Ze hebben me als muziek- uitgeefster geaccepteerd Publiek wil lachen in de schouwburg Z^wadaag^- l ...en gisteren i ogramma) 5LiedjesverkoopsterPia Solleveld 'De Doelen' breekt met Newport Jazzfestival Europa TV morgen] DUITSE TV DONDERDAG 6 JUNI 1974 AMSTERDAM Zeventig procent van de Nederlanders wil, als ze naar een toneelstuk gaan, lachen. Dit blijkt uit een nationale steek proef van 't NIPO onder 1049 Ne derlanders. 't NIPO legde hun de vraag voor: "Als u naar een to neelstuk in de schouwburg gaat, wat wilt u dan: lachen, een drama zien of een voorstelling over maat schappelijke problemx, met een boodschap"? Zeventig procent van de onder vraagden wilde lachen, terwijl tien procent meer voelde voor de maat schappelijke problemen. Acht pro cent wilde een drama zien. Negen procent noemde nog andere din. gen. Slecht 25 pet. van de ondervraagden gaat geregeld naar de schouwburg. Vijftien procent van hen ging naar het toneel, elf procent naar caba ret, acht procent naar musical of revue, zeven procent naar de ope ra of operette terwijl drie procent de voorkeur gaf aan een ander soort voorstelling. Uit het onderzoek bleek dat hoe ouder men is hoe minder men naar de schouwburg gaat. Van de 18 tot en met 24-jarigen gaat 41 procent. Van de 25 tot en met 34-jarigen 26 procent, van de 35 tot en met 44- jarigen 31 procent, van de 45 tot en met 54-jarigen 23 procent. Van de 55 tot en met 64-jarigen gaat nog 21 procent, terwijl boven de 65 jaar nog maar twaalf procent bleek te gaan. HILVERSUM De "Daverende Dertig" van deze week, zoals samen gesteld door Hilversum 3, met tussen haakjes de stand van vorige week: 1. 1) De wilde boerndochtere, Ivan Heylen 2. 2) The cart crept in. Mud 3 7) Fly away little Paraqua- yo, George Baker Selection 4 (13)' Emma, Hot Chocolate 5 (3) Be my day, Cats 6 6) The show must go on, Three Dog Night T (10) The Entertainer. Marvin Hamlish 8 4) Every Day, Slade 9 5) Waterloo, Abba 10 (17) The year of decision. Three 11 (11)1 16 no): 17 (21) 18 9) 19 (16) 20 21 (26) 22 (30) 23 (27) 24 (12) 25 26 (15) 27 My only fascination, Demis Rousos Lady Lay, Pierre Groscolas Mexico, Bolland and Bol land Sugar Baby love, Rubetrtes You've got your troubles, Fortunes Theo, wir fahren nach Lodz Vicky Leandros This town ain't big enough for the both of us, Sparks Instant Poetry, Golden Earring Wij willen w.w., Henk en de Stainless Steelband My oh my, Ringo Starr You believed, Sandra en Andres Son of a rotton Gambler. Hollies One and one is two, Jack pot In the stall of the night, Jack Jersey Angel Eyes, American Gypsy Teveel, te vaak, Ltefceth List For the love of money, O' Jays Wild Flower, Skylark Rikky don't lose that num ber, Steely Dan Satisfaction quaranteed (or take your love back), Ha rold Mal vin en Blue Notes. Songfestival in Oostende Frans van Klingeren, ooit ploeg baas voor Knokke, is heilig van plan om met een gezelschap deel te ne men aan het Songfestival Oosten/de, dat van 6 tot 10 augustus wordt ge houden. Uit een zestigtal aanmel dingen heeft Van Klingeren nu 23 kandidaten overgehouden. Deze 23, worden maandag aanstaande in de grote zaal van Krasnapolsky te Am sterdam aan een kritisch oordeel on derworpen. De jury bestaat dan uit Harry von Hbof, Ruud Jacobs, Har ry de Groot, Rudy van Houten en Ruud Bos. Van Klingeren hoopt