Hans van Manen in ban van a nieuwe Sacre du Printemps 'BeNard': met veel lustrumstuk verrassingen roaramma] Holland Festival 1974 I ...e/7 gisteren TV morgen] DUITSE TV '7RIJDAG 14 JUNI 1974 PAGINA 5 AMSTERDAM „De opwinding was enorm. Mensen floten, bele digden de dansers en de compo nist, schreeuwden en lachten. Di rigent Monteux keek wanhopig naar Diagilew, die hem tekens gaf om door te gaan. Een schit terend geklede dame sloeg een jongeman in het gezicht die naast haar stond te sissen. Haar bege leider stond op en de twee man nen wisselden hun kaartjes uit. Het duel werd de volgende dag gehouden. Een andere dame spoog een van de boe-roepers in zijn gezicht. La princesse de P. verliet haar loge met de opmerking: ,,Ik ben 60 jaar oud, maar dit is de eerste keer dat iemand het waagt mij voor de gek te houden". Dit is een ooggetuigenverslag van de première van het Strawinsky-bai- let "Le Sacre du Printemps" niet de première die zondagavond (16 Juni) in de Amsterdamse Stads schouwburg wordt gehouden, maar die van 29 mei 1913 in Parijs. Er is sinds 1913 wel het een en ander ge- gebeurd op theatergebied en er moet zondagavond in Amsterdam wel iets heel bijzonders op de planken ko men wil het schouwspel van ruim zestig Jaar gelden zich herhalen. Maar een ding is zeker: de nieuwe 'Sacre du Printemps" wordt een poetsen", zoals hij het noemt. Dat tionale Ballet en deze week heeft hij rechts. Hans van Manen knipt mot tijd gehad om het nog "wat op te zijn vingers. De danseressen liggen i- schouwburg van Amsterdam. de evenementen land Festival 1974. De muziek is van een geniale ponist, de dansers (Nationaal Bal let) van top-kwaliteit, de decors en Repetities kostuums van een eerste klas thea ter-ontwerper (Jean-Paul Vroom) en de choreografie is in handen van de beste choreograaf in Nederland: Hans van Manen. "Le Sacre du Printemps" is de moeilijkste opgave waar ik ooit aan het Hol- gebeurt in de studio's van het Na- Hans van Manen in een typische „Van Manenhouding" tij dens een van de laatste repetities voor zijn Holland Festival- produktie van Strawinsky's „Le Sacre du Printemps". tionale Ballet boven in de Stads- vaststeken. In positie. Met hun hele "Uit het Kinsey-rapport is gebleken schuldigend. "Als de Sacre eenmaal i: lichaam tellen zij de gecompliceerde dat 46 pet van alle mensen voor hun première is gegaan kom ik - he- totn - Strawinsky-maten mee, 1, 2, 3, Ja De muziek davert door de studio ei de danseressen duiken de groep dan "Oké. We doen nog eens le doorloop"! roept Hans nen. De rommelig geklede dansers houden op met hun spleroefenlngen frater" repetitie.' °r£Tg" huwelijk eerst contacten heeft iemand van Ihun eigen geslacht. Verder zijn er natuurlijk ook de al ïrs in. mensen die werkelijk bi-seksueel vo Hans van Manen volgt alle be- ^J11- Heel wat mensen gaan in hun sers. ei wegingen nauwgezet. Dit is bijna de teven dus zowel met jongens als met maitre zondag- meisjes naar bed maar dat be- i feite al 25 Jaar niets. Hans van Manen draait i bezig, sinds de tijd dat ik de mu- zijn tape-recorder. Hij zoekt ziek op mijn vijftiende voor het ?erst begin van de muziek. De dansers hoorde in de Disney-film Fantasia", bewegen ongedurig in hun truitjes verzamelen zich in twee groepen avond is de