LEIDSE LAKENHAL EEUWIG
Bevallenen
°ink-In '74: springplank
f luba
„herdenking
™jn leiden
aKST"* ;VBAi
Politiek
centrum
in Leiden
Oosthoek
normaal
Luba barst weer van de best betalende banen voor
mensen die van aanpakken weten. Mannen.en vrouwen
vanaf 18 jaar: we zitten om je te springen I Kom
dus snel, pak dat hoge netto weekloon 1
vooi'alk uitzendkrachten
U Nieuwe Rijn 35, Leiden telefoort Ol710 -403 41
Oonizettihof 10. Alphen aan den Rijn telefoon 01720 -94698
I MAANDAG 29 APRIL 1974
UIERING
\LEIDEN 74
LEIDEN Het 100-jarig be-
i de Lakenhal wordt
[gevierd met een manifestatie
[„Leiden '74". waarin centraal
itaat dat Leiden 400 jaar gele
iden. op 3 oktober 1574, werd be-
[vrijd van de Spaanse belegering.
Leiden *74" is een tentoon-
Hing over het Leidse leven,
als thema het Leiden van
jaar later. Vanaf 26 sep-
ember tot en met 1 december,
tentoonstelling gehou-
die de tweede helft van de
■stlende eeuw beslaat met als
ntraal gegeven Leiden en de
iituatie rond het beleg en ontzet
de stad. Naast de oorlogs
handelingen wordt getoond hoe
|de Leidenaren van toen leef-
Aan de orde komen zie-
armenzorg, godsdienst,
tnderwijs en het Leidse familie
naast handel en verkeer,
-echtspraak en bestuur. De ten
toonstelling wordt opgebouwd
iet behulp van schilderijen,
andere archivalia uit de zes-
iw. De hiervoor beno-
ligde bruiklenen komen uit bin-
buitenland.
Een aantal Leidse instellingen
:ijn intensief bij de voorberei-
UtMjng van deze expositie betrok-
Jken, hetgeen tot uitdrukking
bomt in de samenstelling van de
L:ommissie die betrokken is bij
de voorbereidingen. Leden van
najdeze commissie zijn dr. Rudi
njEkkart (Academisch Histo-
-5Jrisch Museum), mr. W. Dow-
0Jner (gemeente-archivaris), drs.
^jïngrid Moerman (conservator
Jhistorische afdeling "De La-
kMkenhal") nans van Oosterom
[(Studio Loridan BV. film), drs.
Henk Overduin (Frans Halsmu-
.seum. publiciteit). Chris-Paul
Stapels (fotografie), dr. J. J.
at^Woltjer (Rijksuniversiteit), drs
ngM. L. Wurfbain (directeur "De
jLakenhal") en J. P. Zwanen
burg (namens de 3 Oktober Ver-
leniging).
Naast de tentoonstelling wordt
een film gemaakt die verband
ierjgaat leggen tussen de situatie
^waarin de Leidenaars in de 16de
a^eeuw leefden en 't dagelijks be
staan uit 1974. Regie en uitvoe
ring van deze film zijn in han-
k^jden van Hans van Oosterom en
JChris-Paul Stapels.
O- Parallel met "Leiden ■74"
2g|wordt in het Gemeentearchief
van Leiden een overzicht gege
ven van de wijze waarop men in
jJLeiden het 3 Oktober-gebeuren
Icripleegt te herdenken en te vie-
erfren. Koraalmuziek, haring en
wittebrood, hutspot, kermis en
optocht vormen sinds de vorige
eeuw de elementen waaruit de
VqLcidenaar zijn jaarlijkse feest
je opbouwt.
LEIDEN Op 1 mei is het honderd jaar geleden dat het
stedelijk museum „De Lakenhal" permanent voor de mu
seumbezoekers werd opengesteld. Zo'n honderdjarig be
staan is een goede gelegenheid om niet alleen naar de voor
afgaande periode te kijken, maar vooral ook om eens wat
dieper in te gaan op wat de Lakenhal nu doet en in de toe
komst zal doen.