bin nen een week na deze selectie zijn Oostende-gezelschap bekend te ma ken. Pia Solleveld is de enige muziekuit- geefster in ons land. In de showbu siness wordt daar iets anders onder verstaan dan het drukken van bladmuziek met lichtblauwe cover zoals we die kennen uit de tijd van "Tuney Tunes". Het hoort er weJ bij, maar in het gevarieerde ar beidsveld van de muziekuitgever is het toch van ondergeschikt belang. Pia is 25 jaar jong. geboren Haagse, maar sinds haar tiende Jaar woon achtig in 't Gooi. Na de mulo kwam ze op de afdeling boekhou ding van de AVRO, een prozaïsche dagvulling die zij spoedig verwissel de voor een meer enerverend be staan bij de muziekuitgever Red Bullit Production. Cmdat Pia een grappige snuit heeft, mooie bruine ogen en een goed figuur waagde zij een kans in de Miss-Haïïamds stallen van aaoht- clubeigenaar Van Meeuwen. Per slot van rekening waren er aantrekkelij ke prijzen te winnen. Moeder Solleveld was er in feite meer op gebrand dan haar dochter. Pia: "Moeder verveelt zich denk ik. Ze heeft niets anders te doen dus houdt ze zich met mij bezig. Ze wilde altijd dat ik beroemd zou worden." Pia eindigde op de tweede plaats en zeilde daarmee, wat zij nu een "naar wereldje" noemt, binnen. Pia ging kleding showen in Frankrijk en Duitsland, een vak dat zij van wege een natuurlijke aanleg en ui terlijke hoedanigheden snel onder de knie had. "Ontzettend zwaar, allemaal nacht werk. Om twaalf uur beginnen tot drie uur. Dan met een busje naar het hotel. Om tien uur 's morgens vertrekken naar de volgende plaats. Zo heb ik Frankrijk doorkruist, van links naar rechts, van boven naar beneden. Duitsland hetzelfde. Ner gens aan denken, alleen maar zor gen dat je mooi bent. Dat houd Je niet lang vol. Daar stomp Je volle dig door af. Na twee maanden kap te ik er mee. Op een avond zat ik in "De Generaal", dat is een kroeg in Bussum. Ik ontmoette er de man die nu mijn compagnon is. Mag ik je even voorstellen? W.J. van de Wetering. Ik kende hem al van Red Bullit." Meneer Van de Wetering, 27 Jaar, Pia Solleveld: meeste jonge artiesten worden onvoldoende opgeleid. Theater Carré staat in de steigers. De gevel van dit Amster damse amusementspaleis wordt opnieuw in de verf gezet, de dakbedekking zal worden vernieuwd en de kantine verbouwd. komt er bij zitten. HIJ heeft het ui terlijk van een Jeugdleider. Meneer Van de Wetering houdt zich bezig met promotion, management en pu bliciteit van artiesten die het mis schien zullen maken. De werkzaam heden van de uitgeverij en de pro- duktiemaatschappij lopen door el kaar heen en dat is waarschijnlijk de reden dat de heer Van de Wete ring voortdurend het woord voert. Hij weet heel wat van het wereldje, maar soms moeten wij hem kappen, want het gaat per slot van reke ning om Pia. Pia vertelt dat de ontmoeting in 'De Generaal" heeft geleid tot de firmanaam "General Music B.V." 