Spanning in
"Don't look
now" goed
opgebouwd J
Scherpe kritiek op hervormd rapport over abortus
Christelijk Instituut
opent nieuwe drukker* j
Charley: wel spannend
«.umjuimujj»
Hulp voor actie
in Oost-Europa
Kort filmnieuws
UW DAGBLAD
mee op
vakantie
VRIJDAG 14 JUNI 1974
jHet rapport „Leven en laten leven'
flat aan de hervormde synode is
^aangeboden door een studiecommis
sie is in deze vorm niet geschikt
bm als synodaal geschrift te gaan
dienen, ook als de synode zich er-
inee zou verenigen. Dit zei deze
Keek een van de samenstellers, dr
E Schroten, by een toelichting van
i.o t rapport. Het is bedoeld als ma
teriaal aan de hand waarvan de sy
node kan komen tot het opstellen
Van een eigen geschrift
l,Leven en laten leven" heeft zoals
Semeld als conclusie dat abortus
hrovocatus afgewezen dient te wor-
lten. Slechts in het uiterste geval,
kLs het leven van de moeder be
dreigd wordt, zou hierop een uit
sondering gemaakt kunnen worden.
/Voor vier van de zes commissieleden
jnoet van zo'n dreiging letterlijk en
direct sprake zijn; de andere twee
nemen her begrip ruimer en laten
ruimte voor abortus op psychische
en/of sociale gronden.
Geen stellingname
Het anti-abortusrapport is slecht
ontvangen. De commissie werd drie
jaar geleden Ingesteld en In 1972
werden de leden aangewezen. In de
synode was eerder een gespreksnota
behandeld van de Raad voor kerk
en gezin, waarin over het voor
en/of tegen van abortus weinig
stond. Uitgaande van het bestaan
ervan en van het feit dat mensen
die erover denken om pastorale
hulp aankloppen bij pastorale
ambtsdragers, had de Raad een
aantal gezichtspunten bijeenge
bracht, waarmee wellicht geholpen
zou kunnen worden.
De synode echter miste toen een
stellingname tegen het verschijnsel
en gaf opdracht tot een studie als
nu verschenen is.
In de commissie zaten oorspronke
lijk vier artsen, twee vrouwenartsen,
van wie dë ene altijd al tegen
abortus was en de ander er van is
teruggekomen. Voorts telde de com
missie een vrouwelijke chirurg en
een longarts die kort na het begin
van het werk uitviel en van wiens
specifieke deskundigheid op het on
derhavige gebied dus weinig is ge
profiteerd.
Gevraag*, of men in de commissie
de inbreng van psychiatrische of
psychologische kant of uit het
maatschappelijk werk had gemist,
.zei de voorzitter dokter A. W. Man-
te, dat dit niet het geval was. al
gaf hij toe dat hierdoor het draag
vlak van het rapport breder zou
zijn geworden. Wat hy soms wel had
gewist was een socioloog o.ijd.
Twee theologen toldq de commis
sie, de reeds genoemde dr. Schroten,
predikant te Langerak bezuiden de
Lek, en de Loosduinse ds. J. A. van
Boven. Tenslotte werd tot de com
missie uitgenodigd mevrouw dr. F.
T. Diemer-Lindeboom van wie be
kend was dat zij zich met de mate
rie bezig hield aldus synodevoorzit
ter ds. J. C. H. Jörg en die boven
dien als lid van een gereformeerde
kerk de zaak een oecumenisch as
pect kon verlenen, (er bestaat in
gereformeerde kring wel een officië
le studiecommissie, maar daarvan,
maakt mevrouw Diemer geen deel
uit.
Aanvechtbaar
Geen contact is ei geweest met de
anders vaak door de kerken geraad
pleegde Protestantse stichting voor
Verantwoorde gezinsvorming.
De Raad voor kerk en gezin, wiens
eigen rapport indertijd werd afge
weken, heeft in een nota aan de sy
node scherpe kritiek geuit op het
nieuwe rapport. Hy spreek/t over
aanvechtbare, althans onbewijsbare
conclusies over, omvang, oorzaken
en gevolgen van abortus en van een.
moraliserend spreken over de maat
schappelijke ontwikkeling. Het hui
dige rapport zegt nee tegen abortus
tenzij de nood te groot zou worden.