^LEIDEN De herdenking van
cej gevallenen begint zaterdag 4 mei
Jljp half acht precies in de Marekerk.
<j afloop van de herdenking vindt
[Stille Tocht plaats naar het mo
rnet tegenover de molen „De
hilk". Er bestaat gelegenheid tot
leggen van bloemen.
Met name de wijze waarop de
schilderijen tentoongesteld worden,
is in de loop der jaren sterk veran
derd. Op oude foto's ziet men ze vlade
naast elkaar in twee tot drie rijen
Door
Hanny Reneman
boven elkaar hangen, een opstelling
die het haast onmogelijk lijkt te ma
ken van een stuk apairt te genieten
zonder door de schilderijen ernaast
en er boven beïnvloed te warden.
In latere perioden kreeg elk
schilderij meer ruimte om zich heen
zodat het meer tot zijn recht kon ko
men. Wie het maakte was een der
belangrijkste kriteria voor plaat
sing. Tegenwoordig is men hier
enigszins van afgestapt, en vaflt de
nadruk niet alleen op degene die 't
maakte maar vooral ook op het
waarom en voor wie het schilderij
vervaardigd werd. De 17de eeuwse
schilderijen boven zijn opgesteld on
der het motto "Leven in Holland in
de 17de eeuw". De schilderijen zijn
ingedeeld naar het onderwerp dat
zij uitbeelden, en geven zodoende een
vrij volledig beeld van het dageliks
lev an van de 17de eeuwse Hol
lander. De thema's die aan de arde
komen zijn: de Hollanders zelf, hun
wonen, werken, ontspanning en fami
lieleven. Daarnaast komen sociale
zaken, overheden, economie, verbin
dingsmedia en onderwijs aan de or
de.
Het is vaak erg moeilijk de oor
spronkelijke contest terug te vinden.
Een "kijkbegeleiding" van deze ten
toonstelling (aan de balie verkrijg
baar) verklaart de bezoeker wat hij
te zien krijgt. Een enquêteformulier
vraagt de bezoeker hoe hij deze op
stelling en kijkbegeleiding vindt. Er
zijn enthousiaste reacties binnenge
komen.
Het museum de Lakenhal gaat de
moderne kunst onder meer brengen
in een serie exposities onder het
motto '"raakpunten". Telkens wordt
er werk van twee kunstenaars bij
eengebracht die in een verschillende
stijl en techniek werken, maar die
Iets tot uitdrukking brengen dat qua
idee verwant is. Dit is een principe
van tentoonstellen dat afwijkt van de
gangbarie methode, waarin men ge
woonlijk Juist op 'n overeenkomst in
stijl afgaat. Bij de serie "raakpun
ten" gaat het vooral om de inhoud.
De eerste tentoonstelling is inmid
dels gestart, en wil de inhoudelijke
verwantschap tussen de tekeningen
van Toon Verhoef en de iJzerpVastie-
ken van Carel Visser bekijken.
Contact
Zoals de meeste musea tegenwoor
dig heeft ook de Lakenhal zijn edu-
katieve dienst, die het contact met
het publiek moet onderhouden en uit
breiden. Jaarlijks worden er heel
wat rondleidingen gegeven, waaraan
de meest uiteenlopende groepen deel
nemen. De musea worden steeds
meer betrokken bij het lager en mid
delbaar onderwijs.
