Carol krijgt van veel Herwijnen tv-werk programma] TVmorgëfï] Royal Ballet: succes met achterhaald theater N 0 RI T't betrouwbare ...e/7 gisteren l verrast minder Holland Fcslival flNSDAG 18 JUNI 1974 NEDERLAND I 15.55 W.k. Voetbal '74: Australië West Duitsland (NOS) 18.45 Fabeltjeskrant (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 De verschoppeling;, tv-serie (VARA) 19.30 De eilanden van de rode vogels, natuurfilmserie (VARA) 20.00 Journaal (NOS) 20.20 Wie wat waar, een vraag- en antwoordspel (VARA) 20.50 Kolo, Joegoslavisch Danstheater (VARA) Reportage van een voorstelling in het Amsterdamse Carré. Uitgevoerd worden dansen uit Servië, Bosnië, Kroatië, Macedonië, Slovenië en het Roemeense Wala- chije. 21.25 Landleven de molen, tv-film (VARA) Eerste aflevering uit de tiendelige Engelse serie „Coun try Matters" over het leven op het platteland in het Engeland van de jaren twintig. 22.15 Achter het nieuws (VARA) 22.45 Journaal NOS) NEDERLAND II 18.35 Fabeltjeskrant (NOS) 18.45 Journaal (NOS) 18.55 De Voetbalkwis (KRO) 19.25 W.k. Voetbal '74: Schotland Brazilië in Frankfort (NOS) 21.20 Journaal (NOS) 21.40 De beuk er in!, dokumentaire ovei nemuiden (KRO) 22 20 Den Haag vandaag (NOS) 22.35 Journaal (NOS) 22.40 W.k. Voetbal '74: samenvattingen Duitsland (NOS) de voetbalclub Ar- i indrukken vanuit Veruit het belangrijkste pro gramma was gisteravond NCRVs „Hier en Nu", dat ge heel bestond uit ongedwongen bedoelde filmopnamen van Adolf Hitler met het daarbij geleverde commentaar door Al- bert Speer, lijfarchitect en la ter minister van oorlogsproduk- tie van de Führer. Het waren kleurenfilmpjes die voorname lijk door Eva Braun waren op genomen en na de oorlog door een Amerikaans officier zijn gevonden: bijna aandoenlijke pogingen (als Je dat woord in verband met Hitier mag ge bruiken) om de nazi-leider te laten zien als vriendelijke baas, die kinderen over de bol streek en op zijn tijd een koekpunt at. Dit lukte natuurlijk niet, om dat Hitier een door contact stoornissen beladen man was, die warmte altijd moest voor wenden omdat deze emotie niet tot zijn uitrusting behoorde. Zoals Speer, geïnterviewd door de Engelse Journalist Ludovic Kennedy zei: „Ik geloof dat hij een vreemde voor zichzelf was, alsof hij van een andere planeet kwam." En zo kwam hij in deze familiekiekjes ook over een eenzame in zijn pluim strijkende entourage (Göring, Göbbels, Von Ribben- trop, Bormann). Het opvallendste was nog de banaliteit van dit min of meer huiselijke leven in het tegelijk schitterende en neerdrukkende Wagneriaanse landschap Berg hof in Beieren. Zo kon men een Jonge vrouw tegen Hitiers lijfwacht horen zeggen: „Herr Bruckner, Sie sind ein Gewaltsmensch" (me neer Bruckner, u bent een bruut). En zo kon men Hitier de gezusters Braun het was nog vóór de oorlog horen beloven dat hij zijn best zou doen de film „Gejaagd door de Wind" nog eens te laten verto- En inmiddels zat Albert Speer, met twintig jaar opsluiting in Spandau achter de rug, in de tv-studio tegenover Kennedy en leverde verklarende achter grondtekst. Kennedy probeerde wel uit Speer te krijgen wat er in hem om ging bij het zien van deze beelden waar hij zo nauw bij betrokken was ge weest, maar deze bouwer van Hitiers dromen bleef koel en afstandelijk: vrij emotieloos scheidde hij zijn