Puik van zoete kelen
Leidse dansgroep geslaagd
'Les gouts réunis'
op koffiekoncert
Tweemaal
de Nieuwe
Brecht bij
Komedie
Tm
I
II
LEIDEN De dansgroep van Mar
jolein Briër heeft in het afgelopen
weekeinde een grote generale repe-
11 ie gehouden voor de toernee, die
■bet Leidse gezelschaD in Indonesië
'wil maken. De voorstelling van za
terdagavond in het LAK-theater was
de programmering betreft een
herhaling van Marjolein Briërs op
treden in het begin van dit Jaar in
het Rijnlands Lyoeum. Wat de uit
voering aangaat was er. gelukkig
ie groep, wél een verschil. Stel
dat beide avonden als een examen-
voro trip naar de Gordel van
Smaragd beschouwd moesten wor-
in deze recensent als examina
tor in de zaal zat. hij zou de dans
groep in Januari met een klein vijf-
Je hebben laten zakken. De voorstel-
iran het afgelopen weekeinde
echter verdiende wel een royale zes.
Marjolein Briër heeft namelijk en
kele chirurgische ingrepen toegepast,
ïowel op de dansgroep zelf als op het
in Indonesië uit te brengen reper
toire. Ingrepen dus die de voorstel-
ook al is die nog lang niet vol
maakt, in haar geheel ten goede zijn
gekomen. Wanneer Marlolein Briër
raks naar de archipel vertrekt met
de opdracht om daar te laten zien
Wat er op balletgebied in Nederland
ie bereiken valt met een groepje niet
■professionele dansers en danseres
sen. dan kan men haar met de tour-
see gelukwensen.
Om op de „generaüe" van zater-
iagavond terug te komen, bewegings-
technisch bleek de groep in haar ge
er dus op vooruit te zijn ge-
|aan. hoewel er in expressief op-
icht nog veel voor verbetering vat-
»ar is. Te veel nog gaan emoties
chuil achter een gespannen gelaat.
achter een te strakke beweging. Bal
let moet ook van binnenuit komen,
wil het meer zijn dan oppervlakkige
show. Een romantisch duet als „Va
lerie" bijvoorbeeld, gedanst door Pie
ternel Spruytenburg en Albert van
Nierop, heeft zich meer dan in het
verleden verinnerlijkt en dat bleek
een hele vooruitgang. Veel diepgang
heeft ook het knap door Marjolein
gechoreografeerde ballet „Brown Ba
by", waarvan de titelrol ditmaal
weer werd gedanst door Amy Talaha-
turuson. In tegenstelling tot het wat
melodramatische ballet „Waves of
Hope" blijft „Brown Baby" mij, wel
licht door zijn eerlijke bewogenheid,
boeien. En dat wil, hoe blasé het mag
klinken, echt wel wat zeggen.
Wat de techniekverbetering betreft,
die kwam vooral tot uitdrukking in
„Waves of Hope", maar inhoude
lijk blijft het voor mijn gevoel een
draak. Gelukkig was er nog een bal
let als „This is my theme", dat door
zyn verstilling grote indruk blijft
maken. Het meeste applaus kreeg ook
tijdens de Jongste voorstelling van
de Leidse dansgroep het komische
jazz-ballet „Live it up", een klas
se beter dan het eveneens komische,
maar te weinig uitgewerkte ballet
„People in town". De groep zal er
straks in Indonesië ongetwijfeld veel
succes mee boeken!
PI ETTER C. ROSIER
LEIDEN Voor het koffieconcert
van K. en O. in de Foyer van de
Stadsgehoorzaal hebben achtereen
volgens Het Klarinet Kwartet, het
Aulos Ensemble en het Utrechts
Blaaskwintiet zich gemeld en na
dien noodgedwongen afgemeld. Wer
kelijk verschenen is een ensemble
(blok) fluit, barokviool, klavecimbel,
barokcello, resp. bespeeld door Ri-
cardo Kanji, Janneke v.d. Meer, Wil
lenden de Leeuw, Richter v.d.
Meetr. Het ensemble noemt zich "Les
gouts reunis". Dat gemeenschappe
lijke smaak of schoonheidsgevoel zal
wel slaan op de gemeenzame Jeugd
liefde voor de echte instrumentale
barokkleuren.
