Ze hebben me als muziek-
uitgeefster geaccepteerd
Publiek wil lachen in de schouwburg
Z^wadaag^-
l ...en gisteren i
ogramma)
5LiedjesverkoopsterPia Solleveld
'De Doelen' breekt met
Newport Jazzfestival
Europa
TV morgen]
DUITSE TV
DONDERDAG 6 JUNI 1974
AMSTERDAM Zeventig procent
van de Nederlanders wil, als ze
naar een toneelstuk gaan, lachen.
Dit blijkt uit een nationale steek
proef van 't NIPO onder 1049 Ne
derlanders. 't NIPO legde hun de
vraag voor: "Als u naar een to
neelstuk in de schouwburg gaat,
wat wilt u dan: lachen, een drama
zien of een voorstelling over maat
schappelijke problemx, met een
boodschap"?
Zeventig procent van de onder
vraagden wilde lachen, terwijl tien
procent meer voelde voor de maat
schappelijke problemen. Acht pro
cent wilde een drama zien. Negen
procent noemde nog andere din.
gen.
Slecht 25 pet. van de ondervraagden
gaat geregeld naar de schouwburg.
Vijftien procent van hen ging naar
het toneel, elf procent naar caba
ret, acht procent naar musical of
revue, zeven procent naar de ope
ra of operette terwijl drie procent
de voorkeur gaf aan een ander
soort voorstelling.
Uit het onderzoek bleek dat hoe
ouder men is hoe minder men naar
de schouwburg gaat. Van de 18 tot
en met 24-jarigen gaat 41 procent.
Van de 25 tot en met 34-jarigen 26
procent, van de 35 tot en met 44-
jarigen 31 procent, van de 45 tot en
met 54-jarigen 23 procent. Van de
55 tot en met 64-jarigen gaat nog
21 procent, terwijl boven de 65 jaar
nog maar twaalf procent bleek te
gaan.
HILVERSUM De "Daverende
Dertig" van deze week, zoals samen
gesteld door Hilversum 3, met tussen
haakjes de stand van vorige week:
1. 1) De wilde boerndochtere,
Ivan Heylen
2. 2) The cart crept in. Mud
3 7) Fly away little Paraqua-
yo, George Baker Selection
4 (13)' Emma, Hot Chocolate
5 (3) Be my day, Cats
6 6) The show must go on,
Three Dog Night
T (10) The Entertainer. Marvin
Hamlish
8 4) Every Day, Slade
9 5) Waterloo, Abba
10 (17) The year of decision. Three
11 (11)1
16 no):
17 (21)
18 9)
19 (16)
20
21 (26)
22 (30)
23 (27)
24 (12)
25
26 (15)
27
My only fascination,
Demis Rousos
Lady Lay, Pierre Groscolas
Mexico, Bolland and Bol
land
Sugar Baby love, Rubetrtes
You've got your troubles,
Fortunes
Theo, wir fahren nach Lodz
Vicky Leandros
This town ain't big enough
for the both of us, Sparks
Instant Poetry, Golden
Earring
Wij willen w.w., Henk en
de Stainless Steelband
My oh my, Ringo Starr
You believed, Sandra en
Andres
Son of a rotton Gambler.
Hollies
One and one is two, Jack
pot
In the stall of the night,
Jack Jersey
Angel Eyes, American
Gypsy
Teveel, te vaak, Ltefceth
List
For the love of money, O'
Jays
Wild Flower, Skylark
Rikky don't lose that num
ber, Steely Dan
Satisfaction quaranteed (or
take your love back), Ha
rold Mal vin en Blue Notes.
Songfestival
in Oostende
Frans van Klingeren, ooit ploeg
baas voor Knokke, is heilig van plan
om met een gezelschap deel te ne
men aan het Songfestival Oosten/de,
dat van 6 tot 10 augustus wordt ge
houden. Uit een zestigtal aanmel
dingen heeft Van Klingeren nu 23
kandidaten overgehouden. Deze 23,
worden maandag aanstaande in de
grote zaal van Krasnapolsky te Am
sterdam aan een kritisch oordeel on
derworpen. De jury bestaat dan uit
Harry von Hbof, Ruud Jacobs, Har
ry de Groot, Rudy van Houten en
Ruud Bos. Van Klingeren hoopt bin
nen een week na deze selectie zijn
Oostende-gezelschap bekend te ma
ken.