commentaar af, alsof het gebeurtenissen be trof die hem slechts zijdelings geraakt hadden. Wel bekende hij de avond na dat hij het nieuws van Hitiers dood had vernomen gehuild te hebben, maar meer uit opluch ting dan uit medeleven; ook gaf hij toe vooral uit ijdelheid met zijn grootscheepse werken te zijn doorgegaan, lang nadat hij Hitiers kwaadaardigheid had doorzien, maar ter veront schuldiging voerde hij aan dat hij toen een Jongeman was die zijn kans zag tot de grootste architecten van de geschiedenis te zullen worden gerekend. Onthullend waren Speers op merking dat Hitier niet echt een harde werker was („hij deed soms twee, drie weken niets") en de mededeling dat Eva Braun van Hitier geen geld kreeg en daarvoor was aangewezen op plaatsvervanger Martin Bormann, die zich daarbij grof gedroeg. Jammer was dat Speer niet zei (en Kennedy niet vroeg) in welke zin Bormann grof was. Geme ten naar de bizarre fatsoens normen van het Derde Rijk zal het wel geweest zijn omdat Bormann de minnares van de Führer een slet vond. (DINSDAG 18 JUNI 1974 bijt-Soos, met om 7.30 Nieuws; 7.41 —8.00 Aktua; 8.30 Nieuws; 8.36—8.45 18-6. 18.00 Nieuws. 18.11 Radiojour-' xl.55 Mededelingen 12.00 (S) Van 13.00 Raden gramma. 19.30 (S) Vanavond, muziek, vrolijkheid plm. 19.30 Mijn dochter Murlël strip. plm. 20.00 Kwispel. plm. 20.05 Wat je ver haalt, muzikaal sou venirprogramma. plm. 20.10 Met mu ziek op stap. plm. 21.45 Herengracht 338. plm. 22.10 George van Renesse improviseert. 22.30 Nieuws. 22.40 Ra- diojournaa'.. 22.50 (S) Corrv Brokken minder: De zingt. 23.05 Er floot een vogel J- 14.00 Huisbe- 15.30 Nleu Duitsland: informatie en muziek Bondsrepubliek. 16.00 Meer 17.00 (8) Eurollght: om roeporkest van de Südwestfunk. 17.20 Overheidsvoorlichting: Tekst en uit leg: gesprek met 18.00 (S) KRO-muzlek uit eigen pro- duktles. P.P. 18.19 Uitzending van de cii Politieke Partil Radikalen. 18.30 het ministerie W. 17.30 Nieuws. NCRV: 17.32 (S) Nieuws. 2 0.06 (S) Holland Festival ziek. 23.00 (S) Bariton Pep-op-drie: Arbeidsiitmlnen met po- piüadre verzoekplaten. 11.03 Drie dralt op verzoek: Postbus 700. 12.03 Radio- 24.00 Nieuws. Hilversum III (Tussen 19.30—21.30 Jazz en Blues. 22.02 (S) (Plopdon- Wachten op middernacht. 002 (S) In -2.02 (S) Kees Hamburger en Wim Bloemendaal. WOENSDAG 19 JUNI nastiek. 7.20 (S) Aktualiteltenshow (7.45 VPRO: Deze dag; 8.00 Nieuws, en 9.00 Van alle markten thuis). 9.36 Waterstanden. 9.40 Nederlandse Schoolradio. 10.00 (S) Radioweekblad. 11.00 Nieuws 11.03 (S) Medodieënboe. ket. 12.10 <'S) Ach ...Ja., het beste van de Jaren 50 13.00 Nieuws. 13.11 Dingen van de dag 13.25 (2) Een middagje Stoomradio. 16.00 Niuws. 16.03 (S) Apollo-Arle hier, hoorspél. 16.15 (S) Vara-Dansorkest. 16.55 (S) Nederlands Cabaret op de plaat. 17.26 (S) Metropoleorkest. 17.55 Mededelln- Nederland I KRO: 17.00-17.45 Nogal wiedus, een programma voor de kleintjes. NOS: 18.45 (K) Fabeltjeskrant. 18.55 (K) Journ. 19.05 (K) Van gewest tot gewest. Socutera: 19.20 (K) Filmpje van de Nationale Commissie ter bestrijding van Alkohollsme en Drugverslaving. NOS: 19.25 (K) W K. Voetbal '74: Nederland-Zweden In Dortmund. In de pauze van de wedstrijdUitzending van de Volkspartij voor Vrijheid en Demo cratie. 21.20 (K) Journ. 21.40 Den Haag vandaag. 21.55 (K) Staatsloterij. 22.00 (K) Panoramlek. 