'GROTE SOLISTEN ZIJN MEESTAL EENZAME MENSEN' vreemdgeld C/fiÖl NOS krijgt redactionele verantwoordelijkheid over radionieuwsdienst ...en gisteren Jan Goudswaard is tevreden met zijn plaats in de achterhoede van het Residentie-Orkest TV morgén] DUITSE TV VRIJDAG 7 JUNI 1974 De gitaar mag dan een populair en veel gehanteerd instru ment zijn, de grammofoonplaat die Jan Goudswaard kort gele den vol speelde is de eerste elpee van een Nederlandse gitarist in het klassieke genre- "Romanesca", verschenen op Chris Hinze's privé-merk Key tone Records. Wie Jan Goudswaard is? Dagelijks levert hij zijn weinig opvallende bijdrage aan het openbare muziekleven door met een klein koffertje zijn fraaie nieuwe eengezinswoning in Leidschendam te verlaten op weg naar het Residentie-Orkest. Binnen die formatie neemt hij een plaats in de achterhoede in. HU bespeelt het kleinste instrument van het orkest, namelijk de piccolo, die nogal met zijn stevige postuur contrasterende schreeuwlelijk die Je door alles heen hoort. Zijn tweede stuk handbagage pleegt een gitaar- kist met inhoud te zijn. want van de orkestrepetitie snelt hij meestal naar het Koninklijk Conservatorium vcor Muziek waaraan hU als leraar voor het hoofdvak giltaar is verbon den. Met gitaar, piccolo of fluit (het in strument dat hij ook af en toe in het orkest bespeelt) bedrijft hij bo vendien veelvuldig ensemblespel. "Ik zo nooit zo hard kunnen werken als hij" zegt Willy Goudswaard- Pannebakker, slagwerkster, bekend van concertzaal, televisie en radio. Vroeger toen het Amsterdams Phil- harmonisch Orkest nog gewoon Kunstmaandorkest heette en Wou ter Paap ons als toelichter in zijn dubbel-rij-knoops-kostuum attent maakte op de fijne kneepjes zag men Willy met haar lange hyper- lichtblonde haar vaak op de beeld- huis met triangel, bekkens enzo voort in de weer. Televisieregisseur Jurriaan Andries- sen, zich bewust van het bijzondere van door vrouwenhanden bediend slagwerk in het algemeen en Willy Pannebakker in het bijzonder, zette haar met zijn shots veelvuldig te kijk. Zo werd Willy een anoniem begrip voor wie regelmatig de ver richtingen van Anton Kersjes e, zijn Kunstmaandorkest op de tele visie volgde. Jurriaan Andriessen is ook de oor zaak van het feit dat Willy Panne- Sakker Willy Goudswaard werd. Op' een repetitie van een van zijn stuk ken leerde zU Jan kennen. Na haar huwelijk heeft zij het orkest verla ten om als free-lance slagwerkster door het leven te gaan- Stil zitten hoeft zij daarbij niet want de mo derne orkestliteratuur is rijk aan slagwerk en wanneer men ergens Willy Goudswaard: een leven voor en met de klassieke muziek voor een gecompliceerde partij ie mand nodig heeft wordt meteen aan haar gedacht. Hoewel zoontje Michel (bijna twee jaar) vermoedelijk over een maand broederlijk of zusterlijk gezelschap krijgt stond Willy vorige week nog in de Kurzaal met haar armen te meppen en te zwaaien bij de uit voering van "Match" van Kagel, die rnaar haar mening en ook die van Jan- een van de beste componisten van deze tijd is. Wie zowel Jan als Willy Gouds waard heeft zien spelen ontkomt waarschijnlijk niet aan de indruk dat Willy- altijd druk tussen haar metaal- heel wat dynamischer is dan Jan, die altijd met een nuchter gezicht zijn partijtje blaast of tok kelt. "Helemaal verkeerd" zegt zij, "hij is helemaal niet zo rustig". AMSTERDAM "Mijn vorig jaar uitgesproken positieve ver wachting van de toen Juist aange vangen gezamenlijke studie met de NOS over nieuwsgaring en nieuwsverstrekking, met als acijut onderdeel de positie van de radionieuwsdienst ANP, zal bin nenkort op bevredigende wijze 'n eerste afronding krijgen". Dit