Kitsch-romantiek in
Zwitserse
Taloma'
Bij uitgetredenen nog lang
onzekerheid over beslissing
Massale zelfmoord van
misdadige dynastie
-socialen, dronkaards en gelovigen op één lijn
Festival-filmweek
Mgr. Gijsen bereid
om hogeschool weer
acceptabel te maken
>AO 21 JUNI 1974
PAGINA 11
Het tijdperk dat witte duifjes op schouders van geliefden
andden, die daarop zwijmelend hemelwaarts keken is nog
ets voor oude kaartenbakken op de markt. Maar de Zwitser
)aniel Schmid kwam op het slimme idee deze wereld ook in
le film tot de zijne te maken met een facultatief knipoogje
latuurlijk.
Paloma" - Juist naar de oude
skras-78-toeranplaat meft de gebib-
rde bestseller van toen - werd de
)or „een heerlijk melodrama
en aristocraat, die verliefd
rdt op een cafézangeres. De tij-
n de roltrommel uit de giet-
jeren speeltuin keren dus een
Èje weer. In Cannes werd "Ia Pa-
i" enthousiast ontvangen,
ivervalste kitsch, die in het Hol-
]id Festival-programma te zien is,
t vanaf volgende week in zeven
katsen met elke avond een ander
bgramma verschijnt. Hoogst inte-
!oor
-iet Ruivenkamp
ie— I
le_ pant werk, dat hier anders nauwe-
ct^k of niet aan de man komt.
!nspe Denen hebben, dat was al vele
de pn geleden bekend met "Ditte. een
de^nsenkind". een speciaal talent om
heel spontaan en natuur-
voor de filmcamera's te brengen,
tt. is het ook weer met "Lars Ole 5c",
2tn film, die "Schoolballet" tot werk
te el had en waarin Nils Sigurd
klmros in stemmig gewreven
an jartwittinten die traditie vernieuwt,
tiefet alleen laat hij het wereldje van
h vijfde klas zien met de Jongens
I de betere uurt als groep tegeiv
die van mindere komaf, het is
t h vooral een zuiver geregistreerd
^taalbeeld.
ndfThe spook that sat at the door"
een open film, de negerstrtfd in
states is nog niet beslist. Ivan Ni-
laat zien hoe het de eerste zwar-
FBI-agent vergaat als hij zijn
prenoten in beweging wil brengen
jen onaandoenlijke blanken. De
pi werd gemaakt naar het boek
Sam Greenlee en nadat United
lists ej- eerst geld in stopte, trok
maatschappij zich later terug.
Voetbal
"Fimpen" of "Stubby" is de
Zweedse voetbalfilm van Bo Widier-
berg, de maker van "Adalen 31", die
nu eens heel anders voor de dag
kwam en met *n ontwapenende knip
oog een voetbalwonderkind het veld
in stuurt. De lezers van Jongensboe
ken zullen van zijn prestatie niet al
leen smullen, maar ook degenen, die
enig gevoel voor ironische relative
ring op kunnen brengen.
Zwitserland behoort tot de opko
mende filmlanden, er wordt nog
meer geproduceerd dan bij ons en dat
is gezien het taaivoordeel van de
Alpenbaasjes wel begrijpelijk. "Eri
ca Minor" is een debuut van Ber-
trand van Effenterre. Drie vrouwen
portretten om in de ogen van deze
figuren onze tijd te laten reflecteren
zoals de zeventiende- eeuwse Fran
sen dat graag in de literatuur de
den.
Nu Claude Faraldo in het alterna
tieve circuit groot succes heeft ge
boekt met een opstandige en sprake
loze Michel Piccoli in "Themroc"
komt ook de eersteling van de Frans
man aan de beurt. Het is "Bof" met
eveneens een proletarische achter
grond want deze film gaat over een
vrachtrijder die opgewekt in Parijs
de wijn rondbrengt Op een burleske
wijze, waar de erotiek een olijke rol
in meespeelt ziet men hoe de vracht
rijder het spoor op den duur kwijt
moet raken.
