5Maatschappijkritiek heeft voor mij niets met kunst te <9«d Stallerhof": fraai boerendrama WOENSDAG 19 JUNI 1974 PAGINA 19 Anneke Boot: een succesvolle Leidse schilderes LEIDEN Ruim twee jaar ge leden was de Leidse schilderes Anneke Boot nog geheel onbe kend. Haai naam als kunstenares is nu, na een periode van veel vuldig exposeren, gevestigd. Dat bekende Nederlanders als de ac teur Henk van Ulsen, de schrijf ster Hella Haasse, de cabaretier Fons Jansen en de Leidse hoog leraar S. Dresden bereid zijn ge weest haar tentoonstellingen te openen heeft aan deze reputatie bepaald geen afbreuk gedaan. Hoe Anneke deze persoonlijkheden voor haar zaak heeft weten te intereseren, is een vraag die niet lang onbeantwoord hoeft te blij ven. Anneke schrijft al die mensen name lijk zelf aan. „Want", zegt de succes-1 volle schilderes, „het is per slot van rekening voor hen ook leuk om eens te praten over een onderwerp dat buiten him gewone werk valt". Zelf zal Anneke Boot ndet gauw haar eigen werk tijdens de opening van een tentoonstelling toelichten. „Ik ben ndet zo verbaal gericht, en dan over mijn eigen werk te moeten theo retiseren in het openbaar, nou Er valt ook niet veel te theoretiseren over An nakies doeken. In een ex pressionistische stijl schildert zij hijs kranen, hooibergen, en strandpara- neiging wat oppervlakkig te worden, maar het enorme succes van Anneke bewijst toch wel dat er ook aan dit soort werk een behoefte is. Haar wenk evolueert zich langzaam: de kleuren zijn iets helderder, iets vro lijker geworden, en de industriële on derwerpen hebben plaats gemaakt voor hooibergen, landbouwwerktui gen en kassen. In feite is er ndet zo veel veranderd. Anneke kan zich niet goed voorstellen dat haar werk wel sterk zou veranderen: „Experimen teren Ik begrijp ndet goed dat iemand* in stijl kan veranderen. Je manier van werken, dat ben je zelf, neke's schilderijen zijn vooral in het verleden te vinden, bij schilders als Van Gogh en Brei toer. bestudeerd, heeft een dagtaak aan Opvallend is, dat in de ruime kamer van Anneke niet één van haar doe ken hangt. Zij wil dat opzettelijk niet, omdat zij afstand van haar werk wil nemen. „Als het hier hangt blijf ik er mee bezig en zou ik misschien aan het veranderen blijven". Door de strikte schedldtog tussen woonruimte en atelier kan zij haar werk objectief, als het ware met de ogen van een buitenstaander, blijven beschouwen. Vanaf september zal het werk van sols. Haar werk heeft geen maat schappelijke boodschap, geen milieu- k Jtlsohe instelling, hoewel veel van haar onderwerpen aan de industrie on send zijn. „Met al die symboliek ei aaatsohappijkritiek ben je meer ir. je Intellect bezig dam met kunst. K nn betekent voor mü gendetéh. Ovir maatschappijkritische onder werpen wil ik wed praten, maar het heeft voor mij met kunst niets te maken", aldus Anneke Boot. Dit *l*art pour rart"-primcipe heeft de en jezelf, dat verandert miet zo smel". Anneke, doe in Leiden sociologie heeft gestudeerd, heeft een dagtaak aan haar werk op het ministerie van CRM. Daarnaast is er hat schilde ren, dat beslag legt op vrijwel al haar vrije tijd. Tijd om contacten met andere schilders aan te knopen heeft zij nauwelijks. Toch voelt An neke dit niet als een groot verlies, omdat haar werk nogal verschilt van dat van de meeste moderne kunste naars. Aanknopingspunten tot An- Anneke Boot permanent te zien zijn in hat Haagse Hotel des tod es, waar bij een schilderijen boetiek met al leen haar werk zal beginnen. „Hat dis wel fijn om een vast punt te heb ben", zegt Anneke. De plannen voor deze boetiek zijn ontstaan tijdens een succesvolle tentoonstelling van An neke in hat hotel verleden jaar. In Leiden heeft zij nog maar weinig ge- exposeerd. Misschien volgend jaar tijdens het universitaire eeuwfeest? HANNY RENEMAN. 