iPiM
Zangcultuur: een zaak
van stad en platteland
Joop Brons bespeelde
kerkorgel in Lisse
Leidse Harmoniekapel
vond veel weerklank
(9ue/ Qlieuws
J&QJ&FFKT O
{fOk
5CHool
video
n1euw50,^
Gamelan-demonstratie in Volkenkunde
MAANDAG 10 JUNI 1974
PAGINA 17
Concours in Leidse Stadsgehoorzaal
Gepatroneerd door de Ned. Bond
vara Kath. Zang- en Oratoriumvereni
gingen, werd gisteren in de Stadsge
hoorzaal een nationaal zangconcoure
gehouden, waar weer voor de zoveel
ste maai „Vox Laeta" uit Roelof-
arendsveen de schouders onder had
gezet. Het koor dat de Leiderdurpse
kunstenaar Jan v. d. Meer nooit uit
handen heeft willen geven. Ook dit
concours liet opnieuw horen, dat het
cultiveren en bezwaren van de zang
cultuur gelijkelijk een zaak is van
stad zowel als plattteland. In laat
ste instantie is het de inzet van de
vakman, die door methodiek en pe
dagogiek de situatie bepaalt. De vak
man is in dit land gelukkig overvloe
dig voorhanden. De goede dirigent, is
het ook, die zorgt voor „de goede
werken". Er bleek er niet één op het
totaalprogramma, waarbij een hei
melijk „nou Ja" te denken waren.
Elk koor stond daar naar vermogen
achter. Goed is een mooi ding, goed
met verrassingen een nog beter En
die zijn er waarlijk gekomen.
Te behalen zijn bij deze bond 420
j punten, wat overeenkomt met school
cijfer 10. Nooit vertoond in de dertig
jaren, waarin we in de Leidse regio
I de klassiek gerichte muziekconcour
sen afspeurden. Vraag is of zelfs en-
I gelen en serafijnen goed genoeg zou-
I den zijn voor een 9. Het Haagse Don
Bosco Jeugdkoor A van Pater S. J.
I Minnema zat met 356 p. een stipje
i onder 8Vi. Engelachtig om te horen
en tevens om te zien. Meisjes In de
tienerleeftijd. Een toonbeeld van vo-
1 cale selectiviteit. Hun Ave Maria van
Kodaly werd iets unieks door licht-
voetige lenigheid, perfecte homoge-
j nlteit, ideaal smal vibrato. Minne
ma's Jeugdkoor B (336 p.) zal ons
voorlopig blijven heugen door een
anonieme Messe de Minuit.
In puntental heeft Naaldwijk (351)
Don Bosco A op de hielen gezeten.
„Allons, gay bergères" klonk beel
dig door de lichte zweving, het egale
kleur- en volumebehoud. Begreuzin-
gen van het materiaal in de hoogte
deerden weinig. Opvolger met 346 p.,
ook in~de ere-afdeling werd het 80
leden tellende koor van Veldhoven
dat ondanks zijn omvang toch tech
nisch best raad wist met Brahms
en met de zelfstandige stemmenloop
in Suscipe vara Nlc. Schuyt. Bij
beschikking van de Juryleden Her
man Strategier, Jan de Hoog en Jaap
Vranken Jr. kwam Polyhymnia uit
Blokker (sup. afd., 342 p.) als vier
de winnaar uit de beraadslagingen te
voorschijn. Terecht o.m. door knap
evenwichtig soepel glijdend verklan
ken van Sweelincks „Venite".
Nu bekruipt oras schuldgevoel, de
ruimte te hebben verspeeld voor Berg-
eyk's Kwezelke en kostelijke Apo
theker. En voor Vox Lacta's dubbele
Lassus (Jubilate, Echo), Vittoria,
negro en het gevoelsrijke Cantique
de Jean Racine van Fauré, waar de
Europese pianist Van der Meer eens
Wet merken hoeveel orkestraties bin
nen zeer bescheiden grenzen er zat
in zijn obligate pianopartij en hoe
secuur het koor hém ongedirigeerd
wist te begeleiden. Maar die twee
prima koren kregen geen punten,
want ze deden maar mee uit sym
pathie in de vrije sector. De overige
koren kwamen uit Den Helder, War-
merhuizen, Steenbergen en Wijchen.