'Tk heb er natuurlijk ook geld in gestoken, al is dat niet van hetgeen ik verdiend heb tijdens die shows. Dat was op. Daar heb ik allemaal dingen van gekocht om mooi te zijn. Kleren, make-up. Nee, wat ik heb geïnvesteerd is afkomstig van een kleine erfenis. We zijn nu an derhalf Jaar bezig en het begint lekker te lopen. We zijn begonnen met een Jongen uit Leiden. Jeremy van wie we een plaat hebben ge maakt en de groep Wally Tax and Bamboulé. Vanwege de duidelijkheid: Pia be hartigt de belangen van de compo nist en de tekstdichter. De moderne uitgever is de trait d'union tusseen de artiest, de platenmaatschappij en de manager. De uitgever benut ook zijn contacten in het buiten land om liedjes over de grens ge zongen te krijgen hetzij door eigen artiesten of door artiesten uit dat land. Pia geeft toe dat dat opbouwen in de meeste gevallen weinig te maken heeft met de coaching van de Jon gen of het meisje dat de eerste wankele schreden in de showbusi ness zet. "Als er een Jongen bij ons komt met een eigen nummer bijvoorbeeld, dan maken we daar een bandje van. Daarmee gaan we naar arties ten die het eventueel kunnen zin gen als hij het niet zelf zingt. We benaderen ook de producers van platenmaatschappijen om het laten opnemen. Verder bieden we het nummer ook aan in het buitenland. Daarmoet Je overigens wel voorzich tig mee zijn. Neem het liedje "How do you do", dat in Duitsland eerder werd aangeboden dan Philips het uitbracht in Duitsland. Het werd uitgevoerd door "The Windmills", die er 300.000 platen meer van ver kochten dan Mouth and McNeal. Daarna hebben Mouth and McNeal ook een Duitse versie gemaakt, die niet hoger kwam dan 500.000 exem plaren." Goed, het plaatje is gemaakt, wat dan? Pia vertelt: "Dan moet Je zorgen dat het op de radio komt en op te levisie. Een ontzaglijk moeilijk kar wei, dat afhankelijk is van wat discjockeys in het nummer zien. Als zij de plaat niet willen draaien, kun je al Je investeringen wel vergeten. Soms wordt een plaat ten onrechte geweigerd. Neem nou bijvoorbeeld de groep "Mud". Veronica wilde er geen muziek van draaien. Totdat Top-pop de groep liet zien. De po pulariteit en de verkoop schoten omhoog. Veronica heeft er nu een alarmschijf van gemaakt." Pia Solleveld is er van overtuigd dat de meeste Jonge artiesten on voldoende wprden opgeleid. Zij zegt: "Daarom hebben wij me neer Del Fenro aangetrokken uit Am sterdam. Bovendien hebben we een Video-installatie aangeschaft om de artiesten te laten zien hoe zij op het scherm overkomen en wat er aan hun optreden mankeert." En Willem voegt er aan toe: 'Tk leer ze ook hoe ze zich moeten ge dragen tegenover Journalisten, in radio-interviews. Alleen datgene wat belangrijk is, geen onzin uitkramen, niet vertellen dat Je een nieuwe in stallatie hebt gekocht want dat in teresseert het publiek geen barst." Heel toevallig wordt op dat moment Franky geïnterviewd door de radio. Franky is het broertje van Sandra (van Andres). Willem luistert ge spannen. Het jongmens komt aardig Pia, die zegt in het wereldje geac cepteerd te zijn en geen hinder meer ondervindt van het feit dat zij vrouw is, zal die muziekuitgeve rij niet haar hele leven blijven doen. "Als ik vijfendertig ben vind ik mijzelf te oud worden. Je maakt toch dingen voor kindertjes". JACHTOPZIENER En dan? "Als ik man was zou ik Jachtopziener willen worden in Afrika. Ik ga iets anders doen, iets in meer menselijker sfeer. Ik wil sterrenkunde en natuurkunde gaan studeren. Ik weet nog niet hoe. Herinner je je nog die mannequin die naar Heyboer ging, die primitief levende schilder? Dat kan ik me zo goed van haar voorstellen. Als je in dat wereldje hebt gezeten van knokken en met je ellebogen wer ken, dan is zo'n keuze begrijpelijk. Een man die je terugbrengt tot wat je zou moeten zijn." Pia Solleveld neemt al vast een voorproefje. Zij gaat een Jeugdkamp leiden van de VCJC. Een heel andere wereld. 