Apartheid: niet aan voorbijgaan KERKDIENSTEN HANOMAG HENSCHEL zuinig van huis uit ajjujJiiiüU'iJ.'B ZATERDAG 27 APRIL 191 CHRISTELIJK INSTITUUT ZUID-AFRIKA „Die Lutheraanse Wereldfederasie het die Eerste Minister mnr Vorster gevra om die in perking van die theoloog dr Manas Buthelezi, op te hef, het die federasie gister hier aange- kondig". Dit was één van de eerste kerkelijke berichten die we tijdens ons verblijf in Zuid- Afrika lazen in "Die Transvaler". In dit bericht, dat uit Genève afkomstig was, stond er verder bij dat die inperking bestempeld werd "as inmenging in die verantwoordelike getuienis van die evangelie van 'n getrouwe dienskneg van die kerk en skending van die internationaal-er- kende mensereg van die individu". „Mense soos Buthelezi het hulp eerders as onderdrukking no dig". Aldus werd weergegeven in het uit Genève afkomstige bericht. Ook in onze dagbladen troffen we dit bericht aan. Het was iets uitge breider. Vanuit de Evangelische Kerk in Duitsland heeft men zijn instemming betuigd met het initia tief van de Wereldfederatie van Lu therse kerken en men heeft zich ook gericht tot dr J. Vorèter (broer van de eerste minister) die moderator is van de Nederduits Geref. Kerk in Zuid-Afrika. In dit schrijven werd Manas Buthelezi is gebeurd (even als met vele anderen) heeft meer dere reacties opgeroepen en dit in we- reldverband. Dat de Lutheranen zich zijn lot in het bijzonder aantrekken, hangt samen met het feit dat dr. Buthelezi een Luthers theoloog is. Verbindingen Doch, wat heeft dit alles te maken perking niet minder in dan dat hij monddood is gemaakt en dat hij moet worden doodgezwegen. In geen geval is hij in staat zijn dagelijks werk te verrichten. In die ene persoon is tegelijk een heel stuk werk van het Chr. Instituut getroffen. Tegenstellingen Na het bloedbad op gewezen "dat Buthelezi steeds het Instituut, want in i960 en de daarop volgende Sharpeville gepleit heeft voor een geweldloos al ternatief voor de apartheidspolitiek". Voorts werd er op gewezen "dat de daarover zouden we het hebben. De vorige week hebben we geschreven dat het Chr. Instituut zijn hoofdze- vriiheddsbeporklng van Buthelezi *f' diegenen in de kaart speelt, die nen dat de rassenspanningen in Z. Afrika alleen met geweld opgelost kunnen worden", en dat wil men in de Evangelische Kerk in Duitsland ook niet. Maar) "als de Z.-Afrikaanse regering zo voortgaat, zullen wij moeilijker dit stanpunt kunnen vol houden". Ook vanuit Amerika hebben Lu theranen verzet aangetekend tegen dit vonnis. En in hetzelfde Neder landse bericht stond ten slotte nog vermeld dat de Zuiafrikaanse Lu therse Federatie besloten heeft een delegatie naar premier Vorster te zenden "om te spreken over vrij heidsbeperkingen en inhoudingen van paspoorten". Wat er met dr. Beroepingswerk Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Amsterdam: L.L.Blok, predikant met bepaalde opdracht (scriba centrale kerkraad) te Am sterdam: eveneens te Amsterdam: C. B. Roos te Gouda: Te Asperen, A. F. Troost predikant voor