w Con Verdonck ruimt op: Berlinale bewees waarde in aanbod jong talent van Woody Allan Sleeper: dwaze toekomstvisie VALLENDE STERREN Films van goede kwaliteit en opmerkelijke prestaties de bekendefl_ SENTIMENT EN WEEMOED IN HET WILDE WESTEN VRIJDAG 12 JULI 1974 PAGINA 9 dus vele mooie perzen stukken voordeliger. Amsterdam-Leidsestraat/Rotterdam-Lijnbaan/Den Haag-Hoogstraat Arnhem-Gele Rijdersplein/Eindhoven-Piazza/Heerlen-Emmaplein-Geleenstraat De opruiming begint 18 juli. Diiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiniiniiiiuiiiiiiim Haagse bioscopen iomniiiiiiiiiRi8iiiniiiiiuiiiiiiiiiiiii:n!niiiiiiiiniiinnfl)niiiBinninnnDRiDini Apolio "Louis de Funes als taxichauffeur", dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zat. en zo. 12.15, 2.30, 4.45, 7.00 en 9.15 uur, aX Studio "Bertrand in ont roerend goed", dag. 2.15, 7.15 en 9.30 uur, zo. 1.30, 4.00, 7.15 en 9.30 Studio 2000: "De drie muske tiers", dag. 7.00 en 9.30 uur, zo. 1.00 7.00 en 9.30 uur, 14 jaar. De Uitkok "American Graf- nti", dag. 2.30, 7.15 en 9.45 uur, zo. 1.30, 4.00, 7.15 en 9.45 uur, 14 Jaar. Bijou "The - way we were", dag. 2.00, 7.15 en 9.30 uur, zo. ook 4.15 uur ,14 jaar. Camera "Le magnifique", dag 7.15 en 930 uur. 14 Jaar. "Kuifje en het haaienmeer", dag. 1.30 en 3.30 uur. a 1. Cineac "De vrolijke piraten van schafceiland", dag. 9.30, 11.30, 1.30, 330 en 5.30 uur, zo. v a. 11.30 uur, a.l. "Samson and Delilah", dag. 8.00 uur, 14 Jaar. Corso "My name is nobody", dag. 2.00 en 8.15 uur, zat. 2.00, 7.00 en 9.15 uur. zo. 2.00, 4.15, 7.00 en 9.15 uur. 14 Jaar. Du Midi 't Is een gekke, ra re. dolle, dwaze wereld", dag. 8.00 uur, a.l. "101 Dalmatiërs". do., vr, zo., ma. en di. 2.00 uur, al Euro "De val van Rome", dag. 130 en 7.30 ur, zat., zo. en woe. 3.45 en 7.45 uur. al Flora "Met Jouw duivel in mijn hel", dag. 2.00, 7.00 en 9.15 uur. zo. ook 4.30 uur, 18 Jaar. cnniiii::manrRmimr^ni^raonigmBmwEiBBraBiiHnHEa LIDO "Thunderball". een van de mindere James Bond-films, maar niettemin spanning genoeg. TRIANON "Gejaagd door de wind", we kunnen er maar niet ge noeg van krijgen. Een compliment voor de oude Hollywood-sterren uit de tijd dat Hollywood nog Holly- nnrmnminn.iiiniiiHnmiiiiiiiiiniiDimniiiniBHiiniiininRiinamiisiuioniiRmi Nachtfilm BBBIIllBilillIBDBIilflRnnilHBIIininiillBOillfCilillllltRBfFIIlllUniEniBBlIRnniiQH REX "Blue Movie", sex op de Hollandse toer. In de Bijlmer, kennelijk de grootste tiunkerbun- ker van Nederland. HlllllllllllllIHliM Kinidermatinee lunintniiniiiiiiiiiniiiiiiiiniRiniimniiiiiHininiiiiiiiniinniiniiiHiniiHiiniinniiinm STUDIO "Kuifje en het haai enmeer", tekenfilm. TRIANON "The Aristocats". van Walt Disney. Aardig katten- slpul. REX "Kuifje en de zonnetem- Odeon "Lekker op avontuur met Donald, Pluto en Mickey", dag. 1.45, 4.15, 6.45 en 9.15 uur. ai. Olympia "Als adelaars vie len zij aan", dag. 2.00 en 8.00 uur, 14 Jaar. Passage "My name is nobo dy", dag. 2.30, 7.00 en 9.30 uur, zat. en zo. 1.30, 4.00, 7.00 en 9.30 uur, 14 Jaar. Rex "Jefferson Bolt, karate expert", dag. 9.15, 11.30, 1.45, 4.00, en 9.30 uur, zo. v.a. 130 uur, 18 Jaar. Royal '70 "Hercules tegen Rome", dag. 2.15 en 8.00 uur, vr. en zo. 2.15, 7.00 en 930 uur, zat. 2.15 en 7.00 uur, 14 Jaar. Royal "In de klauwen van de draak", dag. 2.15 en 8.00 uur, vr. en zat. en zo. 2.15, 7.00 en 930 uur, 18 Jaar. figuren die op Goede films in andere steden "Paplllon" (Steve McQueen en Dus- tin Hoffman), Corso, Rotterdam. "A Clockwork