'Geef de artiesten ook een slok zag' Summerconcert '74 trok 20.000 popliefhebbers r(f\£)vandaaa I ...e/7 gisteren ^programma] Vierdaagse ontvangt filmploeg DUITSE TV TV morgen] VRIJDAG 19 JULI 1974 i 's Morgens half zeven. In Velp verlaat een oud baasje voorzich tig z'n hotel. Kleine, kwakkelige pasjes. Door een stalen brilletje kijkt hij schichtig in het, meteo rologisch hoogst onbetrouwbare, ochtendlicht. Bijkans buiten adem bereikt hij een gereedstaande Volkswagenbus. Een kaart die op het sleetse jekkertje bungelt vertelt dat ook dit een Vierdaag se-deelnemer is. Naam: Kraay- kamp. voornaam: Johnny. In Nijmegen zijn op dat tijdstip reeds een paar duizend van het enor me legioen dapperen der dapperen vertrokken om even veertig of vijf tig kilometer te lopen. "We hebben 'n potje mit vet.en "Zo gaat ie goed zo gaat 1e beter, alweer een kilome ter": de Vierdaagse zingt, stampt, marcheert, hobbelt alweer op volle toeren. De heei Kraaykamp sluit de ogen. Zucht dat hij die nacht afschuwe lijk geslapen heeft. Aangekomen bij het ge jouw van "De Vereniging 'in Nijmegen —waar elke dag van de vier dagen de grote afmars begint eakt hij ineen op een laag muurtje en stut het hoofd in de handen. De deelnemers L. Jongewaard en O Molenkamp tonen heel wat vie ver. Gesportkouste benen in stevige, leren stappers, handzame korte broek, schoudertas en veldfles, ka toenen hoedjes die de degelijke out fit olijk bekronen. Ze houden zich al op bij de startlijn en verojrzaken daar een storm van ongenoegen. "Die Leen Jongewaard ls een waardeloze, waardeloze vent", roept een opa ("ik ben 78 meneer. 11^ heb al drieëntwintig keer meegelopen. God geve dat ik de vijfentwintigste keer mag meebeleven") "Die artiesten pakken de roem en daar moeten wij, wij die de Vier daagse tenslotte maken, onder lij den". gromt opa's zoon ("mijn vader is een held. als ik achter hem loop denk ik: niemand kent hem, maar hil is een hele grote"). Opnamen voor de nieuwe Neder landse speelfilm "De vijf van de Vierdaagse" op locatie. Een deel van de wandelaars vindt het prachtig, 'n ander deel slaat alle activiteiten van cameralieden en acteurs mokkend gade. "Allemaal flauwekul. Ze doen net of ze meelopen. Wie gelooft dat? Na twee kilometer slaan ze rechtsaf als wij toevallig links gaan, floep de kroeg in" De grote grap wordt dan tenslot te ook gecomponeerd. ..En wat be stellen ze in de kroeg?" „Een ci troentje met suiker", kraait het koor van omstanders. Hikkend van ple zier gaat men door de controle. ..De Vijf van de Vierdaagse" wordt een puur Hollandse film. Nog even het verhaal. Vijf zwaargestraf- ten mogen in het kader van een reclasserings-experiment tijdelijk de strafgevangenis in Leeuwarden verlaten. Opdracht: meelopen in de Vierdaagse. Dat gebeurt, maar de een na de ander ontsnappen de ge vangenen aan het wandel-gewoel en gaan op weg naar Amsterdam waar ze betrokken raken in een opzien barende kunstdiefstal. De Vijf: de heer Kraaykamp, Jan Blaaser. Jon Bluming, Arnie Breedveld en René van Asten. Leen Jongewaard en Onno Molenkamp zullen in de film door lopend in beeld komen als notoire VJerdaagse-deelnemers. Hoe de film ook zal uitvallen, de entourage daar rondom Nijmegen is schitterend. Waar ter wereld is ooit zo'n gigantische club figuranten gratis te vinden? Nergens, beslist. De meeste van de acteurs maken voor het eerst kennis met het ge beuren. Onno Molenkamp: „Dit houd Je niet voor mogelijk. Wat bezielt al die mensen? Ik kjjk mijn ogen uit. Als Je die stappers voorbij ziet trek ken denk Je steeds: gekker kan het niet. Maar dan komt er weer een, nóg vreemder uitgedost dan alle an deren". Johnny Kraaïkamp (uiterst