buitengewone werkzaamheden (jeugdwerk classius Heusden) wo nende te Doeveren. Bedankt voor Amsterdam-Bijlmer meer: S. G. Oosterhoff te Nieuw Helvoet. Christelijke Gereformeerde Kerken Tweetal te Den Haag-Zuid: A Broersma te Goes en E. E. Slofstra te Broek op Langedijk. Gereformeerde gemeenten Beroepen te Kalamazoo in USA: J. van Haaren te Amersfoort. Bedankt voor Poortvliet: J. Ka rens te Opheusden: bedankt voor Rotterdam-West R. Boogaard te Leiden die niet is beroepen te Bode graven aoals abusievelijk is vermeld: voor Meliskerke A, Hofman te Sche- veningen. dat het ook twee onderafdelingen heeft, nl te Durban en Kaapstad. Dr. Buthelezi nu is de leidende fi guur in Durban en zodoende hebber- maken met het werk van het Chr. Instituut. Dat de Lutherse wereldfede- ferentie van Cottesloe, waarbij de Wereldraad van Kerken was betrok ken, zijn de tegenstellingen tussen de rassen in Z. Afrika steeds scher per geworden. Maar aan de andere kant is er ook een bezinning geko men rond de vraag: welke is de roe ping van de kerk ta.v. het apart- heidsbeleid? Is er geen andere en betere weg dan die van het geweld? Is het niet hoog nodig dat er een ge- Vanochtend, is aan de Schutterstraat 28 (hoek Maredijk) in Leiden de officiële opening verricht van het interkerkelijke bijbel huis "De Schatkamer"Een bijbelhuis dat rijkelijk is gesorteerd. Er worden bijbels verkocht, allerlei christelijke lectuur, zondagschool materiaal, kaarten, grammofoonplaten etc. En vanuit "De Schat kamer" worden ook boekentafels verzorgd in kerken en groepen. Het bijbelhuis is elke dag geopend van H.00 tot 18.00 uur en don derdagavond van 19.00 tot 21.00 uur. Op de foto van Jan Holvast) echtpaar Anton en Hilda Hoort, dat De Schatkamer gaat 'drijven'. ratie zich bijzonder getroffen voelt sprek tot stand komt tussen de door het lot dat aan deze Bantoe is opgelegd, hangt niet alleen samen o instituut in Johannesburg zetelt, is hier gèen taak kerk behoort en dat hij lid is van het dagelijks bestuur van de Lu therse wereldbond, maar er zijn van af de begintijd van het Chr. Insti tuut bijzondere verbindingen ge weest met de Evangelische Kerk in Duitsland. Het gebouw waarin dit schillende bevolkingsgroepen deze veelrassige samenleving? Ligt de kerken, want ook de kleurlingen en Bantoes (zwar ten) behoren in meerderheid tot de christenheid, zij het dan ook dat de ze ook hier verdeeld is in zeer vele confessies. Het maandblad "Pro Veritate" (voor de waarheid) ontstond instituut in Johannesburg zeteld, is zijn lezerskring is in 1963 het Chr. Instituut ontstaan. Het wilde zijn een centrum voor overleg en studie wat betreft de verhoudingen in Z. zoeken naar een andere weg voor de samenleving dan die vervat was in de apart- heidswetten van de regering. Ons is verzekerd dat er heel weinig Afrika nen zijn die al deze wetten kennen en er werd bij gezegd dat het volko men onmogelijk was zich aan al die wetten te houden. Maar voor de kerk is en blijft de voornaamste vraag: wat wil Christus in dezen dat de weg voor zijn kerk