„De film als taboebreker een fascinerende analyse Arbeid als zegen en als vloek „Rechtse" concurrentie voor wereldraad? HSTra li Familie Vins lijdt onder vervolgingen ssrJfssstsvt S555Ï35 g VERSPREIDING VAN TWOORD ZORG IN INDIA VRIJDAG 19 JULI 1974 PAGINA 15 Bij een tot bloei komein van een filmontwikkeling hooit ei genlijk ook een groeiend aantal filmpublikaties. Wat de tijdschriften betreft mogen we met „Skoop", „Strien" en „Filmfan" op dit moment niet mopperen. Wat de boeken betreft laten de uitgevers het er de laatste jaren lelijk bij ritten, nadat onder meer De Bezige Bij en Bruna zich op dit terrein weerden. Temeer waardering voor de uitgeve rij W. Gaade, die het heeft aange durfd tegelijk met de Engelstalige uitgave van Amos Vogels „Film as a subversive art" een Nederlandse vertaling uit te brengen onder de titel „De film als taboe-breker". Een fascinerende fraai verzorgde uitgave, die nu al bij de klassiekers uit de filmliteratuur kan worden geplaatst, want de Amerikaanse au teur, die als voorman van de Cine ma 16 in zijn land, ook hier geen onbekende is, heeft met een grote Door Piet Ruivenkamp eruditie een heldere uiteenzettins gegeven wat er met de toeschouwer gebeurt in confrontatie met het filmgebeuren. En meer in het bij zonder geeft hij aan waartoe het belangrijkste uitdrukkingsmedium van deze eeuw in staat is in het wijzigen van inzichten, het verbre ken van taboes. De vertaling van Anton Haakman en Ron Kaal lijkt voorbeeldig en schept de gelegenheid, ook voor de doorgewinterde filmkijker, zijn oor deel aanzienlijk te verdiepen via de grote ontwikkelingslijnen, die Amos Vogel vermag aan te brengen in een onvoorstelbare grote hoeveelheid filmmateriaal. Fabuleus Zijn kennis zaken mag gerust fabuleus worden genoemd, want hij lijdt zeker niet aan het euvel van veel van zijn landgenoten, dat hij voornamelijk op de Angelsaksische wereld is georiënteerd. Wie met een eerste nieuwsgierige blik in het re gister van films en regisseurs zoekt, wordt niet spoedig teleurgesteld. Tot zeer recente films van Kubrick en Bunuèl toe zijn in zijn betoog ver werkt en alleen om de korte ken schetsen al, die van vele films zijn opgenomen, is dit een blijvend bruikbaar boek, dat over 338 grote pagina's to the point royaal werd geïllustreerd. Het boek is niet zoals men even op grond van de Nederlandse titel zou kunnen vermoeden een verkapt erotisch plaatjesboek al gaat Vogel aan de strijd tegen het sexuele ta boe zeker niet voorbij. Verleden waaronder hij werkt is breder en in het slothoofstuk con cludeert hij dan ook „Uiteindelijk is elk kunstwerk subversief, in zoverre het origineel is en breekt met het verleden in plaats van het te her halen. Door het gebruik van nieuwe vormen en inhouden stelt het zich tegenover het oude op, al is het "maar stilzwijgend, dient als een eeuwige dynamische kracht tot ver andering en is in een voortdurende 6taat van „wording". Het gaat erom het bewustzijn te veranderen. Vogels boek wil twijfel zaaien ten aanzien van „alle aanvaardbare wijs heid". Na een verklaring van tech nische filmtermen volgt een uiteen zetting van de filmervaring, die de toeschouwer als een illusie van be weging kan ondergaan door 48 pro jecties van stilstaande beelden per seconde. De hevige werking van dit mysterie, dat door de surrealist An- dré Breton is geformuleerd als „Het enige mysterie dat helemaal van deze tijd is, wordt voltrokken in de bioscoop", heeft een bevrijde cinema opgeroepen, die steeds meer in staat blijkt verboden onderwerpen te on derzoeken. In drie categorieën be slaat het deel van het boek, dat de titel „Wapens der omverwerping" heeft gekregen, de grootste omvang. Vorm Eerst beschrijft Vogel in „De om verwerping