links) en Jan Blaazer nemen een flinke De heer Kraaykamp, die ook bui- mes blijven dus nog even staan, ten de opnamen geenszins het ver- Jammer, opname opnieuw, moeden wekt dat hij meer dan René van Asten, leerling van de vijfhonderd meter op eigen benen kan Maastrichtse toneelschool, speelt een afleggen, blijft onbewogen. Kabbelt hoofdrol in „De Vijf van de Vier- met Jan Blaaser verhaaltjes over daagse". HU heeft geluk gehad, zegt schnabbels in het algemeen en erg hij. „Regisseur René van Nie was goede schnabbels in het bijzonder, in Limburg op zoek naar een Jongen «Bij de NCRV had ik er eenzoals hij zich had gedacht in de cast. werd ongelooflijk betaalden dat Achteraf vertelde hij me dat hij me voor drie woordenin een flits in een café opmerkte en toen heeft geroepen: ga daar maar STIEN achteraan. Mazzel, niks anders. Ik T T moet zeggen dat het voor mij een waar S Rlï^ou Dames van en°rme ln de dat een üppelvereniginguit het hoge 1z'?.n heb ik al ongeloo,lljk Noorden houden lacherig halt. Van- ve 1 achter de camera komt het dringen- Van een afstandje bekijkt hij de de verzoek: „wilt u alstublieft door- chronische belangstelling die zijn lopen, u staat in het beeld". „Stien, bij het publiek bekende collega's Je komt op de televisieDe da- ondervinden. Leen Jongewaard, Johnny Kraaykamp. Jan Blaaser. de complete Vierdaagse is inmid dels op de hoogte van hun aanwe zigheid. Jon Bluming wordt minder vaak herkend. Als het gebeurt, dan is hij zichtbaar opgetogen en diept het populair zijn zoveel mogelijk uit. Al is het maar op het aangeven van een kreet als „zie Je die vent? Dat is Jon Bluming, die kan vechten". Na een paar uur mobiel camera werk, wordt een meer vast opname- punt gekozen in het plaatsje Wijchen. waar de bevolking compleet te hoop is gelopen langs de Dorpsstraat. De natte moesson van 1974 slaat weer toe. Stortbuien, wandelaars en toe schouwers in natte pakken. De film ploeg is enthousiast. „Dit moeten we hebben, dit is prachtig, uitstekende weersomstandighe den' ADVERTENTIE HILVERSUM Het weer, meest al spelbreker, liet zich gisteren de he le dag voor de 20.000 bezoek (st)- ers van het Openluchtfestival "Sum merconcert '74" in het Gemeentelijk Sportpark in Hilversum van de beste kant zien. Eén van de voornaamste redenen waardoor dit met veel grote namen gesierde, maar uiteindelijk toch wat tegenvallende, popfestival verdeeld gunstig beoordeeld kan worden. Geluidstechnici waren het er over eens dat door een weinig gelukkig gekozen opstelling van het 35 meter lange podium, in de lengte i.p.v. in de breedte, een vrij strakke wind en wei nig akoestiek (echo!) veel geestdrif tig gesoeelde muziek, over de hoof den van de massale menigte heen 't het juchtruim koos. Een bran dende vaag blijft tevens of popfes tivals anno 1974 nog wel zin hebben. Zijn we in de technisch ten volle uit geruste concertzalen al niet zó ver wend, dat ieder openluchtconcert (met alle onzekere factoren) bU voor baat al gedoemd is naar het tweede plan geschoven te worden? Vanaf elf uur beten twee Neder landse groepen de spits af. Earth and Fire, een enigszins statisch maar zeer bevredigend optreden Groot feest in het Dierenbos HILVERSUM (ANP) De NOS zendt donderdag 25 Juli de duizendste aflevering uit van „De Fabeltjes krant". De aflevering heeft een feestelijk karakter. Er zullen die dag 6lingers in het grote dierenbos han gen en meneer De Uil geeft een korte terugblik. De eerste aflevering van ,De Fa beltjeskrant" werd door de NOS- televisie uitgezonden op 29 september 1968. De laatste volgt op zaterdag 31 augustus a.s.. waarna Brigadier Dog de kinderserie een maand voort zet. Vanaf 29 