedaan met een door er- distancieerd. Na een geslaagde ex- varing geschraagde intuïtie en veel positie in 1919 in Barcelona, ging goede smaak, maar niet zelden en de schilder voor het eerst naar Pa- na omstreeks 1950 dikwijls is de in- Picasso. In het tensiteit gering, hoe veelbetekenend Grand Palais ziet i de kunstenaar zelf zijn symbo- Miró, dat tot de door Pi- len dan ook mogen zijn. Een tas- Frankrijk nagelaten wer ken behoort. Het is uit die vroege Jaren, waarin tende lijn is het hoofdmotief op elk van de drie grote doeken voor een triotiek die „De hoop van Miró op zijn manier wat speelde dood veroordeelde" heet. Men kan met het Cubisme. Zijn eigen trant vond hij enkele Jaren later, door de voorbeelden van Paul Klee en Arp. Sedertdien heeft hij talloze vlakken gevuld met olijke overgangsvorm het met de beste wil niet anders varen dan als een vrij, esthetisch spel. Maar waarom zou Miró van zichzelf tragisch meesterwerk eisen, pjes tuisen mens. plant en dier, in „Guernica" terwijl hij op zijn eigen heldere, opwekkende kleuren. manier plezierig gebekt een apotheose. Dat zijn niet de gro te bonzen, die uit afgietsels van oude deuren bestaan. De verweerd- heid van de deuren is prachtig in mee, als buitenbeentje van de sur realistische beweging. Het beste werk uit die tijd kan zich handha ven naast dat van Paul Klee. Na dien werd de sfeer luchtiger. Er gepatineerd brons vertaald ontstonden samenstellen van derge- het hiëratische en de zak- lijke vormpjes met ijle lijntjes. De ernst zijn toch bekende „mobiles" van de Ameri- ADVERTENTIE Leidse bioscopen 1 entoonstellingen 't Witte Schooltje. Voorstraat 83, Ka twijk aan. Zee. Expositie Petra van Dijk - Boetseerwerk, Corry van Eg- mond -plastlesen, Bart Bavelaar wandplastieken. Jan Noordhuls schilderijen en aquarellen, Bas Haas noot - materie-schilderijen en etsen) D.ck Hoogewoning - foto's t/m 3 augustus. ii.jkèmuseum voor Volkenkunde, Steenstraat 1. Tentoon** ze. uit de wLenaaI Zwart Van 15 lunl nobody", dag. dag. .Dik Trom knapt het r (beh. zo.) AL. X>: ..Thunderball". 9.15 uur. zo. ook 4.45 uur. 14 Jaar. TRIANON: .De drie Musketiers", dag. 2.30. 7.00 en 9.15 uur. 14 Jaar. „The Aristocats" woe en za. 2.30 uur. AL. r met de stalen vuist". i 19.00 tot 20.00 i 13.30 tot 14.30 i 18.30 tot 19.30 1 tentoonstelling Plet (behalve zo.). AL. Nachtvoorstelllng: ..Blue Movie", t Ononinestltden van de bibliotheek Atellei De Scherf geboden", dag. en dL ook 2.00 VK?30 4ns.' He',de- Kindermatinee: .,1000 ïii Rllksmuseum van Oudheden (Ra penburg 28) Werkd 10 uur voorm.— Nachtvoorstelllng: „Five easy pieces". r> I *7-1 lopeno Dezoes wordt toegestaan, kar bezoekuren Ziekenhuizen de hoofdverpleegkundige hiervoor spe- woensdagavond ACADEMISCB ZIEKENHUIS Voor alle patiënten (behalve kinde ren) zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 15 00—16.00 uur 18 30—20 00 uur Voor de prematurenafdellng gelden de volgende bezoekuren (alleen voor Maandag t/m vrijdag: 18.30—13 45 uur Zaterdag en zondag 15 SO—15.45 uur Bezoek aan ernstige patiënten: