Ilulpveriening werelddiakonaat groot vraagstuk Het offer ivciard. 4 KERKDIENSTEN 7Éi*irB H' uKoud MUAJjEI'lUWÉ ZATERDAG 4 1 In 1966 heeft de afdeling voor interkerkelijke hulpverlening, vluchtelingenhulp en wereld diakonaat van de Wereldraad van Kerken een appèl gedaan op alle kerken die bij de Wereld raad zijn aangesloten, om te werken aan de vernieuwing van het diakonaat. Dan alleen kon de kerk dienend aanwezig zijn in de samenleving van de ontwikkelingslanden en in Oost-Europa. Sindsdien vooral is het werelddiakonaat een meer levendige beweging geworden doordat men gezamenlijk de vraagstukken die hier lagen ging bezien. De kerken hadden voordien ook wel aan dat werelddiakonaat ge dacht. Zc moesten dit wel al was het alleen maar omdat zij door hun zendings werk met allerlei noden in aanraking kwamen, die kennelijk op diakonaal terrein lagen. De zending is in dit verband wel genoemd: de mond van de kerken. Deze moet hetevangelie brengen aan hen die het nog niet kennen. Het werelddiakonaat werd dan genoemd de hand van de kerken, die de helpende hand kon bieden waar dat nodig is. En deze twee moe ten samengaan, zoals dat van het begin af aan in de kerk het geval is geweest. De wereldzendingSQ-aad, die later geïncorporeerd is in de Wereldraad van Kerken, is bezig geweest met de 6trategie van de zending in wereld- verband. Dat was nodig, want zoals kerken in de Westerse landen dik wijls als concurrenten tegenover el kaar hebben gestaan, zo deden zij het ook in de zendingsgebieden en ze hebben er kathedralen gebouwd die de grootheid van eigen kerk moes ten symboliseren. Daaraan is een emde gekomen, mede dank zij het ©verleg, dat er van uitging dat bet miet allereerst gaat om de eigen kerk. nrir om het evangelie van Christus. Va 1966 vooral zien we hetzelfde gr ïren op diakonaal gebied. Er is ee overleg op gang gekomen, waar bij de kerken in de ontwikkelingslan den zelf een belangrijke stem hebben In betrekkelijk korte tijd is men hieraan gewend geraakt (natuurlijk weer niet iedereen» zoals dat in de ke^k gebruikelijk is» zodat akties als .Kom over de Brug" en ande re waarbij verschillende kerken sa- m°nwerkten, kerkelijk geen onge woon verschijnsel meer kan worden genoemd. We kunnen ons hierin al leen maar verheugen. Het komt de hulpverlening zelf ten goede. D'snaar Een kerk zonder diakonie is geen kerk. Ze is tenminste geen complete kerk. Ons woord diaken stamt regel recht af van het Griekse woord dia- konos, dat dienaar betekent en dia konie van het daarmee samenhan gende woord diakonia, dat als dienst vertaald moet worden. Gewoonlijk denkt men dat het ontstaan van de diaken te vinden is in Handelingen 6, maar het woord zelf is in geen geval in dat hoofdstuk te ontdekken, ook el ziet het oude formulier tot beves tiging van ouderlingen en diakenen hen wel met dat hoofdstuk in ver band en dan wordt in dit oude for mulier vooral gedacht aan degenen die de armen verzorgen. Tot Handelingen 6 hadden de apostelen blijkbaar alle ambtelijke verrichtingen aan