Gerrie Knetemann: Poulidor
van nature geen aanvaller
DRUGGEBRUIK OPENDE WEG NAAR RELIGIEUS LEVEN
Zestien Nederlanders op
t evangelisatie-congres
"Ik heb hem nog nooit een glas wijn zien drinken
Arnold v. d. Capellen
veel kwaliteit, maar
MEER LOON VOOR ETHIOPISCHE PRIESTERS
Russische leider
baptisten dood?
DINSDAG 9 JULI 1974
Toernooi Leidse Hout
AIX LES BAINS Gerrie Knetemann was de beste Ne
derlander tot op de top van de Mont du Chat, zondagmid
dag. Een lekke band in de afdaling en zelf repareren kostte
hem tijd en precies 25 plaatsen in het algemeen klassement-
Hij zakte van 25 naar 50.
Knetemann treurt er niet om. Hij is geen zeveraar. Hij is
realist, weet dat hij zich door zijn plaats in de ploeg van
Gan-Mercier kan weren in het vak dat hij heeft ge
kozen. Hij is een goed betaalde knecht in de ploeg van Ray
mond Poulidor en Joop Zoetemelk en is bereid de prijs van
het leergeld te betalen.
Hij weet zich voor alles in deze
ronde de hulp van Raymond Pouli
dor. Een man, die hij bewondert
om diens kwaliteiten, maar niet als
winnaar van de ronde ziet, omdat hij
hem te weinig aanvaller vindt. De
ex-stratenmaker uit Amsterdam-
West heeft zeer bewust voor zijn
wielervak gekozen. Twee Jaar gele
den, na zijn vierde plaats in Olym
piad Ronde meende hij de stap
naar de professionals al te moeten
doen. Herman Krott, zijn ploegleider
bij Amstel, raadde het hem af. "Ik
dacht dat ik een klap voor mijn kop
kreeg, toen Herman het zei. Maar
achteraf heeft hij gelijk gehad. Vorig
jaar na de wereldkampioenschap
pen in Barcelona ben ik gegaan.
Naar de ploeg van Joop Zoetemelk.
Als Joop bij Gitane was gebleven,
zou ik daar nu ook hebben gere
den".
In een minder voroaanstaande ploeg
zou hij meer bescherming genieten
dan beschermer van de kopman zijn.
Dan zou hij zonder twijfel in het
algemeen klassement van de Ronde
van Frankrijk dichter komen bij de
plaats die in overeenstemming is,
met zijn kwaliteiten en met zijn eer
zucht. Die eerzucht namelijk is voor
hem een grotere drijfveer dan geld.
"Ik fiets om drie redenen: ten eer
ste om de eer, dan omdat ik het ver
schrikkelijk leuk vind en daarna
pas om het geld. Als ik rijk was ge
weest zou ik misschien amateur zijn
gebleven en waarschijnlijk ook onbe
kend. Als amateur bereik je een ni
veau, goed of niet, daarna blijf je
stilstaan en word vervolgens gepas
seerd door anderen. Ik was straten
maker, werkte hele dagen en train
de daarna. Ik heb in die periode toch
de Kersenronde gewonnen, een goe
de Olympia's Tour gereden en een
étappe-overwinning in het circuit des
Mines behaald".
Gerrie Knetemann heeft geen
moeilijkheden gehad met de over
stap van de amateurs naar de profs.
Joop Zoetemelk, Gerard Vianen en
Cees Bal hebben hem opgevangen.
Raymond Poulidor zelf heeft gepro
beerd Vlaams tegen hem te spreken
toen Knetemann's Frans nog in al
les te kort schoot. Het is hem niet
alleen daarom meegevallen. "De
Ronde van de Toekomst van vorig
jaar was zwaarder dan deze Tour
de France tot nu toe. Het rijden bij
de professionals ligt mij beter. Ama
teurs knallen er meteen bij vertrek
tegenaan. Hier gaat het wat rusti
ger. Ik heb geen momenten gehad
tot nu toe dat ik dacht de benzine is
op, de motor draait geen slag meer.