september zal de NOS- televisie een seizoen lang de kleuter serie „Paulus de Boskabouter" gaan uitzenden, welke serie even als ..De Fabeltjeskrant" wordt ge produceerd door Chanowski Produc ties. omstotelijk bewezen werd dat alle roddels ever Jerney Kaagman's (zo genaamde) inferieure stemgeluid op louter broodnijd berusten. Alquin bewees daarna een Nederlandse for matie ts zijn die, naast Kayak, met blijvende training naar internatio nale ro ;m vist. Het optreden van the Mahavishnu Orchestra featuring (meestergita- rlst) John McLaughlin en (violist)' Jean Luc Ponty, was een liohte te genvaller. De nieuwe, avontuurlijke conceptie die McLaughlin voor zUn gewUzigde groep in gedachten heeft, blijkt nog niet ten volle tot het bewustzijn van de overige leden doorgedrongen te zijn. Met name in het begin was de formatie duidelUk uit balans, later begon de in principe, klassiek getin te. introverte muziek, door knappe soli, ook redelijk te swingen en liep het allemaal gesmeerd. Het ingelaste optreden van Tim Buckley, die overigens een uitsteken de band om zich heen verzameld had, was redelijk doch werkte voor het totale programma vertragend en zou er (o.a.) de oorzaak van zijn dat één van de topacts moest uitvallen. The Doobie Brothers, versterkt met de percussionist Jeff "Shrunk" Baxter van Steely Dan. brachten een ener gierijke. wervelende rock en roll- show. Eindelijk kwam er een beetle sfeer en gingen de beentjes van de vloer. Er was ook een indident. het incident Van Morrison. Morrison, die zich de hele dag al uiterst vijan dig en vechtlustig tegenover de pers (inclusief fotografen) had opgesteld, raakte nog meer buiten zijn zinnen toen hij bemerkte dat hij niet het klapstuk van de dag zou worden. Bovendien raakten de organisatoren in tijdnood, het festival moest om elf uur afgelopen zyn in verband met de politieverordening. Men besloot Van Morriosn (mede door zijn gedrag) te schrappen. Hij ging hiermee ak koord, maar vond het nog wel nood zakelijk een paar fikse klappen aan de (ondanks waarschuwingen) toch fotograferende Haagse fotograaf Pieter Mazel en echtgenote uit te delen. Morrison had zijn vorstelijke gage al veilig gesteld en verdween vervolgens geïrriteerd in een taxi. Minder sterallures hadden de leden van The Allman Brothers, het abso lute klapstuk van de dag. Overwe- NEDERLAND I 18.25 Reportage Tour de France (NOS) 18.45 Fabeltjeskrant (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 NCRV-Poppenkast (NCRV) 19.30 De Jonkvrouw van Avignon, tv-serie (NCRV) 20.00 Journaal (NOS) 20.21 Flash Back, licht muziekprogramma (NCRV) U ziet en hoort in dit zomerse vervolg op de Eddy Go Round Show: Chris Andrews, Cicky Leandros, Gil bert O'Sullivan, Donny Osmond, Mac en Katie Kissoon, The Hollies, Whistling Jack Smith, Lynsey de Paul, The Bee Gees, Cliff Richard en Jaap Dekkers Boogie Woogie Set. 21.10 Hier en Nu (NCRV) 21.50 Lang leve de operette (NCRV) In dit programma fragmenten uit „Der Graf von Lu xemburg: „So lidi liri lari" en „Mein Anherr war der Luxemburg"; uit „Wiener Blut": Guten Morgen, Herr von Pepi" en „Ach ich war ein echtes Wiener Blut"; uit „Grafin Mariza": „Kom mitt mir nach Karakesh"; uit .Blumen von Hawaii": ..Traumschule" en „Perle der Stidsee". 22.40 Vroomheid in hout en steen (NCRV) 22.55 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.45 Fabeltjeskrant (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.06 De Waltons, tv-serie (TROS) 20.00 Journaal (NOS) 20.21 Zomer '74: amusementsprogramma (TROS) Een programma dat werd opgenomen in de Rodahal in Kerkrade, waar van 5 tot en met 28 juli het zevende Wereldmuziekconcours wordt gehouden. Medewerken den: Cindy und Bert („Aber am Abend")Bernd Cliiver („Die Tür zum Garten der Traume"); Renate en Werner („Schlagzeug und Gitarre"); Reinhardt Mey; Freddy Quinn (medley); André van Duin; Piet Knarren („Love story")Diane Sendes (.Mamma") Jack Jersey („Pappa was a poor man"); Roger Whit- taker; Middle of the road („Walking soul")de Mor gans (variété); de Russische folkloregroep Istra. Gast vrouw: Willy Dobbe. 