Pia Solleveld is de enige muziekuit-
geefster in ons land. In de showbu
siness wordt daar iets anders onder
verstaan dan het drukken van
bladmuziek met lichtblauwe cover
zoals we die kennen uit de tijd van
"Tuney Tunes". Het hoort er weJ
bij, maar in het gevarieerde ar
beidsveld van de muziekuitgever is
het toch van ondergeschikt belang.
Pia is 25 jaar jong. geboren Haagse,
maar sinds haar tiende Jaar woon
achtig in 't Gooi. Na de mulo
kwam ze op de afdeling boekhou
ding van de AVRO, een prozaïsche
dagvulling die zij spoedig verwissel
de voor een meer enerverend be
staan bij de muziekuitgever Red
Bullit Production.
Cmdat Pia een grappige snuit
heeft, mooie bruine ogen en een
goed figuur waagde zij een kans in
de Miss-Haïïamds stallen van aaoht-
clubeigenaar Van Meeuwen. Per slot
van rekening waren er aantrekkelij
ke prijzen te winnen.
Moeder Solleveld was er in feite
meer op gebrand dan haar dochter.
Pia: "Moeder verveelt zich denk ik.
Ze heeft niets anders te doen dus
houdt ze zich met mij bezig. Ze
wilde altijd dat ik beroemd zou
worden."
Pia eindigde op de tweede plaats en
zeilde daarmee, wat zij nu een
"naar wereldje" noemt, binnen. Pia
ging kleding showen in Frankrijk
en Duitsland, een vak dat zij van
wege een natuurlijke aanleg en ui
terlijke hoedanigheden snel onder
de knie had.
"Ontzettend zwaar, allemaal nacht
werk. Om twaalf uur beginnen tot
drie uur. Dan met een busje naar
het hotel. Om tien uur 's morgens
vertrekken naar de volgende plaats.
Zo heb ik Frankrijk doorkruist, van
links naar rechts, van boven naar
beneden. Duitsland hetzelfde. Ner
gens aan denken, alleen maar zor
gen dat je mooi bent. Dat houd Je
niet lang vol. Daar stomp Je volle
dig door af. Na twee maanden kap
te ik er mee. Op een avond zat ik
in "De Generaal", dat is een kroeg
in Bussum. Ik ontmoette er de man
die nu mijn compagnon is. Mag ik
je even voorstellen? W.J. van de
Wetering. Ik kende hem al van Red
Bullit."
Meneer Van de Wetering, 27 Jaar,
Pia Solleveld: meeste jonge artiesten worden onvoldoende opgeleid.
Theater Carré staat in de steigers. De gevel van dit Amster
damse amusementspaleis wordt opnieuw in de verf gezet, de
dakbedekking zal worden vernieuwd en de kantine verbouwd.
komt er bij zitten. HIJ heeft het ui
terlijk van een Jeugdleider. Meneer
Van de Wetering houdt zich bezig
met promotion, management en pu
bliciteit van artiesten die het mis
schien zullen maken. De werkzaam
heden van de uitgeverij en de pro-
duktiemaatschappij lopen door el
kaar heen en dat is waarschijnlijk
de reden dat de heer Van de Wete
ring voortdurend het woord voert.
Hij weet heel wat van het wereldje,
maar soms moeten wij hem kappen,
want het gaat per slot van reke
ning om Pia.
Pia vertelt dat de ontmoeting in
'De Generaal" heeft geleid tot de
firmanaam "General Music B.V."
'Tk heb er natuurlijk ook geld in
gestoken, al is dat niet van hetgeen
ik verdiend heb tijdens die shows.
Dat was op. Daar heb ik allemaal
dingen van gekocht om mooi te
zijn. Kleren, make-up. Nee, wat ik
heb geïnvesteerd is afkomstig van
een kleine erfenis. We zijn nu an
derhalf Jaar bezig en het begint
lekker te lopen. We zijn begonnen
met een Jongen uit Leiden. Jeremy
van wie we een plaat hebben ge
maakt en de groep Wally Tax and
Bamboulé.