Orange" (Malcolm McDowell en Patrf Venster, Rotterdam. Patrick Magee), t "Dllllnger" (Warren Oates), Leld- sepleln theater, Amsterdam. Judy Garland. een weinig talentvolle zangeres die vastbesloten was dat haar kinderen de roem zouden krijgen die ze zelf niet kon vergaren en geëxploiteerd door haar studio, op pillen levend nog voordat ze 16 was. We kenden haar en hielden van haar als „het Sylvia Kristel. neergeteld, namelijk een sommetje dat ruim het viervoudige bedraagt van de prijs van een „normale" ero tische film. Sophia Loren is 40 jaar gewor den en wilde ter gelegenheid van die gebeurtenis in weekblad Elle wel een Ingmar Bergman. gisseur uit het hoge noorden: „De wereld van de vrouwen is mijn we reld. Ze interesseren me allemaal. Maar dan wel meer als proefkonijnen in een laboratorium dan als men selijke wezens". De man is vierenvijf tig, en bezig aan zijn zesde huwelijk. Titel: „Sleeper"; regie: Woody Allan; voornaamste rollen: Woody Allan en Diana Keaton; muziek: Woody Allan; theater: Studio. „Voor een akkefietje moest ik geopereerd worden en toen ik weer bijkwam was ik een misdadiger, een vogelvrij verklaar de". Dat zijn ongeveer de woorden van Woody Allan in zijn film „Sleeper". Hij speelt de rol van een man, klarinettist in een jazz-orkest en eigenaar van een restaurant, die in het jaar I 2173 wordt ontdooid. Na zijn dood in 1973, na een kleine ope- i ratie, die echter mislukt, werd hij ingevroren en op het mo ment dat de film begint, staan geleerden in een groot labora- j torium hem net te ontdooien. Woody Allan schildert een futuris- het verzandt in al te gemakkelijke ttische maatschappij, totalitair gere- oplossingen. geerd, waarin het verboden is expert- Het is allemaal dolkomisch, zonder imenten als het ontdooien van men- dat het echt flauw wordt. Allan laat teen die tweehonderd Jaar geleden daarbij niet na de speldeprikken uit !6t erven, uit te voeren. te delen aan de maatschappij anno "iet is een ontzettend grappige film nu. geworden, vol futuristische grapjes Dat op het eind de totalitaire (en met een knipoog naar het filmisch macht door het „Verzet" omver wordt verleden: 1973. Allan heeft een bij- gegooid, zal niemand verbazen, het zonder expressief vermogen. Vooral is tenslotte een komedie. Maar de ook op de momenten, waarop hij manier waarop Allan ook hierbij te Lstll spel" geeft, dat wil zeggen, werk gaat, de wijze waarop hij wanneer hij niets zegt, maar zijn met zijn aandoenlijke „ik-kan-het- gezicht boekdelen laat spreken. ook-niet-helpen-blik" een heel le- Het levert een aantal bijzonder gioen geleerden voor de gek houdt, grappige scenes op, zoals die bij zijn maakt de film zo aantrekkelijk dwaas. I „ontwaken" uit de dood, en wanneer dat we hem het wat abrupte slot maar hij de veiligheidspolitie te liif gaat. vergeven. Met grote vindingrijkheid is het ge- (Op de foto: Woody Allan In een heel in elkaar gezet, het verhaal is ruimtepak). fantasierijk uitgewerkt, zonder dat ANNHMTF.K RUYGROK De onvergetelijke meesterwerken van de filmkunst, welke met gouden lettertjes worden bijgeschreven in de annalen, zijn zeldzaam. Het 24- ste filmfestival van Berlijn heeft die zo op het eerste oog niet opge leverd. Maar wat misschien tot meer tevredenheid kan stemmen is dat het feest derg ouden en zilve ren beren een algemeen goede kwa liteit aan films heeft opgeleverd met prestaties, die op een intelli gente wijze iets te zeggen hadden. Door rHet Ruivenkamp Verheugend was zonder meer