18.45 Fabeltjeskrant (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 LO-Kinderkrant (EO) 20.00 Journaal (NOS) 20.20 Hallo, hier is IBRA-radioeen filmreportage (EO) Reportage over een kleine radiostudio in Stockholm die de beschikking heeft over een indrukwekkend zen derpark over de gehele wereld. In deze uitzending o.m. een optreden van de Zweedse zanger Pelle Carlson en het IBRA-radiokoor 20.55 Tele-tournee (EO) 21.15 Ek het nie geweet nie, dokumentaire over het werk van de Dorothea-zending in Zuid-Afrika (EO) 22.00 Stukjes van het Gat (VPRO) Aan het einde van het seizoen een bloemlezing uit de „Gat"-afleveringen van het afgelopen Jaar. 23.15 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.45 Fabeltjeskrant (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 De verschoppeling, tv-serie (NCRV) 19.30 Zo vader, zo zoon (NCRV) 20.00 Journaal (NOS) 20.21 De speler, speelfilm (NCRV) Deze Tsjechisch-Russische film is gemaakt naar de gelijknamige roman van Dostojewski 21.50 Hier en nu (NCRV) 22.30 De familie Gottschick musiceert (NCRV) In de Oude of Martinikerk in Voorburg voert het Duitse gezin Gottschick uit: Psalm 23: „Lobe den Herrn, meine Seele"; Andante voor fluit, viool, violon cello en klavecimbel uit de Sonate nr. 1 in C gr.» t. van Carl Stamitz: „Ruhet von des Tages Mühn" 22.40 Den Haag vandaag (NOS) 22.55 Journaal (NOS) Over één ding kunnen we het na gisteravond eens zjjn: De nieuwe STER-stuntjes van Loekie de Leeuw zijn geva rieerder en spitsvondiger dan de patronen, die de uitverkoren Nederlandse voetballeden op de grasmat toverden, Michels liet de hele reservebank opdraven, maar de bril tegen de Roeme nen bleef en zo kon Herman als enig lichtpunt meedelen, dat de 375 door de Britse furie van de vorige week geramde stoeltjes weer keurig in een overigens bijna lege Kuip prijkten. Een triest sportief slot van de avond, die ook po litiek in mineur eindigde met de Dennendalkwestie in Den Haag Vandaag. Ton Planken noemde Dennendal heel plas tisch een gezwel op het toch zo gezonde politieke lijf van Ne derland, een vrijblijvende con statering na kersverse verkie zingen. De kijker, die daarvan zijn buik vol had, kon de zendtijd voor politieke partijen, in casu de KVP (vermoedelijk een uniek programma in de te levisiewereld) vervangen door de Ouverture Boccaccio van Franz von Suppé en na deze uitsmijter overschakelen op De Wrekers. Hun terugkeer, in kleur, betekende een vreugdevol weerzien met een serie, die ge woon te gek is en het daarom zo voortreffelijk doet. Mis schien juist, omdat regisseur Robert Day in zijn ruim 50-ja- J rige leven van alles gedaan heeft, van cameraman tot ma ker van thrillers, kluchten, ruimtevaartfilms en Tarzan- avonturen, creëert hij zo'n afle vering van vijftig minuten als een brok totaal-theater met ontelbare facetten. Het science- fiction-aspect is bij De Wre kers vrijwel altijd het belang rijkste en daarin speelden dit maal de robots natuurlijk een veelbetekenende rol. De aanwe zigheid van Peter Cushing, de traditionele prof. Von Hel- sing in bijna alle na-oorlogse Dracula-films, gaf aan dit Frankenstein-thema nog extra