ocale tekortkomingen in fille de Madame Angot Sfeervol concert Toonkunstorkest Concertgebouworkest terug uit Japan Achalay en Czardas: folkloristisch feest PAG 13 MEI 1974 jjse handelsdelegatie die in fijs bezocht protesteerde te- feit dat in de operette „Mi- au Charles Lecocq de Ja- Kizer op een oneerbiedige ten tonele werd gevoerd verplaatste de comoonist deling naar China en de titel i fleur de thé". Lecocq ten voeten uit: een oonervlakkige componist jftiïkrük razend populair een eroot aantal operettes gjechts twee af en toe nog gevoerd De bekendste is de Madame Angot" die de Operastichting in een bewerking van Ernst, op het repertoire heeft Jlfvine die we hier nog ken- b eeh niet geheel geslaafde D Janeceks „Uit een doden- x>r uit de Verenigde operette haar l lis ze is in het semi-klas- jjSowwerk beter zou lig- I wel te voorzien en dat li vorige week tijdens de door f pranz Allers gedirigeerd^ het Circustheater ook met de spits ver- dialogen was onderhoudend ht woord ls ongeveer alles vooral op de momenten dat muziek aan te pas kwam. gaat in een opera of operet- jfijk gepaard met zingen en ringen mankeert in deze werkelijk alles. IflBetting wordt gevormd door Nederlanders (als we Mari- êr in haar tweede vaderland makshalve bij rekenen), wat iprekend een lofwaardige zaak is. Maar het was allesbehalve groo-ts. Lecocq heeft zich in het openbaar vaak afgezet tegen zijn tijdgenoot Offenbach die hij een te intellec tuele, te weinig simpele, aanpak van het fenomeen operette verweet. Be- priloelllk voor wie constateert dat Lecocq het verrassende en brutale van Offenbach volkomen mist. Met andere woorden er moet veel gebeuren om dit lange werk, geba seerd op een aardig verhaal over een arm Parils hallenmeisje, over wat corrupt gekonkel in de hogere kringen en het geschuif met min naars, leven im te blazen. Eén kwam in een kleine rol duide- 11 Ik als een notentiële ster naar vo ren, namelijk de Jonge sopraan Mary Willems. vlot en uitdagend acterend, kostelijk zingend. Anis Philippo zong als de dochter van Madame Angot op de van haar bekende wiize uitert kinderlijk haar tonen en René Claassen zalfde z'n tenor te veel om de revolutionaire troubadour Ange Pitou geloofwaar dig te maken. Henk Kooymans zong schaapachtig maar dat moet ook in ziln rol van Pomponnet, terwijl Marilyn Tyler fraai de luxe vrouw van de wereld speelde maar vokaal ten uiteraard wat haar Nederlandse uitspraak betreft) wat onevenwich tig was. igo y Dragun AK-theater «inleiding van het grote suc- bet toneelstuk „La voz-de los dat vorig jaar in het LAK- werd opgevoerd door een Y ftdenten ter gelegenheid van tóe lustrum van de vakgroep allien er ook dit Jaar weer Iggen in de Spaanse taal gegeven. en 23 mei a.s. voeren enige a van de vakgroep Spaans *e Spaansprekenden drie van de Argentijnse schrij- ildo Dragün ten tonele, we- to het LAK-theater aan het Hl De voorstellingen wor- regisseerd door Juan Carlos episoden, verhaald in de üs para ser contadas" (de ielijke titel), zich afspelend t-Buenos Aires, spreekt Dra- aanklacht uit tegen de men- warden van de samenleving, daarbij echter afbreuk te evocatieve kant, de lief de stad en de schildering van eigenaardige types. «rstellingen zijn in 't Spaans, het programma zal een uit- samenvatting in het Neder- wden opgenomen, zodat ook die geen Spaans spreken, zullen begrijpen, toneelstuk zal er een ter- torganiseerd worden in de het theater, waar men zal kunnen drinken. SCHIPHOL Het Concertgebouw orkest is op Schiphol