zich gehouden. Toen de discipelen talrijker werden, zo lezen we hier, ontstond er gemor bij de Grieks-sprekenden tegen de Hebreeën. Het gaat hier om een stuk ontevredenheid binnen de gemeen te. De Grieks-sprekenden voelden zich gediscrimineerd. Zo zouden wij het tegenwoordig zeggen Hun wedu wen kwamen ergens tekort. De apos telen zijn van oordeel van hun klacht rechtmatig is. Ze roepen een ge meentevergadering bijeen en stellen voor dat er naast hen zeven mannen vol van Geest en wijsheid gekozen zouden worden om de tafels te bedie nen. Onder hen waren ook Btepha- nus en Pliilippus, die later blijken predikers bij uitnemendheid te zijn. Uit Handelingen 6 blijkt niet precies welke nu de taak van deze ze ven is geweest. Later (in de brieven) wordt er onderscheid gemaakt tus sen opzieners en diakenen. Maar, hoe wij de diaken in het Nieuwe Testament ook willen zien, het is zeker dat hun dienst in rui mer verband wordt gezien dan alleen voor eigen gemeente. Zij hebben ge weten dat de gelijkenis van de barm hartige Samaritaan in de evange liën stond. En in deze dienst ligt me de de grote kracht van de eerste ge meenten in de antieke wereld. En ook dit is zeker, dat zij hun dienen hebben gezien als dienaars van God, in direkt verband met de dienst van Jezus Christus. Deze zelf noemt zich immers ook een dienaar, een diaken. De dienst der diakenen was in de protestantse kerken van ons land groteendeel verschraald tot armen verzorging. Daarover hoort men nog als smalend spreken. We hebben dit altijd onbillijk gevonden. Enige eeuwen lang is de diakonie nagenoeg de enige sociale dienst geweest die er in vele gemeenten was. Financieel kon zij niet steurien op belastingen, maar moest haar werk doen van gif ten die werden gegeven. Zo ligt het nog altijd en dit geldt ook voor het werelddiakonaat. Tegenwoordig heb ben we dan velerlei sociale diensten en wanneer de diakonie alleen een armenverzorging was gebleven dan had zij zichzelf overleefd. En daar- Nood'situaties Mede door de Wereldraad van Ker ken is er iets van een strategie van het werelddiakonaat tot stand geko men en is men ook meer gaan na denken over de vorm waarin hulp vanuit de kerken kan worden gebo den. In de kerken heeft men al heel spoedig de regel geleerd dat het niet kon zonder overleg met hen aan wie hulp geboden moest worden. Hier komt men in aanraking met plotse ling optredende noodsituaties, zoals er kunnen zijn door aardbevingen, overstromingen, oorlogen waaruit al tijd een vluchtelingenprobleem ont staat, droogte enz. Vinden deze plaajts in onderontwikkelde gebieden, dan is de nood gewoonlijk veel erger, omdat de hulpverlening daar min der snel en minder omvangrijk op gang komt. Het is op het ogenblik een vraag in de kerken of zij dan in de terste plaats geroepen zijn de helpende hand te bieden. Kan men die hulp niet beter overlaten aan andere in stanties, bijv. aan het Rode Kruis? Moet men in /de kerken niet veel meer denken aan hulp op lange termijn? In de brochure „Werelddia konaat, enkele