BLOEDBAD BIJ LITTLE BIG HORN VERZAMELD ..GOUD' VAN JACQUES BREL itvoerige bloemlezing n operetteliteratuur Nana Mouskouri zingt Amerikaans INKS EN HEN ÏSCHIEDENIS Bo Diddley mengt soul en rockblues Mark Almond en Stuffy: contrast TERSON ÏDT WEER SUMMUM JV GENOT Oogje op Engeland Het piepkleine boekje van Ina van Faassen Matthews solo ka Ian AG 10 MEI 1974 EXTRA PAOINA 13 grosse 3j hkonzort" Bo Diddley Big; bad Bo Chess. CH 50047. Hoewel Bo Diddley voor zijn nieuwste langspeler. Big bad Bo, gekozen heeft voor een mengeling van rockblues en soul vaït de plaat niet bepaald op door veelzijdig heid. Wel vertoont de elpee wat meer variatie dan zijn voorgan ger. Vermoedelijk is dat toe te schrijven aan het feit dat Diddlay in tegenstelling tot de LP Got another bag of tricks ditmaal slechts 1 nummer heeft geschre ven. Zijn eigen naam Ellas McDa- niel iDiddley is een pseudoniem) koppelde'hij alleen aan de song Evelee. Voor de overige teksten heeft hij onder meer assistenti»- gekregen van zijn al even muzi kale familieleden. Zo tekende Tommi McDaniel met Terry Lynn voor het openingsnummer Bite You en is Kay McDaniel on der andere verantwoordelijk voor "Stop the pusher". Zanger/gita rist Bo Diddley heeft voorts leen tjebuur gespeeld bij Van Mor rison, die op de elpee vertegen woordigd wordt door zijn geestes kind I've been workin'. J.P. en ooggetuigenverslagen" samen gestelde documentaire over de slag die het zevende cavalerie re giment van generaal Custer te gen een grote troep prairie-In- nen uitvocht bij de Little Big Horn rivier (1876). Custer wilde de Indianen dwin gen de Jachtvelden te verlaten en terug te keren naar de reservaten, waar hun de onvermijdelijke ar moede wachtte. Met zijn groep van 230 cavaleristen werd Custer volkomen in de pan gehakt door de tactisch goed manoeuvrerende Cheyenne- en Sioux-krijgers die in Zittende Stier, Dwaze Beer, Gall en Gek Paard hun voor naamste aanvoerders hadden. Hoe de slag precies is verlopen, kan al leen worden vermoed, want nie mand van de groep-Custer over leefde het. De slag bij Little Big Horn was de grootste triomf die de Indianen ooit op de blanken hebben be haald. Maar zij hadden er weinig baat bij. De ramp bij Little Big Horn werd door het Amerikaan se leger hoog opgenomen en tegen de beter bewapende blanke over macht konden de Indianen het natuurlijk niet redden. De zege bij Little Big Horn was de In diaanse zwanezangnadien boekten zij alleen nog maar ver liezen. Eerlijk gezegd zit ik een beetje met het boek van Dee Brown. Ik had graag iets meer over de echt heid van zijn bronnen vernomen. Het boek vertelt het verhaal van Little Big Horn via een aantal in de slag voorkomende hoofdrol spelers. Hoe hun relaas op papier is gekomen of op welke andere wijze het werd vergaard, had best deel van het boek mogen uit maken. In zijn "verantwoording" is Dee Brown naar mijn gevoel danig tekortgeschoten. Nemen wij bijv. de figuur van Custer. Dee Brown tekent hem als een harde, maar toch niet on humane krijgsman. En wat schrijft G. Schomaeker over hem in "Het woeste Wilde Westen"? Dit: "Custer was een man die carrière wilde maken ten koste van de Indianen" en "hfj werd tenslotte luitenant-kolonel bij de Zevende Cavalerie en bleef dat tot zijn dood. Men moest hem echter met "generaal" aanspreken. De ze egocentrische psychopaat was wreed tegen zijn soldaten en had voor de Indianen natuurlijk geen sprankje menselijk gevoel". Niets daarvan vind Je bij Brown terug. Nog een punt: op het waarom van de slag bij Little Big Hora wordt nauwelijks ingegaan. En