Puik van zoete kelen Leidse dansgroep geslaagd 'Les gouts réunis' op koffiekoncert Tweemaal de Nieuwe Brecht bij Komedie Tm I II LEIDEN De dansgroep van Mar jolein Briër heeft in het afgelopen weekeinde een grote generale repe- 11 ie gehouden voor de toernee, die ■bet Leidse gezelschaD in Indonesië 'wil maken. De voorstelling van za terdagavond in het LAK-theater was de programmering betreft een herhaling van Marjolein Briërs op treden in het begin van dit Jaar in het Rijnlands Lyoeum. Wat de uit voering aangaat was er. gelukkig ie groep, wél een verschil. Stel dat beide avonden als een examen- voro trip naar de Gordel van Smaragd beschouwd moesten wor- in deze recensent als examina tor in de zaal zat. hij zou de dans groep in Januari met een klein vijf- Je hebben laten zakken. De voorstel- iran het afgelopen weekeinde echter verdiende wel een royale zes. Marjolein Briër heeft namelijk en kele chirurgische ingrepen toegepast, ïowel op de dansgroep zelf als op het in Indonesië uit te brengen reper toire. Ingrepen dus die de voorstel- ook al is die nog lang niet vol maakt, in haar geheel ten goede zijn gekomen. Wanneer Marlolein Briër raks naar de archipel vertrekt met de opdracht om daar te laten zien Wat er op balletgebied in Nederland ie bereiken valt met een groepje niet ■professionele dansers en danseres sen. dan kan men haar met de tour- see gelukwensen. Om op de „generaüe" van zater- iagavond terug te komen, bewegings- technisch bleek de groep in haar ge er dus op vooruit te zijn ge- |aan. hoewel er in expressief op- icht nog veel voor verbetering vat- »ar is. Te veel nog gaan emoties chuil achter een gespannen gelaat. achter een te strakke beweging. Bal let moet ook van binnenuit komen, wil het meer zijn dan oppervlakkige show. Een romantisch duet als „Va lerie" bijvoorbeeld, gedanst door Pie ternel Spruytenburg en Albert van Nierop, heeft zich meer dan in het verleden verinnerlijkt en dat bleek een hele vooruitgang. Veel diepgang heeft ook het knap door Marjolein gechoreografeerde ballet „Brown Ba by", waarvan de titelrol ditmaal weer werd gedanst door Amy Talaha- turuson. In tegenstelling tot het wat melodramatische ballet „Waves of Hope" blijft „Brown Baby" mij, wel licht door zijn eerlijke bewogenheid, boeien. En dat wil, hoe blasé het mag klinken, echt wel wat zeggen. Wat de techniekverbetering betreft, die kwam vooral tot uitdrukking in „Waves of Hope", maar inhoude lijk blijft het voor mijn gevoel een draak. Gelukkig was er nog een bal let als „This is my theme", dat door zyn verstilling grote indruk blijft maken. Het meeste applaus kreeg ook tijdens de Jongste voorstelling van de Leidse dansgroep het komische jazz-ballet „Live it up", een klas se beter dan het eveneens komische, maar te weinig uitgewerkte ballet „People in town". De groep zal er straks in Indonesië ongetwijfeld veel succes mee boeken! PI ETTER C. ROSIER LEIDEN Voor het koffieconcert van K. en O. in de Foyer van de Stadsgehoorzaal hebben achtereen volgens Het Klarinet Kwartet, het Aulos Ensemble en het Utrechts Blaaskwintiet zich gemeld en na dien noodgedwongen afgemeld. Wer kelijk verschenen is een ensemble (blok) fluit, barokviool, klavecimbel, barokcello, resp. bespeeld door Ri- cardo Kanji, Janneke v.d. Meer, Wil lenden de Leeuw, Richter v.d. Meetr. Het ensemble noemt zich "Les gouts reunis". Dat gemeenschappe lijke smaak of schoonheidsgevoel zal wel slaan op de