59 Als er toch namen moeten worden gegeven en klassificaties moeten worden toegepast zou men „Staller- hof" van Franz Xaver Kroetz een vorm van neo-realisme kunnen noe men. Het gaat inderdaad om een ui terst zakelijk geformuleerde werke lijkheid maar er staat meer dan er staat. Achter de tekening van een Beiers drama in een primitief boe rengezin ontstaat een beeld van al gemene menselijkheid; ons aller eer ste aandriften, beter of slechter be heerst, emoties die allereerst op zich zelf zijn gericht en op het eigen voortbestaan en daarmee een fun damenteel onvermogen om met an deren in relatie te treden. Het verhaal is simpel: een boere nechtpaar heeft een veertienjarige, achterlijke en bijizende dochfce jDe 58-jarige schlemielige knecht is op het kind gesteld, maar ver-' kracht haar na een dronken ker misdag. De moeder wil haar abor-' teren, de vader wil haar doden maar ook primitieve ouderdriften krijgen éde overhand. Uit wraak wordt de hond van de knecht ge dood. Een drakerig gegeven uit een streekroman, het Deutsches Schauspielhaus Hamburg speelt het in een regie van Ulrich Hei- sing en Karl Kneidl bovendien in een uiterst traag tempo, met lan ge stiltes en broeierig zwijgen. Maar langzamerhand groeit in de voorstelling een enorme spanning: het boerendrama krijgt de onaf wendbaarheid van een Griekse tragedie het wiel wentelt, nie mand kan het op eigen kracht te genhouden, en niemand helpt de ander. Er ontstaat een beeld van volstrekte vereenzaming, waarbij de emoties snel schakelen tussen opperste afkeer en intens medege voel. En er wordt een sfeer van intens psychisch g/weld opgeroe pen, die hier dan wel in een sim pele omgeving is gesitueerd, maar waarbij de parallellen met andere samenlevingen en gemeenschappen zonder woorden worden gesugge reerd. Er wordt prachtig gespeeld, .et een fenomenale dochter van Eva Mattes, in een heel doelmatig de cor van de regisseurs en een zeer doordachte regie. In het kader van het Holland Festival: tot 22 Juni in Mickery Amsterdam, op 25 en 26 Juni in De Lantaren, op 29 en 30 juni in het HOT. T entoonstellingen C n«stilden van de bibliotheek. .nstzaai Beun. Hoflaan i Was se tr Mane-Anne Otten-Schuffe. Ie wandkleden: Joeki Slmék brons, pi../*leken Van 1 lunl t/m 22 lunl aoord ótudio Oude Riln 88 beiden ex 'Sitle Renzc Boekhoudt tekenln- ge schiidertten en aquarellen Ope- n «tilden ma. Vrll 15 0023 00 u.: zo 5 00-18 00 U a «niet «I>e öcnen Nassaulaan 4, Jegstgeest tel 60220 An* v.d H t. Kon ex Doseert eigen werk oa Drukkeril De Bink Rooseveltstraat 8. ma tjn vr 8 uur v.5 uur nam. za 1.30—3.30 uur nam Leidse bioscopen Luxor: "Don't look now", dag. 2.30. 