Studio Laren speelt oude muziek (ook in de kroeg) DINSDAG 9 JULI 1974 PAGINA 13 Een caféhouder In het Oosten van het land schreef laatst een briefje aan Marijke Ferguson van Studio Laren met. de vraag of er ook een klein-formaat-grammofoonplaat van Studio Laren bestaat om in zijn Ju ke-box te stoppen. Oude muziek (Middeleeuwen en Renaissanse) is a' lang geen elite-aangelegenheid In april speelden de musici van Studio Laren in de Bolstaverne aan de Amsterdamse Rozengracht te midden van cafébezoekers. Oude muziek is niet meer iets wat alleen in de concertzaal kan worden uitge- voerd. Kort en goed: oude muziek ligt pri ma in de markt. Nederland slaat op dat terrein lang geen gek figuur. Groepen als Syntagma Musicum en Studio Laren met hun respectieve lijke 'eiders Kees Otten en Marijke Ferguson zijn internationaal bekend en wanneer we het terrein iets naar voren uitbreiden tot de tijd van Bach staan we met figuren als Gustav Leonhardt en Frans Brüg- gen werkelijk aan de top. Leden van de prominente groep „Les Mé- néstrels" uit Wenen die hier vele malen hebben gespeeld verklaarden dat ze nergens een zo geïnteresseerd publiek vonden als in Nederland. Als één persoon hier veel heeft ge daan voor de verbreiding van oude muziek dan is het wel Marijke Fer guson, leidster van Studio Laren, presentatrice van het zondagavond radioprogramma „Muziek uit de Middeleeuwen en Renaissance", en organisatrice van de jaarlijkse door honderden musicerende amateurs bezochte samenspeeldag van de NOS. Studio Laren is hier het schoolvoor beeld geworden van een groep ge heel naar de mode van deze tijd: ongecompliceerd musicerende speel lieden die in vroeger tijden kroegen en dorpspleinen bevolkten. Het voorbeeld heeft veel navolging gekregen, Marijke Ferguson zegt: „We hebben dezelfde alternatieve impulsen gegeven als het Neder lands Biazersensemble.Ook wij heb ben dolle' dingen en flops doorge maakt" Na die dolle dingen en flops heeft Studio Laren zich zodanig gestabili seerd, o.at de groep in het kader van net Nederlands-Indonesisch Cultureel Verdrag volgend Jaar maart een tournee van drie weken door Indonesië gaat maken. De waardering van de zijde van de overheid voor Studio Laren die hieruit blijkt wordt overigens niet waargemaakt in de sector van de subsidies. Studio Laren ontvangt nu een laarsubsidie van negenduizend gulden. „Ik verwachtte een verho ging, maar die hoop is kort geleden voorlopig de bodem ingeslagen. Ik ben er echt teleurgesteld en kwaad over", zegt Marijke Ferguson. Zij is de oprichtster en de spil van Studio Laren. De oplichting is wat men noemt uit familie-omstandig heden geboren. De bron was de Muziekkring Obrecht die van 1951 tot 1961 bestond en vooral via de radio bekendheid genoot. Die groep bestond uit drie echtparen: Hans en Antoinette van den Homburgh, Johannes en Folly Colette en Kees en Marilke Otten. In 1961 besloten de Ottens tot echt scheiding over te gaan. Muziekkring Obrecht viel daarmee uit elkaar. Kees Otten richtte zijn ensemble S"tagma Musicum op en Marijke die weer haar eigen achternaam Ferguson ging gebruiken, stichtte OTS1 De kern van Studio Laren met v.l.n.r. oud-Leidenaar Donald de Marcas, Rob Sturkenboom, Djoeke Bergelaar en Marijke Ferguson. Studio Laren, genoemd naar haar toenmalige woonplaats. Veel wijzigingen hebben zich met name in Studio Laren voorgedaan, ten dele voortvloeiend uit de gerin ge verdiensten. Het zijn nu dan ook voornamelijk jonge mensen zonder een gezin die zich rond Marijke