Vanwege de duidelijkheid: Pia be
hartigt de belangen van de compo
nist en de tekstdichter. De moderne
uitgever is de trait d'union tusseen
de artiest, de platenmaatschappij
en de manager. De uitgever benut
ook zijn contacten in het buiten
land om liedjes over de grens ge
zongen te krijgen hetzij door eigen
artiesten of door artiesten uit dat
land.
Pia geeft toe dat dat opbouwen in de
meeste gevallen weinig te maken
heeft met de coaching van de Jon
gen of het meisje dat de eerste
wankele schreden in de showbusi
ness zet.
"Als er een Jongen bij ons komt
met een eigen nummer bijvoorbeeld,
dan maken we daar een bandje
van. Daarmee gaan we naar arties
ten die het eventueel kunnen zin
gen als hij het niet zelf zingt. We
benaderen ook de producers van
platenmaatschappijen om het laten
opnemen. Verder bieden we het
nummer ook aan in het buitenland.
Daarmoet Je overigens wel voorzich
tig mee zijn. Neem het liedje "How
do you do", dat in Duitsland eerder
werd aangeboden dan Philips het
uitbracht in Duitsland. Het werd
uitgevoerd door "The Windmills",
die er 300.000 platen meer van ver
kochten dan Mouth and McNeal.
Daarna hebben Mouth and McNeal
ook een Duitse versie gemaakt, die
niet hoger kwam dan 500.000 exem
plaren."
Goed, het plaatje is gemaakt, wat
dan?
Pia vertelt: "Dan moet Je zorgen
dat het op de radio komt en op te
levisie. Een ontzaglijk moeilijk kar
wei, dat afhankelijk is van wat
discjockeys in het nummer zien. Als
zij de plaat niet willen draaien, kun
je al Je investeringen wel vergeten.
Soms wordt een plaat ten onrechte
geweigerd. Neem nou bijvoorbeeld
de groep "Mud". Veronica wilde er
geen muziek van draaien. Totdat
Top-pop de groep liet zien. De po
pulariteit en de verkoop schoten
omhoog. Veronica heeft er nu een
alarmschijf van gemaakt."
Pia Solleveld is er van overtuigd
dat de meeste Jonge artiesten on
voldoende wprden opgeleid.
Zij zegt: "Daarom hebben wij me
neer Del Fenro aangetrokken uit Am
sterdam. Bovendien hebben we een
Video-installatie aangeschaft om de
artiesten te laten zien hoe zij op
het scherm overkomen en wat er
aan hun optreden mankeert."
En Willem voegt er aan toe: 'Tk
leer ze ook hoe ze zich moeten ge
dragen tegenover Journalisten, in
radio-interviews. Alleen datgene wat
belangrijk is, geen onzin uitkramen,
niet vertellen dat Je een nieuwe in
stallatie hebt gekocht want dat in
teresseert het publiek geen barst."
Heel toevallig wordt op dat moment
Franky geïnterviewd door de radio.
Franky is het broertje van Sandra
(van Andres). Willem luistert ge
spannen. Het jongmens komt aardig
Pia, die zegt in het wereldje geac
cepteerd te zijn en geen hinder
meer ondervindt van het feit dat
zij vrouw is, zal die muziekuitgeve
rij niet haar hele leven blijven
doen. "Als ik vijfendertig ben vind
ik mijzelf te oud worden. Je maakt
toch dingen voor kindertjes".
JACHTOPZIENER
En dan? "Als ik man was zou ik
Jachtopziener willen worden in
Afrika. Ik ga iets anders doen, iets
in meer menselijker sfeer. Ik wil
sterrenkunde en natuurkunde gaan
studeren. Ik weet nog niet hoe.
Herinner je je nog die mannequin
die naar Heyboer ging, die primitief
levende schilder? Dat kan ik me zo
goed van haar voorstellen. Als je in
dat wereldje hebt gezeten van
knokken en met je ellebogen wer
ken, dan is zo'n keuze begrijpelijk.
Een man die je terugbrengt tot wat
je zou moeten zijn." Pia Solleveld
neemt al vast een voorproefje. Zij
gaat een Jeugdkamp leiden van de
VCJC. Een heel andere wereld.