zal zijn? Het Chr. Instituut wil zijn "een ge meenschap van christenen die. indi vidueel en samen, er op uit zijn door een geschenk van de kerk in Duits land. Er zijn verschillende instanties in dit grote gebouw ondergebracht, zoals de redactie van het blad "Pro Afrika. Het werd Veritate", de Raad van Kerken in Z. Afrika, de NUSAS, de Nat. Unie van Z. Afr. studenten en nog ande re, maar ze hangen alle min of meer samen met het werk van het Chr. Instituut. Zo is het te begrijpen dat de Lu therse Wereldfederatie en de Ev. Kerk in Duitsland zich bijzonder getroffen voelden door hetgeen aan dr. Buthelezi (een broer van het stamhoofd van de Kwa-Zoeloes) is opgelegd. HIJ is "gebanned", in de ban gedaan, en dat nog wel voor vijf men terecht kwam in sociale vra gen. Men heeft studiekringen opge richt, conferenties belegd. Men kwam, al weer vanzelfsprekend, op de vraag wat de gevolgen moeten zijn wanneer men wil vasthouden aan de eenheid van Christus' kerk. Wat be tekent de rassenscheiding in het licht van het evangelie en welke veran deringen zijn er nodig in kerk en maatschappij? En dat waren er ve le en zeer ingrijpende, naar hun oordeel. Natuurlijk was men er zich van het begin af aan van bewust dat er spanningen met de regervng zou den komen. Maar men wilde in het Chr. Instituut in de eerste plaats een beweging zijn die zich richtte op een andere geest in de kerken. Ergerlijke toon jaar. Dat betekent dat hem huisar- God gebruikt te worden om prakti rest is opgelegd voor het grootste ge- sche uitdrukking te geven aan een deelte van de dag. Hem is niet toege staan meer dan één persoon bij zich te hebben, ook niet wanneer hij over straat loopt. Hij mag op een verga dering niet spreken en in de kerk niet preken. Er mogen zelfs geen aanhalingen worden gedaan van het geen hij vóór de straf die hem is opgelegd heeft gezegd of geschreven. Kort gezegd houdt die vrijheidsbe- groeiend verlangen naar broeder schap en begrip tussen christenen in ons land". Kerken zijn van dit in stituut geen lid. Uit heel deze voor geschiedenis (waarover meer te zeg gen is dan wij nu hebben gedaan) blijkt dat we te doen hebben met een principieel christelijk verzet te- heel de Z. Afrikaanse samenleving rust en het is vanzelfsprekend dat Toen we op het Chr. Instituut wa ren, was de uitspraak van het hoog gerechtshof in Pretoria nog niet gevallen. Men was zich natuurlijk bewust dat er steeds een conflict met de apartheidswetgeving zou zijn en blijven. Er waren toen al weer een paar nieuwe wetten in de maak die het mogelijk moeten maken or ganisaties te verbieden "die aan po litiek doen" (wat door de regering wordt bepaald) en organisaties die geld uit het buitenland krijgen. Met dit alles samenhangend zou er ook blijven het conflict tussen het Chr. Instituut en de drie blanke kerken, die zich achter het overheidsbeleid opstellen en die zich voortdurend ergeren aan de toon waarop het Chr. Instituut of leden daarvan zich uiten, "alsof zij het getuigenis van het evangelie geven". Verontwaardigd werd