zei mr. C. J. Houwert, voorzitter van de vereniging "De Nederlandse Dagbladpers" gistermiddag in zijn Jaarrede op de in Amsterdam gehouden Jaarlijkse algemene le denvergadering van deze organi satie. "De noodzaak en de wil tot overeenstemming hebben hun ef fect voor het opheffen van de be staande tegenstelling niet gemist" aldus mr. Houwert. In een vraaggesprek met een verslaggever van de radiorubriek "Hier en Nu" zei de voorzitter, van de Nederlandse Omroep Stich ting, de heer E. A. Schiittenhelm over deze kwestie: "Het uitgangs punt voor het overleg is dat de redactionele verantwoordelijkheid zal moeten berusten bij de NOS. Daarover is overeenstemming bereikt. We hebben een uitwer- kingsvorm gekozen, waarvan ik aanneem dat die het ook wel in de besturen zal halen en dat die ook praktisch uitvoerbaar is". Voorts zei de heer Schiittenhelm: "Er komt een principiële verande ring. Of dat de facto grote veran deringen zal brengen met name, voor het personeel geloof ik niet". De algemeen directeur van het ANP, mr. J. Jolles, zei in een commentaar: "Het ligt in de ver wachting, dat in een aanvullende overeenkomst tussen NOS en ANP de verantwoordelijkheden wat betreft de radionieuwsdienst, zowel van de NOS als van het ANP nader zullen worden gepre ciseerd. Aan het ANP zal de ver zorging van de radionieuwsdienst volgens het bestaande contract blUven worden toevertrouwd. Dit is de strekking van het over leg, zoals dit in een studiegroep tot nu toe is gevoerd. Maar laten wij hierbij niet vergeten dat de verantwoordelijke bestuurlijke or ganen van beide organisaties zich npg over de ontwikkelde gedach ten moeten uitspreken. Het lijkt mij voorbarig hierop vooruit te lopen maar het is evident, dat de wil tot overeenstemming bij al le partijen aanwezig is". Jan laat vervolgens de waarderende woorden aan zijn adres vaderlijk over zich heengaan en zet desge vraagd de plaat "Sketches on Bach" van Chris Hinze op. Zelf speelt Jan Goudswaard op die plaat de bege leidende gitaarpartij. Chris Hinze was daarmee zo verguld dat hij toen hij eenmaal zijn eigen platen- merkje Keytone uit de grond had gestampt meteen een soloplaat voor Jan Goudswaard reserveerde. Daar op vindt men Spaanse en Zuidame- rikaanse gitaarstukken van de zes tiende eeuw tot deze tijd met com ponisten als Sor, Albeniz, De Falla, Villa Lobos en Ponce. Hij grinnikt wanneer via zijn elek- trostaten Chris Hinze tussen fnkele Bachse noten een lichtzinnige sli ding maakt, "ik zou het zo niet kunnen. Dat is een heel aparte techniek." Overbodig om te vragen of hij er bezwaar tegen heeft dat op deze marnier met Bach gespeeld wordt. Willy trouwens ook niet: "Waarneer ik deze plaat niet gekregen had zou ik hem gekocht hebben". Jan is ge noeg realist om hem te durven vra gen of hij denkt dat zijn soloplaat ook internationaal mee kan komen. 'Tk dacht het wel" zegt hij maar gaat er niet verder op in. In Nederland kreeg de plaat in ie der geval indirect een duwtje in de rug door Jan Goudswaards optreden in het tv-programma "Music All In" van enkele weken geleden. Op die avond zat zijn vrouw op het andere net met Match in "Uit de Kunst". Zou ooit het moment kunnen ko men dat er een keus wordt gemaakt tussen fluit en gitaar? Zijn reactie: "Als ik heel eerlyk ben moet ik zeggen dat ik de gitaar toch net nog iets interessanter vind dan de fluit. Maar die orkestbaan geeft Je een stuk zekerheid. Zoiets kun je met een gezin niet zo maar vaarwel zeggen of er moeten andere zeker heden voor in de plaats komen. Ik moet trouwens zeggen dat ik het leven solist nooit geambieerd heb. In het orkest zie ik ze altijd van nabij. Het zijn meestal erg eenzame mensen