De rondleidingen sluiten zoveel mo
gelijk aan bij onderwerpen die op
school behandeld zijn. Naast derge
lijke eenmalige rondleidingen orga
niseert men de laatste tijd steeds va
ker projecten die langere tijd in be
slag nemen. Voorafgaand aan zo'n
project vindt gewoonlijk een bespre
king plaats met de docenten die aan
het project zullen deelnemen. Het
museum kan hierdoor zoveel moge
lijk aansluiten bij de op school be
handelde stof. Een serie dia's vormt
meestal de eerste inleiding op het
project. Dit Jaar koos men als on
derwerp voor de 5de en 6de klassers
van het basisonderwijs de relatie tus
sen werk en woning. Men probeer
de de leerlingen bewust te maken
van de verbanden tussen de grootte,
plaats, vormgeving en inrichting van
het woonhuis. Ook de maatschappe
lijke positie en de werkzaamheden
van de verschillende bewoners kwa
men ter sprake. Tenslotte is men in
gegaan op het verschil tussen de 17de
eeuwse woon- en werksituatie en die
in het hedendaagse Nederland. De
eigen situatie van de leerlingen dien
de hier als uitgangspunt.
Het is een bekend feit dat schilde
rijen, en vooral die, die op panelen
geschilderd zijn, erg slecht tegen
schommelingen in temperatuur en
vochtigheidsgraad, kunnen. Vooral
in de drie schilderijenzalen van de
Lakenhal, de Harteveltzaal, de Lu
cas van Leydenzaal en de Mieriszaal,
hebben een zeer slecht klimaat. On
der leiding van het Amsterdamse ar
chitectenbureau Bart van Kasteel en
in samenwerking met de Dienst van
Gemeentewerken is men bezig in de
ze zalen en de schilderijendepots die
er onder liggen een luchtbehande
lingsinstallatie aan te brengen. De
vochtigheidsgraad en de temperatuur
zal hierdoor vrijwel constant blijven.
Noodoplossingen als een emmer wa
ter over de vloer bij te grote droog
te zullen niet meer voor hoeven te
komen. Men streeft ernaar deze
verbouwing eind 1974 rond te hebben.
Een tegenvaller bij de aanleg van de
ze luchtbehandellngsinstallatie is de
zeer slechte fundering van de Harte
veltzaal, die dan ook behoor
lijk overbelast blijkt te zijn. Trou
wens de hele lap grond waarop de La
kenhal gebouwd ls, is slecht en dras
sig. Zand vindt men pas 12 meter
diep in de grond. De werkzaamhe
den worden hier sterk door bemoei
lijkt.
Toekomst
Deze luchtbehandellngsinstallatie is
slechts een fase van een groots plan
dat uit vijf fasen bestaat. De direc
teur van de Lakenhal, de heer Wurf
bain, heeft me ontwerptekeningen
laten zien van een Lakenhal die tot
aan de Lammermarkt was uitgebreid.
Aan deze kant is ook een ingang ge
projecteerd: gunstig gelegen in ver
band met parkeermogelijkheden en
bushaltes. Er is een ontwerp voor
een beeldentuin met een restaurant
voor de bezoekers. Maar dit alles is
nog heel verre toekomstmuziek.
Veel dichter binnen bereik zijn de
plannen betreffende het huurhuis van
Oude Singel 28, dat dit
Jaar ontruimd is. In een deel van dit
huis wordt het kantoor van het mu
seum ondergebracht, waardoor in De
Lakenhal zelf meer plaats vrijkomt.
Een ander deel zal als bibliotheek
voor de bezoekers worden ingericht.
Afgaande op het aantal bezoekers,
waarvan nog minder dan de helft uit
de regio Leiden komt. zou men zeg
gen dat Leiden niet alléén de kos
ten van dergelijke in de papieren lo
pende verbouwingen zou moeten be
talen. Maar de Lakenhal is en blijft
een gemeentelijk museum. Het pronk
stuk van het museum, het grote drie
luik van Lucas van Leyden dat het
laatste oordeel voorstelt, is voor res
tauratie buiten de stad. Althans de
twee zijluiken. Het middenpaneel,
komt pas aan de beurt wanneer de
restaurateie van de zijluiken beëin
digd is. Onder de supervisie van een
team van vijf restaurateurs werkt de
heer P. F. J. M. Hermesdorf aan
de zijluiken van dit drieluik. Voordat
men aan de eigenlijke restauratie be
gon. zijn er drie tot vier Jaar voor
bereiding aan vooraf gegaan. Men
heeft monsters van de verflaag on
derzocht, de panelen zijn op allerlei
manieren gefotografeerd, met infra
rood en met strijklicht, om de struk-
tuur van de verf goed zichtbaar te
maken. Bovendien zijn de panelen
met röntgenstralen doorgelichte".