7.00 en 9.15 uur. zo ook 4.45 uur. 18 Ir. Trianoni "Gejaagd door de wind", dag. 2.00 en 8.00 uur 14 Jr. Kinder- "The Aristocats", woe. en Studio: "Le Magniflque", dag. 2.30 Camera:' 'De tri (Ra- Ka- llng: "Het gevecht le De Luwte. Balluwstraat. Zee, expositie van schilder Geopend op natuurwetenschappen* dag 10— Bezoekuren Ziekenhuizen Dtaconessenhuls: le kl dagelijks van 11.00 12.00 uur van 16 45 16 30 uur en 18.30 19.30 uur 2e en 8e kl dag l6.4o- 16.30 uur en 1850 19.80 urn Kinder- (Lfd.llns dagelllks «an U 00-19 00 uur zondag 14 00-16.00 tot 19.45 uur: kinderafdeling: dag. van 15 tot 18.30 uur: 3e klasse: dag van 14 tot 14.46 uur en van 18.46 tot 19.45 uur Kraamafdelingdag van 15 tot 16 uur en van 18.45 tot 19.45 uur, kinderaf deling dag. van 15 tot 18.30 uur Endegeest: dinsdag en vrijdag 13— 14.30 uur, 's zondags 1112 uur en 1416 uur: eerste klasse: de gehele dag. Annakllnlek: Klasse afdeling van 11.00 tot 12.00 u van 13.30 tot 15.30 u van 19.00 tot 20.00 u Derde klasse. van 13.30 tot 14.30 u. van 18.30 tot 19.30 u Avondbezoek voor de kinderzaal. uit sluitend voor deouders, alleen op woensdagavond van 18.30 tot 19.30 uur ACADEMISCH ZIEKENHUIS Voor alle patiënten (behalve kinde ren) zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 15.00—16.00 uur 18.36—30.00 uur Voor de prematurenafdellng gelden oe volgende bezoekuren (alleen voor ouders) Maandag t/m vrijdag: Wanneer voor ernstige patiënten door- clale kaarten verstrekken Alphen aan den Rijn Riinoord: le en 2e klas 11-11.80 1.16 en 18 30-19.30 u 3e klas 18 45 tot 19 45 dag van 11.15 tot echtgen.) v. 15 tot kraamafdellng echt: Kinderafdeling teuws Het Kroningsfeest van ZM. Koning Willem III is ook door de Nederlanders aan de Kaap de Goede Hoop gevierd. In Kaapstad, onder mede werking der Rederijkerska mer "Aurora" zelfs met bui tengewonen luister. Vandaar is aan Z.M. den Koning een album gezondenbevattende photographieën uit de Kaap kolonie en eene lijst van de namen der gevers. De band is vervaardigd uit rood ma rokijn bezet met Afrïkaan- sche diamanten in Afri- kaansch goud. Volgens de be schrijving moet het een alles zins waardig prachtwerk zijn. Volgens de Romeinsche "Fanfulla" hebben de onder- handelingen tusschen de Spaansche regeering en den Pauselijken Stoel een gunsti- gen voortgang en bestaat er alle reden een gewenscht re sultaat daarvan te verwach ten. Maarschalk Serrano zou beloofd hebben de nog niet verkochte kerkelijke goederen aan de geestelijkheid terug te geven en den Paus volkomen vrijheid in de benoeming van bisschoppen te laten, alleen onder voorwaarde dat er geene andere dan Spanjaar den benoemd worden. Vijftig jaar geleden: De verzouting van Delf- lands boezemwater, als gevolg van het lekken van de onder Maassluis gelegen Oranjébui- tensluis, heeft zoodanige vor men aangenomen, dat van 'n ernstige bedreiging van den geheelen Westlandschen tuin bouw moet worden gesproken. In verband hiermede zullen binnenkort belangrijke her stellingen aan de sluis wor den uitgevoerd. PANDA EN DE MEES TER-HERRIEMAKR 17—125 Professor Kalker stapte verder met zijn vinding, en Panda keek hem peinzend na. „Vreemdmompelde hij. Jk kon helemaal geen stadsge luiden horen, maar hem kon ik goed verstaan. Ik ben dus niet helemaal doof Trouwens ...nu hoor ik ook het verkeer weer gaan. Wat is er toch aan de hand? Ik zal het Kalker eens vra gen Die heeft tenslotte wetenschap gestudeerd". Hij holde achter de geleerde aan en onderweg bedacht hij plotseling iets waardoor hij vergat wat hij wilde vragen. Prol'.