van de vorm" van de Russische avant-gardefilm via voor oorlogse stijlbewegingen, de aanval op intrige, verhaal en montage tot aan de triomf en de dood van de bewegende camera, het technische procédé. Uitgebreid gaat de schrijver ook in op de „verschrikkelijke poëzie van de nazi-cinema" en de invloed, die films als „Triumph des Willens" en „Jud Suss" op de massa hadden in het hoofdstuk „De omverwerping van de inhoud". Maar ook de tegen woordige ontwikkelingen in het westen, de radicalisering via Godard bijvoorbeeld, die de verleiding van het publiek verwierp, al zegt de schrijver daarbij dat een cinema in dienst van de revolutie, een cinema die zelf geen kunst maar daad wil zijn, ook een illusie is. Het derde deel richt zich op de verboden onderwerpen van sex, dood en religie, voor de auteur de conclusie trekt in het hoofdstuk „Naar een nieuw bewustzijn" wijst hij met Marx naar de permanente verandering van alle vormen en sy stemen. Dit waardevolle boek, dat zijn prijs van 69,50 ten volle waard is en waar voor Nederland Ivens, Van Gasteren en Zwartje in figureren, kan men alleen aanvechten, dat sommige dubieuze nieuwlichters te weinig kritiserend benaderd zijn. Vogels kenschetsen zijn echter in trigerend. Amos Vogel, de Amerikaanse auteur van "Film als tdboebreker" een uitgave, die nu al bij de klassiekers uit de filmliteratuur kan worden geplaatst. Blijve lllllllllllllüllllllllUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII .UXOR "My name is nobody", aardig film, niet zo clichématig Allen, dolkomisch. LIDO "Thunderball", James Bond in strijd tegen het kwaad. „The way we were" Barbara Streisand en Robert Redford), Bijou Den Haag. illilllllllllllllllllllillllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllilll Haagse bioscopen Nachtfilm i ii REX "Blue Movie", de Ne derlandse sex-hit. Kindermatinee STUDIO "Dik Trom knapt het op". Het is een bijzonder kind, en dat is-ie, zei z'n vader over Dik Trom. Vandaar dat hij het ook opknapt. TRIANON "The Aristocats", van Walt Disney. Allerlei soor ten katten in spannende avontu ren. REX "Kuifje en de zonnetem pel", erg goeie Kuifje-film. Rex "De vrouw met de stalen vuist". Een vechtlustige vrouw met sexu- ïle aspiraties zet heel Azië op stel ten. r::.;:j:Z: i Trianon „De Drie Musketiers"^ met Oliver Reed, Raquel Welch, Richard Geraldine Chaplin en Charlton Heston; Regie: Richard Lester; Theater: Trianon. Van het onverwoestbare boek De Drie Musketiers zijn in de loop der Jaren al vele films gemaakt. De bij nauwkeurige beschouwing toch wat magere verhalen werden in die films altijd goedgemaakt door de ontstuimige actie-scènes waar Alexandre Dumas' boeken alle kansen voor geven - en dat is in de nieuwste versie uiteraard ook zo. Een spannende avonturen film dus, in de fraaiste kleuren duidelijk dure kostuums en decors - maar, en dat is het aardige, dit hier tegelijkertijd met een knip oog naar de kijkers: deze drie musketies zijn wel helden, maar helden waar ook best om gela chen mag worden. Goede films in andere steden „The last detail" (Jack Nichol son) Kriterion, Amsterdam. „Don't look now" (Julie Chris tie en Donald Sutherland, Krite rion. Rotterdam. Apo'lo"Louis de Funes als ta xichauffeur". dag. 12.15, 2.30, 7.00 en 9.15 uur. za en zo. ook 4.45 uur. AL. Apo.lo 2: "Malizia" dag. 2.00, 7.15 en 9.30 uur, zo. ook 4.15 uur. (do. middag gesloten) 18 jaar. Asta: "The sound of music" dag. 2.00 en 8.00 uur. AL. Bijou: "The way we were", dag. 2.00. 7.15 en 9.30 uur. zo. ook 4.15 urn-. 