Daaruit blijkt wantrouwen in de
vrouw. Haar beslissing wordt niet
aanvaard; eerst moet die beslissing
onderzocht en goedgekeurd worden.
De kerk moet echter uitgaan van
de volwassenheid van de gelovigen.
„De berk zal, door ditt rapport te
aanvaarden, weer een mogelijkheid
om werkelijk tot de mens "an deze
tijd te spreken ongebruikt voorbij
laten gaan", aldus de Raad.
Ook de commissie van rapport (en
kele synodeleden die punten voor de
discussie hebben genoteerd) is niet
erg geestdriftig. Behalve op de om
vang, de wijdlopigheid en de herha
lingen wijst zij op de noodzaak dat
verdere behandeling alleen mag ge
beuren als er ook „enige jonge
vrouwen, voor wie de problematiek
een existentiële is' in worden be
trokken.
(Gevraagd naar de ondervertegen
woordiging van vrouwen in de com
missie, twee van de oorspronkelijk
zeven leden, verklaarde dr Schroten
dat men daar geen last van had
gehad).
De rapportcomanissie vraagt ook, of
een synode die voor rond 90 procent
bestaat uit mannen, meestal van
middelbare of oudere leeftijd zich
zelf gekwalificeerd vindt om over
dit onderwerp een beslissend woord
te spreken.
Het hervormde opinieblad Hervormd
Nederland heeft in een uiterst kri
tisch artikel het rapport .Lieven en
laten leven" gekenschetst als „naar
geestig" „afwerend tegen alle ver
anderingen in onze cultuur en
daardoor komend tot onbetrouwbaar
redeneren."
Geref. Bond in
Herv. Kerk
'Een Gereformeerde Bond in een
Hervormde Kerk, kan en moet
dat eigenlijk wel, als men be
denkt dat de woorden hervormd
en gereformeerd dezelfde bete
kenis hebben? En wat is dan de
plaats en wat is het doel van de
ze Bond in het geheel van de
Hervormde Kerk?'
Het hoofdbestuur van de 'Gere
formeerde bond tot verbreiding
en verdediging der waarheid In
de Nederlandse Hervormde (Ge
reformeerde) Kerk' wil 'op deze
vragen wat dieper ingaan, voor
al omdat in de praktijk van het
hervormd kerkelijk leven deze
vragen telkens opduiken'. Het
heeft daartoe een nota over de
'Positie en beleidsbepaling' van
de Gereformeerde Bond opge
steld. die één dezer dagen zal
worden gepubliceerd
Het Hervormd Werelddiakonaat
heeft in een brief aan de hervorm
de predikanten diakonieën en corres
pondenten van het werelddiakonaat
gevraagd mee te doen met de gere
formeerde activiteiten voor gebed en
daadwerkelijke hulp voor de om hun
geloof vervolgden in Oost-Europa.
By de daadwerkelyke hulp gaat het
onder meer om voortzetting van de
(veelal "stille") hulp die al aan ker
ken en individuele christenen in
Oosteuropese landen wordt geboden.
En verder speciaal ook om bevor
dering van het bijbelbezit.
In de Gereformeerde Kerken in Ne
derland zal a.s. zondag (16 Juni) een
kanselboodschap van de syno
de worden voorgelezen, waarin wordt
opgeroepen tot gebed voor de ver
volgden en de vervolgers en tenslot
te "voor onszelf, opdat wik in dank
baarheid voor onze vrijheid deze
ook goed gebruiken".
Het gereformeerd algemeen diako-
naal bureau heeft bijbels, nieuwe
testamenten en christelijke lectuur in
tien verschillende Oosteuropese ta
len van Bulgaars tot Tsjechisch
aangeschaft met de bedoeling dat
die door kerkleden in Oost-Europa
worden achtergelaten, bijv. deze zo
mer al tijdens hun vakantie in één
van de landen daar. Giften voor dit
en ander werk zijn welkom.
Ook de interkerkelijke Stich
ting oecumenische hulp staat ach
ter de actie.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Bodegraven; J. de
Vreugd te Haaften, te Terneuzen: D
H. Bosma te Soest, die dit beroep
heeft aangenomen.
Aangenomen naar Enschede; C. J.