21.20 De F.B.I, detective-serie (TROS) 22.15 Wordt u al geholoen?, tv-serie (TROS) 22.50 Les Camisards, film (deel L) (IKOR) 23.45 Journaal (NOS) slok tijdens de Vierdaagse onder 't toeziend oog van een legerofficier. SLOKJE De acteurs begeven zidh een paar keer tussen de colonne. Lopen rich ting camera en weer terug, naar de camera, terug. Ze passeren op die manieren ettelijke malen een podium waarop de notabelen van Wijchen en een pakket legerofficieren onder pa- raplules en andersoortige beschutting minzaam zitten te knikken. Daar het al elf uur is wordt er sherry gecon sumeerd. Een kapitein van de landmacht (in uitgaanstenue, stokje met zilveren knop in de hand voor het aanwijzen van opvallende groepjes wandel-volk) beveelt het meisje dat de sherry rond deelt: „Zè,, geef de artiesten ook een slokje". Zo'n moment tUdens de Vierdaagse. Gewoon film van een film. -litchcock vertelde gisteravond dat hij, voor het opvoeren van de span ning, het publiek tevoren de nodige informatie wil verschaffen. „Als ik twee mannen aan een tafeltje vijf minuiten lang over honkbal laat praten, en plotseling ontploft er een bom onder hun tafel, dan verkeert men niet langer dan tien seconden in een soort shock-toestand. Maar als ik begin met te zeggen dat er onder die tafel een bom ligt die over vijf minuten zal ontploffen, en ik laat die twee mannen vervolgens over honkbal praten, dan verkeert het publiek van het begin af aan in spanning. Het wil die mannen toe roepen: pas op, praat nu niet over honkbal, er ligt een bom onder jul lie tafel die elk ogenblik kan ont ploffen" Dit en andere dingen die Hitchcock vertelde, had ik hem al eens eerder horen vertellen. Dat neemt natuurlijk niet weg dat het een interessante en voor een deel ook Juiste theorie is, die van de geinformeerdheid. Al gaat het lang niet altijd op. Er zijn voor treffelijke thrillers geschreven („Een kus voor Je sterft" van Ira Levin) en gefilmd („Een stem in de mist" met Doris Day en Rex Harri son), waarin dc ontknoping tot het laatste moment werd bewaard, en het effect was daarby minstens zo groot als bij Hitchcock. Het gaat er natuurlijk gebruik je het effect v informatie wel, het geval van de Zweedse tv-film „Botsing" (in 1973 bekroond met de Prix d' Italia), werd de afloop al meteen in het begin verteld: deze zeven mensen zullen Straks het slachtoffer worden van een autobot sing. Daarna zagen we wat ze voor die fatale botsing deden, wie zij waren, hoe zij op van alles en nog wat reageerden, met het gevolg dat je ze steeds beter ging leren kennen, zodat de onvermijdelijkheid van de aangekondigde fatale botsing dra matisch alleen nog maar verster kend werkte. Natuurlijk was „Botsing" geen thriller in de gebruikelijke beteke nis Het was een gewone speelfilm, die weer eens liet zien dat Zweedse acteurs, net als Engelse acteurs, de merkwaardige gewoonte hebben in films niet te .spelen", maar te „zijn", en die bovendien een oplos sing aan de hand deed: gratis openbaar vervoer in ruil voor de miljarden die al die ongelukken kosten. Zou dat eigenlijk wel een remedie zijn? Elke bus bevat een groot aant. potentiële verkeersslacht offers (we hebben dat laatst weer in Finland gezien) en bijvoorbeeld gisteren werd er in de krant niet één dodelijk verkeersongeval ge meld. Hoe dan ook, het was een uitstekende film en dus een uitste kende aankoop van de AVRO. NICO SCHEEPMAKER. VRIJDAG 19 JULI zoekplatenprogramma KRP: 19.00 Kanjer Koning Kompetl- 19.05 (S) Springplank: Jonge 9.45 Jeremia: Bijbellezing. 