14 jaar. Camera: "Le magnifique", dag. 7.15 en 9.30 uur. 14 jaar. "Kuif je en het haaienmeer", dag. 2.15 uur, zo. 2.15 en 4.30 uur. AL Cineac: „De vrolijke piraten van 't schateiland", dag. 9.30 11.30 1.30 en 3.30 uur, zo. vanaf 11.30 uur. AL. "The thief who came to dinner", dag. 5.30, 7.30 en 9.30 uur. 14 jaar. Corso: "My name is nobody", dag. 2.00 en 8.15 uur, za. 2.00 7.00 en 9.15 uur, zo. 2.00, 4.15, 7.00 en 9.15 uur. 14 Jaar Du Midi: 't Is een gekke, rare, dolle, dwaze wereld", dag. 8.00 uur. AL. "101 Dalmatiërs", do. vr., zo., ma. en di. 2.00 uur AL. Euro: "The great race" dag 1.45 en 7.45 uur, za., zo. en woe. 3.45 en 7.45 uur. AL. Flora: "Met Jouw duivel in mijn nel", dag. 2.00, 7.00 en 9.15 uur. zo. ook 4 30 uur. 18 Jaar. Kriterion: 'Don't look now", dag 3.00, 7.00 en 9.30 uur. 18 Jaar. Metropole: "Jesus Christ Super star", dag. 2.00 en 8.00 üur AL. Odeon: "Lekker op avontuur met ^Donald, Pluto en Mickey" dag. I.45 en 4.15 uur. AL. „El Con dor", dag. 6.45 en 9-15 uur. 14 Jaar. Olympia: "Bestemming: pool- oasis Zebra", dag. 2.00 en 8.00 uur. 14 jaar. Passage: "My name is nobody" dag. 2.30, 7.00 en 9.30 uur, za. en zo. 1.30, 4.00, 7.00 en 930 uur. 14 jaar. Rex: "De uitbrekers", dag. 9.30 II.30, 1.30, 3.30, 5.30, 7.30 en 9.30 uur, zo. vanaf 1.30 uur. 18 jaar. Royal '70: "Buck, de priester en de duivel", dag. 2.15 en 8.00 uur vr. en zo. 2.15, 700 en 9.30 uur. za. ?.15 en 7.00 uur. 14 Jaar. Roya'"Het onoverwinnelijke zwaard", dag. 2.15 en 8.00 uur, vr-, za. en zo. 2.15, 7.00 en 9.30 uur. 14 jaar. Studio 2000: "De drie muske- tiars", dag. 7.00 en 9.30 uur, zo. 1.00, 7.00 en 9.30 uur. 14 Jaar. De Uitkijk: "American Graffiti" dag. 2.30, 7.15 en 9.45 uur. zo. 1.30, 400, 7.15 en 9.45 uur. 14 Jaar. LAUSANNE Onder de protes tantse conservatieven die hierheen zijn gekomen voor het bijwonen van het grootste ooit gehouden evangelistische congres zouden er zeer velen zijn die voor de stich ting zijn van een nieuwe organi satie, die kon worden beschouwd als een rivale van de Wereldraad van Kerken. Aan het congres wordt deelge nomen door 2700 afgevaardigden uit 150 landen en reeds nu is ge bleken dat een groot deel van hen voor een dergelijke njeuwe groe pering is van de rechts-denken- den onder de protestanten. Van het congres, dat duurt tot 25 Juli, is de Amerikaanse evan gelist dr. William ("Billy") Gra ham de erevoorzitter. Hij heeft al gezegd dat er geen plannen bestaan om op deze bij eenkomst een nieuwe en blijven de organisatie te stichten, maar uit uitlatingen van congresgan gers is al gebleken dat als zij toch zou worden opgericht tijdens het congres, dr. Graham zich niet hiertegen zal verzetten. Veel protestanten van de be houdende stempel zouden van mening zijn dat er iets moet ge beuren tegen wat zij noemen "de verwaarlozing van het evangelis- me" door oecumenische groepe ringen, zoals de Wereldraad van Kerken, die te Genève is geves tigd. In documenten voor het con gres opgesteld, had een aantal sprekers al geroepen dat de evan- gelistiche christenen „hun een heid op meer concrete wijze moe ten gaan demonstreren". Prof. Donald McGravan van het Fuller Theological Seminary te Pasadena in Californië, één van de 500 Amerikanen die het con gres bijwonen, had in een door hem opgesteld geschrift uitge haald tegen "sombere generalisa ties" volgens welke "het evangelis- me iets van het verleden zou zijn, dat zendelingen niet meer ge wenst zijn, dat de moderne mens brood eist en geen god" en dat al deze zwartgalligheid "het gevolg was van de schuldcomplexen van de Europeanen en de Noord-Ame rikanen". Prof. Peter Beyerhaus van de universiteit van Tuebingen in West-Duitsland is voorstander van de stichting van een "ver bond voor de evangelisatie van de wereld in onze tijd". Het congres moet volgens hem werken aan de coördinatie van de pogingen van allen "die oprecht geloven dat de proclamatie van evangelie tot de twee miljard mensen die men