première. De decors zijn tekent niet dat de benadering de linker en rechterkant van de Uaar> de kostuums zijn klaar er mag niets meer misgaan. Er is brief binnengekomen van een thea- twee pas-de-deux terproducent die gehoord had dat de Sacre niet door zou gaan. Een mis verstand. Het moet doorgaan. lemaal bij, dan slaap ik overal aar neerval. Ik werk trouwens eer aan nieuwe balletten: een Alexandria Radius en zes dan- en een ander voor Gérard Le- jhet Nederlands Dans theater met zes danseressen. Op mu ziek van Ravel. En op 31 Januari, Erotiek "Ja. het is erotisch ballet. wollen beenbeschermers kij- vertelt Van Manen laatste repetities in Amsterdam. Hij heeft de laatste weken in schillende interviews benadrukt dat op banken onder de spiegels: iemand zijn Sacre geen verhaal-ballet wordt. Strawinsky schrijft zelf dat hij voor de uitwerking van zijn bruuske the- w datgene koos wat de muziek in hun stopwatches in:'het partitu»u daar moeit ik nog aan beginnen. Deze zomer geef ik lessen in Keulen en daar doen ze ook een van mijn balletten op de televisie. Even later nemen we afscheid. w De eerste grote pas de deux: Han Al mijn balletten zijn erotisch. ken met schuine ogen naar de enige Ebbelaar met de jonge donkere Sacre is voor my een ritueel Daar 8aat hiJ ^n, een geheel geklede mensen langs de kant Amerikaan David Loring, die zijn een uitdaging, zoals al die meiden ideeen, plannen, muziek anken onder de spiegels: iemand eerste seizoen bij het Nationaal al dansen met die Jongens. De steeds weging. Hans het Nationale Ballet, twee Jour- meteen een solo heeft. Het is zijn geest opriep: het voorhistorische Rusland. Hij was nu eenmaal een Rus. Maar hij zei daar onmiddellijk bij dat dit idee uit de muziek voort- ^^kom^'op komt. niet de muziek uit het idee. aanscrs Romen op de Sacre gaat open. Totale stil te. "Oké, we beginnen! De bekende geladen fagot-solo. De links, de vloelende, makkelijk ogende i ontroerende pas-de-deux die abrupt Het genaamde maïdöióïïer heb tot een einde komt ais alle zestien ik voor het slot bewaard, danseressen met gebalde vuisten het toneel op komen draven. Verontwaardiging? Jalouzie? Bo- Na een kwartier al hangt er in de i feministen? Geen tijd meisjes van rechts. Twee blokken na te denken, want de muziek gaat lucht. De haren mtin mensen stappen op elkaar toe. Dr in een razend tempo verder en na danseresspn ha gaat het om de construct e, J Britse nrndueer he Pint srhetspn re veel eedans volet dan de werk is niet anekdotisch 6chrijvend." Strawinsky in zijn biografie: "Toen ik aan de laatste bladen van mijn partituur voor De Vuurvogel werk te kreeg ik een visioen dat me totaal maken op zijn notitie-blok; Hans pas-de-deux Radius. met zijn 1 plechtige heidense rite oude mannen die in een cirkel zit ten en keken naar een Jong meisje, dat zichzelf de dood in danst. Zij wa ren bezig haar op te offeren aan de god van de lente. Dit werd het the ma van Le Sacre du Printemps". De Juiste vertaling van Strawins ky's Russische titel is dan ook "Het Lente-offer" en niet "De inhuldi ging van de Lente", zoals het werk ln het Frans en het Engels bekend is geworden. Strawinsky begon er in 1912 in Rusland aan te werken, en voltooide zijn compositie in 1913 in Zwitserland. De toen nog Jonge com ponist