die grote solisten. Ze leven ook in een soort schijnwereld. Ze krijgen altijd maar complimenten waarin ze zelfs nog nauwelijks gelo ven. Niemand zal tegen ze zeggen: het ging niet zo best vanavond. Toch wel erg boeiend dat spelen in een orkest. Je maakt zoveel mee". Willy met haar ervaring in het Ge westelijk Orkest voor Zuid-Holland (daar zat ze achter de pauken) en het Kunstmaandorkest is het daar mee wel eens, maar haar stoort enigszins het decorum van het offi ciële concertbedrijf: "Die podiumkle. ding hoeft voor mij neet. Maar het publiek, zeker het abon- nementspubliek, wil het nu een maal, dus het hoort bij het vak". Willy Goudswaard was een van de eersten in Nederland die zich de veelomvattendheid in de eisen die de componisten de laatste twintig jaar hebben gesteld heeft eigen ge maakt. Spoedig kwamen er meer en de inmiddels opgeheven Slagwerk groep Amsterdam waarvan zij deel uitmaakte was daarvan een duide lijke exponent. HANDEN VOL Zijn er eigenlijk veel goede "niet- elektrische" gitaristen in Neder- landl Jan: "Ze zijn er wel, maar allemaal hebben ze hun handen vol met het lesgeven om in het onder houd te voorzien. Na zes uur les geven kom Je er niet zo gauw toe om zelf de gitaar ter hand te ne men. Bovendien gaat bij gitaristen altijd veel tijd zitten in het zoeken van nieuwe muziek om tenminste enigszins buiten het veelgespeelde repertoire te komen". Zelf stroopt Jan Goudswaard tij dens buitenlandse tournees van het Residentie-Orkest muziekbibliothe ken af. Binnenkort vertrekt hij naar Wenen om voor BASF een grammofoonopname te maken in ensembleverband. Nederland I NOS: 16.00 (K) Journ. KRO: 16.02 18.45 (K) Fabeltjeskrant. 18.55 (K) Journ. KRO: 19.05 (K) Voor een brief kaart op de eerste rang. NOS: 20.00 (K) Journ. KRO: 20.20 (K) Circus- Gala. 21.30 (K) Brandpunt. 22.25 (K) Don Juan, Spaans amusementspro gramma (winnaar Gouden Roos van Montreux). 22.55 (K) Epiloog. NOS Eurovisie, feestelijk programma. NOS: 22.25-22.30 (K) Journ. ADVERTENTIE De ploeg, die ons land op het tweede internationale Nordring Festival, dat van 21 tot en met 24 augustus in Groningen icordt gehouden, zal bestaan uit Astrid Nijgh, Greetje KauffeldRobert Long, Rob de Nijs, Ferdinand Povelf saxofoonDirk Donker (beiaard). Het Nordring Festival, waaraan behalve door Nederland ook door de andere aan de Noordzee grenzende landen (België, Denemarken, Engeland, Noorwegen, West-Duitsland, Zweden en Finland) ivordt deelgenomen, is geen liedjesfestival. Het gaat hier om een totale radioproduktie op het gebied van de lichte muziek. Producer van het Nederlandse team is Gé Goudswaard (op de foto derde van links). Als u het in uw hoofd haalt om dit weekend opeens naar Londen of Parijs te reizen en u wilt daar uitsluitend met Braziliaanse cruzeiro's betalen, dan maakt GWK dat subiet in orde (óók muntgeld)Neem wél meteen zo'n goede, goedkope reisverzekering mee! Trouwens... GWK is er óók voor al uw Sndere geldzaken, zoals DE GRENSWISSELKANTOREN N.VL sparen, persoonlij ke leningen (samenwerking van N.V. Nederlandse Spoorwegen, en verzekeringen. N.v. AMEV en Plerson, Heldring ft Hereon) Op de stations en aan de grenzen onze adressen? Zie ook de Gouden Gids i der Trenck, tv-serie NEDERLAND I 18.45 Fabeltjeskrant (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 De Waltons, tv-serie (TROS) 20.00 Journaal (NOS) 20.21 Op losse groeven (TROS) 21.15 Het bewogen leven van Baron (slot) (TROS) 22.50 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.45 Fabeltjeskrant (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Wie van de drie (AVRO) 19.30 MASH, tv-serie (AVRO) 20.00 Journaal (NOS) 20.21 