nog niet heeft kunnen benaderen, onze belang rijkste taak is in dit beslissende uur der wereldhistorie". Het lot van de Russische baptis tenleider Georgi Vins is onzeker. Hij is vervolgd en misschien al dood. terapparatuur. Tegen het einde van zijn straftijd probeerde men hem te halen te gaan werken De familie Vins weet trouwens, de speciale politie, de KGB Men wat vervolging is._Pyotr Vins, de va- dreigde daarbij zijn moeder te zul- 7n de len arresteren altijd in de raad van ^uui«« al outcasts geweest, want ook de vangenen. Dit lichaam tsaren en de leiders van de orhto- doxe kerk gezind. Direct haar activiteiten familieleden van ge- 1964 opgericht lPP hen verre van goed- gevangenen te verzamelen de revolutie in 1917 spreiden. Lidia Vins konden de baptisten in Rusland even restatie van haar zoon presidente ge- op adem komen. Onder Stalms be- worden, vins ging in hongerstaking willd veranderd, d.t Dv.fr win. v,„d wer<j m w dag(m Jaarverslag her vormde gemeente Spijkenisse De hervormde gemeente Spijke nisse neeft een uitvoerig Jaarverslag het licht doen zien, waarin een inlei dend artikel voorkomt dat een goed inzicht geeft in het karakter van de ze totaal verindustrialiseerde platte landsgemeente. Eén van de zwaarst ADVERTENTIE yZZZzn^ Geen insektenplaag hoeft lan ger te duren dan u wenst. Want er is Omyl, het beproefde mid del dat u van lastige insekten afhelpt. Dus wilt u insekten de baas blijven, vraag dan nadruk- kelijk om Omyl. DE OMYL EXTRA spuitbus: het beproefde middel tegen alle mogelijke vliegende in sekten, zoals vliegen, mug gen, motten en wespen. DE OMYL POEDER: tegen ongedierte op huis dieren en ter voorkoming van mottenvraat in wollen goed. Verkrijgbaar o.a. bij drogisten AAGRUNOL wegende eigenaardigheden van het Rijnmondgebied, aldus dit artikel is, en daar heeft ook Spijkenisse mee te maken, Ce plaats die het werk waar mee men z'n brood verdient, er in neemt. Op een merkwaardige ma nier weri dit in 1973 zichtbaar, en ook weer snel verborgen, in verband met de oliecrisis. Die oliecrisis werd, veel eerder dan in Nederland als geheel, verstopt, weggezwegen of gebagatelliseerd. Maar daarachter zit een eigenaaridg levensgevoel ten opzichte van het werk, waarvan het ons de moeite waard lijkt de belangrijkste trekken bloot te leggen. De arbeid (en het geld dat ermee te verdienen valt) jaagt in het Rijnmondgebied de mensen meer op dan elders, zo is de indruk. Een gedeeltelijk hiermee sa menhangende trek is de vanzelfspre kendheid waarmee de continu-ar- beid geaccepteerd wordt en waarmee men zijn heerschappij aanvaardt. Gedeeltelijk, want er zit in die conti- nu-arbeid ook een stuk winnen van zelfrespect. De stedeling heeft het gevoel dat hij "zien moet waarmaken". De in de huidige samenleving meest voor de hand liggende wegen daartoe schij nen het werk en de consumptie te zijn. In het werk wil men vooruitko men, of belangrijk zijn, of veel ver dienen, als blijk van belangrijkheid; in de consumptieve sfeer wil men ge nieten maar ook status hebben en die twee lopen in elkaar over. Maar om zich dat hoge consumptiepatroon, dat men zich om allerlei redenen wenst, te kunnen veroorloven, is het weer nodig dat er veel verdiend wordt. Bij dat consumptiepatroon zijn we aangeland bij één van de belang rijkste motoren van de "werklust" van vele Spijkenissers. Om het du re (hoewel nog goedkoper dan in sommige andere delen van de Rand stad) huis, om het meubilair, de boot, de caravan, de tuinaanleg.de auto.de kleurentelevisie soms, de tweede Wo ning misschien en niet te vergeten in sommige gevallen de drank, moet er overgewerkt worden, in de conti nu dienst gestapt worden, moet de vrouw werken. De betrekkelijk wei nige vrije tijd die er