18.45 Fabeltjeskrant (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
19.05 LO-Kinderkrant (EO)
20.00 Journaal (NOS)
20.20 Hallo, hier is IBRA-radioeen filmreportage (EO)
Reportage over een kleine radiostudio in Stockholm
die de beschikking heeft over een indrukwekkend zen
derpark over de gehele wereld. In deze uitzending o.m.
een optreden van de Zweedse zanger Pelle Carlson en
het IBRA-radiokoor
20.55 Tele-tournee (EO)
21.15 Ek het nie geweet nie, dokumentaire over het werk
van de Dorothea-zending in Zuid-Afrika (EO)
22.00 Stukjes van het Gat (VPRO)
Aan het einde van het seizoen een bloemlezing uit de
„Gat"-afleveringen van het afgelopen Jaar.
23.15 Journaal (NOS)
NEDERLAND II
18.45 Fabeltjeskrant (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
19.05 De verschoppeling, tv-serie (NCRV)
19.30 Zo vader, zo zoon (NCRV)
20.00 Journaal (NOS)
20.21 De speler, speelfilm (NCRV)
Deze Tsjechisch-Russische film is gemaakt naar de
gelijknamige roman van Dostojewski
21.50 Hier en nu (NCRV)
22.30 De familie Gottschick musiceert (NCRV)
In de Oude of Martinikerk in Voorburg voert het
Duitse gezin Gottschick uit: Psalm 23: „Lobe den
Herrn, meine Seele"; Andante voor fluit, viool, violon
cello en klavecimbel uit de Sonate nr. 1 in C gr.» t. van
Carl Stamitz: „Ruhet von des Tages Mühn"
22.40 Den Haag vandaag (NOS)
22.55 Journaal (NOS)
Over één ding kunnen we het
na gisteravond eens zjjn: De
nieuwe STER-stuntjes van
Loekie de Leeuw zijn geva
rieerder en spitsvondiger dan
de patronen, die de uitverkoren
Nederlandse voetballeden op de
grasmat toverden, Michels liet
de hele reservebank opdraven,
maar de bril tegen de Roeme
nen bleef en zo kon Herman
als enig lichtpunt meedelen,
dat de 375 door de Britse furie
van de vorige week geramde
stoeltjes weer keurig in een
overigens bijna lege Kuip
prijkten. Een triest sportief
slot van de avond, die ook po
litiek in mineur eindigde met
de Dennendalkwestie in Den
Haag Vandaag. Ton Planken
noemde Dennendal heel plas
tisch een gezwel op het toch zo
gezonde politieke lijf van Ne
derland, een vrijblijvende con
statering na kersverse verkie
zingen. De kijker, die daarvan
zijn buik vol had, kon de
zendtijd voor politieke partijen,
in casu de KVP (vermoedelijk
een uniek programma in de te
levisiewereld) vervangen door
de Ouverture Boccaccio van
Franz von Suppé en na deze
uitsmijter overschakelen op De
Wrekers. Hun terugkeer, in
kleur, betekende een vreugdevol
weerzien met een serie, die ge
woon te gek is en het daarom
zo voortreffelijk doet. Mis
schien juist, omdat regisseur
Robert Day in zijn ruim 50-ja-
J rige leven van alles gedaan
heeft, van cameraman tot ma
ker van thrillers, kluchten,
ruimtevaartfilms en Tarzan-
avonturen, creëert hij zo'n afle
vering van vijftig minuten als
een brok totaal-theater met
ontelbare facetten. Het science-
fiction-aspect is bij De Wre
kers vrijwel altijd het belang
rijkste en daarin speelden dit
maal de robots natuurlijk een
veelbetekenende rol. De aanwe
zigheid van Peter Cushing, de
traditionele prof. Von Hel-
sing in bijna alle na-oorlogse
Dracula-films, gaf aan dit
Frankenstein-thema nog extra
relief. John Steed en Emma
Peel komen deze zomerweken
nog veelvuldig bij de KRO op
de beeldbuis: ze zijn welkom!