gevraagd hebben de kerken de boodschap van het evangelie dan niet gebracht? En dan werd gewezen op het vele zen dingswerk dat van de drie blanke kerken was uitgegaan. De kern van de zaak is: moet men gehoorzaam zijn aan de regering, of is een chris ten allereerst verantwoording schul dig aan de Here God? Het bestuur van het Chr. Instituut stelt dat in een democratische staat het belang rijkste voor een burger niet is de blinde gehoorzaamheid en slaafse onderworpenheid aan de regering, voor de belangen van de staat, voor Gods aangezicht". Hiermee is aan gegeven dat het een gewetenscon flict is geworden, omdat men niet kan zien dat het bij heel de wetge ving in Z. Afrika, voor zover het de apartheid betreft, gaat om recht en gerechtigheid naar de Schrift. Na het horen van zoveel meningen uit tegenover elkaar staande kam pen gingen onze gedachten telkens weer terug naar de tijd van de Af scheiding in ons eigen land, die in 1834 begon. Onze eigen regering heeft zich toen niet onbetuigd gela ten met haar maatregelen en in de hervormde kerk was het oordeel ge woonlijk niet mis. hoewel er waren die aarzelden of het voor de afge scheidenen opnamen. Achteraf moe ten we zeggen dat zij die principieel met de Afscheiding meegingen, voor een belangrijk deel gelijk hebben gehad in hun protest tegen de kerk staat. Harde maatregelen van een regering helpen tenslotte nooit. En ook al wordt aan het Chr. Instituut het werk onmogelijk gemaakt en ook al wordt het de nek omgedraaid, dit wil nog niet zeggen dat de meest WOORD VAN BEZINNING In liet Johaames-evangelie wordt ons verteld over een ont moeting van Jezus en zijn disci pelen, na de opstanding, bij het meer van Tiberias. De discipelen zijn inmiddels overtuigd geworden dat Jezus, hun Heiland, lééft. Zijn aanwezigheid bij hen moge anders zijn dan tevoren, toch ma ken zij elkaar telkens deelgenoot van hun vreugde: Het is de Heer! In afwachting van de dingen die komen gaan hebben de discipelen hun oude beroep weer opgenomen. Ze zijn uitgevaren ter visvangst. In de vroege morgen ontmoeten zij Jezus aan het strand. Zij eten met elkaar het eenvoudige maal- brood en vis. Persoonlijke aandacht Het is weer goed na de donkere dagen van lijden, verloochening en vlucht. Of toch niet helemaal goed? Eén van de discipelen, Pe trus. heeft Jezus op een zeer krachtige wijze verloochend. Hii had, naar zijn zeggen, met Jezus niets te maken gehad. Heeft Jezus hem nu werkelijk weer geaccepteerd? Behoeft er verder niets meer gesproken te worden? Zand erover? Al zouden er diep in het hart nog onzeker heden overblijven. Met zoveel woorden komt Jezuf niet meer op het verleden terug Het zwijgen doet Jezus er even min toe. Jezus stelt Petrus een indringende vraag. Heeft Petrus Jezus werkelijk lief? Tweemaal wordt die vraag her haald en door Petrus met zijn Ja woord beantwoord. De vertrou wensrelatie is hersteld, mede door de opdracht die de Heer daarna aan Petrits geeft. Dan is het goedi Er is niets meer tussen Jezus en Petrus. Door de crisis van de vra gen heen