dat die films niet alleen meer van de bekende filmproducerende landen kwamen, maar dat ook op filmge bied welhaast onbekende naties iets van waarde hadden te bieden zoals Finland en Iran. Trouwens onder de 23 mededingende films waren niet minder dan zes debuten, waar bij Bertrand Tavernier met zijn sfeervolle Simenon-verfilming „De klokkenmaker van St Paul" naar een tweede prijs reikte, maatgevend voor het talent dat de nieuwelingen aan de dag legden. Berlijn heeft het de laatste Jaren ln de schaduw van Cannes wat moeilijk gekregen, de Franse con current, die steeds meer van de filmkoek oppeuzelt omdat die als eerste in het seizoen uit praktisch de volledige winterproduktie ksn putten. Vandaar dat er in Berlijn stemmen opgaan het festival naar het vroege voorjaar te verschuiven, zeker nu de Amerikaanse companies de hete zomer in het Zoo Palst evenmin als de scherpe Duitse kri tieken meer zo zien zitten. Het staat wel vast dat de Berlina le op dit moment het best haar ge zicht lijkt te vinden in een presen- atie van nieuw talent en daarin Cannes zelfs voorbijstreeft. In de laatst» dagen waren er nog enkele verrassingen te noteren. Jammer was het dat de kwaliteiten van „There is no 13", een debuut van de Jonge Amerikaan William Sachs niet voldoende werden her kend. Met de film van Fassbinder - hoe men daar verder ook over den ken mag - gaf deze Amerikaanse speelfilmfantasie de enige aanwij zing in een nieuwe richting van filmvertelkunst. Ongetwijfeld beïn vloed in zijn structuur door de syn these van realiteit en verbeelding als ontwikkeld door Fellini, Resnais en Bunuel is deze stijl toch zeer Amerikaans verwerkt zoals ook Ni cholson dat al in .Drive he said" meesterlijk deed. Deze film ls in staat diep te raken, want wat men eerst ondergaat als een auteursfilm over een Jongeman, die door een filmproducent wordt gedwongen tot volkomen scheve fantasieën in een turbulente opvolging achter elkaar gezet en met zelfspot op afstand geplaatst - ervaart men dan verras send als een aangrijpende anti-oor logsfilm. De Brechtiaanse Verfrem- dung is daarbij op een onverbeter lijk knappe wijze toegepast. We zul len nog horen van William Sachs, hij heeft het in de vingers! Weinig minder ontroerend was de Jonge Pers Sohrad Shadid Sales, die in „Stilleven' met een consequente rust een diep kervend portret van een bijna gepensioneerde spoorweg- wachter opriep. De toeschouwer wordt met zijn bezonken sttfl ge dwongen één te worden met dit le ven van allereenvoudigste mensen in hun dagelijkse realiteit. „Op stand in Patagonië" als reconstruc tie van een botsing tussen aristo cratische militairen en argeloze so cialisten is opmerkelijk in zijn keu ze als onderwerp door Argentijnen, Ottokar Runze ondernam in „lm Namen des Volkes" een zeer betrok ken poging de rechtpleging kritisch te bekijken door moordenaars him eigen proces te laten naspelen. Ondanks de algemene waardering bleef de Belgische inzending „De Loteling" juist buiten de prijzen. Waren er speciale prijzen voor bij zondere prestaties vergeven dan zou den waarschijnlijk Ans Beentjes - met één van de beste speelrollen in de Berlinale - en het camerawerk van ,De Loteling" een grote kans hebben gemaakt. Berlijn heeft zich ook dit jaar weer bewezen en het is te hopen dat de innemen directeur dr. Alfred Bauer van zijn zilveren Festspiele volgend jaar een groot evenement kan maken. „My name is nobody" In de hoofdrollen Terence Hill en Henry Fonda Regie