zo blijf Je zitten met de vraag: hoe (on)volledig is "Het bloedbad aan de Little Big Hora rivier"? R.P. The Best of Mark Almond. Blue Tumb Records 50. Stuffy and the Frozen Parachute Band, Para mount Records 6070. Het recenseren van platen brengt weieons met zich mee dat Je Elpees meekrijgt, waarvan de makers Je volledig onbekend zijn. Dat was het geval met Mark Al- mond en Stuffy and his Frozen Parachute Band. De kennismaking met de heren is wisselend bevallen. Het werk van Mark Almond kwam in ieder geval wel aangenaam over. Hij blijkt een musicus die vele ver rassingen in petto heeft, beschikt over een goede stem en benut het vermogen van zijn stembanden naar behoren. Marc Almond is "n zanger met een jazzy inslag, die soms verdraaid "pop-achtig" uit de hoek (waar de boxen staan) kan komen. Zijn LP verveelt dan ook zelden met die ongedwongen sfeer. Hoe anders staat het dan met Stuffy and his Frozen Parachute Band. Wat die Jongens brengen schreeuwt van gedwongenheid. Het moet allemaal erg nieuw zijn, zoals de tekst op de hoes wil doen geloven, maar de indruk die over blijft is dat de heren maar het best nog 'n poosje in de anonimi teit kunnen blijven zweven. Aan de parachute, dan komt de klap niet zo hard aan als ze weer met beide benen op de grond staan. "Frozen music can change your life", willen de heren doen gelo ven. En die bevroren muziek zou dan geïnspireerd zijn door de Es kimo's. Het idee rijst dat de Parachute Band lang in de kou zal blijven staan. P.D.T. Op deze pagina bijdragen van: Ruud Paauw Koos Post Jan Preenen C. Rotteveel Paul de Tombe Wim Wirtz Eindredactie en layout: Bram van Leeuwen titel zegt het eigenlijk al. langspelers vol minder be- i bekende en overbekende iJt: 7. >d;eën. In totaal j liefst 52 nummers. Het was M knijpen geblazen. Geen nr solo staat volledig in de "fi. Geen enkel onderdeel, de twee minuten. Maar lor heeft men kunnen berei- lat heel veel, dat in de ope- sreld bekendheid heeft ,rer- aki o een beurt heeft gekregen. Hen heeft men een heel le- iai isten voor deze plaat kun- ni ptrommelen. Erkende ve il, als Anna Moffo (de Ita- alles-zangeres) (zie foto) ftallige Anneliese Rothen- de befaamde Italiaan- or Giuseppe di Stefano, Hil- 01 (den. Peter Minich, Willy Ider, Heinz Hoppe en nog Dderen. Maar gelukkig ko- *e ook mindere "goden" te- H&ls de ons nog onbekende Bid Badorek, die over een Barme en welluidende te- Blijkt te beschikken. De Bbtsers zijn voor deze plaat B»ver de oostgrens heenge- ^frant de opnamen van de Bd Sylvia Geszty en de te ster Schreier hebben zij van IBWuitsers moet lenen, te Léhar, Franz von Suppé, Zeiler, Carl Millöcker, Em- Kalman, Robert Stolz, Ni- Ral, Johann Strauss, Jac ques Offenbach, Edward Kiinneke Franz Schubert, Paul Abraham, Theo Mackeben, men vindt ze stuk voor stuk in deze uitvoerige bloemlezing van de bekendste operetteliteratuur. Jammer, dat in vele van die vloelende melo dieën terwille van de "ruimte" zo drastisch moest worden ge schrapt, maar het blijft voor de liefhebbers van dit melodieuze genre muziek een feest om naar te luisteren. En die stelle afwis seling'heeft mede tot gevolg, dat men zich geen moment kan ver velen. Gelukkig zijn er in operet- teland nog veel bloemen te pluk ken, zodat de platenbazen ge makkelijk nog een vervolg kun nen maken. Van ons mag het. K.P. Bet bloedbad aan de Little Big rivier" door Dee Brown. Uit- van Ilollandia, Baarn. Prijs igs log niet zo lang geleden oogst- isl Dee Brown een geweldig suc- w met "Begraaf mijn hart bij de c'it van de rivier" (Bury my at Wounded