teruggekeerd uit Japan na een succesvolle tournee. Het orkest heeft er vijftien concerten in negen steden gegeven, alle onder leiding van Bernhard Haitink. Het orkest heeft een uitnodiging om zo snel mogelijk terug te komen. Op 26 mei a.s. vertrekt het orkest opnieuw naar 't buitenland, ditmaal naar Praag, waar twee concerten zullen worden gegeven. Daarna gaat het Concertgebouworkest naar Oos tenrijk waar 30 en 31 mei in Wenen twee concerten en 1 Juni in Lienz een concert wordt gegeven onder leiding van Haitink. LEIDEN In het Leidse Volks huis had zaterdagavond één van die evenementen plaats die naast de vele tekortkomingen zoveel enthousiasme en een zo grote inzet van de uitvoe renden liet zien dat ik niet graag verstek had laten gaan. Rasechte jonge Nederlanders, ge stoken in de fleurige, grotendeels zelf gemaakte kostuums van Hon garije, Roemenië. Tsjechoslowakije enNederland, die met een enorme vaart een programma brachten van dans en muziek uit genoemde lan den: zU vormen samen het folkloris tisch danstheater Achalay en het zi geunerorkest Czardas. Ondanks enkele moeilijkheden met de belichting in het begin hadden de musici en dansers geen lange warming-up nodig, en gaandeweg geraakte het publiek steeds meer in de ban van de Oosteuropese muzen. Van het dansspektakel kan ik helaas geen deskundige kritiek leveren: het leek me weliswaar niet perfect, maar wel boeiend, kleurrijk en sfeervol. Wat de muziek beteft, men speelde de hele avond uit het hoofd, en dat ls voor de meeste klassiek geschoolde Instrumentalisten een moeilijke zaak. Des te moeilijker, daar de Oosteuro pese muziek in het algemeen van de executanten een hoge graad van vir tuositeit verlangt, die slechts bij uit zondering niet werd bereikt. Trou wens, een zigeunerokest dat perfect speelt is naar mijn gevoel geen zi geunerokest meer. Aan één ding dient echter nog wat geschaafd te worden: de pesentatier. Vooal van de Stehgeiger mag iets meer „Schwung" of show uitgaan: bij het publiek moet als het ware de indruk gewekt wordende presentatie. Vooral van de legd is, wanneer de Grote Leider niet in vorm is. Al met al een avond, waarop het publiek met volle teugen genoten heeft. R. G. H. tonstellingen 1» Langerhorst, Aegang, t.e.m 3 Juni. Studio. Oude Rijn •Vrlt 15.00—23.00 kal Heufr Hoflaan 7, Wasse- Wine Zwaai-tekeningen. Hans h^quarellen en schilderijen, *1 Dumbar-sleraden Van 4 Openingstijden: C1®., llnsdag ook 810 uur fadags na afspraak tel. 01751— Studio Oude Rijn 88. bel- »etie Renzo Boekhoudt teke- «hllderUen en aquarellen Zon- en feestdag Rijksmuseum voor de geschiedenis .1^ 'tenschr rzondag 1 De Lakenhal: dag 105 l 1—5 t Kraamafdellng: dag 18.45 tot 19.45 Lelden Beeldenexpo- der natuurwetenschappen: dag. 10— echtgen.) v. 15 Zondag Drukkerij De Bink Rooseveltstraat 8. ma. t.m vr 8 uur v.5 uur nam. za. 1.303.30 uur nam Leidse bioscopen Annakllnlek STUDIO: „Jesus Christ Superstar", Klasse afdelln da|. 2.30.^7.00 en 9.15 uur. zo. ook LIDO: „Papilion", dag. 2.30 en 8.00 Derde klasse. kinderafdeling: dag zondags 11—12 uur 14 ja Avondbezoek CAMERA: „De val 8.00 uur, do., vr.. m 14 Jaar. 