KEES VERHOEF
LISSE De Leidse organist Joop
Brons heeft zaterdagavond in de
Sint Aga/tbakerk in Lisse stellig
meer belangstelling verdiend, dat
die van de kleine honderd toehoor
ders. Zijn spel (men vergelijkt nu
eenmaal altijd en zeker als een bij
zonder orgel in het geding is) wordt
gekenmerkt door zekerheid en is
wars van pathos.
Zo lijkt hij mij één van de weini
gen, die het inzicht hebben, dat het
machtige pedaal met zijn o.a. drie
LEIDEN De Katholieke Ledtdse
Harmoniekapel bestaat 25 jaar dat
moesst natuurlijk gevierd worden
Daarom werd er zaterdagavond in de
goed bezette Stadsgehoorzaal een
feestelijk concert gegeven onder lei
ding van dirigent D. L. van Oijen.
Op het eerste gezicht een vreemde
toestand op het podium: twee soor
ten uniformen, een groot orkest en
later nog een koor erbij. De verkla
ring was bijzonder simpel: de beste
werking geeft nog altijd de samen
werking, en zo had de Leidse harmo
niekapel zich verzekerd van de
medewerking van de Valkenburgse
Harmonie en van het Petrus Jonge
renkoor.
Na de opening door de drumband
met majorettes bleek de verstand
houding tussen Lei denaars en Val-
kenburgers uitstekend te zijn: we
hoorden een pittige mars van Sousa
en een wervelend Delicado van Aze-
vedo. Het koor (o.Lv. Mike van Boo-
ren) zong met de harmonieën selec
ties uit Hair en Jesus Christ Super
star, en een aantal negro-spirituals
met begelediding van een combo. Het
orkestspel was intussen wel bedui
dend beter en genuanceerder dan de
koorzang.
Na de pauze was er
programma door de Leidse Harmo
niekapel in een TLroler jasje, met
medewerking van het enige echte
onvervalste zigeunerorkest in Leiden
Czardas, onder leiding van Janos van
Waning. Een selectie uit Benatzky's.
Im weiasen Rössl en een Salto Mor-
taile (men is kennelijk niet bijge
lovig) bestoten dit jubileumconcert,
dat bij de toehoorders veel weerklank
vond.
RGH
zestienvoeten en één tweendertig
voet eigenlijk wat "llberbaut" is t.o.
de dispositie van 24 stemmen op de
beide manualen, die in het volle werk
vaak weggespeeld wordt. Hoe dan
ook: nadat hij zijn gehoor gechar
meerd had met Marchand en Clé-
rambault (Suite du deuxieme on)
vertolkte hij Bachs bekende Tocca
ta en Fuga in d, niet uitbundig, doch
nieetemin klaar en doorzichtig. Zijn
affiniteit met een Frans georiënteerd
orgel bewees hij voorts in Franks
Choral III, welke interpretatie ook
weer gekenmerkt werd door een ze
kere beperking in de registratie,
waarbij ik echter het gebruik van 't
zwelwerk aaan een te scheiden kant
vond.
Het hoogtepunt in dit program
ma waren voor mij de werken van
Jeara Langlais, de huidige organist
van de Sainte ClothUde in Parijs-
Na de prelude uit de Suite médié-
vale (middeleeuws) met als motief
het Asperges me (besprenkel mij,
openingszang uit de H. Mis) speel
de hij de Pieces Modales I en II,
structureel gebaseerd op de dorische
en Aeolische toonsoort, sfeervol van
klank, om te besluiten met het dra
matische werk, dat Langlais compo
neerde ter nagedachtenis aan Jé-
han Alain, die in 1940 voor zijn va
derland sneuvelde. Deze Chant héroi-
que is van een beklemmende, smarte
lijke sfeer, gecomponeerd in 5/4
maat, waarin zich enkele malen mo
tieven van de Marseillaise dringen. *n
Onwezenlijke rust ontlaadt zich ten
slotte in een harmonisch onheilspel
lende climax van explosieve kracht.