Knee). Een teant, uiterst dramatisch stuk «aanse historie. a dat boek had eigenlijk voor- behoren te gaan het in 1964 in hika verschenen „Showdown tottle Big Horn", dat pas nu op Nederlandse markt komt 'er de titel "Het bloedbad aan uttle Big Hora rivier" een uit PPorten. dagboeken, brieven kendheid kreeg in ons land is op de langspeler vertegenwoordigd dat is Marieke, waarin de aloude Jacques Brei zich werkelijk ver waardigd om enkele woorden Ne derlands te spreken. Voor die groep wier jeugdsentiment ver ankerd ligt in het begin van de jaren zestig is het een onmisba re zwarte schijf. B.V.L.. "Ik ben even naar boven" door Ina van Faassen. Een uitgave van Holkema en Warendorf. Prijs: f 7,90. Het is al weer een tijdje geleden dat het piepkleine boekje van Ina van Faassen van de pers rolde, .maar goede wijn verschraalt niet gauw, dus er kan nog best een lo vend woordje aan gewijd worden. Ina van Faassen heeft de meeste in dit werkje voorkomende verha len geschreven voor de rubriek "Allemensen" in Margriet. Ze wa ren toen erg leuk en in gebundel de vorm blijken ze nog niets van hun kracht te hebben verloren. John Barrymore heeft eens ge zegd dat 'n vrouw drie dingen kan maken uit niets: een slaatje, een hoed en ruzie. Het vierde is, zoals Ina van Faassen aantoont, klei ne, opgewekte stukjes schrijven Ze blijkt maar 'n paar woorden en een enkele ingeving nodig te hebben om iets heel puntigs af te leveren. Het aardigste hoofd stukje is stellig "De broek van Trijntje", waar Ina van Faassen heel mooi speelt met al die verzwe- Les Disques d'Or Jacques Brei Philips 6332 187. Het begin van de jaren zestig waren de succesjaren voor Jac ques Brei, de Belgische zanger die opviel door zijn bloeddrukverho- gende zang. Hij articuleerde zo sterk dat ik me kan voorstellen dat bij opnamen in de televisie studio cameramensen regenpak ken aan hadden en camera's met ruitenwissers werden uitgerust om ze te vrijwaren van het overtolli ge mondvocht dat bij iedere arti culatie de omheining zijner tan den verliet. Als Jacques Brei zong, gooide hij er een paar calorietjes tegen aan en was in die Jaren met Be- caud en Aznavour vrijwel de eni ge Franstalige zanger cüe zich staande hield tegen het op rukkende geweld uit Engeland en de Verenigde Staten. Zijn platen werden goed verkocht en daarom is het een uitstekend plan van Phonogram geweest om een aan tal successen van Brei samen te brengen op een langspeler in de serie "Les disques d'or" waarop Serge Gainsbourg, Juliette Gre co, Johnny Hallyday, Barbara en Catherine Sauvage al voorgin gen. Wie kent er niet "La valse a mille temps, "Au prinéemps" of t zeer populaire "Ne me quitte pas". Ze zijn sf&an allemaal op de nieuwe langspeler samen met "Le Moribond", "II peut pleuvoir" en "Les Flamandes", waarover des tijds in het Vlaamse België nog al enige deinig ontstond. Ook het liedje van Brei dat de grootste be- Operetten Telefunken— "Een oogje op Engeland" door Michel van der Plas. Uitgever: El sevier. Van Engeland houd je en dan is de liefde van het nimmer verble kende soort, of 't land wekt in ho ge mate Je irritatie op. Een tussen weg is er zelden. Michel van der Plas behoort zeer zeker tot de eer ste categorie, dat merk Je aan ieder woord dat hij in "Een oogje op Engeland" schrijft. Een boek in de ware betekenis van 't woord is het eigenlijk niet Van der Plas heeft een aantal momentop namen, die hij eerder in Elseviers Magazine publiceerde, gebundeld en van een overkoepelende titel voorzien. Wij mogen hem daar voor zeer dankbaar zijn (en met „wij" bedoel ik