Een dendrochronologisch onderzoek
bepaalde aan de hand van Jaarrin
gen de ouderdom van het hout dat
voor de panelen en de lijst gebruikt
werd. Uit dit onderzoek bleek dat ook
de lijst van het drieluik grotendeels
origineel is.
De Lucas van Leyden komt pas
dan weer in zijn oude omgeving terug
wanneer het werk aan de luchtbehan
delingsinstallatie voltooid is. Een
eenmaal behandeld werk als dit mag
alleen in een optimaal gekonditio-
neerde ruimte terugkeren. Met het
eeuwfeest is het drieluik dus nog niet vervaardigen in zo'n 150 variëteiten.
De stad groeide, een groei, die
vooral na 1630 enorm werd. Het
spreekt dan ook vanzelf dat men in
op zijn oude plekje terug.
Verleden
deze bloeitijd behoefte kreeg
honderdjarig bestaan is het imposant gebouw als centrum van
naast de toekomst- het bestuur en van het toezicht op
allen die in de lakenindustrie werk-
In dit gebouw
gebruikelijk
verwachtingen ook even stil te staan.
bU het verleden. Waarom heeft
Leiden een Lakenhal? Waartoe dien- hetlalsen kunnen controleren
de dit grote gebouw voordat het i
seum werd?
Leiden had in de middeleeuwen
reeds een internationale bekendheid
als centrum van de Lakenindustrie.
5? S,te.dellLk,™ 011 wid *ïïuw
op deugdelijkheid van materiaal en
bewerking. Voor f7600,- kocht men
een perceel aan de Oude Singel, en
de stadsarchitect Arent van 's Gra-
venzande kreeg opdracht een pas
send ontwerp te maken. In 1639,
f wciu urn» gcuuuw uit> rat&eiiiuu 111 ge-
P^tieproces, Pruik genomen. Het gebouw is ruim
waarborgde en handhaafde een kwa- cpgezet Bartholomew Drijffhout en
hteit, die in het toenmalige Europa Pieter Aryensz. 't Hooft voerden het
nergens geevenaard werd. De ruwe steenhouwwerk uit.
wol, die voor het grootste deel op
Talloze ornamenten wijzen op de
functie van de Lakenhal. Een volmo-
weerszijden een stapel
lakens staat op het poortje
de wolstapelmarkt Calais werd inge
kocht, onderging achtereenvolgens
de behandelingen van het wassen, fï
ploten, kammen, spinnen, weven S"» poorije van ae
ïerv»n buitenmuur. Op de voorgevel bevin-
VnilItr.V. s'raatnaam als den zich 5 grote reliëfs die
DlaaK aan wf r nf, n n°S- de Rijkste bewerkingen van
plaats aan waar dit vollen geschied- ken uitbeelden: het spinnen,
de) ruwen, scheren en persen.