22.30 (K) W. K. Voet bal "74: samenvattingen en indrukken vanuit Duitsland. 23.25-23.30 (K) Journ. Nederland II HILVERSUM II TROS: 700 Nieuw*. 7M ifij Oofc- samenleving. NOS: 20.00 (K) Journ. KRO: 20.21 (K) Studio Vrij: Lnforma- tle op het gebied van vrijetijdsbeste ding NOS: 22 fff 82 10 (gj Journ. Te zeggen dat eind goed al goed Is van het programma, dat het Royal Ballet gisteravond in het Congresgebouw presenteerde zou |de zaak overtrekken maar een leuk en snel gedanste „Card Game" (Jeux de Cartes) van John Cranko op de gelijknamige muziek van Strawinsky bleek toch een al leraardigste uitsmijter. Er wordt nog wel eens gediscus sieerd over de vraag hoe wij het toneelspel van Louis Roy aards nu zouden waarderen wat de danskunst betreft is die vraag wel te beantwoorden: het grote pu bliek waardeert dat soort sterk achterhaalde theater nog steeds, zoals het ook de goede oude stoomopera nog heerlijk vindt. Toch leek de overvolle PWA-zaal gisteravond gereserveerd te reage ren op een dansmonstrum als „Las Hermanas", een dansmime gebrouwen door Kenneth MacMil- lan op het verhaaltje van het prachtige toneelstuk „Het huis van Bernard a Alba" van Garcia Lorca. Wat daar aan drakerigheid werd vertoond tart iedere be schrijving, de vloeiende muziek van Frank Martin (concert voor clavecimbel) zat er aangeplakt te genaan een gruwel. Het inleidende „Concerto" van MacMülan (op het tweede piano concert van Sjostakowitsj) hing ook van voze elegantie aan el kaar: sierstandjes die niets mede delen, als los zand aah elkaar han gen en alleen eventueel oogstre lend kunnen zijn. Wel weer boeiend de pas de deux uit Romeo en Julia van Prokowjew (alweer van MacMülan): niet om de ge- reografie, maar om de beide su-' perbe solisten Antoinette Sibley en Anthony Do well. En dan tenslotte die John Cranko, met voortreffelijke dansers en een brüjante Stephen Jefferles als de Joker. Het Residentie Orkest on der David Taylor zeer welluidend, en goede solistische bijdragen van Philip Gammon in het argeloze pianoconcertj 3 van Sjostakowitsj en de clavenist Barry Words worth in het concert van Martin. Het Royal Ballet treedt vanavond nog een keer in Den Haag op en voorts op 19 en 20 juni in Amster dam en op 22 Juni in Rotterdam. JAAP JOPPE Nederlandse ploeg voor songfestival samengesteld AMSTERDAM De Nederlandse ploeg, die zal deelnemen aan het songfestival in Oostende van 6 tot 10 augustus, is als volgt samengesteld: de zangeressen Heddy Af folter (23) en Saskia Martijn (19), beiden uit Amsterdam en de zanger Fon Kle ment (23), van oorsprong Amster dammer. maar in Bergen (N.H.) woonachtig. Dit ploegje is gekozen na voorse lecties uit een 60-4al aanmeldingen en na een eindselectie met 23 kandi daten. Dat meldt impressario Frans van Klingeren, die als ploegleider fungeert. De Jury bestond uit Har ry van Hoof, Ruud Jacobs. Harry de Groot. Ruud van Houten en Ruud Bos. Harry van Hoof gaat mee naar Oostende als Nederlands lid van de internationale Jury. Het repertoire van de drie deelne mers, die bij de audities luisterliedjes zongen, moet nog worden samenge steld. Het is voor de zesde maal dat in Oostende een songfestival wordt ge houden. Onder de titel "Sexism in the 1970's" wordt deze week in West- Berlijn een conferentie gehouden van de Wereldraad van Kerken. Ongeveer 120 