natuurlijk al die mensen die dat stuk anachronic me aan de andere kant van de Noordzee een warm hart toedra gen), want „Een oogje op Enge land" bevat een aantal verukke- lijke schetsen, mooi sfeervol ge tekend, met hier en daar een licht-ironische penseelstreek er tussendoor. De stillevens die Michel van der Plas aflevert, lopen sterk uiteen: Varen op de Theems, Cel C 3.3 (de tragedie rond Oscar Wilde), de monocle in Londens oog ('t fameu ze Ritz Hotel), Spoken op de hei van Cornwall, Eten bij de konin gin, Wimbledon in de wittebroods weken van Heath en zo nog wat meer. Vooral het hoofdstuk over Wimbledon zit ijzersterk bijna ca- baret-achtig in elkaar. Aan het eind geeft Van der Plas, de be faamde Concilie-schrijver, nog een kleine catechismus voor Wimble don. Een briljant werkstukje. („Vraag: waartoe zijn wij op Wimbledon? Antwoord: wij zijn op Wimbledon om aardbeien etend naar tennis te kijken en daardoor in de hemel te komen"). R.P. leze plaat geinspireerd door be kende mensen als Jeff "Skunk" Baxter van Steely Dan en David Lindley. Ian zingt ook songs van Danny Whitten (I don't wanna talk about it), Jesse Winchester i "Blloxi") en Baxters partners Donald Fagen en Walter Becker ("Dirty Work", afkomstig van de eerste Steely Dan-elpee) Hoewel de kwaliteit van de plaat'met een ruime voldoende kan worden be kroond blijven we toch een beetje terugdenken aan de tijd, dat hij een van de grote inspirators was van de groep Fairport Conven tion of de tijd dat hij met Andy Roberts, Dave Richards en Bob Longa de groep Plainsong vorm de. B.V.L. Connection Oscar Pe- BASF 2121281-5. rote reeks van opnamen list Oscar Peterson zo in der Jaren op zijn lijst van heeft laten btjteke- "Great Connection" te verwachten uitbrei- nieuws onder de hori- wel weer een album dat van het beluisteren öst Niels-Henning Or- irson en drummer Louis resenteert Peterson ook oude, vertrouwde b uitgebalanceerd geweld de vingertoppen voelba- Iteit. Een brok prachtige tortom, dat de vroegere Art Tatum ongetwijfeld ier zou hebben aange- Jt trouwens in niet gerin- toe bijdraagt is de opna- fteit. Met name bij het 5 het telkens weer op- hoe verschrikkelijk ge- BASF de muziek weet :en. Zoals dat bijvoor- goed tot uitdrukking 3 Ede plaat "Tracks" waar- Peterson al even com- rkomt. "Great Connec- rat een grote variëteit len, (klank) kleuren Het is - resumerend - iende plaat die in elk (flexibele) Jazzliefheb- ummum aan genot zal Een bekende Bussumse uitgever viel het enige Jaren geleden sterk op, dat hij bij het zoeken naar schrijvers over specialistische on derwerpen herhaaldelijk in Lei den en naaste omgeving terecht kwam. Welnu, „tanks" zijn dan welis waar wat anders dan Juwelen, koekplanken en oude klokken, maar het is wel een gespeciali seerd onderwerp, waarvan de Leidse auteur Fred Vos tot in de finessen op de hoogte is, getuige zijn boekje „Tanks" in de beken de serie Grote Alken van Uitgeve rij De Alk in Alkmaar. In een bestek van 112 bladzijden geeft Vos in dit aantrekkelijk -uit gegeven boekje een voortreffelijk overzicht van de geschiedenis van dit wapen, verdeeld over de voor lopers, de eerste tanks vóór de Eerste Wereldoorlog, die van We reldoorlog I en, via het "tussen spel" tot en met Wereldoorlog II, tot en met de moderne tanks. Wie zich voor dit onderwerp interes seert, vindt een overvloed van ge gevens en een groot aantal il.us- traties alsmede een schat aan te keningen inclusief silhouetten. De schrijver betreurt, dat hij slechts een deel van zijn gegevens in de beschikbare ruimte heeft kunnen