Wanneer voor ernstige patiënten door lopend bezoek wordt toegestaan, kan clale kaarten verstrekken. DiaconessenhulsMiddagbezoekuur: aiuuBKoezweKuur: Al L 1 r> Avondbezoekuur: Alphen aan den Kijnr 2e klas 11-11.! Rtlksmeuseum van Natuurlllke Hls- overlze 1330 14 15 en 18 30-19.30 u 3e klas tone Raamsteeg 2 Lelden Tentoon- Kinderen beneden ia.ao-14 lfi en in sn. to an stelling Dieren op Postzegels Van r Rllksmuseum de geschiedenis dei natuurwetenschappen- dag 10— toegane op de Volwassenen dag v 11 16 tot 19 45 uur: kinderafdeling- dag De Lakenhal dag 105 uur Zondag 15 tot 18 30 uur: 3e klasse: u tot 14 45 uur en van 18 46 tot ft 45 i Kraamafdel 1 ngdag van 15 tot 16 t en van 18 45 tot 19.45 uur kinder deling dag van 15 tot 18.30 uur Drukkertl De Rooseveltstraat 8 13.30-14 16 en 18.80-19.30 u. Kraam- afdeling 13.30-14.16 uur alleen voor echtgenoten 19-20 u. Kinderafdeling 15-15.30 u alleen voor ouders 18-18.80 Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vliegverkeer van en naar Schiphol kunner dag en nacht worden gemeld bij het Informatiecentrum Geluids hinder Schiphol (020—175000). ©ur/ ?)lü teuws (Adv.) Théatre des Varié tés van Amsterdam, onder di rectie van Boas Judels en Lou1s Bouwmeester. Staande de mt moe Schouwburg tent, op he> Plein van 's-Graven- stem in de Kloksteeg U. Lei den. Donderdag 23 luli: Ben Leil of de Zoon van den Nacht, beroemd drama d grand spectacle in 5 bedrijven, naar 'i Fransch; met nieuwe Decaratiën, Costumes, Machi nerieën, enz., waarin de hooi drollen door de Heer en Bouwmeester en Judels, be nevens de Dames Sluyters en Frenkel zullen vervuld wor den; voorafgegaan door de Dood van Scylla, voorspel in 2 afdeelingen Aanvang te 8 uren. Vijftig jaar geleden: In Rome heeft Mussolini een delegatie van fascistische arbeiders ontvangen en een op zienbarende verklaring afge legd. Volgens hem is de tijd aangebroken, dat de indus- trieélen offers zullen moeten brengen en den arbeiders hoo- gere loonen uitbetalen. Dank zij het fascisme hébben de in- dustrieelen thans twee jaar in vrede kunnen leven. Zij héb ben ongestoord hun productie kunnen verhoogen en aan hun aandeelhouders hebben zij aanzienlijke dividenden kun nen uitbetalen. Zij moeten thans inzien, dat het mede in hun belang is, dat de arbeiders van hun winsten- profiteeren. De regeering heeft de indus trie gesteund en haar 300 mil- lioen oorlogswinst, die zij had moeter terugbetalen, kwijt gescholden. Thans is het ech ter de plicht van de patroons met de eischen van de arbei ders rekening te houden. PANDA -EN DE MEESTER-HERR1EMAKER 46 125 Op een ochtend, een paar dagen later, bracht de be diende Jollipop twee brieven binnen voor Panda. "Tjonge dat is leuk"! zei die verrast. "Post voor mij! Mis schien wil iemand me 'n baantje aanbieden. Dat kan ik best ge bruiken want mijn laatste betrekking bij meneer Fluister is niet zo goed afgelopen". Het was echter helemaal geen leuke post. De eerste brief kwam van de Verenigde Luidop Ondernemingen, en was getekend door de directeur zelf. "We zijn bereid om