Welvaart
De Zweden zijn de laatste Jaren
zeer geïntrigeerd geraakt naar de
wortels van hun huidige welvaarts
staat. Na een langdurige regering
door sociaal-democraten.
Die hadden het in het begin als
overal elders moeilijk om erkend te
worden. Met stakingen en bloedige
gevechten met de laatste resten van
een echt feodale maatschappij moest
worden afgerekend.
"Een handvol liefde" van Vilgot
SJöman. die eerder in zijn tweeluik.
Goede films in
andere steden
dige film over een broodschrij-
schrijver met veel fantasie.
Gesloten
„The way we were" (Barba
ra Streisand en Robert Red-
ford), Calypso, Marnixstraat,
Amsterdam
„Edith Piaf", de opkomst van
een groot zangeres (Brigitte
Ariel), City, Leidseplein, Am
sterdam.
„Pop" (Andy Warhol), Leid-
sepleintheater, Leidseplein, Am
sterdam.
„The last detail" (Jack Nichol
son) Rembrandtplein-theater,
Amsterdam.
„Amarcord" )Felltni), Kriterion
Rotterdam
„City Lights" (Charles Chap
lin). Lijnbaan Theater, Rotter
dam.
„Stille dagen in Clichy" (naar
het boek van Henry Miller),
Cineac, Buitenhof 20, Den Haag.
„Serpico" (Al Pacino, muziek:
Mikis Theodörakis), Studio 2000,
vleugel Congresgebouw, Den
Het Camera-theater aan de
Hogewoerd is wegens verbou
wing gesloten.
Nachtfilms
Rex "Blue Movie", de film
van Pim de la Parra en Wim
Verstappen, die indertijd zo
veel stof deed opwaaien. Met:
Hugo Metsers, Carry Tefsen,
Kees Brusse en vele anderen.
Kindermatinee
Trianon "The Aristocat6",
Walt Disney-studio's staan borg
voor een paar uur (teken) film-
plezier.
en zo. 7.00 en 9.30 uur. AL.
EURO: "De val van Rome", dag.
1.30 en 7.30 uur, za. zo. en woe.
3.45 en 7.45 uur. AL.
FLORA: "De sexavonturen van
de drie musketiers", dag. 2.00. 7.00
en 9.15 uur. zo ook 4.30 uur. 18
^CRITERION: "Don't look now",
dag. 3.00. 7.00 en 9.30 uur. 18 Jr.
METTROPOLE"Paplllon", dag.
l 8.0Q uur. 14 Jaar.
DN: "Het bloed van
iag. 2.00. 6.45 en 9.1
1.45, 4.15, 6.46 en 9.15 uur. 18
ImjYMPIA: "Pas op 1e tellen",
fi.it-' 2 00 fn 8.00 uur. AL.
PASSAGE„Thunderbal", dag.
2.30. 7.00 en 9l30 uur. za. en zo.
1.30. 4.00. 7.00 en 9.30 uur. 14 laar.
REX: "Timmer Je kruis, Hallelu
ja komt", dag. 9.30, 11.30, 1.80,
3.30, 5.30, 7.30 en 9.30 uur. 14
ROYAL: "The mechanic", dag.
STUDIO: "Vrolijke ontucht ln
Tirol", dag. 2.15. 7.15 «n 9AO uur.
zo. 1.30. COO, 7.15 en 9.30 uu& 18
SroTHO 2000: "8erploo", d»g.
7.00 en 9.30 uur, zo. f.00. 7.00 en
Haagse
Bioscopen
ISO. 4.00. 7.15 i
Blijvers
Luxor "Don't look now", de
angstaanjagendegruwelijke
verfilming van een verhaal van
Daphne du Maurier. Uitsteken
de fotografie, goed spel (Julle
Christie en Donald Sutherland)
uitstekende gebruikmaking,
van Venetië door regisseur Roeg.