problemen en pers pectieven," geschreven door dr. J. van Klinken, wordt gepleit voor constructieve bijdragen" van de kerken, die „boven het incidentele" uitgaan. Door hun zendingswerk zijn de kerken ook beter in staat de be volking zelf te laten meespreken. En zo wijst dr. Van Klinken op trai nings- en voorlichtingsprogramma's op opbouwprojecten „met het aksent op training en bewustwording". Daarbij noemt hij ook vrouwen- en gezinswerk. Het is een feit zo schrijft hij „dat elk ontwikke lingsplan moet vastlopen, indien de vrouw niet participeert in de ontwik keling". Alleen dus reeds om een „ontwikkelings-technische noodzaak is aandacht voor de problematieken van vrouwen en gezinnen geboden". Dit lijkt ons misschien eerst een ietwat eigenaardige stelling en dat zeker wanneer we bij diakonaal werk nog vastzitten aan de gedachte van denken aan mensen in nood. Die tij delijke nood waarmee het werelddia konaat in aanraking komt. zal zij zeker niet helemaal van zich afschui- WOORD VAN BEZINNING Op de dag van dodenherdenking kun je soms een vaag schuldge voel waarnemen. Want wij leven door, Jaar in jaar uit, worden ouder en ouder - terwijl die an deren niet verder mochten, stier ven in de strijd en het offer van hun leven brachten. Vergeelde fo to's zijn er nog wel. Maar het is lang geleden. Gek, dat schuldge voel, alsof we bij hen in het krijt staan. Alsof het niet helemaal eerlijk is, dat zij gevallen zijn ter wijl wij verder gingen. Speciaal Nederlanders boven 40 jaar zullen dat gevoel enigermate kennen. Op 4 mei komt dat gevoel naar voren en we willen als het ware bewijzen dat het niet tevergeefs was dat zij stierven en dat hun offer de moeite waard was. Grote woorden over "vrijheid" en "het afwerpen van het juk" komen naar voren, woorden waar we op andere dagen van het jaar ook menig vraagteken bijzetten. Naarmate de afstand groter wordt en de na-oorlogse samenleving duidelijker faalt, wordt de vraag naar de zin van dat toén ge brachte offer sterker en ons ge voel van bevreemding groter. Misschien wordt daarin één ding duidelijk. Namelijk dat het mooie en simpele schema van of fer-en-resultaat niet klopt. De offers die mensen brengen ter- wille van iets dat ze graag willen, hebben vaak niet het gewenste gevolg. Je ziet iets en Je zet Je er gens voor im, maar wat het uilj eindelijke resultaat zal zijn val' nog te bezien. De zin van het ofM ligt niet in het gevolg, maai het feit dat iemand op dat ment zichzelf trouw was, of een stap dieper gedacht: iemand op dat moment trouw was... Je kon niet anders, Je zou J( niet meer zijn als je toén niet i| de bres gesprongen 1 den. onderduikers, hongerend} of wat je verder riep. Is het waard geweest, dat offer toén? Je kunt slechts "Ja" zeggd^ als iemand daarin zichzelf e trouw bleef in een Godverget tijd. De teleurstelling over de oorlogse jaren doet niets af het offer van de doden. Dat uiteindelijk, bewust of onbewu gericht op God en in Zijn ha gelegd. En wij hoeven op niet ineens kampachtig i herwonnen