was de ontdekking van de super-talentenjager Serge Diagilew. de leider van het nog steeds be- danseressen hangen los, die van niet be- Britse producer begint schetsen te veel gedans volgt dan de tweede de jongens zitten vastgeplakt op hun 1~i_ WWHan Ebbelaar, voorhoofd. Ze zijn drijfnat. Als het ouw Alexandria maagdenoffer is gebracht en de 32 dansers op dat merkwaardige laat- zijn hier en daar over- ste fluit-solo'tje voldaan ineen zak ken kunnen de dansers niet meer. Hans van Manen ook niet. Hij gaapt, is doodmoe. 'Ik slaap Manen telt nauwelijks hoorbaar mee en kijkt met priemende ogen gefronste wenkbrauwen. De dansers zakken door him eenkomsten tussen ^aste.Ik^'in muTie'ïi^ïding me^s verla^,n 'inks tweede pas de deux denkbeeldige podium. De danse s nen zegt daar draaien hun hoofd i eerste Hans van Ma de repetitie links, naar dat hij dat expres zo gedaan heeft, vier uur per nacht", zegt hij veront- LEIDEN Op de Burcht werd gisteravond de première gegeven i r de gelijknamige NEDERLAND I 15.55 Wereldkampioenschappen Voetbal '74: West-Duitsland Chili (NOS) 18.45 Fabeltjeskrant (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 De Waltons, tv-serie (TROS) 20.00 Journaal (NOS) 20.21 Porgy and Bess (TROS) Film van Otito Preminger uit 1959 na: musical van George en Ira Gershwin 22.15 Tros Sport (TROS) 22.50 Drie momentopnamen in Zuidoost-Azië, dokumentaire (IKOR) De dokumentaire laat tralningswerk in West Irian zien (met onder meer een toelichting door generaal Sima- tupang van de Indonesische Ra Ad van Kerken). Voorts worden twee projecten op de Filippijnen getoond, die beide representatief zijn voor één van de grootste di lemma's in vrijwel alle ontwikkelingslanden: de trek naar de grote stad en de daarmee gepaard gaande leegloop van het platteland. 23.25 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.35 Fabeltjeskrant (NOS) 18.45 Journaal (NOS) 18.55 Dokumentaire: het kind van de rekening (KRO) Deze reportage gaat over het probleem van de zwerf kinderen in de Zuidkoreaanse hoofdstad Seoel. 19.25 Wereldkampioenschappen Voetbal '74: Oost-Duitsland Australië. 21.20 Journaal (NOS) 21.40 Brandpunt (KRO) 22A0 Uit de kunst (NOS) 23.05 Journaal (NOS) 23.10 Wereldkampioenschappen Voetbal '74: samenvattingen (NOS) Als de kwaliteit van het folklo ristisch festival waarmee het wereldkampioenschap voetbal gistermiddag in het Waldsta- dion on Frankfurt werd ge opend bepalend zou zijn voor de rangschikking van de deel nemende elftallen, dan werd Brazilië op een pump en een sambaschoen opnieuw kam pioen. Haïti zou in de finale niet verliezen. Argentinië zou de strijd om de derde plaats van Uruguay winnen, en met de benoeming van Joao Have- lange tot president van de Fifa zou de Zuidamerikaanse hege monie in het voetbal voltooid zijn. Maar omdat later in de mid dag het Braziliaanse elftal zich in de openingswedstrijd tegen Joegoslavië beduidend minder elegant bewoog dan de Jongens en (verrukkelijke) meisjes van de carnavaleske dansgroep die als laatste ploeg van het ope ningsfestijn mocht losbarsten, zal die volgorde na de finale op 7 Juli wel geheel anders lig gen. Gelukkig maar, want op basis van de nationale bijdrage die alle zestien deelnemende landen aan die opening moch ten leveren zouden, bijvoor