Ferguson hebben geschaard. In die zin werkt de groep part-time dat de meeste leden een docentenfunctie aan een muziekschool hebben. Na dertien Jaar zelfstandigheid kan Marijke Ferguson die nu een oud huisje in Amsterdam dicht bij de Lijnbaansgracht bewoont de zaken van een afstand en nuchter bekij ken. Hoewel velen dat misschien steeds gedacht hebben is van haar kant, zegt zij, van een rivaliteit te genover het Syntagma Musicum van haar gewezen man geen sprake. Naast vele overeenkomsten tussen de twee bekendste Nederlandse groepen in op terrein van de mid deleeuwse- en renaissancemuziek zijn er ook verschillen. Marijke Ferguton; „Naast de aan dacht voor het zuiver muzikale heeft Studio Laren steeds gezocht naar een zinvolle vormgeving van de overdracht van die muziek. Hoe kun je die oude chansons en dan- in tüd functie geven? Ik vind het kitsch om het in oude kostuums te zoeken maar het uiterlijk van de presenta tie is voor deze muziek toch wel be langrijk". Hoe is die presentatie dan? „We hebben diverse stadia meegemaakt. We begonnen op een manier die ik vooral informatief zou willen noe men. Veel dingen historisch begrij pelijk maken met behulp van dia's enzovoort. Van dat onderwijzende zijn we helemaal afgestapt. We behoorden tot de eerste musici in Nederland die de officiële con certkleding hebben afgeschaft. Een aantal Jaren hebben we ons zelfs lukraak gekleed, zo maar zonder enig overleg. Maar ook daar zijn we weer van teruggekomen. Ik voel nu toch wel de behoefte aan een zeke re esthetiek in de presentatie die verbonden is met het programma dat we brengen. Brengen we een programma van vagebondliederen en kroegdeunen dan rare kostuums in allerlei kleu ren. We hebben ook een programma op ons repertoire dat geënt is op de middeleeuwse functie van muziek die wordt uitgevoerd om de melan cholie te verdrijven. Daarbij plaat sen we tussen ons en het publiek als symbool voor die melancholie een akelei. Als we het publiek er even op attent maken werkt het wel, dat is onze ervaring. De dingen begrijpelijk maken zonder te onder wijzen. Daar gaat het om". Momenteel werkt Studio Laren ideeën uit voor een programma dat mee kan naar Indonesië en dat - dat is altijd al de opzet bij een buitenlandse toernee - een raakvlak moet hebben met de cultuur daar. Ook is een project in voorbereiding dat gewijd wordt aan de belangrij ke middeleeuwse componist GuillauV me de Machaut, promotor van de Als Nova in Frankrijk. Daarvoor werkt Marijke Ferguson samen met de musicologe Etty Mulder. Verder zijn er drie lopende pro gramma's waarmee Studio Laren met een busje vol oude instrumen ten en andere attributen af en toe het land in trekt en dit seizoen is er voor het eerst een speciaal kin derprogramma. „Maar centraal" zegt- Marijke Ferguson „staat mo menteel onze functie in Amsterdam waar we een goed onderkomen heb ben gevonden in het Shaffy Theater en waar we echt ons puoliek heb ben. Daar voelen we ons thuis. In Den Haag en Rotterdam treden we niet zo vaak op". In Nederland geeft Studio Lareri per seizoen ongeveer dertig eigen voorstellingen, maar daarnaast is er veel werk in opdracht het spelen voor radio en televisie (momenteel in samenwerking met Rik van der Linden voor een NCRV-serie), het openen van parken en bij meer feestelijke gelegenheden is er iets te doen. Voor het tweede Jaar geeft Marijke Ferguson in Amsterdam samen met Conrad van de Weetering een cur sus van twaalf lessen in oude dan sen. Marijke Ferguson: „Ik ben er van overtuigd dat je oude muziek die op dansvormen is gebaseerd be ter speelt als Je de bewegingen kent die er aan ten grondslag liggen. Als iemand een menuet speelt hoor ik of die persoon de dans begrijpt. Dat is een kwestie van bewegings- motoriek". 