vrijheid te sprek alsof wij het achteraf de waard zouden moeten maken (1 geen we toch niet zouden kunn k, en ons maar schijnheilig maak Zoals ook Jezus' offer niet moeite waard gemaakt wordt di cl de kerkgeschiedenis, die kwam, maar doordat hij zijn dracht trouw bleef. En ik geloof dat schuldgevoel op n( mei ten opzichte van de doden n p( hoeft. Je kunt alleen op de i plek en vanuit je eigen uitgan 1C punten proberen ia déze trouw aan gezelf en aan God zijn. Als de herdenking vallenen ons daartoe z ten. dan is het geen vergeefs h denken geweest... DS. J. HAPP te Leid i ha iprek (d( De restauratie van de Hooglandse of Sint Pancraskerk in Leiden (zie foto Jan Holvastis alweer geruime tijd aan de gang. Voor deze restauratie heeft de gemeente (zoals ook rijk en provincie) diep in de beurs moeten tasten. En nog is zij daar niet mee betaald. Inmiddels heeft de gemeente in de to tale restauratiekosten ten bedrage van f9.025.400 een subsidie- bijdrage verleend van f 1.176.312,52. Er moet evenwel nog f 428.436 op tafel komen. De gemeenteraad wordt nu gevraagd een krediet ter hoogte van dit bedrag beschikbaar te stellen. ven en in de kerken zal men blijven weten dat ,waar gebieden door na tuurrampen getroffen zijn of waar door oorlogsomstandigheden bijzon dere noden zijn ontstaan, direote hulp geboden moet worden en een helpende hand nodig is. Maar de vraag die men zich bij het wereld diakonaat stelt is deze: moeten we niet zoeken in vele gevallen naar de daarachter liggende oorzaken als de nood in onderontwikkelde landen bij zulke gebeurtenissen zoveel groter en zoveel langduriger is dan die zou zijn wanneer meer ontwikkelde lan den door zulke rampen worden ge troffen? Men is gaan kijken naar heel de structuur van die primitieve samenleving en zo is men in de kringen van het werelddiakonaat gaan denken aan vrouwen en gezin nen, waarbij men zich natuurlijk zo nauw mogelijk trachtte aan te sulten bij de maatschappelijke ver houding en die er ginds zijn. Van te voren weet men dat dit een werk van lange adem is, maar men raakt steeds meer overtuigd dat zulk een werkwijze nodig Is. Aardbeving Het is al weer Jaren geleden dat een gedeelte van Perzië getroffen werd door een grote aardbeving, waarbij duizenden doden te betreu ren vielen. De desbetreffende instan ties van de Wereldraad van Kerken hebben direct opgeroepen om hier hulp te verlenen. Ook aan de onmid dellijke nood is men niet voorbij ge gaan. Maar voorts is men gaan na denken over hulp op de lange baan en die heeft men getracht te verle nen op eetn zeer instructieve wijze. Men heeft de opbouw van een ge heel dorp voof z'n rekening geno men. Maar eerst heeft men gevraagd hoe het kwam dat er zoveel doden waren. De oorzaak lag nog al voor de hand. Zeer velen zijn bedolven on der het zeer zware lemen dak waar mee de huizen waren afgedekt, ter wijl ook de lemen wanden te spoedig bezweken. Toen is er een plan ge maakt voor een eenvoudig stenen huis met een lichte dakbedekking, 'n huis dat ook beter was ingericht. Men