Dit vermocht Joop Brons mee te de
len aan zijn gehoor, dat hem dank
te met een hartelijk applaus.
HENRI WELBOOREN.
Galerie De Luwte. Baljuwstraat. Kat- af del ine dagelijks can 14.00-19.00
>r ouders zondag 14.00- 11
overige familieleden
wijk aan Zee. expositie van schilderijen alleen
etsen en tekenlngeD van Peter Cox. uur
openingstijden van 79
Tentoonstellingen
Academiegebouw: Beelden dia's en
foto- montagesvan Lou Pennock Tot
Ata Aemula ex.
len wandkleden: Joeki Slmak, brons,
plastieken Van 1 Juni t/m 22 |unL
Burcht-arena Leioen Beeiaenexpo-
sltie Ole Langerhorst. van 10 u tot
zonsondergang t.e.m 3 juni
i dinsdag gesloten)
Ned Lgermoseum Geopend op
maandag tot en met vrijdag 9 nut
voorin.5 uur nam Zon- en feestdag
Rijksmuseum voor de geschiedenis
der natuurwetenschappen: dag. 10—
4 uur zondag 1—4 uur.
De Lakenhal: dag 106 uur. Zondag
l5 uur nam
Drukken 1 De Bink Rooseveltstraat 8.
1.3Ö—3.30 i
18.45 tot 19.45 uur: kraamafdellng
dag van 11.15 tot 12 uur (alleen voor
echtgen.) v. 15 tot 16 uur en van 18.45
a - Onderafdeling: dag. van
Kraamafdellng: dag. van 15 tot
en van 18.45 tot 19.45 uur. kinderaf
deling dag van 16 tot 18.30 uur
Endegeest: dinsdag en vrijdag 13—
v.—5 x
Leidse bioscopen
Ann&kllnlek:
Klasse afdeling, van 11.00 tot 12.00
van 13.30 tot 15.30 x
van 19.00 tot 20.00 1
13.30 tot 14.30 1
Derde klasse.
Koord Studio Oude Rijn 88. Lelden:
expositie Renzo Boekhoudt tekenin
gen schilderijen en aquarellen Ope-
Vrll 15 00—28 00 uj
O 15 00—18 00 U
Kunstzaa) Heufi Bof laan 7. Wasse-
Archlbald Dumbar sieraden Van
Studio: "Le Magnlflque", dag.
Lldo: 'Bad man bolt", dag. 2.30,
J 18.30 tot 19.30 l
ACADEMISCH ZIERRMIl'IS
l 9.15
4.45 l
18 ja.
Openingstijden:
zaterdag 10 uur vjn.—
llnsdae ook 8—10
i afspraak tel 01761-
Luxor: "De eenar
vechter", dag. 1.30. 7.00 en 9.15 uur.
zo. ook 4.45 uur. 18 jaar.
Camera: "Heat", dag. 7.00 en 9.15
uur, do.. vr„ ma. en dl. ook 2.30 uur.
18 Jaar. Kindermatinee: "Louis de
Punés als taxichauffeur", za. en woe
12185
den expositie Renzo Boekiro'
ningen schilderijen en a
Openingstijden ma un cru
telle? J> ScnerT Na.
41 Oegetgeest tel 60220
Heiae Kort exposeert eigen we
"Steelyard
uur. 18 jaar. Nacht-
vijf sterke man-
11.30 uur. 18 Jaar.
RUfcsmuseum
£enburg 381 Werkd 10
Bezoekuren Ziekenhuizen
Elke dag:
15.00—16.00 UUT
18.30—20.00 uur
Voor de prematurenafdeling gelden de
volgende bezoekuren (alleen voor
ouders)
Maandag t/m vrijdag:
18.80—18.45 uur
Zaterdag en zondag.