komt voor Petrus tot opluchting, tot bevrijding. Deze persoonlijke aamdacht van Jezu* treft ons steeds in het evangeMe Bij Jezus gaat een mens niet op in de massa. S&men vormen de discipelen een kring, een gemeen- aon hoe belangrijk de enkele mens. met zijn eigen leven en ka rakter. Aangesproken in zijn eigen persoonlijke omstandigheden. Uit deze bijzondere aandacht van Jezus blijken op zijn minst twee dingen. Lu de eerste plaats: waar Jezus spreekt en handelt in de naaim van zijn Vader, duidt hij er mee aan hoe belankrijk de enkele i mens is, ieder in zijn persoonlijke aard. Onze persoonlijkheid wordt niet opgeheven: we verdwijnen niet in het al-ene, of hoe met het Andere zou willen omschrijven. We zijn, ieder, die éne mens, die als zodanig belangrijk is voor God. In de tweede plaats: Jezus laat ons een voorbeeld na: die telkens éne mens, die wij ontmoeten, zul len wij serieus nemen. Dat zouden j wij in onze tijd van nivellering en massaficering kunnen verge ten. Allerlei vormen dwingen de mens om zich te voegen waardevolle evangelische gedachten waardoor dit werk gedragen wordt, verloren zullen gaan. Wilde groei Men zit in kerkelijk Zuid-Afrika ver legen met vele onafhankelijke ker ken en secten, die er onder de kleurlingen en Bantoes zijn ontstaan als een reactie op de bevoogding van de blanke kerken en buitenlandse zendingen. Het is een wilde groei Er zijn er reeds meer dan 2000 en daartoe behoren meer dan 2 miljoen kleurlingen en Bantoes. Natuurlijk zit hier ook achter een ontwakend nationalisme. Al spoedig na de op richting van het Chr. Instituut kwa men vertegenwoordigers van enkele onafhankelijke kerken vragen om leiding, vooral bij de opleiding van predikers. Steeds kwamen er meer Lelden Hervormde gemeente 9.3 10.16 u. ds. E. M. Oecumenische stu- dentendlenst. Marekerk 10.30 u. ds. A. J. de Jong, H. Talsma, Den Haag. nathakerk Raadhulsstr. 10 u. ds. M. v. Harmeien, 6.30 u. ds. Fr. de Jong. Sal- vatorlkerk W. de Zwijgerlaan 10 u. ds. Fr. de Jong, 6.30 u. ds. M. v. HaS-- melen. De Goede Herderkerk Ten Petruskerk (zat. av. 7 u.) 9. 10.3 Lodewljkskerk (zat. av. 7 u.) 9.30 10 u. ds. Boonstra, 7 u. Rlngdlenst. Geref. Kerk 10 en 5 u. ds. Pouwels. Chr. Geref. Kerk 10 en 6 u. ds. G. C. v. d. Kamp. R. K. Kerk St. Martlnus- kerk (zat. 7 u.) 8.30 u. 10 u., 11.30. 12.45 u. 5.3 en 7.30 u. St. Jozefkerk (zat. 7 u.) 8.30 u. 10 u. en 11.30 u. Kapel Bloemswaard: (zat. 7 u.) 8 u. Konlngskerk 10 u. ds. A. J. Bethlehemkerk 10 u. ds. L. Suipscheer. Epe. Bevrijdingskerk 9 u. ds. E. Academisch Ziekenhuis 10 u. ds. J.E. Brederveld. Diaconesaenhuls 10.30 u. prof. dr. H. 10.30 - Leger des Hells 10 u. helllglngsd. en l u. verlossingssamenkomst o.l.v. ka ïn iud 1 49) 10 x Evang. Centrum (Zijlsingel 2) 10 u. Cor van Delft (dinsdag 8 u. evang. Zijlstra). Soefl-Beweglng (Gerecht 10) 11.15 u. vereniging zaterdagmiddag 5 hoornse Sterrenlaan 7 i sener. Interkerkelijke dienst. Geref. Kerk (Vrljgem.) 9.30 u. leesdlenst, 6.30 Leesdlensten. Baptis ten Gem. Triomfatorkerk Molenwerfstr. 