In de bergen is hard gereden, maar
klimmend kun je niet tot op het bot
gaan. Als Je dat doet val Je om, dan
moet je gaan lopen. In de vlakke
ritten is het vaak veel zwaarder. Als
je dan uit de waaier gaat, zit je
misschien uren te sterven op Je
fiets".
Voor Knetemann is Raymond Pou
lidor een wonder. "Ongelooflijk, wat
die man kan op zijn 38ste jaar. Mis
schien is het eigenlijk toch niet zo'n
mirakel. Hij leeft alleen voor zijn
sport. Hij is serieus tot en met. Ik
heb hem zelfs nog nooit een glas
wijn zien drinken en hij moet na
tuurlijk beresterk zijn
"Een tourwinnaar? Dat geloof ik
niet", aldus Knetemann. "Hij heeft
alles, behalve één ding. Hij is geen
aanvaller. Eddy Merckx en Joop
Zoetemelk, die gaan in een klap een
heleboel mensen voorbij. Die demar
De rustdag in\de Tour de France was voor sommige renners aanleiding om zich in de boot te laten
nemen: vl.n.r. Hoban, Genet, Knetemann, Cees Bal en Gerard Vianen.
reren Poulidor kan dat niet, hij is
zondag gewoon bij Merckx weg ge
fietst. En als hem dat gelukt is, gaat
hij niet door. Hij kan natuurlijk ge
weldig bergop gaan, maar aan de kop
van een groep rijden lukt hem niet.
Om dezelfde reden. Hij kan niet ver
snellen. Het is gek eigenlijk, als ik op
kop ga, komt hij naast me, maar
niet voorbij me. Je moet gewoon
inhouden om hem de eerste positie
te laten nemen. Als hij zover is, gaat
hij door met precies dezelfde snel
heid, waarin wij hebben gereden.
Gespannen
ronde Het is net als in de Dauohiné
Liberé. toen hij ook dicht bij de
overwinning was. Je ontdekt dan
kleine dingen. Hij is een beetje ner
veus. Gespannen. Zijn sleutel van zijn
koffer is weg en dan is er plotselig
herrie in de hut. Een vergelijkbare
stemming is er nu ook een beetje.
Normaal merk je weinig van Pouli
dor. Hij is geen gangmaker in de
ploeg zoals Berry Hoban, Christian
Raymond of Jean Pierre Genet. Hij
plaatst zich nimmer op de voor
grond. Nu merk Je zijn aawezig-
heid wel. Wij - ik tenminste - pra
ten er weinig met hem over. Het zou
hem nerveus maken. Maar voor mij
is hij toch wat van plan. Als Merckx
een dag minder ploegmakkers om
zich heen heeft, als de aankomst
van een rit boven is, zal Poulidor het
proberen. Indien hij dan slaagt krij
gen wij veel werk. Dan zal in de
laatste dagen naar Parijs geknokt
moeten worden. Voor een vent als
Poulidor zal iedereen zich daar voor
100 procent geven. Dat is toch lo
gisch".
Zeilen De Braziliaan Reinaldo
Conrad heeft de eerste race voor de
strijd om het wereldkampioenschap
in de Flying Dutchmanklasse op de
Noordzee nabij Weymouth gewon
nen. Fred Imhoff werd twintigste.
Arnold van der Capellen kan een b-
toernooi winnen en dat behoeft be
paald geen onderbezet toernooi te
zijn. Maar dan zal hij wel met een
andere instelling binnen de lijnen
moeten stappen. Gisteren, in het
Leidse-Houttoernooi, stond hij te
genover Hans Schuller. die technisch
zijn mindere is. maar echt wel weet
hoe hij zijn racket moet hanteren.