vrouwen afkomstig uit alle delen van de wereld, zullen zich bezighouden met de discriminatie van de vrouw, de rol van vrouwen in een mannenmaatschappij, de gevolgen die "woman's lib" heeft voor traditionele familieverhoudin gen en dergelijke. De NCRV-radio zal aan dit gebeu ren in twee uitzendingen aandacht besteden. Allereerst in "Podium voor de vrouw" op donderdag 20 juni om kwart voor negen 's morgens via HUversum II en later die dag ook nog in "De kerk vandaag" om kwart over zeven 's avonds vla HUversum DUITSE TV DUITSLAND I 18.00 (K) Nieuws uit Noordrijn-West- falen. 18.10 (K) Elefantenboy. tv-se- 18.40 (K) Journaal. 19.20 (K) (K) Journaal en weerbericht. 21.15 (K) Showprogramma 22.00 (K) W.K. Voetbal: résumés. 23.00 (K) Journaal, kommentaar en weerbericht. DUITSLAND II 18.25 (K) Die FoUyfoot-Farmserie. 19.00 (K) Journaal. 19.30 (K) Doku mentaire film. 21.00 (K) Jot 21.15 (K) Duitse aktualiteiten uit Oost en West. 22.00 (K) Aktualitei ten uit de filmwereld. 22.46 (K) Terug naar de basis in een onder- jzoek van de meest elementaire 'menselijke strevingen. Dat moet Peter van der Linden voor ogen in in deze dagen van artistieke theatervertwijfeling. De toneel groep De Appel heeft dat uit gangspunt mede tot het hare ge maakt, i Kort na het veel geprezen pro gramma „Kisten" dat een aantal menselijke basissituatie op een speelse manier attaqueerde tot in j de sfeer van mime en cabaret toe, nen met „Tafels" gekomen, ook r een groepsproduktie, die de (directe eigen inbreng van de me- j dewerkers uit ideeën en improvi saties sterker naar voren wil laten I komen. Gisteravond ging in de Brakke I Grond in Amsterdam als bijdrage i het Holland Festival deze produktie, gelukkig geen zoveel variaties op dat nuttige meubel stuk en alles wat Je daarbij zou kunnen bedenken, want dan ben Je dramatisch toch wel snel uitge praat en wordt het een facile be doening. De tafels bleken alleen maar een j formeel aanknopingspunt om de ervaringen van „Kisten" wat ver- j der uit te diepen. In de grote i reeks sketches, die in wisselende expressie (maar toch wel duidelijk [vanuit één stijlbesef) speels in el kaar overgingen, proefde men' vooral het contrast tussen een mogelijke levende werkelijkheid en de dorre plichtplegingen, die er met steun van ons, nijvere mieren uit gemaakt zijn. De grimmig macabere wereld van Kafka met zijn verdorde schim- met zijn onontkoombare me- chamiek doemde heel sterk op. Het programma gebruikte platen Daumier, diens sarcastisch, bloedeloze karikaturen van mensen. Tussen die polen laveerde de uit drukking van deze voorstelling vaak met geest herkenbaar in si tuaties thuis en od kantoor, een wonderlijke grimlachspiegel. Er viel veel te genieten aan „Ta fels", vooral ook omdat de type ringen van Carol Linssen, Peter van der Linden, Niek Pancras en Geert de Jong met een frisse, oor spronkelijke aanpak zeer uitge- pÏÏI ie KRO gaat brenff». Daarnaast klare revuesketches uit. En toch ';1 er seru's als T Carol van Herwijnen: „Een tijd geleden sag ik het niet meer zitten..:' Nu nog kan de acteur Carol van Herwijnen (32) in alle rust «fmoeite voor dom om dan die en van zijn pas verworven Bijlmer-flat met het openbaar vervoer een r0, paa toteressimt; omdat Je „p naar het centrum van Amsterdam tuffen. Na oktober, de aan- die manier je fantasie optimaal