Rensink fe Marum, naar Bilthoven
bij de Nederlandse Protestanten
bond (NPB) R. G. van der Voet pre
dikant byzcmdeire werkzaamheden
voorganger Nederlandse Protestan
tenbond en Vrijzinnig Hervormden)
te Hilversum.
Bedankt voor Kootwijk: E. J.
Schimmel te Harderwijk, voor Hier—
den (toezegging) H. Jongerden te
Vennendaal, voor St. Maartensdijk:
H. van der Post te Bergambacht»
voor Nunspeet: S. van den Oever te
Willemstad, voor Vreeswijk J. de
Vreugd te Haaften.
Beroepbaarstelling per 2 september
1974 (kandidaat)G. H. Abma Kerk
straat 150, te Putten.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Zuidwolde (Drente):
drs. C. W. Thijs te Amsterdam.
Vorige week is in Johannesburg
een rileuwe ^drukkerij "Zenith Prin
ters" geopend. Hoewel een volsla
gen zelfstandige onderneming zijn
aandelen en leiding in handen van
stafleden van het Christelijk Insti
tuut voor zuidelijk Afrika. Deze
drukkerij staat ten dienste van het
Instituut, kerken en daarmee ver
bonden instellingen. Voorts zal zij
een bron van inkomsten voor het In
stituut moeten
Theater: Luxor, Titel: Don't look
jnow, hoofdrollen: Julie Christie en
(Donald Sutherland, regie: Nicolas
Roeg.
Toen ik gistermiddag de bioscoop
Verliet, knipperde ik verbaasd naar
met stralende zonlicht. Ik was hele-
ftnaal vergeten dat de zon nog kon
(schijnen, na de grauwe, grijze drui
lerige straatjes van Venetië in
rv ("Don't look now". Een film die de
.-(kijker boeit van begin tot eind, hem
vervult met afgrijzen, waarin de
(spanning op sublieme wijze door de
regisseur Nicolas Roeg is opgebouwd.
•j-Een film ook die Je eigenlijk twee
(keer, drie keer zelfs moet zien om al-
;ie subtiliteiten te doorgronden.
Het macabere verhaal is dermate
.(interessant uitgewerkt, het camera
werk is zo uitstekend, het spel van
Julie Christie en Donald Sutherland
izo subliem dat een bezoek aan deze
(rolprent zeker de moeite waard is.
Het is ondoenlijk om in een paar
woorden de sfeer van deze film weer
(te geven, omdat werkelijk geen en-
|kel detail mag worden overgeslagen.
(Alles is belangrijk. Een druppel
roodgekleurde vloeistof, over een dia
j gemorst, is tekenend voor het hele
'verdere verloop van dit gruwelijke
verhaal, dat in het kort hierop neer
komt:
Een man, een restaurateur van
oude kerken, zit op een late zondag
middag met zijn vrouw in de kamer,
(als hij plotseling vreselijk angstig
(wordt. Hij rent naar buiten, naar de
vil ver en ziet daar zijn dochtertje
liggen, verdronken. In vertraagde
beelden zien we hoe hij naar zijn
I dochtertje duikt, zyn gezicht één lan
ge schreeuw van smart.
Na enige weken zien we het echt
paar in Venetië. De vrouw heeft de
dood van haar kind nog steeds niet
verwerkt. In het restaurant komt
zij in contact met een blinde vrouw
en haar zuster. De blinde vrouw is
paranormaal begaafd en vertelt dat
zij het kind heeft zien zitten. De
moeder van het kind vindt troost bij
de vrouw en gaat haar geregeld be
zoeken, maar de man wil er niets
van weten, ook niet als de blinde
vrouw zegt, dat hij ook paranormaal
begaafd is. Intussen is het echtpaar
in het herfstige Venetië getuige van
enkele omorden. De blinde vrouw
zegt dat het ook voor de man niet
veilig is, maar toch wil hij niet te
rug naar Londen. Als zijn zoontje
gewond blijkt te zijn, vertrekt zijn
vrouw naar Engeland, maar na een
paar uur ziet hij haar op een lijkboot
met de blinde vrouw en haar zuster.
Hij gaat haar zoeken, krijgt echter
Londen aan de lijn en hoort haar
stem.