gemeenzame Jeugd liefde voor de echte instrumentale barokkleuren. Corelli was de oudste op het pro gramma, met 'n sonate in F (op. 5/4 voor blokfluit en baiso continuo, oor- Het probleem bij Brecht: in hoe verre is zijn toneel nog van we zenlijk belang voor nu, is het niet snel bezig i toneel teworden. Dat geldt uiter aard niet voor zijn politieke visie"" en voor zijn theatertheorie. Die visie is de communistische, liever misschien de socialistische. De theorie is het afsnijden van de vlucht uit de werkelijkheid, die het theater kan bieden, en het ombuigen van die vlucht naar de werkelijkheid. Brecht boog zijn ei gentijdse toneel, dus dat van een halve eeuw geleden, om naar die realiteit. Wie Brecht nu speelt moet zich duchtig realiseren dat hij in wezen bezig is met (veran derd) theater van een halve eeuw terug. Dat wordt pijnlijk duidelijk wan neer de Nieuwe Komedie de eenak ter „Dansen" speelt. Een cabaret- teske allegorie over de Hitler- agressle rond 1939, bedoeld om de (neutrale) buurlanden van Duits land wakker te schudden (Brecht verbleef toen in Skandinavië). Daas is ook de politieke realiteit in het stuk zeer tijdgebonden: wie het naar politieke verhoudin gen van u zou vertalen, zou wel eens heel merkwaardig uit kunnen komen, tot vreugde van de heer Luns, Het toneelstuk van Brecht werkt hier falikant mis, al is zijn methode nog altyd effectief: hoe effectief bewijzen tegenwoordig vooral Britse toneelgroepjes, die de Brechtiaanse methode toepas sen op de huidige politieke en economische situatie. De Nieuwe Komedie speelt het stukje in een wat rustige regie van Heieen van Meurs aanvaardbaar al gaat het wat loodzwaar toe. „De uitzondering en de regel" is een leerstuk: er wordt een stelling geponeerd en met simepele midde len gedramatiseerd. Een koopman op weg naar gewin ontslaat zijn gids en doodt zijn arbeider, die hem een dienst wilde bewijzen. Er lopen twee stellingen door elkaar heen: de wereld wordt beheerst door economische motleven, en het is onredelijk om in deze door het verstand beheerste wereld menselijke hulp te verwachten. Het is in dit pessimistische dualis me Brecht ten voeten uit, het is bovendien een zuiver voorbeeld van zfjn epische, ongeëmotioneer de toneeltechniek. De tot het ui terste versimpelse vormgeving ver onderstelt overigens wel een enor me vakbekwaamheid. Daar ver keek de Nieuwe Komedie zich wat op; helemaal vlekkeloos is de voorstelling niet, maar aanvaard baar zeker. „2 x Brecht" zal onge twijfeld gesprekstof leveren bij het Jonge publiek, waar de voor stelling voor is bedoeld. spronkedijk vioolsanate, uitgevoerd met versterkt b.c. (klavecimbel en cello, die elk dezelfde partij spelen). Corelli is een van de meest gracieuse Italiaanse componisten van voor of rond 1700. "Graoieusement" wilde Hotteterre het 3de deel van zijn Trio. sonate im b voor toraverso (dus dwars fluit, viool en b.c. Dat gracieusement zet hfj tussen haakjes bij een Gra ve. Dat tekent de man. Bijna al wat rond en voor de Zonnekoning com poneert, probeert door zwier onder de klassieke en liturgische ernst uit te komen. Maar wie was deze L. Hotte terre. Louis? Het programma gaf de Jaartallen voor Jacques. Een hele fa milie Hotteterre bouwde dwarsflui ten of schreef ervoor. Die hadden ze ker "les gouts rénis" en veel aal het niet gescheeld hebben. De Trio Sonate in F voor altblok fluit. viool en b.c. van „K. H. Graun", in dienst van een andere