Trianon "Gejaagd door de
wind". Heerlijk zwijmelen met
oude grootheden van het witte
doek.
Studio "Le magnifique" met
Jean Paul Belmondo. Een aar-
APOLLO: "De negende
gier", dag. 2.30 7.00 en 9.lè
ASTA: "The way
Rex
2.00, 7.30 en 9.30
2.16. 7.15 en 9.30 i
CINEAC^'Lucky Luke", dag. 9.30
Clichy". dag. 5.30. 7.30
uur. 18 Jaar.
CORSO: "De 14 karate-vrouwen",
dag. 2.00 en 8.15. za. 2.00. 7.00 en
9kl5 uur. zo. 2.00, 4.16. 7.00 en
9.16 uur. 18 Jaar.
DU MIDI: "De avonturen van
"rabbi" Jacob", dag. 8.15 uur, za.
"Shaft in Afrika" Deze
week geen sex in de Rex, althans
's middags en 's avonds niet,
de liefhebbers komen 's nachts
wel aan hun trekken (zie onder
nachtfilms)Maar een mis
daad-film met veel spanning en
avontuur bij de bestrijding van
de misdaad door een neger-
speurder, bijgestaan door een
aantrekkelijke assistente. Na
tuurlijk zegeviert het recht,
maar voor die tijd heeft de
hoofdpersoon voor heel wat he
te vuren (letterlijk zelfs) ge
staan. m
De Zwitser Daniel Schmid haalde zijn inspiratie van oude
prentbriefkaarten voor zijn gewaardeerde "La Paloma" een
kitscherig melodrama.
"Ik ben nieuwsgierig geel" en "Ik
ben nieuwsgierig blauw" de mo
derne Zweedse maatschappij kritisch
observeerde, heeft zijn blik nu ge
slagen naar de periode van direct
voor de oorlog. Met uitzonderlijk
mooie beelden van Jörgen Persson,
kwam er iets uit de bus dat al op
voorhand de Zweedse tegenhanger
van onze "Keetje Tippel" mag wor
den genoemd.
Met grote zorgvuldigheid is het
klimaat van toen gereconstrueerd,
waarschijnlijk iets teveel door de
ooghaartjes, waardoor veel grimmig
heid en armoede van toen is wegge-
ebd. De film heeft wat weinig mo
toriek in het drama van de baas, die
zijn dienstpersoneel misbruikt
zonder blikken of blozen waar
Hjördüs slachtoffer vam wordt. Zij is
verloofd met Daniël, een arbeider op
de gasfabriek, die in staking is ge
gaan. De bitterste nasmaak van 'n
verkeerd sociaal systeem is voor de
vrouw in "Een handvol liefde".
Rotterdam vertoont in het Film
huis dagelijks om acht en tien uur
dezelfde film en begint donderdag
27 juni met "The spook that sat by
the door" en vervolgens elke dag ln
volgorde van voorgaande bespreking
de andere programma's dus vrijdag
28 juni "Fimpen" enz. Delft begint
op donderdag met eveneens twee
avondvoorstellingen in het Film
huis met Widerbergs "Fimpen" enzo
voorts, in de aula van het Gemeen
temuseum in Den Haag wordt met
dagelijks één voorstelling om 20.15
uur die donderdag gestart met "Eri
ca Minor" en verder de cyclus rond.
Theater: Lido, film: The Don is
Dead; regisseur: Richard Fleischer;
in de hoofdrollen: Anthony Quinn,
Frederic Forrest, Robert Forster, Al
Lettier! en Angel Tompkins; film
keuring: achttien jaar.