dan nog over blijft wordt veelal verdeeld tussen vermoeid naar de televisie zitten kij ken en intens genieten (in de week ends en op de vakantiereizen naar 't buitenland). Maar dat laatste kost weer geld en zo zit men in een spiraal waaraaa nauwelijks te onsnappen is: er is steeds meer geld nodig en meestal is het het (meerdere) werk dat dat geld moet leveren. Anderzijds is het duidelijk dat de kerk hier nogal moeilijkheden mee heeft: tijd om kerkdiensten bij te wo nen of aan kerkelijke activiteiten deel te nemen komt er minder en minder: de vermoeienis, zowel door werk als door vrijetijds "besteding" geeft de mensen te weinig ruimte om met geloofsvragen bezig te zijn of met de boodschap van het Evangelie bhj te zijn. Het zou verkeerd zijn uit het voor gaande op te maken dat de kerk dus afwijzend of veroordelend staat te genover werk- en leefpatroon van 't Rijnmondgebied. Ten eerste zijn er toch nog wel mensen, die niet in ge noemde spiraal zitten of zich van de zuiging ervan, althans gedeeltelijk, weten te onttrekken. Ten tweede wor den door de industrieën in het Rijn mondgebied over het algemeen actie ve, intelligente, betrouwbare mensen aangetrokken, en ook worden in die industrieën de mensen eraan gewend, snel en zakelijk te denken. De kerk profiteert hiervan. Wat zal de kerk met dit alles doen? Zwijgen over de onvermijdelijke te- teruggaog van de grote industrieën in het Rijnmondgebied? Nee, maar ook niet uitsluitend negatief over dit alles spreken. Minstens zal de kerk moeten tonen blij te zijn dat tot nog toe zo velen een goede kostwinning en interessant werk ten onzent kunnen vinden. Tegelijk zal zij de betrekke lijkheid \an de waarde van de olie industrie, zeker in het Rijnmond gebied moeten laten inzien: over mi- Beroepingswerk NEDERLANDS HERVORMDE KERK Aangenomen naar Arnhem: H. B. Meyboom te Voorburg (ZH). GEREFORMEERDE KERKEN Aangenomen de benoeming als godsdienstleraar te Leeuwarden: P. L. Schuddebeurs, predikant voorde kerkelijke bearbeiding van doven, wonende te Wezep. GEREFORMEERDE KERKEN VRIJGEMAAKT Beroepen te Drogeham: H. de Vries, kandidaat te Enschede. CHRISTELIJKE GEREFORMEER DE KERKEN Beroepen te Kornhorn en te Rid- derekrk: G. C. den Hertog, kandidaat te Apeldoorn. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Beroepen te Zwijndrecht: P. van de Bijl te Uddel: beroepen te Arn hem: K. de Gier te Den Haag-cen trum. DOOPSGEZINDE GEMEENTE Aangenomen naar Amersfoort: J. Lange te Twente-Oost, wonende te Enschede. lieubezwaren niet zwijgen, toekomst helpen denken, de hulp bieden over andere werkkrin gen dan die in de olie te denken. Ook de mensen te leren in andere dingen hun waarde te vinden dan in werk en consumptie. wind veranderde dat. Pyotr Vins werd in 1930 voor het eerst gearresteerd, ten. en tot drie jaar veroordeeld. Hij kwam in een kamp in de Oeral te- «ht. vanwaar hijSJTan^ weT Zr' In 1969 werd hij vrijgelaten en na hersteld te zijn ging hij weer in de klei- leggen gen kamp, Na een jaar ballingschap werd hij in 1936 en vervolgens in 1937 op nieuw gearresteerd. Deze laatste ar restatie resulteerde in i dwangarbeid veroordeeld. Dit hield in dat hij als ingenieur moest wer ken voor een fabriek en zijn werk in de kerk moest loslaten. Naast zijn in 1943 van de honger omkwam. Na Stalins dood, werd hem, 20 Jaar la ter, door een rechtbank in Omsk een posthume rehabilitatie verleend. Georgi volgde zijn vaders voor beeld in zijn activiteiten voor de kerk. Hij sloot zich aan bij de in 1961 een nieuwe arrestatie werd, men alras, tegen hem voorbereid. Tenslotte verliet Vins de fabriek om zich toch weer ten volle aan de kerk te wijden. Men volgde zijn ganeen, hij werd ook meermalen opgeroepen voor regeringsinstanties