Het valt al tegen de avond als hij
in het hotel van het blinde medium
en haar zuster komt. Spoedig ver
trekt hy echter. De blinde schreeuwt
echter dat hij niet de straat op moet
gaan. Maar het is al te laat. In de
donkere, mistige straten ziet hij een
kleine gestalte in net zo'n rood jas
je als zijn dochtertje aanhad, toen
zij vertrok. Hij volgt het wezentje
door lugubere, nevelachtige gebou
wen. Zijn vrouw terug uit Londen,
achtervolgt hem, maar het is al te
laatHet afgrijselijke, gruwelijke
einde, waar de film naar toe spoedt,
heeft zich al voltrokken.
De laatste scène is een lijkboot,
waarop de vrouw, het blinde medium
en haar zuster.
ANNEMIEK RUYGROK.
In het industrieel filmfestival van Chicago is de film "Holland
Terra Agronomica" van Ronny Berends bekroond met de award
for creative excellence. De film werd door Ted de Wit geproduceerd
/oor Carillon audio-visual media in opdracht van het ministerie
van Landbouw en Vissery.
Na Holland Terra Fertilis (1968) en Holland Terra Culinarls
(1971) beide in Chicago bekroond met de Golden Camera is
dit.de derde film van Ronny Berends in opdracht van dit ministerie.
Tot en met 16 juni wordt in de Amstelhal van de RAI in Amster
dam de tweede Indonesische film week gehouden. Er zullen zeven
recente speelfilms worden vertoond, die een indruk geven van de
hedendaagse filmproduktie in Indonesië. De filmweek wordt gege
ven ter gelegenheid van de vyfde Pasar Malam Amsterdam, Er
zyn dageiyks voorstellingen om 14.30, 17.00, 19.30 en 22.00 uur.
Onlangs is er een brand uitgebroken in een balzaal op de pier
in Southsea waar de film van de rook musical '"Tommy" wordt
opgenomen. Ongeveer 200 personen, waaronder de hoofdrolvertol
ker Oliver Reed zagen kans uit het brandende gebouw te ontsnap
pen. Niemand werd gewond. De film wordt vervaardigd onder regie
van Ken RusseL
Postabonnement
doorhalen wat niet van toepassing is.
Zenith Printers neemt een deel van
de taak van de in 1973 gestichte on
derneming Ravan Press over. De
ze nam onder directeurschap van dr.
Beyers Naudé. ds. Dianie van Zijl
en Peter Randall tot voor kort zowel
het drukken als het uitgeven van o.
a. de publicaties van Sprocas (Studie
programma christendom in een
apartheidsmaatschappij) voor haar
rekening.
Grote financiële verliezen door
stijgende kosten, vernietiging van
delen van het fonds wegens censuur
en de stopzetting van inkomens uit
het buitenland op grond van de "wet
op besmette organisaties" (Affected
Organisations Act) dwongen tot een
andere opzet. Met name dienden
drukkerij en uitgeverij afzonderlijke
ondernemingen te worden.
Ravan Press blijft verzendhuis en
uitgever van publicaties van Spro
cas en eigen uitgaven. Men zal pro
beren uit de rode cijfers te komen
om ook in de toekomst nieuwe uit
gaven te kunnen financieren.
Binnenkort is de verschijning te
verwachten van The Politics of Sepa
rate Freedoms (De politiek van vrij
heid in gescheidenheid) van dr. N.
C. Manganyi, auteur van Being-
Black-in-the-world. Ds. Van Zijl, die
één van de directeuren van Ravan
Press was, is predikant geworden,
bij de Tsonga Presbyterian Church
in Tarkastad in de Kaap-provincie.
Julie Christie en Donald Sutherland, twee sterren die hun
sporen op het witte doek al tn vorige films hebben achterge
laten (dr. Zjivago en Klute), geven in "Don't look now" blijk
van hun grote acteertalent Onder meer in een liefdesscène,
waarin we het tweetal te zien krijgen. Het grappige van deze
scène is, dat we steeds korte shots te zien krijgen van wat zich
vlak daarna afspeelt het aankleden, de borrel en de lome
voldaanheid van het "daarna".
Uw dagblad wil gaarne mee met vakantie als U wilt helpen, door
gebruik te maken van het hieronder afgedrukte formulier
dit tenminste 8 dagen voor Uw vakantie aan ons in te zenden
ons niet op te bellen voor opzending of inhouding van de krant,
Telefonische opdrachten kunnen wy niet
Als brief verzenden, frankeren met 40 cent.