het huis Hobbeldonk van u te kopen", stond er in. Het staat in de weg want we willen daar een vliegveld aanleggen. We raden u aan om op ons aanbod in te gaan an ders wordt u er uit gelawaaid". En de tweede brief was van de politie. Daarin was geschreven dat Panda medeplichtig was aan het verloren gaan van een politie- helikopter, en dat hij daarom een boete van tweeduizend florij nen moest betalen. "Het komt allemaal door die geluid-uitvinding van professor Kalker", sprak Jollipop afkeurend. "Jk had nog gewaarschuwd, dat wij daar beter niets mee te maken konden hebben". "Ja, jamompelde Panda. "Maar het is te laat. Ik heb geen geld voor die boete. Ik moet Hobbeldonk verkopen. Het is heel vreselijk". Met Fifi op reis Teofiel, wat krijgen we nu? Je had je vanavond toch al Kooktip STOOFSCHOTEL VAN AUBERGINE MET HAM Snijd 1 ongeschilde aubergine in blokjes en bak deze in 75 g hete bo ter en 2 eetlepels olie. Voeg :en 15 min 2 grote, in stukken gesneden toma ten toe. 1 stukje komkom mer van ongeveer 200 g, geschild en in kleine dob belsteentjes gesneden en 200 g gekookte ham. even eens in dobbelsteentjes en verder aJs kruiderij zout, witte peper, 1 afgestreken eetlepel paprikapoeder, 1 ragfijn gesnipperd teentje knoflook en 1 theelepel basilicum, oregano of tijm. Laat alles samen even bakken, giet er dan een kop heet water bij, leg een deksel op de pan en laat het gerecht nog een 15 min. doorsudderen. Schud af en toe even om. WINA BORN (KLEINE VAART) Anna Broere 21 vn Rotterdam Sarpsborg, Cornelia-B-6 21 25 zw Ouessant Dutch Mate 20 vn Rotterdam nr Bil- Meres 21 90 o Sicilië nr Alicante. Cumules 20 te Par, Rochab 22 150 zw Ouessant nr Lel- Daphne 20 1100 Roerbórg pass 21 Brunsbuettel v Seattle nr Mar- Alkmaar 22 te Ponce Amersfoort 21 te Amsterdam, Amstelstad 22 te Manzanillo, A res 21 vn Roseau nr Belize. Aristoteles 22 te Antwerpen. Jacobus Broere 20 vn Rotterdam nr Asian Express 23 te Launceton, Atlantic Star 22 te Baltimore. Geulborg 20 te Amsterdam, Isabel pass 21 Brunsbuettel nr Zaan- Eemhaven 21 te Hamburg, Freetown 20 vn Rotterdam nr Br: Ganymedes 22 te Cristobal, Gardenia 22 te Frederikstad. Hermes 20 te Paramaribo. Ilias 21 p Ouessant nr Cagllari, Kapelle 22 450 nw Walvisbaai Hamburg, Kelletla 23 te Geelong, Lolrelloyd 21 370 ozo Pltcalrn nr Bal boa, Lovellla 21 vn Curacao nr Mena al Labrador 21 te Amsterdam, La Paloma 21 te Rotterdam. Leendert Broere 21 te Rotterdam, Bllderdijk 20 330 z Hallfax nr Bre- Neder Lek 22 250 ZZO Sydney merhaven. Tauranga, Chevron Naples 22 380 zzw Wake LSI Neder Rijn 21 280 zo Kaapstad tiago de Cuba, Hallfax nr San- Palamedes 20 te Paramaribo Pericles 22 te Bremen. Poolster 22 te Balboa. Rotterdam 20 vn New York nr Nas- Safocean-Adelaide 22 130 zzw Fre- mantle nr Fremantle. 'ocrates 20 •traat Joh mantle. Trident Amsterdam 22 te Barran- qullla, Trident Rotterdam 22 te Santa Ma ria. Ulysses 22 te St Maarten, Waalekeik 19 vn Amsterdam nr Chlriqui 21 vn Golf ito nrBaltimore. SCHOOL- FSJCHOIOOS.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 11