onderbrengen, omdat het boekje (prijs f 6,95) voor de helft uit tekst en voor de andere helft uit Illustraties bestaat. Maar als in leiding voldoet 't ruimschoots aan de verwachtingen. Terecht zegt Vos in zijn inleidende beschou wing, dat het werkje een voorlich tende taak heeft en, naar hij hoopt, "niet lichtvardig als mi litaristisch en oorlogszuchtig ge kenschetst" zal worden. Het hoofd van de studieverzameling militair materieel van het Nederlands Le ger- en Wapenmuseum "Generaal Hoefer" in Leiden, de heer K.B.C. Görlitz, schreef een waarderende inleiding. Rl. Er zijn nog maar weinig lan den in Europa aan te wijzen waar de Griekse Nana Mouskouri nog geen grote bekendheid bezit- Zelfs aan de andere kant van de oceaan is ze zo populair gewor den dat er dezer dagen een spe ciaal "American Album" werd uit gebracht met daarop een reper toire dat op bepaalde punten sterk afwijkt van wat gebruike lijk is voor Nana. Het zeer frele maar loepzui vere stemgeluid van Nana ver eist een bepaalde liedjeskeuze en het moet gezegd dat op de elpee enkele nummers staan die je eer der zou verwachten bij een zan geres met wat gespierder stem banden als bijvoorbeeld Barbra Streisand. De plaat is daarmee niet veroor deeld. Integendeel. Want Nana zorgt voor voldoende tegenwicht met een aantal verrukkelijke gen begrippen rond lingerie. Nee, ik ga niet vertellen wat de broek van Trijntje te betekenen heeft. Daar moet men "Ik ben even naar boven" maar voor opslaan. Ik heb tegen 't werkje maar "n be zwaar (tje): het is zo klein- Na 98 bladzijden is 't afgelopen en dan Is de honger nog lang niet gestild. RUUD PAAUW songs die haar wel op het lijf ge schreven zijn. Zelf ben ik helemaal weg van het liedje "I dreamed you" waar in Nana Mouskouri letterlijk alle registers opentrekt om dit indruk wekkende melodietje op een pas sende wijze te vertolken. Goed werk levert Nana bijvoorbeeld ook met haar opvatting van het lied "To be the one you love" en niet te vergeten "Danny come home". Nana Mouskouri zingt en spreekt vloeiend Engels, Frans, Italiaans, Duits. Spaans en Grieks. Maar als Nana zingt prefereren we toch nog altijd het Frans. En ik denk dan met een sprankje wee moed aan nummers als "Roses blanches de Corfu", waarin "the voice of nostalgia", zoals haar bij naam luidt, schittert. Of de lang speler Une voix qui vient dn coeur die in maart van het vorig jaar verscheen. Overigens kunnen we voor de liefhebbers van Nana een tipje van de sluier oplichten: naast het "American" album", verschijnt zeer binnenkort nog 'n aantal nieuwe platen van haar met Franse liedjes. Over het pri- véleven van deze in 1936 in de Atheense wijk Ghouva geboren zangeres kunnen we u weinig ver tellen. We weten dat zij is ge trouwd met een van haar trouw ste begeleiders Georges Petsrilas en in Parijs woont, maar verder zwijgt ze in letterlijk alle talen. B.V.L- Some days you eat the bear Ian Matthews Elektra 42 160 De nu 28-Jarige Ian Matthews werd in Londen geboren, maakte in het trotse Albion carrière maar woont nu in Los Angeles, waar hij onlangs zijn tweede solo-elpee voor Elektra produceerde nadat hij vorige zomer al veel opzien baarde met zijn "Valley Hi" Naast werk van Jackson Browne, Nesmith, Richard Thompson en Steve Young bracht hij op deze langspeler 'n keur van eigen werk ten gehore. Ook op die nieuwe plaat is er weer veel uit eigen liedjesbakkerij bij. Bijvoorbeeld het erg me lodieuze „A wailing goodbye" en het minstens zo sterke "Keep on sailing". Matthews werd mede tot

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 13