Corelli was de oudste op het pro
gramma, met 'n sonate in F (op. 5/4
voor blokfluit en baiso continuo, oor-
Het probleem bij Brecht: in hoe
verre is zijn toneel nog van we
zenlijk belang voor
nu, is het niet snel bezig i
toneel teworden. Dat geldt uiter
aard niet voor zijn politieke visie""
en voor zijn theatertheorie. Die
visie is de communistische, liever
misschien de socialistische. De
theorie is het afsnijden van de
vlucht uit de werkelijkheid, die
het theater kan bieden, en het
ombuigen van die vlucht naar de
werkelijkheid. Brecht boog zijn ei
gentijdse toneel, dus dat van een
halve eeuw geleden, om naar die
realiteit. Wie Brecht nu speelt
moet zich duchtig realiseren dat
hij in wezen bezig is met (veran
derd) theater van een halve eeuw
terug.
Dat wordt pijnlijk duidelijk wan
neer de Nieuwe Komedie de eenak
ter „Dansen" speelt. Een cabaret-
teske allegorie over de Hitler-
agressle rond 1939, bedoeld om de
(neutrale) buurlanden van Duits
land wakker te schudden (Brecht
verbleef toen in Skandinavië).
Daas is ook de politieke realiteit in
het stuk zeer tijdgebonden: wie
het naar politieke verhoudin
gen van u zou vertalen, zou wel
eens heel merkwaardig uit kunnen
komen, tot vreugde van de heer
Luns, Het toneelstuk van Brecht
werkt hier falikant mis, al is zijn
methode nog altyd effectief: hoe
effectief bewijzen tegenwoordig
vooral Britse toneelgroepjes, die
de Brechtiaanse methode toepas
sen op de huidige politieke en
economische situatie. De Nieuwe
Komedie speelt het stukje in een
wat rustige regie van Heieen van
Meurs aanvaardbaar al gaat het
wat loodzwaar toe.
„De uitzondering en de regel" is
een leerstuk: er wordt een stelling
geponeerd en met simepele midde
len gedramatiseerd. Een koopman
op weg naar gewin ontslaat zijn
gids en doodt zijn arbeider, die
hem een dienst wilde bewijzen. Er
lopen twee stellingen door elkaar
heen: de wereld wordt beheerst
door economische motleven, en
het is onredelijk om in deze door
het verstand beheerste wereld
menselijke hulp te verwachten.
Het is in dit pessimistische dualis
me Brecht ten voeten uit, het is
bovendien een zuiver voorbeeld
van zfjn epische, ongeëmotioneer
de toneeltechniek. De tot het ui
terste versimpelse vormgeving ver
onderstelt overigens wel een enor
me vakbekwaamheid. Daar ver
keek de Nieuwe Komedie zich wat
op; helemaal vlekkeloos is de
voorstelling niet, maar aanvaard
baar zeker. „2 x Brecht" zal onge
twijfeld gesprekstof leveren bij
het Jonge publiek, waar de voor
stelling voor is bedoeld.
spronkedijk vioolsanate, uitgevoerd
met versterkt b.c. (klavecimbel en
cello, die elk dezelfde partij spelen).
Corelli is een van de meest gracieuse
Italiaanse componisten van voor of
rond 1700. "Graoieusement" wilde
Hotteterre het 3de deel van zijn Trio.
sonate im b voor toraverso (dus dwars
fluit, viool en b.c. Dat gracieusement
zet hfj tussen haakjes bij een Gra
ve. Dat tekent de man. Bijna al wat
rond en voor de Zonnekoning com
poneert, probeert door zwier onder de
klassieke en liturgische ernst uit te
komen. Maar wie was deze L. Hotte
terre. Louis? Het programma gaf de
Jaartallen voor Jacques. Een hele fa
milie Hotteterre bouwde dwarsflui
ten of schreef ervoor. Die hadden ze
ker "les gouts rénis" en veel aal het
niet gescheeld hebben.
De Trio Sonate in F voor altblok
fluit. viool en b.c. van „K. H.
Graun", in dienst van een andere po
tentaat, die van Sans Souci in Pots
dam, is bijna smeltend zoetgevooisd,
desniettemin ten onrechte als te "ro
mantisch" van de programma's ge
weerd. Maar Karl Heinrich Graun
was er voor de opera's en de liturgi
sche opdrachten ("Der Tod Jesu"!)
en zijn broer Johann Gottlieb voor
de kamermuziek. Hoe zit dat nu,
ook verwisselbaarheid? Eveneens
voor blokfluit, viool en b.c. is een in
alles flatteuze Triosonate in d van
Telemann verklankt, maar boven Te-
lemann en zelfs Gorelli uit steeg
Bach's Sonate in L voor viool en cem
balo.