15.30—15.45 uur
Bezoek aan ernstige patiënten:
Wanneer voor ernstige patiënten door
lopend bezoek wordt toegestaan, kan
de hoofdverpleegkundige hiervoor spe
ciale kaarten verstrekken
Alphen aan den Rijn
_RIJDOord: le en 2e klas 11-11.30
- Galerie Ka-
blue: Gaper Wisselen 1e expositie dl
afdeling 13.30-14.15 x
echtgenoten 19-20
15-15.30 u alleen
Kinderafdeling
ouders 18-18.80
Voor liefhebbers van het
schaakspel zal op Dinsdag
avond a.s. in het lokaal der
Vereeniging in Den Haag gele
genheid zijn te zien hoe door
den heer Blackburne uit Lon
den blindelings tien partijen
te gelijk worden gespeeld
Blackburne is tusschen de 30
en 35 jaar oud en te Londen
woonachtig. Zonder de minste
sporen van vermoeidheid te
toonen, speelt hij zijne tien
partijen, met den rug naar 't
bord gekeerd, en bezit tegen
woordigheid van geest ge
noeg om met zijne vrienden te
spreken en te schertsen.
Het Londensche Schoolbe
stuur vereenigde zich dezer
dagen met een motie van een
zijner leden, strekkende om te
verklaren, dat het wensche-
lijk is dat aan de meisjes van
de openbare scholen onder
wijs verstrekt worde ih de
kookkunst en daarmee sa
menhangende verdere huis
houdelijke bezigheden. In geen
enkel land ware het wellicht
overbodig aan de kookkunst
als vak op school een plaats
toe te wijzen. In Engeland
evenwel is dit dringend nood
zakelijk, wijl daar de kunst
van spijsbereiding wel op den
laagst mogelijken trap staat.
Vijftig jaar geleden:
In Sowjet-Rusland hébben
gewapende werkloozen uit het
postrijtuig van den trein tus
schen Taganrog en Rostow
twee millioen roebel geroofd
ten einde het geld aan te
wenden voor ondersteuning
van de huisgezinnen van hon
gerlijdende arbeiders
In Albanië woedt een op
stand, maar de berichten zijn
tegenstrijdig. De regent is
evenwel gevlucht en bevindt
zich thans in Italië. Grieken
land, Zuid-Slavië en Italië
hebben besloten den opstand
te laten "uitzieken".
PANDA EN DE MEESTER-HERRIEMAKER
9—125. Panda ging zitten en keek verbaasd naar zijn buur
man. „Tjonge..." mompelde hij. ,JEn dan te bedenken dat ik
hem aan zag voor een bank-overvatter!"
„Wie?' vroeg de vreemdeling, terwijl hij stopte met het voeren
van de vogeltjes.
„Eh Uzei Panda. ,£)at komt omdat u nogal geheim
zinnig deed. Toen er een politie-auto langs kwam, verstopte u
zich in een vuilnisbak. En toen er even later een brandweer
wagen passeerde, vond ik u in een hoop zand. En toen ik vroeg of
u een ziekenauto nodig had, deed u erg ehzenuwachtig".
De heer werd bij het horen van dez woorden steeds onrus
tiger en tenslotte hield hij het niet meer uit. ,£top!" zei
hij. Praat me niet van al die lawaaidingen! Ik haat al die
herrie, die er tegenwoordig gemaakt wordt. Ik kan er niet te
gen. Het is een gewetenskwestie. Kijk maar dit is mijn
kaartje".
Panda nam het drukwerkje aan en las: „S. Fluister fa
brikant van politiesirenes, brandweerbellen, bromfiets- toeters
en andere alarm-apparatuur"
De
avonturen
van
Jommeke
Met Fifi
op reis
O, 't is voor mij!...
Hallo, meneer
Niet meneer
De Graaf, maar
Welke graaf?... 't spijt me,
ik ken u niet... j-*
Graaf van Stiepelteen
natuurlijk!!! J
Hé zeg! Je hoeft daarvoor niet zo
hard te schreeuwen, ik ben niet J~
t doof hoor! J~.