-sorriep hij opgewonden. „Ik geloof dat ik weet van wie die uitvinding is! Een poosje geleden liep ik met een zaken- mznrdoor de stad en toen hij u zag, wilde hij u dringend spreken. Maar hij werd bijna overreden door een taxi en daardoor „Een taxi!" herhaalde de geleerde. ,J)at herinnert me aan ietsIemand zei dat ik een taxi moest nemen om op tijd bij zijn kantoor te komen. Dank je wel ...eh... Pinda!" Met die woorden hield hij haastig een taxi aan. Jommeke Met Fifi op reis Mevrouw, voor zo'n vergoeding mag Fifike mij elke dag ondersteboven springen f Kooktip AARDBEIGEBAKJES Breng krap een halve liter melk met 75 g sul- en een gespleten va nillestokje langzaam, dus op laag vuur, aan de kook. Klop 3 eidooiers, met 50 g suiker los en meng er geleidelijk 50 g gezeefde bloem door met mespuntje zout. Blijf steeds goed roeren en kloppen. Giet er heel ge leidelijk de kokende melk bij, zet het mengsel op vuur en laat het, on der voortdurend roeren, nog enkele minuten zachtjes koken. Neem de pan van het vuur en laat de vla (echte banketbak kersroom) afkoelen en daarna in de koelkast goed koud worden. Drenk de inhoud van een doosje ge halveerde aardbeien in sinaasappelsap, een half uurtje van tevoren. Schep de banketbakkersroom in de taartbakjes, pastei bakjes of op de beschui- ïn leg de gehalveerde aardbeien erop. WINA BORN FRED BASSET Het was stom, mee te gaan A met diè snelle Jongens A1UN MAPER ZEST JWT HU ZüN Weekloon graao zou puilen VOOR DE WEEKREKENIN& VAN DE KRUIDENIER. KLEINE VAART CatóhK 17 t Palermo or Aotwer- «'«SI' Malacia 18 te Rotterdam Manta 17 v Amsterdam nr Delfz Marie Christine 17 v Great Yarmouth nr Rotterdam Nassauborg pass 17 Brunsbuettel nr Zaandam Nieuwland 17 v Rotterdam nr Lelth Noblesse 18 te Rotterdam Novel pass 17 Wight nr Antwerpen Avedrecht Ï7 450 wzw Freetown Kp Lopez Camttia 17 680 no St. Maarten gadiscio nr Tahmeshaven Nedlloyd Carwell 17 480 w Sejcheü- len nr Karachi Nedlloyd Kembla 17 100 wnw Aca- Coral Actinia 17 30 w Oporto 18 dw Greenwich - dam Corrie Broere 18.dw Sardinië nr Danla 18 te Rotterdam Dependent 17 v Rotterdam nr Zee Dutch Mate 18 te Rotterdam Flducla 17 v Amsterdam nr Gr< Jacobus Broere pass 18 Kp Gris Nez x-tvuzu> io w AJiLsi-eraam Pavonis 17 v Rotterdam nr Zee Prinsenborg pass 17 Brunsbuettel nr Amsterdam Prinses Margriet 17 v Amsterdam nr La Conma Ring 18 20 zw Cadiz nr Lissabon Rijnstroom 17 v Amsterdam nr Har wich Selnehaven 18 te Hamburg GROTE VAART Aal sum 17 vMontreal nr Stavanger Alkmaar 17 215 w Kp Vlllano nr Anitilla Cape 18 te Amsterdam Copan DaJ Ha Dallla 17 te Mena Esso Bonaire pass 17 Sabang nr Bahrein Gaasterland 17 690 no FortaLeea nr Recife Gardenia 17 te Rlohaino Gulf Swede 19 te Port Arthur verw. Hermes 17 te Aruba Ilias 17 v Malta nr Rhodes Kabylia 17 60 zzw Acapulco nr Wil mington Karakorum 17 te Damman verw. Katwijk 17 600 no Barbados nr Las Angeles800 nW 1106 Angelee nr lj°a Safocean Albany 17 v Kaapstad nr Port Elizabeth Sinoutskerk 17 v Kaapstad nr Ant werpen Socrates Fukuoka 17 v Nagoya nr Ko be Straat Hongkong 17 v Kaapstad nr Durban Straat Nassau 18 te Paranague verw. Waalekerk 17 50 w Puertortco nr Ge- Waardrecht 17 100 o Salvador nr Portugal Westerkerk 17 v Hamburg nr Rot terdam S&anker burg

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 19