Columbo, detective-serie (AVRO) 21.50 Duke Ellington - we love you madly (AVRO) Een programma rond de onlangs overleden Jazz-mu- sicus Edward Kennedy Ellington, waaraan tal van gro ten uit de Jazz-wereld meewerken (herhaling van 26 Januari van dit Jaar) 23.05 Praten met de Minister President (NOS) 23.15 Uit de kunst (NOS) 23.40 Journaal (NOS) Gisteren vertoonde, de NCRV de Russische film "De speler" naar de roman van Dostojews- ki. Staat u mij toe dat ik een persoonlijke herinnering aan „De speler" ophaal. In 1958 was ik bezig „Dokter Zjivago" van Pasternak te vertalen, een moeizaam karwei, omdat Pas ternak een gecompliceerd, wat rijk geschakeerd Russisch schreef. Het woordenboek was die dagen mijn beste kame raad. Halverwege ging ik met vakan tie. Ik had het aanbod gekre gen „De speler" van Dostojews- ki te vertalen. Ik accepteerde het. door een zelfde geldnood gedreven als Dostojewski toen hij „De speler" schreef. Een groot deel ervan vertaalde ik. in de trein op weg naar Zwe den. Zonder het woordenboek te hoeven raadplegen. Vergele ken met „Dokter Zjivago" was „De speler" in het allereenvou digste Russisch geschreven. Schreef Dostojewski dan zulk simpel, elementair Russisch? Doorgaans niet, maar aan „De speler" is een geschiedenis ver bonden die het ontstaan van dit boek tot een roman apart maakt. Door schulden gedreven tekende Dostojewski een con tract met de uitgever Stellows- ki. waarin hij zich verplichtte voor 1 november 1866 een ro man van ten minste 192 blad zijden (12 vel) te schrijven. Bleef h« in gebreke, dao zou het eigendomsrecht van alle werken van Dostojewski voor altijd op Stellowski overgaan. Daar kwam bij dat Dostojewski toen al bij voorbaat zijn ro man „Misdaad en straf" aan een andere uitgever verkocht had, ter verschijning in een m-aandehjks rijdschrift, waar. door hij dus genoodzaakt was aan twee romans tegelijk te werken. Hij ging naar het bui tenland, ontmoette in Wiesba den Polina, met wie hij een verhouding had. en verspeelde eerst al zUn geld aan de rou lette, en daarna Polina Dostojewski keerde terug naar Moskou, werkte tot diep in het najaar aan „Misdaad en straf", en had daardoor begin oktober 1866 nog niets aan die roman voor Stellowski geschreven. Vrienden raadden hem aan een schema op te stellen zodat zü de aparte hoofdstukken konden schrijven, maar dat weigerde hij. Wel huurde hij een steno graf e, Anna Grigorjewna Snit- kina. twintig Jaar. Hij zelf was inmiddels vijfenveertig Jaar. Op 4 oktober begonnen zij aan „De speler", die dus binnen 26 dagen voltooid moest zijn. Over hun samenwerking vertelt zij: „Dostojewski liep heen en weer in de kamer of zat aan de schrijftafel, hij rookte gedu rig en stak de ene sigaret oa de andere op. Hij begon met razende snelheid te dicteren. Ik viel hem in de rede en ver zocht hem, in gewoon spreek tempo voort te gaan", enz. Geen wonder dus. dat een op zo'n manier gedicteerde roman eenvoudiger van taal is dan de rest van zijn werk. Op de 30e oktober was het manuscript persklaar (de Ne derlandse vertaling telt 203 bladzijden). maar Stllowski was vertrokken, om hem aldus het nakomen van het contract onmogelUk te maken. Dosto jewski deponeerde het manus cript echter bij de politie en kreeg een be wijsje mee op wel ke dag hij het daar had inge leverd. Op 8 november deed hjj zUn stenografe een huwelijksaan zoek dat zU accepteerde. ZUn eerste vrouw was overleden, zijn tweede liefde voor Polina hebt u beschreven en uitge beeld gezien in „De speler", en een soortgehjk leven, geteisterd maar wel opgevrolijkt door een Intense liefde, leidde hij daar na met Anna Grigorjewna, die hem nooit verloochend heeft en alles wat zij