te verschil- overleg wilden een op de Ru55ische overieg wnaen meenschap gedroeg. Hier ligt de kern van het conflict, groot Vins is door de hervormde baptisten als een full-timer in dienst genomen, maar de staat wil de kerk noch de roeping van Vins erkennen. Vins dook vervolgingen, waaraan zij bloot ston- onder wat voor vele kerkleiders de den. Ongeveer 400 baptisten uit alle enige manier in Rusland is om voor baptisten, die met dg atheïstische autoriteiten tot komen. In mei 1966 demonstreerde i aantal hervormde baptisten gebouw van het Centraal Comité van de communistische partij tegen de delen van de Sowjet-Unie waren daar bijeen. Vins werd bij die gelegen heid gearresteerd en in december teerde tot drie jaar werkkamp veroordeeld, ziek v Vins werd in dit kamp meer dan beestachtig behandeld. Hij moest letterlijk als lastdier fungeren de kerk bezig te blijven. Om Vins onder druk te zetten arres- n zijn moeder, die ernstig Ze werd, ondanks haar toestand, tot drie Jaar veroordeeld, en werd in het kamp dusdanig ziek, vreesde voor haar leven. het transport van hout bij de aanleg Tenslotte werd ze overgeplaatst spoorlijn. Dat kostte hem e het gevangenisziekenhuis. dubbele hernia. Zijn familie werd ^nas. Eind 1973 werd ze vrijgelaten. vernederd als zij op bezoek kwam. Men liet hen soms 24 uur wachten. De kamers, waar zij elkaar ont moetten, waren voorzien van De verspreiding van het woord is voor de christenen in India een bron van voortdurende zorg. Volgens Ma- thai Zachariah van de Nationaal Christelijke Raad van India ls het so-wie-so nodig dat de klassieke me thoden van communicatie per lec tuur overboord worden gezet, omdat ze eenvoudigweg niet meer voldoen door de veranderde sociaal-relogieu- ze en politieke omstandigheden. Evangelisatie door middel van straatprediking, verspreiding van folders en dergelijke heeft volgens hem weinig effect meer. "We moeten kiezen voor de indirecte benadering. Zo zouden we hier in India ons meer moeten toeleggen op het verklaren van de verschillen in christelijke en niet-christelijke opvattingen van godsdienstige kernvragen en in het aantonen van de waarde die de chris telijke ethiek kan hebben voor India als staat", zegt hij. Volgens Zaohariah zullen de men sen alleen willen luisteren wanneer tot hen gesproken wordt vanuit hun dagelijkse behoeften en strijd. "We moeten zijn daar waar de samenle ving bloedt, bij honger, droogte, ziek te. overbevolking, rassenhaat. Niet of we moeten bekeren is het eer ste punt dat onze aandacht moet heb ben, maar of we wel zinvol spreken, gezien de situatie waarin de mensen verkeren". Eén van de eerste stappen op de nieuwe weg heeft zich in India get Maar daarmee was het niet afgelo pen. Maart 1973 werd Georgi Vins gearresteerd. Hoe men hem gevon- afluis- ^en heeft is onduidelijk. Nu verkeert men volledig in het onzekere. De vrouw van Georgi, die tot 1962 haar werk als lerares kon uitoefenen, is ontslagen en heeft onder andere moeten werken als ijsverkoopster, Zijn kinderen hebben de Sowjet-auto- openbaard in het bouwen van boek- riteiten geschreven, dat als hun va- winkels aan de grote verkeerswegen der de dood vindt, zij en hun hele in de steden. Deze worden volgens Za chariah druk bezocht. Ook werd be sloten pogingen te ondernemen om entree te krijgen in de wereldse pers. "De genade van God beperkt zich ding niet tot de enge cirkel van de kerk", aldus Zachariah. familie met hem willen sterven. Algemeen beschouwt men de arres tatie van Vins als een verschijnsel, dat duidt op verharding van de hou- de Sowjet-regering ten aan zien van de religie. (Naar "Drie ge neraties van lijden", door Michael Bourdeaux).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 15