Een opgave voor de violiste (twee
stemmigheid soms), die knap speel
de. Haar toon wordt mettertijd wel
even plastisch expressief en dwin
gend boeiend als van de fluitist.
Cembalist en cellist gaven alle bas
so's vlekkeloos weer.
KEES VERHOEF
Gewichtheffen Wereldkam
pioen Vassily Alexejev vestigde zon
dag twee nieuwe wereldrecords in het
superzwaargewicht. Bij gewichthef-
wedstrijden in Tiflis verbeterde hij
het op zijn naam staande wereldre
cord trekken met één kilo tot 241 kg.
Het totaal over de twee Olympische
oefeningen bracht hij op 420 kg.
Daarmee verbeterde hij zijn eigen
record met 2.5 kg.
In Braunau (Oostenrijk) leverde
de Bulgaar An tol Nikolov een soort
gelijke prestatie. Hij bracht zijn
eigen wereldrecord trekken van 170.5
op 175 kilogram en verbeterde het
record over de twee onderdelen van
de Rus David Rigert van 377.5 tot
382.5 kg.
i Cox openingstijden van 7—9 u
izondag en dinsdag gesloten),
'termarkt 8 Galerie v d VI:
uioine rames-scblldertjen. Plet v
expositie Renzo Boekhoudt teke-
„en schilt g
penlngstljden
Naturae; geëxposeerd
van den wijngaard
aphlcs. Petei Peereboom
i® irrotheateT Imperium Vestestraat 40
■er-omme' iedere <n en za van
april t.m 31 mei Aanvang van de
entoonstellingen
12 mei
Studio Dud^RlJn 88. U4-
schilderijen
„ar"
5 uur
aller oje
üegstgeest
aquarellen,
vrij v 3.00-
i- Kort exn
bulgen
Rijksmuseum
werk
Rijksmuseum voor de geschieden:
der natuurwetenschappen: dag. 10
4 uur zondag 14 uur
De Lakenhal: dag 10—6 uur. Zondag
Drukkerij De
1.3Ó3.30 uur
Leidse bioscopen
CAMERA: „Staat van beleg", dag.
7.00 en 9.30 uur. do., vr. en ma. ook
2.30 uur 14 Jaar.
Klndermatinee: „Tarzan's Jungleboy",
za. en woe. 2.30 uur, zo. en koninginne
dag 2.00 en 4.15 uur. AL.
Nachtvoorstelling; „Drive, he said". Derde klasse,
vr. en ma. 24.00 Uur. 18 Jaar.
STUDIO: „Jesus Christ Superstar",
dag. 2.30 7.00 en 9.15 uur. zo. ook 4.45
uur. AL.
LIDO: „Paplllon". dag. 2.30 en 8.00
uur. 14 laar.
LUXOR: „The outsldeman". dag.
112.00 v
18.45
dag van 11.15 tot 12 uur (alleen voor
echtgen.) v. 15 tot 16 uur en van 18.45
tot 19.45 uur: kinderafdeling: dag. van
15 tot 18.30 uur: 3e klasse: dag van 14
tot 14.45 uur en van 18.45 tot 19.45 uur
Kraamafdeling; dag. van 15 tot 16 i
Endegeest: dinsdag en vrijdag 13
14.30 uur; 's zondags 1112 uur en
14—15 uur: eerste klasse: de gehele
dag.
l 13.30 tot 14.30 u.
i 18.30 tot 19.3
woensdagavond van 18.30 tot 19.3.
K'ADËMIsrH ZIEKKNHLIS
28) Werkd 10
erskerkgracht
Oudheden Ra- 18 Ij
2.30. 7.00 en 9.16 i
c 4.45 i
TRIANON: .Dakota", dag. 7.00 en
9.15 uur. ma., dl., do. en vr. ook 2.30
a- uur. 14 jaar.
dl Kindermatinee: „101 Dalmatiërs". woe„
2.30 en 4.30 i
oudera)® bezoekuren (&lïe€
Maandag t/m vrijdag:
18.30—18 45 u
Zaterdag en zondag.