heeft de mensen aan het stenenbak- ken gezet in eenvoudige veldovens. Men heeft tevens de lichting gegeven hoe deze meer prak tische huizen gebruikt konden wor den. Tegelijk heeft men in dit dorp de landbouwmethoden bekeken, waaraan ook nog wel Iets verbeterd kon worden. En zo heeft deze kerke lijke hulp getracht dit dorp te ma ken tot een model voor andere. Dit is. een voorbeeld hoe men ver der kan zien dan de acute nood. Dr. Van Klinken, hoewel hij dit voorbeeld niet noemt, zou dit reke nen onder de „pogingen om de ge rechtigheid direkt en indirekt te bevorderen". Wel noemt hij hierbij een stuk werk dat uitgaat van het Christelijk Instituut in Zuid-Afrika. Probleemloos is dit werk van het werelddiakonaat allerminst. Het zijn eigenlijk dezelfde problemen die ook gesteld zijn bij ander werk van het kerkelijk diakonaat. problemen die telkens weer opduiken wanneer het gaat om de helpende hand van de kerk, in kleiner of groter verband. Een diaken is een dienaar van God. die in zijn dienst iets laat zien van de dienst van Christus. Hoe moet de verhouding zijn tussen het getuige nis en de dienst bij het werelddia konaat? Dit kan een moeilijke vraag zijn, vooral wanmeer het gaat om hulp in landen waarvan de bevolking bijv. helemaal islamiet is. Een heel stuk werk van het werelddiakonaat ls ge weest en is nog het vluchte lingenwerk. Mag men dan tegelijk gaan evangeliseren, of moet men er ee volstaan dat alleen reeds die hel pende hand een genoegzaam getuige nis is? Hoe is de verhouding tussen werelddiakonaat en ontwikkelingssa menwerking? Op welke wijze moeten zij ook bij diakonaal werk worden betrokken met de vraag aan wie hulp wordt geboden? Voor de barmhartige Sami was dat geen vraag, maar op ,s, reinen van het werelddiakona dit wel degelijk een vraag. ,.Z L werkelijk bereid b\j hulpverle,st beslissingen de monopolipositi de donors te doorbreken en macht over de middelen te d De slotsom waartoe dr. Van ken komt is. dat het wereld naat zich veel meer dan tot het geval is. zal moeten inlat< wat hij genoemd heeft „struif zaken". S. J. M. HULSBrtal Beroepingswerl NED. HERV. KERK Beroepen te Kootwijk: J. A. vit Velden te Lopikerka'pel. GEREF. KERKEN Beroepen te Loppersum: K. Hu ring te Schiedam: te Rottevalfri; Verweij, kandidaat te Amskerd t Aangenomen naar Assen ping te Spijk-Godlinze; naar wijk-Heemskerk: L. J. G. I Vrouwenpolder. GEREF. KERKEN (VRIJtJ d Bedankt voor Dordrecht e c Leek: K. J. Kapteyn te Spata Geref. Kerk (vrljgem.) 9.30 en 6.30 uit Alphen, 6.30 u. ds. M. Heymans, ref. Kerk 8.30 10.30 en 6.30 u. ds WUn Hartebrug (zat. av. 7 u.) 9, 10..30, 12 Leonarduskerk (zat. av. 7 u.) 8.30, ds. K. Bouhuys, Maranathakerk 10 u. ds. H. J. Hem- Koningskerk 10 u. ds. Oegema, vloot predikant. Bethlehemkerk 10 u. ds. A. J. d. Jong. Bevrijd mg skerk 9 u. ds. J. Boven berg. 10 30 u. ds. C v.d. Vlies. Nijver- Lieger aes neus 10 u. neuxngsa. en f.su da (Bevestiging ds. M. H. Boogert) 5 u. verlossingssamenkomst o.l.v. kapitein i. ds. Feenstra. Chr. Gerei Kerk Jeruzalemkerk Jeruzalemkerk Grljpenstelnstr. 