beeld, West-Duitsland en Ne derland (Jawel, klompendan sen) in de eerste ronde reeds zijn afgevallen. Nu mag Cruijff het tenminste nog proberen. Zo'n openingsceremonie, daar kan geen internationaal sport toernooi blijkbaar meer buiten. Elk land heeft de Carel Briels die het verdient en dan zullen er ook talrijke registers worden opengetrokken. Waarom nou niet gewoon een meneer die een paar vriendelijke dingen zegt en vervolgens het welt- meisterschaft voor geopend houdt? Van het aldus uitge spaarde geld kunnen dan de premies van het morrend voet balvolk nog wat aangezuiverd worden. Maar nu kregen we anderhalf uur lang folkloristisch gestoei dat (behoudens de reeds ge noemde Zuidamerikaanse lan den en enig volksdanswerk van Oosteuropese naties) goedbe doelde tijdverspilling bleek. Dat tweeduizend schoolkinderen uit Frankfurt in draf het WM '74 embleem op de grasmat kwa men leggen, was een charman te attentie al vrees ik voor een levenslang trauma bij het Jon getje dat, aan de regie ont snapt, zijn plaats niet kon vin den en zich tenslotte maar vermoedelijk snikkend als allerlaatste in het gras liet vallen. Overigens bleek reeds tijdens deze opening dat wij, Nederlanders zoals wij bij el kaar op schoot zitten, toch goed vertegenwoordigd zijn in Duitsland. De camera verwijlde namelijk vrij vaak bij een re clamebord dat ,.Kase a us Hol land" beloofde. We kunnen het niet laten. De Westduitse televisie is ruim twee jaar bezig geweest met de voorbereidingen tot het ver slaan van dit voetbalgeweld. In plaats van de bij interlands gebruikelijke drie of vier came ra's wordt elke wedstrijd hier gevolgd door zeven camera's. Wel, in dit allereerste duel tus sen Brazilië en Joegoslavië was daar niet veel van te merken. De regie was vaak weinig alert, een enkele keer viel het beeld uit, een herhaling werd onvol ledig gegeven, de beeldovergan gen waren niet zelden erg traag. INVALLER faamde Ballet Russe. Diagilew gaf studentenlustrumstuk „BeNard", de opdracht voor de choreografie aan geschreVen door Joost Halbertsma en zijn andere ster-ontdekking: de le- geregisseerd door Jaap Wieringa. Jaap eer bekend de Haagse gendarische Vaslaw Nijinski. Wieringa Strawinsky was over die keus ont- als acteur, verbonden i hij krankzin- comedie. Maar dat Wieringa ook nig werd als danser beroemder dan zijn tijdgenote Anna Pawlowa of Noerejew nu en Strawinsky bewon- menwerking met Wim de Haas (cho- derde hem zeer, maar als choreo graaf vond hij Nijinski "onmogelijk te werken" .Hij heeft reografie) en Pamela Teves (pro- duktie) met zijn artistieke talenten omringde. Het is eigenlijk overbodig niet de ontwikkeling van het stuk te Nijinski de partituur uit te tellen. schetsen, omdat dit de ontvankelijk- Hans van Manen is ook begonnen heid bij de toeschouwers, die de met tellen, maar hij zegt dat zijn Burcht nog zullen bezoeken, zou ballet er heel anders uit zal^ zien, schaden. De toeschouwers, die het stuk achtereenvolgens 14, 15, .17 en 18 Juni a.s. kunnen gaan zien, zullen het dan veel overrompelender bele- ven- omdat dit stuk zijn effecten ont leent aan het verrassingselement. En die elkaar snel afwisselende ver rassingen zijn er genoeg. Behalve ballet maakt <ton het „Bengaalse vuur," om de dan dat van Nijinski in 