Bezoekuren Ziekenhuizen
Diaconessenhulsle ki. dagelijks v
16.46-16 30 uur
i 3e kl dag 15.45-
15 46-16 30
18.30-19.30 L
16 30 uur en 1830 19.80 uur Kinder-
r overige familieleden
St Ellsabeth-zlekenhuls klasseafde-
ilngen Volwassenen dag v. 11.15 tot
Wanneer voor ernstige patiënten door
lopend bezoek wordt toegestaan, kan
de hoofdverpleegkundige hiervoor spe
ciale kaarten verstrekken
Alohen aan den Rijn
Rijnoord: le en 2e klas 11-11.30
13.30-14.15 en 18.30-19.30 u 3e klas
13.30-14 15 en 18.30-19.30 u. Kraam-
afdellng 13.30 14.16 uur alleen
teuws
29 APRIL 1974
Honderd jaar geleden stond
in de krant
Van Toean Iskander. direc
teur van de kweekschool voor
inlandsche onderwijzers te
Mandhéling op Sumatra, die
op dit oogenblik met drie
kweekelingen op weg is naar
Nederland waar zij zich onder
leiding van den heer Hekker
te Amsterdam verder wm-
schen te bekwamen, ontving
dezer dagen een geacht inge
zetene der residentie een
schrijven, waarin o.a. het vol
gende voorkomt: „De val van
den. kraton van Atjin (Atjeh,
Red.) heeft hier een goeden
indruk gemaakt. In de Pa-
dangsche Bovenlanden be
antwoordde men het kanon
gebulder, dan den val der hei
lige vesting verkondigde, met
„kompani koewat sakali, sa'-
orang tidah ada jang bisa
melawan dia", hetwelk in het
Nederlandsch beteekent: De
compagnie is sterk, niemand is
zoo knap, dat hij haar weer
stand kan bieden. Dezelfde in
lander schrijft, dat er in de
Padangsche Bovenlanden niet
de minste sympathie voor Atjin
bestaat en dat het woord
Atjineeser zelfs als een
scheldwoord wordt gébruikt.
Vijftig jaar geleden:
In Engeland heerscht groo-
te ongerustheid over de snelle
toeneming van het aantal ge
vallen van slaapziekte. Waren
er in Januari 77 gevallen, dit
getal is in de eerste drie we
ken van April toegenomen tot
649. Wel is het aantal sterf
gevallen klein, maar de nawer
king is vaak ernstig.
In een politieke vergadering
te Cairo verklaarde Zaghloul
(1860-1927, pleitbezorger voor
Egyptische onafhankelijkheid
Red.), dat de Egyptische re
geering bij de aanstaande on
derhandelingen met Engeland
zal aandringen op het ver
krijgen van absolute onafhan
kelijkheid.
PANDA EN DE MEESTER-SCHAVUIT
55*—124. De duistere gedaante liet het bureaulampje fel in
Henkie's gezicht schijnen.
precies om 2 minuten voor tien vannacht!" sprak hij streng.
,fin de springstof in gereedheid, begrepen? Vergeet trouwens
niet om dat sigarettepijpje mee te nemen".
Henkie knikte vol ontzag, en de geheimzinnige figuur daai-
de zwh om naar het raam.
„Beneden bij de portier ligt een enveloppe voor je", sprak hij,
voor hij achter de gordijnen verdween. ,£>aarin zit een brief
met duidelijke instrukties en de helft van je loon. De andere
helft krijg je als we klaar zijn in het paleis".
Met die woorden sloeg hij een cape om, trok een breedge
rande hoek tot over de ogen en begon de brandtrap achter het
hotel af te dalen.
Het toeval wilde, dat Jollipop net op dat moment bij de ach
terkant van het hotel aankwam. Hij had het plan, onopvallend
naai binnen te gaan om meer over Henkie te weten te komen.
Maar toen hij de gestalte zag die besmuikt de brandtrap af
kwam. veranderde hij van gedachte
De
Zeepkoning
Kooktip
Creoolse krab
Laat 4 dl water met
wat zout aan de kook ko-
voeg dan 200 gr
rijst toe (geen snelkook)
en een plukje saffraan-
zaadjes. Leg een deksel op
de pan en temper het
tot zijn laagste
stand. Laat de rijst zo in
25 minuten gaar en droog
worden. Neem de laatste
5 minuten het deksel van
de pan, giet het vocht
weg van een blikje krab
en verwijder reepjes
kraakbeen. Laat een flin
ke eetlepel boter smelten
en laat hierin de stukjes
krab goed heet worden,
maar niet echt bakken.