10 u. en 6.30 u. ds. H. O. Koekkoek. Leger des Hells gebouw Corn, de Vla- i Ned. koorzang: 11.45 en 17.30 H. Geestkerk De Bron (zat. 6.30 u. Seljsener) 9 u. J. Seijsener, 11 Kaag Herv. Gem. 10 u. dhr. Hof- fenaar te Voorhout. R. K. Kerk 8, 10 en 7 u. (zat. av. 7 u.) Jeugddienst. Ontmoetlngskerk 10 polder (za. kerk (za. 7) 8.30. 10.30. 12.00 en 5.30 u. H. H Engelbewaarders (zat. 7 u.) 7.30, 9.30. 11 en 5.45 u. Nieuwkoop Herv. Gem. 9.30 ds. Molenaar. 6.30 u. ds. Van Doorn. Ge ref. Kerk 9 30 en 6.30 u. ds. G. P Nooteboom.Chr. Geref. 9.30 u. en 6.30 u. Dienst des Woords. Rem. Geref. Ge R. K. kerk (zat. 7 u.) 7.30. 9. 10.45 en 7 u. Nieuw veen Herv. Gem. 9.30 u. ds. Kaal, 6.30 u. ds. Steenstra te Lelden (4 geref. kerk). Geref. Kerk 9.30 nep. Geref. Kerk. Petrakerk: Hoornstra. Nieuw- Vennep. 5 u. ds. Hulsman. Maranatha- kerk: 9.30 u. ds. Hulsman, 5 u. ds. Baayen. Geref. Kerk (vrljgem.) 10 Apeldoorn Evang. Chr. GemeenU Nieuw Vennep. 10 30 u" (zat. R K. Kerk 7, 9 de Geref. kerk. R. K. Kerk kerssschool 6 i i 11.15 u. Mgr. Bek- ds. Goverts, 7 u. ds. Ruitenberg. Geref. Aalbere, Oeg6tgeest. Jeugdkapel „De Goede Herder" 10.30 Chr. Geref. Kerk 9.30" Herv. Gem. Nw. 10 u. J. Kranendonk. wijk) 10 u. oeceumenlsche dienst ds. J. Eekhof. Rijswijk, 5 u. ds. Bovenberg. (Dienst met belangstellenden). Petrakerk (Surlnamestraat.)10 u. de heer Van Loos, 6 u. dr. B. Wentsel, Den Haag. Oude Vestkerk (Oude Vest 133): 10 u. drs. J. Bosman, Noordw., 5 u. ds. Post. Beloftekerk (Robijnstraat): 10 Ter Aar Dorpshuls Aar- 6 den Rijn Herv. Gem. dag 7 t Boskoop Herv. Gem. 9.3 Herv. Gem. 9.30 ds. T. H. Oos- lndewey, 6 u. ds. D. W. Koelman. Ich- tuskerk 10 u. ds. C. Treure, 5 u. ds. L. Boer. Pnlëlkerk 9.30 u. v.m. ds. D. W. Koelman. 6 u. ds. J. Vroegindewey. Groen v. Prlnstererschool 10 u. Cand. J. Blom utt Utrecht. Geref. Kerk Vre- deskerk 10 u. ds. F. Pijlman, 5 orgel. Kruiskerk Gouwsluis 10 u. ds. Heljmans. Chr. Geref. Kerk 9.30 Kerk 9.30 u. ds. Wijngaarden, 4.30 Valkenburg. 7 ds. Lapré. 5 u. ds. C. (Ichtus) 10 u. dhr. K. Visser te Gouda (Sole Mlo) 9.30 u. dr. J. G. B. Jan- Geref. Kerk (Vlnkenlaan) 9 u. d. Linde. 5 Het orgel in de Hervorm Gemeente te Benthuizen. Valkenburg G. Zonneveld, 6.30 u. ds. J. de Vos Katwijk aan Zee. (Jeugddienst). Ge- Aan de slachting i ref. Kerk 9.30 ds G* Jeugdkapel. <18. KJ. q ri 1 lfPQtr A. Bak. Vrijz. Prot. 10 kerk) de hr. J. gem. 9.30 u. (In Concordia) de heer Laars?: Pinkster- f«h S^,Sr Zee 9 30. 11 en 7 u.'( i Bevrijdingskerk (Aerent Bruunstr.): 10.30 u. ds. Bovenberg. 5 u. ds. A. Bol wijn. Huize „Groenhoven": 10 u. ds. Post. Mierennest" de doven (Petrakerk): 10.30 woerden Samplemon. Martha-stlchtlng Rijn stroom 10-30 u. ds. De Beaufort. Jon- gerendlenst 10.30 u. de heer Taselaar. Goede Herderkerk Ten Harmsenstr. 9 u. ds. N. J. M. Hoogendijk. 6.30 u. Com munity Singing m.m.v. Herv. kerkkoor ds. A. Westra te Sassenhelm. Ouds- hoornseweg 10 u. ds. Bongaerts te heer Th. Verwoerd. Verg. gelovigen. 9.30 M. de heer Landman. Chr. Oer. Kerk 10 en 5 u. ds. Carller. Geref. Gem. 10 en 4.30 u. ds. Boo gaard. Geref. Kerk (vrljgem.) 