20.00 SS' HILVERSDMIH NORV: 7.02 (S) Drie op Je boterham. piaienprogramma. zz.uu «eis- „ttvv \~q\ toeristisch magazine. 22.25 F"1*r. 16.03 (S) Overweging. 22.30 Nieuws. 22.40 (S) Hits. 23.55-24.00 Niuews. HILVERSUM II 18.00 (S) Grammof oonplatenprogram- ma. 18.30 Nieuws. 18.41 Echo. 18.50 Verkenning: nieuws. feiten en achtergronden op sociaal maatschap- peiyfc terrein. 18.58 Marktberichten l.s.m. knbtb. VPRO: 19.00 (s< Tï PM: leugens, verwarring, strijd goed nieuws. NOS: 20.50 Den Haag vandaag. VARA: 21.00 (S( Un glorno dl regno (II finto tanislao), opera van Verdi, uitgevoerd door Groot Omroepkoor. Omroeporkest en solis ten. 23.00 (S) Flir Elise, hoorspel 23.35 (S) Muziek van deze eeuw. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM III 18.02 Joost mag niet eten: De rock and roll methode. 20.02 (S) Gevolmachtigd: verzoekplaten. VPRO: 21.00 VPRO - Vrij dagavond-Showlich te muziek, poomuziek en plaatbespre kingen. NCRV: 2.02-7.00 (S) Bent U daar nog? ZATERDAG 20 JULI 1974 HILVERSUM I (S) Z.I.: Muziek, en Informatieshow. (1100 Nieuws). 13.00 Nieuws. 13.11 (S)Wegens vakantie gesloten: lichte (s< Tahiti VRIJDAG 19 JULI 1 DUITSLAND I 18.00 (K) Sportschau. 18.30 Aktualiteiten. 18.45 (K) Zandmanne tje. 18.55 (K) Nordsohau magazine. 19.26 (K) TV-serle. 19.59 (Z/W) Programmaoverzicht. 20.00 (K) Jour- naai en weerbericht. 20.15 (K) Charade, Amerikaanse speelfilm uit 1963. 22.05 (K) der 7. Sinn. 22.10 (K) Reportage uit Bonn. 22.35 (K) Journaal en weerbericht. 22.50 (K) Das letzte Paradies. tv-film. 0.15 (K) Journaal. het Hilversumse sportpark is gisteren een popfestival gehouden dat 20.000 liefhebbers trok. Sommigen hadden zelf een bandrecor der meegenomen om het spektakel 'live' op te de buitenlandse Nieuws). 17.40 Ultzendii^, Vrije Gedachte. NOS: 17.55 Medede lingen. HILVERSUM II TROS: 7.00 Nieuws. 7.02 (S) Ont- bijt-Soos, met om 7.30 Nieuws; 7.41 —8.00 Aktua; 8.30 Nieuws en 8.36— 8.45 Gymnastiek voor de hulsvrouw. 10.00 (S) Tien-om: mini-magazine voor en met jonge luisteraars. 10.30 10.33 (S) Plaatvaerla. 11.30 19.00 (K) Aktualiteiten. 1930 AansluitendVater und NEDERLAND I NOS: 16.00 (K) Journ. AVRO: 16.02- (K) Coronation Street, NOS: 20.00 (K) Journaal. VARA: 20.20 (K) Een uur Tom Coo- amasementsprogramma. 21.00 (K) Wal gend agressieve, maar ook ingetogen bliek terecht in extase, bluesmuziek uit het zuiden van de Voor het eerst die dag deden de tal- Verenigde Staten. In hoog tempo loze consumptietenten en toiletjuf- (veelal uitsluitend muziekaal) frouwen slechte zaken. De drankom- subliem gespeelde muziek, waarmee zet, de hele dag gigantisch, daalde deze formatie de sluimerende faam tot het nulpunt. Snel terugkomen ten volle rechtvaardigde. Het pu- Allman Brothers! (S) Wegwezen: programma kantlegangers en andere weggebrui kers. met om 11.55 Mededelingen. NEDERLAND II 12.16 Overheidsvoorlichting: Exporti- Juli. tv-spel. NOS: 23.00-23.05 (K) - Nieuws, wenken en advie zen op exDOrigebied. 12.26 Mededelin gen t.b.v lana- en tuinbouw 12.30 Nieuws. 12.41 Aktua. 13.00 (S) Tross-Country. 13.45 (S) IV Bad meesterrevue: gevarieerd programma* 15.00 (S) Als dat zou kunnen: ver- (K) Journ. KRO: 19.05 (K) KRO-C1- neac. NOS: 20.00 (K) Journ KRO: 20.21 'K) Der Zarewitsch, operette van Lehar. 21.50 (K) Brandpunt. 22.40 (K) epiloog. NOS: 22.46-22.50 (K) Journ.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 5