7 entoonstellingen De Lakenhal, dag 10—5 uur. Zondag Bink Rooseveltstraat 8. ma tm vr 8 uur v.—5 uur nam. za 1.30—3.30 uur nam Leidse bioscopen STUDIO: "West world", dag. 2.30, 14.30 uur; 's 15 tot 18 30 uur: 3e klasse: dag tot 14.45 uur en van 18.45 tot 19 Kraamafdellng: dag van 15 tot Galerie- bibliotheek, Lulfelbaan 1, r.Charlotte Jolles bronsplastieken ert Dolmans schilderijen. Chris tel 01751—12185 Atelier ..De Scherf' Nassaulaan 41. Oegstgeest, tel. 60220 Ans v d. Helde. Endegeest: dinsdag en^ vrijdag 13— isse: de gehele (behalve zondag) 10.30 AL LIDO: "Thunderball" dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur. 14 laar. LUXOR. "De gendarme op vrijers voeten dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur AL. CAMERA- Wegens verbouwing tij- Ritksmuseum v lenburg 28) Werkd 10 2.30 ig: "Blue ir. 18 laar AL Nachtvoorstel- dag. Annaklinlek: Klasse afdeling van 11.00 tot 12.00 u. van 18.30 tot 15.30 u. van 19.00 tot 20.00 u Derde klasse van 13.30 tot 14.30 u. van 18.30 tot 19.30 u Avondbezoek voor de kinderzaal. uit sluitend voor deouders, alleen op woensdagavond van 18.30 tot 19.30 uur n) zijn de bezoekuren als volgt: volgende bezoekuren (alleen Bezoekuren Ziekenhuizen apote°ercoS: Dlacone6senhulsMlddaübezoekuur: "SE Avondbezoekuur: Loplnd bezoek wordt fcns«*fcaan. kan de hoofdverpleegkundige hiervoor spe- Raamsteep 2 Lelden Tentoon- UïCJ Btelllng Dieren op Postzegels Van 14 hebben geen toegang op de Alphen aan den Rijn Ned Legermu Rijksmuseum kinderafdeling St Elisabeth-ziekenhuis klasseafde- lngen Volwassenen dag v 11 15 tot Rijnoord: ie en 2e klas 11-11.30 18.30-14.15 en 18 30-19.30 u 3e klas 18.30-14 15 en 18.30-19.30 u Kraam- afdellng 1330 14 15 uur alleen voor echtgenoten 19-20 u. Kinderafdeling (§uot ?)£te teuws- Te Amsterdam heeft de po litie huiszoeking gedaan in 'n geheim speelhuis De com missaris van politie Vernée, vergezeld door eenige inspec teurs en agenten, bezocht de tapperij van de Ned Kappers, in dt Oude Kennissteeg, welke verdacht werd een huis te zijn waai in het geheim hazard spel werd gespeeld. Het ver moeden werd bewaarheid. De politie nam bak, dobbel- steenen enz. enz. in beslag. Merkwaardig was het dat de honderden burgers, die voor de deur stonden, hun bijval aan de politie te kennen ga- Uit Bayonne wordt be richt, dat vijfduizend Carlis- ten Teruel hébben aangeval len en een voorstad in brand hebben gestoken. Zij werden echter teruggeslagen met 'n verlies van veertig dooden, honderd, gevangenen en ver scheidene gekwetsten. Vijftig jaar geleden: De politie van Hannover doei nog steeds nieuwe ont dekkingen inzake misdrijven van den moordenaar Har- mann aldaar. Door het vinden van de kleederen van vermis ten in diens woning is men thans reeds tot het vermoeden van niet minder dan 22 moor den gekomen. Hitler, die in de gevangenis een boek schrijft, heeft ont slag genomen als voorzitter van de nationaal-socialistische partij, aangezien hij voor de politiek der partij verder niet verantwoordelijk wil worden gesteld^. Hij zal in die functie worden opgevolgd door Stras- ser. lid van den Beierschen Landdag. In Bulgarije is een nieuwe communistische actie gaan de. In verband hiermede zijn in Sofia twintig communisti sche leiders