po tentaat, die van Sans Souci in Pots dam, is bijna smeltend zoetgevooisd, desniettemin ten onrechte als te "ro mantisch" van de programma's ge weerd. Maar Karl Heinrich Graun was er voor de opera's en de liturgi sche opdrachten ("Der Tod Jesu"!) en zijn broer Johann Gottlieb voor de kamermuziek. Hoe zit dat nu, ook verwisselbaarheid? Eveneens voor blokfluit, viool en b.c. is een in alles flatteuze Triosonate in d van Telemann verklankt, maar boven Te- lemann en zelfs Gorelli uit steeg Bach's Sonate in L voor viool en cem balo. Een opgave voor de violiste (twee stemmigheid soms), die knap speel de. Haar toon wordt mettertijd wel even plastisch expressief en dwin gend boeiend als van de fluitist. Cembalist en cellist gaven alle bas so's vlekkeloos weer. KEES VERHOEF Gewichtheffen Wereldkam pioen Vassily Alexejev vestigde zon dag twee nieuwe wereldrecords in het superzwaargewicht. Bij gewichthef- wedstrijden in Tiflis verbeterde hij het op zijn naam staande wereldre cord trekken met één kilo tot 241 kg. Het totaal over de twee Olympische oefeningen bracht hij op 420 kg. Daarmee verbeterde hij zijn eigen record met 2.5 kg. In Braunau (Oostenrijk) leverde de Bulgaar An tol Nikolov een soort gelijke prestatie. Hij bracht zijn eigen wereldrecord trekken van 170.5 op 175 kilogram en verbeterde het record over de twee onderdelen van de Rus David Rigert van 377.5 tot 382.5 kg. i Cox openingstijden van 7—9 u izondag en dinsdag gesloten), 'termarkt 8 Galerie v d VI: uioine rames-scblldertjen. Plet v expositie Renzo Boekhoudt teke- „en schilt g penlngstljden Naturae; geëxposeerd van den wijngaard aphlcs. Petei Peereboom i® irrotheateT Imperium Vestestraat 40 ■er-omme' iedere <n en za van april t.m 31 mei Aanvang van de entoonstellingen 12 mei Studio Dud^RlJn 88. U4- schilderijen „ar" 5 uur aller oje üegstgeest aquarellen, vrij v 3.00- i- Kort exn bulgen Rijksmuseum werk Rijksmuseum voor de geschieden: der natuurwetenschappen: dag. 10 4 uur zondag 14 uur De Lakenhal: dag 10—6 uur. Zondag Drukkerij De 1.3Ó3.30 uur Leidse bioscopen CAMERA: „Staat van beleg", dag. 7.00 en 9.30 uur. do., vr. en ma. ook 2.30 uur 14 Jaar. Klndermatinee: „Tarzan's Jungleboy", za. en woe. 2.30 uur, zo. en koninginne dag 2.00 en 4.15 uur. AL. Nachtvoorstelling; „Drive, he said". Derde klasse, vr. en ma. 24.00 Uur. 18 Jaar. STUDIO: „Jesus Christ Superstar", dag. 2.30 7.00 en 9.15 uur. zo. ook 4.45 uur. AL. LIDO: „Paplllon". dag. 2.30 en 8.00 uur. 14 laar. LUXOR: „The outsldeman". dag. 112.00 v 18.45 dag van 11.15 tot 12 uur (alleen voor echtgen.) v. 15 tot 16 uur en van 18.45 tot 19.45 uur: kinderafdeling: dag. van 15 tot 18.30 uur: 3e klasse: dag van 14 tot 14.45 uur en van 18.45 tot 19.45 uur Kraamafdeling; dag. van 15 tot 16 i Endegeest: dinsdag en vrijdag 13 14.30 uur; 's zondags 1112 uur en 14—15 uur: eerste klasse: de gehele dag. l 13.30 tot 14.30 u. i 18.30 tot 19.3 woensdagavond van 18.30 tot 19.3. K'ADËMIsrH ZIEKKNHLIS 28) Werkd 10 erskerkgracht Oudheden Ra- 18 Ij 2.30. 