bezat voor hem heeft verpand. De sfeer van de roman, maar ook de sfeer van Dostojewski's eigen leven in Wiesbaden, Homburg en dergelijke „speel plaatsen" kwamen in deze Russische film van Balatow voortreffelijk over. Mede dank zij het spel van hoofdrolspeler Nikolai Böerjajew, die aardig beantwoordde aan Anna Gri- gorjewna's beschrijving van Dostojewski: .middelmatige lengte en bijzonder recht en slank.zijn kastanjekleurig haar was met zorg gekapt. bleek ziekelijk gelaat..hij droeg een tamelijk versleten Jas van donkerblauwe stof, maar zijn boord en manchet ten waren smetteloos wit. We moesten gisteren ook met nostalgie afscheid nemen van „Het gat van Nederland", met als hoogtepunten van de hoog tepuntenverzameling de vrou wenvereniging in Westernie- land. Kees en Wim in „Uit met de kunst", en de receptie bij de gouverneur van Surina me. Moge er iets van gelijke kwaliteit voor terugkomen. NICO SCHEEPMAKER Street. NOS: 20.0 VARA: 20.20 (K) Barbara Streisand andere muziekinstrumenten, grote 18.00 Nieuws. 18.11 Vandaag dit. mor gen dat. PP.: 18.20 Uitzending van de Katholieke Volks Partij. VPRO: 18.30 VPRO-Vrijdagkommentaren en analyses. KRO: 19.00 (S) Spring plank: jonge artiesten. 19.30 Instem men met velen: het gez< in de liturgie. 20.00 (S) schrijven. 22.00 Reisoogst. chantant: 10.33 (S) Plaatvaeria. 11.30 (S) Weg wezen: 11.55 Mededelingen 12.16 Over heidsvoorlichting: 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.41 Aktua. 13.00 Tross- Country. 13.45 (8) De Badmeesterre vue, amusementsprogramma. 15.00 (S) Als dat zou kunnen: verzoekpla- tenprogramma (15.30 Nieuws.) 17.00 Michael Strogoff. hoorspelserie. 17.30 Nieuws. 17.32 Aktua. 17.50 (S( Café- 22.25 Overweging. 22. |HHILVERSUM III. NORV: 7.03 (S) Drie op Je boteriiam: 18.00 (S) Grammofoonplatenprogram- 18.41 Echo. 18.50 tergronden op <20 PO Nieuws; MlS vSfi Jongerenprogramma." 16.03 (S) Sport! ze plm. 21.30-2 2240 (S) De Staalkaart. 23.30 (S) Muziek van deze eeuw. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM III NOS. 18.00 Joost mag niet eten. 19.02 Drie loopt achter: De rock VRIJDAG 7 JUNI 1974 DUITSLAND I 17.55-16.00 (K) Jour- 1 plaatbesprekingen. VPRO: 21.00 ti "■RO-Vrijdagavond Shop: pop. jazz hl HAK KBD la- en blues. <22.55 Mededelingen). KRO 2.02 (P)laatwerk 4.00-7.00 Vincent van Engelen Show. ZATERDAG 8 JUNI 1974 HILVERSUM I. VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend gymnastiek. 7.20 (S) Z.O.: gevarieerd programma met om 7.54 VPRO: Deze dag 8.00 Nieuws; 8.11 Dingen 9.35 Waterstanden. (S) Z.L: muziek- en informatieshow. (11.00 Nieuws.) 13.00 Nieuws. 13.11 (S) In de Rooie Haan: NOS: 14.45 (S) Jazz. 15.10 Programma geest. 17.55 Mededelingen. HILVERSUM II. TROS: 7.00 Nieuws. 7.02 (S) Ont- bijt-Soos, met om 7.30 Nieuws. 7.41- 8.00 Aktua, 8.30 Nieuws en 8.36-8.45 Gymnastiek voor de huisvrouw. 10.00 (S) Voor de kinderen. 10.30 Nieuws. '-26 (K) TV-serie. 19.59 (Z/W) Pro- siammaoverzicht. WDR: 8.20-12.15 (K en Z/W) TV-kursussen. 18.00 (K) Nieuws uit Noordrljn-Westfalen. 18.10 weerbericht. 20.1 -9.30 (K) Spionage - fllm. 21.40 (K) Politietips. 21.45 (K) Reportage uit Bonn. 22.10 (K) Jour naal en weerbericht. 2225 (K) Herle- manns Traum oder das andere Leben. tv-spel. 23.50 (K) Journaal DUITSLAND II 16.30 (K) Sportinformatie. 17.00 (K) Journaal. 17.10 (K) Jeugdprogramma. Aansluitend: Malnzelmannchen, mlnl- (K) Voetballen. .25 krimi. (Z/W) TV-film. 19.00 (K) journaal 19.30 (K) Buitenlands journaal. 15 (Z/W) Politle-programma. 21.15 (K) Journaal. 21.30 (K) Das drelfache Echo. Engelse speelfilm. 23.00 (Z W) Politie-programma. 23.10 (K) Jour-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 5