1913. houd het heel simpel. Ik ben overzichtelijkheid. Ik werk met dui delijke blokken mensen; ik wei slimme kruip-door-sluip-door plaatsingen om de zaak interessan ter te maken. Het wordt een duide lijk symmetrisch stuk". k«pt hif twee'platen ™dt"5 oorlogshandelingen in een kader uitvoering (in dit geval die van Pier- Plaatsen, zijn er de prachtige mu~ re Boulez met het Cleveland Orkest) cale omlijsting en de haast geperfec- en die platen zijn meestal al versie- tioneerde kleding. Maar dit zijn ten als hij aan de repetities begint, slechts uiterlijke kenmerken, die al- "De partituren van de muziek kan leen de spelbeleving het Juiste accent ik niet lezen dus ik luister alleen geven. En in „BeNard" staat de spel- naar die grammofoonplaten. Maar beleving, die vooral in stukken van dan wel erg lang. Als ik aan het ma- dit gehalte, zo bepalend zijn. centraal. het ballet begin krassen En het is voor iemand als Raymond Vrijdag 14 juni HILVERSUM I NA 18 UUR 18.00 Nieuws 18.11 Vandaag 18.20 Vervolg VPRO- gramma. 15.00 (S) Luister uit én thuis: verzoekplatenprogramma voor de militaire® met om 16.30 Nieuws» 16.58 Michael Strogoff. hoorspel serie. zending de Pa: 18.30 Nieuws. 18.41 Eehc kennimg: nieuws, feiten velen, RKK-ultoen- |e^.W HILVERSUM III 22.25 NCRV: 7.02 (S) Drie op Je boterham: S) Drie op Je bo- 9.03 (S) Tot uw uzlek op verzoek. 10.08 Muziek hi] de koffie. 12.03 (S) 23.65-24.00 Nieuws. HILVERSUM II 18.00 (S) Motropole Orkest. 18.19 Uit. gronden sociaal-maatschappelijk u- Arbeid. Drie de middag: Los vast- 18 50 Ver- 14 03 (S) Elpee Pop. 15.03 (S) Filter: hter- jongerenprogramma. NOS: 16.02 pelilk W.K.Voetfcal 1974: Nederland—Uru- terreln. 18:58 MarktberichtenLa.m. Haaaover. Tevens flitsen KNBTB. VPRO: 19.00 (S) Tahiti leugens, verwarring, strijd en goed nieuws. 20.00 Nieuws. 20.05 Vandaag" dit, morgen dat. 20.15 (S) Tahiti FM (.vervolg). NOS: 20.30 Den Haag van daag. VARA: 21.00 (S) Groot Om roepkoor, Omroeporkest ZwedenBulgarije. het woord. 22.45 (S) Staalkaart. 23.40 (S) Muziek Nederlanders. 23.55-24.00 Nieuws. NOS: 18702 Joost mag niet eten. 19.02 1 8 46 <K) FaheUjmtoant. Drie loopt achter: V.S.O.P. 20.02 (S) urnaal. NCRV19.00 K Nederland I NOS: 16.00 (K) Journaal. NCRV 16.02 (K) Kijkkast. 16.46 (K) Vakantie- sprookjesboek. ee® Japanse fllmeerie. 17.00 (K) Werkwijzer. fUmmrts. 17.10 —17.35 (K) NCRV Poppenkast. N06: 'eekraat. 18.66 (K) .9.06 (K) De wolvin K.K. Voetbal nabeschouwingen VPRO: VPRO-Vrijdagavond Show: ge varieerde muziek en plaatbeeprekln- Onderbreking van 21.15-31 20 roemde melodieën. 21.46 ^8) Hier l_ nu. 22.26 (K) Jongerenkoor: negro spi rituals. NOS: 22.35 IK) Journaal. 22.40 —23.10 (K vattingen. Nederland II NOS: 1666—17.46 (K) WK. Voetbal mijn twee platen al als grind, daarna ken Ik de muziek ook door door en ik weet precies hoe het in den Bogaard (die zo verdienste lijk Angelo gestalte gaf in „Leer Leer") bijzonder belangrijk met Een scène uit 'BeNard', het studentenlustrumstuk waarvan een reeks opvoeringen binnen de muren van de Burcht wordt gegeven. (Foto- Jan Holvast) ^balletstudio werf," a?e"euw de^roï ÏÏS BeTOlg' ?le T', idmtleke b- d°<* da dasP°°' de gene- zo'n belangrijke rol ie. moet de uit- uit. Daf komeiTer toclT steeds weer S^eT^tTkïï. "u\Z£t Sar vooral ln de echijnbaar on- verrassingen bij. Je merkt dat inge- doen. Het sonore stemgeluid, dat op "loTden^rdt fhTfannemen wttkeld^passagesin feite nee, io- ^e n tot^een^naast de weddenschap, dte etgenbjk geen plaatbeeprekln- .1.) (Om 22.55VMed«i©ltagen!? ~W W.K. Voetbal *74: KRO: 2.00 KRO-op-dxle: Nachtvlucht. NCRV: 4.02-7.00 (S) Bent u daar nog? ZATERDAG 15 JUNI VOOR 18 UUR tHILVERSUM I VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend gymnastiek. 