vang van het nieuwe tv-seizoen, zal Van Herwijnen echter door kunt gebruiken", menig mede-passagier worden aangegaapt of aangesproken. >(Neem Want Carol van Herwijnen staat dan, naar hij zelf zegt, „in the die spotlight". „Martha", geweest. Dat soort dingen bekijk ik Wim T. Schippers, dat dan maar füosofisch. Het sust Jezelf ander een beetje". Heeft Carol van Herwijnen, die in „De Wolverman" 1965 cum laude de Amsterdamse to- de volgende maal is hij weer een politie-lnspeoteur. Henk van Ulsen kan dat ook: de motoriek van een nen. Zoiets eist zeer veel van een acteur, maar het is interessanter dan Jezelf te spelen. En ik heb 't idee, dat ik dat laatste besloop de toeschouwer het idee, vuldig te zien is. En ook speelt hij tijd i Van Herwijnen veel- neelschool voltooide zich dan lange veel heb moeten doen". belangrijke rol in een Herodo- van de VPRO (JPe- WiUem Frederik Her- 5®™ dat hij naar pastiches keek beroemdere voorbeelden. De kracht tus-aflevering van perfoonlijke uitdrukking door riander" j het Appelensemble ging aldus wat mans), teloor. In De Brakke Grond deed zich Van Herwijnen, ijdel genoeg bovendien het bezwaar voelen, dat to zijn met „Tafels" te weinig in het rond ning miskend talent gevoeld? „Ach, misschien wel. De een nu eenmaal meer in de belang stelling dan de ander. Het heeft vaak Van Herwijnen is daarom zeer ver-, guld met zijn rol in de serie „Vader en Zoon" naar de strip van teke- naar Pieter van Straaten die de te "maken metThet "soort AVRO komend seizoen op het i blij werk dat Je doet dan met de pres- scherm gaat brengen. eventuele herken- taties, die je levert". December vorig Jaar ude kijker „toch i»cueuiuer vui aai woo v.cuwx geënsceneerd," waardoor veel heel normale eigenschap" is te- H^^jnen te*dm in"°de~Barend knul stff't wegviel. Misschien is dit tweede vreden over zijn toekomstige tv-car- Servet-kerstshow Hij vertolkte een programma te snel op het eerste rière. Destijds zag h« de titelrol kerstballenverkoper. „Dat die jongen in de NOS-serie „Floris" zijn zich daarvoor leent" kreeg hij voorbij gaan. Carol speelde verschillende kanten te horen. Ca- van de schilder Jan van Herwijnen gevolgd. Eelkje Hoenderdaal voeg de met serene toewijding op de I cello een effectief geluid aan deze grimmige beeldenstroom toe. Het stuk is tot en met 22 Juni nog Plaatsvervanger Rutger Hauer werd In Amsterdam te zien en van 25 tot Floris en plukt daar nu nog de en met 30 Juni In Scheveningen. vruchten van. "De Appel" komt er overigens In 't van Herwijnen: „Ik vond het toen soen ook mee wel verschrikkelijk Jammer. Maar Van Herwijnen is Ja. misschien was ik wel van zo'n kekf,n °f d®.rol+1^1 PIET RUIVENKAMP, paard gevallen en hartstikke dood gen. Carol van Herwijnen, de kleinzoon rol: „Dan merk je pas wat piepkleine rol uit kan richten. Men- wonende acteur Doude sen, die je iets kwalijk gaan Zelf vond ik het erg leuk doen". beetje uitge- (Van Doude) weinige Nederlandse acteurs, die in Amerika een musical-opleiding volgde. Opvallend is daarom dat we jnooie Jon- Caro1 nimmer in een dergelijk toe vaak te werkstuk te zien krijgen. Hij, aller- iffii oen broodmes f*** hier gewonde acteur: „Die mooie jongen, t*?