Arnold van der Capellen won. dat
wel. met 6-4, 2-6, 6-4, maar het had
een nederlaag kunnen zijn. Schul
ler had prachtige passeerslagen en
dito volleys. Arnold van der Capellen
bestond het om en dat gebeurde her
haaldelijk, een 40-0 voorsprong prijs
te geven. Met gemiste volleys, terwijl
het veld open lag. Van 5-1 in de der
de set werd het zowaar nog 5-4 voor
dat hij de partij uitmaakt. Erwin
Sanders leek tegen Erik de Boer op
een hele snelle zege af te gaan na
6-0 en 5-3, 40-30', maar laatstge
noemde mag dan ten opzichte van
de Unicummer in kwaliteit tekort
schieten, in vechtlust deed hij dat
stellig niet. Het matchpunt van San
ders ging de mist in op een van alle
overtuiging gespeende smash en als
De Boer op 30-30 in het volgende
spel geen eenvoudige backhand had
gemist zouden we het nog niet heb-
bene geweten. Nu miste hij en op
het volgende matchpunt 30-40)
vond Sanders de bevrijdende smash
(6-4) hetgeen hem, een grapje van
de familieraad Sanders vader en
broer Loek Sanders in ieder geval
niet zonder avondeten liet.
"Een boterham met aardbeien" was
de waardering van Sanders sr, na
Tweede record
Ulrike Richter
ROSTOCK Na haar 2.18.41 over
de 200 meter rugslag heeft de 15-
Jarige Ulrike Richter uit Dresden op
de laatste dag van de Oostduitse
zwemkampioenschappen in Rostock
ook een wereldrecord gezwommen op
de 100 meter rugslag. Met een tijd
van 1.04.43 haalde zfj volgens de ver
wachting het wereldrecord dat de
Canadese Wendy Cook haar afhan
dig had gemaakt (1.04.78) terug.
De uitslagen van de laatste dag:
Dames: 800 meter vrije slag: 1. Cor
nelia Doerr 9.02.86; 2. Gudrun Weg-
ner 9.04.95.
100 meter rugslag: 1. Ulrike Richter
1.04.43 wj.; 2. Kornelia Ender 1.06.01
200 meter wisselslag: 1. Angela Fran
ke 2.21.50; 2. Ulrike Tauber 2.21.50.
1500 meter vrije slag: 1. Pfuetze
16.26.12; 2. Berger 16.28.53.
100 meter vlinderslag: 1. Pyttel 56.62;
2. Matthes 56.72.
het laatste punt. Wat vechtlust ver
mag, liet Rob van Wijngaarden zien
in zijn partij tegen de technisch
zonder twijfel betere Bub van der
Zee van Roomburg. Rob van Wijn
gaarden won door zijn gevaarlijke,
ondergewaardeerde gesneden back
hand met 6-1, 4-6, 6-3. Kooreman
won zonder moeite van F. van der
Loo. 6-3, 7-5 en de no 1 geplaatste
Madera gaf Elpert Ploos van Amstel
geen kans om meer dan de eer te
redden: 6-2, 6-0. In het damesen
kelspel bleek Maureen Meijer met
haar loopwerk meer gewicht in de
schaal te leggen dan Co van Berge-
Henegouwen met haar nog immer
gevaarlijke fore- en backhands (2-
6, 4-6). MirJan Mulder was niet op
gewassen tegen L. van der Bij, 4-6,
3-6. In het gemengd dubbelspel C
bevestigde Bas Ploos van Amstel
zijn reputatie als dubbelspelspeler
met Margreet Prager te winnen van
het duo Mla Smit/Goris, 1-6, 8-6,
6-3.
Mieke v. Doorn
benadert
vijfkamp-limiet
LEIDEN De Lisser atlete Mieke
van Doorn heeft zich het afgelopen
weekeinde tijdens de vijfkamp-inter
land tussen Engeland, Denemarken
en Nederland in Middlesborough uit
stekend geweerd. Met 4136 punten
kwamen zij niet alleen tot een per
soonlijk record, maar bleef zij ook
slechts weinig punten verwijderd van
de limiet voor de Europese kam
pioenschappen, die in september in
Rome worden gehouden. Die limiet is
4200 punten en hoeft maar één keer
te worden gehaald. De individuele,
prestaties van de Spartaan-atlete in
Middlesborough waren: 100 m. hor
den in 14.6 sec., een kogelstoot van
10-76 m.; in een hoogtesprong van
1.77 m.. een vertesprong van 5.96 m.
en een 200 m. in 25.5 sec. Overigens is
Mieke van Doorn vrijwel zeker van
uitzending naar Rome. omdat zij de
limiet voor 't hoogspringen (1.80 m)
dit seizoen al diverse malen heeft ge
haald. Twee andere leden van De
Spartaan, Peter en Nico van Noort.
kwamen het afgelopen weekeinde in
het Brabantse Steenbergen ln actie
op het nummer kogelslingeren dat de
laatste tijd aan populariteit wint.