7.00 en 9.16 i c 4.45 i TRIANON: .Dakota", dag. 7.00 en 9.15 uur. ma., dl., do. en vr. ook 2.30 a- uur. 14 jaar. dl Kindermatinee: „101 Dalmatiërs". woe„ 2.30 en 4.30 i oudera)® bezoekuren (&lïe€ Maandag t/m vrijdag: 18.30—18 45 u Zaterdag en zondag. Bezoekuren Ziekenhuizen Diaconessenhulsle ki. dagelijks v 16.46-16 30 uur i 3e kl dag 15.45- 15 46-16 30 18.30-19.30 L 16 30 uur en 1830 19.80 uur Kinder- r overige familieleden St Ellsabeth-zlekenhuls klasseafde- ilngen Volwassenen dag v. 11.15 tot Wanneer voor ernstige patiënten door lopend bezoek wordt toegestaan, kan de hoofdverpleegkundige hiervoor spe ciale kaarten verstrekken Alohen aan den Rijn Rijnoord: le en 2e klas 11-11.30 13.30-14.15 en 18.30-19.30 u 3e klas 13.30-14 15 en 18.30-19.30 u. Kraam- afdellng 13.30 14.16 uur alleen teuws 29 APRIL 1974 Honderd jaar geleden stond in de krant Van Toean Iskander. direc teur van de kweekschool voor inlandsche onderwijzers te Mandhéling op Sumatra, die op dit oogenblik met drie kweekelingen op weg is naar Nederland waar zij zich onder leiding van den heer Hekker te Amsterdam verder wm- schen te bekwamen, ontving dezer dagen een geacht inge zetene der residentie een schrijven, waarin o.a. het vol gende voorkomt: „De val van den. kraton van Atjin (Atjeh, Red.) heeft hier een goeden indruk gemaakt. In de Pa- dangsche Bovenlanden be antwoordde men het kanon gebulder, dan den val der hei lige vesting verkondigde, met „kompani koewat sakali, sa'- orang tidah ada jang bisa melawan dia", hetwelk in het Nederlandsch beteekent: De compagnie is sterk, niemand is zoo knap, dat hij haar weer stand kan bieden. Dezelfde in lander schrijft, dat er in de Padangsche Bovenlanden niet de minste sympathie voor Atjin bestaat en dat het woord Atjineeser zelfs als een scheldwoord wordt gébruikt. Vijftig jaar geleden: In Engeland heerscht groo- te ongerustheid over de snelle toeneming van het aantal ge vallen van slaapziekte. Waren er in Januari 77 gevallen, dit getal is in de eerste drie we ken van April toegenomen tot 649. Wel is het aantal sterf gevallen klein, maar de nawer king is vaak ernstig. In een politieke vergadering te Cairo verklaarde Zaghloul (1860-1927, pleitbezorger voor Egyptische onafhankelijkheid Red.), dat de Egyptische re geering bij de aanstaande on derhandelingen met Engeland zal aandringen op het ver krijgen van absolute onafhan kelijkheid. PANDA EN DE MEESTER-SCHAVUIT 55*—124. De duistere gedaante liet het bureaulampje fel in Henkie's gezicht schijnen. precies om 2 minuten voor tien vannacht!" sprak hij streng. ,fin de springstof in gereedheid, begrepen? Vergeet trouwens niet om dat sigarettepijpje mee te nemen". Henkie knikte vol ontzag, en de geheimzinnige figuur daai- de zwh om naar het raam. „Beneden bij de portier ligt een enveloppe voor je", sprak hij, voor hij achter de gordijnen verdween. ,£>aarin zit een brief met duidelijke instrukties en de helft van je loon. De andere helft krijg je als we klaar zijn in het paleis". Met die woorden sloeg hij een cape om, trok een breedge rande hoek tot over de ogen en begon de brandtrap achter het hotel af te dalen. Het toeval wilde, dat Jollipop net op dat moment bij de ach terkant van het hotel aankwam. Hij had het plan, onopvallend naai binnen te gaan om meer over Henkie te weten te komen. Maar toen hij de gestalte zag die besmuikt de brandtrap af kwam. veranderde hij van gedachte De Zeepkoning Kooktip Creoolse krab Laat 4 dl water met wat zout aan de kook ko- voeg dan 200 gr rijst toe (geen snelkook) en een plukje saffraan- zaadjes. Leg een deksel op de pan en temper het tot zijn laagste stand. Laat de rijst zo in 25 minuten gaar en droog worden. Neem de laatste 5 minuten het deksel van de pan, giet het vocht weg van een blikje krab en verwijder reepjes kraakbeen. Laat een flin ke eetlepel boter