10 en 6 u. ds. J. v. d. Haar. Baptlstengem. (Oude Rijn) 10 u. ds. m-mil BUderbeek. Chr. Science (Steenschuur 6) 10.30 u Holl. dienst. Evang. Chr. gem. (Middelstegracht) 10 u. dhr. Faber. Nw Apot. Kerk (H. Rijndijk 24) 10 en 4 u. (do. 8 u.) Geref. Gem. In Ned. (Konlngskerk) 11.30 en 5.30 u. leesd. Z endings Mlddernachtsgroep Zoe- terwoudsestngel 21, 6 u. dhr. Brouwer. Jehova Getuigen (Hogewoerd 175) 2.30 u. Vestestr. 10 en 3 u. Pinkstergem. (Oude Rijn 3) 2.30 u. dhr. J. Eikerbout (doopdienst). RK Kerk H. Antonlus (zat. av. 7 u.) 9.30 11 en 12.15 u. Hartebrug (zat. av. 7 u.) 9. 10.30, 12 en 6 u. Leonarduskerk (zat. av. 7 u.) 830, 9.30. 11 en 6.30 u. Haagse Schouw (zat. av. 7 u. 7 u.) Chr. Gemengd koor Halleluja te Oudewetering dirigent E. dervëld „De Bron" Troubadourweg 10.30 u. ds. N. J. M. Hoogendijk. 5 u. ds. S. W. Verploeg. Geref. Kerk Mara- (lokaal Nleuwstr. 27) komst Bethel 9.30 en 5 30 u. de heer J. Modderkolk. R. K. Kerk (zaterdag avond 7 en 8.45, 10 en 11.30 u. Ont moetingscentrum, (zat. middag 5.30), 10.30 u. Hazerswoude Herv. Gem. 9.30 en 6.30 u. ds. M. H. Geertsema. Geref. Kerk 10 u. de hr. Brouwer. 5 u. ds. Rooze. R. K. Bernarduskerk Rijndijk (zat. 7 u.) 10.30 u., R. K. St. Michael- kerk Rljndllk (zat 7 u.) 9 u. Koude kerk a. d. Rijn Ridderhof zondag 10.30 Kerk der Engelbewaarders Leesdlenst 5 u. Leesdlenst. Volle Evang. Rijnland: Voorstr. 100, Katwijk Noordwijkerhout Herv. Gem. Zee. Soefi - beweging, persei meisjesschol, dhr. J. Goedhart Jeugddienst: pastoor Klnneglng allen). Sportlaan. Katrtjk. R K Kerk St. Jozef Izat. Lelden (oud kath. kerk). Aula Noord r belangstellenden, Geursen. Hoofd- ADVKRTENTIE efficiënt transport WM Lelden) 8 u. ds. Van Mameren (doop- JR 9.30 ds. J. D te Winkel Sassenhelm. 7 u. ds. H. Koffrie te Zaandam Jeugddienst met koor. R. K. kerk (zat. 7 u.) 7.30, 9.30 en 11.15 u. j.) 8. 10. 11.30 en 7 u. St. Viktor (zat. av. 7 u.) 8. 9 30, 11 en 16 u. H. Hart v Jezus in De Zilk (zat. av. 7 u.) 8.30. 10 en 11.30 u. Kapel St. Bavo 9.30 u. Kapel Sancta Maria (zat. Oegstgeest Herv. Gem. (Groene Kerk) 10.30 u. ds. Sasse (Pauluskerk) 10.3 10 u. drs. J. Trapman (Gemeentecen trum) 10.30 u. ds. M. J. Wagenvoorde (HD). 7 u. ds. J. Th. Heemskerk (In gang LIJtweg) 10 u. s. Bijl. Geref. kerk 10 u. ds. Heemskerk, 7 u. zie Gemeen - Schoot. Kapel drs. Jac. Kattenburg. 5 koning ontkomen. i. ds. Wlers Van Buiu Schoonhoi ds. Catsbi 7 u. ds. Be Ned. Prot. Bond (Lange Kerkdam 0.30 i H. Wlllibrordus (zat. 7 u.) 9.30, 11.15 e Hoggendljk, Oudshoorn. Geref. Kei ds. Huizebosch. Bezemer, Ter Herv. Gem. Brug- Pauluskerk Geref. Kerk Heereweg 10 i It. Chr. Geref. Kerk 10 Bonaventura (zat. 6.30 u.) 8. 