Ons HUISADRES is:
Naam:
Straat:
woonplaats:
Goede films in
andere steden
NIETS TE MELDEN (Yves Bois-
set) met: Philippe Leroy; City
3, Amsterdam.
RYAN'S DAUGHTER (David
Leaai) met: Robent Mitchum en
Sarah Miles, Du Midi, Amster
dam.
DONT LOOK NOW (Nicolas
Roeg), mat Julie Christie en
Donald Su their land; Rivoli, Am
sterdam, CaJlypso, Rotterdam,
Kriterion, Den Haag.
LES ENFANTS DU PARADIS
(Maroel Canné),t The Movies,
Amsterdam.
THE GREAT DICTATOR (Chap
lin), met Charles Chaplin en
Pauletbe Godard; De Uitfcyk,
Amsterdam.
L'AMOUR L'APRES MIDI (Eric
Rohmer) met: Zouzou en Pran-
coise Veriey; Kriterion, Rotter
dam.
THE EFFECT OF GAMMA RAYS
ON MAN IN MOON MARI
GOLDS (Paul Newman), met
Roberta Wallach; t Venster,
Rotterdam.
LAST TANGO IN PARIS (Ber-
toQluci) met Maran Brando en
Maria Schneider; Du Midi, Den
Haag.
Blijvers
wind". Na de romantische Dr.
Zjivago de even romantische
film over de vrouw die haar
liefde verspeelt. Een film voor
vrouwen, die niet naar het voet
ballen willen ky ken en toch een
schearm willen zien.
Nachtfilms
ffiiiinflimiflm
CAMERA „Play misty for me",
de geschiedenis vain een dlisc-
jockey met iln de hoofdrol Clint
Eastwood.
REX „Het gevecht op de
spooiUyn". Een spannende film
voor het naar bed gaan. Nooit
wag.
luiiiiiiiiiiBiiiBiiiiiuiiHiiifliinniiRuniniRflDiiHniniBinHnHiraDiiiMiiiiuiHiuiii
Kindermatinee
CAMERA „Nanu, dé zoon van
de Jungle een soort Tarzan
jrnor de jeugd.
„De pornoprof". Het kan van al
les betekenen, iemand die col
lege geefit in sex, of iemand die
er zo goed in is, dat hy ervoor
betaalt krUgt (vergeiyk prof
voetballer). Wat het werkelijk
isdat moet u zelf maar
kijken.
STUDIO .,Le Magnifique" met
Jean Paul Beümondo in een
dubbelrol van broodsohryver en
spion. Een by vlagen zeer ster
ke film van Philippe de Broca.
CAMERA L>e kanonnen van
Navarpne", terug van wegge
weest.
Haagse
bioscopen
APOLLO: „De kolos van Rome",
dag. 2.30, 7.00 en 915 uur, za.
en zo. 12.15, 2.30, 7.00 en 9.15
uur. 14 jaar.
ASTA: „The way we were", dag.
230, 7.00 en 9.30 uur, zo. 1.30,
111llIllllllll!l lliiilllllllililiiilllillllliilii'i!'lil!400> 7.00 en 930 uur. 14 jaar.
TRIANON „Gejaagd door de BIJOU: „Bertrand in on(t)roe-
Terug in Leiden
rend goed", dag. 2.00, 730 en
930 uur, zo. ook 4.15 uur. AL.
CAMERA: „In <ie greep van de
haat", dag. 2.15, 7.15 en 930 Uur,
zo. ook 430 uur. 18 jaar.
CINEAC: .Lucky Luke", dag 930
1130, 130 en 330 uur, zo. vanaf
1130 uur. AL
„Stille dagen in ddchy", dag.
530, 730 en 930 uur. 18 jaar.
CORSO: ,Le Magnifique", dag.
2.00 en 8.15 uur, za. 2.00, 7.00 en
9.15 uur, zo. 2.00, 4.15, 7.00 en
9.15 uur. 14 jaar.
DU MIDI: „Laat tango in Paris",
dag. 8.15 uur, za. en zo. 7.00 en
930 uur. 18 jaar.
EURO: „De vaJl van Rome", dag.
1.30 en 7.30 uur, zazo. en woe.
3.45 en 7.45 uur. AL
FLORA: „Betti Bett(in) Bet
(uit)", dag. 200, 7.00 en 9.15
uur, zo. ook 4.30 uur, 18 jaar.