smelten en laat hierin de stukjes krab goed heet worden, maar niet echt bakken. Voeg eèn mespunt cayen- toe, een mespuntje zout, een eetlepel witte 5 eetlepels koffie room. Roer alles een keer door, leg een deksel op de pan en laat het geheel èn*- kele minuten pruttelen. Schep krab en saus op de gekookte rijst en geef er stukjes ananas bij, heel in wat boter gebak- FREO BASSET Ikben jeker vroeg A want Jock is nog J aan 2yn eten. 2iet er wonderlijk uit! WatA V het ook is... y L.erzi wel een Schots ^smaalge aan ajn! 1666 y 11 0 0 0 0 GEBRUICT KENNELIJK OF DENKT ZE DAT omkeerde psvchoioqet ik weles denksi 2egt ze dus*, je yv\yc/K\ ze omgekeerde? SJMBH/FWMME-TOWCT bat ik het juist bedoelt lot ik het rcet doem, awet goen yl, wat ZB ook werkelijk8eeoelt? r 0fmt ik denk ewt wat ze t zes ook werkelijk h-wk /^w u. bedoaiwo is,en mtikb4m ZAL POEH? ken. WINA BORN LEIDEN De afdeling Leiden hij temt nog drie koren uit Hazers- van de Kon. Bond van Chr. Zang- woude (115 kelen en keeltjes) entwee verenigingen (mede de Leidse regio Valkenburg (140). Zijn presta- omvattend) draait weer op volle toe- ttes 21 Jn voor ons onbeschrijflijk we- Zaterdag was de Leidse Stads- «ens de ruimte, die ze zouden ver gehoorzaal de jongste plaats van han gen. Maar we hebben hem het hele deling: concours met 24 koren of zeg- Jaar in .de pen. Hij verover de di- ge 1150 maal puik van zoete kelen, rigentenprijs en de bekers zowel van um het in Vondels taal uit te druk- het Leidsch Dagblad als van de ken. De opzet was 'n nationaal con- Nieuwe Leidsohe Courant, wegens cours. Een Jeugdkoor uit Amers- de 333 punten voor zijn Hazerswouds foort sloeg met 150 kopjes alles in gemengd koor Zang en Vriendschap, aantal. Maar als we de vijf koren Precies333 punten kreeg ook een uit Rijnsburg, minder grootsteeds, Jeugdkoor, maar nu eens niet van bijeen nemen, komen we op 207. Alle hem, maar van Kees de Rooy, die vijf van Peter Bontje. Een man niet het Alphense Ned. Protestanten van het podium weg te slaan, want Bond-koor aanvoert. Dit koor kreeg de zg. Bondsbeker en die van de Leidse Post. ter beschikking voor het fortuinlijkste jeugdkoor. De voorganger van Bontje ln Ha- zerswoude was Ton Scheepers, die naar Wehl in de Achterhoek deser teerde. Hier gaf hij nu acte van aan wezigheid met Wehï*s gemengd Koor „Vrij". Voor dit koor was het ver maarde Matone mia van Orlando di Lasso een ervaring. Beloning 304 punten. Maar ach, wat maken 20. 30 punten uit op een maximum van 420. Die ervaring golds ook Isaac's Innsbrück ich muss dich lassen door de Gem. Lofstem uit Aarlan- derveen onder Huib de Groot. Bij de Groot konden we de sopraan, de alt, de tenor, de bas horen. Bij de NPB Jongeren winnaar, die een moeilijker stof hanteerden (Clemens, Lass us), waren nog altijd de sopranen, de alten in meervoud hoorbaar, met ook nog stemmingsversdhillen. Een bes te prestatie leverden zij metemin. Een recensent en een Jurylid bekij- aen de dingen niet helemaal uit de zelfde gezichtshoek. In de Jury za ten de heren. Mees van Huis. Jan Pasveer. Henk Pijlman. Op beker-gebied nog dit: die voor het winnend Bejaardenkoor van oudvoorzitter Wernecke ging naar Rijnsburg (weer Bontje), de drie van sponsor L. Matze o.a. naar Zang en Vriendsèhap. KEES VERHOEF W/L /ËVWvp ME VERTELLEN mr DIT ALLEMAAL VjBETEKENT VJE HEBBEN JE POOR. JJ) HERT AAN t HART VAN LABRITTA *rf/ GEKNOEID

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 21