relief. John Steed en Emma Peel komen deze zomerweken nog veelvuldig bij de KRO op de beeldbuis: ze zijn welkom! Wie zijn kijkmenu met lichte kost wilde samenstellen, kon na De Wrekers terecht bij de zevende Panorama Woensdag show, die nog even flauw en zouteloos bleek als de vooraf gaande zes. Als het de bedoe ling is er een parodie op een tv-show in te leggen, in de trant van Barend Servet, dan schieten Frans Boelen en de zijnen toch wel schromelijk te kort. En wanneer de opzet is er een gezellig amusementspro gramma van te maken, dan vallen die veertig minuten ook tussen wal en schip. Aart Staartjes en Wieteke van Dort nebben het eigenlijk het drukst, een uitbuiting van hun populariteit in de Stratenma- ker-op-zee-show, de rest hangt er zo'n beetje bij. Johnny Kraaykamp was als gast in twee sketches een lichte ver ademing, al waren noch zijn glazenwasser-inbreker, noch zijn man-uit-het -publiek bij goochelaar Staartjes impone rend. Wellicht is een terugkeer van het Paar-Apart (Johnny Kraaykamp en Rijk de Gooyer schijnen in Duitsland weer sa men iets voor de televisie te doen) toch zijn enige redding. Aart Staartjes mislukte jam merlijk in een dag uit het le ven van commissaris Maigret en een acteur als Frans Vorst man zou zich te goed moeten voelen voor de schamele tek sten. waarmee hij in dit pro gramma wordt opgescheept. Voor de liefhebbers van serieuzer kijkvoer was er een uitstekende, vaak ontroe rende documentaire van Frank Zichem over „Papieren Neder- landertjes". de Surinaamse kinderen in ons land, die zich hier volkomen ontheemd voe len. DONDERDAG 6 JUNI 1974 18.00 Nieuws. 18.11 Radiojournaal. P.P. 18.20 Uitzending van de Chr is te - ijk Historische Uml Unie IKOR: 18.3 c vandaag. 19.36 NCRV: 19.00 Leger des Hellskwartier - kerk t Veel gevraagde gewijde muziek. 0.00 (S) Zo S) Kerke A vondoverdenk ing (ex.) 19.16 De I (S) Veel gevj_ I (gr.). 20.00 (S) Zo maar zomers. 21.55 (S) Kerkorgelconcert. 22.20 Avondoverdenking. 22.30 Nieuws. 22.40 22.50 Radio VU-Ma- (S) Hier en gazlne. 23.05 klassieke muziek. 23.55-24.00 Nieuws. ROTTERDAM De directie van "De Doelen" heeft besloten dit jaar niet mee te doen in het Newport Jazz Festival. Het pakket musici, dat door de Amerikaanse impressa- rio George Wein voor dit najaar aan De Doelen werd aangeboden is ge weigerd omdat "het niet interessant genoeg" en "te vaag van samen stelling" zou zijn. "Er is een kleine kans dat we toch nog met Wein in zee gaan, maar dan zal hij met een compleet nieuw voorstel moeten komen, in ieder ge val met een reeks klinkende namen. Misschien is Wein zo geschrokken van onze afwijzing en die van ande re concertgebouwdirecties in Europa De Oostenrijkse schrijver Bruno Brehm is gisteren in Alt-Aussee in de Oostenrijkse provincie Salzkam- mergut op 82-Jarige leeftild overle den. Brehm, wiens eigenlijke naam Bru no Clemens was, verwierf zich in de jaren dertig vooral naam door his torische romans over de ondergang van de Habsburgse Donaumonar- chie. Zijn bekendste werk was de tri logie "Apis und Este", "Das war das ende" en "Weder Kaiser noch König". Na de tweede wereldoor log verschenen ze in een nieuwe uit gaaf in één band onder de titel "Die Throne Stürzen, dat hij een nieuwe "festival-trein", wil samenstellen, maar eerlijk gezegd verwachten we dat niet", aldus de