*1 altl^d d^Hde het toch niet. Vaak zei regisseur: je bent zelf die krijgt te spelen. Ik ben het beetje zat, dergelijke establish- ment-rollen. Een rol, die afstaat, ligt me veel me musical wordt geschreven", die je Dankzij een beurs van een fris- drankenfabriek mocht Van Herwij nen zich van 1967 tot 1968 bekwa men in de musical op de New Ik moet Yorkse school van Phüip Burton, de stiefvader von Richard. Terug in Nederland ging hij verder als free lancer. Voor het Amerikaanse avon tuur zat hij twee jaar vast bij Stu dio van Kees van Iersel. Het medium tv eiste hem in het seizoen 70/71 op. Hij kreeg hoofdza kelijk rollen in eenakters te spelen. Een dergelijk eenmalig gebeuren bevalt hem wel. Carol: „Ik ben niet iemand, die een stuk vijftig keer met het grootste plezier van de wereld kan spelen. Ik heb er don erg veel moeite mee". Doorbordurend op tv-toneel: „Je weet dat Je voor een groot publiek werkt en vaak in rollen, die in to neelpraktijk niet voorkomen. Neem „De heks van Haarlem" van Frede rik van Eeden 'n paar jaar gele den op tv te zien dat is 'n stuk. dat het beroepstoneel nimmer meer aal spelen". 'Mooie' acteur hoeft zich niet langer miskend te voelen LEIDEN De Leids/Hazerswoudse formatie TheShoes, die met Face to face" in de vaderlandse popscene terugkeerde, heeft een nieuwe single klaar. De titel is "Up and down", net zoals "Face to face" geschreven door de Shoes-tweeling Jan en Henk Versteegen. Zij stonden ook garant voor de B-kant van het plaatje, dat de titel "She-la-la" meekreeg. De nieuwste Shoes-plaat heeft alles in zich om net zo'n hit te worden als "Face tot face". Met de terugkeer van de Shoes is ook hun fanclub opnieuw begonnen. Elke twee maanden verschijnt het blad "Face tot face". Zij die lid willen worden kunnen een briefkaart voor nadere inlichtingen sturen naar Postbus 265 in Leiden. Wat de musical betreft lijkt voor Carol van Herwijnen de lucht enigszins op te klaren. Hij, enthou siast: „Als alles doorgaat, wil René Solleveld, producer bij de AVRO, de Rocky Horror Show in Nederland gaan brengen. Pleuni Touw, Hugo Metsers en ik zijn al gepolst voor deze vrije produktie". RADIO Verder is er weer radiowerk voor Carol van Herwijnen, die dit sei zoen aan het Amsterdamse gezel schap „Baal" was verbonden. Voor de NCRV speelt hij onder meer in een hoorspel. Afgelopen seizoen was hij tevens te horen in een serie programma over poëzie. Daarnaast is Van Herwijnen in onderhande ling met Anne Marie Prins, die de acteur in één van haar nieuwe pro jecten wil hebben. Aantrekkelijke werkzaamheden? Carol van Herwijnen: „Ja, het lijkt leuk te gaan lopen. Een tijd gele den zag ik het niet meer zitten, wilde wat anders gaan doen. Schar relde 6 1/2 maand rond in Rome om mee te werken aan een film, die niet van de grond kwam. De depressie, waarvoor ik hier weg was gegaan, heb ik daar overwonnen". Mocht het toneel Van Herwijnen ooit in de steek laten dan is er al tijd nog zijn tekentalent. Op 17-jarige leeftijd maakte hy voor Jumbo de tekeningen voor het spel „Surpriso". Met ingehouden trots toont hij na afloop van het gesprek het kwartetspel. „Weet Je, ik ben blij dat Je niet over het geëngageerd-zijn van een acteur hebt gesproken", zegt hij bij de deur. „Je bent natuurlijk be- sommigen daarover hoort praten, vraag je je wel af waarom ze dan niet naar wat Vietnam gaan om daar te doen wat ze hier lopen te beweren'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 5