Peter van Noort slingerde de kogel
naar 44.56 m. en plaatse zich daar
mee bij de Junioren als tweede op de
nationale seizoenranglijst, terwijl Ni
co van Noort tot een afstand van
37.20 m. kwam.
Zonder het druggebruik is de
religiositeit van de subcultuur niet
te begrijpen. De toenemende belang
stelling voor oosterse religies is
alleen te verklaren via de drugs.
Met name Marihuana en LSD
hebben een geweldige invloed gehad.
De aan deze geestverruimende
middelen ontleende psychedelische
ervaring liet gebruikers dingen
meemaken, die „geduid" moesten
worden. Geen westerse religie kan
zoiets (meer) beiden. Het Oosten
bood passende alternatieven.
De gereformeerde predikant R.
Kranenborg (32) is drie Jaar dominee
van ruim vierhonderd gelovigen, ver
spreid over de dorpen Gauw, Goënga,
Goëng ami eden, Offingawier, Poppin-
gawier, Rauwerd, Sybrandaburen en
Terzooi - allemaal onder de rook van
Sneek. Hij vond ook tijd om een
omvangrijk proefschrift te voltooien,
waarin hij de oosterse religieuze
bewegingen die zich hier vertonen
beschrijft, en nagaat waar de
tamelijk plotselinge aanhang aan te
danken is.
Het begrip religie wordt door
Kranenborg ruimer genomen dan
aan zijn Vrije Universiteit gebruike
lijk is: het zich betrokken weten
van de mens op een hoge
transcendente (boven de mens
uitstijgende), niet tot deze werke
lijkheid behorende macht, die als
richtinggevend voor het leven van
de gelovige wordt beschouwd en die
deze gelovige een uitweg biedt uit de
situatie waaruit hij bevrijd wil
worden.
Subcultuur noemt hij de groep
Jongeren die ook wel langharig
werkschuw tudg worden genoemd,
„underground" waarbij hij vooral
bezig is met de groep rondom het
Amsterdamse meditatiecentrum
Kosmos.
Het proefschrift bespreekt achter
eenvolgens de psychedelische bewe
ging (met name de LSD-profeet
Tomothy Leary), de makrobiotiek,
de .yoga naar de Stichting Yoga
Nederland, en de Healthy-Happy-
Holy-organisatie (afgekort 3HO), de
Toegangscendente Meditatie van
Beatle-leraar Maharasji Mahesj
Yogi en de Hare Krisjnabeweging.
Druggebruik opende dus de weg
naar de oosterse religies. Maar wie
lid wordt van dergelijke bewegingen
wordt vrijwel altijd ex-druggebrui
ker. Hij zweert de drugs op den
duur af.
Sommige bewegingen raden trou
wens druggebruik ten stelligste af,
zoals Makrobiotiek, Yoga-beweging
en Transcendente Meditatie. Die
waarschuwing vindt Kranenborg wel
op haar plaats, want juist deze
bewegingen hebben de grootste
aantrekkingskracht op druggebrui
kers.
Het is niet toevallig dat de Beatles
en andere popgroepen terecht zijn
gekomen bij de oosterse meditatie.
De geestverruiming die zij dankzij
de drugs gewaar werden, maar die
met de uitwerking van het produkt
weer verdween, was van dien aard
dat men een dergelijke toestand
graag langer (en zonder akelige
bijwerkingen) wilde handhaven.
Westerse vormen van godsdienst
zijn daartoe niet in staat. Bovendien
zijn ze ook uit anderen hoofde niet
aantrekkelijk (afgezien van enkele
comtemplatieve kloosters)
Protestantisme en katholicisme heb
ben een kerk opgeleverd, die voor de
subcultuur niet meer is dan een
achterhaalde zaak. hoogstens goed
voor verstarde en oude mensen.