Zo, Flipje, wat Is er van
je dienst? En hoe gaal het
met mevrouw de gravin
~I Alles goed? J~
Fijn, dank je. Mevrouw de gravin
maakt haar morgenritje op Fifike.
Haar laatste!
J - n.'
2E WILLE* NATUURLEK VDORKCRAEN^
QAT MnW PROJECTOR WORPT GE -
REPAREERD. WANT DAN ZULLEN DE
VOORSTELLINGEN VAN FIATELLl
Kooktip
VOGELNESTJES
Fruit een fijngesnip
perde ui in wat boter
heel licht goudgeel. Maak
400 gr. rundergehakt aan
met de gefruite ui,
2 theelepels tomatenpu
ree, zout en versgemalen
peper naar smaak. Kneed
het gehakt tot 4 platte
ballen en bak deze in wei
nig boter boven een flink
vuur aan een zllde 2 mi
nuten era aan de andere
1 minuut. Maak dan met
de bolle kant van een le
pel 'n holte in de kortst
gebakken zijde van de
ballen en breek daarin 'n
kleine ei. Leg de gefiakt-
ballen met de eieren erop
in een licht beboterde
vuurvaste schaal en zet
deze boven in een voor
verwarmde hete oven tot
de eieren licht gebakken
zijn. Vermeng fijngesne
den peterselie en bieslook
en strooi dit in een krin-
gtje om elk el heen.
Geef hier brood en boter
bij.
WINA BORN.
FRED BASSET 2ALKPASS™
nee! bssi
gmgg
NUOAN?
V
JA. «AAK DAN
MOET JE WEL
OPSCHIETESlL'
f Ik wond gewoon JAKEN ouder
1tussen een slechte chauffeur A
i^en dtopassagieH_^^4 J
=5» 1695
/«JMOID!
LES NEER DIÉ KBWT1
LEG NEER
WE \CZAttTl
©1MB
Atcvt- WmiAf.
LEIDEN Evenals vorig jaar was
de filmzaal van het Museum voor
Volkenkunde veel te klein om alle
belangstellenden te herbergen, die
gistermiddag waren gekomen om een
gamelan-demonstratie mee te ma
ken.
De spelers waren de kinder- en vol-
wassenen-gamelangroep van" de
streekmuziekschool Leiden, beide on
der leiding van Reynoud Maartense.
Gespeeld werd op de slendro-game-
die wat stem
ming betreft weliswaar enigszins ge
modificeerd is, maar desondanks het
Javaanse karakter heeft behouden.
Bij de gespeelde stijlvoorbeelden lag
de nadruk op de metallofonen (sa-
ron, bonang, ketuk kenong, kempul
gong) omlijst door gender en gam-
ban zodat aan de muzikaal leider
de keradang ten deel viel.
Het spel van de volwassenen deed
nogal stijfjes aan bij het openings
stuk zelfs onbeholpenregelmatig
moest Maartense aanwijzingen ge
ven. De Jeugd mocht dan wellicht iets
gemakkelijker materiaal onder han
den hebben, essentialia als tempover
andering era dynamiek werden meest
al uitstekend gerealiseerd.
De gamelan wordt over het alge
meen gebruikt voor het uitvoeren
van functionele muziek, d.w_z. mu
ziek die een wezenlijk deel uitmaakte
van een groter geheel, te vergeiijen
met ons totaal-theater. In tegenstel
ling tot onze begeleidingsmuziek is
in Indonesië de muziek even belang
rijk als de dans, het wajangspel enz.
Een goed voorbeeld van deze ver
smelting van verschillende kunstvor
men was wel de wajangvoorstelling
van Rien Baartmans, die aJi.w. dreef
op het spel van de Jongeren. Na af
loop van de demonstratie ging
Baartmans achter de kendang zit
ten en gaf met enkelen van de vol-
wassenengxoep nog een aantal stuk
ken ten beste.
R. G. HARMS