Vervolgens werd het als Leids la- wniotte'hM
droogscheren en
v en van de lakéns.
de °P het driehoekige fronten staat het
wapen van Leiden omgeven door een
ken, voorzien
twee gekruiste sleutels tot; in de
ste streken verkocht. Er werkten veel schapevacht
tnpnspn Ir» riaaa InilueMat .:j
mensen in deze industrie, en Leiden
werd een grote en rijke stad. In de
deze bloei een ein-
rne door de op-
industrieplaat-
goedkoper pro-
Er werden nog slechte enige honder- dukt kon maken. In 1735 al
16de eeuw treedt er een achteruit- de gekomen, met
gang op. die zijn dieptepunt bereik- komst van nieuv
te in 1574, het jaar van het beleg.
den lakens vervaardigd tegen de Lakenhal te groot geworden. De
meer dan 20.000 per Jaar in de bloei- vierschaar van Rijnland werd tijde-
periode 14501470. De bevolking lijk in de Lakenhal ondergebracht.
van de stad was ook sterk afgenomen.
Na de verdrijving van de Spanjaar
den herstelde de lakenindustrie
zich. Leiden was een veilige woon-
In 1823 kwam er een eind
i de lakenindustrie waar
de lakenhal zijn functie verlo-
had. Na nog een tijd als noodzie-
plaats, waar veel Vlaamse laken- kenhuis gediend te hebben kreeg het
werkers zich vestigden, verdreven gebouw tenslotte zijn uiteindelijke be
door de vele plunderingen t
Spanjaarden in hun gebied.
ging lichtere, meer modieuze stoffenScheistraat aangebouwd.
Het drieluik Lucas van Leyden
icordt gerestaureerd en is dus bij
het eeuwfeest niet aanwezig.
(Archieffoto Jan Holvast)
Behalve het gebouw zelf zijn er in
het museum nog vele voorwerpen en
een aantal schilderijen die aan de
vroegere lakenindustrie herinneren.
Hoewel het aantal bezoekers nog
steeds niet erg groot is, is er de
laatste jaren wel een toename in het
bezoekersaantal te noteren. De nieu
we opstelling boven, de regelmatig
wisselende tentoonstellingen en de
projecten hebben daar zeker toe bij
gedragen. Ook folders als "Leiden
Museumstad" hebben veel bezoe
kers getrokken. Men bezoekt de La
kenhal niet alleen om de collectie of
de .tentoonstellingen te bekijken maar
velen komen ook om vragen te stel
len over een schilderij of voorwerp
dat zij bezitten. De Lakenhal geeft on
dergelijke vragen een zo goed moge
lijk antwoord. Alleen vragen over
de waarde van een stuk legt het mu
seum terzijde.
Op 1 mei bestaat de Lakenhal hon
derd jaar als museum. Hier nog
even de openingstijden: op werkda
gen van 10—17 uur, op zon en feest
dagen houdt de Lakenhal van 13—17
uur de poort voor u geopend.
ADVERTENTIE
Voor v&sforf
Zus Toos die
er 'n kleine
bij heeft.
Niemand
woont te ver
Bel uw WKjilJP
Fleurop-
bloemist.
Fleurop/Interflora Nederland Gtgarandetrd goed!
EIDEN Op 3 Juni (2e Pinkster-
Jot) beleeft Leiden voor de vierde
fr de "Pink-In".
pe twee organisatiotJren zijn Car-
jie Korte en Tjeerd Scheffer, bei-
20 Jaar, maar met de hele gang
J zaken bij festivals en evenemen-
8. terdege op de hoogte. Ze zijn pu
tt iteitsgevoelig maar toch wel pret-
in de omgang.
>e Pink-In '74 is volgens Scheffer
De Korte een springplank naar
H nog groter festival in 1975. Met
"a winsten, die worden gemaakt wil-
T ze volgend jaar nog moodre din-
doen en nog bekendere mensen
r Leiden halen.
/aren er vorig Jaar zo'n 1400 men-
1 nu verwacht men ongeveer
00.