'nee: „c-ircus 2.30 uur. zo. 2.00 uur. AL. Nachtvoorstelling: „Performance". Rome", dag. n dl. ook 2.00 Kindermatinee: „Circus op stelten". ACADEMISCH ZIEKENHUIS Voor de prematurenafdeling galden de ha Ml Werkd" 10~ 0 JuDd i —6 nai f Wlttstraa» 4(. Nassauiaan i., dl., do., en vr. ook 2.00 ui 14 Jaar. Kindermatinee: „101 Dalmatiërs", woe., za. en zo. 2.30 en 4.30 uur. A REX: Huisvrouwenrapport", dag. volgende bezoekuren (allï ernstige patiënten door- Bezoekuren Ziekenhuizen de hoofdverpleegkundige hiervoor spe ciale kaarten verstrekken. nna<i"jnn'(ff,n?u,an'fs M.lföo'jSr'Si Alphen aan den Rijn Geopend op 15 45-16 30 18.30-1980 uur Ze en 3e kl dag 15.45- 16 30 uur en 18 30 19.30 uur Kinder afdeling dagelijks van t4 00-19 00 uur alleen voor ouders zondag 14 00-15 00 erlee famlllelec"- .beth-ztekenhu Volwassenen dag 13.30-14.16 en 18.30-19.30 u. Kraam afdellng 13.30-14.15 uur alleen voor echtgenoten 19-20 u. Kinderafdeling teuws hei 1974 'Werd jaar geleden stond "ie krant: Vit Madrid wordt gemeld, 11 maarschalk Serrano aan deputatie, welke hem ge- kwam wenschen te ken- heeft gegeven dat de j"* der Carlisten wei. is waar Bilbao een gevoeligen slag Wen had, maar dat zij nog W volledig overwonnen wa- Zoodra dit geschied was, toodra ook van den kant /aanhangers der kantona- **che partij geene gevaren meer te vreezen waren, zou 't land geroepen worden om vrijelijk over zijne toekomst te beslissen. Een Fransche veeart- sentjkundige, Bourrel heeft aan het oordeel van de Aca demie des Sciences een af doend voorbehoedmiddel te gen de gevaarlijke gevolgen van hondsdolheid onderwor pen. Het bestaat in het afvij len der tanden van honden en katten tot den vorm van de tanden der grasetende dieren. Een beet met tanden van dien vorm zou zonder eenig gevaar zijn, daar ze alleen eene kneuzing veroorzaakt en geen wond, waarin het vergif kan doordringen. Vijftig jaar geleden: In de Duitsche stad Halle, eens een communistisch brandpunt, is gisteren een groote nationalistische be- toogdag gehouden ter gelegen heid van de onthulling van 'n standbeeld voor generaal- veldmaarschalk graaf Von Moltke. Men schatte het aan tal betogers op 50.000. De communisten, die besloten hadden een tegen-manifesta tie te organiseren, werden zo veel mogelijk buiten de stad gehouden, voorzoover zij van elders kwamen. Er deden zich niettemin tal van botsingen voor, waarbij in totaal vier communisten en twee na tionalisten werden gedood Het Utrechts Symionie Orkest had wel iets alerter op het gebaar van Allers kunnen reageren. Herhalin gen. Vanavond in Soheveningen en op 22 mei in Rotterdam. Schilder wil de staat aanklagen SCHIEDAM De Schiedamse kunstschilder Hein de Koster (46) wil een aanklacht indiienen tegen de staat der Nederlanden wegens dief stal van geestelijk eigendom. Vorige week werden twaalf schilderijen van hem geveild, omdat hij volgens de deurwaarder een belastingschuld van f. 22.220 zou hebben. Hein de Koeter ontkent de vordering. „Wat zou ik dan wel niet hebben moeten verdie nen?". Hij acht zich diep beledigd, omdat zijn geestesproducten, zoals hij de doeken noemt, slechts f. 340,- opbrachten. „Een belachelijk bedrag. Ik ga een schadevergoeding eisen van meer dan een ton". Hein de Koster verwacht dat hij een goede kans maakt; „van een schrijver kun je ook geen manu script afnemen als hy belasting schuld heeft, die is beschermd door de wet op auteursrechten. Zo moet het ook onmogelijk zijn dat nog niet gesigneerde schilderijen worden ge veild". PANDA EN DE MEESTER-SCHAVUIT 66124. Panda had helemaal geen zin om Henkie te hel pen met het laten verongelukken van de auto voor het paleis. Maar hij moest wel, want Henkie duwde hem driftig voort, een straathoek om. „Je wilt er toch niet tussenuit knijpen?" vroeg hij schamper. „Je bent toch niet bang? Dat kunnen we niet hebben. Ver trouw maar op mij!" Met die woorden verbond hij de