Sluwe aristocraten, die zich ach
ter de schermen van uiterlijke be
schaving en weelderige rijkdom
schuil houden, maar wel degelijk
aan de touwtjes trekken: ordinair^,
voetvolk, dat bereid is voor relatief'
een paar duiten vuile handen te
maken en voor een moord meer of
minder niet terugdeinst. Het is de
ze structuur, die bij elke film, waar
in de Mafia haar smerige praktij
ken mag uitvoeren, terugkeert. Bij
"The Don is Dead", is dat al niet
anders. Een misdaadfilm dus, een
betere in zijn soort, waarvan Je wel
een sDeciflek liefhebber moet zijn om
er meer dan louter filmtechnische
waardering voor te kunnen hebben.
Het dorp is opgedeeld over een dy
nastie van drie families, die op be
trekkelijk ongestoorde wijze kunnen
leven van al wat de wet verboden
heeft. Een overkoepelende commis
sie zorgt voor de Juiste coördinatie.
Drie oude rotten aan het hoofd. Als
één daarvan sterft, is de kiem ge
legd, die het criminele rijk danig in
verval zal brengen. Het compromis
blijkt onvoldoende waarborgen te
bieden, als er een vrouw in het
spel komt. Natuurlijk gaat het dan
weer mis. Ook de grootste boef heeft
pure menselijke gevoelens. De onder
linge strild barst los, ke<>»«>rd en on
verbiddelijk. De kogels f"*««n over
het filmdoek: als de Mafl* aal
echt boos is, is er geen houden
meer aan. Maar eigenlijk is er spra
ke van een massale zelfmoord: de
ondergang van de dynastie is na
bij. Als de afbrokkeling voltooid
dreigt te worden, treedt de bezinning
toch nog tijdig in. De bevolking van
het dorp is dan al aardig uitgedund
en het bedreigde brein achter de
schermen (Anthony Quinn) is ge
troffen door een hartaanval, die hij
maar net overleeft. Geteisterd is hij
door bloeddorstige wraaknemingen.
"Maar in de laatste meters film wordt
het Compromis weer overeind gezet.
De Mafia herademt.
JOHN KROON.
Communistische agitator in Sowjet-Unie werkt van mens tot mens
sinds het ontstaan
le om in hun eigen woonwijken en on- zijn ze verplicht het politieke en per-
heeft de communistische der hun collega's op hun werk als soonlijke leven in hun woonbuurt
maatregelen genomen om /VT1- anUof «Hn «ilri morVffpmpp-nSchan rnnt.rnlprpn
de grote massa propaganda
communisme te maken. Het
zorgt natuurlijk voor een op- schappij uitoefent. De volgende ge- dus vooral
van de Jeugd in marxistisch- gevens over hen en hun werk zijn aanpak
inistische geest, maar ook de vol- grotendeels ontleend aan het West- Sowjet-Unie groot belang wordt ge-
.agitatoren" actief te zijn. ze zijn werkgemeenschap te controleren
instrumenten, waarmee de partij haar daarover rapport uit te brengen aan
sociale en politieke druk op de maat- de partijonganisatie. De agitator werkt
Het systeem eist namelijk,
hecht.
De individuele „agitatie" moet
Volgens Sowjetrussische bronnen
iedereen dezelfde levensbeschou- bedroeg het aanitad agitatoren in 1973 -al de toenemende neiging om het
(materialisme, atheïsme) en de- drie en een half miljoen. Hun taak persoonlijke leven als een privé-i
nnJde politieke opvattingen (n.l. die ligt in de politieke beïnvloeding
rrjji regering en partij) heeft. h,in «weta
°°T>aarom heeft de Russische
Inistische partij
het begin af de vervulling i
beschouwen,
Sowjetmaatschappij
verlangt namelijk van haar leden dat
zij zich als een deel
00$ aantal van haar leden geschoold de onderlinge wedijver. Bovendien collectieve Sowjetfamilie zullen be
schouwen en gedragen. Dit betekent
dat geen enkel gebied van hun le
ven ontoegankelijk mag zijn voor de
andere leden van het grote gehèeL
Mensen „die geen belangstelling heb
ben voor het maatschappelijk leven
van het collectief tonen" worden dan
ook als asociaal beschouwd, evenals
„degenen die tegen de arbeidsdisci
pline en de normen van het maat
schappelijk gedrag zondigen, drank
zuchtigen, tot voorwaardelijke straf
fen veroordeelden, uit de gevangenis
ontslagenen en gelovigen". Zij allen
moeten dus door de agitatoren gere-
classeerd worden.