én forse stijging, maar het pro-
1. mma is er dan ook naar: Mud,
Woods Wizzard, Geordie, Ferré
gnard, Neerlamds Hoop Express,
Steward, de VARA drive-in show,
en leClercq met danseressen, Boo-
en de schaker Hans Ree. om er
iv eens een paar te noemen.
tok-In is een uniek gebeuren n
H Ierland. Naast de pop en het mu-
B le amusement wordt erg veel ge-
n aan aan creativiteit. Henno
enkamp zal daar een groot an-
51 in hebben, maar wat er alle-
Ll te gebeuren staat is nog niet
>aar om hier te worden verteld.
ar heb Je niks mee te maken, dat
it nog een verrassing blijven",
v t De Korte.
>e toegangskaarten, die in de
rverkoop een tientje kosten en op
dag zelf aan de kassa 15 gulden,
nen bj elke VW in Nederland
den gekocht. Ook voetbalvereni
gingen in Leiden en omgeving doen
mee. De clubs kunnen, als ze willen,
een vertegenwoordiger sturen die
dan kan meedoen aan de zogeheten
kopkampioenschappen. Of aan het
goaltjes-sohieten met een bekende
LEIDEN In verband met de
woensdag 29 mei heeft de politieke
werkwinkel van de Leidse Studenten
Ecclesia een programma opgesteld.
Gedurende mei zal het trefcen
trum Rapenburg 100 een centrale
plaats innemen in het Leidse politie
ke leven voor wat betreft propagan
da en informatiemateriaal. Ook be
leggen verschillende politieke par
tijen er bijeenkomsten. Verder zal
er een volledig bijgewerkte agenda
te vinden zijn over bijeenkomsten
verspreid over de stad, die met de
verkiezingen in verband staan.
Naast dit alles zullen er nog één
of twee debatavonden belegd wor
den over puur Leidse aktualiteiten.
Tenslotte zal het Trefcentrum ook
iedere avond vanaf 20.00 uur ge
opend zijn voor een babbel en een
borrel,
voetballer. Men is hier nog niet ge
heel rond mee.
Op 6, 9, 16 en 30 mei is er 'n spe
ciale Pirïk-In- avondverkoop in het
gebouw van K. en O.
De omwonenden van het Jeugd
dorp Zuid-West hebben vorig Jaar
terecht (overdag) en zeer ten onrech
te Cs avonds toen er niemand meer
was) bij de politie geklaagd. Geluids
hinder. Het is zeer wel aan te nemen
dat er dit Jaar weer telefoontjes
gaan komen. Wat doen de Pnk-In
mensen eraan?
"Dat is een moeilijk onderwerp. We
hebben een gesprek met de politie ge
had. Daar hebben we te horen ge
kregen dat als het te gek werd, dat
dan van het ene moment op het an
dere de vergunning kon worden in
getrokken", zegt Scheffer.
Wanneer dat inderdaad zou gebeu
ren, zou de ramp niet te overzien
zijn. Duizenden fans van een pop
groep zouden het gewoonweg niet
nemen.
De organisatoren houden hun mond
verder. Ze willen zich nergens aan
branden. Begrijpelijk.
De bewoners van Zuid-West krijgen
een brief waarin de zaak wordt uit
gelegd en waarin begrip wordt ge
vraagd.
Een stukje Leiden -promotion is na
tuurlijk nooit weg. Misschien dat het
volgend jaar wordt "gefestivald" in
de Leidse Hout, waar niemand last
heeft, waar ook veel meer terrein
ter beschikking staat.
"We gebruiken de popgroepen als
trekker. De Jongelui die komen zien
vanzelf de rest. Je zou kunnen zeg-
gn dat het educatief ls. ja".
PAUL WOLFSWINKEL
Foto's: Jan Holvast
LEIDEN Met Ingang van van
daag keert Oosthoek Beton in Zoe-
terwoude terug naar de normale
werktijd voor het gehele personeel.
De 50 pet. werktijdsverkorting voor
38 personeelsleden, die 16 april in
ging, is door het binnenkomen van
enige orders opgeheven.