Haar onverdraagzaamheid, haar
dogmatische verstarring, haar steun
aan de rijken en haar onderdruk
king van de armen en haar
goedpraten van allerlei oorlogen
hebben haar voor deze Jongeren
onaanvaardbaar gemaakt.
Maar Jezus komt er goed af. Dat
merkwaardige verschijnsel vindt
men trouwens ook in het „westerse"
westen. Toen God enkele jaren
geleden dood werd verklaard (tijde
lijk, zoals later bleek), klonk er geen
kwaad woord over Jezus. Ook bij
hen die de weg dn het oosten zoeken
staat Jezus hoog genoteerd.
Dat geldt niet alleen voor westerse
bekeerlingen, het geldt ook voor die
godsdienstige bewegingen zelf. Zij
beschouwen hem alleen min of
meer als één van hen. Maar de
kerken hebben Hem nooit goed
begrepen, dat wel.
Wat voor mensen sluiten zich aan
bij Oosterse religieuze bewegingen?
Volgens het onderzoek van Kranen
borg zijn de meeste ondervraagden
„zoekers", die het niet meer konden
vinden in de sfeer waarin ze waren
opgegroeid. Ze hebben veel andere
dingen geprobeerd (drugs en andere
bewegingen, dan die waarin ze nu
gelukkig zijn)
De opleiding van velen van hen is
tamelijk hoog, meestal een middel-
bare-schoolopleiding met daarach-
teraan of een al dan niet
afgemaakte studie óf een beroep
dat hun een zekere mate van
vrijheid bood. De gemiddelde
leeftijd ligt even boven de twintig.
Opgemerkt zij, dat Hare Krisjna en
de 3H0 volledige inzet en dus
ophouden met s tudie of beroep
eisen.
Uit het toetreden tot deze bewegin
gen blijkt ook een groot stuk
maatschappelijke onvrede.
De huidige westerse cultuur wordt
afgewezen, al is de kritiek binnen de
bewegingen niet overal even sterk.
Hare Krisjna en de makrobiotiek
wijzen deze maatschappij tot in
haar grondstructuren af.
Yoga en transcendente meditatie
gaan niet verder dan bezwaren
tegen bepaalde aspecten van de
westerse cultuur, niet tegen haar
Kranenborg denkt dat dit laatste
verband houdt met het feit dat deze
twee bewegingen niet meer volledig
tot de subcultuur behoren. Er doen
ook veel „burgers" mee, die een baan
hebben.
De kritiek gaat er bij de subcultuur
goed in. Maar hun aanhankelijkheid
aan het oosten is even massief als
hun kritiek op het westen. India is
het einde en er is geen kritiek of
zelfs aarzeling over mogelijk.
Leary
Afzonderlijke bespreking vereist
Timothy Leary, die na zijn bekering
tot de oosterse religie, psychedeli
sche drugs bleef gebruiken en
daarmee een uitzondering in dit
wereldje is.
Leary heeft oosters-religieuze tek
sten vertaald, maar onderzoek leert
dat hij daarbij wel met een losse
hand heeft gewerkt. Niet ontkend
kan worden, aldus ds. Kranenborg,
dat Leary met zijn interpretaties
van de oosterse teksten diep en
rechtstreeks doordringt tot de
gevoels- en de gedachtenwereld van
vele Jongeren uit de subcultuur, die
niets moeten hebben van de
rationale technocratie, het overheer
sende normen- en waardenstelsel
van de Westeuropese en Noordame-
rikaanse wereld.
In de oosterse religies die door de
westerse subcultuur worden aan
vaard en gevolgd ziet dr. Kranen
borg een grote waardering voor het
individu. Bij hen geldt: verbeter de
wereld en begin bij Jezelf. Tegelijk
is het een afzetten tegen de
westerse levenswijze, die steeds meer
en steeds hoger wil, „bigger en
better".
„Tegenover het westen, waarin
schijnbaar alles kan, waar geen
vaste moraal meer is, ten aanzien
van de seksualiteit en de voeding,
waar het besef van het gewone en
gezonde verloren is gegaan en de
mensen geen zelfdiscipline meer
kunnen opbrengen, zodat ze licha
melijk en geestelijk verward en i
gedesoriënteerd zijn, biedt het
oosterse voor velen een goed
tegenwicht, want hier zijn de wegen
en lijnen duidelijk".