De gelovigen worden in de door de
partij aangehouden rangorde op één
lijn gesteld met hen die tot drank
zucht geneigd zijn en staan voortdu
rend bloot aan inbreuk op hun privé-
leven. De gegevens die de agitatoren
nodig hebben voor het bewerken van
de gelovigen, worden gedeeltelijk
geleverd door de kerken. Die zijn im
mers verplicht alle ambtelijke hande
lingen te registreren en de registratie-
lijsten bij de autoriteiten in te leve
ren. Die stellen de lijsten weer ter
beschikking van de partijorganen. Zo
komen ze dan in handen van de agi
tator.
De gelovigen kunnen zich aan ande
re atheïstische propaganda nog wel
onttrekken, maar ze zijn gedwongen
de partijagitator op him werk en
zelfs ook thuis te woord te staan. Hij
kan zijn argumenten kracht bijzetten
door te dreigen met disantminenepde
maatregelen, b.v. dat de betreffende
zelf of zijn kinderen geen vorm van
hoger onderwijs zullen ontvangen.
Gaat het om leden van niet-geregis-
treerde geloofsgemeenschappen, dan
wordt er vanzelfsprekend gewaar
schuwd voor de Juridische gevolgen
van hun activiteiten op kerkelijk ge
bied. Het mag dam ook rustig 'n won
der genoemd worden, dat het geloof
in Rusland na meer dan een halve
eeuw Sowjetheerschappij nog leeft
en:.krachtig leeft.
MEER BUBELS
UTRECHT De Jubileumactie van
het 160-Jarige Nederlands bijbelge
nootschap zal 60.000 nieuwe leden op
brengen. Hiermee wordt het streef
getal met 10.000 overtroffen en is het
totaal aantal leden van het genoot
schap gestegen tot ruim 300.000. De
werving, die nog in 116 van de 637
afdelingen moet plaats vinden, heeft
tot nu toe 52.433 leden opgeleverd-
Op de algemene Jaarvergadering
van het genootschap is tevens mee
gedeeld, dat de bijbelverspreiding in
binnen- en buitenland blijft toene
men. Dankzij de verkoop van het
nieuwe testament in de omgangstaal
"Groot nieuws voor u" steeg de om
zet van nieuwe testamenten in 1973
van 37.000 tot 118.000. Over de gehe
le wereld werden vorig Jaar 6 mil
joen bijbels, 14 miljoen nieuwe tes
tamenten en 230 miljoen bijbelge
deelten verspreid.
Jeroepingswerk
Nederlands Hervormde Kerk
roepen te Veen wouden (toezeg-
te) T. B. Hop, kandidaat te Gro-
Sgen: te Delfzijl: H. L. A. de Wijk
jEexta; te Ramsdorp en Holysloot
jezegging), te Tletjerk (toezegging)
te Oudega, Idzega en Sandfir-
0: W. Schaap, kandidaat te
fecht: te Leerdam (derde, nieuwe
tóikantsplaats)C. M. S. Verwoert
jMeenaldum: te Meerkerk: drs. C.
fcnk. kandidaat te Zoetermeer: te
(heusden: M. Goudriaan, kandi-
Jt te Papandrecht.
bankt voor Ridderkerk: W. E.
fcenbeek te Nieuw-Leusden: voor
(heusden: S. de Jong te Ouddorp.
Gereformeerde kerken
Senoemd tot ziekenhuispredikant
'Den Haag: G. Vesseur te Den
(ag-W., die deze benoeming heeft
ngenomen.
pgenomen naar Zuidwolde: drs.
[W. Thijs te Amsterdam.