Wie zijn kijkmenu met lichte
kost wilde samenstellen, kon
na De Wrekers terecht bij de
zevende Panorama Woensdag
show, die nog even flauw en
zouteloos bleek als de vooraf
gaande zes. Als het de bedoe
ling is er een parodie op een
tv-show in te leggen, in de
trant van Barend Servet, dan
schieten Frans Boelen en de
zijnen toch wel schromelijk te
kort. En wanneer de opzet is
er een gezellig amusementspro
gramma van te maken, dan
vallen die veertig minuten ook
tussen wal en schip. Aart
Staartjes en Wieteke van Dort
nebben het eigenlijk het
drukst, een uitbuiting van hun
populariteit in de Stratenma-
ker-op-zee-show, de rest hangt
er zo'n beetje bij. Johnny
Kraaykamp was als gast in
twee sketches een lichte ver
ademing, al waren noch zijn
glazenwasser-inbreker, noch
zijn man-uit-het -publiek bij
goochelaar Staartjes impone
rend. Wellicht is een terugkeer
van het Paar-Apart (Johnny
Kraaykamp en Rijk de Gooyer
schijnen in Duitsland weer sa
men iets voor de televisie te
doen) toch zijn enige redding.
Aart Staartjes mislukte jam
merlijk in een dag uit het le
ven van commissaris Maigret
en een acteur als Frans Vorst
man zou zich te goed moeten
voelen voor de schamele tek
sten. waarmee hij in dit pro
gramma wordt opgescheept.
Voor de liefhebbers
van serieuzer kijkvoer was er
een uitstekende, vaak ontroe
rende documentaire van Frank
Zichem over „Papieren Neder-
landertjes". de Surinaamse
kinderen in ons land, die zich
hier volkomen ontheemd voe
len.
DONDERDAG 6 JUNI 1974
18.00 Nieuws. 18.11 Radiojournaal.
P.P. 18.20 Uitzending van de Chr is te -
ijk Historische Uml
Unie IKOR: 18.3
c vandaag. 19.36
NCRV: 19.00 Leger des Hellskwartier
- kerk t
Veel gevraagde gewijde muziek.
0.00 (S) Zo
S) Kerke
A vondoverdenk ing
(ex.) 19.16 De
I (S) Veel gevj_ I
(gr.). 20.00 (S) Zo maar zomers.
21.55 (S) Kerkorgelconcert. 22.20
Avondoverdenking. 22.30 Nieuws. 22.40
22.50 Radio VU-Ma-
(S) Hier en
gazlne. 23.05
klassieke muziek. 23.55-24.00 Nieuws.
ROTTERDAM De directie van
"De Doelen" heeft besloten dit jaar
niet mee te doen in het Newport
Jazz Festival. Het pakket musici,
dat door de Amerikaanse impressa-
rio George Wein voor dit najaar aan
De Doelen werd aangeboden is ge
weigerd omdat "het niet interessant
genoeg" en "te vaag van samen
stelling" zou zijn.
"Er is een kleine kans dat we toch
nog met Wein in zee gaan, maar
dan zal hij met een compleet nieuw
voorstel moeten komen, in ieder ge
val met een reeks klinkende namen.
Misschien is Wein zo geschrokken
van onze afwijzing en die van ande
re concertgebouwdirecties in Europa
De Oostenrijkse schrijver Bruno
Brehm is gisteren in Alt-Aussee in
de Oostenrijkse provincie Salzkam-
mergut op 82-Jarige leeftild overle
den.
Brehm, wiens eigenlijke naam Bru
no Clemens was, verwierf zich in de
jaren dertig vooral naam door his
torische romans over de ondergang
van de Habsburgse Donaumonar-
chie. Zijn bekendste werk was de tri
logie "Apis und Este", "Das war
das ende" en "Weder Kaiser noch
König". Na de tweede wereldoor
log verschenen ze in een nieuwe uit
gaaf in één band onder de titel "Die
Throne Stürzen,
dat hij een nieuwe "festival-trein",
wil samenstellen, maar eerlijk gezegd
verwachten we dat niet", aldus de
directeur van De Doelen, drs. W. Hof
Tot nu toe is Wedm's festival-aanbie
ding voor '74 alleen door West-Ber-
lijn geaccepteerd.
Niettemin zal er eind oktober, be
gin november toch een jazz-festival a
la Newport th De DoeleD varden ge
organiseerd. Drs. Hofmaa"Het is
de bedoeling dat we zeli een aantal
musici zullen contracteren, een
aantal groten van de jazz die op dat
moment toch in Europa zijn, zodat
het ook financieel een haalbare
kaart is".
HILVERSUM II
17.55 Medede-
(gr.). (7.30 Nieuws: 7.41-7.50 Echo).