„In de oosterse bewegingen worden
de religieuze drugervaringen een
werkelijk religieuze ervaring, die
echter nu niet meer in het
luchtledige zweeft, maar nauw
verbonden is met een duidelijke
ethiek".
De verlossingsweg van de oosterse
religies noemt Kranenborg een weg
van „zelfverwerkelijking" (de titel
van het proefschrift) De mens is
daarbij niet afhankelijk van een
almachtige God, maar het geluk ligt
in jezelf, je moet het zelf
verwerkelijken. De oosterse religie
biedt de subcultuur daarbij de
helpende hand met zijn aanspreken
de leefregels.
Beroepingswerk
Ned. Herv. Kerk
Beroepen te Arnhem H. B. Meyboom
te Voorburg.
Beroepen te Goudriaan-Ottoland G.
Mulder, kandidaat te Nieuw-Loos-
drecht.
Beroepen te streekgemeente Maas
en Waal (wijkgem. Wamel, Dreumel,
Leeuwen), toezegging H. R. Elzenga
te Roosendaal.
Beorpen te Capelle aan den IJssel,
toezegging G. Zonneveld te Valken
burg (ZH.).
Beroepen te Eindhoven, studen
tenpredikant dr. N. D. Bakker, voor
heen missionair predikant-docent te
Kameroen, wonende te Oegstgeest, die
dit beroep heeft aangenomen.
Aangenomen naar Leerdam, derde
nieuwe predikantsplaats C. S. Ver-
woert te Menaidum.
Aangenomen naar Serooskerke W.
J. Rutges. kandidaat te Driebergen.
Aangenomen naar Woubrugge drs.
C. Blenk, kandidaat te Zoetermeer.
Geref. Kerken
Beroepen te Nijkerk C. J. van der
Meulen te Drachten.
Geref. Kerken (vrijgemaakt)
Beroepen te Rozenburg M. J. C.
Blok, kandidaat te Leiden.
Tweehonderdduizend lagere gees
telijken van de orthodoxe kerk van
Ethiopië hebben „loonsverhoging" ee-
eist, omdat hun levensomstandighe
den te bar waren. Abima Throphilos,
hoofd van de kerk, is de geestelijken
ten dele tegemoetgekomen. Hun
LAUSANNE, ZWITSERLAND
Zestien Nederlanders zullen deelne
men aan het internationale evange
lisatie-congres dat van 16 tot 25 Juli
in het Zwitserse Lausanne wordt ge
houden. Tot de Nederlandse afge
vaardigden behoren o.m. de beken
de reizende evangeliste Corrie ten
Boom, ds. N. van Gelder (van NCRV's
"Ander Nieuws"), prof. dr. K. Runia,
dr. A. d. Kuiper en Jan van Capelle-
veen van het Ned. Bijbel Genoot
schap.
In totaal komen er 2700 vertegen
woordigers van ongeveer 150 landen
naar het congres om zich te bezinnen
op een effectieve evangelisatie-stra-
tractementen gaan omhoog en zul
len in de toekomst nog verder stij
gen. Helemaal tevreden zijn ze echter
nog niet.
De patriarch heeft verder een ver
klaring afgelegd, die vervat was in 16
punten. Doel ervan is de vernieuwing
tegie voor de komende decennia.
"Maar het zal weinig meer dan een
grote picknick worden als er geen
nieuwe betrekkingen ontstaan tussen
zendingsgenootschappen en de ker
ken van de derde wereld", heeft de Ni
geriaanse evangelische leider Samuel
O. Odunaike gewaarschuwd. Hij deed
dat in zijn van tevoren al onder de
deelnemers verspreide toespraak
(waarop vóór het congres al reacties
zullen worden ingezonden, die dan
door Odunaike in zijn inleiding wor
den verwerkt).