10 en 11 u. Oude Wetering Herv. Gem. 9.30 u. ds. Lalleman. Geref. Kerk 9.30 u. ds. W v. d Bos te Rotterdam, 6.30 ds. Van Es te Zwanenburg. R. Kerk Meerkreuk (zat. 7 u.) 8.15, 9.45 Verboom, Bethelkerk 9.30 u. Geref. Kerk. Kruiskerk 9.30 u. ds. D -J. Modderaar, 5 u. ds. B. Koekkoek. Ontmoetlngskerk 10 u. ref. kerk). Geref. Kerk Zoeterwoude Herv. Gem. 10 ds. Schoch. R. K. St. Janskerk Zu büurtseweg (zat. 7.30 u.) 7.30, 10 Chr. Afgesch. Gem. 9-3 K. A. P. Verloop. Oud Ger. Gem. Automobielbedrijf ADRI MULDER B.V. Rijnsburgefweg 86b, RIJNSBURG. Tel. 01718-13468 4.30 u. ds. D. H. Blesma. Geref. Gem. 10 en 4 u. ds. D. Hakkenberg (woens dag 7.30 u. ds. Honkoop). Geref. Kerk Vrljg. (Prlnc. str.) 10 u. ds. K. J. de Chr. Geref. Kerk 9.30 u. D Woords. 2.15 u. ds. G. Bout ventngen. R. K. Kerk (zat. Zuidkade 158: 10 u. en 6.30 dienst. Rem. Ger. Gem. 10 u. ds. J Laforet te Rotterdam. RK Ontmoe tlngskerk 8.30 u. 11.45 u. en 6.30 u. (zat. av. 7 u.) St. Viktorkerk 10 - Kerk Meerburg (zat. 7 u.) 10, 12 Zwammerdam Herv. Gem. 10 ds. J. Mostert, 6.30 u. Gez. dienst Sj. Tlemersma. Geref. Kerk 10 bultn verband) 9.30 3.25 u. Openbare toespraak: De vloed van Noachs dagen heeft betekenis voor ons. 4.25 u. Wachttorenbespreking Dat begint al bij de Jongere. Doet hij niet mee in kleding, ma nieren (of on-gemanrerdheid), dan staat hij nóóst de groep. Dik wijls is de zelfstandigheid en de vrijheid bij de Jeugd kleiner dan lijkJt of dain men beweert te heb ben. Met alle innerlijke conflicten vain dien. Het gaat verdeT in de middel bare leeftijd. Je doet al gauw wat een ander doet. Je probeert te bereiken wat een ander heeft be reikt. Je kijkt allen naar het zelfde tv-programma en Je wordt geacht erover te kunnen mee praten. Zelf behoef je niet zovee meer te doen. Onze vaikaiïtiie- i. reis wordt volledig verzorgd door L ie "tour-operator". Toch zou je T aog wel eens even jezelf willen f ••ijn. Gewoon zijn. j1 Het eindigt bij de bejaarde. Ka- p ner zoveel van het tehuis. Eén c /an de velen die graag wat per- •.oonlijke aandacht zou willen, r naar dikwijls niet ontvangt. Wie r weet er wat van zijn of haar le- 1 ven? Wie heeft er interesse voor? f Grauw en eentonig worden de j aatste dagen. Zelfs vanwege de kerk kan i n onze tijd horen bezweren dat iet vooral niet gaan mag om de mkele mens! Je kunt Je beter in- •.stten voor de verbetering van de laatschappij» Wij kunnen nog veel leren van !e wijze, waarop Jezus met men- en omgaat! Niet zich opdringend. L vaar wel zo dat die ander zich neens bevrijd gaat gevoelen. Hij L an nu weer zichzelf zijn. Voor God en de mensen. Hij kan weer r Mij zijn! E. M. PANNEKOEK. L Hen*, predikant k te Lelden. wat geleid heeft tot een apart stuk werk van het Chr. Ini tuut. Zij hebben een vereniging onafhankelijke kerken opgericht, zelf bepaalt wat er gebeuren moet. Men zou zeker ln de kerk< dankbaar moeten zijn dat er ei stantie is waarvan zij leiding vaarden. Met het rassenproble< wordt Zuid-Afrika op een vijze geconfronteerd. Het in ras is een gegeven waar liet buitenom kan gaan. Op het Instituut gaat men hieraan ook geringschattend voorbij. Wel ziet bijzondere mogelijkheden in 'and. Maar met de regering zal een conflict blijven, omdat he* om een ander uitzicht op de eving dan die er nu is en die in steeds meer wetten poogt vast leggen. S. J. M.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 4