Tonino Valerii Theater Luxor. Jack Bauregard (Henry Fonda) is één van de oudere pioniers van het wilde westen. Hij heeft meegeholpen aan de opbouw van dat gebied en aan het vestigen van wat meer wet en or de. Zijn naam wordt met eerbied uit gesproken, en door de bandieten met vrees. Jack wil zich terugtrekken uit het westen. Hij begint genoeg te krij gen van de race tegen de dood en hij besluit naar Europa te gaan. Onder weg wordt er een aanslag op hem ge pleegd, kort na de moord op zijn vriend Red, die hem nog net kan ver tellen dat Jack's broer Nevada is on dergedoken. Het blijkt dat Red en Nevada mee hebben gedaan aan de goudroverijen v»n de Woeste Ben de, een honderdvijftig man tellende misdadigarsverzameüing. Het goud dat deze mannen roven, laten zij omsmelten in een oude, uitgeputte mijn, waarin zogenaamd een goud ader is gevonden. Dit werk van de bende wordt gelegaliseerd door de al gemeen geachte notabel Sullivan. De Woeste Bende heeft dus een uit stekende dekmantel. Jack Bauragaxd vermoedt iets. maar hij wil zich niet met de bende inlaten. Dan ontmoet hij een Jonge man (Terence Hill), die zich "Nobo dy" noemt. Deze knaap heeft een enorme bewondering voor Jack en hij is een groot aanhanger van het oude Wilde Westen. Hij vindt dat Jack zich tegen de Woeste Bende moet richten, om vóór hij zich uiit het westen terugtrekt zijn naam edht legendarisch te maken. 'My name is nobody" is een film vol sentiment, eigenlijk. De oudere Jack Bauregard, die een voorbije tijd vertegenwoordigd. „Nobody", die óók zo graag een remand zoals Jack zou willen zzijn, is nog zo vertederend jong en vol idealen. De film zelf be vat zeer veel mooie opnamen, die soms veel weg hebben van edit oude films, in zachte tinten bruin en zo. Henry Fonda. Heeü geraffineerd natuurlijk, en het effect blijft dan ook niet uit. ELISABETH TOLENAAR. „Bijna vier Jaar geleden ben ik begonnen met naspeuringen naar het leven van Judy Garland. Wat ik ontdekt heb is tegelijkertijd fascine rend en schokkend. Waarschijnlijk is geen enkele vrouw in de geschiedenis van het theater dermate geëxploi teerd als Judy Garland", zegt de Amerikaanse schrijfster Anne Ed wards. Maandblad McCall's publiceert uit Anne Edwards' boek over over Judy Garland: „Ze werd meedogenloos voortgedreven door haar moeder meisje van de buren", maar haar jeugd was een nachtmerrie, waar ze nooit meer van genezen is". O De Nederlandse filmster Sylvia Kristel zal (voorlopig) het witte doek in de Franse bioscopen niet halen. Volgens het weekblad Paris Match is de vrijmoedige film „Emmanuelle", waarin Sylvia de rol van een bisek suele diplomatenvrouw speelt, door de Franse censuur verboden. Meer dan 15 landen hebben de vertonings rechten al gekocht. Duitsland zou het hoogste bedrag hiervoor hebben en ander over zichzelf vertellen. Ze houdt van de Jeugd („omdat die eerlijk, openhartig en zonder valse schaamte is", van geld („maar alleen omdat ik weet wat armoede is en omdat ik nu mijn familie kan hel pen"), van dansen en van veel en lekker eten. Volgt geen dieet, doet niet aan sport, en zegt dat ze niet bang is voor het ouder worden en de bijbehorende rimpels. In maandblad Marie Claire zegt Ingmar Bergmann, beroemd filmre- Mark Damon in de opmerkelijke Amerikaanse filmfantasie "There is no 13" van William Sachs. Hij speelt een jonge filmregisseur, die met zijn eerste (medische) opdrachtfilmpje een totaal échec beleeft.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 9