directeur van De Doelen, drs. W. Hof Tot nu toe is Wedm's festival-aanbie ding voor '74 alleen door West-Ber- lijn geaccepteerd. Niettemin zal er eind oktober, be gin november toch een jazz-festival a la Newport th De DoeleD varden ge organiseerd. Drs. Hofmaa"Het is de bedoeling dat we zeli een aantal musici zullen contracteren, een aantal groten van de jazz die op dat moment toch in Europa zijn, zodat het ook financieel een haalbare kaart is". HILVERSUM II 17.55 Medede- (gr.). (7.30 Nieuws: 7.41-7.50 Echo). 8.24 Overweging. 8.30 Nieuws. 8.36 Gymnastiek voor de huisvrouw. 8.45 Moeders wil is wet. 9.40 Schoolradio. 10.00 (S) Aubade: klassieke muziek. (10.30 Nieuws). 11.00 Gebakjes en een beter leven. 11.55 Mededelingen. 12.00 (S) Van twaalf tot twee. met 12.22 WIJ van het land; 12.26 AVRO: lüo meuws°°Ï8.41 "wïeld? ireking. 13.00 Raden 15.30 Nieuws. 17.00 19.50 Den Haag van- 2230 (Si Arnold Schönberg. muzikale EO; 7.02 (S) Gospelsound. 8 02 (S) Nederland I NOS: 18.45 (K) Fabeltjeskrant. 18.50 NOS: 22.50-22.55 (K) Joum. lezing. 22.55 (S) Dichter bij de HILVERSUM III 18.02 Joost mag niet eten. TROS: 19.02 (S) Drie loopt achter. 20.02 (S) Poster. 21.02 (S) Sesjun: jazz en pop. 22.02 (S) De Hugo van Gelderen Show, met o.a. de Nederlandstalige top tien. 22.55 Me dedelingen 23.02 (S) T. S. T. .Tros- Sporrt-Tijd met sport en muziek. 0.02 Aktua. 0.10 (S) Jazz-Sir 1.02 De Nachtwacht. NOS: 5 02 De Satésaus show. EO: 6.02-7.00 (S) Matinata. VRIJDAG 7 JUNI 1974 HILVERSUM I AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend gymnastiek. 7.20 (S) Dag met een gaatje. 8.00 Nieuws. 8.11 Radiojour naal en 8.30 De groenteman. 9.00 (S) Radiophilharmonlsch orkest. NOS: 9.20 Wat heeft dat kind? 9.35 Wa standen AVRO: muziek (j ters. 10.1 Nieuws. 11.03-11.05 Radiojournaal) 11.30 Horlepiep: volksliederen. 'u neeiL a«t Kiaar a.oa watetr- AVRO: 9.40 (S) Klassieke (gr.). 10.00 (S) Voor de kleu- >.10 Arbeidsvitaminen. (11.00 Praten met de minister-president. NOS 23.15 (K) Uit de kunst. 23.40-23.45 (K) Journ. Beursberichten. NOS: 12.00 Tc 1230 Overheidsvoorlichting. 12.40 Wo der Ball rollt. 13.00 Nieuws. VARA: 13.11 Dingen van de dag. NOS: 1335 Spiegel van België: muziek en nieuws van onze zuiderburen. 13.50 (S) In ternationaal Spectrum. 1430 Blik op de derde wereld. 14.45 Blik op Euro pa. 15.00 Zoeklicht op Nederland VPRO: 17.00 VPRO-Vrijdag: recht- koffie. 10.02 (S) De sen de middag. NOS: 14.03 Popkon baitat I: De MeurdersmethodeAVRO: 15.03 Popkontakt II. 16.03 De Hit- 17.5518.00 Journaal (Regionale programma's NDR: 930—10.00 Aktua- liteiten 18.45 Zandmannetje 18.45 Aktual. prog. 19.26 sportprogramma •9-J9 Programmaoveralcht. WDR: 8.0512.15 TV-kursussen. (9.30—10.00 Seseamstrasse) 18.00 Nws uit Nooid- rijn-Westtfalen 18.10 TV-serie 18.40 Afctualiteiten) 20.00 Journaal en weerbericht 20.15 Voetbalwereldkam- ploenscheppen 20.30 Dlskusslepro- gramma 21.15 Der Chef. misdaadfilm. 22.00 Kuflfturele rubriek. 22.45 journaal kommentaar en weerbericht. 16.15 Documentaire 17.00 Journaal 17.10 Tekenfilmserie 17.40 Voetbalma gazine 18.25 Hier kocht der Chef. tv-fllm. 19.00 Heute, Journaal. 19.30 Trefpunt van Internationale artiesten 21.00 Journaal 21.16 Kultureel pro- 22.00 Oleidingsmagazin 1765—18.00 (K) Journaal

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 5