8.24 Overweging. 8.30 Nieuws. 8.36
Gymnastiek voor de huisvrouw. 8.45
Moeders wil is wet. 9.40 Schoolradio.
10.00 (S) Aubade: klassieke muziek.
(10.30 Nieuws). 11.00 Gebakjes en
een beter leven. 11.55 Mededelingen.
12.00 (S) Van twaalf tot twee. met
12.22 WIJ van het land; 12.26
AVRO:
lüo meuws°°Ï8.41 "wïeld?
ireking.
13.00 Raden
15.30 Nieuws. 17.00
19.50 Den Haag van-
2230 (Si Arnold Schönberg. muzikale EO; 7.02 (S) Gospelsound. 8 02 (S)
Nederland I
NOS: 18.45 (K) Fabeltjeskrant. 18.50
NOS: 22.50-22.55 (K) Joum.
lezing. 22.55 (S) Dichter bij de
HILVERSUM III
18.02 Joost mag niet eten.
TROS: 19.02 (S) Drie loopt
achter. 20.02 (S) Poster. 21.02 (S)
Sesjun: jazz en pop. 22.02 (S) De
Hugo van Gelderen Show, met o.a. de
Nederlandstalige top tien. 22.55 Me
dedelingen 23.02 (S) T. S. T. .Tros-
Sporrt-Tijd met sport en muziek. 0.02
Aktua. 0.10 (S) Jazz-Sir 1.02 De
Nachtwacht. NOS: 5 02 De Satésaus
show. EO: 6.02-7.00 (S) Matinata.
VRIJDAG 7 JUNI 1974
HILVERSUM I
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend
gymnastiek. 7.20 (S) Dag met een
gaatje. 8.00 Nieuws. 8.11 Radiojour
naal en 8.30 De groenteman. 9.00 (S)
Radiophilharmonlsch orkest. NOS:
9.20 Wat heeft dat kind? 9.35 Wa
standen AVRO:
muziek (j
ters. 10.1
Nieuws. 11.03-11.05 Radiojournaal)
11.30 Horlepiep: volksliederen.
'u neeiL a«t Kiaar a.oa watetr-
AVRO: 9.40 (S) Klassieke
(gr.). 10.00 (S) Voor de kleu-
>.10 Arbeidsvitaminen. (11.00
Praten met de minister-president. NOS
23.15 (K) Uit de kunst. 23.40-23.45 (K)
Journ.
Beursberichten. NOS: 12.00 Tc
1230 Overheidsvoorlichting. 12.40 Wo
der Ball rollt. 13.00 Nieuws. VARA:
13.11 Dingen van de dag. NOS: 1335
Spiegel van België: muziek en nieuws
van onze zuiderburen. 13.50 (S) In
ternationaal Spectrum. 1430 Blik op
de derde wereld. 14.45 Blik op Euro
pa. 15.00 Zoeklicht op Nederland
VPRO: 17.00 VPRO-Vrijdag: recht-
koffie. 10.02 (S) De
sen de middag. NOS: 14.03 Popkon
baitat I: De MeurdersmethodeAVRO:
15.03 Popkontakt II. 16.03 De Hit-
17.5518.00 Journaal (Regionale
programma's NDR: 930—10.00 Aktua-
liteiten 18.45 Zandmannetje 18.45
Aktual. prog. 19.26 sportprogramma
•9-J9 Programmaoveralcht. WDR:
8.0512.15 TV-kursussen. (9.30—10.00
Seseamstrasse) 18.00 Nws uit Nooid-
rijn-Westtfalen 18.10 TV-serie 18.40
Afctualiteiten) 20.00 Journaal en
weerbericht 20.15 Voetbalwereldkam-
ploenscheppen 20.30 Dlskusslepro-
gramma 21.15 Der Chef. misdaadfilm.
22.00 Kuflfturele rubriek. 22.45 journaal
kommentaar en weerbericht.
16.15 Documentaire 17.00 Journaal
17.10 Tekenfilmserie 17.40 Voetbalma
gazine 18.25 Hier kocht der Chef.
tv-fllm. 19.00 Heute, Journaal. 19.30
Trefpunt van Internationale artiesten
21.00 Journaal 21.16 Kultureel pro-
22.00 Oleidingsmagazin
1765—18.00 (K) Journaal