Voeg eèn mespunt cayen-
toe, een mespuntje
zout, een eetlepel witte
5 eetlepels koffie
room. Roer alles een keer
door, leg een deksel op de
pan en laat het geheel èn*-
kele minuten pruttelen.
Schep krab en saus op de
gekookte rijst en geef er
stukjes ananas bij, heel
in wat boter gebak-
FREO BASSET Ikben jeker vroeg A
want Jock is nog J
aan 2yn eten.
2iet er wonderlijk uit! WatA
V het ook is... y
L.erzi wel een Schots
^smaalge aan ajn!
1666 y
11 0
0
0
0
GEBRUICT KENNELIJK OF DENKT ZE DAT
omkeerde psvchoioqet ik weles denksi
2egt ze dus*, je yv\yc/K\ ze omgekeerde?
SJMBH/FWMME-TOWCT
bat ik het juist bedoelt lot ik het rcet doem,
awet goen yl, wat ZB ook werkelijk8eeoelt?
r 0fmt ik denk ewt wat ze
t zes ook werkelijk h-wk
/^w u. bedoaiwo is,en mtikb4m
ZAL POEH?
ken.
WINA BORN
LEIDEN De afdeling Leiden hij temt nog drie koren uit Hazers-
van de Kon. Bond van Chr. Zang- woude (115 kelen en keeltjes) entwee
verenigingen (mede de Leidse regio Valkenburg (140). Zijn presta-
omvattend) draait weer op volle toe- ttes 21 Jn voor ons onbeschrijflijk we-
Zaterdag was de Leidse Stads- «ens de ruimte, die ze zouden ver
gehoorzaal de jongste plaats van han gen. Maar we hebben hem het hele
deling: concours met 24 koren of zeg- Jaar in .de pen. Hij verover de di-
ge 1150 maal puik van zoete kelen, rigentenprijs en de bekers zowel van
um het in Vondels taal uit te druk- het Leidsch Dagblad als van de
ken. De opzet was 'n nationaal con- Nieuwe Leidsohe Courant, wegens
cours. Een Jeugdkoor uit Amers- de 333 punten voor zijn Hazerswouds
foort sloeg met 150 kopjes alles in gemengd koor Zang en Vriendschap,
aantal. Maar als we de vijf koren Precies333 punten kreeg ook een
uit Rijnsburg, minder grootsteeds, Jeugdkoor, maar nu eens niet van
bijeen nemen, komen we op 207. Alle hem, maar van Kees de Rooy, die
vijf van Peter Bontje. Een man niet het Alphense Ned. Protestanten
van het podium weg te slaan, want Bond-koor aanvoert. Dit koor kreeg
de zg. Bondsbeker en die van de
Leidse Post. ter beschikking voor
het fortuinlijkste jeugdkoor.
De voorganger van Bontje ln Ha-
zerswoude was Ton Scheepers, die
naar Wehl in de Achterhoek deser
teerde. Hier gaf hij nu acte van aan
wezigheid met Wehï*s gemengd Koor
„Vrij". Voor dit koor was het ver
maarde Matone mia van Orlando
di Lasso een ervaring. Beloning 304
punten. Maar ach, wat maken 20.
30 punten uit op een maximum van
420. Die ervaring golds ook Isaac's
Innsbrück ich muss dich lassen
door de Gem. Lofstem uit Aarlan-
derveen onder Huib de Groot. Bij de
Groot konden we de sopraan, de alt,
de tenor, de bas horen. Bij de NPB
Jongeren winnaar, die een moeilijker
stof hanteerden (Clemens, Lass us),
waren nog altijd de sopranen, de
alten in meervoud hoorbaar, met ook
nog stemmingsversdhillen. Een bes
te prestatie leverden zij metemin.
Een recensent en een Jurylid bekij-
aen de dingen niet helemaal uit de
zelfde gezichtshoek. In de Jury za
ten de heren. Mees van Huis. Jan
Pasveer. Henk Pijlman.
Op beker-gebied nog dit: die voor
het winnend Bejaardenkoor van
oudvoorzitter Wernecke ging naar
Rijnsburg (weer Bontje), de drie
van sponsor L. Matze o.a. naar Zang
en Vriendsèhap.
KEES VERHOEF
W/L /ËVWvp ME
VERTELLEN mr DIT
ALLEMAAL
VjBETEKENT
VJE HEBBEN JE POOR.
JJ) HERT AAN t HART
VAN LABRITTA *rf/
GEKNOEID