Tjeerd Scheffer
LEIDEN Midden in de Groenoordhal staan kleuren-tv's
opgesteld, waar meisjes tussen de 8 en 16 jaar geobsedeerd
naar zitten te kijken. De Osmonds in kleur springen heen en
weer op het dreunende ritme van hun muziek. Een close-up
van Danny. De meisjes staan op en beginnen te gillen. Een
meisje wil gaan staan maar blijft halverwege hangen, starend
naar haar lieveling. Dan is het bandje afgelopen en ze zakt
weer neer op haar stoel. Nauwelijks is ze bijgekomen of
"Crazy Horzes" dreunt de boxen uit. Opeens springt iedereen
op en begint te dansen. Iedereen wringt zich in sexy boch
ten, kontjes wiebelen, heupen wiegen.
Een verdwaalde vader kijkt verdwaasd, niet begrijpend om
zich heen. Allerlei Osmond danspasjes worden geïmiteerd
en er ontstaat zelfs spontaan een Osmondgroep, die ijverig
een stuk instudeert. De discjockey is'hier blijkbaar niet van
onder de indruk, want hij breekt het nummer opeens af met
de mededeling: "Daar achter bij die wagen kan je affiches
krijgen." Horden meisjes sprinten naar de bewuste plek.
struikelend, elkaar duwend. Bij de wagen vechten ze om een
affichetrekkend het elkaar uit de handen. Affiches scheu
ren stuk. Daar komt er een terug met haar veroverde buit
een vodje papier met de kin van haar idool. Niet iedereen
is zo gelukkig en moeders moeten hun huilende dochters
troosten. De Top-Pop-zwarte Piet strooit onvermoeid verder
totdat iedereen wel een stukje affiche bemachtigd heeft.
Dan kunnen ze weer doorgaan met dansen. Een twaalf
jarige schommelt, al likkend aan een waterijsje met de mu
ziek mee, haar vriendin staat tegen een box aangeleund en
laat zich met geluid doordringen. Als toppunt van zaligheid
verschijnt AVRO's Ad Visser in levende lijve, die met een
paar slogans zoals "Kunnen jullie nog meezingen?" en "Ik
wil jullie zien dansen" de zaal direct op zijn hand heeft.
Buiten komt de parkeerplaats langzaam vol te staan met
auto's van wachtende ouders, die hun moe gedanste dochters
komen ophalen. Hét is zaterdagavond
PATTY MULLER
(Foto Jan Holvast)
Jubileum bij
universiteit
LEIDEN Woensdag 1 mei is het
25 Jaar geleden dat de heer H. Log
ger, die thans werkzaam is bij de in
terne accountantsdienst, bij de Leid
se universiteit in dienst trad. Maan
dag 6 mei recipieent de heer Logger
van half vijf tot zs uur in de recep
tiekamer van het Academiegebouw
aan het Rapenburg.
Veemarkt op
Koninginnedag
LEIDEN Ondanks Koninginne
dag gaat de Leidse veemarkt in de
Groenoordhal morgen gewoon door.
LEIDEN —Postduivenvereniging
..Het Oosten", Concours vanuit Duf
fel met 336 duiven. Afstand plm 120
km. Uitslag 1. H. de Haas 2. D. Koet,
3-9 W. Gijsman, 4. P. Juffermans. 5.
G. Grebel, 6. C. Gijsman, 7. W. Fok
ker, 8. H. v. Klaveren. 10 W. v. Klink.
Leiderdorpse postduiven vereni
ging "De Rijnklievers". Wedvlucht
vanaf Duffel, afstand 119 km. In
concours 436 oude duiven. Gelost
om 9.00 uur, met N.O. wind. Uitslag:
1. A. Ouwerkerk, 2. Gebr. Kok, 3. A.
v.d. Dop, 4. M. Jongeleen, 5. Gebr. v.
Goozen, 6. A. Dubbelaar, 7. Gebr.
Kok, 8. A. Ouwerkerk, 9. W. v.d. Kooy,
10. A. v.d. Dop.