'he%ankt voor Hoorn: H. W. Bm.
levanger te Gorredijk en J. P. E.
rheul te Wijhe.
fcristelijke Gereformeerde Kerken
te Vlaardingen: D. J.
e.cf in Onstenk te Maassluis.
Gereformeerde Gemeenten
iangenomen naar Hardinxveld-
Tssendaim: B. Redndere, kandidaat
[Rotterdam, die bedankte voor 28
plaatsen.
>9-0
UTRECHT De bisschop
Roermond, mgr. Gijsen, is bereid
eraan mee te werken dat de Ho
geschool voor Theologie en Pas
toraat in Heerlen, die nu in zijn
}gan niet beantwoordt aan de
normen diie voor de priesteroplei
ding gesteld moeten worden, voor
hem weer aanvaardbaar wordt.
Mgr. Gijsen heeft dit meegedeeld
tijdens een vergadering in Utrecht
van de Nederlandse bisschoppen
en de hogere oversten van orden
en congregaties in Nederland.
De laatsten zijn verenigd in de
Nederlandse Stichting priesterre
ligieuzen (SNPR). Bisschoppen,
SNPR en de katholieke instellin
gen voor wetenschappelijk tlgfc-
logisch onderwijs (Kiwto's) W-
ten samen in de Centrale Be-
leids Commissie (CBC) om te ad
viseren over de priesteropleiding.
De CBC voelt zich gepasseerd
door het besluit van mgr. Gijsen
een eigen priesteropleiding te
starten, daarom heeft mgr. Gij
sen nu voorgesteld dat hij met de
CBC gaat praten.
De bisschop vain Roermond
verklaarde dat zijn besluit, in zijn
bisdom een eigen opleiding voor
priesters te starten, vanuit zijn
eigen verantwoordelijkheid gé-
nomen is. De vergadering merk
te op dat als een bisschop of pro
vinciaal zich meent te moeten te
rugtrekken van een Kiwto, hij dit
zal moeten doen met omschrij
ving van motieven. De oversten en
bisschoppen benadrukten dat zij
samen de verantwoordelijkheid
dragen voor de vorming en oplei
ding van toekomstige priesters en
pastorale werk(st)ers.
De vergadering sprak als haar
mending uit dat CBC en mgr. Gij
sen zolang mogelijk met elkaar
in gesprek moeten blijven over
de problemen rond de Kiwto's,
met name op het gebied van de
Juridische structuur, de verant
woordelijkheid van de bisschop
pen en provinciaals, de kerkelijk
heid van de opleiding, de gehuw
de priesterstudenten en de spiri
tuele vorming.
Jaarverslag adviesbureau priesters en religieuzen:
UTRECHT Bij een aantal pries
ters en religieuzen (zusters en broe
ders) die uit het ambt zijn getreden,
bestaat nog lang onzekerheid over
de genomen beslissing. Aldus het
Jaarverslag van het Centraal Ad
viesbureau voor Priesters en Religieu
zen (CAPER) over 1973. Deze onze
kerheid hangt volgens het CAPER
nogal een samen met heimwee naar
de geborgenheid van vroeger en met
verlies van veel vertrouwde contac
ten. Vooral echter speelt het feit mee
dat gedurende lange tijd van hun le
ven de beslissingen voor hen door
anderen (oversten, kloosterregel)
genomen zijn-
Wanneer zij het religieuzen-leef
patroon loslaten, staan zij maat
schappelijk ontheemd. Zij worden
vaak aangesproken op een ontbre
kende volwassenheid, die ofwel een
persoonlijke onvolwassenheid is, of
een soort wereldvreemdheid. In
sommige gevallen vinden de uitgetre
denen te weinig opvang bij hun fami
lie, omdat die haar image aange
tast acht.