draad aan het onsteker- mechanisme, keek op zijn horloge en greep de kruk op het apparaat beet. „Zo en nu zullen we ze eens een klap laten horen!" gromde hij. „Het is precies 2 voor tien; keurig op tijd, zoals de baas wil de". Toen hij de kruk indrukte, volgde er inderdaad een ontplof fing die tot in de verre omtrek te horen was. OnraadI" prevelde meester Draadnagel, die zich met Joris in het straatmakers-tentje verbogen hield. ,flet sein van ge vaar. We moeten onderduiken, Goedbloed!" Breek 4 eieren in een kom, voeg snufje zout toe volle eetlepel poeder suiker, 1 eetlepel fijnge wreven gepelde amandelen 2 fijn verkruimelde bitter koekjes, l eetlepel oran jebloesemwater theele pel citroensap en een mespunt kaneel. Klop het mengsel goed door elkaar giet het dan in een be boterde vuurvaste schaal. Zet de schaal, afgedekt met een deksel of met aluminiumfolie in 'n voor verwarmde, matig hete i tot de eieren bijna gestold zijn. Ze moeten, zoals 't fonduerecept zegt "nog een beetje bibbe ren". Strooi er poedersui ker overheen en brand daarin met een pook of an der staafje ijzer, dat u eerst in de gasvlam rood gloeiend hebt gemaakt ge- carameliseerde strepen. WINA BORD f HEEFT /IRMOID'S OOM EEKl REST/UJEaur? /4I7WOLD ZÉGT DAT HET EBJ /3FSCHUWE110) GEVAL IS, MAAK TOCH IS HET EK ALTOD P£UK _E1 LEIDEN Met succes heeft het Toonkunstorkest onder leiding van Henk Briër gistermiddag voor de tweede maal een concert gegeven in de Oranjerie van de Leidse Hortus. Hoewel deze slecht onderhouden ruimte bepaald geen lust voor het oog is, zijn er toch zoveel akoesti sche voordelen aan verbonden, dat de musici onder cptimale omstandig heden konden werken. Het publiek was wederom in gro ten getale gekomen, en vele bezoe kers wisten de verrukkingen, gebo den door het fraaie weer en de con certklanken, te combineren door hun stoel buiten te zetten en door de ge opende deuren naar de muziek te luisteren. Pieter Hellendaals concerto grosso opus 3 nr. 2, waarmee werd begonnen kreeg door de stuwende lei ding van Henk Briër een frisse ver tolking, met een goed contrast tus sen soli en tutti; opvallend was het slotdeel, dat door de pioniers onder de televisiekijkers zeker zal zijn her kend als de tune van Openbaar Kunstbezit; Briër nam het tempo beduidend langzamer, maar wist niettemin het danskarakter te be houden. De vijfde symfonie van Alessandro Scarlatti en Haydns 30ste klonken daarentegen op sommige punten wat moeizamer, ofschoon de fluitisten in beide werken uitblonken. Een verras sing vormde het optreden van Rey- noud Maartense, die ik tot dan toe slechts kende ln zijn kwaliteit van gamelan-expert (noteert u vast: zon dagmiddag 9 Juni komt er weer een uitvoering in het Museum voor Vol kenkunde!). Nu was hij de solist in het klavierconcert opus 7 nr. 5 van Johann Christian, oorspronkelijk uit gegeven als „concert pour le clave cin", maar in 1762 zei zoiets eigen lijk niets meer omtrent het gewens te instrument. Maartense vertolkte het concert ln ieder geval op de vleugel, en wist daarbij het klavecinistische karakter van de compositie prachtig te ver smelten met zijn eigen pianistiek, hoewel ik zonder blikken of blozen het omgekeerde had beweerd, indien hij op een klavecimbel had gespeeld: de componist heeft vooral in dit con cert de gulden middenweg bewan deld, en het is aan de executant, bel de aspecten tot uiting te laten ko men. Reynoud Maartense is hierin volledige geslaagd. RON HARMS

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 17