KRITERION: „Dont look now",
dag 3.00. 7.00 en 930 uur. 18
jaar.
ODEON: „Dodelyke dryfjacht",
dag. 2.00, 6.45 en 915 uur, zo.
1.45, 4.15, 6.45 en 9.15 uur. 18
jaar.
PASSAGE: „Thunderball", dag.
2.30, 7.00 en 9 30 uur, za. en zo.
130, 4.00, 7.00 en 930 uur. 14
jaar.
RÉX: „Samsom and Defllah",
dag. 9.00, 1130, 2.00, 430. 7.00 en
930 uur, zo. vanaf 130 uur. 14
jaar.
ROYAL "70: ,3rando, zyn zwaard
zaait de dood", 2.15 en 8.00 uur,
vr. en zo. 2.15, 7.00 en 930" uur.
za. 2.15 en 7.00 uur. 14 Jaar.
ROYAL: „De yzeren vuist", dag.
2.15 en 8.00 uur, vr., za. en zo.
2.15, 7.00 en 930 uur. 18 jaar.
STUDIO: „vrolijke ontucht in
Tirol", dag. 2.15, 7.15 en 930
uur, zo. 130, 400, 7.15 en 930
uur. 18 jaar.
STUDIO 2000: „Serpico" dag. 7.00
en 9.30 uur, zo. 1.00, 7.00 en 9.30
uur. 18 jaar.
DE UITKIJK: „American graffi
ti", dag. 2.30, 7.15 en 9.45 uur,
zo. 130, 4.00, 7.15 en 9M uur.
14 jaar.
Ons VAKANTIEADRES ls: van tot
2p a- Film: "Kill Charley Varrick" In
de hoofdrollen: Walter Matthau, An-
dy Robinson en John Vernon Re-
nlaatsnaam ^e: Don S,egel Theater: Lido*
Plaatsnaamcharley varrick, de hoofdpersoon,
8 v.p. in blokletters Been held, geen man die met sta
len vuisten zijn vijanden tegemoet
KOSTEN VAN OPZENDING treedt. Gelukkig, want dat maakt
Voor Nederland en België gratis. dcze fUm die overigens grove ge
lijkenis vertoont met The Getaway
De overige Europese landen uitsluitend per luchtpost. Kosten f 1,— per dag. iets anders dan anders.
Het begint allemaal met een sim-
De praktyk heeft ons geleerd dat de bezorging van kranten in de Zuid- pele bankroof in een klein simpel
europese en noordafrikaanse landen nog al eens te wensen overlaat. bankje, ergens in New Mexico. Char-
ley Varrick, zijn vrouw en twee Jon-
wy kunnen daarom geen verantwoording nemen voor kranten die met ge helpers plegen de overval en ma-
tüdig op het vakantieadres worden ontvangen. ken per ongeluk driekwart miljoen
dollar buit. Stinkend mafia-geld, ver
moedt Charley. Niet veel later blijkt
dat hij gelijk heeft. Eén van de hel
pers sterft tijdens de roof, Charley's
vrouw sterft onderweg, en de andere
helper wordt door de mafia-Jongens
op een nogal gruwelijke manier naar
een andere wereld geholpen.
Soms is het Jammer dat wij, door
gewinterde televisie- en filmkijkers,
al van alles weten over gangsters,
bankrovers en bandieten. Meestal
biedt zo'n film weinig verrassing en
de afloop laat zich ook nooit lang ra
den. Maar daar hebben de makers
van deze film kennelijk rekening mee
gehouden. Het slot komt zeer onver
wacht en dat maakt de rest van de
film, die hier en daar wat verzandt
in cliché's, weer een beetje goed. Er
komt weinig geweld in voor, maar het
beetje krachtpatserij dat zich dan
voordoet (van een mafia-jongen te
gen Charley's Jonge helper) is dan
ook écht smerig. Niets voor kleine
kinderen en ook niets voor mensen
die toch al bang zijn in het donker.
De film is dan ook alleen toeganke
lijk voor mensen boven de achttien.
"Charley Varrick" is geen film die u
nou per sé. moet gaan zien, maar als
u toch weinig heil ziet in voetbal of
als de televisie kapot is
ELISABETH TOLENAAR