7.20 (S) Z.O.: gevarieerd RSrï&rïff Mjj-rijg ao.oo tKi .Jou Voetbal "74 Zweden—Bulga rije te uüaaeidorf 18.46 (K) Fabel tjeskrant. 18.66 iK) Journaal. 19.06 (K W.K. Voetbal '74. 2e helft Zweden— De enige uitkomst, die de Nar koning. Niet maal. maar wel Hein Snijders "De hautain vernederen van de Nar Mi- werknemers. 17.56 Medede lingen. HILVERSUM II TROS: 7.00 Nieuws. 7.02 (S) Ont- Nieuws. partituur tel ik eerst helemaal chlel Noordzi) die m ziJn 5trlJd tus_ lazet «f toeschouwers zich en geweldige uitpluizerij. Ik X de ?°^ltle van de Nar belangrijk in rast afvragen, of de opmerking probe^rde^Um^Lfemleïnvow fngsf™™7rrL"dverS' de dial0gen tussen de PredUler en de Jongens, die Grieken" (vrij naar angst en verbergt In Heks wanneer de Prediker zegt: terix) een volgzaam uitspreken van het geloof, de tekst is of een spontane impro visatie. panische sprongetjes, is de Prediker fe" de kracht veel dansers werk: tweeëndertig. Tot waard00r da slechtheid geen°kans' .win,,. hierbij ook het tegenspel, dat de Heks kan gnjgen". Qf iets later: „Het s het maximum twintig. Het ballet is wat Van Manen be treft nu klaar. Hij heeft het inge- lnformatte show. 12.00 Nieuws. 12.30 Sport- elective 0 Nieuws, la ii in Journaal Rooie Haan, Vara's zal 14.46 NOS-JMBM-1 Programma voor bui- I schijnbaar •'n belangrijke rol dit- belangrijke bijzinnen (middenstuk het antwoord aan de professoren) voeten uit. Hij geeft zijn tekst zoveel geperfectioneerd worden. Deze boei- bijt-sóos, ende lustrumproduktie, die overigens „rare voor iedereen toegankelijk is, ver- As- dient 20 Juni a.s., wanneer prinses Beatrix de galavoorstelling zal bij wonen, een meer dan royale afslui ting. Kaarten zijn onder meer Wie van d© drie. 20.46 ,'K) i. 21.15 (K) Columbo: NOS: 22.3022.36 (K) Tlen-on. met Jonge lulsteraan». 4./A 10.33 (S) Plaatvaerta. 1180 S) Wegwezen, een programma voor akantlegangers an andt-r* weggebrul 11-66 Medadelïngan. (K) Nieuws uit Noord-Rij n- Iden. 18.10 (K) Georaa rv-eeria. (K) Journaal. 19.20 ~t) Auaga- «BVwsrtwrSt «21 ruxsrüohkmn aul Brdea, speslfUin. 81.66 <K) Da* 7. Stouv 22.00 (K) Reportaga oto Bonn 2236 (K) Journaal «n wwsrbertobA 23.4 <K) Tatort. Pamela Teves de Prediker biedt. grootste gevaar, dat het geloof kent, male inzet, een vaak onduidelijke ar- Vooral het verlengen van de uitge- is de duivelse manipulatie!". En in ticulatie en een dreigend „locaal studeerd met de dansers van het Na- strekte handen van de heks door die geladen sfeer, nog even onder- cent" te bespeuren. Juist omdat dit net. om 11A6 Med Bij de Nar viel, ondanks een opti- krijgbaar bij de" muziekhandel Ser- ia:l? - vaas en het studentenuitzendbureau ASA. en tuinbouw. 12AO Nieuws. 12.41 Ak- Prsnoo 18A6 - - - (K) 9 A.C. KOEKEBAKKER JR. p(« DDR—AusferwUA.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 5