In het jaarverslag wordt uitvoe
rig stilgestaan bij de problemen van
priesters en religieuzen die zich met
hun problemen tot het CAPER wen*
den of die advies vragen rond de uit
treding. Ter sprake komen de per
soonlijke problemen van de religieu
zen, maar ook de problemen van he
le kloostergemeenschappen. Aldus
meldt de persdienst van de RH.
Kerkprovincie.
Eind 1973 stonden bU het CAPER
227 cliënten ingeschreven, van wie
170 zich in de loop van dat Jaar
hadden gemeld. Van de 95 inge
schreven priesters wilden 47 uittre
den: de overigen kwamen voor "pre
ventieve" gesprekken, d.w.z. zij wil
den hun moeilijkheden oplossen ter
wijl zU in het ambt/het kloosterle
ven wilden blijven. Er kwamen 7
theologanten om hulp bij het bureau
en voorts één predikant. De verhou
ding wereldheren (secuMeren) -paters
(regulieren) was één op twee. Het
aantal missionarissen bedroeg een
kwart van de priestercliënten. Hun
opvang, begeleiding en herinschake
ling in de Nederlandse zielzorg ver
gen nog veel aandacht. De leeftijds
groep van de priestercliënten die het
sterkst vertegenwoordigd was. is
die tussen 30 en 40 Jaar (bijna de
helft)20 pet was boven de 50 Jaar.
Van de 116 cliënten- vrouwelijke
religieuzen wenden zich 50 in ver
band met uittreden tot het CAPER
met 6 broeders werden preventieve
gesprekken gevoerd, terwijl 10 bij het
CAPER kwamen in verband met
uittreden. Onder de cliënten varen
er die binnen congregatie of bisdom
voor de vraag kwamen te staan of
zij niet in geweten verplicht waren
een eigen, soms contestataire weg
te gaan. "Meerderen van hen zijn
de overtuiging toegedaan dat bepaal
de kerkelijke structuren de hoopvol
le vernieuwing van de kerk tegen
gaan.
Ook voor hen geldt dat zij vaak
hun oorspronkelijke roeping willen
waarmaken maar de kerk beschikt,
door "gedwongen" dispensatie en
ter beschikking stellen van het ambt
over de macht om de betrokkenen
van hun kloostergemeenschap of ge
meente en pastorale arbeid te ver
vreemden", aldus het Jaarverslag
van CAPER. Of hieraan iets gedaan
kan en moet worden acht het CA
PER nog moeilijk te overzien. Ge
tracht wordt deze mensen met geest
verwanten in contact te brengen.
Bij een aanton voorgenomen uit
tredingen wordt ingegaan op de
vraag of er voldoende gelovige mo
tivatie is om "met zin en plezier"
er weer aan te gaan staan. Is die ba
sis er niet, dan is er aldus het CA
PER nauwelijks rede meer om
over een blijven in ambt of kloos
ter te praten. "Dit ls een belangrijke
zaak voor de vernieuwing van het
priesterlijk en kloosterlijk leven in
het algemeen. Men houdt de mensen
niet in het ambt of klooster door al
leen maar te 6leutelen aan verbete
ring van werk- en leefomstandighe
den (hoe noodzakelijk ook) door te
werken aan "gezelligheid" democra
tisering, leven in kleinere groepen,
aldus het Jaarverslag.
Bij de 227 cliënten kwamen in 141
gevallen ter sprake, ojn. ang
sten en eenzaamheidsgevoelens met
als bijkomende verschijnselen over
spannenheid, vlucht in werk, auto
riteitsconflicten en sexuele moeilijk
heden.
Veel cliënten kwamen met
een maatschappelijke vraagstelling:
voor 93 was de werksituatie onbevre
digend, 133 kwamen mede in verband
met werkzoeken. In 59 gevallen,
werd de financiële en sociale situatie
onder de loep genomen. In 6 geval
len werd advies gevraagd over
kerkrechtelijke gevolgen van uittre
den. Bij 35 vrouwelijke en n-nnneiij-
ke religieuzen werd extra aandacht
gegeven aan de opbouw van nieuwe
relaties.