9.30 Baptisten Gem. Triumfatorkerk Mo- lenwerf straat 10 u. dr. J. Relling en 6.30 u, ds. H. G. Leger des Hells Gebouw Cron. 7 u.) 9, 10.30, 12 Vlamingstraat 10 en 6.30 i Ontmoetlngskerk 10 u. ds. M. Hey- Pannekoek Kerk) 10 u. ds. Bouman Sr.. 6 Koelman (Oude Kerk) 10 u. ds. Vink. 6 u. ds. Treure (Ichtuskerk) gaarden (HAj. Chr. Geref. Kerk i3u. ds. De Graaf. Xoorchvljk a. Zee Herv. Gem. 10 Lodewtjkskerk (zat. av. 7 u.) 9.30 RK Bonifaciuskerk (zat. 7 u.) 8.3 I u. met Ned. koorzang en 11.30 pred. J. Velthuljse. i X Kerk (zat. 7 u.) 9. 10.30 ,H| Vroegindewey (Pniël- kerk) 930 u. kand. Hoek, 6 u ds. Vink (Groen v. Prinstererschool10 u. ds. d snera iu u. as. a. o. mmi+juie- i Wallone 10.30 u. Pasteur D. oademlsch Ziekenhuis 10 u. ds. P. D. v. Malssen. Dlaconessenhuis 10.3 ds. H. W. 7.30 medita- CJeugdkapel Vredeskerk 10 U. ds. M. ds. Hortensius er "astoor Van Well, eref. Kerk Zuiderkerk (Lammenschans weg 15) 10 u. ds. J. Kuiper. Doorn. 5 u. ds. Bre- Evang. Centrum (Zijlslngel 2) 10 Aarlanderveen Herv. Gem. 10 u. ds. G. v. Hoegee. 7 ii. geen dienst. Ge- 7 u.) 7.30 en 10.30 u.. Ter Aar Dorps huis Aardam 9 en 12 u. Alphen a.d. Rijn Hen". Gem. Lat. koorzang 11.45 Gezinsmis pred. J. Seijsener 11 u. Comm. d 6 u. ds. Den Dikken. Bodegraven Herv. Gem. (Dorps- "an Embden, 6.30 u. Doorn (Salvatori- Vos. Geref. Kerk (Vredeskerk) 9.3 ds. De Vries. 5 u. ds. Pijlman (Triom- fatorkerk) 9.30 u. ds. Elderman. 5 u. ds. De Vries (De Hoeksteen) 10 u. dienst voor doven, Geref. Kerk (vrljgem.) 830 u. leesd. 3 u. ds. Hoff. Chr. Geref. Kerk 10 u. leesd., 5 u. ds. v.d. Ent. 3 u. Phi ladelphia. aangepaste dienst, voorgan- 10.30 u. ds. A. Werner (Wasse naar). RK Kerk 8. 9.30. 11 en 7 u. (zat. av. 7 u.). Noordwijk-Binnen Herv. Gem. Vinkenlaan 10.30 u. dr. J. G. B. Jan- (HD), 7 u. ds. D. KeunLng. Geref. des wooras. voue cvhiik. gebouw Ned. Prot. Bond) Samenkomst. RK Kerk 8. 9.90. 11 en 5.30 u. (zat. av. 7 u.). Valkenburg Herv. Gem. 10 u. ds. G Zonneveld. 6.30 u. ds. G. Zonneveld. Geref. Kerk 9.30 en 6.30 u. ds Roo^- Geref. Kerk (vrljgem.) 9.30 u. leesd.. 5 u. ds. Hoff. Voorhout Herv. Gem. 10 u ds. N. T. Bakker v. Oegstgeest. 7 u. ds H. v.d. Berg. v. Sassenheim, RK Kerk (zat. 19 u.), 9 u. (hoogmis) 10.30. 11.45 en 5.3 r belangstellenden, 4 i kerk) 9.30 u. ds. Van Embden, 6.30 u. Dorpskei ds. v.d. Velden te Doorn (Salvatori- »-»— kerk) 9.30 u. dr. Balke. 6.30 u. ds. Jon- gerden te Veenendaal (Nleuwerbrug) 9.30 u. ds. Post te Baam. 6.30 u. ds. Kaastra te Amerongen, Geref. Kerk Noordwljkerliput Herv. Gem. 10 u. zaal Brama ds. J. Streefland (HD), RK Kerk St. Jozef (zat. av. 7 u.) 8. 10, J. P. Honnef, H.D. n.30 en 7 u.. St. Viktor (zat. av. 7 u.) Aula Noord-Hofland 9.45 u. ds. G. d. Zeeuw (Geref Kapel Rijndijk 10 u. ds Meijerlng, Hulp en Heil 10 u. onbe kend. Geref. Kerk Dorp 9 en 10.30 u. ds. P. Reedijk. 7 u. zangd. In Herv. Dorpskerk. Aula Noord-Hofland 9.45 u. ds. G. d. Zeeuw. Geref. Kerk (vrljgem.) 