Volgens Samuel Odunaike, die
voorzitter is van de Nigeriaanse
Svamgelische Gemeenschap, hebben
van het kerkelijk leven te bevorderen,
zodat de kerk nationaal en interna
tionaal de haar toekomende plaats,
aldus de geestelijke leider, zal kun
nen innemen.
Deze punten betreffen de mede
werking van de kerk aan de ophef-
zendelingen in het verleden vaak 't
evangelisatiewerk gehinderd doordat
zij weigerden met elkaar en met de
inheemse christelijke leiders samen
te werken. Dikwijls deden de zende
lingen dat niet op eigen initiatief,
maar in opdracht van hun "thuis
front", betoogt Odunaike. Hij is van
mening dat er een internationale or
ganisatie van evangelische zendings
genootschappen moet komen.
Het congres wordt ook bijgewoond
door een aantal waarnemers, onder
wie vertegenwoordigers van de Rooms
Katholieke Kerk en de Wereldraad
van Kerken,
fing van het analphabetisme, meer
aandacht voor de evangelieverkon
diging, decentralisatie van het kerke
lijk apparaat, meer contact met zus
terkerken en met de wereldraad,
zorg voor de verbetering van de le
vensstandaard van de bevolking,
handhaving van de traditie, die ge
biedt dat kloosters en kerken door
bomen omgeven moeten zijn, dit in
verband met de ontstellende omvang
van de ontbossing, openbaarheid van
het kerkelijk financieel beheer, ver
betering van de sociale positie van de
priesters en de stichting van een be
stuurlijk orgaan, dat uit 12 personen
geestelijken en leken zal moeten
bestaan.
Anthony Bloom
weg als exarch
Anthony Bloom is ontheven
van zijn functie als exarch
(persoonlijk vertegenwoordiger) van
de patriarch van Moskou voor
West-Europa. Wel blijft Bloom
metropoliet van de Russ'sche
orthodoxe kerk en belast mét de
zorg voor de met Moskou verbonden
orthodoxe gemeenten in Groot-Brit-
tainië. Ook houdt hy zitting in de
heilige synode van de Russische
kerk. Maar het gezag over de
gemeenten op het Westeuropese
vasteland is hij kwijt.
Bloom heeft enkele hedendaaas-
stichtelijke boeken geschreven <-n
trok de laatste tijd de aandaent
door zijn onafhankelijke houding
tegenover de SowJet-Unie. Hij sprak
zich uit voor christenen die beknut
worden in hun rechten, hield ten
dienst ter nagedachtenis van ?en
overleden Russische dissident en
verdedigde in een ingebonden brief
in de Londense Times de schrijver T
Solzjenytsin.
In kringen van de niet geregis
treerde baptisten in Rusland, de
Bgn. "hervormde baptisten", vreest
aien voor het leven van de onlangs
gevangen genomen leider Gecrgi
Vins (46). Zijn kleding is zonder
nadere toelichting afgeleverd bij
zijn echtgenote.
Dat bericht bereikte "Kruistoch
ten", de in Oost-Europa werkende
organisatie van de Nederlandse
evangelist Anne van der Bijl. De
verblijfplaats van de Russische
baptistenleider wordt door de au
toriteiten verzwegen. Ook zijn
vrouw en kinderen zijn niet
op de hoogte gesteld vein het
adres waar Vins gevangen wordt
gehouden. Eerder deze maand
circuleerde het bericht dat hij in
hongerstaking was gegaan.
Georgi Vins werd gearresteerd
ln Kiew, na Jarenlang op de vlucht
te zfjn geweest. In 't geheim werkt
hij voor de "hervormde baptisten",
een groepering die zich in het be
gin van de zestiger Jaren afscheid
de van de officiële baptistenker-
ken. Volgens de uitgetredenen lie
ten de geregistreerde gemeenten
zich teveel door het atheistische
regime beïnvloeden.
Georgi Vins werd in 1966 tot
drie Jaar gevangenisstraf veroor
deeld. Kort na zijn vrijlating werd
een nieuw proces tegen hem aan
gespannen maar hij weigerde voor
de autoriteiten te verschijnen en
dook onder. Op het moment van
sijn arrestatie was zijn gezond
heidstoestand erg slecht.