gearresteerd, ter wijl ook elders in het land ar restaties hébben plaats ge vonden. PANDA EN DE MEESTER-HERRIEMAKER 34—125. Professor Kalker had een soort plakband-machine uitgevonden, en daar was de heer Luidop het slachtoffer van geworden. Want het apparaat kon een eindeloze hoeveelheid lint maken en dat had zo'n grote kleefkracht, dat de on dernemer door zijn worsteling om vrij te komen steeds vaster kwam te zitten. „En nu ga ik deze Geluidzuiger naar meneer Fluister bren gen", dacht Panda, de straat op stappend. „Ik hoop maar dat de professor hem goed gerepareerd heeft, zodat hij geen knallen meer maakt. Ik zal eens kijken of hij echt werkt" Met die woorden drukte hij op een knopje dat „Aan en Uit' heette, en luisterde naar de gevolgen. Dat was hatuurlijk dom van hem. Want met een Geluidzuiger moet men niet luisteren, maar kijken. Dat bleek. Een naderende tram ging plotseling onhoorbaar rijden, en rinkelde geruisloos met zijn bel toen Panda over de rails stapte. Hij schrok dan ook heel erg, toen hij het gevaarte al remmend op zich af zag schuiven. De avonturen van Jomméke Met Fifi op reis Kooktip Kook 500 g. aardappe len bijna gaar, giet ze af, laat ze wat afkoelen en snijd ze dan in plakjes. Snijd twee ongeschilde rauwe courgettes even eens In plakjes. Leg aard appel en courgettes dak pansgewijs, met hier en daar een plasje tomaat ertussen, in een vuurvaste schaal, waarvan alleen de bodem heel i.qht bebo terd is. Bestrooi alles met teentje knoflook, een snuf Je basilicum of oregano en zout naar smaak en strooi daaroverheen diie eetlepels geraspte kaas. Giet er 4 eetlepels onji- olie over en zorg wel dat de olie niet allemaal op dezelfde plaats terecht komt. Zet de schaal in n voorverwarmde, vrij hete oven tot het geheel zacht is aangebakken en de plakjes courgette zacht zijn geworden. Reken op 20 min. WIN A BORN. FRED BASSET NOU, WE G-MN NO DOS VERDER MET DE KWESTIE, DAT JE MEENT DAT JE MET HET LEVEN NIKS TE MAKEN HEBT. GOED, DAT ZIEN WE MORGEN WEL. WIL JE NIET WETEN HOE LAAT (KLEINE VAART) Anna Broere 6 vn Rotterdam nr Southfleld, Areas 6 vn Rotterdam nr Amsterdam, Carebeka-5 7 te Pasajes, Cornella-B-1 6 te Rotterdam, Cornelta-B-2 6 dw Tunis nr Rotter- Dutch Mate 8 dw Chapparal nrBll- lineham, Sailor pass 8 TerscheUlnger- Abed Tasman 6 te Marseille. Ablda 6 135 no Kp Kennedy nr Ham- Achilles 7 vn Smalkalden nr Balti- Algol 6 vn Bremen nr Amsterdam Star 8 vn Bremerhaven Nedlïoyd Delft 7 vn Hamburg n* Gothenburg. - - - -- Nedlïoyd Kembla 7 te Kaapstad. Gaas te rd ijk 7 vn Rotterdam nar Ion- Nedlïoyd Kyoto 5 te San Francisco, Ares 6 vn Bilbao nr Kp St. Vin cent, Atlantic Crown 6 te Le Havre. Atlantic Stai Greenock. Hercules 8 te Nassau. Hermes 6 te Maracalbo, Katelysia 7 te Manila. Khaslella 6 te Dublin. Onoba^7 215 Perlces 6 vn Aruba nr Amsterdam, PhUlppla 6 vn Mombasa nr Perzische Prinsendam 9 te DJi Seine Lloyd 8 320 1 Marseille, Flducla-2 6 te Rotterdam. Marl-Ann p Flensburg Merweborg Pallas 8 te Rhodos Batu 7 vn Rotterdam nr Kaapstad. Meerdrecht 6 t.a. Casablanca, - - - •- Mersey Lloyd 8 vn Houston x Brunsbuettel Amsterdam 6 vn Lattakla nr Rotter dam. Bilderdijk 8 te Savannah. Bovenkerk 7 t.a. Cape Town Roods nr Djakarta, Briteum 7 te Kaapstad. SSSl 5 Bandar Mahshahr, Merwe Lloyd 8 vn Belawan nr Co- Wonorato 7 ISO w Paaseiland nrTau- lombo, ranga. Neder Lek 6 vn Noumea nr Towns- Zaankerk 7 vn Rotterdam nr Kaap- AJOUJA,y Laten we 'r MAARZO NOEMEN y

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 13