8.30 U OS J. V.d. Haar, Lemen, ti n 1 ccou. RK Laurentluskerk (zat. 7 u.) 8.30, 10 30 u.. hoogmis 12 u„ Moeder Gods- kerk (zat. 7 u.) 8. 10, 11.30 en 6 u. Waddlnxveen Herv. Gem Brug- kerk 9.30 u. drs. C. Fieren te Ede. 6.30 u ds D. v. Vliet. De Hoeksteen 9.30 u. ds D. v. Vliet. 6.30 u ds. W. Verboom. Bethelkerk 9 30 u. ds W. Verboom HD 5 u. ds. D J. Cuperus. Immanuëlkerk 9.30 u. ds N. J Flink. 7 u. ds. N J. M. Hoogendljk te Alphen ad. Rijn. Geref. Kerk Kruiskerk 9.30 u. ds A. Bolwijn te Den Haag. 5 u. ds. D. d. Bruljn te Bergentheim, Ontmoetlngskerk 10 u. ds A. Brink te Hazerswoude, Chr. Ag- gesch. Gem. 9.30 en 5 u. ds. A. P Ver loop. Oud Ger. Gem. In Ned Zudkade 158, 10 en 6.30 u. leesd.. Rem. Ger Gem. in samenwerking met de Vrijz. Herv. geen dienst. RK Ontmoetlngskerk 8.30, 11.45 en 6.30 u (zat. av. 7 u). St. Vlc- torkerk 10 u. (zat. av 7 u.). Jehovah s Getuigen. Koninkrijkszaal, Burg. v.d. Valk Boumanweg 236) 10 u bid Maria (zat. av. 7.15 u) 10 1 (Nleuwerbrug) 9.30 u. ds. Buitenhuis dienst. 5 u. evang Th ".Niemeljer, RK Oegstgeest Z Herv. Gem. (Groene 10 *rSS£*t*n V... L,nnep«~t 10 M. Fokkema m.m.v. Cantorij A.at v. Vliet en Jeugdkapel 5.30 ds. Bogers. Boskoop Herv. Gem. 9.30 u. ds. A. d. Leeuw. 6.30 u. ds. M. Fokkema v. Al- ¥hen. Ger. Kerk 9.30 en 5 u. ds. C. v.d. as. "De Stek" 11 u. ds. C. v.d. Tas. Chr Geref. Kerk, 9.30 en 4.30 u. prof. J. v. u. Jeugdkapel mej. Burggraaf. Kerk 9, 10 en 12 u (z Lelniuiden Herv. Gem 9.30 u. ds. E M. Pannekoek te Lelden, Geref. Kerk 9.30 u. ds. J Huizebosch te Wou- brugge, 7 u. ds. J. Los. RK Kerk (zat. 7 u.) 7.30, 9.30 en 11.15 u. Llsse Herv Gem. Gr. Kerk 10 u. ds. J. v.d. Velden. Pauluskerk 10 u ds. H. G. Oostinga H.D.. 7 u. ds. H. G Oos- 10 en 7 u. prof. dr. Rothuizen, Geref. Kerk (vrljgem.) 9.30 en 3 u. ds. d. Wolf Geref. Kerk vrljgem. bulten verb. (Ge- Genderen van Apeldoorn. Geref. Gem. tlnga, zangd.. Geref Kerk 10* o on R leesd. Vrijz. Prot. 10 -- - BevrijaingsaerK. incicuv 9 u ds. Bovenberg. 10.30 u. Bevestiging ds Boogert (Ned. Herv.). 5 u. ds. Boo gert (Intrede). Huize "Groenhoven 10 u. ds. b. Eri.iga. Den Haag. Gezinsdiensten "Jeugdhaven o0 Mirt" geen dienst, 10 u. Het Mieren nest" dhr. Kromhout. Chr Ger. Kerk 10 en 5 u. ds. Cartier. Rijsoord Bodegraven o.l.v. J. Slappendel. Zaal Opstandtngskerk Pr. Marljkestr. D u. Jeugdkapel. Martha-Stlchting "Rijnstroom' 8 u. 5 u. samenkomst in 1- t 27, Bethel 9.30 en 5.30 u. dhr. J. De Goede Herderkerk Ten Harm- 13. N. J. M. Hoogen- (zat. mld. 5.30) 10.30 u. H.D. d Wit. Chr. Geref. Kerk 10 en 4.30 u ds. D. H. Biesma. Geref. Gem. 10 en 4 u. ds. D. Hakkenberg, Geref Kerk (vrljgem.) 10 u. ds Hof. v. Katwijk/ Valkenburg 4.30 u. eredienst, Geref. Kerk (vrljgem. buiten verb.) 9.30 ere dienst en 5.30 u. ds. Moggré, Rijswijk, Oud Geref Gem. 9.30 meentecentr.) 8.45 u. tura (zat. 6.30 u.), 8. 10 e Oude Wetering Her/. Gem. 9. Czlria. Gerer Kyt MO u d»J. 4. 325 u Openbare eman. 6.30 u. ds. J. Czlria, RK Kerk .1A_,uhli.ron „Qri Lalleman, 6.30 u. ds. J. Czlria. RK Kerk (Meerkreukkerk zat 7 u.) 8.15. 9.45, 11.30 en 7 u. Geref. Kerk (vrljgem.) 10 en 5 u. ds. Baptistengem. (Oude Rijn) 10 u. ds. v. Mameren. Evang. Luth. Gem. 10.15 u. ds. J. HiRem!' Doopsgezinde ke-k) 10.15 u. prof. G. J. Hoenderdaal. Chr. Science (Steenschuur 6) 10.30 11 Evang.d Chr. Gem. (Middelstegracht) (H. Rijndijk 24) 10 61 Geref.'Gem. in Ned. (Koningskerk) 1] 30 en 5.30 u. leesd. Zendings Middernachtsgroep Zoeter- w idseslngel 21. 6 u. dhr. v.d. Keur. Jehova Getuigen (Hogewoerd 175) 2.30 u. Vestestraat 10 en 3 u. Plnkstergem. 'Oude Rijn 3). RK Kerk H Antonlus (zat. av. 7 u.) 9.30, 11 en 12.15 u. dijk. Oui 9.3oHTÏÏs. Rijnsburger te Amersfoort ds S. W. Verploeg en 6.30 u. Interker kelijke Jongerendlenst met voorganger Rljnsaterwoude Herv. Gem. 9.30 7°10 7 u. ds. T. H. Oostenbrug. Ch. Geref. r B spraak, de verplichtingen van 'n chris ten tegenover de staat. 4.25 u. Wacht torenbespreking In Har-magedon aan zegevierende zijde staan. Openba- i„ H.H. Engelbew. (z kerk (zat. 7 u.) kerk a.d. Rijn Rtdderhof zo. 10.30 Hi 1 legom Herv. Gem. 10 Past r Seijsener. Velden, Geref. W. H. Pouwels, Chr. Geref. Kerk. Maranathakerk Raadhuisstraat 10 u ds E. Hoogerwerf Zendingspredikant. Salvatorikerk w' d. Zwljgerlaan 10 u. ds. M. v. Harmeien 6.30 u. ds. E. Hoogerwerf. Alplien a.d. Rijn-Noord Ten Harmsenstraat De Goede Her derkerk 9 u. ds. G d. Ruiter en 6.30 u. ds J. Vos. Rldderveld "De Bron" Troubadour- wee 10.30 u. ds. J. Vos en 6.30 u. ds. O. Kerk 1 Geref. Kerk 10 ds. RK Kt... 7 u.) 8.30. 10. hoogm. 11.30, 12.45. 5.30 en 7.30 u.. St. Jozefkerk (zat. 7 u.) 8.30. 10. hoogmis 11.30. Kapel Bloems- waard (zat. 7 u.) 8. 10 u Hoogmade Herv. Gem. 10 u. ds. P. Schoonenboom, RK Kerk (zat. 7 u.) 9 i 11 Amsterdam 6.30 Viym te Lelden. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 2.15 u. ds. H. C. v.d. Ent te Kat wijk a. Zee. RK Kerk (zat. 7 u.) 7.30. 9. 10.45 en 7 u. NIeuwveen Herv. Gem. 9.J J. Kaai. 6.30 u. ds. W. Moonen Geref. Kerk 9.30 u. ds. M. vd. Weesp, 7 u. ds J. P. Haspels te dam. RK Kerk (zat. 7 u.) 9. IC Voorburg Bethelkerk'. 9.3Ö u. ds. Hagen. Kerk (vrljgem.) 10 en 5.15 u. leesd., Chr. Geref. Kerk 9.30 en 5 u. ds. Rib- bers te Den Haag. RK Kerk tuinbouw school 10.30 u. (zat. av. 7 u.). Rijpweterlng RK Kerk 7, 9 en 10 i J. D. te Winkel, 5 u. ds. H. v. d. 11.30 u. (zat. av .7 u). Wassenaar Herv. Gem. Dorpskerk 10 u. Hr. P. C. Taal. 4.30^ u. ds. G. Spilt, Ede (zo. 9), Buitenaanzicht van Hervormde Kerk te Hilleg n> ds. Langendljk, Waarder. 63 Zevenhoven Herv. Gem. J. H. d. Vree te Lelmulden, dhr. Fokklnga te Breukelé) llng. Rotterdam. Gebouw Shalom 10 u. Jeugdkanel (12-14 Jr.) Devlerhuls 10 u. Jeugdkerk. Geref. Kerk 10 en 7 u. ds Meulen (Zuid). 10 en 7 u ds. Bech, Ned. Prot. Bond (Lage Kerkdam 46) 10.30 u. prof dr. Smits. RK Kerk De Goede Herder (zat. av. 7 u.) 9.30, 10.30, 12 en 6.30 u., H. Wllllbrordus (zat av 7 u.) 930. 11 15 en 5 u Woubuggi* Herv. Gem 9.30 u Hr. Zoeterwoude 1 Jchoch, RK St. Jai weg (zat. 7.30 u.) 7.30, 10 e Chr. Dlenaarkerk (zat.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 4